Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-422: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa noteic, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju, savienību vai kopienu rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības  vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā vai operācijā pieņem Ministru kabinets. Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 „Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija sagatavo un iesniedz noteiktā kārtībā MK rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā vai operācijā. Papildus Noteikumu Nr. 598 11. punkts nosaka, ka MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā. 2019. gada 26. novembra MK rīkojums Nr. 600 “Par civilā eksperta dalību Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas speciālajā novērošanas misijā Ukrainā” paredz civilā eksperta Pāvela Trifanova nosūtīšanu dalībai Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas (turpmāk - EDSO) Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā līdz 2020. gada 30. novembrim. 2020.gada 1.decembra MK rīkojums Nr. 716 "Par civilo ekspertu dalības laika pagarināšanu Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā" paredz civilā eksperta Pāvela Trifanova nosūtīšanu dalībai EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā līdz 2021. gada 30. novembrim. Ārlietu ministrija saņēmusi EDSO Sekretariāta 2021. gada 17. septembra vēstuli ar lūgumu pagarināt civilā eksperta Pāvela Trifanova dalības laiku EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā līdz 2022. gada 30. novembrim.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nav attiecināms.
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK 2020. gada 18. februāra sēdē tika pieņemts zināšanai Informatīvais ziņojums ”Par Latvijas civilo ekspertu dalību starptautiskajās misijās un operācijās 2020. - 2022. gadā” (Prot. Nr. 7 41. §), kas paredz līdz 11 civilo ekspertu nosūtīšanu dalībai EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā, nosakot, ka pēc informācijas saņemšanas no EDSO par konkrētu ekspertu apstiprināšanu ekspertu nosūtošā ministrija iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta nosūtīšanu misijā vai operācijā, paredzot iespēju ar civilo ekspertu darbības nodrošināšanu saistītās izmaksas segt no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā pašlaik piedalās trīs nosūtītie civilie eksperti no Latvijas. Rīkojuma projekta “Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā” (turpmāk – projekts) 1. un 2. punktā tiek atbalstīta civilā eksperta Pāvela Trifanova dalības laika pagarināšana starptautiskajā misijā. Civilais eksperts Pāvels Trifanovs atbilst Noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekritis dalības laika pagarināšanai misijā līdz 2022. gada 30. novembrim. Atbilstoši Noteikumu Nr. 598 17. un 18. punktam, civilajam ekspertam Pāvelam Trifanovam tiks izmaksāts atalgojums (minimālās mēneša darba algas apmērā) – 2021. gadā 500 euro un 2022. gadā 5 500 euro, kā arī civilais eksperts saņems piemaksu par dalību starptautiskajā misijā – 2021. gadā 2 473 euro un 2022. gadā 27 195 euro. Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 2021. gadā 702 euro un 2022. gadā 7 713 euro apmērā. Nosūtītajiem civilajiem ekspertiem, kas darbojas EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā, EDSO izmaksā dienas naudu (board and lodging allowance) 125 euro apmērā. Projekta 5. punkts paredz, ka Ārlietu ministrija atbilstoši Noteikumu Nr. 598 19.2 apakšpunktam segs veselības apdrošināšanas izdevumus 1 543 euro apmērā gadā atbilstoši EDSO noteiktajam apmēram (mēneša izmaksas – 129 euro, kas ietver veselības apdrošināšanu, dzīvības apdrošināšanu un negadījumu invaliditātes apdrošināšanu) - 2021. gadā 129 euro, 2022. gadā 1 415 euro. Saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem šo izdevumu segšana ir Latvijas Republikas pienākums un starptautiskā misija šos izdevumus neapmaksā.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ņemot vērā to, ka civilais eksperts jau pilda pienākumus misijā un esošais tiesiskais regulējums ir spēkā līdz 2021. gada 30. novembrim, ir nepieciešams nodrošināt, lai rīkojuma projekts tiktu pieņemts ne vēlāk kā 2021. gada 16. novembrī.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 804
0
41 823
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 804
0
41 823
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 804
0
-41 823
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 804
0
-41 823
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 804
0
41 823
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pielikumā
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Izdevumus 2021. gadā 3 804 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, savukārt par 2022.gadam nepieciešamo finansējumu 41 823 euro apmērā Ārlietu ministrija sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā likumprojekta “Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā priekšlikumu par finansējuma pārdali no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Projekts šo jomu neskar.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Projekts šo jomu neskar.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta izpilde nav saistīta ar jaunu institūciju izveidi, esošu institūciju likvidēšanu vai reorganizāciju.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
AManotp_290921_CivEksp_EDSO