24-TA-1535: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējām rīcības grupām starpteritoriālajai un starpvalstu sadarbībai saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gada plānošanas periodam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējām rīcības grupām starpteritoriālajai un starpvalstu sadarbībai saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gada plānošanas periodam" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139 ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139).
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139 ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027.gadam intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana" un Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam darbības veidā "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" noteiktās vietējo rīcības grupu starpteritoriālajai un starpvalstu sadarbībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Jaunajā Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) un Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma zivsaimniecības attīstībai) plānošanas periodā nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu, lai īstenotu sadarbību nacionālā un starptautiskā mērogā:
1) Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA) līdzfinansētajā KLP SP intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana";
2) Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – EJZAF) līdzfinansētās programmas zivsaimniecības attīstībai darbības veidā "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana".
LEADER pieeja ir svarīgs nosacījums lauku teritoriju ilgtspējīgai attīstībai, īpaši mazapdzīvotās attālās lauku teritorijās. Sadarbība ir viens no LEADER sabiedrības virzītas vietējās attīstības (turpmāk – SVVA) pieeju raksturojošiem principiem, turklāt starpteritoriālās un starpvalstu sadarbības mērķi tiek noteikti vietējo rīcības grupu (turpmāk – VRG) sagatavotajās vietējās attīstības stratēģijās. Pašlaik Latvijā darbojas 33 VRG, no kurām sešas saņem atbalstu gan no ELFLA, gan EJZAF.
Noteikumu projektā noteikto pasākumu mērķis ir atbalstīt kopīgu sadarbību nacionālā un starptautiskā mērogā, lai veicinātu inovatīvu vai vietējo attīstību sekmējošu sadarbības ideju īstenošanu vietējās attīstības potenciāla un resursu ilgtspējīgai izmantošanai.
Noteikumu projekts nosaka atbalsta saņemšanas nosacījumus starpvalstu un starpteritoriālajai sadarbībai, atbalsta apmēru un intensitāti, attiecināmās un neattiecināmās izmaksas, pieteikšanās kārtību, starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanas nosacījumus un atbalsta pieprasīšanas un maksāšanas kārtību.
1) Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA) līdzfinansētajā KLP SP intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana";
2) Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – EJZAF) līdzfinansētās programmas zivsaimniecības attīstībai darbības veidā "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana".
LEADER pieeja ir svarīgs nosacījums lauku teritoriju ilgtspējīgai attīstībai, īpaši mazapdzīvotās attālās lauku teritorijās. Sadarbība ir viens no LEADER sabiedrības virzītas vietējās attīstības (turpmāk – SVVA) pieeju raksturojošiem principiem, turklāt starpteritoriālās un starpvalstu sadarbības mērķi tiek noteikti vietējo rīcības grupu (turpmāk – VRG) sagatavotajās vietējās attīstības stratēģijās. Pašlaik Latvijā darbojas 33 VRG, no kurām sešas saņem atbalstu gan no ELFLA, gan EJZAF.
Noteikumu projektā noteikto pasākumu mērķis ir atbalstīt kopīgu sadarbību nacionālā un starptautiskā mērogā, lai veicinātu inovatīvu vai vietējo attīstību sekmējošu sadarbības ideju īstenošanu vietējās attīstības potenciāla un resursu ilgtspējīgai izmantošanai.
Noteikumu projekts nosaka atbalsta saņemšanas nosacījumus starpvalstu un starpteritoriālajai sadarbībai, atbalsta apmēru un intensitāti, attiecināmās un neattiecināmās izmaksas, pieteikšanās kārtību, starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanas nosacījumus un atbalsta pieprasīšanas un maksāšanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jaunajā KLP SP un Programmas zivsaimniecības attīstībai plānošanas periodā nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, kuros noteikta valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējām rīcības grupām starpteritoriālās un starpvalstu sadarbības īstenošanai. Lauku apvidi saskaras ar dažādām problēmām, kas attiecas, piemēram, uz apdzīvotības samazināšanos, sociālo iekļautību, nodarbinātības un ienākumu iespēju trūkumu, digitālo plaisu, pamatpakalpojumu trūkumu, mazo uzņēmējdarbības aktivitāti lauku reģionos un grūtībām maziem un vidējiem uzņēmumiem realizēt saražoto produkciju, savukārt iedzīvotāju skaita negatīvās pārmaiņas piekrastes teritorijās ietekmē attiecīgā reģiona attīstību, un sekas ir darbavietu trūkums, un otrādi – nodarbinātības iespēju pieejamība tiešā veidā ietekmē teritorijas apdzīvojumu. Vietējo rīcības grupu īstenota sadarbība starpteritoriālā un starptautiskā mērogā var sniegt ieguldījumu šo problēmu risināšanā.
Risinājuma apraksts
LEADER un SVVA pieeja ir svarīgs nosacījums, lai risinātu sarežģītās problēmas, ar kurām saskaras lauku apvidi, piekrastes teritorijas, un tās ir pamatā ir septiņi savstarpēji papildinoši principi, no kuriem viens no tiem ir sadarbība. Starpteritoriālā un starpvalstu sadarbība dod iespēju iegūt zināšanas un apmainīties ar pieredzi, veicināt uzņēmējdarbības attīstību un nodarbinātību, projektos iegūstot zināšanas un pieredzi, kā arī sekmēt jaunu un inovatīvu sadarbības ideju īstenošanu un viedo kopienu attīstību. Noteikumu projekts ir nepieciešams papildus spēkā esošajiem Ministru Kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumiem Nr. 509 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai".
