23-TA-2283: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 19. decembra noteikumos Nr. 770 "Tieslietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tieslietu ministrijas iniciatīva pārskatīt un aktualizēt noteiktos iestādes maksas pakalpojumu cenas
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz pārskatīt un aktualizēt Tieslietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādi, nosakot pakalpojumu cenas atbilstoši šā brīža tiešajām un netiešajām izmaksām.
Papildus Tieslietu ministrijas pakalpojumu cenrādī paredzēti jauni pakalpojumi:
1) izziņa pa vārda, uzvārda vai tautības ieraksta maiņu angļu valodā;
2) pasta izdevumi par dokumentu nosūtīšanu ierakstītā vēstulē pēc personas pieprasījuma Latvijas teritorijā.
Papildus Tieslietu ministrijas pakalpojumu cenrādī paredzēti jauni pakalpojumi:
1) izziņa pa vārda, uzvārda vai tautības ieraksta maiņu angļu valodā;
2) pasta izdevumi par dokumentu nosūtīšanu ierakstītā vēstulē pēc personas pieprasījuma Latvijas teritorijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" 18.1. apakšpunkts paredz, ka grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja veikti grozījumi normatīvajos aktos vai mainījušies apstākļi, kas ietekmē iestādes vai valsts aģentūras sniedzamo maksas pakalpojumu klāstu. Savukārt minēto noteikumu 18.2. apakšpunkts paredz, ka grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja ir būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus.
Šobrīd Tieslietu ministrijas maksas pakalpojumu cenas noteic Ministru kabineta 2017. gada 19. decembra noteikumi Nr. 770 "Tieslietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – noteikumi Nr. 770). Noteikumos Nr. 770 noteiktās cenas par Tieslietu ministrijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem, kopš noteikumu spēkā stāšanās (2018. gada), nav pārskatītas.
Ministru kabineta 2017.gada 16.augusta noteikumi Nr. 474 "Tieslietu ministrijas nolikums" paredz Tieslietu ministrijas tiesības sniegt maksas pakalpojumus. Tieslietu ministrijas maksas pakalpojumu saraksts apstiprināts ar Tieslietu ministrijas 2022. gada 21. novembra rīkojumu Nr. 1-1/310 "Par Tieslietu ministrijas pakalpojumu sarakstu".
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu.
Tiesisko pamatu civilstāvokļa aktu reģistrāciju apliecinošo dokumentu atkārtotai izsniegšanai noteic Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likums (turpmāk – Likums) un Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumi Nr. 761 "Noteikumi par civilstāvokļa aktu reģistriem" (turpmāk – Noteikumi Nr. 761). Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no Likuma un Noteikumiem Nr. 761, ir piemērojams vispārējais administratīvais process.
Norādām, ka Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumu Nr. 906 "Noteikumi par civilstāvokļa aktu reģistrācijas valsts nodevu" 3.3. apakšpunkts noteic, ka valsts nodevas likme par atkārtotas civilstāvokļa aktu reģistrācijas apliecības izsniegšanu ir 7 euro.
Savukārt saskaņā ar Noteikumiem Nr. 770 Tieslietu ministrija sniedz maksas pakalpojumus, kas saistīti ar ziņu sniegšanu no civilstāvokļa aktu reģistra ierakstiem.
Pievienotās vērtības nodoklis pakalpojumiem netiks piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu, kura noteic, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā.
Šobrīd Tieslietu ministrijas maksas pakalpojumu cenas noteic Ministru kabineta 2017. gada 19. decembra noteikumi Nr. 770 "Tieslietu ministrijas maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – noteikumi Nr. 770). Noteikumos Nr. 770 noteiktās cenas par Tieslietu ministrijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem, kopš noteikumu spēkā stāšanās (2018. gada), nav pārskatītas.
Ministru kabineta 2017.gada 16.augusta noteikumi Nr. 474 "Tieslietu ministrijas nolikums" paredz Tieslietu ministrijas tiesības sniegt maksas pakalpojumus. Tieslietu ministrijas maksas pakalpojumu saraksts apstiprināts ar Tieslietu ministrijas 2022. gada 21. novembra rīkojumu Nr. 1-1/310 "Par Tieslietu ministrijas pakalpojumu sarakstu".
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu.
Tiesisko pamatu civilstāvokļa aktu reģistrāciju apliecinošo dokumentu atkārtotai izsniegšanai noteic Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likums (turpmāk – Likums) un Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumi Nr. 761 "Noteikumi par civilstāvokļa aktu reģistriem" (turpmāk – Noteikumi Nr. 761). Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no Likuma un Noteikumiem Nr. 761, ir piemērojams vispārējais administratīvais process.
Norādām, ka Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumu Nr. 906 "Noteikumi par civilstāvokļa aktu reģistrācijas valsts nodevu" 3.3. apakšpunkts noteic, ka valsts nodevas likme par atkārtotas civilstāvokļa aktu reģistrācijas apliecības izsniegšanu ir 7 euro.
Savukārt saskaņā ar Noteikumiem Nr. 770 Tieslietu ministrija sniedz maksas pakalpojumus, kas saistīti ar ziņu sniegšanu no civilstāvokļa aktu reģistra ierakstiem.
Pievienotās vērtības nodoklis pakalpojumiem netiks piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu, kura noteic, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka kopš 2018. gada ir paaugstinājušās Tieslietu ministrijas sniegto maksas pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumu, noteikumu projektā nepieciešams pārskatīt un aktualizēt Tieslietu ministrijas sniegto maksas pakalpojumu cenas. Pārskatot pakalpojumu cenas, pārskatāmas arī cenas par pasta izdevumiem par dokumentu nosūtīšanu uz ārvalstīm, kā arī, ņemot pieaugošās pasta pakalpojumu izmaksas arī par dokumentu nosūtīšanu Latvijas teritorijā, būtu nosakāma maksa.
Risinājuma apraksts
Tiek pārskatītas un aktualizētas Tieslietu ministrijas maksas pakalpojumu izmaksas, kā arī vienlaikus noteikumu projektā tiek iekļauts jauns Tieslietu ministrijas sniegtais maksas pakalpojums – izziņa pa vārda, uzvārda vai tautības ieraksta maiņu angļu valodā. Minētais pakalpojums tiek izveidots, ņemot vērā ik gadu pieaugošo pieprasījumu pēc attiecīgās izziņas saņemšanu arī kādā no svešvalodām, ne tikai latviešu valodā.
Vienlaikus, tiek veiktas izmaiņas attiecībā uz pakalpojumu “Izziņa, ja civilstāvokļa akta reģistra ieraksts nav saglabājies”. Tas tiek iekļauts pakalpojuma “Izziņa par civilstāvokļa akta reģistra ieraksta neesību” tvērumā un turpmāk abi šie pakalpojumi būs zem nosaukuma “Izziņa par civilstāvokļa akta reģistra ieraksta neesību”.
Vienlaikus, tiek veiktas izmaiņas attiecībā uz pakalpojumu “Izziņa, ja civilstāvokļa akta reģistra ieraksts nav saglabājies”. Tas tiek iekļauts pakalpojuma “Izziņa par civilstāvokļa akta reģistra ieraksta neesību” tvērumā un turpmāk abi šie pakalpojumi būs zem nosaukuma “Izziņa par civilstāvokļa akta reģistra ieraksta neesību”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Tieslietu ministrijas maksas pakalpojumu cenas aprēķinātas saskaņā ar Tieslietu ministrijas 2017. gada 2. janvāra instrukciju Nr. 1-2/1 "Maksas pakalpojuma izcenojuma noteikšanas kārtība".
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Tiesiskais regulējums attieksies uz fiziskām personām, kas Tieslietu ministrijai pieprasa sniegt maksas pakalpojumu.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Tiesiskais regulējums attieksies uz juridiskām personām, kas Tieslietu ministrijai pieprasa sniegt maksas pakalpojumu. Piemēram, gadījumiem, kad bankas pieprasa izziņu par personas nāvi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
8 500
4 309
8 500
4 309
8 500
4 309
4 309
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
8 500
4 309
8 500
4 309
8 500
4 309
4 309
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
8 500
4 309
8 500
4 309
8 500
4 309
4 309
2.1. valsts pamatbudžets
8 500
4 309
8 500
4 309
8 500
4 309
4 309
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Tieslietu ministrijas budžeta programmā 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 8 500 euro apmērā.
Atbilstoši veiktajām izmaiņām maksas pakalpojumu cenrādī ieņēmumi no sniegtajiem maksas pakalpojumiem un attiecīgi izdevumi palielināsies 2024.gadā un turpmāk ik gadu par 4 309 euro.
Plānoto pakalpojumu skaitu un detalizētu sadalījumu pa izdevumu pozīcijām atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumiem Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” skatīt anotācijas 1. pielikumā “Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins”.
Atbilstoši veiktajām izmaiņām maksas pakalpojumu cenrādī ieņēmumi no sniegtajiem maksas pakalpojumiem un attiecīgi izdevumi palielināsies 2024.gadā un turpmāk ik gadu par 4 309 euro.
Plānoto pakalpojumu skaitu un detalizētu sadalījumu pa izdevumu pozīcijām atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumiem Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” skatīt anotācijas 1. pielikumā “Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Divi maksas pakalpojuma veidi tiek izslēgti no cenrāža un tiek noteikti divi jauni pakalpojuma veidi, kā arī tiek pārskatītas un aktualizētas esošo maksas pakalpojumu izmaksas. 2024. gadā un turpmākajos gados plānots ieņēmumu un ar tiem saistīto izdevumu palielinājums par 4 309 euro. Detalizēts ieņēmumu aprēķins pievienots anotācijas 2. pielikumā “Detalizēts ieņēmumu aprēķins”.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Maksas pakalpojumu detalizēts izdevumu sadalījums norādīts 3. pielikumā “Detalizēts izdevumu aprēķins”.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Tieslietu ministrija maksas pakalpojumu cenrāža grozījumu projekta izpildi nodrošinās ar esošajām amata vietām.
Cita informācija
Pēc projekta stāšanās spēkā Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu par apropriācijas palielināšanu Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" 2024. gadā un turpmākajos gados par 4 309 euro no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgi izdevumu palielināšanai maksas pakalpojumu nodrošināšanai.
Papildu finansējums (kas tiks pieprasīts pēc cenrāža spēkā stāšanās) tiks izlietots ar maksas pakalpojumu sniegšanu saistīto izdevumu segšanai.
Papildu finansējums (kas tiks pieprasīts pēc cenrāža spēkā stāšanās) tiks izlietots ar maksas pakalpojumu sniegšanu saistīto izdevumu segšanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi