25-TA-1029: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" personāla izmaksu palielinājumu 2025. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" personāla izmaksu palielinājumu 2025. gadā" (turpmāk - rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 82. pantu;
- Valsts sekretāru 2025. gada 10. aprīļa sanāksmē nolemto (prot. Nr.12 8. § "Par kapitālsabiedrības kopējām personāla izmaksām un augstākās lēmējinstitūcijas lēmumā norādāmo informāciju par piekrišanu kopējo personāla izmaksu palielinājumam atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 82. pantā noteiktajam").
- likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 82. pantu;
- Valsts sekretāru 2025. gada 10. aprīļa sanāksmē nolemto (prot. Nr.12 8. § "Par kapitālsabiedrības kopējām personāla izmaksām un augstākās lēmējinstitūcijas lēmumā norādāmo informāciju par piekrišanu kopējo personāla izmaksu palielinājumam atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 82. pantā noteiktajam").
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 82. pantu, atļaut 2025. gadā palielināt kopējās personāla izmaksas valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" ne vairāk kā par 4,62 % salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" (turpmāk – VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika") 2024. gada ieņēmumu (3 248 369 euro) struktūra ir šāda:
- ieņēmumi no sniegtajiem maksas pakalpojumiem 1 078 488 euro jeb 33% no kopējiem ieņēmumiem;
- ieņēmumi no Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra 1 175 886 euro jeb 36% no kopējiem ieņēmumiem;
- ieņēmumi no Nacionālā veselības dienesta 969 963 euro jeb 30% no kopējiem ieņēmumiem;
- pārējie saimnieciskās darbības ieņēmumi 24 032 euro jeb 1% no kopējiem ieņēmumiem.
Likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 82. pants noteic, ka publiskas personas kapitālsabiedrības un tās atkarīgās kapitālsabiedrības, publiski privātās kapitālsabiedrības un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulce vai padome (ja tāda ir izveidota), izņemot gadījumus, kad ir pieņemts publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas (Ministru kabineta par valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldības domes par pašvaldības kapitālsabiedrībām) atsevišķs lēmums, nodrošina, ka 2025. gadā kopējās personāla izmaksas kapitālsabiedrībā var tikt palielinātas ne vairāk kā par 2,6 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu.
Valsts sekretāru 2025. gada 10. aprīļa sanāksmē nolemts (prot. Nr.12 8. §):
1. Noteikt, ka valsts kapitāla daļu turētājs sagatavo Ministru kabineta rīkojuma projektu, anotācijā iekļaujot pamatojumu kopējo personāla izmaksu palielinājumam 2025. gadā par vairāk kā 2,6 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu. Augstākās lēmējinstitūcijas lēmumā jānorāda pamatotu procentuālo apmēru, līdz kuram kopējās personāla izmaksas var tikt palielinātas, salīdzinot ar iepriekšējo pārskata gadu. Atbilstoši Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumam kopējās personāla izmaksas kapitālsabiedrībās tiek norādītas vienā kopsummā un ietver atlīdzību par darbu, pensijas no sabiedrības līdzekļiem, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un pārējās sociālās nodrošināšanas izmaksas, kā arī sabiedrības pārvaldes institūciju (valdes, padomes) atlīdzību.
2. Lai sagatavotu Ministru kabineta rīkojumu, pamatoti iemesli personāla izmaksu pieaugumam ir saistīti ar kapitālsabiedrības vai koncerna:
2.1. darbības paplašināšanos vai atrašanos izaugsmes fāzē;
2.2.vidēja termiņa darbības stratēģijā iekļauto mērķu sasniegšanu;
2.3. darbību vai iziešanu eksportā;
2.4. jaunu deleģēšanas līgumu noslēgšanu par pakalpojumu sniegšanu;
2.5. minimālās algas pieaugumu, ja tas nozīmīgi ietekmē kapitālsabiedrības kopējās personāla izmaksas.
3. Anotācijā iekļauj skaidrojumu par kopējo personāla izmaksu pieauguma pamatojumu, kas izriet no kapitālsabiedrībās plānotā budžeta 2025. gadā un ir saistīts ar šī protokollēmuma 2. punktā minētajiem iemesliem. Informāciju, kas ietver sabiedrības komercnoslēpumu un ir saistīta ar īstenojamiem projektiem, komercdarbības plāniem un amatu atlīdzību konkurētspēju var noteikt kā ierobežotas pieejamības informāciju un pievienot anotācijas pielikumā.
- ieņēmumi no sniegtajiem maksas pakalpojumiem 1 078 488 euro jeb 33% no kopējiem ieņēmumiem;
- ieņēmumi no Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra 1 175 886 euro jeb 36% no kopējiem ieņēmumiem;
- ieņēmumi no Nacionālā veselības dienesta 969 963 euro jeb 30% no kopējiem ieņēmumiem;
- pārējie saimnieciskās darbības ieņēmumi 24 032 euro jeb 1% no kopējiem ieņēmumiem.
Likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 82. pants noteic, ka publiskas personas kapitālsabiedrības un tās atkarīgās kapitālsabiedrības, publiski privātās kapitālsabiedrības un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulce vai padome (ja tāda ir izveidota), izņemot gadījumus, kad ir pieņemts publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas (Ministru kabineta par valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldības domes par pašvaldības kapitālsabiedrībām) atsevišķs lēmums, nodrošina, ka 2025. gadā kopējās personāla izmaksas kapitālsabiedrībā var tikt palielinātas ne vairāk kā par 2,6 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu.
