Anotācija (ex-ante)

23-TA-2868: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams pārdalīt atbalsta finansējumu no atbalsta pasākumiem, kuros veidojas līdzekļu pārpalikums, uz atbalsta pasākumiem, kuros pietrūkst finansējuma.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mazināt trūkstošo finansējumu atbalsta pasākumiem daļējas kredītprocentu dzēšanas atbalstam primārajiem lauksaimniecības produkcijas ražotājiem un kooperatīvajām sabiedrībām, pārdalot finansējumu no atbalsta pasākumiem, kuros veidojas pārpalikums daļējas kredītprocentu dzēšanas atbalstam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošo Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumu Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā" (turpmāk – noteikumi Nr. 59) 3. punktā noteikts finansējuma periods un atbalsta apmērs daļējai kredītprocentu dzēšanai.  Noteikumu Nr. 59 3.1., 3.2., 3.3. un 3.7. apakšpunktā paredzēts šāds finansējuma apmērs daļējas kredītprocentu dzēšanas atbalstam:
1) primāro lauksaimniecības produktu ražotājiem – 11 608 520 euro (noteikumu Nr. 59 3.1. apakšpunkts);
2) kooperatīvajām sabiedrībām – 560 000 euro (noteikumu Nr. 59 3.2. apakšpunkts);
3) pretendentiem, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produktu pārstrādi, kā arī zvejniecību, akvakultūru vai šo produktu apstrādi (turpmāk – lauksaimniecības produktu pārstrāde), – 800 000 euro (noteikumu Nr. 59 3.3. apakšpunkts);
4) 2022. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam kredītprocentu daļējai dzēšanai – 3 531 480 euro (noteikumu Nr. 59 3.7. apakšpunkts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lauku atbalsta dienests, vērtējot iesniegtos atbalsta iesniegumus, ir konstatējis, ka primārajiem lauksaimniecības produktu ražotājiem daļējas kredītprocentu dzēšanas investīciju atbalstam nav pietiekams ELFLA finansējums, bet kooperatīvajām sabiedrībām un lauksaimniecības produktu pārstrādei daļējas kredītprocentu dzēšanas investīciju atbalstam ELFLA finansējums paliek neizmantots.
Savukārt valsts finansējuma atlikums veidojas lauksaimniecības produktu pārstrādei un 2022. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam kredītprocentu daļējai dzēšanai, bet valsts finansējums trūkst kooperatīvajām sabiedrībām un primārajiem lauksaimniecības produkcijas ražotājiem kredītprocentu daļējai dzēšanai.
Tā kā daļā atbalsta pasākumu nav pietiekama finansējuma, Lauku atbalsta dienestam būs jāpiemēro proporcionāls samazinājums atbalsta pretendentu aprēķinātajam atbalstam. Lai mazinātu piemērojamā proporcionālā samazinājuma koeficientu, jāizdara grozījumi noteikumos Nr. 59, pārdalot finansējumu no tiem atbalsta pasākumiem, kuros veidojas finansējuma pārpalikums. 
Noteikumu projekts ir steidzams, lai vēl 2023. gadā nodrošinātu savlaicīgu atbalsta izmaksu un netiktu kavēta atbalsta izmaksa atbalsta pretendentiem.
Risinājuma apraksts
Lai pārdalītu finansējumu, pamatojoties uz Lauku atbalsta dienesta operatīvi sniegtajiem datiem par finansējuma nepietiekamību un pārpalikumu, nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 59 3.1., 3.2. 3.3. un 3.7. apakšpunktā noteikto finansējuma apmēru, nemainot noteikumu Nr. 59 3. punkta ievaddaļā noteikto paredzēto kopējo atbalsta summu. 
Lai nodrošinātu finansējuma pārdali, pamatojoties uz Lauku atbalsta dienesta operatīvi sniegtajiem datiem par finansējuma nepietiekamību un pārpalikumu, ir jāprecizē noteikumu Nr. 59 3.1., 3.2., 3.3. un 3.7. apakšpunktā noteiktais finansējuma apmērs, ELFLA finansējuma atlikumu 112 328 euro apmērā no noteikumu Nr. 59 3.2. apakšpunktā minētā pasākuma pārdalot uz noteikumu Nr. 59  3.1. apakšpunktā minēto pasākumu investīciju aizdevumu atbalstam, bet valsts finansējumu 144 081 euro apmērā no noteikumu Nr. 59 3.3. apakšpunktā minētā pasākuma pārdalot uz noteikumu Nr. 59  3.2. apakšpunktā minēto pasākumu apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem 93 944 euro apmērā un uz noteikumu Nr. 59  3.1. apakšpunktā minēto pasākumu 50 137 euro apmērā, kā arī 37 117 euro apmērā no 3.7. apakšpunktā minētā pasākuma uz noteikumu Nr. 59  3.1. apakšpunktā minēto pasākumu – apgrozāmo līdzekļu, zemes iegādes, dzīvnieku iegādes un investīciju aizdevumiem.
Tā kā atbalsta finansējums tiek pārdalīts no pasākumiem, kuros jau ir piešķirts atbalsts, bet finansējums palicis pāri, uz atbalsta pasākumiem, kuros pietrūkst finansējuma, tiek ievērots tiesiskās paļāvības princips un nepastāv risks, ka finansējuma samazināšanas dēļ potenciālajiem finansējuma saņēmējiem tiek samazināts jau piešķirtā atbalsta apmērs vai ka kāds subjekts tiek nostādīts sliktākā stāvoklī par citiem.
Saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu ir jāatmaksā tikai nelikumīgs komercdarbības atbalsts, tādēļ atbilstoši precizēts noteikumu Nr. 59 7.2 punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Lai sekmētu Eiropas Savienības fondu finansēto projektu īstenošanu, kā arī lauksaimniecībā iesaistītajiem saimnieciskās darbības veicējiem nodrošinātu ilgtermiņa investīcijas, paredzēts atbalsts kredītprocentu daļējai dzēšanai. Tā tiks mazināts finansiālais slogs saimnieciskās darbības veicējiem, kas maksā kredītprocentus par aizdevumu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās nozares konkurētspēju.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Juridiskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, zvejniecību un zvejas produktu apstrādi, lauksaimniecības produktu pārstrādes saimnieciskās darbības veicējiem un atbilstīgām kooperatīvām sabiedrībām, kas darbojas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē, atbalsts veicinās izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās saimnieciskās darbības veicēju attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās saimnieciskās darbības veicēju attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās nozares konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Fiziskām un juridiskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, atbalsts veicinās saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiks mazināts finansiālais slogs saimnieciskās darbības veicējiem, kas maksā kredītprocentus par aizdevumu.
Saimnieciskās darbības veicēju lieli līdzekļi tiek tērēti aizdevumu atmaksai, bet atbalsts tos ļautu izmantot efektīvāk, novirzot investīcijām efektivitātes palielināšanai un jaunu darbavietu radīšanai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Finansējums pārdalīts starp pasākumiem no 2023. gadam apstiprinātā kopējā finansējuma.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327)
Apraksts
Valsts atbalsta izņēmuma regula lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
Vispārējā tautsaimniecības ierobežota atbalsta apmēra regula
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0717
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014.gada 28. jūnijs, Nr. L 190)
Apraksts
Zvejniecības un akvakultūras nozares ierobežota atbalsta apmēra regula
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352)
Apraksts
Lauksaimniecības nozares ierobežota atbalsta apmēra regula

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014.gada 28. jūnijs, Nr. L 190)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts ir steidzams, tādēļ netiek organizēts sabiedrības līdzdalības process. Pēc būtības atbalsta nosacījumi nav grozīti, ir tikai pārdalīts  atbalsta finansējums no pasākumiem, kuros jau ir piešķirts atbalsts un finansējums palicis pāri.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi