Anotācija (ex-ante)

23-TA-2010: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumos Nr. 155 "Tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumu Nr. 155 "Tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas noteikumi" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr.155) 16.punktā noteikts, ka saskaņā ar regulas Nr. 2018/574 3. panta devīto daļu valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" iekasē maksu no komersantiem par unikālo identifikatoru ģenerēšanu un izsniegšanu. Maksa par unikālo identifikatoru ģenerēšanu un izsniegšanu ir 0,502 euro (bez pievienotās vērtības nodokļa) par 1000 unikālajiem identifikatoriem.
2023. gada 1. martā Eiropas Komisija ir pieņēmusi Īstenošanas regulu 2023/448, ar ko groza Īstenošanas regulu (ES) 2018/574 par tehniskajiem standartiem attiecībā uz tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas izveidi un darbību (turpmāk – Īstenošanas regula  2023/448). Īstenošanas regulā 2023/448 ir noteikti tehniskie noteikumi, lai atvieglotu ziņošanu visiem tabakas izstrādājumu tirdzniecībā iesaistītajiem dalībniekiem, pastiprinātu paraugpraksi datu pārvaldības un analīzes jomā un tādējādi uzlabotu tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas darbību. Ar Īstenošanas regulu 2023/448 tiek grozīti un papildināti 2017. gada 15. decembra Komisijas Īstenošanas regulā 2018/574 par tehniskajiem standartiem attiecībā uz tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas izveidi un darbību (turpmāk – Īstenošanas regula 2018/574) unikālo identifikatoru izdevējiem (turpmāk - ID izdevēji) noteiktie uzdevumi un procedūras. Lai ļautu ID izdevējiem sagatavoties Īstenošanas regulas 2023/448 prasību izpildei, Īstenošanas regulas 2023/448 1. pantu piemēro no 2023. gada 21.decembra.  Lai Latvijas ID izdevējs Valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk – LVRTC) varētu nodrošināt Īstenošanas regulā 2023/448 noteiktās prasības, kas saistītas ar unikālo identifikatoru, ekonomikas dalībnieku identifikatoru, objektu identifikatoru un iekārtu identifikatoru izdošanu, kā arī datu apmaiņu ar Sekundāro repozitoriju, ir nepieciešams paaugstināt maksu par unikālo identifikatoru ģenerēšanu un izsniegšanu.


 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumos Nr. 155 "Tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir paaugstināt noteikumos noteikto maksu par unikālo identifikatoru ģenerēšanu un izsniegšanu, lai nodrošinātu Īstenošanas regulā 2023/448 noteiktās prasības, kas saistītas ar unikālo identifikatoru, ekonomikas dalībnieku identifikatoru, objektu identifikatoru un iekārtu identifikatoru izdošanu, kā arī datu apmaiņu ar Sekundāro repozitoriju.
 
Spēkā stāšanās termiņš
21.12.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka Īstenošanas regulas 2023/448 1. pantu piemēro no 2023. gada 21. decembra, arī noteikumiem jāstājas spēkā 2023. gada 21. decembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likuma 12.panta devīto daļu, LVRTC ir iecelts par unikālo identifikatoru izdevēju Latvijā.
LVRTC, ievērojot Ministru kabineta  noteikumos Nr.155 un Īstenošanas regulā 2018/574 noteikto, nodrošina tabakas izstrādājumu unikālo identifikatoru ģenerēšanu un izsniegšanu. LVRTC uzturētā Tabakas informācijas sistēma (turpmāk - Tabaka IS)  ir Eiropas Savienības līmeņa tabakas produktu identifikācijas un izsekojamības sistēma, kas nodrošina iespēju izsekot katram tabakas izstrādājuma aprites posmam – no saražošanas rūpnīcā vai importa brīža līdz pirmajai mazumtirdzniecības vietai.
Tabaka IS izstrādāta 2019.gadā un darbojas jau vairāk kā četrus gadus, tādēļ vienlaikus ar Īstenošanas regulā 2023/448 noteiktajām izmaiņām paredzēts veikt tehnoloģiskus pilnveidojumus arī novecojušās komponentēs, lai arī turpmāk nodrošinātu risinājuma stabilitāti, veiktspēju un pakalpojuma kvalitāti augstākajā līmenī. Šie pilnveidojumi tuvākajā laikā ir jāveic jebkurā gadījumā, ņemot vērā tehnoloģisko komponenšu dzīvesciklu.
Visas izmaksas, kas saistītas ar Ministru kabineta noteikumos Nr.155 noteikto funkciju izpildi un Tabaka IS uzturēšanu, LVRTC sedz tikai un vienīgi no ieņēmumiem par unikālo identifikatoru (UI) kodu izsniegšanu, proti, papildu finansējums no valsts budžeta LVRTC netiek piešķirts. Kā iepriekš norādīts, unikālā identifikatora cena noteikta Ministru kabineta noteikumu Nr.155 16.punktā – šobrīd noteiktā maksa par unikālo identifikatoru ģenerēšanu un izsniegšanu ir 0,502 euro (bez pievienotās vērtības nodokļa) par 1000 unikālajiem identifikatoriem. Unikālā identifikatora cenas ir nemainīgas jau vairāk kā četrus gadus, kopš tika pieņemta Ministru kabineta noteikumu Nr. 155 sākotnējā redakcija.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LVRTC sadarbībā ar Tabaka IS uzturētāju ir veicis Īstenošanas regulas 2023/448 grozījumu un platformas tehnoloģisko atjauninājumu ieviešanas izmaksu novērtējumu.
Tiek plānotas šādas kopējās izmaksas:
- investīcijas: 164 241 euro;
- uzturēšanas izmaksas kopā: 248 373 euro, kurās ietilpst fiksēta maksa par unikālā identifikatora abonēšanu LVRTC - 18 150 euro; tehniskās un programmatūras uzturēšanas izmaksas - 93 050 euro; administratīvās izmaksas - 22 924 euro; cilvēkresursu izmaksas - 114 249 euro.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā veiktos aprēķinus, straujo inflācijas kāpuma tempu un darba spēka, tehnoloģiju un citu saistīto izmaksu pieaugumu un pamatojoties uz Īstenošanas Regulas 2023/448 1. panta 2. punktā noteikto, ka maksa par unikālo identifikatoru izsniegšanu var atspoguļot visas fiksētās un mainīgās izmaksas, kas radušās ID izdevējam, izpildot uz to attiecināmās prasības saskaņā ar šo Regulu,  Ministru kabineta noteikumu Nr.155 16.punkts jāgroza, nosakot, ka maksa par unikālo identifikatoru ģenerēšanu un izsniegšanu ir 1,25 euro (bez pievienotās vērtības nodokļa) par 1000 unikālajiem identifikatoriem. Cena par vienību 0,00125 euro ir noteikta, ņemot vērā prognozējamos ienākumus, kas sastāda 131  875 euro gadā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Tabakas izstrādājumu ražotājiem un importētājiem, kas LVRTC pieprasa unikālos identifikatorus, izmaksas palielināsies no 0,502 euro līdz 1,25 euro par 1000 unikālajiem identifikatoriem (bez pievienotās vērtības nodokļa).
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R0448
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2023/448 (2023. gada 1. marts), ar ko groza Īstenošanas regulu (ES) 2018/574 par tehniskajiem standartiem attiecībā uz tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas izveidi un darbību
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2023/448 (2023. gada 1. marts), ar ko groza Īstenošanas regulu (ES) 2018/574 par tehniskajiem standartiem attiecībā uz tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas izveidi un darbību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2023/448 1.panta 2. punkts
Noteikumu projekta 1.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula Nr. 2023/448 ir tieši piemērojama
 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/35931e87-fe81-4f6d-8589-f51beb97815f

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības rezultāta saņemti priekšlikumi no Bezdūmu nozares asociācijas un Tradicionālo un bezdūmu tabakas izstrādājumu apvienības. Priekšlikumi paredz noteikumos iekļaut nosacījumu, kas paredz noteikt vismaz četru gadu termiņu, kura laikā netiek atkārtoti palielinātas izmaksas par tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas identifikatoru izsniegšanu, kā arī protokollēmumā paredzēt uzdevumu Finanšu ministrijai izveidot darba grupu, piesaistot VID, LVRTC un nozares pārstāvjus, lai izvērtētu iespējas izsekojamības sistēmas sasaistei ar digitālo akcīzes marku ieviešanu.
Priekšlikums noteikt vismaz četru gadu termiņu, kura laikā netiek atkārtoti palielinātas izmaksas par tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas identifikatoru izsniegšanu nav ņemts vērā, jo apjomīgo izmaiņu nepieciešamību Tabakas IS, attiecīgi arī LVRTC izmaksas šo izmaiņu nodrošināšanai, noteica 2023. gada 1. marta Īstenošanas regula 2023/448, ar ko groza Īstenošanas regulu (ES) 2018/574 par tehniskajiem standartiem attiecībā uz tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas izveidi un darbību. Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumos Nr. 155 "Tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas noteikumi" nevar iekļaut nosacījumu par termiņa noteikšanu, kura laikā atkārtoti netiek palielinātas izmaksas par tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas identifikatoru izsniegšanu, jo nevar izslēgt iespēju, ka Tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas darbības nodrošināšanai un uzlabošanai, atkārtoti tiek izdarīti grozījumi Īstenošanas regulā (ES) 2018/574 par tehniskajiem standartiem attiecībā uz tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas izveidi un darbību, kas dalībvalstīm ir tieši piemērojami.
Priekšlikums protokollēmumā paredzēt uzdevumu Finanšu ministrijai izveidot darba grupu, piesaistot VID, LVRTC un nozares pārstāvjus, lai izvērtētu iespējas izsekojamības sistēmas sasaistei ar digitālo akcīzes marku ieviešanu nav ņemts vērā, jo jautājums par digitālo akcīzes marku ieviešanu ir jāskata nesaistīti ar Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumu Nr. 155 "Tabakas izstrādājumu izsekojamības sistēmas noteikumi" grozījumiem, jo šie noteikumi neregulē akcīzes preču marķēšanu ar akcīzes nodokļa markām, kā arī nav saistīti ar drošības elementu izvietošanu uz tabakas izstrādājumiem.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi