25-TA-284: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumos Nr. 1514 "Kārtība, kādā reģistrēts nodokļa maksātājs iesniedz pieteikumu pievienotās vērtības nodokļa atmaksas saņemšanai citā Eiropas Savienības dalībvalstī, un kārtība, kādā atmaksā pievienotās vērtības nodokli citas Eiropas Savienības dalībvalsts reģistrētam nodokļa maksātājam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 17.decembra noteikumos Nr.1514 "Kārtība, kādā reģistrēts nodokļa maksātājs iesniedz pieteikumu pievienotās vērtības nodokļa atmaksas saņemšanai citā Eiropas Savienības dalībvalstī, un kārtība, kādā atmaksā pievienotās vērtības nodokli citas Eiropas Savienības dalībvalsts reģistrētam nodokļa maksātājam"" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai aktualizētu pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) atmaksas pieteikumā norādāmo informāciju, lai reģistrēts PVN maksātājs, kas veic saimniecisko darbību Latvijā, vai citas Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalsts reģistrēts PVN maksātājs saņemtu PVN atmaksu par atmaksas dalībvalsts teritorijā iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir precizēt PVN atmaksas pieteikumā norādāmo saimnieciskās darbības statistiskās klasifikācijas kodu NACE redakciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.1514 "Kārtība, kādā reģistrēts nodokļa maksātājs iesniedz pieteikumu pievienotās vērtības nodokļa atmaksas saņemšanai citā Eiropas Savienības dalībvalstī, un kārtība, kādā atmaksā pievienotās vērtības nodokli citas Eiropas Savienības dalībvalsts reģistrētam nodokļa maksātājam" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumu Nr.1514) 16.5.apakšpunktu reģistrētam PVN maksātājam, kas veic saimniecisko darbību Latvijā, pieteikumā PVN atmaksas saņemšanai citā ES dalībvalstī par tās teritorijā iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem ir jāsniedz tā saimnieciskās darbības apraksts. Aprakstu sniedz Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā norādītajā formā atbilstoši atmaksas dalībvalsts pieprasījumam – brīvā formā vai izmantojot NACE 2.redakcijas saimnieciskās darbības statistiskās klasifikācijas kodus ceturtajā līmenī.
Līdzīgi saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.1514 32.6.apakšpunktu citas ES dalībvalsts PVN maksātājam atmaksas pieteikumā PVN atmaksas saņemšanai par Latvijas teritorijā iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem ir jāsniedz tā saimnieciskās darbības apraksts, izmantojot NACE 2.redakcijas saimnieciskās darbības statistiskās klasifikācijas kodus ceturtajā līmenī.
Ar Komisijas 2022.gada 10.oktobra Deleģēto Regulu (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr.1893/2006, ar ko izveido NACE 2.red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju (Dokuments attiecas uz EEZ), ir apstiprināta saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā NACE 2.1. redakcija un to piemēro datu nosūtīšanai Eiropas Komisijai (Eurostat) no 2025.gada 1.janvāra.
Līdzīgi saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.1514 32.6.apakšpunktu citas ES dalībvalsts PVN maksātājam atmaksas pieteikumā PVN atmaksas saņemšanai par Latvijas teritorijā iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem ir jāsniedz tā saimnieciskās darbības apraksts, izmantojot NACE 2.redakcijas saimnieciskās darbības statistiskās klasifikācijas kodus ceturtajā līmenī.
Ar Komisijas 2022.gada 10.oktobra Deleģēto Regulu (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr.1893/2006, ar ko izveido NACE 2.red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju (Dokuments attiecas uz EEZ), ir apstiprināta saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā NACE 2.1. redakcija un to piemēro datu nosūtīšanai Eiropas Komisijai (Eurostat) no 2025.gada 1.janvāra.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.1514 16.5. un 32.6.apakšpunktā noteikto PVN atmaksas pieteikuma iesniedzējiem - reģistrētam PVN maksātājam, kas veic saimniecisko darbību Latvijā, citas ES dalībvalsts PVN maksātājam vai pilnvarotai personai ir jāsniedz saimnieciskās darbības apraksts, izmantojot neaktuālu saimnieciskās darbības statistiskās klasifikācijas kodu NACE 2. redakciju.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to Ministru kabineta noteikumu Nr.1514 16.5. un 32.6.apakšpunktā ir nepieciešams precizēt atsauces uz aktuālu saimniecisko darbību klasifikācijas kodu lietošanu, aizstājot atsauci uz NACE 2.redakciju ar atsauci uz NACE 2.1 redakciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- reģistrēti PVN maksātāji, kuri veic saimniecisko darbību Latvijā un prasa PVN atmaksu citā ES dalībvalstī par tās teritorijā iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem;
- citas ES dalībvalsts reģistrēti PVN maksātāji, kuri prasa PVN atmaksu par Latvijas teritorijā iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem
Ietekmes apraksts
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu kopumā tiek radīta juridiskā noteiktība reģistrētiem PVN maksātājiem, kuri veic saimniecisko darbību Latvijā, un citas ES dalībvalsts reģistrētiem PVN maksātājiem, Eiropas Savienības līmenī vienādi aizpildot PVN atmaksas pieteikumu par atmaksas dalībvalsts teritorijā iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem.
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu reģistrēti PVN maksātāji, kuri veic saimniecisko darbību Latvijā, citas ES dalībvalsts reģistrēti PVN maksātāji un Valsts ieņēmumu dienests kā faktiskais regulējuma piemērotājs tiek ietekmēti tieši.
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu reģistrēti PVN maksātāji, kuri veic saimniecisko darbību Latvijā, citas ES dalībvalsts reģistrēti PVN maksātāji un Valsts ieņēmumu dienests kā faktiskais regulējuma piemērotājs tiek ietekmēti tieši.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 874
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
2 874
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 874
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 874
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-2 874
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
2 874
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai VID informācijas sistēmās 2025.gadam 2 874 euro apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju citas ES dalībvalsts reģistrētiem PVN maksātājiem 2022.gadā ir veikta PVN atmaksa 3 235,69 tūkst. euro apmērā, atteikta PVN atmaksa 1 362,65 tūkst. euro apmērā, 2023.gadā ir veikta PVN atmaksa 4 699,63 tūkst. euro apmērā, atteikta PVN atmaksa 1 816,26 tūkst. euro apmērā un 2024.gadā ir veikta PVN atmaksa 4 216,99 tūkst. euro apmērā, atteikta PVN atmaksa 2 071,40 tūkst. euro apmērā.
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju citas ES dalībvalsts reģistrētiem PVN maksātājiem 2022.gadā ir veikta PVN atmaksa 3 235,69 tūkst. euro apmērā, atteikta PVN atmaksa 1 362,65 tūkst. euro apmērā, 2023.gadā ir veikta PVN atmaksa 4 699,63 tūkst. euro apmērā, atteikta PVN atmaksa 1 816,26 tūkst. euro apmērā un 2024.gadā ir veikta PVN atmaksa 4 216,99 tūkst. euro apmērā, atteikta PVN atmaksa 2 071,40 tūkst. euro apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R0137
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022.gada 10.oktobra Deleģētā regula (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr.1893/2006, ar ko izveido NACE 2.red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk - Deleģētā Regula 2023/137)
Apraksts
Saskaņā ar Deleģētās Regulas 2023/137 1.pantu Regulas (EK) Nr.1893/2006 I pielikumu aizstāj ar šīs regulas pielikumu.
Neskatoties uz to, ka Deleģētās Regulas 2023/137 prasības ir tieši piemērojamas, juridiskās noteiktības nodrošināšanai ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek tehniski salāgota atsauce uz Eiropas Kopienā vienotu saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, PVN atmaksas pieteikumā norādot aktuālu saimnieciskās darbības kodu atbilstoši NACE 2.1.redakcijai, ar to nodrošinot Deleģētās Regulas prasību izpildi arī PVN atmaksu procesā.
Neskatoties uz to, ka Deleģētās Regulas 2023/137 prasības ir tieši piemērojamas, juridiskās noteiktības nodrošināšanai ar Ministru kabineta noteikumu projektu tiek tehniski salāgota atsauce uz Eiropas Kopienā vienotu saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, PVN atmaksas pieteikumā norādot aktuālu saimnieciskās darbības kodu atbilstoši NACE 2.1.redakcijai, ar to nodrošinot Deleģētās Regulas prasību izpildi arī PVN atmaksu procesā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022.gada 10.oktobra Deleģētā regula (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr.1893/2006, ar ko izveido NACE 2.red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk - Deleģētā Regula 2023/137)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Deleģētās Regulas 2023/137 1.pants (deleģētās Regulas 2023/137 pielikums)
Ministru kabineta noteikumu projekta 1. un 2.punkts
(Ministru kabineta noteikumu Nr.1514 16.5.apakšpunkts un 32.6.apakšpunkts)
(Ministru kabineta noteikumu Nr.1514 16.5.apakšpunkts un 32.6.apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Ministru kabineta noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/5d6fd48e-f059-4fdc-907e-3e41bb198334
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikumi un iebildumi nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