Valsts sekretāru 2025. gada 10. aprīļa sanāksmē nolemts (prot. Nr.12 8. §):
1. Noteikt, ka valsts kapitāla daļu turētājs sagatavo Ministru kabineta rīkojuma projektu, anotācijā iekļaujot pamatojumu kopējo personāla izmaksu palielinājumam 2025. gadā par vairāk kā 2,6 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu. Augstākās lēmējinstitūcijas lēmumā jānorāda pamatotu procentuālo apmēru, līdz kuram kopējās personāla izmaksas var tikt palielinātas, salīdzinot ar iepriekšējo pārskata gadu. Atbilstoši Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumam kopējās personāla izmaksas kapitālsabiedrībās tiek norādītas vienā kopsummā un ietver atlīdzību par darbu, pensijas no sabiedrības līdzekļiem, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un pārējās sociālās nodrošināšanas izmaksas, kā arī sabiedrības pārvaldes institūciju (valdes, padomes) atlīdzību.
2. Lai sagatavotu Ministru kabineta rīkojumu, pamatoti iemesli personāla izmaksu pieaugumam ir saistīti ar kapitālsabiedrības vai koncerna:
2.1. darbības paplašināšanos vai atrašanos izaugsmes fāzē;
2.2.vidēja termiņa darbības stratēģijā iekļauto mērķu sasniegšanu;
2.3. darbību vai iziešanu eksportā;
2.4. jaunu deleģēšanas līgumu noslēgšanu par pakalpojumu sniegšanu;
2.5. minimālās algas pieaugumu, ja tas nozīmīgi ietekmē kapitālsabiedrības kopējās personāla izmaksas.
3. Anotācijā iekļauj skaidrojumu par kopējo personāla izmaksu pieauguma pamatojumu, kas izriet no kapitālsabiedrībās plānotā budžeta 2025. gadā un ir saistīts ar šī protokollēmuma 2. punktā minētajiem iemesliem. Informāciju, kas ietver sabiedrības komercnoslēpumu un ir saistīta ar īstenojamiem projektiem, komercdarbības plāniem un amatu atlīdzību konkurētspēju var noteikt kā ierobežotas pieejamības informāciju un pievienot anotācijas pielikumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iekšlietu ministrija ir valsts kapitāla daļu turētājs VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika", kas piedalās dienesta pienākumu izpildei atbilstoša personāla nodrošināšanā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēm un Ieslodzījuma vietu pārvaldei dienesta, veicot amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – amatpersona) veselības stāvokļa kontroli un uzraudzību, pieņemot amatpersonas dienestā, dienesta gaitā, kā arī atvaļinot no dienesta. Ņemot vērā minēto, kapitālsabiedrība sniedz pakalpojumus, kas ir svarīgi valsts drošībai. Vienlaikus VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" ir ambulatora ārstniecības iestāde, kas nodrošina primāro un sekundāro ambulatoro veselības aprūpi.
VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģija 2023. – 2025.gadam, kas nosaka kapitālsabiedrības stratēģiskās prioritātes, rīcības virzienus un sasniedzamos mērķus, tika izstrādāta, pamatojoties uz valsts noteiktajām prioritātēm iekšlietu jomā un veselības aprūpes jomā, ņemot vērā Latvijas Republikas Satversmes 111.pantā noteikto, ka valsts aizsargā cilvēku veselību un garantē ikvienam medicīniskās palīdzības minimumu. Visaptverošs (universāls) veselības pārklājums ir arī Latvijas veselības nozares mērķis, ko pamato šādi valsts stratēģiskās plānošanas dokumenti:
- Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. gadam, kuras viens no noteiktajiem prioritārajiem ilgtermiņa rīcības virzieniem – veselības un sociālo pakalpojumu kvalitāte un pieejamība – nosaka politikas virzienus ilgtspējīgai veselības nozares attīstībai, ieguldot veselības aprūpē, ar to saistītās zināšanās un tehnoloģijās (dzīves zinātnēs, biomedicīnā, farmācijā) un veselīga dzīvesveida veicināšanā visās paaudzēs;
- Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.gadam, īpaši prioritāte "Stipras ģimenes, veseli un aktīvi cilvēki", rīcības virziens "Uz cilvēku centrēta veselības aprūpe" un rīcības virziens "Psiholoģiskā un emocionālā labklājība”. Tāpat uzdevumi, kas skar veselības nozares jautājumus, ir iekļauti arī citos rīcības virzienos, piemēram, "Cilvēku līdzdalība kultūras un sporta aktivitātēs”.
[1] VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam kā viens no darbības mērķiem ir noteikta veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība un kvalitātes veicināšana, efektīva veselības aprūpes pakalpojumu plānošana un sniegšana. Atbilstoši šim mērķim ir noteikti vairāki nefinanšu rādītāji saistībā ar veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanu, kas kopumā paredz apmeklējumu skaita pieaugumu pie ārstiem, kā arī ārsta vizītes gaidīšanas rindas samazinājumu. Vienlaikus VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika”, ievērojot veselības aprūpes pakalpojumu pieprasījumu, piedāvā dažādus veselības aprūpes maksas pakalpojumus. Maksas pakalpojumu nodrošināšanai, atbilstoši nozares personāla motivācijas modelim, ārstu darba samaksa ir aprēķināta vidēji 41% apmērā no pakalpojumam noteiktās cenas.
Katru gadu VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" palielinās ieņēmumi no veselības aprūpes maksas pakalpojumiem. Arī 2025. gadā tiek prognozēts ieņēmumu no veselības aprūpes maksas pakalpojumiem palielinājums salīdzinot ar 2024. gadu.
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 2023. gadā un 2024. gadā un to prognoze 2025. gadam ir šāda (1.tabula):
Tādējādi, paplašinoties VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” darbībai un palielinoties ieņēmumiem no veselības aprūpes maksas pakalpojumiem, 2025. gadā ir prognozējams ārstu atlīdzības pieaugums 45 358 euro apmērā.
[2] Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumiem Nr.656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr.656) 2025.gadā minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros ir 740 euro. Minimālās mēneša darba algas palielinājums no 700 euro uz 740 euro veido 5,7 % pieaugumu. Tādējādi VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” nodarbinātajiem, kuriem darba samaksa ir noteikta atbilstoši valstī noteiktajai minimālajai mēneša darba algai, darba alga 2025. gadā tiek palielināta atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.656.
Minimālās mēneša darba algas palielinājuma ietekmes aprēķins (2.tabula)
Tādējādi, atbilstoši minimālās mēneša darba algas palielināšanai, VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” 2025. gadā Saimniecības nodaļā nodarbināto atlīdzības pieaugums prognozējams 5 487 euro apmērā.
[3] VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam noteikts, ka viens no uzdevumiem ir veidot augsti kvalificētu un uz attīstību orientētu personālu. Personāla pieredze un zināšanas ir atzīstamas par jebkura komersanta priekšrocību konkurencē. Viens no riskiem kapitālsabiedrības sekmīgai darbībai un noteikto mērķu sasniegšanai ir kvalificētu darbinieku trūkums pakalpojumu nodrošināšanai, jo ārstniecības un pacientu aprūpes personām ir jābūt ar attiecīgu izglītību un sertifikāciju, turklāt jaunu darbinieku sagatavošanai jāveic papildus apmācība un sākotnējā darba uzraudzība. Turklāt kopumā, īpaši attiecībā uz medicīnas māsām, vērojams risks, ka šīs ārstniecības personas kļūst ļoti pieprasītas darba tirgū ne tikai Latvijā, bet visā Eiropas Savienībā kopumā, kur tiek piedāvāta ievērojami augstāka atlīdzība. Savukārt medicīnas māsu trūkums apgrūtina un kavē ārstu darbu, tādējādi apdraudot mērķu un plānoto darbības rezultatīvo rādītāju sasniegšanu plānošanas dokumentos paredzētajā termiņā. 2024.gada laikā, pirmo reizi pēc ilgstoša vairāku gadu perioda izdevās pilnībā nodrošināt nepieciešamo medicīnas māsu skaitu un aizpildīt visas iepriekš vakantās medicīnas māsu amatu vietas.
Lai veicinātu medicīnas māsu piesaisti, nepieciešams tām nodrošināt konkurētspējīgu atlīdzību. Tādēļ līdz ar minimālās mēneša darba algas palielinājumu mazāk kvalificētam personālam, lai saglabātu personāla atlīdzības pakāpenisku pieaugumu, nepieciešams palielināt arī atlīdzību kvalificētākiem darbiniekiem – ārstniecības un pacientu aprūpes personām.
Ārstniecības un pacientu aprūpes personu (medicīnas māsas) atlīdzības palielinājuma ietekmes aprēķins (3.tabula)
Tādējādi, saistībā ar minimālās mēneša darba algas palielināšanas ietekmi un vienas amata vietas vakances aizpildīšanu, VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" 2025. gadā ārstniecības un pacientu aprūpes personu (medicīnas māsu) atlīdzības pieaugums prognozējams 30 124 euro apmērā.
[4] Veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā ir iesaistītas arī ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personas. Arī šo nodarbināto atlīdzības noteikšanā ir saglabājams pakāpenisks un proporcionāls algas pieaugums, ievērojot darba samaksas pieaugumu minimālās mēneša darba algas saņēmējiem. VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" ir saņēmusi informāciju no Nacionālā veselības dienesta, ka ar 2025. gada 1.jūliju tiek plānots piešķirt finansējumu ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personas amata vietas nodrošināšanai ģimenes ārsta praksei, kurā reģistrēto pacientu skaits pārsniedz 1200 pacientus. Šim kritērijam atbilst trīs VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” ģimenes ārsti. Prognozējams, ka ar 2025.gada 1.jūliju tiks papildināts ar Nacionālo veselības dienestu noslēgtais līgums par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un iekļauta apmaksa par trīs papildu darbiniekiem ģimenes ārstu praksēm.
Ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personu atlīdzības palielinājuma ietekmes aprēķins (4.tabula)
Tādējādi, saistībā ar minimālās mēneša darba algas palielināšanas ietekmi un trīs nodarbināto amatu ieviešanu, VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" 2025. gadā ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personu atlīdzības pieaugums prognozējams 22 967 euro apmērā.
[5] Papildus 2025.gadā plānoto izmaksu pieaugumu veido amatu vietu izveidošana atbilstoši normatīvo aktu prasībām, proti, datu aizsardzības speciālista un kiberdrošības pārvaldnieka nodarbināšana.
Datu aizsardzības speciālista piesaisti normatīvie akti noteica jau 2018.gadā, ieviešot 2016. gada 27. aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula). Kopš darba attiecību pārtraukšanas ar datu aizsardzības speciālistu 2023.gadā, VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” šī amata vieta bija ilgstoši vakanta. Datu aizsardzības speciālists VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" tiek nodarbināts ar 2024.gada 1.oktobri un kiberdrošības pārvaldnieka piesaiste (atbilstoši Nacionālās kiberdrošības likumam) prognozējama ar 2025. gada 1. jūliju.
Datu aizsardzības speciālista un kiberdrošības pārvaldnieka atlīdzības palielinājuma ietekmes aprēķins (5.tabula)
Tādējādi, saistībā ar datu aizsardzības speciālista un kiberdrošības pārvaldnieka nodarbināšanu, VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” 2025. gadā administrācijas atlīdzības pieaugums prognozējams 9 261 euro apmērā.
[6] VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam norādīts, ka, nodrošinot kapitālsabiedrības stabilus ieņēmumus, iespējams īstenot nodarbināto motivēšanu gan ar atlīdzību, gan nodrošināt darbinieku veselības apdrošināšanu, tādējādi veidojot stabilu un maz mainīgu personālu un samazinot darbaspēka trūkuma negatīvo ietekmi. Atbilstoši minētajam no 2020.gada tika pieņemts lēmums iegādāties darbinieku veselības apdrošināšanas polises. Veselības apdrošināšanas polises 2025.gadam tika iegādātas 2024.gadā iepirkuma procedūras rezultātā un līdzvērtīga seguma polišu izmaksas pieaugums 2025.gadam ir 11 608 euro.
Veselības apdrošināšanas polišu izmaksu pieauguma aprēķins (6.tabula)
Tādējādi, saistībā ar veselības apdrošināšanas polišu nodrošināšanu, VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” 2025. gadā atlīdzības pieaugums prognozējams 11 608 euro apmērā.
Kopumā personāla izmaksu palielinājums 2025. gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu prognozējams 124 805 euro apmērā jeb 4,62 % (2024. gada izmaksas ir 2 705 611 euro), tajā skaitā:
1) ārstu atlīdzības pieaugums saistībā ar ieņēmumiem no maksas veselības aprūpes pakalpojumiem 45 358 euro apmērā (2024. gada izmaksas ir 1 222 278 euro);
2) Saimniecības nodaļā nodarbināto atlīdzības pieaugums atbilstoši minimālās mēneša darba algas palielināšanai 5 487 euro apmērā (2024. gada izmaksas ir 146 680 euro);
3) ārstniecības un pacientu aprūpes personu (medicīnas māsu) atlīdzības pieaugums, saistībā ar minimālās mēneša darba algas palielināšanas ietekmi un vienas amata vietas vakances aizpildīšanu, 30 124 euro apmērā (2024. gadā izmaksas ir 685 762 euro);
4) ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personu atlīdzības pieaugums, saistībā ar minimālās mēneša darba algas palielināšanas ietekmi un plānotu trīs nodarbināto amatu ieviešanu (atbalsta personas ģimenes ārstu praksēm) 22 967 euro apmērā (2024. gadā izmaksas ir 292 884 euro);
5) administrācijas atlīdzības pieaugums, saistībā ar datu aizsardzības speciālista un kiberdrošības pārvaldnieka nodarbināšanu
9 261 euro apmērā (2024. gadā izmaksas ir 319 214 euro);
6) veselības apdrošināšanas polišu izmaksu pieaugums 11 608 euro (2024. gada izmaksas ir 38 793 euro).
VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģija 2023. – 2025.gadam, kas nosaka kapitālsabiedrības stratēģiskās prioritātes, rīcības virzienus un sasniedzamos mērķus, tika izstrādāta, pamatojoties uz valsts noteiktajām prioritātēm iekšlietu jomā un veselības aprūpes jomā, ņemot vērā Latvijas Republikas Satversmes 111.pantā noteikto, ka valsts aizsargā cilvēku veselību un garantē ikvienam medicīniskās palīdzības minimumu. Visaptverošs (universāls) veselības pārklājums ir arī Latvijas veselības nozares mērķis, ko pamato šādi valsts stratēģiskās plānošanas dokumenti:
- Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. gadam, kuras viens no noteiktajiem prioritārajiem ilgtermiņa rīcības virzieniem – veselības un sociālo pakalpojumu kvalitāte un pieejamība – nosaka politikas virzienus ilgtspējīgai veselības nozares attīstībai, ieguldot veselības aprūpē, ar to saistītās zināšanās un tehnoloģijās (dzīves zinātnēs, biomedicīnā, farmācijā) un veselīga dzīvesveida veicināšanā visās paaudzēs;
- Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.gadam, īpaši prioritāte "Stipras ģimenes, veseli un aktīvi cilvēki", rīcības virziens "Uz cilvēku centrēta veselības aprūpe" un rīcības virziens "Psiholoģiskā un emocionālā labklājība”. Tāpat uzdevumi, kas skar veselības nozares jautājumus, ir iekļauti arī citos rīcības virzienos, piemēram, "Cilvēku līdzdalība kultūras un sporta aktivitātēs”.
[1] VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam kā viens no darbības mērķiem ir noteikta veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība un kvalitātes veicināšana, efektīva veselības aprūpes pakalpojumu plānošana un sniegšana. Atbilstoši šim mērķim ir noteikti vairāki nefinanšu rādītāji saistībā ar veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanu, kas kopumā paredz apmeklējumu skaita pieaugumu pie ārstiem, kā arī ārsta vizītes gaidīšanas rindas samazinājumu. Vienlaikus VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika”, ievērojot veselības aprūpes pakalpojumu pieprasījumu, piedāvā dažādus veselības aprūpes maksas pakalpojumus. Maksas pakalpojumu nodrošināšanai, atbilstoši nozares personāla motivācijas modelim, ārstu darba samaksa ir aprēķināta vidēji 41% apmērā no pakalpojumam noteiktās cenas.
Katru gadu VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" palielinās ieņēmumi no veselības aprūpes maksas pakalpojumiem. Arī 2025. gadā tiek prognozēts ieņēmumu no veselības aprūpes maksas pakalpojumiem palielinājums salīdzinot ar 2024. gadu.
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 2023. gadā un 2024. gadā un to prognoze 2025. gadam ir šāda (1.tabula):
| Nr.p.k. | Rādītājs | 2023. gads | 2024. gads | 2025. gads (prognoze) |
| 1. | Ieņēmumi no veselības aprūpes maksas pakalpojumiem, euro | 989 996 | 1 078 488 | 1 168 000 |
| 2. | Ieņēmumu no veselības aprūpes maksas pakalpojumiem pieaugums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, euro | 170 820 | 88 492 | 89 512 |
| 3. | Prognozētais pieaugums ārstu algām (no ieņēmumiem no maksas pakalpojumiem - vidēji 41%), euro | x | x | 89 512 euro x 41% = 36 700 euro |
| 4. | Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (23,59%), euro | x | x | 8 658 euro |
| 5. (3.+4.) | Kopā plānotais atlīdzības pieaugums, euro | x | x | 45 358 |
Tādējādi, paplašinoties VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” darbībai un palielinoties ieņēmumiem no veselības aprūpes maksas pakalpojumiem, 2025. gadā ir prognozējams ārstu atlīdzības pieaugums 45 358 euro apmērā.
[2] Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumiem Nr.656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr.656) 2025.gadā minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros ir 740 euro. Minimālās mēneša darba algas palielinājums no 700 euro uz 740 euro veido 5,7 % pieaugumu. Tādējādi VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” nodarbinātajiem, kuriem darba samaksa ir noteikta atbilstoši valstī noteiktajai minimālajai mēneša darba algai, darba alga 2025. gadā tiek palielināta atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.656.
Minimālās mēneša darba algas palielinājuma ietekmes aprēķins (2.tabula)
| Nr.p.k. | Rādītājs | Izmaksas 2024. gadā, euro | Plānotais atlīdzības pieaugums 2025.gadā, euro |
| 1. | Saimniecības nodaļa (apkopējas, garderobists). Minimālās mēneša darba algas palielinājuma ietekme: 13 nodarbinātie x 35,17 euro (vidēji atbilstoši slodzei) x 12 mēneši = 5 487 euro (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) |
146 680 | 5 487 |
| 2. | Kopā plānotais atlīdzības pieaugums, euro | 5 487 |
Tādējādi, atbilstoši minimālās mēneša darba algas palielināšanai, VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” 2025. gadā Saimniecības nodaļā nodarbināto atlīdzības pieaugums prognozējams 5 487 euro apmērā.
[3] VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam noteikts, ka viens no uzdevumiem ir veidot augsti kvalificētu un uz attīstību orientētu personālu. Personāla pieredze un zināšanas ir atzīstamas par jebkura komersanta priekšrocību konkurencē. Viens no riskiem kapitālsabiedrības sekmīgai darbībai un noteikto mērķu sasniegšanai ir kvalificētu darbinieku trūkums pakalpojumu nodrošināšanai, jo ārstniecības un pacientu aprūpes personām ir jābūt ar attiecīgu izglītību un sertifikāciju, turklāt jaunu darbinieku sagatavošanai jāveic papildus apmācība un sākotnējā darba uzraudzība. Turklāt kopumā, īpaši attiecībā uz medicīnas māsām, vērojams risks, ka šīs ārstniecības personas kļūst ļoti pieprasītas darba tirgū ne tikai Latvijā, bet visā Eiropas Savienībā kopumā, kur tiek piedāvāta ievērojami augstāka atlīdzība. Savukārt medicīnas māsu trūkums apgrūtina un kavē ārstu darbu, tādējādi apdraudot mērķu un plānoto darbības rezultatīvo rādītāju sasniegšanu plānošanas dokumentos paredzētajā termiņā. 2024.gada laikā, pirmo reizi pēc ilgstoša vairāku gadu perioda izdevās pilnībā nodrošināt nepieciešamo medicīnas māsu skaitu un aizpildīt visas iepriekš vakantās medicīnas māsu amatu vietas.
Lai veicinātu medicīnas māsu piesaisti, nepieciešams tām nodrošināt konkurētspējīgu atlīdzību. Tādēļ līdz ar minimālās mēneša darba algas palielinājumu mazāk kvalificētam personālam, lai saglabātu personāla atlīdzības pakāpenisku pieaugumu, nepieciešams palielināt arī atlīdzību kvalificētākiem darbiniekiem – ārstniecības un pacientu aprūpes personām.
Ārstniecības un pacientu aprūpes personu (medicīnas māsas) atlīdzības palielinājuma ietekmes aprēķins (3.tabula)
| Nr.p.k. | Rādītājs | Izmaksas 2024. gadā, euro | Plānotais atlīdzības pieaugums 2025.gadā, euro |
| 1. | Ārstniecības un pacientu aprūpes personas (medicīnas māsas) Minimālās mēneša darba algas palielinājuma ietekme: 18 nodarbinātie x 38,33 euro (vidēji x 12 mēneši = 8 280 euro (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) |
685 762 |
8 280 |
| 2. | Atlīdzība ilgstošai vienas māsas vakancei (vakance aizpildīta ar 2024.gada decembri) 1 nodarbinātais x 1820,33 euro x 12 mēneši = 21 844 euro (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) |
x | 21 844 |
| 3. | Kopā plānotais atlīdzības pieaugums, euro | 30 124 |
Tādējādi, saistībā ar minimālās mēneša darba algas palielināšanas ietekmi un vienas amata vietas vakances aizpildīšanu, VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" 2025. gadā ārstniecības un pacientu aprūpes personu (medicīnas māsu) atlīdzības pieaugums prognozējams 30 124 euro apmērā.
[4] Veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā ir iesaistītas arī ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personas. Arī šo nodarbināto atlīdzības noteikšanā ir saglabājams pakāpenisks un proporcionāls algas pieaugums, ievērojot darba samaksas pieaugumu minimālās mēneša darba algas saņēmējiem. VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" ir saņēmusi informāciju no Nacionālā veselības dienesta, ka ar 2025. gada 1.jūliju tiek plānots piešķirt finansējumu ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personas amata vietas nodrošināšanai ģimenes ārsta praksei, kurā reģistrēto pacientu skaits pārsniedz 1200 pacientus. Šim kritērijam atbilst trīs VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” ģimenes ārsti. Prognozējams, ka ar 2025.gada 1.jūliju tiks papildināts ar Nacionālo veselības dienestu noslēgtais līgums par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un iekļauta apmaksa par trīs papildu darbiniekiem ģimenes ārstu praksēm.
Ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personu atlīdzības palielinājuma ietekmes aprēķins (4.tabula)
| Nr.p.k. | Rādītājs | Izmaksas 2024. gadā, euro | Plānotais atlīdzības pieaugums 2025.gadā, euro |
| 1. | Ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personas (pacientu reģistrētāji, laboratorijas darbinieki, psihologi) Minimālās mēneša darba algas palielinājuma ietekme: 10 nodarbinātie x 19,91 euro (vidēji x 12 mēneši = 2 389 euro (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) |
292 884 | 2 389 |
| 2. | Atlīdzība trīs ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personām ģimenes ārstu praksēm (finansējumu nodrošina Nacionālais veselības dienests) 3 nodarbinātie x 1143,21 euro x 6 mēneši = 20 578 euro (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) |
20 578 | |
| 3. | Kopā plānotais atlīdzības pieaugums, euro | 22 967 |
Tādējādi, saistībā ar minimālās mēneša darba algas palielināšanas ietekmi un trīs nodarbināto amatu ieviešanu, VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" 2025. gadā ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personu atlīdzības pieaugums prognozējams 22 967 euro apmērā.
[5] Papildus 2025.gadā plānoto izmaksu pieaugumu veido amatu vietu izveidošana atbilstoši normatīvo aktu prasībām, proti, datu aizsardzības speciālista un kiberdrošības pārvaldnieka nodarbināšana.
Datu aizsardzības speciālista piesaisti normatīvie akti noteica jau 2018.gadā, ieviešot 2016. gada 27. aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula). Kopš darba attiecību pārtraukšanas ar datu aizsardzības speciālistu 2023.gadā, VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” šī amata vieta bija ilgstoši vakanta. Datu aizsardzības speciālists VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" tiek nodarbināts ar 2024.gada 1.oktobri un kiberdrošības pārvaldnieka piesaiste (atbilstoši Nacionālās kiberdrošības likumam) prognozējama ar 2025. gada 1. jūliju.
Datu aizsardzības speciālista un kiberdrošības pārvaldnieka atlīdzības palielinājuma ietekmes aprēķins (5.tabula)
| Nr.p.k. | Rādītājs | Izmaksas 2024. gadā, euro | Plānotais atlīdzības pieaugums 2025.gadā, euro |
| 1. | Administrācija Datu aizsardzības speciālists, nodarbināts ar 01.10.2024. (iepriekš vakance) 1 nodarbinātais x 575 euro x 9 mēneši (no 2025. gada janvāra līdz septembrim) (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) |
1 725 | 5 175 |
| 2. | Administrācija Kiberdrošības pārvaldnieks, plānots nodarbināt ar 01.07.2025. (iepriekš vakance) 1 nodarbinātais x 681 euro x 6 mēneši (no 2025. gada jūlija līdz decembrim) (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) |
0 | 4 086 |
| 3. | Kopā plānotais atlīdzības pieaugums, euro | 9 261 |
Tādējādi, saistībā ar datu aizsardzības speciālista un kiberdrošības pārvaldnieka nodarbināšanu, VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” 2025. gadā administrācijas atlīdzības pieaugums prognozējams 9 261 euro apmērā.
[6] VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam norādīts, ka, nodrošinot kapitālsabiedrības stabilus ieņēmumus, iespējams īstenot nodarbināto motivēšanu gan ar atlīdzību, gan nodrošināt darbinieku veselības apdrošināšanu, tādējādi veidojot stabilu un maz mainīgu personālu un samazinot darbaspēka trūkuma negatīvo ietekmi. Atbilstoši minētajam no 2020.gada tika pieņemts lēmums iegādāties darbinieku veselības apdrošināšanas polises. Veselības apdrošināšanas polises 2025.gadam tika iegādātas 2024.gadā iepirkuma procedūras rezultātā un līdzvērtīga seguma polišu izmaksas pieaugums 2025.gadam ir 11 608 euro.
Veselības apdrošināšanas polišu izmaksu pieauguma aprēķins (6.tabula)
| Nr.p.k. | Rādītājs | Izmaksas 2024. gadā, euro | Plānotais atlīdzības pieaugums 2025.gadā, euro |
| 1. | Nodarbināto veselības apdrošināšanas polišu izmaksas, euro | 38 793 | |
| 2. | Kopā plānotais atlīdzības pieaugums, euro | 11 608 |
Tādējādi, saistībā ar veselības apdrošināšanas polišu nodrošināšanu, VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” 2025. gadā atlīdzības pieaugums prognozējams 11 608 euro apmērā.
Kopumā personāla izmaksu palielinājums 2025. gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu prognozējams 124 805 euro apmērā jeb 4,62 % (2024. gada izmaksas ir 2 705 611 euro), tajā skaitā:
1) ārstu atlīdzības pieaugums saistībā ar ieņēmumiem no maksas veselības aprūpes pakalpojumiem 45 358 euro apmērā (2024. gada izmaksas ir 1 222 278 euro);
2) Saimniecības nodaļā nodarbināto atlīdzības pieaugums atbilstoši minimālās mēneša darba algas palielināšanai 5 487 euro apmērā (2024. gada izmaksas ir 146 680 euro);
3) ārstniecības un pacientu aprūpes personu (medicīnas māsu) atlīdzības pieaugums, saistībā ar minimālās mēneša darba algas palielināšanas ietekmi un vienas amata vietas vakances aizpildīšanu, 30 124 euro apmērā (2024. gadā izmaksas ir 685 762 euro);
4) ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personu atlīdzības pieaugums, saistībā ar minimālās mēneša darba algas palielināšanas ietekmi un plānotu trīs nodarbināto amatu ieviešanu (atbalsta personas ģimenes ārstu praksēm) 22 967 euro apmērā (2024. gadā izmaksas ir 292 884 euro);
5) administrācijas atlīdzības pieaugums, saistībā ar datu aizsardzības speciālista un kiberdrošības pārvaldnieka nodarbināšanu
9 261 euro apmērā (2024. gadā izmaksas ir 319 214 euro);
6) veselības apdrošināšanas polišu izmaksu pieaugums 11 608 euro (2024. gada izmaksas ir 38 793 euro).
Risinājuma apraksts
Kopumā SIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” personāla izmaksu palielinājums 2025. gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu tiek prognozēts 124 805 euro apmērā jeb 4,62 %. Tādējādi atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 82. pantā noteiktajam, ir jāpieņem publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas (par valsts kapitālsabiedrībām - Ministru kabineta), atsevišķs lēmums, lai atļautu, ka 2025. gadā kopējās personāla izmaksas VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" var tikt palielinātas vairāk kā par 2,6 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu.
Personāla izmaksu palielināšana nepieciešama, lai veicinātu VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" izaugsmi un VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam noteikto mērķu sasniegšanu.
2025.gada 23.aprīlī dalībnieku sapulcē tika apstiprināts VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” 2024.gada pārskats. Atbilstoši 2024.gada darba rezultātiem, tāpat kā iepriekšējos gados, 2024.gadā kapitālsabiedrība ir sasniegusi VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam noteiktos finanšu un nefinanšu mērķus, kā arī izpildījusi kapitālsabiedrības darbību raksturojošos rezultatīvos rādītājus, noslēdzot gadu ar peļņu. Arī kapitālsabiedrības 2025.gada I ceturkšņa rādītāji apliecina kapitālsabiedrībai noteikto mērķu izpildi 2025.gadā. Ņemot vērā minēto, VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” darbība raksturojama kā stabila un vērsta uz izaugsmi, ko apliecina ikgadējie Valsts kancelejas darbības novērtējumi, novērtējot valsts kapitālsabiedrības darbu ar vērtējumu “ļoti labi”.
Pastāvot šādiem apstākļiem, atbalstāms VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” kopējo personāla izmaksu 2025.gadā pieaugums par 4,62%, ko pamato šādi iemesli:
- darbības paplašināšanās un izaugsme (maksas pakalpojumu apjoma pieaugums);
- vakanto amatu aizpildīšana un darbinieku sociālā nodrošināšana (VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam noteikto mērķu sasniegšana);
- sadarbības ar Nacionālo veselības dienestu paplašināšana (līguma nosacījumu papildināšana);
- minimālās mēneša darba algas pieaugums un ar to saistītais atlīdzības pieaugums (minimālās mēneša darba algas pieaugums būtiski ietekmē kapitālsabiedrības kopējās personāla izmaksas).
2025. gadā prognozētajam ārstu atlīdzības pieaugumam ir tieša saistība ar veselības aprūpes pakalpojumu, kas sniegti par maksu, pieaugumu. Ja veselības aprūpes maksas pakalpojumi netiks sniegti tādā apjomā, kādā ir pieprasījums, tad tas radīs negatīvu ietekmi uz pacientu iespējām saņemt pakalpojumus par maksu, proti, maksas veselības aprūpes pakalpojumi netiks sniegti, piemēram, neiroloģijā, oftalmoloģijā, endokrinoloģijā, kardioloģijā, zobārstniecībā, kā arī netiks veikti izmeklējumi.
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 82. pantu, atļaut 2025. gadā palielināt kopējās personāla izmaksas VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" ne vairāk kā par 4,62 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu.
Personāla izmaksu palielināšana nepieciešama, lai veicinātu VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" izaugsmi un VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam noteikto mērķu sasniegšanu.
2025.gada 23.aprīlī dalībnieku sapulcē tika apstiprināts VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” 2024.gada pārskats. Atbilstoši 2024.gada darba rezultātiem, tāpat kā iepriekšējos gados, 2024.gadā kapitālsabiedrība ir sasniegusi VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam noteiktos finanšu un nefinanšu mērķus, kā arī izpildījusi kapitālsabiedrības darbību raksturojošos rezultatīvos rādītājus, noslēdzot gadu ar peļņu. Arī kapitālsabiedrības 2025.gada I ceturkšņa rādītāji apliecina kapitālsabiedrībai noteikto mērķu izpildi 2025.gadā. Ņemot vērā minēto, VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” darbība raksturojama kā stabila un vērsta uz izaugsmi, ko apliecina ikgadējie Valsts kancelejas darbības novērtējumi, novērtējot valsts kapitālsabiedrības darbu ar vērtējumu “ļoti labi”.
Pastāvot šādiem apstākļiem, atbalstāms VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” kopējo personāla izmaksu 2025.gadā pieaugums par 4,62%, ko pamato šādi iemesli:
- darbības paplašināšanās un izaugsme (maksas pakalpojumu apjoma pieaugums);
- vakanto amatu aizpildīšana un darbinieku sociālā nodrošināšana (VSIA „Iekšlietu ministrijas poliklīnika” vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023. – 2025.gadam noteikto mērķu sasniegšana);
- sadarbības ar Nacionālo veselības dienestu paplašināšana (līguma nosacījumu papildināšana);
- minimālās mēneša darba algas pieaugums un ar to saistītais atlīdzības pieaugums (minimālās mēneša darba algas pieaugums būtiski ietekmē kapitālsabiedrības kopējās personāla izmaksas).
2025. gadā prognozētajam ārstu atlīdzības pieaugumam ir tieša saistība ar veselības aprūpes pakalpojumu, kas sniegti par maksu, pieaugumu. Ja veselības aprūpes maksas pakalpojumi netiks sniegti tādā apjomā, kādā ir pieprasījums, tad tas radīs negatīvu ietekmi uz pacientu iespējām saņemt pakalpojumus par maksu, proti, maksas veselības aprūpes pakalpojumi netiks sniegti, piemēram, neiroloģijā, oftalmoloģijā, endokrinoloģijā, kardioloģijā, zobārstniecībā, kā arī netiks veikti izmeklējumi.
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 82. pantu, atļaut 2025. gadā palielināt kopējās personāla izmaksas VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" ne vairāk kā par 4,62 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
[1] Kopumā VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" personāla izmaksu palielinājums 2025. gadā salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu prognozējams 124 805 euro apmērā jeb 4,62 % (2024. gada faktiskās izmaksas ir 2 705 611 euro; 2025. gada prognoze 2 830 416 euro). Personāla izmaksu palielinājums 2025. gadā tiks nodrošināts no VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" ieņēmumiem no veselības aprūpes maksas pakalpojumiem. Plānotais personāla izmaksu palielinājums 2025. gadā nav saistīts ar ieņēmumiem, ko VSIA “Iekšlietu ministrijas poliklīnika” saņem no Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra par Centrālās medicīniskās ekspertīzes komisijas pārbaužu nodrošināšanu.
Likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" netiek plānoti VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" ieņēmumi un izdevumi.
[2] Saskaņā ar anketu "Kapitālsabiedrību ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci un parādu", kas iesniegta Valsts kases e-pakalpojumu sistēmā "ePārskati" 2025. gada februārī, rādītājs "Neto apgrozījums un citi ieņēmumi" 2025. gadā norādīts 2 998 250 euro apmērā un rādītājs "Izmaksas" norādīts 2 997 090 euro apmērā. Vienlaikus, izvērtējot aktuālākos 2025. gada datus, VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika", ja nepieciešams, 2025. gada 2. pusgadā precizēs anketu "Kapitālsabiedrību ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci un parādu" (neto apgrozījums un citi ieņēmumi 2025. gadā tiek prognozēti lielāki (aptuveni 3 301 000 euro), kas neietekmēs peļņu).
Likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" netiek plānoti VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" ieņēmumi un izdevumi.
[2] Saskaņā ar anketu "Kapitālsabiedrību ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci un parādu", kas iesniegta Valsts kases e-pakalpojumu sistēmā "ePārskati" 2025. gada februārī, rādītājs "Neto apgrozījums un citi ieņēmumi" 2025. gadā norādīts 2 998 250 euro apmērā un rādītājs "Izmaksas" norādīts 2 997 090 euro apmērā. Vienlaikus, izvērtējot aktuālākos 2025. gada datus, VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika", ja nepieciešams, 2025. gada 2. pusgadā precizēs anketu "Kapitālsabiedrību ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci un parādu" (neto apgrozījums un citi ieņēmumi 2025. gadā tiek prognozēti lielāki (aptuveni 3 301 000 euro), kas neietekmēs peļņu).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts attiecas uz VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika" nodarbinātajiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Iekšlietu ministrijas poliklīnika"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
