Anotācija (ex-ante)

23-TA-1036: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumā Nr. 18 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk – Likums) 7. panta septītā un četrpadsmitā daļa.
Likuma 8. pants.
Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojums Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumā Nr.18 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai""" (turpmāk – projekts)  izstrādes mērķis ir nodrošināt Labklājības ministrijai papildu finansējumu 1 240 000 euro apmērā, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu ekonomiskās vajadzības Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri bēg no bruņotā konflikta starp Ukrainu un Krievijas Federāciju un kuri šī iemesla dēļ ieceļo Latvijas Republikā vai kuri šī konflikta laikā nevar atgriezties atpakaļ Ukrainā, Likums paredz iespēju minētām personām piešķirt tiesības uz nodarbinātību.

Ņemot vērā, ka, nodibinot darba tiesiskās attiecības, pirmā darba alga tiek izmaksāta pēc mēneša, lai sniegtu operatīvu finansiālu atbalstu, Likuma 7. panta septītā daļa nosaka, ka, uzsākot darba tiesiskās attiecības, Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Minētā pabalsta saņemšanai persona iesniedz Nodarbinātības valsts aģentūrā (turpmāk – NVA) iesniegumu viena mēneša laikā no darba tiesisko attiecību uzsākšanas dienas.

Lai līdztekus nodarbinātībā iesaistītajām personām sniegtu atbalstu arī pašnodarbinātajiem, Likuma 7. panta četrpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš pēc 2022. gada 24. februāra ir normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrējies Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu maksātāju reģistrā kā pašnodarbinātā persona, ir tiesības saņemt vienreizēju pabalstu pašnodarbinātības uzsākšanai vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.

Minētā pabalsta saņemšanai persona viena mēneša laikā no reģistrācijas Valsts ieņēmumu dienestā vai no Likuma 7. panta četrpadsmitās daļas spēkā stāšanās dienas iesniedz NVA iesniegumu, ja kā pašnodarbinātā persona ir reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienestā pirms minētās normas spēkā stāšanās dienas. Minēto pabalstu nepiešķir Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš iepriekš ir saņēmis Likuma 7. panta septītajā daļā noteikto nodarbinātības uzsākšanas pabalstu. Ja Ukrainas civiliedzīvotājam vienlaikus ir tiesības saņemt nodarbinātības uzsākšanas pabalstu un pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu, viņam piešķir vienu no šiem pabalstiem.

Vienlaikus  vienreizējā pabalsta izmaksa ir plānota arī Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam 8.2. apakšpunktā “Vienreizējā nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksa vienas minimālās mēneša algas apmērā”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gadā finansējums nodarbinātības un pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksām tika piešķirts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 198 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"", 2022.gadā kopumā Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) tika piešķirts finansējums 5 650 000 euro apmērā, kas paredzēja nodrošināt pabalsta izmaksu 11 300 Ukrainas civiliedzīvotājiem.

2023. gadā ar Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumu Nr. 18 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai""" LM tika piešķirts finansējums 1 240 000 euro apmērā, lai nodrošinātu 2 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu.

No 2023. gada sākuma līdz 2023. gada 21. aprīlim NVA ir saņemti 1 511 iesniegumi t.sk. par nodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu 1 400 iesniegumi un par pašnodarbinātības uzsākšanu 111 iesniegumi. Attiecīgi uz 2023. gada 21. aprīli veiktas pabalsta izmaksas par 918 740 euro, t.sk.  par sešiem 2022. gada lēmumiem (6 x 500 euro) un par 1 477 2023. gada lēmumiem (1 477gb. x 620 euro).

Saglabājoties saņemto iesniegumu intensitātei – vidēji 424 iesniegumi mēnesī periodā no janvāra līdz martam, t.sk. nodarbinātības uzsākšanai vidēji 394 iesniegumi mēnesī un pašnodarbinātības uzsākšanai 30 iesniegumi mēnesī, 2023. gada maija beigās saņemto iesniegumu skaits var pārsniegt 518 iesniegumus, kam piešķirtais finansējums vēl ir pietiekams.

Lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai un četrpadsmitajai daļai NVA varētu turpināt sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem un izmaksāt vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ir nepieciešams nodrošināt LM papildu finansējumu 1 240 000 euro apmērā, lai nodrošinātu nodarbinātības vai pašnodarbinātības izmaksu vēl 2 000 personām, kas būtu pietiekams provizoriski līdz 2023. gada oktobra beigām.

Papildus vēršama uzmanība, ka Likums nosaka, ka pabalsts tiek piešķirts vienas minimālās mēneša darba algas apmērā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumu Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu" (turpmāk MK noteikumi Nr.656) 2. punktu minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros ir 620 euro.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, lai varētu nodrošināt LM (NVA) papildu finansējumu 1 240 000 euro apmērā, lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai un četrpadsmitajai daļai nodrošinātu 2 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ir izstrādāts projekts.

Šādu atbalstu personai paredzēts izmaksāt vienu reizi. Atbalsta izmaksu nodrošinās NVA, pamatojoties uz personas iesniegumu. Ievērojot minētā atbalsta mērķi, tā pieprasīšanas termiņš ir ierobežots ar vienu mēnesi no darba tiesisko attiecību uzsākšanas vai reģistrācijas Valsts ieņēmumu dienestā dienas.

Projekts paredz no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” veikt apropriācijas pārdali 1 240 000 euro apmērā uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana”, lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai un četrpadsmitajai daļai nodrošinātu vēl 2 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 240 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 240 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 240 000
1 240 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 240 000
1 240 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 240 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 240 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 240 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2023.gadam ailē “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīts finansējums atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”, kas paredz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana” ietvaros finansējumu, lai nodrošinātu 2000 Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēja nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksas vienas minimālās mēneša darba algas apmērā (MK 18.01.2023. rīk. Nr.18).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar NVA sniegtajiem datiem no 2023. gada sākuma līdz 2023. gada 21. aprīlim NVA ir saņemti 1 511 iesniegumi t.sk. par nodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu 1 400 iesniegumi un par pašnodarbinātības uzsākšanu 111 iesniegumi.
Attiecīgi uz 2023. gada 21. aprīli veiktas pabalsta izmaksas par 918 740 euro, t.sk. par 2022. gada lēmumiem (6 x 500 euro) un par 2023. gada lēmumiem (1 477 x 620 euro).
Saglabājoties saņemto iesniegumu intensitātei – vidēji 424 iesniegumi mēnesī periodā no janvāra līdz martam, t.sk. nodarbinātības uzsākšanai vidēji 394 iesniegumi mēnesī un pašnodarbinātības uzsākšanai 30 iesniegumi mēnesī, līdz 2023. gada maija beigām saņemto iesniegumu skaits prognozēts vidēji 518  iesniegumi mēnesī, Līdz ar to, budžeta likumā šobrīd plānotais finansējums šim mērķim varētu būt pietiekošs līdz maija mēneša otrajai pusei.

Lai nodrošinātu finansējuma pieejamību turpmākai nodarbinātības un pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu izmaksai, ir nepieciešams piešķirt LM papildu finansējumu 1 240 000 euro apmērā, paredzot pabalsta izmaksas vēl 2 000 personām, kas būtu pietiekams provizoriski līdz 2023. gada oktobra beigām.

2 000 x 620 euro=1 240 000 euro
2 000 / 424 = 4,7 mēneši

LM nepieciešamības gadījumā (ja piešķirtais finansējums tiks apgūts pilnā apmērā un būs nepieciešams vēl papildus finansējums pabalstu izmaksu nodrošināšanai līdz 2023.g. beigām) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums", lai atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta septītajai un četrpadsmitajai daļai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par pamatbudžeta apropriācijas pārdali 1 240 000 euro apmērā.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, tad tik veiktas apropriācijas izmaiņas.

Izdevumi tiks veikti Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana” ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Valsts kase

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi