Anotācija

25-TA-1585: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu"" sagatavots, pamatojoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu un Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu primārās lauksaimniecības produkcijas ražotājiem Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) intervencēs "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās" un "Atbalsts ieguldījumiem nelauksaimniecības aktivitāšu īstenošanai".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu" (turpmāk – noteikumi Nr. 446) noteikta kārtība, kādā attīstības finanšu institūcija "Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum") piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai aizdevumu veidā apakšpasākumos "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās", "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" un "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā". Atbalsts tiek piešķirts gan de minimis atbalsta veidā, ievērojot atbilstošos Eiropas Savienības tiesību aktus par de minimis atbalsta piešķiršanu, gan saskaņā ar Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam īstenošanas pārejas periodā nosacījumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauksaimniecības nozare pēdējos gados ir saskārusies ar lielām problēmām, jo ražošanas resursu izmaksas strauji palielinās, ievērojami pārsniedzot saražotās produkcijas cenu kāpumu. Vienlaikus klimata pārmaiņu radītais apdraudējums nozīmīgi ietekmē saimniecību ekonomisko stabilitāti un dzīvotspēju, tā ka palielinās nepieciešamība pēc papildu finanšu resursiem.
Lai uzlabotu primāro ražotāju piekļuvi finanšu līdzekļiem, ar KLP SP ieviestas valsts un Eiropas Savienības intervences "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās" un "Atbalsts ieguldījumiem nelauksaimniecības aktivitāšu īstenošanai".
KLP SP intervencē "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās" paredzēts 3 000 000 eiro piešķirt no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA), papildinot jau esošo lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu. Izmantojot minēto finansējumu, atbalstu finanšu instrumentu aizdevumu veidā varēs piešķirt lauksaimniecības saimnieciskās darbības veicējiem saskaņā ar KLP SP nosacījumiem.
KLP SP intervencē "Atbalsts ieguldījumiem nelauksaimniecības aktivitāšu īstenošanai" paredzēts 6 000 000 eiro piešķirt no ELFLA, papildinot jau esošo lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu. Izmantojot minēto finansējumu, atbalstu finanšu instrumentu aizdevumu veidā varēs piešķirt saimnieciskās darbības veicējiem lauku attīstībai saskaņā ar KLP SP nosacījumiem.
Aizdevumus turpinās izsniegt sabiedrība "Altum" ar iespējami zemāko procentu likmi. De minimis regulējums neattieksies uz finansējumu, kas piešķirts primārajiem lauksaimniecības produkcijas ražotājiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, (turpmāk – regula 2021/2115) nosacījumiem, tādējādi samazinot administratīvo slogu atbilstošajiem saimnieciskās darbības veicējiem.
Risinājuma apraksts
Grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 446 ir šādi:
1) 1. punkts papildināts ar atsaucēm uz KLP SP intervencēm "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās" un "Atbalsts ieguldījumiem nelauksaimniecības aktivitāšu īstenošanai";
2) 4. punkts papildināts ar jaunu 4.5. un  4.6. apakšpunktu, papildus esošajiem finansējuma avotiem aizdevumiem atvēlot 9 000 000 eiro no KLP SP ELFLA finansējuma, proti, 4.5. apakšpunktā noteikts KLP SP ELFLA intervencei "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās" pieejamais finansējums 3 000 000 eiro apmērā un 4.6. apakšpunktā – KLP SP ELFLA intervencei "Atbalsts ieguldījumiem nelauksaimniecības aktivitāšu īstenošanai" pieejamais finansējums 6 000 000 eiro apmērā;
3) 5.2. apakšpunktā ir palielināts iespējamais valsts aizdevuma summas apmērs līdz 10 000 000 eiro. Šo valsts aizdevumu finanšu institūcija var piesaistīt aizdevumu finansēšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes iekļauj gadskārtējā valsts budžeta likumprojektā valsts aizdevumu pieprasījumus, un valsts aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtību;
4) lai nodrošinātu vienotu pieeju programmas finansējuma pārvaldībai, 5.13. apakšpunkts papildināts ar jaunu normu, nosakot, ka pārvaldības izmaksu segšanai, ja tiek izmantots  4.5. un 4.6. apakšpunktā minētais finansējuma avots, ir jāievēro Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – regula 2021/1060) 68. panta 4. punktā noteiktās prasības;
5) 8. punktā precizēti nosacījumi, kurus ievērojot piešķir finansējumu aizdevumiem:
a) 4.1. vai 4.4. apakšpunktā minēto finansējumu lauksaimniecības nozarē piešķir, ievērojot Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – regula Nr. 1408/2013);
b) 4.1. vai 4.4. apakšpunktā minēto finansējumu pārējās nozarēs piešķir, ievērojot Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (EK) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam  (turpmāk – regula 2023/2831);
c) 4.3. apakšpunktā minēto finansējumu piešķir lauksaimniecības un pārējās nozarēs;
d) 4.5. apakšpunktā minēto finansējumu lauksaimniecības nozarē piešķir, ievērojot regulas 2021/2115 73. panta normu;
e) 4.6. apakšpunktā minēto finansējumu pārējās nozarēs, izņemot lauksaimniecības produktu pārstrādē, piešķir, ievērojot regulas 2021/2115 73. panta normu;
f) 4.2. apakšpunktā minēto finansējumu piešķir zivsaimniecības nozarē;
6) 8.2., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7., 11.8., 11.10., 11.11. un 11.12. apakšpunkts ir aktualizēti, un NACE 2. redakcija aizstāta ar NACE 2.1. redakciju atbilstoši Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģētajai regulai (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju;
7) 9. punkts ir papildināts ar atsauci uz viena vienota uzņēmuma definīciju atbilstoši regulas Nr. 1408/2013 2. panta 2. punktā noteiktajam;
8) 11. punkts ir papildināts ar jaunu nosacījumu, ievērojot regulas 2021/2115 73. panta 3. punkta "c", "e" un "g" apakšpunktā noteiktās prasības, t. i., aizdevumu nepiešķir apakšpunktu minētājām darbībām, ja aizdevumu piešķir, izmantojot noteikumu 4.5. un 4.6. apakšpunktā minēto finansējumu;
9) noteikumi ir papildināti ar jaunu 12.punktu, kas papildina noteikumu 12. punkta prasību, paskaidrojot, kas ir saimnieciskās darbības veikšanas vieta šo noteikumu izpratnē, jo tā nav noteikta citos normatīvajos aktos un ne vienmēr saimnieciskās darbības veikšanas vietu var uzskatīt par juridisko adresi, it īpaši attiecībā uz lauksaimniecības primāro produktu ražotājiem;
10) noteikumi ir papildināti ar jaunu 14.1 punktu, nosakot, ka sabiedrība "Altum" ir tiesīga restrukturizēt aizdevumu (tostarp atlikt pamatsummas apmaksu, pagarinot aizdevuma termiņu, mainīt maksājumu kārtību (apmēru) un struktūru (periodiskumu)), ja aizdevuma saņēmējs nespēj nodrošināt aizdevuma līgumā paredzēto saistību izpildi, bet naudas plūsma vai saimniecības attīstības plāns apliecina saimnieciskā darbības veicēja spēju atmaksāt aizdevumu nākotnē;
11) noteikumu 15.2. apakšpunktā minētā maksimālā aizdevuma summa, ko paredzēts izsniegt apgrozāmo līdzekļu iegādei, tiek palielināta līdz 100 000 eiro, jo tiek prognozēts lielāks pieprasījums pēc aizdevumiem apgrozāmo līdzekļu iegādei, tāpēc ka arī šogad ir īpaši nelabvēlīgi laikapstākļi Latvijas lauksaimniecības nozarei, un to dēļ  Ministru kabineta 2025. gada 5. augusta ārkārtas sēdē tika izsludināta ārkārtējā situācija lauksaimniecībā visā Latvijas teritorijā līdz 2025. gada 4. novembrim. Lai maksimāli, pēc iespējas efektīvāk izmantotu Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam īstenošanas pārejas periodā apakšpasākumiem pieejamo finansējumu, 15.2. apakšpunkts ir papildināts ar nosacījumu, ka aizdevumus apgrozāmo līdzekļu iegādei var piešķirt tikai no Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam īstenošanas pārejas periodā apakšpasākumiem pieejamā finansējuma;
12) 15.3. apakšpunkts ir izteikts jaunajā redakcijā, ievērojot regulas 2021/2115 73. panta 3. punkta "c" apakšpunktā noteikto;
13) noteikumi ir papildināti ar jaunu 15.2 punktu, nosakot, ka atbilstoši regulas 2021/2115 73. panta 3. punkta "c" apakšpunktā noteiktajam ierobežojums par apbūvētas un neapbūvētas zemes iegādi nav attiecināms, ja aizdevums ir saņemts lauku saimniecības dibināšanai un uzņēmējdarbības uzsākšanai gados jaunam lauksaimniekam. Šis nosacījums atbilst KLP SP noteiktajam par to, ka regulas 2021/2115 73. panta 3. punkta "c" apakšpunktā paredzētais ierobežojums neattiecas tikai, ja aizdevums ir saņemts lauku saimniecības dibināšanai un uzņēmējdarbības uzsākšanai gados jaunam lauksaimniekam. Punktā ir arī atsauce uz gados jauna lauksaimnieka definīciju, kas ir noteikta normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Atbalsts gados jaunajiem lauksaimniekiem uzņēmējdarbības uzsākšanai";
14) 18.3. apakšpunktā precizēta atsauce uz regulas Nr. 717/2014 3. panta 2.a un 3. punktā noteikto maksimālo atbalsta apmēru;
15) 19.2. apakšpunktā precizēta atsauce uz regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. un 3. punktu;
16) noteikumi ir papildināti ar jaunu 21.2 punktu, nosakot, kuras prasības atbilstoši regulas 2021/2115 73. panta 4. punktā noteiktajai maksimālajai atbalsta likmei ir jāievēro, lai atbalstu varētu kumulēt ar citu investīciju atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām.  Ir noteikts, ka gados jauniem lauksaimniekiem, piešķirot atbalstu, maksimālo atbalsta likmi var palielināt līdz 80 procentiem atbilstoši regulas 2021/2115 73. panta 4. punkta "a" apakšpunktam;
17) precizēts 22. punkts, skaidri nosakot, kuri nosacījumi jāievēro datu uzglabāšanā gan atbalsta saņēmējam, gan sabiedrībai "Altum" saskaņā ar regulu 2023/2831, regulu Nr. 1408/2013, regulu Nr. 717/2014 un regulu Nr. 1305/2013;
18) jaunajā 25.1 punktā noteikts, ka sabiedrība "Altum" atbilstoši regulas 2021/2115 80. panta 2. punktam ievēro regulas 2021/1060 59. panta 9. punktā noteiktās prasības, nodrošinot atsevišķu lauksaimniecībai sniegtā atbalsta finanšu līdzekļu uzskaiti;
19) noteikumu 28. punkts ir precizēts, izsakot to jaunajā redakcijā un norādot aizdevumam izmantoto finansējuma avotu, t. i., aizdevumu, izmantojot noteikumu 4.1., 4.2. vai 4.4. apakšpunktā minēto finansējumu, piešķir līdz regulas Nr. 1408/2013 7. panta 4. punktā un 8. pantā, regulas 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā vai regulas Nr. 717/2014 7. panta 4. punktā un 8. pantā noteiktā piemērošanas termiņa beigām;
20) jaunajā 31. punktā noteikts, ka aizdevumu, izmantojot noteikumu 4.5. vai 4.6. apakšpunktā minēto finansējumu, piešķir līdz regulas 2021/2115 86. panta 4. punktā vai regulas 2021/1060 63. panta 2. punktā noteiktā piemērošanas termiņa beigām;
21) jaunajā 32. punktā noteikts, ka noteikumu 15.2. apakšpunkts, kas nosaka, ka aizdevumus apgrozāmo līdzekļu iegādei var piešķirt tikai no Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam īstenošanas pārejas periodā apakšpasākumiem pieejamā finansējuma, var izsniegt tikai līdz 15.12.2025., kas ir pēdējā piešķiršanas diena, jo no 16.12.2025. noteikumos Nr. 446 paredzēto finansējumu nevarēs izmantot aizdevumiem apgrozāmo līdzekļu iegādei, tāpēc ka turpmāk visi aizdevumi apgrozāmo līdzekļu iegādei tiks piešķirti saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumiem Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē". Visi iepriekš noslēgtie līgumi par aizdevumiem apgrozāmo līdzekļu iegādei tiek izpildīti atbilstoši līgumos noteiktajam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Programmas "Lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumi" rādītāju novērtējums (ELFLA 2021.–2027. g. plānošanas perioda finansējums)
Apraksts
Noteikumu projekta anotācijas pielikumā ir pievienots sabiedrības "Altum" īstenotais programmas rādītāju un sagaidāmo zaudējumu novērtējums saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešās daļas prasībām.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskas un juridiskas personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, un uzņēmumi, kas nodarbojas ar saimniecisko darbību lauku apvidos, – kopā aptuveni 80 atbalsta saņēmēju.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskas un juridiskas personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, un uzņēmumi, kas nodarbojas ar saimniecisko darbību lauku apvidos, – kopā aptuveni 80 atbalsta saņēmēju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektam nav papildu ietekmes uz valsts budžetu, jo 9 000 000 eiro tiks novirzīti no KLP SP ELFLA piešķirtā publiskā finansējuma intervencēs LA 4.1.5. "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās" un LA 4.4. "Atbalsts ieguldījumiem nelauksaimniecības aktivitāšu īstenošanai". Šie līdzekļi tiks ieskaitīti akciju sabiedrības "Altum" budžetā kā ilgtermiņa saistības pret Zemkopības ministriju, un tie paredzēti programmas īstenošanai kā 100 procentu ELFLA finansējums (3 000 000 eiro no intervences LA 4.1.5. "Atbalsts aizdevumu veidā ieguldījumiem un apgrozāmajiem līdzekļiem lauku saimniecībās") un 85 procenti ELFLA finansējums (6 000 000 eiro intervencē LA 4.4. "Atbalsts ieguldījumiem nelauksaimniecības aktivitāšu īstenošanai").
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1305
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1305/2013 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2005
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
2021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0717
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R0137
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģētā regula (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ar šiem grozījumiem netiek mainītas, ietekmētas vai neieviestas iepriekš no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības, piemēram, Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 1. pielikumā minētās.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
68. panta 4. punkts
5.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
59. panta 9. punkts
31.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
63. panta 2. punkts
33.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
vispārīga atsauce 
6., 28., 30.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
2. panta 2. punkts
12.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
1. panta 2. un 3. punkts
28.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
7. panta 4. punkts
32.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
8. pants
32.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar noteikumiem Nr. 446 ieviešot atbalstu saskaņā ar regulu Nr. 1408/2013, tika izmantota regulas Nr. 1408/2013 7. pantā paredzētā rīcības brīvība, bet tā neattiecas uz šo noteikumu grozījumu projektu. Savukārt de minimis atbalsta uzskaites sistēma Latvijā ieviesta jau no 2012. gada.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
vispārīga atsauce 
7., 11., 30.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
2. panta 2. punkts
12.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
7. panta 3. punkts
32.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
8. pants
32.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar noteikumiem Nr. 446 ieviešot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, tika izmantota regulas 2023/2831 7. pantā paredzētā rīcības brīvība, bet tā neattiecas uz šo noteikumu grozījumu projektu. Savukārt de minimis atbalsta uzskaites sistēma Latvijā ieviesta jau no 2012. gada.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1305/2013 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2005
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
vispārīga atsauce
30.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
17. pants
8.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
19. pants
8.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
II pielikums
8.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar noteikumiem Nr. 446 ieviešot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1305/2013, tika izmantota regulas Nr. 1305/2013 17. panta 3. punktā paredzētā rīcības brīvība, bet tā neattiecas uz šo noteikumu grozījumu projektu. Citos regulas Nr. 1305/2013 pantos paredzētā rīcības brīvība neattiecas uz šo noteikumu projektu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
73. pants
9., 10.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
73. panta 3. punkta "c" apakšpunkts
21., 26.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
73. panta 3. punkta "e" un "g" apakšpunkts
21.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
73. panta 4. punkts
29.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
80. panta 2. punkts
31.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
86. panta 4. punkts
33.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
154. panta 1.punkts
34.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, kurus var sniegt atbalstu no Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai. Dalībvalstis atbilstoši regulas 2021/2115 104. pantam atkarībā no to ekonomiskās un sociālās situācijas izvēlas konkrētus pasākumus, un pastāv rīcības brīvība regulas ieviešanā, atkarībā no situācijas dalībvalstī attiecīgos nosacījumus ietverot KLP SP, kas saskaņojams ar Eiropas Komisiju. Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts jau ir izmantojusi minēto rīcības brīvību KLP SP sagatavošanā atbilstoši 104. pantam, un ar 2023. gada 1. janvāri sākās tā ieviešana.

Ar noteikumu Nr. 446 15. punktu atbilstoši KLP SP noteiktajam ir paredzēta regulas (ES) 2021/2115 73. panta 1. un 2. punktā minētā rīcības brīvība: finansiāli tiek atbalstītas investīcijas materiālajos un nemateriālajos aktīvos, kas īstenotas atbilstoši regulas 2021/2115 73. pantam un arī noteiktas KLP SP.  
Noteikumu projekta 27. punktā atbilstoši KLP SP noteiktam ir paredzēta regulas 2021/2115 73. panta 4. punkta "a" apakšpunktā dotā rīcības brīvība noteikt maksimālās atbalsta likmes palielinājuma iespējas gados jaunajiem lauksaimniekiem, bet netika izmantota 73. panta 4. punkta  "b" un "c" apakšpunktā noteiktā rīcības brīvība, jo tā uz šo noteikumu projektu neattiecas ("b" un "c" apakšpunktā minētos pasākumus regulē atsevišķi citi specifiskie normatīvie akti).

Ar noteikumu Nr. 446 15.2punktu atbilstoši KLP SP noteiktajam ir paredzēta regulas 2021/2115 73. panta 3. punkta "c" apakšpunktā dotā rīcības brīvība, t. i., zemes iegādes apjoma ierobežojums neattiecas uz aizdevumiem, kurus gados jaunie lauksaimnieki saņem lauku saimniecības dibināšanai un uzņēmējdarbības uzsākšanai. Netiek izmantota minētā panta punktā noteiktā rīcības brīvība neattiecināt zemes iegādes apjoma ierobežojumu uz aizdevumiem, kuros paredzēta zemes iegāde vides saglabāšanas un ar oglekli bagātas augsnes saglabāšanas vajadzībām, jo šī rīcības brīvība uz šo noteikumu projektu neattiecas, tāpēc ka minētie nosacījumi nav aprakstīti KLP SP un nav pamatoti ar visaptverošu SVID analīzi, tāpēc nav ieviešami.
Citos regulas 2021/2115 pantos paredzētā rīcības brīvība neattiecas uz šo noteikumu projektu. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
vispārīga atsauce
11., 30.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
3. panta 2.a un 3. punkts
27.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
7. panta 4. punkts
32.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
8. pants
32.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr. 717/2014 3. panta 2.a punktā noteiktā rīcības brīvība ir pārņemta un iepriekš ietverta MK noteikumu Nr. 446 18.3. apakšpunktā. Citos regulas Nr. 717/2014 pantos paredzēta rīcības brīvība neattiecas uz šo noteikumu projektu. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģētā regula (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants un pielikums
11., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/dc4529a3-2bb1-4cc8-842e-436b91a1202a

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana tika izsludināta 07.07.2025. un notika līdz 21.07.2025. No sabiedrības netika saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Ierobežota pieejamība
Nosaukums
Programmas "Lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumi" rādītāju novērtējums
Ierobežotas pieejamības informācija