Anotācija

22-TA-2064: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts atbilstoši:
- Ministru kabineta 2022. gada 29. aprīļa rīkojuma Nr. 302 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā" (turpmāk – rīkojums Nr. 302) 5. punktam un ar 1. punktu apstiprinātā Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā (turpmāk – pasākumu plāns) 1.1. apakšpunktam; 
- Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8. pantam (Atbalsta finansēšana);
- Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 43. punktam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt finansējumu Sabiedrības integrācijas fondam 8 470 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar bezmaksas informatīvā diennakts tālruņa darbības nodrošināšanu laikposmā no 2022. gada 1. augusta līdz 31. decembrim, un sniegtu atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ieradušies Latvijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets, ar rīkojumu Nr. 302 apstiprinot pasākumu plānu, ir noteicis, ka Sabiedrības integrācijas fonds (turpmāk – Fonds) veic bezmaksas informatīvā diennakts tālruņa darbības nodrošināšanu (pasākumu plāna 1.1. apakšpunkts).
Lai Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ieradušies Latvijā, sniegtu aktuālāko informāciju, veicinātu viņu integrāciju sabiedrībā un informētu par tiesībām un nepieciešamo aizstāvību, Fonds atbilstoši Civilās aizsardzības Operacionālā vadības centra 2022. gada 28. februāra sanāksmē pieņemtajam lēmumam (protokols Nr.1. (Nr.1-7 IP/38)) kopš 2022. gada 2. marta nodrošina vienotā zvanu centra "Palīdzība ukraiņiem Latvijā"  (+371 27 380 380) (turpmāk – Informatīvais tālrunis) darbību, noslēdzot līgumu ar pakalpojuma sniedzēju par zvanu centra izveidi un nodrošināšanu.
Ministru kabinets 2022. gada 9. martā (prot. Nr.13 29.§ 3. punkts) noteica Fondu par atbildīgo iestādi informatīvā zvanu centra izveidei atbalstam Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ieradušies Latvijā (sākotnējais Pasākumu plāns personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 28. februāra rīkojumu Nr. 131, kas zaudēja spēku 2022. gada 29. aprīlī ar rīkojuma Nr. 302 stāšanos spēkā)). Vienlaikus ar Ministru kabineta 2022. gada 9. marta rīkojumu Nr. 156 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk – rīkojums Nr. 156) tika nolemts Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Fondam finansējumu 8 470 euro apmērā izdevumu segšanai, kas saistīti ar informatīvā zvanu centra izveidi, lai sniegtu atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ieradušies Latvijā. Saskaņā ar rīkojuma Nr. 156 sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. sadaļas 6. punktu finansējums aprēķināts pakalpojuma nodrošināšanai 5 mēnešus (no 2022. gada marta līdz 2022. gada jūlijam ieskaitot).
Informatīvā tālruņa darbība tiek nodrošināta katru dienu (24/7),  atbildes var saņemt latviešu, krievu, ukraiņu un angļu valodās. No Informatīva tālruņa darbības uzsākšanas līdz 2022. gada 27. jūnijam ieskaitot ir saņemti 32 658 unikālie zvani. Vislielākais zvanu skaits Informatīvajā tālrunī  tika saņemts pirmajā darbības mēnesī (marts) – 12 951 zvani. Vidēji Informatīvais tālrunis kopš aprīļa saņem 350 unikālos zvanus dienā jeb vidēji 6 840 zvanus mēnesī. Informatīvais tālrunis saņem zvanus gan no Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas atrodas jau valsts iekšienē, gan no ārzemēm. Informatīvais tālrunis ir guvis atpazīstamību ārpus Latvijas robežām, to uzskatāmi rāda statistiskie dati - vidēji 25% no saņemtajiem  zvaniem ir no personām, kuras uzsākušas bēgļu gaitas un atrodas vēl ārpus Latvijas, piemēram, Ukrainā, Polijā, Lietuvā, Krievijā.
Informatīvais tālrunis sniedz informāciju par aktualitātēm, izmaiņām tiesiskajā regulējumā; sociālo pabalstu piešķiršanas kārtību un apjomu; darba tiesiskajām attiecībām; iespējam saņemt psihoemocionālu palīdzību (tiek sniegta konkrēta informācija un kontakti, kur persona var to saņemt), kā arī par latviešu valodas kursu pieejamību; mājokļa jautājumiem (norāde uz www.cak.iem.gov.lv); izglītības jautājumiem; par izveidoto ukraiņu atbalsta centru darbību pašvaldībās u.c. svarīgu informāciju, kas veicina Ukrainas civiliedzīvotāju sociālekonomisko iekļaušanos Latvijā.
Savukārt, no Ukrainas civiliedzīvotājiem tiek saņemta atgriezeniskā saite par aktuālākajiem problēmjautājumiem, par kuriem tālāk Fonds informē atbildīgās nozaru iestādes, pašvaldības un nevaldības sektoru, lai kopīgi rastu risinājumus. Piemēram, aktuālākie jautājumi un tēmas prioritārā secībā:
kā kompensē dzīvošanu un kādā veidā jāslēdz līgums; jautājumi par bezmaksas naktsmītni un transportu, ja persona šķērso Latviju tranzītā (Latvijas - Krievijas robeža); kādus pakalpojumus var saņemt, esot Latvijā; cik liels būs pabalsts; vai ielaidīs no Krievijas robežas Krievijas pilsoni, kam ģimenē kāds ir Ukrainis pilsonis; vīzu lietošanas nosacījumi u.c.
Informatīvā tālruņa pakalpojuma ietvaros ir izveidota un regulāri pilnveidota  informatīvā datu bāze "Par uzņemšanas un atbalsta apjomu Ukrainas civiliedzīvotājiem".
Informatīvā tālruņa pakalpojums/vienotais zvanu centrs ir nozīmīgs informatīvais kanāls, kas sniedz  verificētu/pārbaudītu  informāciju Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Krievijas Federācijas 2022. gada 24. februārī uzsākto bruņoto konfliktu Ukrainas teritorijā, pēc Starptautiskas migrācijas organizācijas datiem bēgļu gaitās ir devušies ap 6,5 miljoni Ukrainas iedzīvotāju. Latvijas Republikā no 2022. gada 24. februāra līdz 2022. gada 17. jūnijam ieradušies un Civilās aizsardzības komisijās vērsušies 31 965 Ukrainas civiliedzīvotāji, no tiem 27 184 jau ir saņēmuši termiņuzturēšanās atļauju vai D vīzu.
Latvijas sabiedrība ir izrādījusi iniciatīvu un gatavību sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Lai nodrošinātu koordinētu, mērķtiecīgu un sistematizētu piedāvātā atbalsta vadību, ir nepieciešams turpināt sniegt un izmantot jau izveidotus, atpazīstamos, drošus un sevi pierādījušus informācijas kanālus, kas krīzes apstākļos efektīvi un kvalitatīvi sniedz informāciju Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Līdzšinējā Informatīvā tālruņa darbība liecina par tā nozīmīgumu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem, jo tas vienuviet nodrošina atbilstošas un verificētas informācijas pieejamību par Latvijas sniegto atbalstu. Pirms informācija tiek ievietota datu bāzē, tā tiek saskaņota ar atbildīgo iestādi vai pakalpojuma sniedzēju. Kā būtisks faktors jāmin arī tas, ka  informācija tiek sniegta par pieejamo atbalstu visā valsts teritorijā.  Informatīvā tālruņa numurs ir atpazīstams gan Latvijas teritorijā, gan ārvalstīs, kā arī valsts oficiālā komunikācijā (piemēram, visas valsts un pašvaldību tīmekļu vietnēs pirmajā lapā ir ievietota norāde uz Informatīvā tālruņa numuru kā primāro informācijas kanālu). Sadarbībā ar kustību "Gribu palīdzēt bēgļiem"  jau ir izgatavotas arī 3000 vizītkartes ar informāciju par Informatīvo tālruni un tīmekļa vietnēm. Tās būs pieejams personām, kas šķērsos Latvijas robežu un kurām nepieciešama informācija par valsts atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas meklē Latvijā patvērumu.
Lai nodrošinātu Informatīvā  tālruņa darbību saskaņā ar rīkojumu Nr. 302, Fondam, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 9. pantu (Izņēmums attiecībā uz publisko iepirkumu veikšanu), jāveic grozījumi pakalpojuma līgumā ar pakalpojumu sniedzēju (pakalpojuma sniedzējs ir sociālais uzņēmums). Šajā pakalpojumā ir  jānodrošina nepārtrauktība.
Rīkojuma Nr. 302 anotācijas 1. pielikumā tika paredzēts, ka pasākumu plāna 1.1. apakšpunkta izpildei nākamajā 5 mēnešu periodā (t.i. no 2022. gada 1. augusta līdz 31. decembrim) Fondam indikatīvi ir nepieciešams finansējums 8 470 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz:
1. uzdevumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt  finansējumu Fondam 8 470 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar bezmaksas informatīvā diennakts tālruņa darbības nodrošināšanu no 2022. gada 1. augusta līdz 31. decembrim, lai sniegtu atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas ieradušies Latvijā;
2. uzdevumu Fondam normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 ''Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem'' atbilstoši faktiski nepieciešamajiem izdevumiem;
3. uzdevumu finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Iespējas saņemt nepieciešamo informāciju par pieejamo palīdzību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
8 470
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
8 470
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-8 470
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-8 470
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
8 470
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Fondam nepieciešams finansējums 8 470 euro apmērā (EKK 2000 "Preces un pakalpojumi").
Informatīvā tālruņa darbības nodrošināšanai tiks pagarināts noslēgtais līgums ar piesaistīto pakalpojuma sniedzēju. Pakalpojuma izmaksas būs 1 400 euro bez PVN jeb 1 694 euro ar PVN mēnesī.
Finansējums nepieciešams pakalpojuma nodrošināšanai 5 mēnešus (no 2022. gada augusta līdz 2022. gada decembrim ieskaitot).
1 400 euro x 1,21 (PVN) x 5 mēneši = 8 470 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Izdevumi 2022. gadā tiks segti Fonda budžeta programmas 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu Fondam.

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projekta izstrādē piedalījās Fonds un Iekšlietu ministrija.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Sabiedrības integrācijas fonds

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi