Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējām rīcības grupām starpteritoriālajai un starpvalstu sadarbībai saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gada plānošanas periodam
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Skatīt anotācijā
Mērķa apraksts
Noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.-2027.gadam intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana" un Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.-2027.gadam darbības veidā "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" noteiktās vietējo rīcības grupu starpteritoriālās un starpvalstu sadarbības veikšanai.
Politikas jomas
Dabas resursu, lauksaimnieciskās ražošanas un pārstrādes politika; Reģionālā attīstība
Teritorija
-
Norises laiks
25.10.2024. - 08.11.2024.
Informācija
Acinām priekšlikumus par noteikumu projektu iesniegt TAP portālā.
Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Skaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Andra Karlsone (ZM)
Atbildīgā persona
Biruta Ingiļāvičute (ZM)
Izsludināšanas datums
24.10.2024. 13:12

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Biedrība "Latvijas Lauku forums"
Biedrība "Latvijas Lauku forums", pārstāvot trīsdesmit divas vietējās grupas (VRG), kas īsteno Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas, izsaka pateicību Zemkopības ministrijai par kvalitatīvi izstrādātajiem MKN un kopumā atbalsta šo noteikumu tālāku virzību, neatbalstot četru noteikumu punktus, kuros rosina šādu redakciju:

1) Neatbalstām noteikt plānu - visiem projektiem piemērot vienādu avansa maksājuma apjomu. Rosinām mainīt nosacījumus un pielāgot pieejamo avansa maksājumu summu atbilstoši projektā plānoto aktivitāšu skaitam un lielumam. Saprotam, ka gadījumos, kad projektā plānotas vairākas neliela apjoma aktivitātes, sasniedzot rezultātus, ir iespējams pakāpeniski atgūt naudu caur secīgi iesniegtajiem maksājuma pieprasījumiem. Šādā situācijā piedāvātā MKN redakcija būtu atbilstoša. Tomēr gadījumos, kad, piemēram, projekta sākumā paredzēts liela aktivitāte ar lielāko projekta budžeta daļu, lai varētu īstenot plānotās aktivitātes, vietējām rīcības grupām būtu nepieciešams liels aizņēmums (ja finanšu institūcijas tādus piešķirtu), ar kuru varētu nodrošināt projekta priekšfinansējumu, piemēram, 25 000 eiro apjomā, lai nodrošinātu pieredzes brauciena vai konferences izmaksas. Šāds finansējuma apjoms projektu īstenotājiem – vietējām rīcības grupām nav pieejams un ļoti sarežģītu vai pat padarītu neiespējamu īstenot šāda veida projektus, nepieciešamā priekšfinansējuma apjoma dēļ. Šādas situācijas iespējamas, piemēram, kad 1. aktivitāte ir finanšu ziņā ietilpīgākā - plānots brauciens ekspertu (piemēram, zvejnieku) brauciens uz ārvalstīm, bet otrā ir ārvalstu eksperta vizīte un izmantoto metožu testēšana Latvijā (piemēram, roņu atbaidītāja). Citā gadījumā piemēram nelielākās aktivitātēs tiek pārnesta pieredze, mācības un sagatavošanās, bet finanšu ietilpīgākais ir liels vienots reģiona pasākums, kā piemēram, garšu festivāls ar mājražotāju, amatnieku gadatirgu, ēdinātāju piedāvājumu, kultūras programmu u.tml. 
Aicinām izteikt punktu 32.1. šādā redakcijā: “Lauku atbalsta dienests mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu sadarbības projekta īstenošanai pārskaita vietējai rīcības grupai priekšfinansējumu sadarbības projekta iesniegumā noteiktajā apmērā atbilstoši projektā plānotajai naudas plūsmai, bet ne vairāk kā 90 procentu apmērā no sadarbības projekta attiecināmajām izmaksām;”

2) Neatbalstām pamatlīdzekļu iegādes ierobežošanu un rosinām punktu 22.7. izteikt šādā redakcijā: “programmnodrošinājuma iegādes un uzturēšanas izmaksas;” Atsevišķos projektos pamatlīdzekļu iegāde var būt nozīmīga, piemēram, informatīvo stendu un norāžu iegāde projekta ietvaros izveidotu jaunu tūrisma galamērķu izstrādē, kas ir nozīmīga projekta rezultātu sasniegšanai un vienotu aktivitāšu īstenošanai ar sadarbības partneriem, jo daudzkārt paredz salāgotas aktivitātes visu partneru darbības teritorijās. Cits finansējums VRG darbības teritorijās šo pamatlīdzekļu segšanai var nebūt pieejams, jo daļai vietējo rīcības grupu jau pašreiz – 2024. gada rudenī ir izsludināta lielākā daļa pieejamā finansējuma (pat 80%) sabiedriskā labuma projektiem un atlikušais finansējums līdz papildus finansējuma piešķiršanai ir ļoti minimāls jaunu kārtu sludināšanai, bet finansējuma palielināšana sabiedriskā labuma finansējuma nav iespējama, jo vismaz 50% jāpiešķir ekonomiskajām aktivitātēm. Vēršam uzmanību, ka tā kā projektus pieņems un vērtēs LAD, tad gadījumus, kad paredzēti šķietami projekta mērķa sasniegšanai neatbilstoši vai tikai īstermiņā izmantojami pamatlīdzekļi uz to varēs norādīt jau saskaņošanas posmā pirms īstenošanas uzsākšanas. VRG, kas projektos plāno ietvert pamatlīdzekļus, atbilstoši sadarbības ideju attīstībai ar lielākoties starptautiskiem partneriem, apzinās, ka tie nav nododami trešajām personām un uzturēšana nepieciešama visu projekta uzraudzības laiku.

3) Aicinām palielināt starpteritoriālās sadarbības projekta sagatavošanas summu, jo projekta partneri var būt vairāki un no dažādām VRG, kā notikt vairākkārtīgas tikšanās, tādējādi 500 eiro nevarēs nosegt visus izdevumus. Rosinām izteikt punktu 15.2. šādā redakcijā:Starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanai, ietverot atbalstu starpteritoriālās sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai, nepārsniedz 100 000 euro. Atbalsts starpteritoriālās sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai nepārsniedz 1000 euro;”

4) Lai netiktu veidoti dažādi nosacījumi katrā no LEADER aktivitātēm – administrēšanas, projektu un sadarbības projektu, lai arī metodikas pielāgošana ir vienkāršošanas prakse, rosinām vienkāršot administrēšanas noteikumu piemērošanu konkrētajām organizācijām, attiecībā uz izdevumu aprēķinu izmantot vienotu praksi, tāpēc rosinām izteikt punktu līdzīgā veidā kā VRG administrēšanas MKN Nr.352 no 27.06.2023., bet komandējumus aprēķināt  pēc MKN Nr.969 no 12.10.2010.
08.11.2024. 23:11