Anotācija

25-TA-8: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par solidaritātes iemaksas deklarācijā iekļaujamo informāciju " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2025. gada 1. janvārī  stājies spēkā Solidaritātes iemaksas likums (turpmāk - likums), kurā noteikts, ka solidaritātes iemaksu administrē Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk - VID). Saskaņā ar likumā noteikto solidaritātes iemaksas maksātājs (turpmāk - maksātājs) solidaritātes iemaksas deklarāciju par maksāšanas periodu (kalendāra gada) un avansa maksājuma deklarāciju iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk - EDS). 
Likuma 7. panta trīspadsmitajā daļā noteikts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt maksāšanas perioda solidaritātes iemaksas un avansa maksājuma deklarācijā iekļaujamo informāciju. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz likuma 7. panta trīspadsmitajā daļā noteikto pilnvarojumu par maksāšanas perioda solidaritātes iemaksas deklarācijā un avansa maksājuma deklarācijā iekļaujamo informāciju, kas iesniedzama EDS par maksāšanas periodu, kas sākas 2025., 2026. un 2027. gadā.  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma 8. panta pirmajā daļā noteikts, ka solidaritātes iemaksu administrē VID. Saskaņā ar likuma 7. panta sesto daļu maksātājs par maksāšanas periodu (kalendāra gadu) EDS iesniedz solidaritātes iemaksas deklarāciju līdz maksāšanas periodam sekojošā gada 10. jūnijam. Savukārt likuma 7. panta pirmā daļa paredz veikt avansa maksājumus. Attiecībā uz maksāšanas perioda avansa maksājuma aprēķināšanu un deklarēšanu likuma 7. panta piektajā daļā noteikts, ka solidaritātes iemaksas deklarāciju iesniedz līdz avansa maksāšanas ceturksnim sekojošā otrā mēneša 20. datumam.
Likuma 7. panta trīspadsmitajā daļā noteikts Ministru kabinetam pilnvarojums noteikt maksāšanas perioda solidaritātes iemaksas deklarācijā un avansa maksājuma deklarācijā iekļaujamo informāciju. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likums nosaka maksātāja pienākumu patstāvīgi sagatavot un iesniegt EDS solidaritātes iemaksas deklarāciju likumā noteiktajos termiņos.  
 Tā kā atbilstoši likuma 7. panta trīspadsmitajā daļā noteiktajam deleģējumam  netiek noteikts deklarācijas veidlapas paraugs, tad maksātājs patstāvīgi sagatavo solidaritātes iemaksas deklarāciju, tajā iekļaujot Ministru kabineta noteikumu projektā noteikto  informāciju. 
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz solidaritātes iemaksas deklarācijā iekļaut trīs nodaļas.
Deklarācijas 1. nodaļa "Vispārīgie jautājumi" noteikti vispārīgie nosacījumi attiecībā uz maksāšanas perioda solidaritātes iemaksas deklarācijas un avansa maksājuma deklarācijas sagatavošanu:
- deklarācijas sagatavošanai lietotā terminoloģija ir salāgota ar  likuma 1. pantā noteiktajiem terminu skaidrojumiem.
- deklarācijā solidaritātes iemaksas summas norādāmas tikai veselos euro , t.sk., aprēķinātās iemaksas summas norāda veselos euro (summu līdz 49 centiem atmet un summu, sākot ar 50 centiem, noapaļo līdz veselam euro).

Ministru kabineta noteikumu projekts paredz deklarācijas 2. nodaļā "Solidaritātes iemaksas deklarācijā iekļaujamā informācija" iekļaut likuma 4. pantā noteikto informāciju attiecībā uz maksāšanas perioda solidaritātes iemaksas apliekamās bāzes noteikšanu, maksātāja maksāšanas periodā veikto iemaksu garantiju fondā un vienotajā noregulējuma fondā summu.
Solidaritātes iemaksas bāze veidojas no maksātāja kalendāra gada neto procentu ienākumiem. Neto procentu ienākuma aprēķinam izmanto procentu ieņēmumus un izdevumus, kas atspoguļoti maksātāja uzraudzības finanšu pārskatos, kas sagatavoti saskaņā ar Latvijas Bankas noteikumiem, kas kredītiestādēm un citu valstu kredītiestāžu filiālēm nosaka prasības un kārtību uzraudzības pārskatu sagatavošanai un iesniegšanai, kā arī Eiropas Centrālās bankas 2015. gada 17. marta Regulu (ES) 2015/534 par uzraudzības finanšu informācijas sniegšanu (ECB/2015/13).

Saskaņā ar Solidaritātes iemaksas likuma 8.panta trešajā daļā noteikto Latvijas Banka līdz maksāšanas periodam sekojoša gada 10.jūnijam vai pēc pieprasījuma sniedz VID tās rīcībā esošo informāciju solidaritātes iemaksas administrēšanas vajadzībām. 
Paredzēts, ka Latvijas Banka solidaritātes iemaksas administrēšanas vajadzībām sniegs informāciju, pamatojoties uz kredītiestāžu Kredīta reģistrā iekļautajām ziņām attiecībā uz kreditēšanas pieauguma rādītāja noteikšanu un solidaritātes iemaksas maksātāja FINREP pārskata datiem. 
 
Solidaritātes iemaksas bāze ir maksātāja neto procentu ienākumi, kuri vairāk nekā par 50 procentiem pārsniedz vidējos gada neto procentu ienākumus, kas aprēķināti par pieciem finanšu gadiem, kas sākas 2018. gada 1. janvārī un beidzas 2022. gada 31. decembrī. Solidaritātes iemaksas apliekamajā bāzē iekļauj to neto procentu ienākuma summu, kas pārsniedz Solidaritātes iemaksas likuma 4.panta pirmajā daļā noteikto slieksni - 50%. 
Maksātājs, kas savu darbību uzsācis pēc 2018. gada, vidējā gada procentu ienākuma aprēķinā neņem vērā kalendāra gadu, kurā  tas uzsācis darbību, un vidējo gada procentu ienākumu aprēķina par tiem finanšu gadiem, kas sākas maksātāja darbības uzsākšanai sekojošā gada 1. janvārī un beidzas 2022. gada 31. decembrī. 
     
Tāpat Ministru kabineta noteikumu projekts paredz  solidaritātes iemaksas deklarācijā iekļaut informāciju par maksāšanas periodā un maksāšanas perioda konkrētajā  ceturksnī piemērojamo Solidaritātes iemaksas likuma 6. pantā noteikto solidaritātes iemaksas atlaides summu, kuru aprēķina, pamatojoties uz maksātāja kreditēšanas pieauguma rādītāju maksāšanas periodā un attiecīgā likuma par valsts budžetu maksāšanas perioda kalendāra gadam, izmantotā iekšzemes kopprodukta faktiskajās cenās (%) rādītāju. Attiecīgi maksāšanas periodā par 2025. gadu iekšzemes kopprodukta rādītājs faktiskajās cenās ir 5,9 procenti. 
Maksātāja kreditēšanas pieauguma rādītāju aprēķina saskaņā ar likuma 1. panta otrās daļas 3. punktu. 

Deklarācijas 3. nodaļā "Solidaritātes iemaksas avansa maksājuma deklarācijā iekļaujamā informācija" paredzēts iekļaut pēc satura analoģisku informāciju, kāda norādīta deklarācijas 2. nodaļā, attiecīgi iekļaujot par maksāšanas perioda konkrēto ceturksni aprēķinātās summas attiecībā uz apliekamās bāzes noteikšanu, piemērojamās atlaides summu u.tml.     
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu likuma 8. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto VID pienākumu administrēt un kontrolēt maksāšanas perioda un avansa maksājuma iemaksu valsts budžetā likumā noteiktajos termiņos, VID informācijas sistēmās ir nepieciešams veikt izmaiņas, izstrādājot solidaritātes iemaksas deklarācijas formu EDS un deklarācijā iekļautās  informācijas secīgu  nodošanu VID Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmai (turpmāk - MAIS).  
Risinājuma apraksts
Solidaritātes iemaksas administrēšanai tiks veiktas izmaiņas EDS un MAIS. 
EDS ir paredzēts vienkāršots deklarācijas iesniegšanas process, t.i., iesniedzot solidaritātes iemaksas deklarāciju par maksāšanas periodu (kalendāra gadu), maksātājs EDS aizpilda strukturētās rindas "Piemaksa" vai "Pārmaksa", tajās norādot  Ministru kabineta noteikumu projekta 4.20. un 4.21. apakšpunktā noteikto informāciju.  
Savukārt, iesniedzot maksāšanas perioda avansa maksājuma aprēķinu, maksātājs EDS  aizpilda strukturēto rindu "Aprēķināts", tajā norādot Ministru kabineta noteikumu projekta 6.19. apakšpunktā noteikto informāciju. 
Lai pamatotu minētājās EDS strukturētajās deklarācijas rindās iekļauto aprēķināto solidaritātes iemaksas summu pareizību, iesniedzot deklarāciju EDS, obligāti pievienojama solidaritātes iemaksas maksātāja brīvā formā sagatavota deklarācija, kurā ietverta Ministru kabinetu noteikumu projektā noteiktā informācija. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Tā kā likuma piemērošana ir terminēta, t.i., likumu piemēro maksāšanas periodā, kas sākas 2025., 2026.un 2027. gadā, kā arī ņemot vērā nelielo maksātāju skaitu (šobrīd 13 solidaritātes iemaksas maksātāji), solidaritātes iemaksas administrēšanas vajadzībām veicamas izmaiņas EDS un MAIS, kas nodrošinātu veicamo maksājumu minimāli automatizētu uzskaiti. Savukārt pārējie solidaritātes iemaksas administrēšanas posmi tiks veikti manuāli. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Latvijas Republikā reģistrētas kredītiestādes, citās dalībvalstīs vai ārvalstīs reģistrēto kredītiestāžu filiāles Latvijas Republikā - pašreiz 13 solidaritātes iemaksas maksātāji, kuru pienākums ir iesniegt solidaritātes iemaksas deklarāciju EDS par 2025, 2026. un 2027. gadu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts neskar tieši sabiedrības intereses, līdz ar to sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts tiek nosūtīts atzinumu sniegšanai Latvijas Bankai un Latvijas Finanšu nozares asociācijai. Noteikumu projektā un anotācijā veikti redakcionāli precizējumi un papildinājumi  atbilstoši Latvijas Bankas un Finanšu nozares asociācijas priekšlikumiem un iebildumiem.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Saskaņā ar likuma 8. pantu solidaritātes iemaksu administrē VID . Solidaritātes iemaksas administrēšanai Latvijas Banka sniedz VID tās rīcībā esošo informāciju. 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Pilnveidotas VID informācijas sistēmas, lai realizētu solidaritātes iemaksas administrēšanas funkciju, pieņemot solidaritātes iemaksas deklarāciju EDS un deklarācijā iekļautās informācijas nodošanu MAIS. 
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Solidaritātes iemaksas administrēšanas procesa nodrošināšanai EDS un MAIS tiks veiktas izmaiņas, lai nodrošinātu solidaritātes iemaksas deklarācijas pieņemšanu un deklarācijā iekļauto datu nodošanu  MAIS, lai kontrolētu solidaritātes iemaksas nomaksu vienotajā kontā likumā noteiktajos termiņos. 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi