Anotācija (ex-ante)

23-TA-336: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
2022.gada 14.decembra Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 264.punktā valdība apņemas stiprināt labklājības nozares pamatus un sociālā darba jomā strādājošo profesijas prestižu, virzoties uz konkurētspējīgāku atalgojumu. Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāti, lai paaugstinātu atlīdzības apmēru personu ar invaliditāti asistentiem un pavadoņiem, tādējādi virzoties uz konkurētspējīgāku atalgojumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir paaugstināt personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēru, lai augstās inflācijas apstākļos saglabātu profesijas konkurētspēju un nepasliktinātu personu ar invaliditāti iespējas piesaistīt savām vajadzībām atbilstošu asistentu vai pavadoni.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2023.
Pamatojums
17.02.2023. Saeimas sēdē pirmajā lasījumā pieņemtais likumprojekts "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam".
Ministru kabineta 07.02.2023.sēdē atbalstītais likumprojekts "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" (protokols Nr.6/29.§). 
Ministru kabineta 13.01.2023. sēdē pieņemtais informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam" (protokols Nr.2/1.§).

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmērs par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu šobrīd ir noteikts 4,79 euro apmērā, iekļaujot darba samaksu, iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Šāds atlīdzības apmērs tika noteikts, lai samaksa no 2023.gada 1.janvāra nebūtu mazāka par minimālo stundas tarifa likmi, ņemot vērā, ka līdz 2023.gada 1.janvārim atlīdzības apmērs par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, iekļaujot visus nodokļus, bija 4,50 euro, kas bija pielīdzināts valsts sociālajos aprūpes centros strādājošo aprūpētāju algai (608 euro par likmi), kas bija zemāka nekā minimālā stundu tarifa likme no 2023.gada 1. janvāra. Tādējādi atlīdzības apmēra pieaugums (0,29 euro par 1 h) tika noteikts, lai ievērotu Darba likuma pārejas noteikumu 26. punktā un Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumu Nr.788 "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu"" 2.punktā noteikto, jo personai nevar maksāt mazāk par valstī noteikto minimālo algu.
Savukārt Invaliditātes likumā noteiktā nepilngadīgu personu ar invaliditāti aprūpes pakalpojuma minimālās vienas stundas izmaksas šobrīd nevar būt mazākas par valstī noteikto minimālo stundas likmi. Līdz 2023.gada 1.janvārim bija noteikts, ka aprūpes pakalpojuma minimālās vienas stundas izmaksas par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, iekļaujot visus nodokļus, ir 4,50 euro. Faktiskās aprūpes pakalpojuma vienas stundas izmaksas nosaka pašvaldība, jo aprūpes pakalpojums nepilngadīgām personām ar invaliditāti saskaņā ar Invaliditātes likuma 12. panta pirmās daļas 4.2 punktu tiek finansēts no pašvaldību budžeta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēra paaugstināšana tikai līdz 2023.gada minimālās algas apmēram (samaksa par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu pielīdzināta 2023. gada februāra un aprīļa mēneša minimālajai stundas tarifa likmei (3,875 euro + darba devēja VSAOI =4,79 euro)) samazina profesijas konkurētspēju, kā rezultātā personām ar invaliditāti ir grūtāk atrast savām vajadzībām atbilstošu asistentu vai pavadoni.
Nenodrošinot asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēra konkurētspējīgu pieaugumu, pastāv risks, ka samazināsies personu skaits, kas vēlas sniegt asistenta un pavadoņa pakalpojumu, tādējādi radot vēl lielāku pieprasījumu pēc attiecīgās profesijas pārstāvjiem un nelabvēlīgi ietekmējot personu ar invaliditāti iespējas iekļauties sabiedrībā. Atbilstoši personu ar invaliditāti pārstāvju paustajam viedoklim personām ar invaliditāti jau ilgstoši ir grūti atrast asistentus un pavadoņus nekonkurētspējīgā atalgojuma dēļ. 
Šobrīd ir noteikts, ka  aprūpes pakalpojuma nepilngadīgām personām ar invaliditāti minimālās vienas stundas izmaksas nevar būt mazākas  par valstī noteikto minimālo stundas likmi, kura katru mēnesi ir atšķirīga. Minimālo vienas stundas izmaksu piesaistīšana mainīgai vērtībai aprūpes pakalpojuma sniedzējiem var radīt neizpratni par progrozējamo atlīdzības apmēru un ienākumiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēru par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu paaugstināt, nosakot to 5,11 euro apmērā, tādējādi arī saglabājot atlīdzības apmēra pielīdzināšanu  par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu valsts sociālajos aprūpes centros strādājošo aprūpētāju mēnešalgai (aprūpētāju mēnešalgas intervāla viduspunkts 2023. gadā plānots 690 euro). Vienlaikus  ir paredzēts pašvaldību administrēšanas izdevumiem novirzīt ne vairāk kā 5% no pakalpojuma izmaksām, saglabājot administrēšanas izdevumu proporciju no kopējiem pakalpojuma izdevumiem kāda tā bija līdz 2022. gada 31. decembrim. Ņemot vērā minēto plānots noteikt, ka administrēšanas izdevumi nepārsniedz 0,26 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu (skat. anotācijas pielikumu “Asistenta un pavadoņa pakalpojuma cenas kalkulācija”).
Noteikumu projekts paredz, ka  aprūpes pakalpojuma nepilngadīgām personām ar invaliditāti minimālās vienas stundas izmaksas nevar būt mazākas par 4,79 euro stundā. Minimālās vienas aprūpes pakalpojuma stundas izmaksas pielīdzinātas 2023. gada februāra un aprīļa mēneša minimālajai stundas tarifa likmei (3,875 euro + darba devēja VSAOI =4,79 euro), kas ir lielākā minimālā stundas tarifa likme 2023.gadā. Pašvaldība ir tiesīga noteikt arī lielākas vienas pakalpojuma stundas izmaksas.
Noteikumu projekta 2.punkts nosaka, ka tiesiskais regulējums stājas spēkā 2023. gada 1. aprīlī, līdz ar to arī jaunais asistentu un pavadoņu atlīdzības apmērs ir piemērojams par pakalpojuma sniegšanas periodu no 2023. gada 1. aprīļa.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personu ar invaliditāti asistenti, pavadoņi un aprūpētāji nepilngadīgām personām ar invaliditāti.
  • Asistenta un pavadoņa pakalpojumu saņēmēji - personas ar invaliditāti.
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmēs personu ar invaliditāti asistentus un pavadoņus, kuriem atlīdzības apmērs ir 4.79 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu (kas ietver darba samaksu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (darba devēja un darba ņēmēja daļu personām, kurām nodokļu samaksu veic darba devējs) un iedzīvotāju ienākuma nodokli). No 2023.gada 1.aprīļa atlīdzības apmērs asistentiem un pavadoņiem būs ne mazāks kā 5.11 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu. Savukārt nepilngadīgu personu ar invaliditāti aprūpes pakalpojuma vienas pakalpojuma stundas izmaksas nevarēs būt mazākas par  4.79 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu. Asistentu un pavadoņu atlīdzības pieaugums no 2023.gada 1.aprīļa būs 0.32 euro apmērā par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, savukārt atlīdzības apmēra pieaugums pret 2022.gada apmēru būs 0.61 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu. 
2022.gadā asistenta pakalpojumu pašvaldībā sniedza 13 932 asistenti un 89 pavadoņi.
Datu par nepilngadīgo personu ar invaliditāti aprūpētāju skaitu, kurus tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt, nav Labklājības ministrijas rīcībā, jo minētā pakalpojuma nodrošināšana ir pašvaldības kompetencē. Arī atlīdzības apmēru aprūpētājiem nosaka pašvaldības atbilstoši saviem ieskatiem un budžeta iespējām, savukārt MK noteikumu Nr. 316 45. punkts nosaka tikai minimālās vienas stundas izmaksas.
Asistenta un pavadoņa pakalpojumu saņēmējus tiesiskais regulējums ietekmēs netieši, jo tiks palielināts atlīdzības apmērs personām, kuras viņiem sniedz attiecīgo pakalpojumu. Tiesiskais regulējums uzlabos iespējas personām ar invaliditāti piesaistīt savām vajadzībām atbilstošu pakalpojuma sniedzēju. 2022.gadā asistenta pakalpojumu pašvaldībā saņēma 13 907 personas ar invaliditāti, bet pavadoņa pakalpojumu 84 personas. 
Juridiskās personas
  • pašvaldību sociālie dienesti
  • asistenta pakalpojuma sniedzēji - juridiskas personas
Ietekmes apraksts
Pašvaldību sociālajiem dienestiem un asistenta pakalpojuma sniedzējiem - juridiskām personām no 2023.gada 1.aprīļa būs jānodrošina atbilstoša samaksa personu ar invaliditāti asistentiem, pavadoņiem un aprūpētājiem, kuri sniedz aprūpes pakalpojumu nepilngadīgām personām ar invaliditāti. 
2022.gadā asistenta pakalpojuma sniegšanā bija iesaistītas divas juridiskās personas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Palielinot asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēru, tiks paaugstināta motivācija esošajiem asistentiem un pavadoņiem turpināt sniegt pakalpojumu personām ar invaliditāti, tādējādi saglabājot profesijas konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
45 973 110
0
45 973 110
0
45 973 110
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
42 183 606
0
42 183 606
0
42 183 606
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
3 789 504
0
3 789 504
0
3 789 504
0
0
2. Budžeta izdevumi
45 973 110
5 757 564
45 973 110
5 567 126
45 973 110
5 567 126
5 567 126
2.1. valsts pamatbudžets
42 183 606
5 633 724
42 183 606
5 567 126
42 183 606
5 567 126
5 567 126
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
3 789 504
123 840
3 789 504
0
3 789 504
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-5 757 564
0
-5 567 126
0
-5 567 126
-5 567 126
3.1. valsts pamatbudžets
0
-5 633 724
0
-5 567 126
0
-5 567 126
-5 567 126
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
-123 840
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-5 757 564
-5 567 126
-5 567 126
-5 567 126
5.1. valsts pamatbudžets
-5 633 724
-5 567 126
-5 567 126
-5 567 126
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
-123 840
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Asistenta pakalpojumam plānotā finansējuma ietvars valsts budžeta apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", saskaņā ar likumu "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam". 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Labklājības ministrijas prioritāro pasākumu 18_02_H "Atlīdzības palielināšana asistenta un pavadoņa pakalpojuma sniedzējiem", kas ietverts Ministru kabineta 13.01.2023. sēdē pieņemtajā informatīvajā ziņojumā "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam". Minētā prioritārā pasākuma ietvaros Labklājības ministrijai atbalstīts papildu finansējums 2023. gadam 5 633 724 euro apmērā, 2024.gadā un turpmāk ik gadu 5 567 126 euro apmērā asistentu un pavadoņu pakalpojumu cenas pārskatīšanai.

Līdz 2023.gada 1.janvārim atlīdzības apmērs par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu, iekļaujot visus nodokļus, bija 4,50 euro, kas bija pielīdzināts valsts sociālajos aprūpes centros strādājošo aprūpētāju mēnešalgai.
Personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmērs par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu šobrīd ir noteikts 4,79 euro apmērā, iekļaujot darba samaksu, iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. 
Lai nodrošinātu, ka atlīdzības apmērs par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu tiek pielīdzināts valsts sociālajos aprūpes centros strādājošo aprūpētāju mēnešalgai (aprūpētāju mēnešalgas intervāla viduspunkts 2023. gadā plānots 690 euro), kā tas bija līdz 2022. gada 31.decembrim, noteikumu projekts paredz no 2023. gada 1.aprīļa palielināt atlīdzības apmēru par vienu pakalpojuma stundu līdz 5,11 euro
Vienlaikus  ir paredzēts pašvaldību administrēšanas izdevumiem novirzīt ne vairāk kā 5% no pakalpojuma izmaksām, saglabājot administrēšanas izdevumu proporciju no kopējiem pakalpojuma izdevumiem kāda tā bija līdz 2022. gada 31. decembrim. Ņemot vērā minēto plānots noteikt, ka administrēšanas izdevumi nepārsniedz 0,26 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu.
 1.tab. Pakalpojuma cena/ 1h
periods
 
Pakalpojuma cena Atlīdzība Pašvaldību administrēšanas izdevumi
euro euro % euro
līdz 31.12.2022. 4,73 4,50 5,0 0,23
no 01.01.2023. 5,02 4,79 4,8 0,23
plāns no 01.04.2023. 5,37 5,11 5,0 0,26

I. Ietekme uz valsts budžetu
2.tab. Pakalpojuma izdevumi 2023. gadā
x


 
Pakalpojums
Transporta izdevumu kompensācija

Izdevumi KOPĀ/ periodā

Izdevumi KOPĀ/ gadā

Pieejamais finansējums

starpība
cena plānotais  apjoms gadā* izdevumi gadā
euro h euro euro euro euro euro euro
1 2 3=1 x 2 4 5=3+4 6=5 7 8=7-6
01.01.2022.- 31.12.2022. 4,73 8 755 683 41 414 381 769 225 42 183 606 42 183 606 42 183 606 0
01.01.2023.- 31.03.2023. 5,02 2 228 330 11 186 217 183 179 11 369 396 47 817 330
 
42 183 606
 
-5 633 724
 
01.04.2023.- 31.12.2023. 5,37 6 684 990 35 898 396 549 538 36 447 934
*Prognozējot pakalpojuma apjomu ņemts vērā, ka 2023. gadā palielināsies vidējais pakalpojuma apjoms uz vienu pakalpojuma saņēmēju, jo iepriekšējos gados pakalpojuma saņēmēju pārvietošanos ietekmēja Covid-19 infekcijas izplatība. Ņemot vērā minēto prognozēts, ka piešķirtais pakalpojuma apjoms atsevišķiem mērķiem vidēji uz vienu pakalpojuma saņēmēju palielināsies. Prognozējams, ka 2023. gadā palielināsies vidējais pakalpojuma apjoms gan bērniem situācijās, kad asistenta pakalpojums ir piešķirts lai persona ne retāk kā reizi nedēļā saņem ģimenes (vispārējās prakses) ārsta vai ārstējošā ārsta nozīmētas medicīniskās procedūras vai rehabilitācijas pakalpojumus), kā arī pilngadīgām personām, kad asistenta pakalpojumu persona izmanto lai apmeklētu ārstus un sociālos pasākumus.

3.tab. Pakalpojuma izdevumi 2024. gadā un turpmāk ik gadu



x
Pakalpojums
Transporta izdevumu kompensācija

Izdevumi KOPĀ

Pieejamais finansējums

Papildu nepieciešamais finansējums
cena plānotais  apjoms gadā izdevumi gadā
euro h euro euro euro euro euro
1 2 3=1 x2 4 5=3+4 6 7=6-5
01.01.2022.- 31.12.2022. 4.73 8 755 683 41 414 381 769 225 42 183 606 42 183 606 0
01.01.2024.- 31.12.2024. 5.37 8 755 683 47 018 018 732 714 47 750 732 42 183 606 -5 567 126


II. Ietekme uz pašvaldību budžetu
Noteikumu projekts paredz noteikt, ka aprūpes pakalpojuma (Invaliditātes likums nosaka, ka personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kurām ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi, izņemot personas, kuras atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā, nodrošinot tiesības pašvaldībā pēc to deklarētās dzīvesvietas saņemt no pašvaldības budžeta apmaksātu aprūpes pakalpojumu) vienas stundas izmaksas, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, nevar būt mazākas par 4,79 euro stundā.
Atbilstoši Ministru kabineta 09.10.2020. rīkojumam Nr. 592 "Par konceptuālo ziņojumu "Par asistenta pakalpojuma pašvaldībā pilnveidošanu"", indikatīvais aprūpes pakalpojuma saņēmēju skaits  ir pielīdzināts pusei jeb 50% no bērnu skaita, kas saņem valsts finansētu asistenta pakalpojumu. Prognozējot ietekmi uz pašvaldību budžetu saglabāts pieņēmums, ka aprūpes pakalpojuma saņēmēju skaits būs 50 % no asistenta pakalpojuma saņēmēju skaita, t.i. vidēji 860 personas mēnesī (50%  no 1 719). 

Pašvaldību plānotais budžets aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai bērniem gadā aprēķināts:
860 bērni x 80h* x  4,59 euro** x 12 mēn = 3 789 504 euro
*aprūpes pakalpojuma maksimālais apjoms ir 80 stundas mēnesī.**620 euro x 1,2359 (darba devēja VSAOI 23,59%)= 766,26 euro : 167h (vidējais darba h skaits mēnesī).

Ietekme uz pašvaldību budžetu 2023. gadā
860 bērni x 80h x  4,59 euro x 3 mēn* = 947 376 euro
860 bērni x 80h x  4,79 euro x 9 mēn** = 2 965 968 euro
2023. gads KOPĀ: 947 376 euro + 2 965 968 euro = 3 913 344 euro
2023. gads ietekme KOPĀ: 3 789 504 euro - 3 913 344 euro =  - 123 840 euro

Ietekme uz pašvaldību budžetu 2024. gadā, netiek aprēķināta, jo noteikumu projekts neatstāj ietekmi uz pašvaldību budžetu 2024. gadā un turpmāk, jo Darba likums nosaka, ka minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros no 2024. gada 1. janvāra nav mazāka par 700 euro (vidēji 5,18 euro*/h).
*pieņemot, ka vidēji mēnesī 167 darba h un darba devēja VSAOI 23,59%. 

 Anotācijas pielikumā: Asistenta un pavadoņa pakalpojuma cenas kalkulācija.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta 13.01.2023. sēdē tika atbalstīts prioritārā pasākuma “Atlīdzības palielināšana asistenta un pavadoņa pakalpojuma sniedzējiem” īstenošanai papildu finansējums 2023.gadam un turpmākajiem gadiem ik gadu 6 000 000 euro apmērā. Labklājības ministrijai noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai tiek novirzīts finansējums 2023.gadam 5 633 724 euro apmērā, 2024.gadam un turpmākajiem gadiem ik gadu 5 567 126 euro apmērā, kas iekļauts likumprojektā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība neattiecas, jo Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši likumprojektam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldību sociālie dienesti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Pašvaldību sociālajiem dienestiem būs jānodrošina, ka asistentu un pavadoņu atlīdzība tiek nodrošināta vismaz 5.11 euro apmērā par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu. Tāpat pašvaldību sociālajiem dienestiem jānodrošina, ka aprūpes pakalpojuma nepilngadīgām personām ar invaliditāti vienas pakalpojuma stundas izmaksas, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, nav mazākas par 4.79 euro.
Aprūpes pakalpojuma nodrošināšana ir pašvaldības autonomā funkcija un pašvaldības pašas nosaka aprūpes pakalpojuma izmaksas, savukārt Noteikumu projekts nosaka tikai minimālās vienas stundas izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Palielinot personu ar invaliditāti asistentu un pavadoņu atlīdzības apmēru uz 5.11 euro par vienu pakalpojuma sniegšanas stundu tiks uzlabota asistentu un pavadoņu sociālā situācija.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Personām ar invaliditāti, kuras saņem asistenta un pavadoņa pakalpojumu, tiks saglabāta iespēja piesaistīt savām vajadzībām atbilstošu asistentu vai pavadoni.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Asistenta un pavadoņa pakalpojuma cenas kalkulācija