24-TA-1165: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 876 "Nodarbinātības valsts aģentūras nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts aktualizē spēkā esošos Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumus Nr. 876 "Nodarbinātības valsts aģentūras nolikums".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 18. jūlijā spēkā stājās grozījumi Brīvprātīgā darba likumā, kas cita starpā papildināja Brīvprātīgā darba likumu ar 3.1 pantu, nosakot valsts pārvaldes institūciju kompetenci brīvprātīgā darba jomā, tai skaitā, nosakot atbilstošu kompetenci arī Nodarbinātības valsts aģentūrai (turpmāk – NVA). Tādējādi ārējā normatīvajā aktā tika noteikta NVA kompetence brīvprātīgā darba jomā, lai gan jau līdz iepriekš minētās normas pieņemšanai NVA sadarbojās ar nevalstiskajām organizācijām, pašvaldībām un valsts institūcijām, nodrošinot sabiedrības informēšanu un brīvprātīgā darba popularizēšanu, kā arī informācijas ievietošanu NVA mājaslapā un mājaslapas www.brivpratigie.lv uzturēšanu. Attiecīgi nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 876 "Nodarbinātības valsts aģentūras nolikums" (turpmāk - nolikums), nostiprinot NVA kompetenci un funkciju brīvprātīgā darba jomā. Vienlaikus nepieciešams veikt arī citus grozījumus, precizējot un pilnveidojot nolikumu atbilstoši aktuālajai situācijai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2024. gada 5. septembra sanāksmē (prot. Nr. 2 3. §) (protokols pieejams: https://tai.mk.gov.lv/protokoli) tika izskatīts jautājums saistībā ar turpmāko praksi iestāžu nolikumu sagatavošanā.
Valsts tiešajā pārvaldē padotību pārraudzības formā īsteno, ja likumdevējs to ir noteicis, piemēram, nozares likumā. Saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 6. panta pirmo daļu NVA ir labklājības ministra pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde. Nolikuma 1. punktā ir noteikts, ka NVA ir labklājības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde.
Vienlaikus šajā sanāksmē tika nolemts, ka nolikumā turpmāk nenorāda, kādā veidā ministrs īsteno iestādes padotību, proti, tieši vai ar iestādes starpniecību, atstājot to ministra ziņā. Ņemot vērā, ka nolikuma 1. punktā noteikts, ka labklājības ministrs aģentūras pārraudzību īsteno ar Labklājības ministrijas starpniecību, ir nepieciešams precizēt nolikuma 1.punktu.
Valsts tiešajā pārvaldē padotību pārraudzības formā īsteno, ja likumdevējs to ir noteicis, piemēram, nozares likumā. Saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 6. panta pirmo daļu NVA ir labklājības ministra pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde. Nolikuma 1. punktā ir noteikts, ka NVA ir labklājības ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde.
Vienlaikus šajā sanāksmē tika nolemts, ka nolikumā turpmāk nenorāda, kādā veidā ministrs īsteno iestādes padotību, proti, tieši vai ar iestādes starpniecību, atstājot to ministra ziņā. Ņemot vērā, ka nolikuma 1. punktā noteikts, ka labklājības ministrs aģentūras pārraudzību īsteno ar Labklājības ministrijas starpniecību, ir nepieciešams precizēt nolikuma 1.punktu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt nolikuma 1. punktu, svītrojot no nolikuma norādi, ka labklājības ministrs NVA pārraudzību īsteno ar Labklājības ministrijas starpniecību.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Brīvprātīgā darba likuma 3.1 panta otrajā daļā noteikto (pieņemts 2024. gada 20. jūnijā un stājās spēkā 2024. gada 18. jūlijā) NVA atbilstoši savai kompetencei sniedz informatīvu un konsultatīvu atbalstu brīvprātīgā darba politikas izstrādē un īstenošanā iesaistītajām institūcijām, pašvaldībām, nevalstiskajām organizācijām un sabiedrībai kopumā. Attiecīgi ir nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus nolikumā, precizējot NVA mērķi un aktualizējot funkcijas.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt nolikuma 2.punktu, papildinot NVA darbības mērķi ar dalību brīvprātīgā darba politikas izstrādē un īstenošanā, kā arī papildināt nolikumu ar 3.6. apakšpunktu, tādējādi nostiprinot NVA funkciju brīvprātīgā darba jomā.
Problēmas apraksts
2019. gada 5. decembrī stājās spēkā grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 17. panta otrajā daļā, nosakot, ka uzņēmumiem, kas sniedz personāla atlases pakalpojumus darbam Latvijā, turpmāk nebūs nepieciešams saņemt licenci darbiekārtošanas pakalpojumu sniegšanai. Nolikuma 3.4. apakšpunktā ir noteikts, ka viena no NVA funkcijām ir licencēt un uzraudzīt komersantus, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus (izņemot kuģa apkalpes komplektēšanu).
Risinājuma apraksts
Lai savstarpēji saskaņotu Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 17. panta otrajā daļā veikto grozījumu un nolikumā noteikto, nepieciešams precizēt nolikuma 3.4. apakšpunktu, papildinot to ar uzņēmumiem, kas sniedz pakalpojumus darba devējiem potenciālo darbinieku atlasei darbam Latvijā, kuriem nav nepieciešams saņemt savai darbībai licenci NVA.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar nolikuma 3.5. apakšpunktu viena no NVA funkcijām ir pildīt Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās otrā līmeņa starpniekinstitūcijas vai sadarbības iestādes funkcijas. Saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 9. panta pirmo daļu Eiropas Savienības fondu vadību nodrošina šādas Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas: vadošā iestāde, atbildīgā iestāde, sadarbības iestāde, revīzijas iestāde, grāmatvedības iestāde un uzraudzības komiteja, un atbilstoši 12.pantā noteiktajam sadarbības iestādes funkcijas pilda Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams atbilstoši aktualizēt nolikumā noteiktās NVA funkcijas.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot 3.5. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
NVA funkcijas un uzdevumi ir noteiktas gan nolikumā, gan tiek noteiktas arī citos ārējos normatīvajos aktos. Mainoties ārējam normatīvajam regulējumam, vienlaikus ir nepieciešamība aktualizēt nolikumu, veicot atbilstošus grozījumus, tādējādi radot papildu administratīvo slogu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt nolikumu ar jaunu 3.7. apakšpunktu, kas ietver atrunu uz ārējos normatīvajos aktos noteikto funkciju nodrošināšanu un 4.14. apakšpunktu, kas ietver atrunu uz citos normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildi.
Problēmas apraksts
Nolikuma 4.2. apakšpunktā ir noteikts pienākums NVA prognozēt darba tirgus norises īstermiņā, tai skaitā veikt darba devēju aptauju. Cilvēkkapitāla attīstības padomē tika panākta vienošanās, ka Ekonomikas ministrija koordinē un līdz ar to vada un uzrauga visus darba tirgus prognozēšanas procesus valstī, proti, ne tikai vidējā termiņa un ilgtermiņa, kā tas bija līdz šim, bet arī īstermiņa prognozēšanas procesu, kas līdz šim ir bijis NVA uzdevums.
2024. gada 21. novembrī Saeima ir pieņēmusi likumu “Grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā” (Nr: 654/Lp14), kas cita starpā paredz, ka par darba tirgus prognozēšanas procesu kopumā (īstermiņa un ilgtermiņa) atbildīga ir Ekonomikas ministrija.
NVA, ievērojot Eiropas Savienības fondu ietvaros līdzšinēji veiktos ieguldījumus darba tirgus īstermiņa prognozēšanas sistēmas attīstībā, kā arī iepriekšējo pieredzi un izveidoto sadarbības modeli ar Ekonomikas ministriju par datu apmaiņu (starpresoru vienošanās ietvaros), turpinās sagatavot darba tirgus prognozēšanai nepieciešamo statistisko un citu informāciju atbilstoši Ekonomikas ministrijas kā vadošās valsts pārvaldes institūcijas darba tirgus prognozēšanas jautājumos metodoloģiskajam ietvaram. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams atbilstoši aktualizēt nolikumā noteiktās NVA funkcijas.
2024. gada 21. novembrī Saeima ir pieņēmusi likumu “Grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā” (Nr: 654/Lp14), kas cita starpā paredz, ka par darba tirgus prognozēšanas procesu kopumā (īstermiņa un ilgtermiņa) atbildīga ir Ekonomikas ministrija.
NVA, ievērojot Eiropas Savienības fondu ietvaros līdzšinēji veiktos ieguldījumus darba tirgus īstermiņa prognozēšanas sistēmas attīstībā, kā arī iepriekšējo pieredzi un izveidoto sadarbības modeli ar Ekonomikas ministriju par datu apmaiņu (starpresoru vienošanās ietvaros), turpinās sagatavot darba tirgus prognozēšanai nepieciešamo statistisko un citu informāciju atbilstoši Ekonomikas ministrijas kā vadošās valsts pārvaldes institūcijas darba tirgus prognozēšanas jautājumos metodoloģiskajam ietvaram. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams atbilstoši aktualizēt nolikumā noteiktās NVA funkcijas.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot 4.2 apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Termins "nevalstiskās organizācijas" nav juridisks termins, tādējādi nepieciešams to aizstāt ar terminu "biedrības un nodibinājumi".
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt 5.2. apakšpunktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskās personas, kas sasniegušas 13 gadu vecumu.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
- Sociālie uzņēmumi
- Biedrības un nodibinājumi, tai skaitā arodbiedrības un to apvienības
- Valsts un pašvaldību iestādes
- Politiskās partijas un to apvienības
Ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodarbinātības valsts aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/8517489f-1f7d-4ff7-8148-8835b97245db
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības procesā netika saņemti iebildumi / priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nodarbinātības valsts aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