Starpteritoriālā un starpvalstu sadarbība ir veids, kā paplašināt vietējo perspektīvu un attiecīgajā teritorijā ieviest jaunas zināšanas aktuālu jautājumu risināšanai, attīstīt novatoriskas sadarbības idejas, dalīties ar savas darbības pieredzi un zināšanām starp valstīm un iegūt līdzīgu problēmu risinājumu pieredzi citviet, kā arī apvienot dažāda veida pieredzi kopīgu jautājumu risinājumu meklēšanā. Tas arī stiprina saikni starp projektā iesaistītajām vietējām rīcības grupām, kā arī mērķgrupas pārstāvjiem – uzņēmējiem, NVO u. c., kas potenciāli var kļūt par jauniem darījumu partneriem, piemēram, arī attīstot teritoriālos zīmolus vai veidojot klasterus. Sadarbības projekts sekmē vietējās attīstības stratēģiju mērķu sasniegšanu.
Pasākumu mērķis ir atbalstīt kopīgu sadarbību nacionālā un starptautiskā mērogā, lai veicinātu inovatīvu vai vietējās attīstības sekmējošu sadarbības ideju īstenošanu vietējās attīstības potenciāla un resursu ilgtspējīgai izmantošanai.
Atbalsta pretendents starpvalstu sadarbības projekta īstenošanai ir VRG, kurai ir piešķirts atbalsts vietējās attīstības stratēģijas ieviešanai noteiktā teritorijā. VRG īsteno starpvalstu sadarbības projektu kopā ar sadarbības partneri – juridisku personu vai publisko un privāto partneru grupu, kas savukārt īsteno vietējās attīstības stratēģiju Eiropas Savienības dalībvalstī vai ārpus Eiropas Savienības. Ja sadarbības partneris ir juridiska persona, tad starpvalstu sadarbības projektā plānotajām darbībām jādod ieguldījums ar sadarbības partneri saistītās publisko un privāto partneru grupas īstenotās vietējās attīstības stratēģijas mērķu sasniegšanā.
Noteikumu projekts noteic, ka starpvalstu sadarbības projekts tiek īstenots gan VRG, gan sadarbības partnera darbības teritorijā, ir atbilstošs VRG sagatavotajai vietējās attīstības stratēģijai, kā arī, to īstenojot, tiek sekmēta vismaz viena stratēģijā noteiktā mērķa sasniegšana un radīts labums VRG un sadarbības partnera darbības teritorijas iedzīvotājiem.
Atbalstu starpteritoriālajai sadarbībai ir tiesīga saņemt vietējā rīcības grupa, lai īstenotu kopīgu darbību ar citu vietējo rīcības grupu Latvijas teritorijā vai – KLP SP pasākumā – arī ar vismaz diviem sadarbības dalībniekiem (juridiskām personām vai nereģistrētām iedzīvotāju grupām) viedo ciemu darbības veicināšanai savā darbības teritorijā. Starpteritoriālās sadarbības projekts tiek īstenots sadarbībā iesaistīto VRG un sadarbības dalībnieku darbības teritorijās un atbilst to sagatavotajām vietējās attīstības stratēģijām, kā arī, to īstenojot, tiek sekmēta vismaz viena stratēģijā noteiktā mērķa sasniegšana un radīts labums VRG darbības teritoriju iedzīvotājiem.
Starpvalstu un starpteritoriālo sadarbību projekti ir sabiedriskā labuma projekti, kuru mērķim nav komerciāla rakstura, un tie atbilst kritērijam "darbības tiek īstenotas kopīgās interesēs". Šie projekti tiek atlasīti, pamatojoties uz daudzgadu vietējās attīstības stratēģiju, ko izstrādā un īsteno vietējā rīcības grupa. Sadarbības projektu nevar īstenot viena komersanta interesēs.
Kādu no kopīgajām starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projektu darbībām var īstenot ārpus sadarbībā iesaistīto VRG darbības teritorijas (programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumā tas netiek atļauts Rīgas valstspilsētā), ja darbība attiecīgajā teritorijā ir pamatota sadarbības projektā un rada labumu sadarbībā iesaistītajiem tiešajiem labuma guvējiem, piemēram, apmeklēt kādu no zinātniskām institūcijām, kas atrodas valstspilsētās. Viedo ciemu darbības veicināšanas projektos, kurus VRG kopā ar vismaz diviem sadarbības dalībniekiem īsteno savā darbības teritorijā, kāda no darbībām var tikt īstenota arī citā Eiropas Savienības dalībvalstī, piemēram, lai sadarbībā iesaistītie viedie ciemi pārņemtu citu valstu viedo ciemu labo praksi. Tā kā programmā zivsaimniecības attīstībai ir noteikts, ka EJZAF 3. prioritāte "Sekmēt ilgtspējīgu zilo ekonomiku piekrastes, salu un iekšzemes teritorijās un veicināt zvejniecības un akvakultūras kopienu attīstību" tiek īstenota Latvijas piekrastes teritorijā – pagastos, novadu pilsētās un valstspilsētās, kas robežojas ar Baltijas jūru vai Rīgas līci, izņemot Rīgas valstspilsētā, ja attiecīgajā teritorijā izvietojušies vairāk nekā 58 % zivsaimniecībā nodarbināto, bet starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projekti nevar tikt īstenoti Rīgas valstspilsētā.
Pirms starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanas VRG ar sadarbības partneri noslēdz sadarbības līgumu, un tajā ietver projekta nosaukumu un aprakstu, sadarbības partneru kontaktinformāciju, projekta koordinatoru, tiešos labuma guvējus, sasniedzamos rezultātus u. c. informāciju atbilstoši noteikumu projektam.
VRG var saņemt atbalstu starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai, ja tā spēj pierādīt, ka tā plāno īstenot konkrētu sadarbības projektu. Projekta tehniskās sagatavošanas atbalstu nepiešķir viedo ciemu darbības veicināšanas projektiem, ja VRG tos īsteno tikai savā darbības teritorijā.
Maksimālais atbalsta apmērs starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanai, ietverot atbalstu projekta tehniskai sagatavošanai, nepārsniedz 100 000 euro. Atbalsta intensitāte ir 100 procentu no kopējās attiecināmo izmaksu summas. Sadarbības līgumā un sadarbības projektā kādai no darbībām var noteikt arī privātā finansējuma ieguldījumu, tā konkrētai darbībai paredzot mazāku atbalsta intensitāti.
Atbalsts viedo ciemu darbības veicināšanas starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanai nepārsniedz 45 000 euro, un atbalsta intensitāte ir 100 procentu no kopējās attiecināmo izmaksu summas. Sadarbības līgumā un sadarbības projektā kādai no darbībām var noteikt arī privātā finansējuma ieguldījumu, tā konkrētai darbībai paredzot mazāku atbalsta intensitāti.
Atbalsts starpteritoriālās sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai nepārsniedz 500 euro, bet starpvalstu sadarbības projektam – 4000 euro.
VRG pirms iesnieguma sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai vai sadarbības projekta iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā organizē sabiedrisko apspriešanu, informāciju publicējot savā tīmekļvietnē. Saņemtos iebildumus un priekšlikumus izskata lēmējinstitūcijā, pieņemot lēmumu par sadarbības projekta idejas (ja atbalsts tiek saņemts tehniskajai sagatavošanai) vai sadarbības projekta apstiprināšanu.
Pasākums tiks ieviests ar vienkāršoto izmaksu, t. i., fiksētas summas maksājumu pēc budžeta projekta aprēķina metodes, atbilstoši regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 2. punkta "b" apakšpunktā un regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "c" un 3. punkta "b" apakšpunktā noteiktajam un saskaņā ar Zemkopības ministrijas metodiku fiksētās summas maksājuma piemērošanai.
VRG pirmo maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienestā iesniedz pirmajā projekta īstenošanas gadā pēc Lauku atbalsta dienesta lēmuma pieņemšanas par sadarbības projekta iesnieguma apstiprināšanu. Priekšfinansējumu piešķir ne vairāk kā 50 procentu apmērā no sadarbības projekta attiecināmajām izmaksām.
Projektu var īstenot pa posmiem, nosakot sasniedzamos rezultātus katrai darbībai vai vairāku darbību kopumam. Lai saņemtu maksājumu par projekta posma īstenošanu, VRG sagatavo maksājuma pieprasījumu un rezultātus pamatojošus dokumentus un iesniedz tos Lauku atbalsta dienestā, bet ne vairāk kā piecas reizes sadarbības projekta īstenošanas laikā.
Netiešās attiecināmās izmaksas, kas paredzētas projekta vadības administratīvajām izmaksām projekta mērķa sasniegšanai, ir septiņi procenti no tiešajām attiecināmajām izmaksām.
Projekta netiešās izmaksas ir projekta attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai. Tās ietver tehnisko nodrošinājumu projekta koordinēšanai un īstenošanas uzraudzībai, piemēram, transporta izdevumus, telpu nomas un apsaimniekošanas (arī koplietošanas telpu un koplietošanas resursu izmantošanas izmaksu proporcionālu segšanu), sakaru pakalpojumu, kancelejas preču un biroja piederumu iegādes izmaksas, biroja aprīkojuma īres vai iegādes, grāmatvedības, kā arī juridisko pakalpojumu izmaksas.
Sadarbībā iesaistītās VRG nav tiesīgas saņemt atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām saskaņā ar normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai vai citos no pašvaldības, valsts vai Eiropas Savienības līdzekļiem finansētos programmu pasākumos. Tās nodrošina skaidru izmaksu un darbību nošķiršanu.
Starpteritoriālā un starpvalstu sadarbība ir veids, kā paplašināt vietējo perspektīvu un attiecīgajā teritorijā ieviest jaunas zināšanas aktuālu jautājumu risināšanai, attīstīt novatoriskas sadarbības idejas, dalīties ar savas darbības pieredzi un zināšanām starp valstīm un iegūt līdzīgu problēmu risinājumu pieredzi citviet, kā arī apvienot dažāda veida pieredzi kopīgu jautājumu risinājumu meklēšanā. Tas arī stiprina saikni starp projektā iesaistītajām vietējām rīcības grupām, kā arī mērķgrupas pārstāvjiem – uzņēmējiem, NVO u. c., kas potenciāli var kļūt par jauniem darījumu partneriem, piemēram, arī attīstot teritoriālos zīmolus vai veidojot klasterus. Sadarbības projekts sekmē vietējās attīstības stratēģiju mērķu sasniegšanu.
Pasākumu mērķis ir atbalstīt kopīgu sadarbību nacionālā un starptautiskā mērogā, lai veicinātu inovatīvu vai vietējās attīstības sekmējošu sadarbības ideju īstenošanu vietējās attīstības potenciāla un resursu ilgtspējīgai izmantošanai.
Atbalsta pretendents starpvalstu sadarbības projekta īstenošanai ir VRG, kurai ir piešķirts atbalsts vietējās attīstības stratēģijas ieviešanai noteiktā teritorijā. VRG īsteno starpvalstu sadarbības projektu kopā ar sadarbības partneri – juridisku personu vai publisko un privāto partneru grupu, kas savukārt īsteno vietējās attīstības stratēģiju Eiropas Savienības dalībvalstī vai ārpus Eiropas Savienības. Ja sadarbības partneris ir juridiska persona, tad starpvalstu sadarbības projektā plānotajām darbībām jādod ieguldījums ar sadarbības partneri saistītās publisko un privāto partneru grupas īstenotās vietējās attīstības stratēģijas mērķu sasniegšanā.
Noteikumu projekts noteic, ka starpvalstu sadarbības projekts tiek īstenots gan VRG, gan sadarbības partnera darbības teritorijā, ir atbilstošs VRG sagatavotajai vietējās attīstības stratēģijai, kā arī, to īstenojot, tiek sekmēta vismaz viena stratēģijā noteiktā mērķa sasniegšana un radīts labums VRG un sadarbības partnera darbības teritorijas iedzīvotājiem.
Atbalstu starpteritoriālajai sadarbībai ir tiesīga saņemt vietējā rīcības grupa, lai īstenotu kopīgu darbību ar citu vietējo rīcības grupu Latvijas teritorijā vai – KLP SP pasākumā – arī ar vismaz diviem sadarbības dalībniekiem (juridiskām personām vai nereģistrētām iedzīvotāju grupām) viedo ciemu darbības veicināšanai savā darbības teritorijā. Starpteritoriālās sadarbības projekts tiek īstenots sadarbībā iesaistīto VRG un sadarbības dalībnieku darbības teritorijās un atbilst to sagatavotajām vietējās attīstības stratēģijām, kā arī, to īstenojot, tiek sekmēta vismaz viena stratēģijā noteiktā mērķa sasniegšana un radīts labums VRG darbības teritoriju iedzīvotājiem.
Starpvalstu un starpteritoriālo sadarbību projekti ir sabiedriskā labuma projekti, kuru mērķim nav komerciāla rakstura, un tie atbilst kritērijam "darbības tiek īstenotas kopīgās interesēs". Šie projekti tiek atlasīti, pamatojoties uz daudzgadu vietējās attīstības stratēģiju, ko izstrādā un īsteno vietējā rīcības grupa. Sadarbības projektu nevar īstenot viena komersanta interesēs.
Kādu no kopīgajām starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projektu darbībām var īstenot ārpus sadarbībā iesaistīto VRG darbības teritorijas (programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumā tas netiek atļauts Rīgas valstspilsētā), ja darbība attiecīgajā teritorijā ir pamatota sadarbības projektā un rada labumu sadarbībā iesaistītajiem tiešajiem labuma guvējiem, piemēram, apmeklēt kādu no zinātniskām institūcijām, kas atrodas valstspilsētās. Viedo ciemu darbības veicināšanas projektos, kurus VRG kopā ar vismaz diviem sadarbības dalībniekiem īsteno savā darbības teritorijā, kāda no darbībām var tikt īstenota arī citā Eiropas Savienības dalībvalstī, piemēram, lai sadarbībā iesaistītie viedie ciemi pārņemtu citu valstu viedo ciemu labo praksi. Tā kā programmā zivsaimniecības attīstībai ir noteikts, ka EJZAF 3. prioritāte "Sekmēt ilgtspējīgu zilo ekonomiku piekrastes, salu un iekšzemes teritorijās un veicināt zvejniecības un akvakultūras kopienu attīstību" tiek īstenota Latvijas piekrastes teritorijā – pagastos, novadu pilsētās un valstspilsētās, kas robežojas ar Baltijas jūru vai Rīgas līci, izņemot Rīgas valstspilsētā, ja attiecīgajā teritorijā izvietojušies vairāk nekā 58 % zivsaimniecībā nodarbināto, bet starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projekti nevar tikt īstenoti Rīgas valstspilsētā.
Pirms starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanas VRG ar sadarbības partneri noslēdz sadarbības līgumu, un tajā ietver projekta nosaukumu un aprakstu, sadarbības partneru kontaktinformāciju, projekta koordinatoru, tiešos labuma guvējus, sasniedzamos rezultātus u. c. informāciju atbilstoši noteikumu projektam.
VRG var saņemt atbalstu starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai, ja tā spēj pierādīt, ka tā plāno īstenot konkrētu sadarbības projektu. Projekta tehniskās sagatavošanas atbalstu nepiešķir viedo ciemu darbības veicināšanas projektiem, ja VRG tos īsteno tikai savā darbības teritorijā.
Maksimālais atbalsta apmērs starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanai, ietverot atbalstu projekta tehniskai sagatavošanai, nepārsniedz 100 000 euro. Atbalsta intensitāte ir 100 procentu no kopējās attiecināmo izmaksu summas. Sadarbības līgumā un sadarbības projektā kādai no darbībām var noteikt arī privātā finansējuma ieguldījumu, tā konkrētai darbībai paredzot mazāku atbalsta intensitāti.
Atbalsts viedo ciemu darbības veicināšanas starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanai nepārsniedz 45 000 euro, un atbalsta intensitāte ir 100 procentu no kopējās attiecināmo izmaksu summas. Sadarbības līgumā un sadarbības projektā kādai no darbībām var noteikt arī privātā finansējuma ieguldījumu, tā konkrētai darbībai paredzot mazāku atbalsta intensitāti.
Atbalsts starpteritoriālās sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai nepārsniedz 500 euro, bet starpvalstu sadarbības projektam – 4000 euro.
VRG pirms iesnieguma sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai vai sadarbības projekta iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā organizē sabiedrisko apspriešanu, informāciju publicējot savā tīmekļvietnē. Saņemtos iebildumus un priekšlikumus izskata lēmējinstitūcijā, pieņemot lēmumu par sadarbības projekta idejas (ja atbalsts tiek saņemts tehniskajai sagatavošanai) vai sadarbības projekta apstiprināšanu.
Pasākums tiks ieviests ar vienkāršoto izmaksu, t. i., fiksētas summas maksājumu pēc budžeta projekta aprēķina metodes, atbilstoši regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 2. punkta "b" apakšpunktā un regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "c" un 3. punkta "b" apakšpunktā noteiktajam un saskaņā ar Zemkopības ministrijas metodiku fiksētās summas maksājuma piemērošanai.
VRG pirmo maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienestā iesniedz pirmajā projekta īstenošanas gadā pēc Lauku atbalsta dienesta lēmuma pieņemšanas par sadarbības projekta iesnieguma apstiprināšanu. Priekšfinansējumu piešķir ne vairāk kā 50 procentu apmērā no sadarbības projekta attiecināmajām izmaksām.
Projektu var īstenot pa posmiem, nosakot sasniedzamos rezultātus katrai darbībai vai vairāku darbību kopumam. Lai saņemtu maksājumu par projekta posma īstenošanu, VRG sagatavo maksājuma pieprasījumu un rezultātus pamatojošus dokumentus un iesniedz tos Lauku atbalsta dienestā, bet ne vairāk kā piecas reizes sadarbības projekta īstenošanas laikā.
Netiešās attiecināmās izmaksas, kas paredzētas projekta vadības administratīvajām izmaksām projekta mērķa sasniegšanai, ir septiņi procenti no tiešajām attiecināmajām izmaksām.
Projekta netiešās izmaksas ir projekta attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai. Tās ietver tehnisko nodrošinājumu projekta koordinēšanai un īstenošanas uzraudzībai, piemēram, transporta izdevumus, telpu nomas un apsaimniekošanas (arī koplietošanas telpu un koplietošanas resursu izmantošanas izmaksu proporcionālu segšanu), sakaru pakalpojumu, kancelejas preču un biroja piederumu iegādes izmaksas, biroja aprīkojuma īres vai iegādes, grāmatvedības, kā arī juridisko pakalpojumu izmaksas.
Sadarbībā iesaistītās VRG nav tiesīgas saņemt atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām saskaņā ar normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai vai citos no pašvaldības, valsts vai Eiropas Savienības līdzekļiem finansētos programmu pasākumos. Tās nodrošina skaidru izmaksu un darbību nošķiršanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta saņēmējiem – vietējām rīcības grupām, t. i., biedrībām un nodibinājumiem, kam piešķirts atbalsts starpteritoriālu un starpvalstu sadarbības projektu sagatavošanai un īstenošanai.
Kopējais atbalsta pretendentu skaits plānošanas periodā: KLP SP intervencē ir 33 vietējās rīcības grupas, bet programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumā– sešas vietējās rīcības grupas.
Kopējais atbalsta pretendentu skaits plānošanas periodā: KLP SP intervencē ir 33 vietējās rīcības grupas, bet programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumā– sešas vietējās rīcības grupas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
KLP SP un programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumu mērķis netieši ir vērsts arī uz nodarbinātības veicināšanu. Sadarbības projektu īstenošana, piemēram, saistībā ar tūrismu, kultūru, pievienotās vērtības radīšanu vietējiem produktiem, risinājumiem vides aizsardzības un sociālā jomā, jauniešu iesaisti un viedo ciemu iniciatīvām var kļūt par priekšnosacījumu jaunu tūrisma, kultūras, sociālās un citu saistītu pakalpojumu un produktu piedāvājuma attīstībai VRG darbības teritorijā.
KLP SP un programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumi dod iespēju VRG pieteikties un saņemt atbalstu sadarbības projekta īstenošanai. Atbalsta izmantošana ir nevis pienākums, bet gan iespēja. Vērtējot sadarbības projektu iesnieguma sagatavošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums VRG, jo noteikumu projekts paredz, ka VRG var saņemt atbalstu sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai ar atbalsta intensitāti 100 procentu apmērā, tādējādi samazinot administratīvo izmaksu slogu uz paša atbalsta pretendenta budžetu. VRG saņem atbalstu arī darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai.
KLP SP un programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumu administrēšanā iesaistītās institūcijas darbosies, izmantojot tām noteiktās štata vietas, un jaunas pastāvīgas štata vietas netiks izveidotas.
KLP SP un programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumi dod iespēju VRG pieteikties un saņemt atbalstu sadarbības projekta īstenošanai. Atbalsta izmantošana ir nevis pienākums, bet gan iespēja. Vērtējot sadarbības projektu iesnieguma sagatavošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums VRG, jo noteikumu projekts paredz, ka VRG var saņemt atbalstu sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai ar atbalsta intensitāti 100 procentu apmērā, tādējādi samazinot administratīvo izmaksu slogu uz paša atbalsta pretendenta budžetu. VRG saņem atbalstu arī darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai.
KLP SP un programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumu administrēšanā iesaistītās institūcijas darbosies, izmantojot tām noteiktās štata vietas, un jaunas pastāvīgas štata vietas netiks izveidotas.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
16 665 500
343 266
16 945 500
-637 984
16 095 500
-612 484
-1 462 484
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
16 665 500
343 266
16 945 500
-637 984
16 095 500
-612 484
-1 462 484
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
20 930 000
490 380
21 330 000
-904 977
20 330 000
-874 977
-1 874 977
2.1. valsts pamatbudžets
20 930 000
490 380
21 330 000
-904 977
20 330 000
-874 977
-1 874 977
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-4 264 500
-147 114
-4 384 500
266 993
-4 234 500
262 493
412 493
3.1. valsts pamatbudžets
-4 264 500
-147 114
-4 384 500
266 993
-4 234 500
262 493
412 493
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-147 114
266 993
262 493
412 493
5.1. valsts pamatbudžets
-147 114
266 993
262 493
412 493
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1. Saskaņā ar Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam intervencei "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošanu" kopējais piešķirtais finansējums ir 58 498 980 euro ar ES līdzfinansējumu 49 724 133 euro (85 %) un valsts līdzfinansējumu 8 774 847 euro (15 %).
Finansējums intervencē ir piešķirts 33 vietējām rīcības grupām vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai (saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumiem Nr. 509 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 509)), tostarp vietējo projektu īstenošanai, starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projektu īstenošanai un savas darbības nodrošināšanai, vietējās attīstības stratēģijas iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai, tostarp teritorijas aktivizēšanai un publicitātes pasākumiem. Vietējās attīstības stratēģiju īstenošana tika uzsākta 2024. gadā.
Sadalījums pa gadiem intervencei "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošanu":
2024. gadā – 2 400 000 euro;
2025. gadā – 13 430 000 euro;
2026. gadā – 13 400 000 euro;
2027. gadā – 12 430 000 euro;
2028. gadā – 11 430 000 euro;
2029. gadā – 5 408 980 euro.
2. Saskaņā ar Programmu zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam saistībā ar 3.1. mērķa "Veicināt ilgtspējīgu zilo ekonomiku piekrastes, salu un iekšzemes teritorijās un veicināt ilgtspējīgu zvejniecības un akvakultūras kopienu attīstību" īstenošanu pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" ir apstiprināts finansējums 40 000 000 euro ar ES līdzfinansējumu 28 000 000 euro (70 %) un valsts budžeta līdzfinansējumu 12 000 000 euro (30 %). Finansējums pasākumā ir piešķirts sešām vietējām rīcības grupām vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai (saskaņā noteikumiem Nr. 509), tostarp vietējiem projektiem un starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projektiem.
Sadalījums pa gadiem pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana":
2024. gadā – 5 992 857 euro;
2025. gadā – 7 573 714 euro;
2026. gadā – 6 608 357 euro;
2027. gadā – 6 608 357 euro;
2028. gadā – 6 608 357 euro;
2029. gadā – 6 608 358 euro.
Vietējām rīcības grupām savas darbības nodrošināšanai, vietējās attīstības stratēģijas iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai, tostarp teritorijas aktivizēšanai un publicitātes pasākumiem, ir piešķirts finansējums pasākumā "Vietējo rīcības grupu administrēšana" (publiskais finansējums 2 500 000 euro, t. sk. ES līdzfinansējums (70 %) 1 750 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums (30 %) 750 000 euro).
Sadalījums pa gadiem "Vietējo rīcības grupu administrēšana" papildus nepieciešami šādi finanšu līdzekļi:
2024. gadā – 416 666 euro;
2025. gadā – 416 666 euro;
2026. gadā – 416 666 euro;
2027. gadā – 416 666 euro;
2028. gadā – 416 666 euro;
2029. gadā – 416 670 euro.
Lai sasniegtu 3.1. mērķi "Veicināt ilgtspējīgu zilo ekonomiku piekrastes, salu un iekšzemes teritorijās un veicināt ilgtspējīgu zvejniecības un akvakultūras kopienu attīstību", 2023. gadā tika īstenots pasākums "Atbalsts SVVA stratēģiju sagatavošanai", kuram atvēlēti šajos noteikumos neparedzēti 120 000 euro.
Finansējums budžetā apstiprināts ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam".
Atbalsts starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projektiem tiks piešķirts no 2025. gada, ievērojot vietējās attīstības stratēģijas finanšu plānā paredzēto ELFLA un EJZAF (ja attiecas) atbalsta apmēru, kas noteikts katrā vietējās attīstības stratēģijā atbilstoši vietējās rīcības grupas plānotajām darbībām.
Finansējums intervencē ir piešķirts 33 vietējām rīcības grupām vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai (saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumiem Nr. 509 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 509)), tostarp vietējo projektu īstenošanai, starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projektu īstenošanai un savas darbības nodrošināšanai, vietējās attīstības stratēģijas iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai, tostarp teritorijas aktivizēšanai un publicitātes pasākumiem. Vietējās attīstības stratēģiju īstenošana tika uzsākta 2024. gadā.
Sadalījums pa gadiem intervencei "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošanu":
2024. gadā – 2 400 000 euro;
2025. gadā – 13 430 000 euro;
2026. gadā – 13 400 000 euro;
2027. gadā – 12 430 000 euro;
2028. gadā – 11 430 000 euro;
2029. gadā – 5 408 980 euro.
2. Saskaņā ar Programmu zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam saistībā ar 3.1. mērķa "Veicināt ilgtspējīgu zilo ekonomiku piekrastes, salu un iekšzemes teritorijās un veicināt ilgtspējīgu zvejniecības un akvakultūras kopienu attīstību" īstenošanu pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" ir apstiprināts finansējums 40 000 000 euro ar ES līdzfinansējumu 28 000 000 euro (70 %) un valsts budžeta līdzfinansējumu 12 000 000 euro (30 %). Finansējums pasākumā ir piešķirts sešām vietējām rīcības grupām vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai (saskaņā noteikumiem Nr. 509), tostarp vietējiem projektiem un starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projektiem.
Sadalījums pa gadiem pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana":
2024. gadā – 5 992 857 euro;
2025. gadā – 7 573 714 euro;
2026. gadā – 6 608 357 euro;
2027. gadā – 6 608 357 euro;
2028. gadā – 6 608 357 euro;
2029. gadā – 6 608 358 euro.
Vietējām rīcības grupām savas darbības nodrošināšanai, vietējās attīstības stratēģijas iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai, tostarp teritorijas aktivizēšanai un publicitātes pasākumiem, ir piešķirts finansējums pasākumā "Vietējo rīcības grupu administrēšana" (publiskais finansējums 2 500 000 euro, t. sk. ES līdzfinansējums (70 %) 1 750 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums (30 %) 750 000 euro).
Sadalījums pa gadiem "Vietējo rīcības grupu administrēšana" papildus nepieciešami šādi finanšu līdzekļi:
2024. gadā – 416 666 euro;
2025. gadā – 416 666 euro;
2026. gadā – 416 666 euro;
2027. gadā – 416 666 euro;
2028. gadā – 416 666 euro;
2029. gadā – 416 670 euro.
Lai sasniegtu 3.1. mērķi "Veicināt ilgtspējīgu zilo ekonomiku piekrastes, salu un iekšzemes teritorijās un veicināt ilgtspējīgu zvejniecības un akvakultūras kopienu attīstību", 2023. gadā tika īstenots pasākums "Atbalsts SVVA stratēģiju sagatavošanai", kuram atvēlēti šajos noteikumos neparedzēti 120 000 euro.
Finansējums budžetā apstiprināts ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam".
Atbalsts starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projektiem tiks piešķirts no 2025. gada, ievērojot vietējās attīstības stratēģijas finanšu plānā paredzēto ELFLA un EJZAF (ja attiecas) atbalsta apmēru, kas noteikts katrā vietējās attīstības stratēģijā atbilstoši vietējās rīcības grupas plānotajām darbībām.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu 2025.gadam Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)" un budžeta apakšprogrammas 66.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (EJZAF) projektu un pasākumu īstenošanai (2021–2027)".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)" un budžeta apakšprogrammas 66.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (EJZAF) projektu un pasākumu īstenošanai (2021–2027)".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
Regula 2021/1060
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Regula 2021/2115
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1139
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
Apraksts
Regula 2021/1139
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1060 31. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 6.1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 31. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 6.1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 31. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 6.2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 31. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 6.2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "c" apakšpunkts un 3. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 55. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 20.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 20.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" apakšpunkts
Noteikumu projekta 22.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "b" apakšpunkts un 3. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/1060 53. panta 1. un 3. punktā paredzētā rīcības brīvība izmantota EJZAF atbalsta piešķiršanai starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projektu īstenošanai, paredzot atbalsta saņemšanu kā fiksētas summas maksājumu, kas noteikts ar budžeta projekta aprēķina metodi. Konkrētā rīcības brīvība izmantota, lai vienkāršotu projektu faktisko izmaksu uzskaiti, pārejot no finanšu dokumentu pārbaudes uz sasniegto rezultātu pārbaudi un tā samazinot atbalsta saņēmējam administratīvo slogu, lai nodrošinātu projekta izmaksu uzskaiti un maksājuma pieprasījumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanu.
Noteikumu projektā tiek ieviesta regulas 2021/1060 54. pantā paredzētā rīcības brīvība un netiešās attiecināmās izmaksas noteiktas vienotas likmes veidā – septiņi procenti no tiešām attiecināmajām izmaksām, pamatojoties uz noteikumu projekta sagatavošanas laikā izdarītu izvērtējumu.
Noteikumu projektā tiek ieviesta regulas 2021/1060 55. panta 1. punktā paredzētā rīcības brīvība, piemērojot izmaksu vienoto likmi 10 procentu apmērā projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām. Likme tika noteikta, pamatojoties uz noteikumu projekta sagatavošanas laikā izdarītu izvērtējumu, kā arī apspriežu rezultātiem.
Noteikumu projektā tiek ieviesta regulas 2021/1060 54. pantā paredzētā rīcības brīvība un netiešās attiecināmās izmaksas noteiktas vienotas likmes veidā – septiņi procenti no tiešām attiecināmajām izmaksām, pamatojoties uz noteikumu projekta sagatavošanas laikā izdarītu izvērtējumu.
Noteikumu projektā tiek ieviesta regulas 2021/1060 55. panta 1. punktā paredzētā rīcības brīvība, piemērojot izmaksu vienoto likmi 10 procentu apmērā projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām. Likme tika noteikta, pamatojoties uz noteikumu projekta sagatavošanas laikā izdarītu izvērtējumu, kā arī apspriežu rezultātiem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2115 6. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 8.3.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 6. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 13.3.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunkts un 2. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115
73. pants
73. pants
Noteikumu projekta 22.20. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punktā un 2. punktā paredzētā rīcības brīvība izmantota ELFLA atbalsta piešķiršanai starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projektu īstenošanai, paredzot atbalsta saņemšanu kā fiksētas summas maksājumu, kas noteikts ar budžeta projekta aprēķina metodi. Konkrētā rīcības brīvība izmantota, lai vienkāršotu projektu faktisko izmaksu uzskaiti, pārejot no finanšu dokumentu pārbaudes uz sasniegto rezultātu pārbaudi un tā samazinot atbalsta saņēmējam administratīvo slogu, lai nodrošinātu projekta izmaksu uzskaiti un maksājuma pieprasījumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanu.
73. pantā paredzētā rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu neattiecināmās izmaksas attiecībā uz Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai stratēģiskā plāna pasākumu.
73. pantā paredzētā rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu neattiecināmās izmaksas attiecībā uz Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai stratēģiskā plāna pasākumu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1139 29. pants
Noteikumu projekta 8.3.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1139 29. pants
Noteikumu projekta 13.3.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1139 13. pants
Noteikumu projekta 22.20. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/1139 13. pantā paredzētā rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu neattiecināmās izmaksas attiecībā uz EJZAF programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
Vietējās rīcības grupasCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteikumu projekts tika nosūtīts vietējām rīcības grupām viedokļa sniegšanai, kā arī tika rīkota sanāksme, lai apspriestu sniegtos ierosinājumus un neskaidros jautājumus.
Biedrība "Latvijas Lauku forums", pārstāvot 32 vietējās rīcības grupas, atbalsta Zemkopības ministrijas sagatavoto noteikumu projektu, vienlaikus ierosina šādus grozījumus:
1) paredzēt elastību vietējām rīcības grupām, nosakot priekšfinansējuma apmēru sadarbības projekta īstenošanai, kas nepārsniedz 90 procentu no sadarbības projekta attiecināmajām izmaksām;
2) attiecināmās izmaksas papildināt ar pamatlīdzekļu iegādes izmaksām, lai nodrošinātu nozīmīga sadarbības projekta rezultātu sasniegšanu un vienotu darbību īstenošanu ar sadarbības partneriem;
3) palielināt starpteritoriālās sadarbības projekta sagatavošanas summu līdz 1000 euro;
4) atteikties no vienkāršoto izmaksu piemērošanas darba braucienu vai komandējuma izmaksām Latvijā.
Zemkopības ministrija ir izvērtējusi biedrības "Latvijas Lauku forums" priekšlikumus un sniedz šādu skaidrojumu:
1) noteikumu projektā paredzētā maksāšanas kārtība paredz būtisku priekšfinansējuma apmēru, un vietējām rīcības grupām ir iespēja projekta īstenošanu sadalīt pa posmiem, sasniedzot sadarbības projektā paredzētos vienu vai vairākus starprezultātus un tādējādi veidojot nepārtrauktu finanšu plūsmu;
2) uzskatām, ka sadarbības projekts var tikt papildināts ar citu atbilstoši vietējai attīstības stratēģijai īstenotu projektu, kurā paredzētas investīcijas nepieciešamajiem pamatlīdzekļiem vai teritorijas labiekārtošanas elementu uzstādīšanai. Šajā gadījumā projektu īsteno pašvaldība vai organizācija, kas arī uzņemas atbildību par izveidoto infrastruktūru;
3) sadarbības projekta sagatavošanai aicinām izmantot tiešsaistes rīkus. Šis atbalsts ir paredzēts sadarbības projekta plānošanas beigu posmam, lai klātienē tiktos un vienotos par sadarbības projekta detaļām un noslēgtu sadarbības līgumu. Nav nepieciešams apmeklēt visas sadarbības projektā iesaistītās vietējās rīcības grupas;
4) vienkāršotās izmaksas tiek piemērotas, lai samazinātu administratīvo slogu atbalsta pretendentiem un pamatotu attiecīgās izmaksas, gatavojot sadarbības projektu.
Biedrība "Latvijas Lauku forums", pārstāvot 32 vietējās rīcības grupas, atbalsta Zemkopības ministrijas sagatavoto noteikumu projektu, vienlaikus ierosina šādus grozījumus:
1) paredzēt elastību vietējām rīcības grupām, nosakot priekšfinansējuma apmēru sadarbības projekta īstenošanai, kas nepārsniedz 90 procentu no sadarbības projekta attiecināmajām izmaksām;
2) attiecināmās izmaksas papildināt ar pamatlīdzekļu iegādes izmaksām, lai nodrošinātu nozīmīga sadarbības projekta rezultātu sasniegšanu un vienotu darbību īstenošanu ar sadarbības partneriem;
3) palielināt starpteritoriālās sadarbības projekta sagatavošanas summu līdz 1000 euro;
4) atteikties no vienkāršoto izmaksu piemērošanas darba braucienu vai komandējuma izmaksām Latvijā.
Zemkopības ministrija ir izvērtējusi biedrības "Latvijas Lauku forums" priekšlikumus un sniedz šādu skaidrojumu:
1) noteikumu projektā paredzētā maksāšanas kārtība paredz būtisku priekšfinansējuma apmēru, un vietējām rīcības grupām ir iespēja projekta īstenošanu sadalīt pa posmiem, sasniedzot sadarbības projektā paredzētos vienu vai vairākus starprezultātus un tādējādi veidojot nepārtrauktu finanšu plūsmu;
2) uzskatām, ka sadarbības projekts var tikt papildināts ar citu atbilstoši vietējai attīstības stratēģijai īstenotu projektu, kurā paredzētas investīcijas nepieciešamajiem pamatlīdzekļiem vai teritorijas labiekārtošanas elementu uzstādīšanai. Šajā gadījumā projektu īsteno pašvaldība vai organizācija, kas arī uzņemas atbildību par izveidoto infrastruktūru;
3) sadarbības projekta sagatavošanai aicinām izmantot tiešsaistes rīkus. Šis atbalsts ir paredzēts sadarbības projekta plānošanas beigu posmam, lai klātienē tiktos un vienotos par sadarbības projekta detaļām un noslēgtu sadarbības līgumu. Nav nepieciešams apmeklēt visas sadarbības projektā iesaistītās vietējās rīcības grupas;
4) vienkāršotās izmaksas tiek piemērotas, lai samazinātu administratīvo slogu atbalsta pretendentiem un pamatotu attiecīgās izmaksas, gatavojot sadarbības projektu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
