Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
24-TA-2972: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta ceturtā daļa.
Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025.gadam projekta (24-TA-1551) 7.2., 7.4. un 7.5.apakšpunktā ietvertais pasākums.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai arī 2025.gadā turpinātu nodrošināt Ukrainas iedzīvotājiem karadarbības dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus slimnīcās Latvijā. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Finansējums Noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai paredzēts no 2025.gada 1.janvāra. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības aprūpes finansēšanas un organizēšanas kārtību, tai skaitā veselības aprūpes pakalpojumu veidus un apjomus, kas tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem, kā arī šo pakalpojumu organizēšanas un apmaksas kārtību, nosaka Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555). Noteikumos Nr.555 ietvertais tiesiskais regulējums ir tieši saistīts ar nozarei pieejamo finansējumu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.555 273.punkts paredz līdz 2024.gada 31.decembrim valsts apmaksātos medicīniskās transportēšanas pakalpojumus, lai nodrošinātu Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārajās ārstniecības iestādēs Latvijā.
Savukārt Noteikumu Nr.555 283.punkts paredz Nacionālajam veselības dienestam tiesības slēgt līgumu ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Sanare-KRC Jaunķemeri" un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Rehabilitācijas centrs "Līgatne"" par stacionārās medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu pacientiem, kas medicīniski transportēti no ārstniecības iestādes Ukrainā uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā (Noteikumu Nr.555 273.1.apakšpunkts), līdz 2024.gada 31.decembrim. 
Vienlaikus Ukrainas palīdzības lūgumi pēc ārstniecības pakalpojumiem Latvijā, tai skaitā medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumiem, nemazinās, bet saglabājas nemainīgi augstā līmenī. 
Risinājuma apraksts
Līdz ar to Noteikumu projekts paredz vēl uz gadu pagarināt Noteikumu Nr.555  273. un 283.punktā noteikto atbalsta pasākumu īstenošanas termiņu, tādējādi arī 2025.gadā turpinot nodrošināt Ukrainas iedzīvotājiem karadarbības dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus Latvijas slimnīcās (Noteikumu projekta 1.1. un 1.2.apakšpunkts)
Pasākums, kas Ukrainā ievainotajiem paredz valsts apmaksāto medicīnisko transportēšanu no Ukrainas ārstniecības iestādes uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā, tika ieviests 2022.gadā, un tā ietvaros jau vairāk nekā 380 karadarbībā cietušām personām nodrošināta iespēja saņemt nepieciešamo ārstēšanu, tai skaitā medicīnisko rehabilitāciju, Latvijas stacionāros.
Pacientu uzņemšanas algoritms paredz, ka medicīnisko transportēšanu organizē un nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus primāri nodrošina SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”. Saņemot nepieciešamo medicīnisko palīdzību šajā stacionārā, pacients ārstēšanas turpināšanai tiek pārvest uz citu stacionāro ārstniecības iestādi (atbilstoši pacienta veselības stāvoklim un attiecīgā stacionāra profilam).
Stacionārā medicīniskā rehabilitācija karadarbībā ievainotajiem pacientiem sākotnēji tika nodrošināta tikai VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"". Atsaucoties Ukrainas amatpersonu lūgumam, 2024.gadā tika rasta iespēja palielināt karadarbībā ievainoto skaitu medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanai Latvijā. Šī mērķa sasniegšanai tika veikti atbilstoši grozījumi Noteikumos Nr.555 (skatīt Ministru kabineta 2024.gada 18.jūnija noteikumu Nr.392 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" 2.punktu un Ministru kabineta 2024.gada 3.septembra noteikumu Nr.588 "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" 1.punktu), un saskaņā ar Noteikumu Nr.555 283.punktu arī sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Sanare-KRC Jaunķemeri" un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rehabilitācijas centrs "Līgatne"" līdz 2024.gada 31.decembrim nodrošina stacionārās medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu pacientiem, kas medicīniski transportēti no ārstniecības iestādes Ukrainā uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā.
Ievērojot minēto un to, ka karadarbība Ukrainā joprojām turpinās un tajā ievainoto skaits ik dienas pieaug, Veselības ministrija uzskata par nepieciešamu 2022. un 2024.gadā uzsāktos pasākumus, kas vērsti uz medicīniskās palīdzības sniegšanu Ukrainas iedzīvotājiem, turpināt arī 2025.gadā. Būtiski norādīt, ka šie atbalsta pasākumi atbilst Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam projekta (24-TA-1551) 7.2., 7.4. un 7.5.apakšpunktam. 
Pasākumu īstenošanas termiņš (2025.gads) noteikts atbilstoši iepriekš minētā Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam termiņam. Nepieciešamības gadījumā šis termiņš tiks pārskatīts atbilstoši aktuālajai situācijai un objektīvajai nepieciešamībai. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kurām ir tiesības saņemt valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumam. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Stacionārās ārstniecības iestādes, kas noslēgušas līgumu ar Nacionālo veselības dienestu par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 483 905
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 483 905
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 483 905
0
0
1 296 198
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 483 905
0
0
1 296 198
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 296 198
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 296 198
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
1 296 198
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins

Finansējums 2024. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas 26.jūlija  rīkojumu Nr.276 “Par apropriācijas pārdali ”:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:

    apakšprogrammā 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”:
Resursi izdevumu segšanai 2 399 713 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 2 399 713 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 2 399 713 euro
Izdevumi 2 399 713  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 2 399 713  euro

    apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai  84 192 euro, tai skaitā:
    Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 84 192 euro
    Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 84 192 euro
Izdevumi 84 192  euro, tai skaitā:
    Subsīdijas un dotācijas 84 192 euro

1.Noteikumu Nr.555 273.punkts (Noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts) paredz, ka Nacionālais veselības dienests līdz 2025. gada 31. decembrim stacionārajām ārstniecības iestādēm, kuras sniedz veselības aprūpes pakalpojumus Ukrainas civiliedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ, stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai samaksu līgumā ar dienestu noteiktajā kārtībā veic atbilstoši faktiskajām izmaksām par:

1)pacientu medicīnisko transportēšanu no ārstniecības iestādes Ukrainā uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā ar indikatīvu finansiālu ietekmi 106 722 euro, atbilstoši Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam projekta (24-TA-1551) 7.4.apakšpunktā iekļautajam pasākumam (skat., anotācijas 1. pielikumu).
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.

2) pacientu nogādāšanu no stacionārās ārstniecības iestādes uz citu stacionāro ārstniecības iestādi ar indikatīvu finansiālu ietekmi 4 126 euro, atbilstoši Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam projekta (24-TA-1551) 7.5.apakšpunktā iekļautajam pasākumam (skat., anotācijas 2. pielikumu).
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.

2.Noteikumu Nr.555 283.punkts (Noteikumu projekta 1.2.apakšpunkts) paredz, ka Nacionālais veselības dienests ir tiesīgs slēgt līgumu ar SIA "Sanare-KRC Jaunķemeri" un SIA "Rehabilitācijas centrs "Līgatne"" par stacionārās medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu Noteikumu Nr.555 273.1. apakšpunktā minētajiem pacientiem līdz 2025.gada 31.decembrim, samaksu veicot atbilstoši šo noteikumu 6. pielikuma 2.20.1., 2.20.2. un 2.20.4.apakšpunktā noteiktajiem viena pacienta ārstēšanas tarifiem ar indikatīvu finansiālu ietekmi 1 185 350 euro, atbilstoši Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam projekta (24-TA-1551) 7.2.apakšpunktā iekļautajam pasākumam (skat., anotācijas 3. pielikumu).
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.

Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2025.gadā ir 1 296 198 euro, tai skaitā:
-      1 296 198 euro apmērā nepieciešams segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” plānotā finansējuma.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību aktu projektus atbilstoši Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam" (24-TA-1551) 4.punktam.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam" (24-TA-1551)

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts Ministru kabineta sēdē skatāms pēc Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadam projekta pieņemšanas, jo noteikumu projektā ietvertie pasākumi atbilst šī plāna projekta 7.2., 7.4. un 7.5.apakšpunktam, kā arī noteikumu projekta pasākumu finansiālā ietekme iekļauta minētajā plāna projektā. 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts nemaina esošo regulējumu vai neparedz ieviest jaunas iniciatīvas, bet tikai paredz aktuālo pasākumu īstenošanas turpināšanu 2025.gadā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju karadarbībā Ukrainā ievainotajiem arī 2025.gadā turpināt saņemt nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus Latvijas slimnīcās.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-