24-TA-3159: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Sarmas-1" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonām atsavināt tām piederoša nekustamā īpašuma “Sarmas-1” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (kadastra Nr. 8056 001 0261) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0700) 0,8244 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0710) 0,0107 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt kopīpašniekiem piederoša nekustamā īpašuma “Sarmas-1” Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0261) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) 0,8244 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) 0,0107 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 0,8351 ha kopplatībā, tostarp:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) 0,8244 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) 0,0107 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Vangaži-Salaspils -Misa”, kas nepieciešams Rail Baltica 1. kārtas scenārija realizācijai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai, un atbilstoši AS "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu par projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 0,8351 ha kopplatībā, tostarp:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) 0,8244 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) 0,0107 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Vangaži-Salaspils -Misa”, kas nepieciešams Rail Baltica 1. kārtas scenārija realizācijai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai, un atbilstoši AS "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu par projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums pēc sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0261) sadales sastāv no trijām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0699) 2,77 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) 0,8244 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) 0,0107 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000273770, īpašuma tiesības nostiprinātas divām fiziskām personām, katrai 1/2 domājamā daļas apmērā (turpmāk – Kopīpašnieki).
Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam:
1) nav reģistrētas hipotēkas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības;
2) reģistrēta piedziņas atzīme – vērsta 495,21 EUR piedziņa uz vienam no Kopīpašniekiem piederošo 1/2 domājamo daļu. Piedzinējs: Ķekavas novada pašvaldība. Pamats: zvērinātas tiesu izpildītājas 2023. gada 16. marta nostiprinājuma lūgums, Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 2. marta lēmums – izpildrīkojums Nr. 3- 3/23/40 “Par nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu bezstrīda kārtībā”.
Rīgas apgabaltiesas zvērināta tiesu izpildītāja ir informēta par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Slēdzot līgumu par labprātīgu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, Puses vienosies, kādā kārtībā tiks dzēsts Ķekavas novada pašvaldības prasījums par nodokļu samaksu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra sistēma) datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) apgrūtinājumi nav reģistrēti;
2) noteikts lietošanas mērķis - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101);
3) noteikts platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) – mežu platība – 0,8244 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) – mežu platība – 0,0107 ha.
Uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Kadastra sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8056 001 0700, 8056 001 0710), atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0699) 2,77 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 22. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3322 sniegtai informācijai jaunizveidojamo zemes vienību platības, kas nav mazākas par 2 ha, atbilst Ķekavas novada (administratīvai teritorijai līdz 01.07.2021.) teritorijas plānojuma 4.10.1.4. apakšpunktā noteiktajai minimālajai jaunizveidojama zemes gabala minimālajai platībai funkcionālajā zonējumā – Mežu teritorija (M). Līdz ar to atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0699) 2,77 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam. Vienlaikus Ķekavas novada pašvaldība norādīja, ka Nekustamais īpašums nerobežojas ar pašvaldības vai valsts autoceļu un Civillikumā noteiktajā kārtībā Nekustamajam īpašumam par labu nav nodibināta ceļa servitūta tiesība, līdz ar to piekļuve Nekustamajam īpašumam nav nodrošināta, kā arī informēja, ka Ķekavas novada būvvaldes arhīvā nav Nekustamā īpašuma būvniecības dokumentācijas.
Saskaņā ar AS "RB Rail", kas ir atbildīga par projektēšanas darbiem attiecīgajā Rail Baltica posmā, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0699) piekļuve tiks nodrošināta no projektētā pašvaldības nozīmes autoceļa.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024. gada 13. novembra vēstulē Nr. VMD11-2/1597 sniegto informāciju Nekustamā īpašuma daļai:
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) esošās mežaudzes platība ir 0,82 ha, meža inventarizācija veikta 2004. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) esošās mežaudzes platība ir 0,01 ha, meža inventarizācija veikta 2004. gadā.
Atsavināšanas procesā Kopīpašnieki zaudējumus un prasījumus nav pieteikuši, kā arī nav snieguši informāciju par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 5. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4091 un 2024. gada 5. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4092 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Sarmas-1" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0261), daļu 0,8351 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 8 490,68 EUR (astoņi tūkstoši četri simti deviņdesmit euro un 68 centi), ko veido:
1.1. atsavināmo zemes vienību tirgus vērtība 3 173,38 EUR, tostarp:
1.1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) 0,8244 ha platībā tirgus vērtība 3 132,72 EUR;
1.1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) 0,0107 ha platībā tirgus vērtība 40,66 EUR;
1.2. zaudējumi - uz atsavināmām zemes vienībām augošās mežaudzes tirgus vērtība 5 317,30 EUR.
No Kopīpašniekiem saņemta rakstiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Kopīpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija veic darbības pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0699) 2,77 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) 0,8244 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) 0,0107 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000273770, īpašuma tiesības nostiprinātas divām fiziskām personām, katrai 1/2 domājamā daļas apmērā (turpmāk – Kopīpašnieki).
Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam:
1) nav reģistrētas hipotēkas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības;
2) reģistrēta piedziņas atzīme – vērsta 495,21 EUR piedziņa uz vienam no Kopīpašniekiem piederošo 1/2 domājamo daļu. Piedzinējs: Ķekavas novada pašvaldība. Pamats: zvērinātas tiesu izpildītājas 2023. gada 16. marta nostiprinājuma lūgums, Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 2. marta lēmums – izpildrīkojums Nr. 3- 3/23/40 “Par nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu bezstrīda kārtībā”.
Rīgas apgabaltiesas zvērināta tiesu izpildītāja ir informēta par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu. Slēdzot līgumu par labprātīgu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, Puses vienosies, kādā kārtībā tiks dzēsts Ķekavas novada pašvaldības prasījums par nodokļu samaksu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra sistēma) datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) apgrūtinājumi nav reģistrēti;
2) noteikts lietošanas mērķis - “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101);
3) noteikts platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) – mežu platība – 0,8244 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) – mežu platība – 0,0107 ha.
Uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Kadastra sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8056 001 0700, 8056 001 0710), atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0699) 2,77 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 22. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3322 sniegtai informācijai jaunizveidojamo zemes vienību platības, kas nav mazākas par 2 ha, atbilst Ķekavas novada (administratīvai teritorijai līdz 01.07.2021.) teritorijas plānojuma 4.10.1.4. apakšpunktā noteiktajai minimālajai jaunizveidojama zemes gabala minimālajai platībai funkcionālajā zonējumā – Mežu teritorija (M). Līdz ar to atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0699) 2,77 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam. Vienlaikus Ķekavas novada pašvaldība norādīja, ka Nekustamais īpašums nerobežojas ar pašvaldības vai valsts autoceļu un Civillikumā noteiktajā kārtībā Nekustamajam īpašumam par labu nav nodibināta ceļa servitūta tiesība, līdz ar to piekļuve Nekustamajam īpašumam nav nodrošināta, kā arī informēja, ka Ķekavas novada būvvaldes arhīvā nav Nekustamā īpašuma būvniecības dokumentācijas.
Saskaņā ar AS "RB Rail", kas ir atbildīga par projektēšanas darbiem attiecīgajā Rail Baltica posmā, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0699) piekļuve tiks nodrošināta no projektētā pašvaldības nozīmes autoceļa.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024. gada 13. novembra vēstulē Nr. VMD11-2/1597 sniegto informāciju Nekustamā īpašuma daļai:
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) esošās mežaudzes platība ir 0,82 ha, meža inventarizācija veikta 2004. gadā;
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) esošās mežaudzes platība ir 0,01 ha, meža inventarizācija veikta 2004. gadā.
Atsavināšanas procesā Kopīpašnieki zaudējumus un prasījumus nav pieteikuši, kā arī nav snieguši informāciju par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 5. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4091 un 2024. gada 5. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4092 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Sarmas-1" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0261), daļu 0,8351 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 8 490,68 EUR (astoņi tūkstoši četri simti deviņdesmit euro un 68 centi), ko veido:
1.1. atsavināmo zemes vienību tirgus vērtība 3 173,38 EUR, tostarp:
1.1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) 0,8244 ha platībā tirgus vērtība 3 132,72 EUR;
1.1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) 0,0107 ha platībā tirgus vērtība 40,66 EUR;
1.2. zaudējumi - uz atsavināmām zemes vienībām augošās mežaudzes tirgus vērtība 5 317,30 EUR.
No Kopīpašniekiem saņemta rakstiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Kopīpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija veic darbības pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Sarmas-1" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0261) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0700) 0,8244 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0710) 0,0107 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Kopīpašniekus, kuriem piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Kopīpašniekus, kuriem piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp AS "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp AS "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
