24-TA-3288: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Ārlietu ministrijas, Finanšu ministrijas un Satiksmes ministrijas budžetu " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Ārlietu ministrijas, Finanšu ministrijas un Satiksmes ministrijas budžetu"" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 69. pantu, lai nodrošinātu pasākumu īstenošanu visaptverošam Ukrainas atbalstam un rekonstrukcijai.
Šobrīd valsts budžeta prioritārā pasākuma "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)" īstenošanai paredzētais finansējums ir rezervēts un pieejams budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem".
Šobrīd valsts budžeta prioritārā pasākuma "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)" īstenošanai paredzētais finansējums ir rezervēts un pieejams budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts tiek gatavots ar mērķi apstiprināt plānoto Latvijas iesaisti Ukrainas rekonstrukcijā 2025. gadā. Veicot apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem", tiks nodrošināts finansējums pasākumiem visaptverošam Ukrainas atbalstam un rekonstrukcijai balstoties uz Latvijas Republikas un Ukrainas vienošanos par ilglaicīgu atbalstu un drošības saistībām (turpmāk – drošības saistības).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Paveiktais 2022.-2024. gadā
Latvija ir iesaistīta Ukrainas atjaunošanas procesā kopš 2022. gada. 2022. gadā sadarbībā ar nodibinājumu "Fonds Entrepreneurs for Peace" (turpmāk – Nodibinājums) tika sniegts ieguldījums Černihivas apgabala rekonstrukcijā, kā arī sadarbībā ar biedrību "Centrs MARTA" (turpmāk – MARTA) Ivanofrankivskas apgabalā tika izveidots rehabilitācijas centrs sievietēm.
No 2023. gada Latvija Černihivas apgabalā iesaistās plānveida atbalstā, sadarbībā ar Ukrainas oficiālajam iestādēm apzinot potenciālos rekonstrukcijas objektus un cita veida nepieciešamo atbalstu. Ārlietu ministrija 2023. gadā uzsāka sociālās infrastruktūras objektu rekonstrukciju sadarbībā ar ANO Attīstības programmu (UNDP). Šīs sadarbības ietvaros līdz šim ir atjaunotas divas skolas un viens bērnudārzs Černihivas apgabalā (noslēguma stadijā ir vēl viens bērnudārzs un bērnu slimnīcas ēdināšanas bloka rekonstrukcija). Sadarbībā ar Nodibinājumu tika veikta sešu moduļu māju uzstādīšana un līdzfinansēta kopienas centra rekonstrukcijas plāna izstrāde Jahidnes ciemā Černihivas apgabalā. MARTA Černihivas pilsētā atvēra divus atbalsta centrus sievietēm, lai sniegtu psiholoģisko atbalstu, kā arī nodrošinātu apmācības dažādos ar dzimumu līdztiesību un sieviešu tiesību aizsardzību saistītos jautājumos. Sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju Černihivas apgabala teritoriālās plānošanas speciālistiem tika sniegts metodisks atbalsts apgabala atjaunošanas plānu izstrādē. Savukārt Ekonomikas ministrija Černihivas pilsētai organizēja moduļu mājas, inventāra vienības bērnu rotaļlaukumiem, mēbeļu vienību piegādes pirmsskolas izglītības iestādēm. Tāpat tika veiktas dīzeļģeneratoru piegādes izglītības iestāžu darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.
2024. gadā Ukrainas rekonstrukcija tika turpināta. No šim mērķim piešķirtā finansējuma Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – CFLA) kā Latvijas Attīstības sadarbības aģentūrai tika uzsākts darbs pie papildu Ukrainas sociālās infrastruktūras objektu atjaunošanas Černihivas apgabalā, tika veikta psiholoģiskā atbalsta projektu turpināšana Černihivas apgabalā un uzsākts darbs pie apmācību plānošanas Černihivas apgabala ekspertu kapacitātes celšanai, tai skaitā ES jautājumos. 2024. gada laikā ir noslēgti līgumi starp CFLA no vienas puses un Nodibinājumu un biedrību "Tavi Draugi" (turpmāk – Biedrība) no otras puses, par konkrēto sociālās infrastruktūras objektu atjaunošanu un sadarbības noteikumiem. 2024. gada beigās Ukrainas Ministru kabineta sekretariāts ir reģistrējis Nodibinājuma un Biedrības sagatavotos un CFLA iesniegtos projektus atbilstoši 2024. gada 11. janvārī Latvijas un Ukrainas parakstītajam līgumam par tehnisko un finansiālo sadarbību. Nodibinājums un Biedrība gatavo iepirkumiem nepieciešamo dokumentāciju, lai uzsāktu objektu atjaunošanas praktiskos darbus. MARTA no CFLA piešķirtā finansējuma 2024. gadā ir nodrošinājusi 2023. gadā atvērto sieviešu atbalsta centra teritorijas labiekārtošanu un darbību, turpinot sniegt psiholoģisku atbalstu sievietēm un bērniem Černihivas apgabalā, organizējot mācības un stiprinot psiholoģisko noturību.
Atbilstoši 2024. gada 25. jūnijā Ministru kabinetā izskatītajam Ekonomikas ministrijas Informatīvajam ziņojumam (Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdes protokols Nr.26 55.§), Ekonomikas ministrijai piešķirto finansējumu 2024. gadā tika paredzēts izlietot, iegādājoties mēbeles, lai labiekārtotu vairākas Latvijas atbalsta rekonstrukcijā ietvaros iepriekš atjaunotās dzīvojamās mājas, kā arī, lai nodrošinātu apkures katlu mājas Černihivas apgabala izglītības iestāžu labiekārtošanai, tuvojoties rudens un ziemas sezonai. Ekonomikas ministrija šobrīd turpina iepirkuma procedūru mēbeļu un apkures katlu māju iegādei.
Savukārt Satiksmes ministrija 2024. gadā īstenoja projektu Latvijas un Ukrainas sadarbības veicināšanai digitalizācijas jomā, ieviešot Latvijas un Ukrainas digitālo memorandu. Publiskā iepirkuma konkursa kārtībā kā projekta ieviesējs tika atlasīta sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Elektroniskie sakari" (līdz 2025. gada 7. janvārim valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari"), kas ir sniegusi ekspertu konsultācijas elektronisko sakaru jomā, tostarp radiofrekvenču spektra politikā. Projekta ietvaros izstrādāts arī sākotnējais dokuments par komunikācijas stratēģiju, lai veicinātu Ukrainas digitālā sektora integrāciju ES un organizēta vizīte uz Latviju, kuras ietvaros notikušas tikšanās, gan ar valsts institūcijām, gan privātā sektora pārstāvjiem.
Latvija ir iesaistīta Ukrainas atjaunošanas procesā kopš 2022. gada. 2022. gadā sadarbībā ar nodibinājumu "Fonds Entrepreneurs for Peace" (turpmāk – Nodibinājums) tika sniegts ieguldījums Černihivas apgabala rekonstrukcijā, kā arī sadarbībā ar biedrību "Centrs MARTA" (turpmāk – MARTA) Ivanofrankivskas apgabalā tika izveidots rehabilitācijas centrs sievietēm.
No 2023. gada Latvija Černihivas apgabalā iesaistās plānveida atbalstā, sadarbībā ar Ukrainas oficiālajam iestādēm apzinot potenciālos rekonstrukcijas objektus un cita veida nepieciešamo atbalstu. Ārlietu ministrija 2023. gadā uzsāka sociālās infrastruktūras objektu rekonstrukciju sadarbībā ar ANO Attīstības programmu (UNDP). Šīs sadarbības ietvaros līdz šim ir atjaunotas divas skolas un viens bērnudārzs Černihivas apgabalā (noslēguma stadijā ir vēl viens bērnudārzs un bērnu slimnīcas ēdināšanas bloka rekonstrukcija). Sadarbībā ar Nodibinājumu tika veikta sešu moduļu māju uzstādīšana un līdzfinansēta kopienas centra rekonstrukcijas plāna izstrāde Jahidnes ciemā Černihivas apgabalā. MARTA Černihivas pilsētā atvēra divus atbalsta centrus sievietēm, lai sniegtu psiholoģisko atbalstu, kā arī nodrošinātu apmācības dažādos ar dzimumu līdztiesību un sieviešu tiesību aizsardzību saistītos jautājumos. Sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju Černihivas apgabala teritoriālās plānošanas speciālistiem tika sniegts metodisks atbalsts apgabala atjaunošanas plānu izstrādē. Savukārt Ekonomikas ministrija Černihivas pilsētai organizēja moduļu mājas, inventāra vienības bērnu rotaļlaukumiem, mēbeļu vienību piegādes pirmsskolas izglītības iestādēm. Tāpat tika veiktas dīzeļģeneratoru piegādes izglītības iestāžu darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.
2024. gadā Ukrainas rekonstrukcija tika turpināta. No šim mērķim piešķirtā finansējuma Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – CFLA) kā Latvijas Attīstības sadarbības aģentūrai tika uzsākts darbs pie papildu Ukrainas sociālās infrastruktūras objektu atjaunošanas Černihivas apgabalā, tika veikta psiholoģiskā atbalsta projektu turpināšana Černihivas apgabalā un uzsākts darbs pie apmācību plānošanas Černihivas apgabala ekspertu kapacitātes celšanai, tai skaitā ES jautājumos. 2024. gada laikā ir noslēgti līgumi starp CFLA no vienas puses un Nodibinājumu un biedrību "Tavi Draugi" (turpmāk – Biedrība) no otras puses, par konkrēto sociālās infrastruktūras objektu atjaunošanu un sadarbības noteikumiem. 2024. gada beigās Ukrainas Ministru kabineta sekretariāts ir reģistrējis Nodibinājuma un Biedrības sagatavotos un CFLA iesniegtos projektus atbilstoši 2024. gada 11. janvārī Latvijas un Ukrainas parakstītajam līgumam par tehnisko un finansiālo sadarbību. Nodibinājums un Biedrība gatavo iepirkumiem nepieciešamo dokumentāciju, lai uzsāktu objektu atjaunošanas praktiskos darbus. MARTA no CFLA piešķirtā finansējuma 2024. gadā ir nodrošinājusi 2023. gadā atvērto sieviešu atbalsta centra teritorijas labiekārtošanu un darbību, turpinot sniegt psiholoģisku atbalstu sievietēm un bērniem Černihivas apgabalā, organizējot mācības un stiprinot psiholoģisko noturību.
Atbilstoši 2024. gada 25. jūnijā Ministru kabinetā izskatītajam Ekonomikas ministrijas Informatīvajam ziņojumam (Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdes protokols Nr.26 55.§), Ekonomikas ministrijai piešķirto finansējumu 2024. gadā tika paredzēts izlietot, iegādājoties mēbeles, lai labiekārtotu vairākas Latvijas atbalsta rekonstrukcijā ietvaros iepriekš atjaunotās dzīvojamās mājas, kā arī, lai nodrošinātu apkures katlu mājas Černihivas apgabala izglītības iestāžu labiekārtošanai, tuvojoties rudens un ziemas sezonai. Ekonomikas ministrija šobrīd turpina iepirkuma procedūru mēbeļu un apkures katlu māju iegādei.
Savukārt Satiksmes ministrija 2024. gadā īstenoja projektu Latvijas un Ukrainas sadarbības veicināšanai digitalizācijas jomā, ieviešot Latvijas un Ukrainas digitālo memorandu. Publiskā iepirkuma konkursa kārtībā kā projekta ieviesējs tika atlasīta sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Elektroniskie sakari" (līdz 2025. gada 7. janvārim valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari"), kas ir sniegusi ekspertu konsultācijas elektronisko sakaru jomā, tostarp radiofrekvenču spektra politikā. Projekta ietvaros izstrādāts arī sākotnējais dokuments par komunikācijas stratēģiju, lai veicinātu Ukrainas digitālā sektora integrāciju ES un organizēta vizīte uz Latviju, kuras ietvaros notikušas tikšanās, gan ar valsts institūcijām, gan privātā sektora pārstāvjiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Krievijas agresijas rezultātā Černihivas apgabalā un Ukrainā kopumā ir izpostīti kritiskās un sociālās infrastruktūras objekti. Krievijas agresijas kara turpināšanās ik dienu apdraud Ukrainas iedzīvotājus, kuriem joprojām ne vienmēr tuvumā ir pieejamas patvertnes. Tāpat karš ir būtiski ietekmējis iedzīvotāju psiholoģisko stāvokli, radot gan fiziskas, gan psiholoģiskas traumas, kuru risināšanā nepieciešams atbalsts. Latvijas iesaiste Ukrainas atjaunošanā veicina Ukrainas sabiedrības noturību, sniedzot ieguldījumu kopējās drošības situācijas uzlabošanā.
Risinājuma apraksts
Plānotā iesaiste Ukrainas rekonstrukcijā 2025. gadā.
2024. gada 11. aprīlī Latvijas Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs un Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis (Volodymyr Zelenskyy) parakstīja Latvijas un Ukrainas drošības saistības. Attiecībā uz rekonstrukciju abas puses apstiprināja, ka Ukrainas rekonstrukcijas pamatuzdevums ir veicināt Ukrainas valsts nākotnes noturību. Latvija drošības saistību ietvaros ir apņēmusies ilgtermiņā iesaistīties Ukrainas rekonstrukcijā, savas aktivitātes un ieguldījumu prioritāri koncentrējot Ukrainas Černihivas apgabalā un Černihivas pilsētā. Laika posmā no 2024. gada līdz 2026. gadam Latvija drošības saistībās iezīmējusi 15 miljonus euro, lai īstenotu rekonstrukcijas projektus, koncentrējoties uz sociālās infrastruktūras objektu atjaunošanu, psiholoģisko atbalstu sievietēm un ekspertīzes nodošanu, īpaši ar ES integrāciju saistītos jautājumos. Drošības saistību ietvaros uzsvērta arī Daudzpusējās donoru koordinācijas platformas un citu starptautisko koordinācijas mehānismu nozīme, tādēļ Latvijas rekonstrukcijas atbalsta Ukrainai plānošanā tiks turpināts ņemt vērā arī daudzpusējos formātos aktualizētās kritiskākās vajadzības.
Latvijas turpmākā iesaiste Ukrainas rekonstrukcijā plānota atbilstoši likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 ''Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' prioritāram pasākumam "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)" rezervētā finansējuma ietvaros 5 700 000 euro apmērā.
2025. gadā Latvijas iesaiste Ukrainas rekonstrukcijā turpinās balstīties Ukrainas, un jo īpaši Černihivas apgabala, vajadzībās. Tāpat Latvijas iesaiste būs balstīta Latvijas ekspertīzē un iespējās, kā arī esošajās iestrādnēs un attīstības sadarbības prioritārajos virzienos.
Černihivas apgabala administrācijas pārstāvji Ārlietu ministrijai ir snieguši informāciju par potenciālajiem rekonstrukcijas objektiem 2025. gadā, kuru kopējā aptuvenā rekonstrukcijas darbu vērtība (neieskaitot plānošanu, projekta uzraudzību, u.tml.) tiek lēsta 5 775 272 euro vērtībā. Apgabala administrācijas objektu sarakstam saņemts atbalsts arī no Ukrainas Kopienu un teritoriju attīstības ministrijas. Rekonstrukcijai identificētie objekti:
1) Černihivas reģionālā psihoneiroloģiskā slimnīca (sastāv no 4 atsevišķiem rekonstrukcijas objektiem),
2) Černihivas reģionālā asinsdonoru centra ēka A-3,
3) Černihivas reģionālā bibliotēka,
4) Černihivas centrālā rajona slimnīcas galvenā ēka,
5) Dmitrivskas licejs,
6) Dmitrijevas pirmskolas izglītības iestāde,
7) Zamglaju licejs,
8) Tupičivas licejs.
Būtiski atzīmēt, ka rekonstrukcijai prioritāro objektu saraksts ir indikatīvs un tas var mainīties, ņemot vērā aktuālo situāciju. Attiecībā uz projektiem iezīmējas izteikta tendence, kas apstiprinājusies arī sarunās ar Ukrainas Kopienu un teritoriju attīstības ministriju, ka daudzos sociālās infrastruktūras objektos prioritāte ir patvertnes izbūve vai remonts telpas pielāgošanai patvertnes funkcijas pildīšanai.
Projekta ietvaros finanšu līdzekļi tiks piešķirti nevalstiskajām organizācijām – nodibinājumam "Fonds Enterpreneurs for Peace", biedrībai "Centrs MARTA" un biedrībai "Tavi Draugi" – nesaimnieciskās darbības veikšanai, tādēļ šajā rīkojumā paredzētā publiskā finansējuma piešķiršana nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un publisko līdzekļu piešķiršanā nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma prasības (attiecināms uz projekta 1.1.1 un 1.1.4 apakšpunktu).
Projekta ietvaros plānotais publisko līdzekļu piešķīrums sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Tilde" ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalsta pazīmēm, līdz ar to valsts budžeta līdzekļi minētajam subjektam tiks piešķirti, ievērojot de minimis atbalsta regulējumu, t.i., Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam. Minēto atbalstu kā ad-hoc atbalstu atbilstoši KAKL 1. panta otrās daļas pirmajam punktam un ievērojot KAKL 10. panta trešajā daļā noteikto piešķirs CFLA, slēdzot līgumu ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Tilde" (attiecināms uz projekta 1.1.5 apakšpunktu).
Savukārt būvniecības pakalpojumu sniedzēji tiks izvēlēti atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā, beznosacījumu konkursa procedūrā, lai nodrošinātu, ka pakalpojumu sniedzēju līmenī netiek piešķirts komercdarbības atbalsts un maksa par pakalpojumu tādējādi nepārsniedz tirgus cenu (attiecināms uz projekta 1.1.2 un 1.1.3 apakšpunktu).
1. Ārlietu ministrija rosina Ukrainas rekonstrukcijai paredzēto finansējumu 2025. gadā izlietot šādos virzienos:
1.1. Finanšu ministrijai (CFLA) piešķirt finansējumu 4 900 000 euro apmērā, tai skaitā:
1.1.1. Rekonstrukcijas objektu atjaunošanai Černihivas apgabalā sadarbībā ar Nodibinājumu un Biedrību 2 700 000 euro apmērā.
Latvijas darbs pie sociālās infrastruktūras atjaunošanas, kam ir kritiska nozīme Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstā un cīņasspara uzturēšanā, ir sniedzis Latvijai plašu pozitīvo redzamību. Darbs pie infrastruktūras objektu atjaunošanas plānošanas, reģistrēšanas un ieviešanas ir laikietilpīgs un sarežģīts, tādēļ projektu ieviesēju pieredzei un vietējo sadarbības partneru loka pieejamībai Ukrainā ir būtiska nozīme, lai būtu iespējama sekmīga projektu ieviešana ierobežotajā laika ietvarā. Nodibinājumam un Biedrībai ir bijusi plaša pieredze humānās palīdzības sniegšanā Ukrainai jau kopš kara sākuma, kas ir veicinājusi vietējo kontaktu veidošanu. Tāpat Nodibinājumam un Biedrībai ir unikāla pieredze jau iesaistoties Ukrainas rekonstrukcijas projektos un veicot pirmās projektu reģistrācijas Ukrainas Ministru kabineta sekretariātā. Ukrainas atbalsta un rekonstrukcijas ietvaros Nodibinājums un Biedrība ir izveidojuši iestrādnes un sadarbības partneru loku, kas ļauj bez kavēšanās turpināt realizēt atjaunošanas projektus. Attiecīgi tiek rosināts daļu no sociālās infrastruktūras objektiem, kam nepieciešama rekonstrukcija, nodot atjaunošanai Nodibinājumam un Biedrībai, turpinot to iesaisti rekonstrukcijas īstenošanā. Ar Nodibinājumu un Biedrību CFLA noslēgs granta līgumus.
1.1.2. Granta konkursam infrastruktūras objektu atjaunošanai Černihivas apgabalā 1 500 000 euro.
Lai paplašinātu potenciāli ieinteresētu Latvijas uzņēmēju un nevalstiskā sektora pārstāvju iesaistes iespējas, tiek rosināts par atsevišķu objektu rekonstrukciju rīkot granta konkursu, ko organizētu CFLA. Konkursi tiks izsludināti attiecībā uz objektu rekonstrukciju 1 500 000 euro vērtībā, iekļaujot vismaz vienu mazāka izmēra un vienu vidēja izmēra rekonstrukcijas objektu, lai nodrošinātu iespējas granta konkursā iesaistīties iespējami plašam interesentu lokam. Individuāla objekta rekonstrukcijas aptuvenās izmaksas svārstās no 57 000 euro līdz 1 083 000 euro. CFLA noslēgs granta līgumus ar pretendentiem, kuru projekta pieteikumi tiks apstiprināti.
2025. gadā rekonstrukcijas objektus Ukrainas Ministru kabineta sekretariātā plānots reģistrēt kā vienotu programmu (ar dažādiem ieviesējiem). Tas nodrošinātu maksimālu elastību gadījumā, ja neparedzētu apstākļu dēļ rodas nepieciešamība projektā veikt izmaiņas.
1.1.3. Būvdarbu izpildes organizēšanai un to novērtējumam rekonstrukcijas objektos 100 000 euro apmērā.
Balstoties uz iepriekšējā gada pieredzi, ir pierādījies, ka būvuzrauga nolīgšana Latvijā nespēj nodrošināt pietiekami regulāru klātbūtni un pieejamību Ukrainā būvdarbu laikā. Tāpat pilnvērtīgai būvdarbu izpildes novērtējuma veikšanai ir būtiska vietējo spēkā esošo tiesību normu un valodas pārzināšana. Attiecīgi tiek rosināts turpmāk izmantot Ukrainā bāzēta būvuzrauga pakalpojumus. Tāpat būtu vēlama projektu vadītāja klātbūtne uz vietas Ukrainā. Šim mērķim paredzēts novirzīt finansējumu 100 000 euro apmērā, kas ir 2.5 % no rekonstrukcijas projektu īstenošanas izmaksām. CFLA noslēgs pakalpojumu līgumus būvdarbu izpildes organizēšanai un to novērtējumam rekonstrukcijas objektos publiskā iepirkuma ietvaros.
1.1.4. Noturības centru izveidei un atbalstam Černihivas apgabalā 400 000 euro apmērā.
MARTA ir Latvijā vadošā sieviešu tiesību aizstāvības organizācija, kas ar Ukrainas organizācijām sadarbojas kopš 2022. gada, fokusējoties uz psiholoģiskā atbalsta sniegšanu sievietēm, kuras cietušas no kara radītajām sekām, saskaras ar problēmām ģimenē, kā arī ir piedzīvojušas vardarbību. Ukrainas atbalsta un rekonstrukcijas projektu īstenošanas ietvaros MARTA ir izveidojusies cieša sadarbība ar Ukrainas nevalstiskā sektora organizācijām. MARTA sekmīgā darbība, veidojot atbalsta centrus, sasaucas ar Ukrainas Sociālās politikas ministrijas plānu veidot noturības centrus visā Ukrainā, kuros tiktu sniegts psiholoģisks atbalsts dažādām sabiedrības grupām. Noturības centru atvēršanai un darbībai ir dažādas nepieciešamības, kas kopumā ietver ēku remontu un labiekārtošanu, kā arī ukraiņu speciālistu apmācības dažādās atbalsta sniegšanas jomās. MARTA ir potenciāls piesaistīt citu starptautisko donoru finansējumu iesaistei noturības centru atbalstā, taču, lai to nodrošinātu, būtu svarīgi, lai MARTA jau var uzrādīt iesaisti Ukrainas noturības centru izveidošanā un atbalstā. Attiecīgi, tiek piedāvāts daļu no nepieciešamā atbalsta Ukrainas noturības centriem Černihivas apgabalā segt no rekonstrukcijai paredzētā finansējuma. Ārlietu ministrijā ir saņemta Černihivas apgabala administrācijas vēstule ar lūgumu izskatīt iespēju sniegt palīdzību projekta īstenošanā, kura mērķis ir nodrošināt visaptverošu sociālo pakalpojumu pieejamību ilgtspējas un noturības veicināšanai. Projektu īsteno Ukrainas Sociālās politikas ministrija, Ukrainas pirmās lēdijas Olenas Zelenskas iniciētās garīgās veselības programmas "Kā tev klājas?" ietvaros. Atbilstoši minētajai vēstulei 4 noturības centru izveidošanai ir nepieciešams veikt telpu remontu, iekārtošanu un apmācības, kā arī vēl 7 noturības centru izveidošanai un darbībai ir nepieciešams materiāli tehniskais nodrošinājums un apmācības. CFLA noslēgs granta līgumu ar MARTA.
1.1.5. Projektu īstenošanai Ukrainas integrācijas ES veicināšanai 200 000 euro apmērā.
Būtiski turpināt sniegt atbalstu Ukrainai arī tās ES integrācijas procesa ietvaros, kas veicina reformas un pielāgošanos ES standartiem. Ukrainas ekspertu apmācības un kapacitātes celšana turpina būt aktuāls izaicinājums, kur Latvija var sniegt pienesumu.
Viena no konkrētām jomām, ko Ukrainas valdība ir identificējusi kā būtisku risināmu jautājumu un par ko Ārlietu ministrija ir saņēmusi vēstules no Ukrainas puses ar lūgumu sniegt atbalstu, ir Ukrainas tiesību aktu tulkošana. Ņemot vērā Latvijas uzņēmumu pieredzi gan ar mašīntulkošanu, gan citām mākslīgā intelekta valodas tehnoloģijām, Ukrainas institūcijām ir īpaša interese piekļuvei tulkošanas produktiem, kas atbalstīs raitāku nepieciešamo ES tiesību aktu tulkošanas procesu. Ukrainas Eiropas un Eiroatlantiskās integrācijas koordinācijas birojs paudis interesi saņemt atbalstu sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tilde" mākslīgā intelekta valodas tehnoloģiju lietošanas uzsākšanai. Arī Ukrainas Digitālās Transformācijas ministrija ir lūgusi sadarbību valodas tehnoloģiju jomā, lai nodrošinātu lielāku ukraiņu valodas korpusa atvērto datu pieejamību un tuvotos ES prasībām un labākajām praksēm attiecībā uz informācijas pieejamību. Atbilstoši pieejamai informācijai par šādu produktu izmaksām, ar šobrīd paredzētā finansējuma apjomu būtu iespējams nodrošināt nepieciešamo nacionālās valodas tehnoloģiju platformas ieviešanu (datu apstrādi un importēšanu, platformas integrāciju ministriju infrastruktūrā, lietotāju apmācību, u.tml.). CFLA noslēgs de minimis granta līgumu ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Tilde” projektu īstenošanai. Kaut arī finansējums nav pietiekams, lai nodrošinātu pilnu Ukrainas iestādes interesējošo valodas tehnoloģiju klāstu, Latvijas iesaiste šajā atbalsta jomā varētu sniegt iespējas papildus finansējuma piesaistei caur ES pieejamo finansējumu Ukrainas ES integrācijas atbalstam.
1.2. Satiksmes ministrijai piešķirt finansējumu 100 000 euro apmērā, lai veicinātu Ukrainas ES integrāciju digitalizācijas jomā, atbalstot Latvijas un Ukrainas digitālā memoranda ieviešanu.
2023. gada 18. oktobrī tika parakstīts Latvijas un Ukrainas digitālais memorands, kas paredz Latvijas atbalstu platjoslas interneta piekļuves infrastruktūras atjaunošanai un modernizācijai, kas veicinātu Ukrainas integrāciju ES elektronisko sakaru jomā, un konsultāciju sniegšanu par labāko ES un pasaules praksi. Turpinot 2024. gadā aizsākto atbalstu, ko sniedz sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Elektroniskie sakari" (izvēlēts kā ieviesējs Satiksmes ministrijas publiskā iepirkuma konkursa kārtībā), 2025. gadā būtu nepieciešams fokusēties uz elektronisko sakaru, tai skaitā radiofrekvenču un spektra politikas salāgošanu ar ES standartiem. Atbalsts ietvers gan palīdzību Ukrainas ekspertiem izvērtējot dokumentu projektu atbilstību Eiropas Komisijas normatīvo aktu prasībām, gan konsultācijas par finansējuma piesaistes iespējām elektronisko sakaru nozares attīstībai, tai skaitā ES līdzfinansētos projektos, gan Ukrainas ekspertu komunikācijas veicināšanu ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem.
2025. gadā plānotās aktivitātes ietver ekspertu atbalstu sarunās ar Eiropas Komisiju par elektronisko sakaru, tostarp, radiofrekvenču spektra politiku, tai skaitā 1) konsultāciju sniegšanu par elektronisko sakaru, tostarp, radiofrekvenču spektra politiku atbilstoši ES pievienošanās sarunu saturam, 2) priekšlikumu izstrādi šo politiku pilnveidošanai atbilstoši ES pievienošanās sarunu saturam, 3) informācijas sniegšanu par Ukrainas dokumentu projektu atbilstību Eiropas Komisijas normatīvo aktu prasībām, 4) telefoniska un elektroniska atbalsta sniegšanu komunikācijā ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem, nodrošinot Ukrainas pārstāvjiem sarunām nepieciešamo sagatavošanās informāciju; 5) Ukrainas un Latvijas pārstāvju vizītes, ar mērķi tikties ar Eiropas Komisijas un telekomunikāciju jomas pārstāvjiem, lai nodrošinātu sarunas par elektronisko sakaru, tostarp, radiofrekvenču spektra politiku atbalsta sniegšanu Ukrainai, kā arī Ukrainas dalību dažāda veida projektos. Tāpat tiks sniegts ekspertu atbalsts attiecībā uz finansējuma piesaistes iespējām elektronisko sakaru nozares attīstībai: konsultācijas par pieteikšanās procesu ES līdzfinansētos projektos; pieredzes nodošana finansējuma piesaistes jautājumos; atbalsts kontaktu veidošanā un konsultācijas par iesaisti dažādos projektu konsorcijos. Tāpat, turpinot iepriekšējā gada plānu, turpināsies darbs pie: tehnisko jautājumu, ES prasību un Ukrainas kaimiņvalstu situācijas analīzes; izņēmumu ceļveža 700 MHz frekvenču joslas atbrīvošanai; analīzes par iespējām saņemt finansējumu 700 MHz frekvenču joslas atbrīvošanai no TV (Eiropas valstu pieredze un iespējas Ukrainai); detalizētas informācijas sagatavošanas par laika un finanšu izmaksām, kas saistītas ar 700 MHz frekvenču joslas attīrīšanu, saskaņā ar citu ES valstu pieredzi.
Nepieciešamā finansējuma apmērs noteikts ņemot vērā līgumā paredzēto eksperta konsultāciju likmi, kā arī ņemot vērā veicamo konsultāciju tvērumu, ko sabiedrība ar ierobežotu atbildību Elektroniskie sakari” ir konstatējuši sadarbībā ar Ukrainas puses pārstāvjiem, atbilstoši tā kapacitātei.
1.3. Ārlietu ministrijai piešķirt finansējumu 700 000 euro apmērā 2025. gadā un 2026. gadā attīstības sadarbības granta projektu īstenošanai Ukrainas atbalstam.
Ukraina ir prioritārā valsts Latvijas attīstības sadarbības ietvaros – kopš 2022. gada Ukrainai atvēlēta vairāk nekā trešdaļa no visa Ārlietu ministrijas divpusējā attīstības sadarbības budžeta. Puse no 2024. gada projektiem tiek īstenoti Ukrainā ar kopējo aptuveno summu 650 000 euro. Projekti tiek realizēti tādās Ukrainas atbalstam būtiskās jomās kā rehabilitācija, mikroķirurģija, finanšu uzraudzība, tiesu ekspertīze un kara noziegumu dokumentācija, mazo un vidējo uzņēmumu (turpmāk – MVU) attīstība, ES integrācija, lauksaimniecība, audits un cilvēktiesības, psihoemocionālais atbalsts sievietēm. Ārlietu ministrija lielāko daļu finansējuma attīstības sadarbības projektu īstenošanai nodrošina caur ikgadējo granta projektu konkursu. Konkursā projektu īstenošanai iespējams pieteikties gan publiskā, gan nevalstiskā un privātā sektora pārstāvjiem.
Atbilstoši Latvijas un Ukrainas drošības saistībām, Ukraina turpinās būt Latvijas attīstības sadarbības politikas prioritāte un Latvija turpinās atbalstīt attīstības sadarbības projektus saistībā ar ES jautājumiem tādās jomās kā lauksaimniecība, MVU attīstība, laba pārvaldība, tiesiskums, tehniskais atbalsts, ES finanšu resursu pārvaldība un valsts augstāko revīzijas iestāžu stiprināšana. Tāpat, Latvija drošības saistībās apņēmusies turpināt Ukrainas jauno profesionāļu mācības ES tiesību un ekonomikas jomās Latvijas augtākās izglītības iestādēs, veicināt projektus psiholoģiskam un praktiskam atbalstam kara noziegumos cietušajiem, tostarp, veicināt palīdzību seksuālās vardarbības upuriem (vīriešiem, sievietēm un bērniem), sekmēt kara noziegumu pierādījumu dokumentēšanu un sadarbību cilvēktiesību jomā, kā arī atbalstīt Ukrainas rehabilitācijas sistēmas stiprināšanu.
Lai turpinātu atbalstu Ukrainai iepriekš minētajās attīstības sadarbības jomās arī 2025. gadā, Ārlietu ministrija rosina īstenot papildus attīstības sadarbības projektus Ukrainas atbalstam. Jau 2024. gada kopējā attīstības sadarbības granta projektu konkursā tika saņemti 30 projektu pieteikumi projektu īstenošanai tieši Ukrainā. Ierobežota finansējuma apstākļos bija iespējams īstenot tikai nelielu daļu no tiem. Ņemot vērā Latvijas uzņemtās saistības, pastāvošo interesi par projektu īstenošanu Ukrainā un jau 2024. gadā pieredzēto iesniedzēju aktivitāti, kā arī iesniegto projektu potenciālo lietderību un kvalitāti, Ārlietu ministrija rosina no iepriekš rezervētā finansējuma Ukrainas atbalstam un rekonstrukcijai šim Ukrainas atbalsta mērķim novirzīt finansējumu 700 000 euro apmērā 2025. gadā un 2026. gadā attīstības sadarbības granta projektu īstenošanai tieši Ukrainas atbalstam. Balstoties uz iepriekšējo gadu pieredzi, paredzēts, ka no piešķirtā finansējuma būs iespējams katru gadu īstenot vismaz 8-10 projektus Ukrainas atbalstam. Turklāt finansējumu nepieciešams paredzēt ar iespēju īstenot divu gadu projektus, lai nodrošinātu projektu ilgtspēju.
Ja atbalsts granta projektu konkursa ietvaros tiks piešķirts tādiem finansējuma saņēmējiem, kuri ir saimnieciskās darbības veicēji un kuriem atbalsts saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta pazīmēm tiks kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, atbalsta piešķiršanā tiks piemērots komercdarbības atbalsta regulējums, piemēram, Eiropas Komisijas 2023.gada 13.decembra Regula Nr.2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
2024. gada 11. aprīlī Latvijas Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs un Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis (Volodymyr Zelenskyy) parakstīja Latvijas un Ukrainas drošības saistības. Attiecībā uz rekonstrukciju abas puses apstiprināja, ka Ukrainas rekonstrukcijas pamatuzdevums ir veicināt Ukrainas valsts nākotnes noturību. Latvija drošības saistību ietvaros ir apņēmusies ilgtermiņā iesaistīties Ukrainas rekonstrukcijā, savas aktivitātes un ieguldījumu prioritāri koncentrējot Ukrainas Černihivas apgabalā un Černihivas pilsētā. Laika posmā no 2024. gada līdz 2026. gadam Latvija drošības saistībās iezīmējusi 15 miljonus euro, lai īstenotu rekonstrukcijas projektus, koncentrējoties uz sociālās infrastruktūras objektu atjaunošanu, psiholoģisko atbalstu sievietēm un ekspertīzes nodošanu, īpaši ar ES integrāciju saistītos jautājumos. Drošības saistību ietvaros uzsvērta arī Daudzpusējās donoru koordinācijas platformas un citu starptautisko koordinācijas mehānismu nozīme, tādēļ Latvijas rekonstrukcijas atbalsta Ukrainai plānošanā tiks turpināts ņemt vērā arī daudzpusējos formātos aktualizētās kritiskākās vajadzības.
Latvijas turpmākā iesaiste Ukrainas rekonstrukcijā plānota atbilstoši likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 ''Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' prioritāram pasākumam "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)" rezervētā finansējuma ietvaros 5 700 000 euro apmērā.
2025. gadā Latvijas iesaiste Ukrainas rekonstrukcijā turpinās balstīties Ukrainas, un jo īpaši Černihivas apgabala, vajadzībās. Tāpat Latvijas iesaiste būs balstīta Latvijas ekspertīzē un iespējās, kā arī esošajās iestrādnēs un attīstības sadarbības prioritārajos virzienos.
Černihivas apgabala administrācijas pārstāvji Ārlietu ministrijai ir snieguši informāciju par potenciālajiem rekonstrukcijas objektiem 2025. gadā, kuru kopējā aptuvenā rekonstrukcijas darbu vērtība (neieskaitot plānošanu, projekta uzraudzību, u.tml.) tiek lēsta 5 775 272 euro vērtībā. Apgabala administrācijas objektu sarakstam saņemts atbalsts arī no Ukrainas Kopienu un teritoriju attīstības ministrijas. Rekonstrukcijai identificētie objekti:
1) Černihivas reģionālā psihoneiroloģiskā slimnīca (sastāv no 4 atsevišķiem rekonstrukcijas objektiem),
2) Černihivas reģionālā asinsdonoru centra ēka A-3,
3) Černihivas reģionālā bibliotēka,
4) Černihivas centrālā rajona slimnīcas galvenā ēka,
5) Dmitrivskas licejs,
6) Dmitrijevas pirmskolas izglītības iestāde,
7) Zamglaju licejs,
8) Tupičivas licejs.
Būtiski atzīmēt, ka rekonstrukcijai prioritāro objektu saraksts ir indikatīvs un tas var mainīties, ņemot vērā aktuālo situāciju. Attiecībā uz projektiem iezīmējas izteikta tendence, kas apstiprinājusies arī sarunās ar Ukrainas Kopienu un teritoriju attīstības ministriju, ka daudzos sociālās infrastruktūras objektos prioritāte ir patvertnes izbūve vai remonts telpas pielāgošanai patvertnes funkcijas pildīšanai.
Projekta ietvaros finanšu līdzekļi tiks piešķirti nevalstiskajām organizācijām – nodibinājumam "Fonds Enterpreneurs for Peace", biedrībai "Centrs MARTA" un biedrībai "Tavi Draugi" – nesaimnieciskās darbības veikšanai, tādēļ šajā rīkojumā paredzētā publiskā finansējuma piešķiršana nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un publisko līdzekļu piešķiršanā nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma prasības (attiecināms uz projekta 1.1.1 un 1.1.4 apakšpunktu).
Projekta ietvaros plānotais publisko līdzekļu piešķīrums sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Tilde" ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalsta pazīmēm, līdz ar to valsts budžeta līdzekļi minētajam subjektam tiks piešķirti, ievērojot de minimis atbalsta regulējumu, t.i., Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam. Minēto atbalstu kā ad-hoc atbalstu atbilstoši KAKL 1. panta otrās daļas pirmajam punktam un ievērojot KAKL 10. panta trešajā daļā noteikto piešķirs CFLA, slēdzot līgumu ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Tilde" (attiecināms uz projekta 1.1.5 apakšpunktu).
Savukārt būvniecības pakalpojumu sniedzēji tiks izvēlēti atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā, beznosacījumu konkursa procedūrā, lai nodrošinātu, ka pakalpojumu sniedzēju līmenī netiek piešķirts komercdarbības atbalsts un maksa par pakalpojumu tādējādi nepārsniedz tirgus cenu (attiecināms uz projekta 1.1.2 un 1.1.3 apakšpunktu).
1. Ārlietu ministrija rosina Ukrainas rekonstrukcijai paredzēto finansējumu 2025. gadā izlietot šādos virzienos:
1.1. Finanšu ministrijai (CFLA) piešķirt finansējumu 4 900 000 euro apmērā, tai skaitā:
1.1.1. Rekonstrukcijas objektu atjaunošanai Černihivas apgabalā sadarbībā ar Nodibinājumu un Biedrību 2 700 000 euro apmērā.
Latvijas darbs pie sociālās infrastruktūras atjaunošanas, kam ir kritiska nozīme Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstā un cīņasspara uzturēšanā, ir sniedzis Latvijai plašu pozitīvo redzamību. Darbs pie infrastruktūras objektu atjaunošanas plānošanas, reģistrēšanas un ieviešanas ir laikietilpīgs un sarežģīts, tādēļ projektu ieviesēju pieredzei un vietējo sadarbības partneru loka pieejamībai Ukrainā ir būtiska nozīme, lai būtu iespējama sekmīga projektu ieviešana ierobežotajā laika ietvarā. Nodibinājumam un Biedrībai ir bijusi plaša pieredze humānās palīdzības sniegšanā Ukrainai jau kopš kara sākuma, kas ir veicinājusi vietējo kontaktu veidošanu. Tāpat Nodibinājumam un Biedrībai ir unikāla pieredze jau iesaistoties Ukrainas rekonstrukcijas projektos un veicot pirmās projektu reģistrācijas Ukrainas Ministru kabineta sekretariātā. Ukrainas atbalsta un rekonstrukcijas ietvaros Nodibinājums un Biedrība ir izveidojuši iestrādnes un sadarbības partneru loku, kas ļauj bez kavēšanās turpināt realizēt atjaunošanas projektus. Attiecīgi tiek rosināts daļu no sociālās infrastruktūras objektiem, kam nepieciešama rekonstrukcija, nodot atjaunošanai Nodibinājumam un Biedrībai, turpinot to iesaisti rekonstrukcijas īstenošanā. Ar Nodibinājumu un Biedrību CFLA noslēgs granta līgumus.
1.1.2. Granta konkursam infrastruktūras objektu atjaunošanai Černihivas apgabalā 1 500 000 euro.
Lai paplašinātu potenciāli ieinteresētu Latvijas uzņēmēju un nevalstiskā sektora pārstāvju iesaistes iespējas, tiek rosināts par atsevišķu objektu rekonstrukciju rīkot granta konkursu, ko organizētu CFLA. Konkursi tiks izsludināti attiecībā uz objektu rekonstrukciju 1 500 000 euro vērtībā, iekļaujot vismaz vienu mazāka izmēra un vienu vidēja izmēra rekonstrukcijas objektu, lai nodrošinātu iespējas granta konkursā iesaistīties iespējami plašam interesentu lokam. Individuāla objekta rekonstrukcijas aptuvenās izmaksas svārstās no 57 000 euro līdz 1 083 000 euro. CFLA noslēgs granta līgumus ar pretendentiem, kuru projekta pieteikumi tiks apstiprināti.
2025. gadā rekonstrukcijas objektus Ukrainas Ministru kabineta sekretariātā plānots reģistrēt kā vienotu programmu (ar dažādiem ieviesējiem). Tas nodrošinātu maksimālu elastību gadījumā, ja neparedzētu apstākļu dēļ rodas nepieciešamība projektā veikt izmaiņas.
1.1.3. Būvdarbu izpildes organizēšanai un to novērtējumam rekonstrukcijas objektos 100 000 euro apmērā.
Balstoties uz iepriekšējā gada pieredzi, ir pierādījies, ka būvuzrauga nolīgšana Latvijā nespēj nodrošināt pietiekami regulāru klātbūtni un pieejamību Ukrainā būvdarbu laikā. Tāpat pilnvērtīgai būvdarbu izpildes novērtējuma veikšanai ir būtiska vietējo spēkā esošo tiesību normu un valodas pārzināšana. Attiecīgi tiek rosināts turpmāk izmantot Ukrainā bāzēta būvuzrauga pakalpojumus. Tāpat būtu vēlama projektu vadītāja klātbūtne uz vietas Ukrainā. Šim mērķim paredzēts novirzīt finansējumu 100 000 euro apmērā, kas ir 2.5 % no rekonstrukcijas projektu īstenošanas izmaksām. CFLA noslēgs pakalpojumu līgumus būvdarbu izpildes organizēšanai un to novērtējumam rekonstrukcijas objektos publiskā iepirkuma ietvaros.
1.1.4. Noturības centru izveidei un atbalstam Černihivas apgabalā 400 000 euro apmērā.
MARTA ir Latvijā vadošā sieviešu tiesību aizstāvības organizācija, kas ar Ukrainas organizācijām sadarbojas kopš 2022. gada, fokusējoties uz psiholoģiskā atbalsta sniegšanu sievietēm, kuras cietušas no kara radītajām sekām, saskaras ar problēmām ģimenē, kā arī ir piedzīvojušas vardarbību. Ukrainas atbalsta un rekonstrukcijas projektu īstenošanas ietvaros MARTA ir izveidojusies cieša sadarbība ar Ukrainas nevalstiskā sektora organizācijām. MARTA sekmīgā darbība, veidojot atbalsta centrus, sasaucas ar Ukrainas Sociālās politikas ministrijas plānu veidot noturības centrus visā Ukrainā, kuros tiktu sniegts psiholoģisks atbalsts dažādām sabiedrības grupām. Noturības centru atvēršanai un darbībai ir dažādas nepieciešamības, kas kopumā ietver ēku remontu un labiekārtošanu, kā arī ukraiņu speciālistu apmācības dažādās atbalsta sniegšanas jomās. MARTA ir potenciāls piesaistīt citu starptautisko donoru finansējumu iesaistei noturības centru atbalstā, taču, lai to nodrošinātu, būtu svarīgi, lai MARTA jau var uzrādīt iesaisti Ukrainas noturības centru izveidošanā un atbalstā. Attiecīgi, tiek piedāvāts daļu no nepieciešamā atbalsta Ukrainas noturības centriem Černihivas apgabalā segt no rekonstrukcijai paredzētā finansējuma. Ārlietu ministrijā ir saņemta Černihivas apgabala administrācijas vēstule ar lūgumu izskatīt iespēju sniegt palīdzību projekta īstenošanā, kura mērķis ir nodrošināt visaptverošu sociālo pakalpojumu pieejamību ilgtspējas un noturības veicināšanai. Projektu īsteno Ukrainas Sociālās politikas ministrija, Ukrainas pirmās lēdijas Olenas Zelenskas iniciētās garīgās veselības programmas "Kā tev klājas?" ietvaros. Atbilstoši minētajai vēstulei 4 noturības centru izveidošanai ir nepieciešams veikt telpu remontu, iekārtošanu un apmācības, kā arī vēl 7 noturības centru izveidošanai un darbībai ir nepieciešams materiāli tehniskais nodrošinājums un apmācības. CFLA noslēgs granta līgumu ar MARTA.
1.1.5. Projektu īstenošanai Ukrainas integrācijas ES veicināšanai 200 000 euro apmērā.
Būtiski turpināt sniegt atbalstu Ukrainai arī tās ES integrācijas procesa ietvaros, kas veicina reformas un pielāgošanos ES standartiem. Ukrainas ekspertu apmācības un kapacitātes celšana turpina būt aktuāls izaicinājums, kur Latvija var sniegt pienesumu.
Viena no konkrētām jomām, ko Ukrainas valdība ir identificējusi kā būtisku risināmu jautājumu un par ko Ārlietu ministrija ir saņēmusi vēstules no Ukrainas puses ar lūgumu sniegt atbalstu, ir Ukrainas tiesību aktu tulkošana. Ņemot vērā Latvijas uzņēmumu pieredzi gan ar mašīntulkošanu, gan citām mākslīgā intelekta valodas tehnoloģijām, Ukrainas institūcijām ir īpaša interese piekļuvei tulkošanas produktiem, kas atbalstīs raitāku nepieciešamo ES tiesību aktu tulkošanas procesu. Ukrainas Eiropas un Eiroatlantiskās integrācijas koordinācijas birojs paudis interesi saņemt atbalstu sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tilde" mākslīgā intelekta valodas tehnoloģiju lietošanas uzsākšanai. Arī Ukrainas Digitālās Transformācijas ministrija ir lūgusi sadarbību valodas tehnoloģiju jomā, lai nodrošinātu lielāku ukraiņu valodas korpusa atvērto datu pieejamību un tuvotos ES prasībām un labākajām praksēm attiecībā uz informācijas pieejamību. Atbilstoši pieejamai informācijai par šādu produktu izmaksām, ar šobrīd paredzētā finansējuma apjomu būtu iespējams nodrošināt nepieciešamo nacionālās valodas tehnoloģiju platformas ieviešanu (datu apstrādi un importēšanu, platformas integrāciju ministriju infrastruktūrā, lietotāju apmācību, u.tml.). CFLA noslēgs de minimis granta līgumu ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Tilde” projektu īstenošanai. Kaut arī finansējums nav pietiekams, lai nodrošinātu pilnu Ukrainas iestādes interesējošo valodas tehnoloģiju klāstu, Latvijas iesaiste šajā atbalsta jomā varētu sniegt iespējas papildus finansējuma piesaistei caur ES pieejamo finansējumu Ukrainas ES integrācijas atbalstam.
1.2. Satiksmes ministrijai piešķirt finansējumu 100 000 euro apmērā, lai veicinātu Ukrainas ES integrāciju digitalizācijas jomā, atbalstot Latvijas un Ukrainas digitālā memoranda ieviešanu.
2023. gada 18. oktobrī tika parakstīts Latvijas un Ukrainas digitālais memorands, kas paredz Latvijas atbalstu platjoslas interneta piekļuves infrastruktūras atjaunošanai un modernizācijai, kas veicinātu Ukrainas integrāciju ES elektronisko sakaru jomā, un konsultāciju sniegšanu par labāko ES un pasaules praksi. Turpinot 2024. gadā aizsākto atbalstu, ko sniedz sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Elektroniskie sakari" (izvēlēts kā ieviesējs Satiksmes ministrijas publiskā iepirkuma konkursa kārtībā), 2025. gadā būtu nepieciešams fokusēties uz elektronisko sakaru, tai skaitā radiofrekvenču un spektra politikas salāgošanu ar ES standartiem. Atbalsts ietvers gan palīdzību Ukrainas ekspertiem izvērtējot dokumentu projektu atbilstību Eiropas Komisijas normatīvo aktu prasībām, gan konsultācijas par finansējuma piesaistes iespējām elektronisko sakaru nozares attīstībai, tai skaitā ES līdzfinansētos projektos, gan Ukrainas ekspertu komunikācijas veicināšanu ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem.
2025. gadā plānotās aktivitātes ietver ekspertu atbalstu sarunās ar Eiropas Komisiju par elektronisko sakaru, tostarp, radiofrekvenču spektra politiku, tai skaitā 1) konsultāciju sniegšanu par elektronisko sakaru, tostarp, radiofrekvenču spektra politiku atbilstoši ES pievienošanās sarunu saturam, 2) priekšlikumu izstrādi šo politiku pilnveidošanai atbilstoši ES pievienošanās sarunu saturam, 3) informācijas sniegšanu par Ukrainas dokumentu projektu atbilstību Eiropas Komisijas normatīvo aktu prasībām, 4) telefoniska un elektroniska atbalsta sniegšanu komunikācijā ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem, nodrošinot Ukrainas pārstāvjiem sarunām nepieciešamo sagatavošanās informāciju; 5) Ukrainas un Latvijas pārstāvju vizītes, ar mērķi tikties ar Eiropas Komisijas un telekomunikāciju jomas pārstāvjiem, lai nodrošinātu sarunas par elektronisko sakaru, tostarp, radiofrekvenču spektra politiku atbalsta sniegšanu Ukrainai, kā arī Ukrainas dalību dažāda veida projektos. Tāpat tiks sniegts ekspertu atbalsts attiecībā uz finansējuma piesaistes iespējām elektronisko sakaru nozares attīstībai: konsultācijas par pieteikšanās procesu ES līdzfinansētos projektos; pieredzes nodošana finansējuma piesaistes jautājumos; atbalsts kontaktu veidošanā un konsultācijas par iesaisti dažādos projektu konsorcijos. Tāpat, turpinot iepriekšējā gada plānu, turpināsies darbs pie: tehnisko jautājumu, ES prasību un Ukrainas kaimiņvalstu situācijas analīzes; izņēmumu ceļveža 700 MHz frekvenču joslas atbrīvošanai; analīzes par iespējām saņemt finansējumu 700 MHz frekvenču joslas atbrīvošanai no TV (Eiropas valstu pieredze un iespējas Ukrainai); detalizētas informācijas sagatavošanas par laika un finanšu izmaksām, kas saistītas ar 700 MHz frekvenču joslas attīrīšanu, saskaņā ar citu ES valstu pieredzi.
Nepieciešamā finansējuma apmērs noteikts ņemot vērā līgumā paredzēto eksperta konsultāciju likmi, kā arī ņemot vērā veicamo konsultāciju tvērumu, ko sabiedrība ar ierobežotu atbildību Elektroniskie sakari” ir konstatējuši sadarbībā ar Ukrainas puses pārstāvjiem, atbilstoši tā kapacitātei.
1.3. Ārlietu ministrijai piešķirt finansējumu 700 000 euro apmērā 2025. gadā un 2026. gadā attīstības sadarbības granta projektu īstenošanai Ukrainas atbalstam.
Ukraina ir prioritārā valsts Latvijas attīstības sadarbības ietvaros – kopš 2022. gada Ukrainai atvēlēta vairāk nekā trešdaļa no visa Ārlietu ministrijas divpusējā attīstības sadarbības budžeta. Puse no 2024. gada projektiem tiek īstenoti Ukrainā ar kopējo aptuveno summu 650 000 euro. Projekti tiek realizēti tādās Ukrainas atbalstam būtiskās jomās kā rehabilitācija, mikroķirurģija, finanšu uzraudzība, tiesu ekspertīze un kara noziegumu dokumentācija, mazo un vidējo uzņēmumu (turpmāk – MVU) attīstība, ES integrācija, lauksaimniecība, audits un cilvēktiesības, psihoemocionālais atbalsts sievietēm. Ārlietu ministrija lielāko daļu finansējuma attīstības sadarbības projektu īstenošanai nodrošina caur ikgadējo granta projektu konkursu. Konkursā projektu īstenošanai iespējams pieteikties gan publiskā, gan nevalstiskā un privātā sektora pārstāvjiem.
Atbilstoši Latvijas un Ukrainas drošības saistībām, Ukraina turpinās būt Latvijas attīstības sadarbības politikas prioritāte un Latvija turpinās atbalstīt attīstības sadarbības projektus saistībā ar ES jautājumiem tādās jomās kā lauksaimniecība, MVU attīstība, laba pārvaldība, tiesiskums, tehniskais atbalsts, ES finanšu resursu pārvaldība un valsts augstāko revīzijas iestāžu stiprināšana. Tāpat, Latvija drošības saistībās apņēmusies turpināt Ukrainas jauno profesionāļu mācības ES tiesību un ekonomikas jomās Latvijas augtākās izglītības iestādēs, veicināt projektus psiholoģiskam un praktiskam atbalstam kara noziegumos cietušajiem, tostarp, veicināt palīdzību seksuālās vardarbības upuriem (vīriešiem, sievietēm un bērniem), sekmēt kara noziegumu pierādījumu dokumentēšanu un sadarbību cilvēktiesību jomā, kā arī atbalstīt Ukrainas rehabilitācijas sistēmas stiprināšanu.
Lai turpinātu atbalstu Ukrainai iepriekš minētajās attīstības sadarbības jomās arī 2025. gadā, Ārlietu ministrija rosina īstenot papildus attīstības sadarbības projektus Ukrainas atbalstam. Jau 2024. gada kopējā attīstības sadarbības granta projektu konkursā tika saņemti 30 projektu pieteikumi projektu īstenošanai tieši Ukrainā. Ierobežota finansējuma apstākļos bija iespējams īstenot tikai nelielu daļu no tiem. Ņemot vērā Latvijas uzņemtās saistības, pastāvošo interesi par projektu īstenošanu Ukrainā un jau 2024. gadā pieredzēto iesniedzēju aktivitāti, kā arī iesniegto projektu potenciālo lietderību un kvalitāti, Ārlietu ministrija rosina no iepriekš rezervētā finansējuma Ukrainas atbalstam un rekonstrukcijai šim Ukrainas atbalsta mērķim novirzīt finansējumu 700 000 euro apmērā 2025. gadā un 2026. gadā attīstības sadarbības granta projektu īstenošanai tieši Ukrainas atbalstam. Balstoties uz iepriekšējo gadu pieredzi, paredzēts, ka no piešķirtā finansējuma būs iespējams katru gadu īstenot vismaz 8-10 projektus Ukrainas atbalstam. Turklāt finansējumu nepieciešams paredzēt ar iespēju īstenot divu gadu projektus, lai nodrošinātu projektu ilgtspēju.
Ja atbalsts granta projektu konkursa ietvaros tiks piešķirts tādiem finansējuma saņēmējiem, kuri ir saimnieciskās darbības veicēji un kuriem atbalsts saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta pazīmēm tiks kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, atbalsta piešķiršanā tiks piemērots komercdarbības atbalsta regulējums, piemēram, Eiropas Komisijas 2023.gada 13.decembra Regula Nr.2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ir izvērtēti dažādi sadarbības mehānismi, iesaistot valsts iestādes, nevalstiskā sektora organizācijas un vietējos uzņēmējus
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
5 700 000
0
700 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
5 700 000
0
700 000
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-5 700 000
0
-700 000
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-5 700 000
0
-700 000
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
5 700 000
0
700 000
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu pasākumu īstenošanu Ukrainas atbalstam un rekonstrukcijai, 2025. gadā nepieciešams finansējums 5 700 000 euro apmērā, tai skaitā:
1) Finanšu ministrijai (CFLA) 4 900 000 euro apmērā, tai skaitā rekonstrukcijas objektu atjaunošanai Černihivas apgabalā sadarbībā ar Nodibinājumu un Biedrību 2 700 000 euro apmērā, granta konkursam infrastruktūras objektu atjaunošanai Černihivas apgabalā 1 500 000 euro apmērā, būvdarbu izpildes organizēšanai un to novērtējumam rekonstrukcijas objektos 100 000 euro apmērā, noturības centru izveidei un to atbalstam Černihivas apgabalā 400 000 euro apmērā un projektu īstenošanai Ukrainas integrācijas ES veicināšanai 200 000 euro apmērā;
2) Satiksmes ministrijai 100 000 euro apmērā, lai veicinātu Ukrainas ES integrāciju digitalizācijas jomā, atbalstot Latvijas un Ukrainas digitālā memoranda ieviešanu;
3) Ārlietu ministrijai 700 000 euro apmērā attīstības sadarbības granta projektu konkursa organizēšanai projektu īstenošanai Ukrainas atbalstam.
Kā arī Ārlietu ministrijai 2026. gadā 700 000 euro apmērā attīstības sadarbības granta projektu konkursa organizēšanai projektu īstenošanai Ukrainas atbalstam.
1) Finanšu ministrijai (CFLA) 4 900 000 euro apmērā, tai skaitā rekonstrukcijas objektu atjaunošanai Černihivas apgabalā sadarbībā ar Nodibinājumu un Biedrību 2 700 000 euro apmērā, granta konkursam infrastruktūras objektu atjaunošanai Černihivas apgabalā 1 500 000 euro apmērā, būvdarbu izpildes organizēšanai un to novērtējumam rekonstrukcijas objektos 100 000 euro apmērā, noturības centru izveidei un to atbalstam Černihivas apgabalā 400 000 euro apmērā un projektu īstenošanai Ukrainas integrācijas ES veicināšanai 200 000 euro apmērā;
2) Satiksmes ministrijai 100 000 euro apmērā, lai veicinātu Ukrainas ES integrāciju digitalizācijas jomā, atbalstot Latvijas un Ukrainas digitālā memoranda ieviešanu;
3) Ārlietu ministrijai 700 000 euro apmērā attīstības sadarbības granta projektu konkursa organizēšanai projektu īstenošanai Ukrainas atbalstam.
Kā arī Ārlietu ministrijai 2026. gadā 700 000 euro apmērā attīstības sadarbības granta projektu konkursa organizēšanai projektu īstenošanai Ukrainas atbalstam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 5 700 000 euro apmērā plānots kā vispārējās valdības budžeta izdevumi 2025. gadā, kas kā vienreizējie izdevumi Ukrainas atbalstam saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 5. panta 2. punktu tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa.
Finansējums 5 700 000 euro apmērā 2025. gadā tiks pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' prioritārajam pasākumam "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)" rezervētā finansējuma 700 000 euro apmērā uz Ārlietu ministrijas budžeta programmu 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana", 4 900 000 euro apmērā uz Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammu 38.01.00 "Eiropas Savienības pirmsstrukturālo, strukturālo un citu finanšu instrumentu koordinācija" un 100 000 euro apmērā uz Satiksmes ministrijas budžeta programmu 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana".
Finansējums 2026.gadā 700 000 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai atbilstoši Ārlietu ministrijas priekšlikumam precizējot budžeta bāzes izdevumus 2026.-2029.gadam, attiecīgi samazinot izdevumus budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem".
Finansējums 5 700 000 euro apmērā 2025. gadā tiks pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' prioritārajam pasākumam "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)" rezervētā finansējuma 700 000 euro apmērā uz Ārlietu ministrijas budžeta programmu 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana", 4 900 000 euro apmērā uz Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammu 38.01.00 "Eiropas Savienības pirmsstrukturālo, strukturālo un citu finanšu instrumentu koordinācija" un 100 000 euro apmērā uz Satiksmes ministrijas budžeta programmu 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana".
Finansējums 2026.gadā 700 000 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai atbilstoši Ārlietu ministrijas priekšlikumam precizējot budžeta bāzes izdevumus 2026.-2029.gadam, attiecīgi samazinot izdevumus budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Attīstības sadarbības politikas konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Lai nodrošinātu citu institūciju, uzņēmējus pārstāvošo organizāciju un nevalstiskā sektora iesaisti un informēšanu par 2025. gadā plānoto Ukrainas rekonstrukcijas un atbalsta pasākumiem, 2024. gada 4. novembrī un 2024. gada 18. decembrī notika Attīstības sadarbības politikas konsultatīvās padomes sēdes. 2024. gada 4. novembra sēdē tika sniegta informācija par 2024. gada rekonstrukcijas projektu gaitu/īstenošanu, savukārt, 2024. gada 18. decembra sēdē tika sniegta informācija par plāniem valsts budžeta līdzekļu izlietojumam Ukrainas rekonstrukcijai 2025. gadā. Attīstības sadarbības politikas konsultatīvā padome konceptuāli atbalstīja Ārlietu ministrijas priekšlikumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Ukrainas atbalstam un rekonstrukcijai piešķirtais un izlietotais (pārdalītais) finansējums sadalījumā pa ministrijām
Datne
