Anotācija (ex-ante)

23-TA-2317: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Cēsu novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Silaunieku ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa, Pārgaujas novada domes 2021. gada 29. aprīļa lēmums Nr. 98 (sēdes protokols Nr. 4., 28. §) "Par nekustamā īpašuma "Vecais Valmieras ceļš – Silaunieki – Valmier" Raiskuma pagastā, Pārgaujas novadā, bezatlīdzības nodošanu valstij" un Cēsu novada pašvaldības domes 2023. gada 20. aprīļa lēmums Nr. 181 "Par Cēsu novada Raiskuma pagasta nekustamā īpašuma "Silaunieku ceļš" nodošanu valstij bez atlīdzības".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Cēsu novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Silaunieku ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0060) Raiskuma pagastā, Cēsu novadā (turpmāk – nekustamais īpašums), jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4274 001 0058) 1,30 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4274 002 0197) 1,28 ha platībā un būve "Silaunieku ceļš" (būves kadastra apzīmējums 4274 001 0058 001) (turpmāk ‒ būve) pieder Cēsu novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Vidzemes rajona tiesas Raiskuma pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000658882 uz Cēsu novada pašvaldības vārda.

Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 1,2800 ha un 1,3000 ha platībā, vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija ap purvu ar platību, lielāku par 100 hektāriem, (7311080102) 0,3100 ha un 0,5600 ha platībā. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.

Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Cēsu novada pašvaldības, NĪVK IS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Pārgaujas novada dome, ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2021. gada 25. februāra iesniegumu Nr. 4.1-2_01ot_260_21_257, 2021. gada 29. aprīlī pieņēma lēmumu Nr. 98 (protokols Nr. 4, 28. §) "Par nekustamā īpašuma "Vecais Valmieras ceļš – Silaunieki – Valmier" Raiskuma pagastā, Pārgaujas novadā, bezatlīdzības nodošanu valstij" (turpmāk – pašvaldības lēmums Nr. 98), ar kuru tika nolemts bezatlīdzības kārtībā nodot valstij Latvijas Republikas Zemkopības ministrijas personā pašvaldībai piekritīgā nekustamā īpašuma "Vecais Valmieras ceļš – Silaunieki – Valmier", kadastra Nr. 4274 006 0096, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4274 001 0050 daļu aptuveni 1,30 ha platībā (vairāk vai mazāk, cik izrādīsies, kadastrāli uzmērot) un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4274 002 0247 daļu 1,30 ha platībā (vairāk vai mazāk, cik izrādīsies, kadastrāli uzmērot), tās veidojot kā jaunu nekustamo īpašumu un jaunizveidotajam nekustamajam īpašumam aptuveni 2,6 ha platībā piešķirot nosaukumu "Silaunieku ceļš", kā arī nosakot nekustamā īpašuma lietošanas mērķi – zeme dzelzceļa zemes infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101).
Vienlaikus ar minēto lēmumu tika noteikts, ka Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu pašvaldības lēmuma Nr. 98 3. punktā minētās zemes vienību daļas jāizmanto Meža likumā noteiktās valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai un minēto nekustamo īpašumu bez atlīdzības jānodod Pārgaujas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots minēto funkciju īstenošanai, kā arī noteikts, ka Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz minētā nekustamā īpašuma zemes vienību daļām, norādīt, ka īpašumtiesības tiek nostiprinātas uz laiku, kamēr Latvijas valsts Zemkopības ministrijas personā nodrošina minēto funkciju īstenošanu, un slēgt vienošanos par sadarbību, ar kuru Sabiedrība tiek pilnvarota un apņemas no saviem līdzekļiem segt izdevumus un īstenot visas darbības, kas saistītas ar zemes vienību un būves – ceļa – kadastrālo uzmērīšanu un ierakstīšanu zemesgrāmatā.

2021. gadā, īstenojot administratīvi teritoriālo reformu, Pārgaujas novads tika iekļauts Cēsu novadā. Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvotu vietu likuma (likums stājās spēkā 2020. gada 23. jūnijā) pārejas noteikumu 6. punktam Cēsu novada pašvaldība ir novadā iekļauto pašvaldību institūciju, finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēja.

Pēc nekustamā īpašuma reģistrēšanas zemesgrāmatā NĪKVS dati par zemes  vienībām ar kadastra apzīmējumiem 4274 001 0050 un 4274 002 0247 tika anulēti, pamatojoties uz to, ka no nekustamā īpašuma "Vecais Valmieras ceļš – Silaunieki – Valmieras ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4274 006 0096) tika atdalīts Cēsu novada Raiskuma pagasta nekustamais īpašums "Silaunieku ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0060) sastāvošs no 2 zemes vienībām - pēc kadastrālās uzmērīšanas ar jauniem kadastra apzīmējumiem, t.i. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4274 001 0058 1.30 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4274 002 0197 1.28 ha platībā, un inženierbūves ar kadastra apzīmējumu 4274 001 0058 001 uz tām, Cēsu novada dome 2023. gada 22. aprīlī pieņēma lēmumu Nr. 181 (prot. Nr. 5, 39.punkts) "Par Cēsu novada Raiskuma pagasta nekustamā īpašuma "Silaunieku ceļš" nodošanu valstij bez atlīdzības" (turpmāk – pašvaldības lēmums Nr. 181), ar kuru tika nolemts nodot īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā Meža likumā noteiktās valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai Cēsu novada Raiskuma pagasta nekustamo īpašumu "Silaunieku ceļš" (ar kadastra Nr. 4274 001 0060), kas sastāv no divām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 4274 001 0058 1,3 ha platībā un 4274 002 0197 1,28 ha platībā un būvi ar kadastra apzīmējumu 4274 001 0058 001, kura atrodas uz tām, un noteikt, ka pēc pozitīva Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas minētais nekustamais īpašums nostiprināms zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā, paredzot nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot Cēsu novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots Meža likumā noteiktās valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas īstenošanai. Ar pašvaldības lēmumu Nr. 181 tika nolemts slēgt atsevišķu vienošanos ar Sabiedrību par minētā nekustamā īpašuma publisku pieejamību un uzturēšanu.
Sabiedrība ar 2023. gada 16. jūnija vēstuli Nr. 4.1-2_04vt_101_23_507 lūdza Cēsu novada domi grozīt pašvaldības lēmumu Nr. 181, izslēdzot no tā prasību slēgt vienošanos ar Sabiedrību par nekustamā īpašuma publisku pieejamību un uzturēšanu. Sabiedrības vēstulē norādīts: ".. esam apzinājuši aktuālo situāciju un paskaidrojam, ka Silaunieku ceļš apkalpo 2 māju īpašumus: "Silaunieki" (kad. Nr. 42740010012), kas pastāvīgi netiek apdzīvots, bet tiek izmantots kā mednieku kolektīva "Pie ozola" bāzes vieta, un "Dūkas" (kad. Nr. 4270010027), kurš šobrīd pastāvīgi netiek apdzīvots. Atbilstoši Meža likuma 4.panta otrajai daļai, LVM veic valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, savukārt, Meža likuma 5. pants noteic, ka fiziskajām personām ir tiesības brīvi uzturēties un pārvietoties valsts un pašvaldības mežā, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi un ja tajā nav ierīkotas speciālas nozīmes plantācijas vai iežogotas meža platības dzīvnieku uzturēšanai nebrīvē un aizsargjoslas ap ūdens ņemšanas vietām atbilstoši normatīvo aktu prasībām. Minētā norma attiecas arī uz īpašumiem, kas tiek pārņemti no pašvaldībām meža īpašuma apsaimniekošanas funkcijas nodrošināšanai. LVM meža autoceļus uztur atbilstoši LVM iekšējam tiesību aktam "Meža infrastruktūras objektu ekspluatācijas noteikumi". Ņemot vērā minēto, t.sk., ka pēc Pašvaldības īpašuma pārņemšanas netiks ierobežota ceļa publiska pieejamība, lūdzam grozīt Pašvaldības lēmumu, izslēdzot 6. punktā noteikto prasību slēgt vienošanos par Nekustamā īpašuma pieejamību un uzturēšanu."
Cēsu novada dome ar 2023. gada 20. jūlija lēmumu Nr. 360 "Par grozījumiem Cēsu novada domes 2023. gada 22. aprīļa lēmumā Nr. 181 "Par Cēsu novada Raiskuma pagasta nekustamā īpašuma "Silaunieku ceļš" nodošanu valstij bez atlīdzības" nolēma izslēgt no pašvaldības lēmuma Nr. 181 prasību slēgt vienošanos ar Sabiedrību par nekustamā īpašuma publisku pieejamību un uzturēšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības un būve ir nepieciešamas, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības un būve (ceļš) funkcionāli tiek izmantoti kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturami atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums, kā meža infrastruktūras objekts Meža likuma izpratnē, visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Pārņemot nekustamo īpašumu un pārbūvējot rīkojuma projektā minēto būvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībām – zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 4274 001 0035, 4274 006 0087, 4274 006 0138, 4274 002 0208, 4274 001 0030, 4274 006 0142 un 4274 002 0213.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVK IS tiks nodots Cēsu novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti, tostarp pašvaldības lēmums Nr. 98 un pašvaldības lēmums Nr. 181, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Cēsu novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu netiešā veidā var skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu netiešā veidā var skart meža autoceļu lietotājus.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Cēsu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi