Anotācija (ex-ante)

22-TA-1487: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 975 "Latvijas pilsonības zaudēšanas un atjaunošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekta izdošanas deleģējums noteikts Pilsonības likuma 11.panta trešajā daļā, 23.panta piektajā daļā, 24.panta piektajā daļā un 25.panta septītajā daļā.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā tiek atņemta Latvijas pilsonība, ja tiek konstatēta Latvijas pilsoņa atbilstība Pilsonības likuma 24.panta pirmās daļas 5.punktam, kā arī, lai precizētu kompetento iestāžu, kas sniedz atzinumu par personas atbilstību Pilsonības likuma 11.panta minētajām prasībām, nosaukumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Republikas Saeima 2022.gada 21.aprīlī pieņēma grozījumus Pilsonības likumā, papildinot 24.panta pirmo daļu ar 5.punktu, kurā noteikts, ka Latvijas pilsonību atņem personai, ja tā sniegusi būtisku finansiālu, materiālu, propagandisku, tehnoloģisku vai cita veida atbalstu valstīm vai personām, kuras ir veikušas darbības, tai skaitā genocīdu, noziegumu pret mieru, noziegumu pret cilvēci, kara noziegumu, kas grauj vai apdraud demokrātisku valstu teritoriālo integritāti, suverenitāti un neatkarību vai konstitucionālo iekārtu, vai arī ja persona pati ir piedalījusies šādu darbību veikšanā un Latvijas pilsonības atņemšanas gadījumā šī persona nekļūst par bezvalstnieku. Informāciju par to, ka attiecīgā persona veikusi kādu no minētajām darbībām, sniedz valsts drošības iestādes. 
Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr.975 „Latvijas pilsonības zaudēšanas un atjaunošanas kārtība” ir noteiktas kompetentās iestādes, kas sniedz atzinumu par personas atbilstību Pilsonības likuma 11.panta minētajām prasībām, tai skaitā ir minētas Drošības policija un Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu policijas un Muitas kriminālpārvalde.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr.975 „Latvijas pilsonības zaudēšanas un atjaunošanas kārtība” nav noteikta kārtība, kādā tiek atņemta Latvijas pilsonība saskaņā ar jauno regulējumu Pilsonības likuma 24.panta pirmās daļas 5.punktā.  Līdz ar to nepieciešams papildināt noteikumus ar attiecīgu regulējumu. 
Kopš 2013.gada 24.septembra atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam kompetentām iestādēm, kas sniedz atzinumu par personas atbilstību Pilsonības likuma nosacījumiem, proti, Drošības policijai un Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu policijas un Muitas kriminālpārvaldei mainīti nosaukumi. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar 13.1 punktu, nosakot, ka valsts drošības iestādes sniedz informāciju Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, ja konstatēta Latvijas pilsoņa atbilstība Pilsonības likuma 24.panta pirmās daļas 5.punktam, kas ir pamats Latvijas pilsonības atņemšanai. Savukārt Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde pārbauda, vai Latvijas pilsonis ieguvis citas valsts pilsonību.
Saistībā ar iestāžu nosaukumu maiņu un reorganizāciju noteikumu 19.1. apakšpunktā paredzēts aizstāt vārdus “Drošības policija” ar vārdiem “Valsts drošības dienests” un vārdus “Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu policijas un Muitas kriminālpārvalde” ar vārdiem “Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvalde”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • esošie un bijušie Latvijas pilsoņi
Ietekmes apraksts
Normatīvais akts attiecas uz Latvijas pilsoņiem, kuri atbilst Pilsonības likuma 24.panta pirmās daļas 5.punktam un bijušajiem Latvijas pilsoņiem, kuri vēlas atjaunot Latvijas pilsonību.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/92837c4d-a78c-49b9-ab9b-4178998d89d6

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Valsts drošības dienests
  • Satversmes aizsardzības birojs
  • Militārās izlūkošanas un drošības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi