22-TA-109: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilās ekspertes dalību Eiropas Savienības Novērošanas misijā Gruzijā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa noteic, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa noteic, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets. Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 „Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts noteic, ka Ārlietu ministrija sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā vai operācijā. Ārlietu ministrija saņēmusi Eiropas Ārējā darbības dienesta (turpmāk – EĀDD) 2021. gada 10. decembra vēstuli Nr. EEAS.CPCC.3/MAC(2021)8513629 par civilās ekspertes Jeļenas Suvorovas (turpmāk – J.Suvorova) kandidatūras apstiprināšanu jaunā amatā ES Novērošanas misijā Gruzijā (turpmāk – starptautiskā misija) uz 12 mēnešiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz civilās ekspertes J.Suvorovas apstiprināšanu dalībai starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai dotu ieguldījumu stabilitātes nodrošināšanā Gruzijā, saskaņā ar 2008. gada 12. augusta vienošanos starp Krieviju un Gruziju un 2008. gada 8. septembra pieņemto lēmumu Eiropas drošības un aizsardzības politikas jomā, 2008. gada 1.oktobrī darbu uzsāka starptautiskā misija. Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra sēdē tika pieņemts zināšanai Informatīvais ziņojums ”Par Latvijas civilo ekspertu dalību starptautiskajās misijās un operācijās 2020. - 2022. gadā” (Prot. Nr. 7 41. §), kas paredz līdz 17 civilo ekspertu nosūtīšanu darbam ES Kopējās drošības un aizsardzības politikas misijās un nosaka, ka pēc informācijas saņemšanas no EĀDD par konkrētu ekspertu apstiprināšanu ekspertu nosūtošā ministrija iesniedz Ministru kabineta rīkojuma projektu par civilā eksperta nosūtīšanu misijā vai operācijā, paredzot iespēju ar civilo ekspertu darbības nodrošināšanu saistītās izmaksas segt no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Novērošanas misija ir vienīgais Krievijas un Gruzijas t.s. Sešu punktu vienošanās par uguns pārtraukšanu starptautiskais novērotājs. Misijas uzdevums ir sekmēt spriedzes mazināšanu konfliktā iesaistīto pušu starpā, situācijas stabilizāciju un normalizēšanu. Starptautiskajā misijā pašlaik piedalās astoņi nosūtītie civilie eksperti no Latvijas. Starptautiskajā misijā pašlaik piedalās četri Iekšlietu ministrijas nosūtītie civilie eksperti no Latvijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
EĀDD 2021. gada 10. decembrī informēja Latviju par civilās ekspertes J.Suvorovas kandidatūras apstiprināšanu ziņošanas un informācijas speciālista amatā uz vienu gadu. J.Suvorova atbilst Noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekritusi dalībai starptautiskajā misijā jaunā amatā no 2022. gada 19. februāra.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Noteikumu Nr. 598 17. un 18. punktam, rīkojuma projekts nosaka civilajai ekspertei J.Suvorovai atalgojumu – 2022. gadā 5 150 euro un 2023. gadā 825 euro, un piemaksu par dalību starptautiskajā misijā (taktiskajam amata līmenim) – 2022. gadā 23 899 euro un 2023. gadā 3 791 euro. Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 2022. gadā 6 853 euro un 2023. gadā 1 089 euro apmērā. Ārlietu ministrija atbilstoši Noteikumu Nr. 598 19. punktam segs šādus faktiskos izdevumus saistībā ar civilās ekspertes J.Suvorovas nosūtīšanu starptautiskajā misijā, nepārsniedzot rīkojumā norādītās summas:
1) dzīvības un veselības apdrošināšanas izdevumi, pārceļoties uz dienesta vietu un atgriežoties no tās – 10 euro (2022. gadā 5 euro un 2023. gadā 5 euro; dzīvības un veselības apdrošināšanas izdevumus pārējā misijas laikā segs starptautiskā misija);
2) ceļa izdevumi – 1 000 euro (pārcelšanās uz dienesta vietu un atvaļinājuma brauciens 2022. gadā – 750 euro, un pārcelšanās no dienesta vietas 2023. gadā – 250 euro);
3) izdevumi par bagāžas transportēšanu – 200 euro (pārceļoties uz dienesta vietu 2022. gadā – 100 euro un pārceļoties no dienesta vietas 2023. gadā – 100 euro);
4) izdevumi par aprīkojumu, kas nepieciešams civilā eksperta uzdevumu veikšanai starptautiskajā misijā vai operācijā – 125 euro (2022. gadā). Aprīkojums - guļammaiss - civilajai ekspertei ir jānodrošina saskaņā ar EĀDD 2021. gada 18. oktobra vēstules Nr. EEAS/CPCC/MA/2021/7050015, ar kuru tā izsludina pieteikšanos uz vakancēm starptautiskajā misijā, pielikumu Nr.2;
5) obligātās vakcinācijas izdevumi un medicīniskā aptieciņa (2022. gadā – 100 euro);
6) dzīvojamās telpas īres un citu ar dzīvojamās telpas lietošanu saistīto pakalpojumu izdevumi (taktiskajam amata līmenim) – 11 895,21 euro gadā (2022. gadā – 10 267 euro un 2023. gadā – 1 629 euro);
7) ar dzīvokļa (dzīvojamās telpas) īres līguma noslēgšanu saistītie izdevumi par māklera pakalpojumiem, nepārsniedzot divu mēnešu īres izdevumu apmēru (2022. gadā 1 983 euro);
8) ar dzīvokļa (dzīvojamās telpas) īres līguma noslēgšanu saistītie izdevumi par depozītu, nepārsniedzot triju mēnešu īres izdevumu apmēru (2022. gadā 2 974 euro).
Saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem šo izdevumu segšana ir Latvijas Republikas pienākums un starptautiskā misija šos izdevumus neapmaksā.
1) dzīvības un veselības apdrošināšanas izdevumi, pārceļoties uz dienesta vietu un atgriežoties no tās – 10 euro (2022. gadā 5 euro un 2023. gadā 5 euro; dzīvības un veselības apdrošināšanas izdevumus pārējā misijas laikā segs starptautiskā misija);
2) ceļa izdevumi – 1 000 euro (pārcelšanās uz dienesta vietu un atvaļinājuma brauciens 2022. gadā – 750 euro, un pārcelšanās no dienesta vietas 2023. gadā – 250 euro);
3) izdevumi par bagāžas transportēšanu – 200 euro (pārceļoties uz dienesta vietu 2022. gadā – 100 euro un pārceļoties no dienesta vietas 2023. gadā – 100 euro);
4) izdevumi par aprīkojumu, kas nepieciešams civilā eksperta uzdevumu veikšanai starptautiskajā misijā vai operācijā – 125 euro (2022. gadā). Aprīkojums - guļammaiss - civilajai ekspertei ir jānodrošina saskaņā ar EĀDD 2021. gada 18. oktobra vēstules Nr. EEAS/CPCC/MA/2021/7050015, ar kuru tā izsludina pieteikšanos uz vakancēm starptautiskajā misijā, pielikumu Nr.2;
5) obligātās vakcinācijas izdevumi un medicīniskā aptieciņa (2022. gadā – 100 euro);
6) dzīvojamās telpas īres un citu ar dzīvojamās telpas lietošanu saistīto pakalpojumu izdevumi (taktiskajam amata līmenim) – 11 895,21 euro gadā (2022. gadā – 10 267 euro un 2023. gadā – 1 629 euro);
7) ar dzīvokļa (dzīvojamās telpas) īres līguma noslēgšanu saistītie izdevumi par māklera pakalpojumiem, nepārsniedzot divu mēnešu īres izdevumu apmēru (2022. gadā 1 983 euro);
8) ar dzīvokļa (dzīvojamās telpas) īres līguma noslēgšanu saistītie izdevumi par depozītu, nepārsniedzot triju mēnešu īres izdevumu apmēru (2022. gadā 2 974 euro).
Saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem šo izdevumu segšana ir Latvijas Republikas pienākums un starptautiskā misija šos izdevumus neapmaksā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma projekts par J.Suvorovas nosūtīšanu jāpieņem līdz š.g. 8.februārim, lai nodrošinātu civilās ekspertes nosūtīšanu starptautiskajā misijā š.g. 19. februārī. Pretējā gadījumā Latvija var zaudēt civilā eksperta vietu starptautiskajā misijā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
52 206
0
7 689
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
52 206
0
7 689
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-52 206
0
-7 689
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-52 206
0
-7 689
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
52 206
0
7 689
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins - pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus 2022. gadā 52 206 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Savukārt 2023. gadā nepieciešamais finansējums 7 689 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai precizējot un palielinot Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 „Diplomātiskās misijas ārvalstīs” civilās ekspertes darbības nodrošināšanai no 2023. gada 1. janvāra.
Savukārt 2023. gadā nepieciešamais finansējums 7 689 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai precizējot un palielinot Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 „Diplomātiskās misijas ārvalstīs” civilās ekspertes darbības nodrošināšanai no 2023. gada 1. janvāra.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Tieslietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi