Anotācija

23-TA-977: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Rūpnieki-2, Bārtas pagastā, Dienvidkurzemes novadā nodošanu Dienvidkurzemes novada pašvaldības īpašumā " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Civillikuma 417. pants (redakcijā, kas bija spēkā līdz līdz 2022. gada 31. decembrim),  Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa, 42.1, 43. pants un Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkts.
Dienvidkurzemes novada domes 2023.gada 23.februāra lēmums Nr. 98 “Par valstij piekritīgās mantas - nekustamā īpašuma "Rūpnieki" - 2, Bārtas pagastā, pieņemšanu pašvaldības īpašumā”.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Rūpnieki-2, Bārtas pagastā, Dienvidkurzemes novadā nodošanu Dienvidkurzemes novada pašvaldības īpašumā" (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz Dienvidkurzemes novada pašvaldībai nodot nekustamo īpašumu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktās funkcijas īstenošanai – gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Uzņēmuma reģistra 2020. gada 9. oktobra lēmumu Nr. 6-12/101659 (turpmāk – UR lēmums) sabiedrība ar ierobežotu atbildību “ARTIFEX JG” (vienotais reģistrācijas Nr. 40103805427) izslēgta no komercreģistra.  UR lēmums stājies spēkā 2020.gada 9.oktobrī. Ņemot vērā UR lēmumu, nekustamais īpašums ir pielīdzināms bezmantinieku mantai (Komerclikuma 317. panta trešā daļa redakcijā, kas bija spēkā līdz 2021. gada 31. jūlijam) un piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma (turpmāk – Civillikums) 417. pantam, kas noteic, ka manta, kas paliek pēc juridisku personu izbeigšanās, izņemot peļņas sabiedrības, pielīdzināma bezmantinieku mantai un piekrīt valstij, ja likums, viņu dibināšanas akts vai statūti nenosaka citādi (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2022. gada 31. decembrim). Ņemot vērā minēto, par bezmantinieka mantu atzīts nekustamais īpašums  “Rūpnieki-2”, Bārtas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, kadastra Nr. 6444 900 0016 (turpmāk – nekustamais īpašums), uz kuru Kurzemes rajona tiesas Bārtas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000068699 – NT īpašuma tiesības nostiprinātas uz  SIA “ARTIFEX JG” vārda.
Nekustamais īpašums ar kadastra numuru  Nr. 6444 900 0016 sastāv no neapdzīvojamas telpas Nr. 2 (telpu grupas kadastra apzīmējums 6444 004 0129 001 002) un tam piekrītošās kopīpašuma 4460/14910 domājamās daļas no zemes vienības (kadastra apzīmējums 6444 004 0129), kuras kopējā platība ir 0,46 ha, un 4460/14910 domājamās daļas no dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 6444 004 0129 001) un būvēm ar kadastra apzīmējumiem 6444 004 0129 002 (pagrabs) un 6444 004 0129 003 (šķūnis).
Neapdzīvojamās telpas platība ir 44,6 m2.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistra datiem zemes vienībai reģistrēti šādi apgrūtinājumi: aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 0,02 un 0,09 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,001 ha platībā. Noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma izmantošanu tam paredzētajiem mērķiem.
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ar Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 2051R/22 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai) ņēmis valsts uzskaitē par bezmantinieka mantu atzīto nekustamo īpašumu.
 Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 7. punktu VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
Atsavināšanas likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt nekustamā īpašuma pilnvērtīgu apsaimniekošanu.
Risinājuma apraksts
Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa paredz pašvaldības tiesības iegūt un atsavināt nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
Dienvidkurzemes novada dome 2023.gada 23.februārī pieņēma lēmumu Nr. 98 “Par valstij piekritīgās mantas - nekustamā īpašuma "Rūpnieki" - 2, Bārtas pagastā, pieņemšanu pašvaldības īpašumā”, ar kuru nolemts pārņemt nekustamo īpašumu, lai to izmantotu atbilstoši Pašvaldību likuma 4.panta  pirmās daļas 2.punktā noteiktajai pašvaldības autonomajai funkcijai – gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību.
Pašvaldība lēmumā norāda, ka atbilstoši Grobiņas novada būvvaldes 2019. gada 21. oktobra Atzinumam par būves ekspluatācijas pārbaudi Nr.BIS-BV-15.1-2019-289 (2019-40), par īpašumu “Rūpnieki”, Bārtas pagastā, būve (dzīvojamā māja) ir daļēji sagruvusi. Ņemot vērā, ka dzīvojamās mājas daļa atrodas valsts autoceļa nodalījuma joslā, tas rada draudus gan transporta kustības drošībai gan arī garāmgājēju drošībai un veselībai, kā arī bojā ciema ainavu, plānots, vienojoties ar otras domājamas daļas no nekustamā īpašuma īpašnieku, uz zemes vienības esošās būves nojaukt. Ņemot vērā minēto, nekustamo īpašumu nav plānots izmantot saimnieciskajai darbībai, līdz ar to rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Dienvidkurzemes novada pašvaldībai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts minētajos noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Kā izriet no Atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantotas pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Dienvidkurzemes novada pašvaldība saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.1 pantu tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā, vienlaikus ar Dienvidkurzemes novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Dienvidkurzemes novada pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina iepriekš minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumi, kas saistīti ar īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Dienvidkurzemes novada pašvaldības budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkta, institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Dienvidkurzemes novada pašvaldībai izmantot pirmtiesības uz nekustamo īpašumu, kas ir atzīts par bezmantinieka mantu, un nemaina spēkā esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskas iniciatīvas. Līdz ar to šajā gadījumā sabiedrības līdzdalības kārtība nav piemērojama.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Dienvidkurzemes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi