Anotācija (ex-ante)

22-TA-421: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" teritorijai un objektiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk - RAKUS) ir lielākā V līmeņa, daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā, kas nodrošina daudzpusīgu diagnostiku un ārstēšanu pacientiem, kā arī veic zinātniski pētniecisko darbu un ievieš inovācijas, nodrošina jauno speciālistu apmācību un īsteno pasākumus sabiedrības izglītošanai un veselības veicināšanai.
RAKUS atsevišķās klīnikās stacionārā palīdzība tiek sniegta tādos medicīnas profilos, kuros tā nav pieejama citās Latvijas veselības aprūpes iestādēs, piemēram, mikroķirurģijas, plastiskās un rekonstruktīvās ķirurģijas, izgulējumu ārstēšanas, toksikoloģijas un sepses, politraumas, apdegumu, apsaldējumu ārstēšanas, nacionālsociālistiskajā režīmā cietušo personu rehabilitācijas, bērnu surdoloģijas, cilmes šūnu transplantācijas, tuberkulozes, HIV/AIDS ārstēšanas un stereotaktiskās staru terapijas (onkoloģiskiem pacientiem) medicīnas profilā.
Ņemot vērā minēto, augsta līmeņa komplicētas veselības aprūpes nodrošināšana, ko veic RAKUS, ir būtiska sabiedrības interešu nodrošināšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" teritorijai un objektiem" paredz SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" teritorijai un objektiem noteikt nacionālā interešu objekta statusu ar mērķi nodrošināt ārstniecības iestādes infrastruktūras ilgtermiņa attīstības plānu īstenošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumu Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” 6.pielikuma “Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi” 1.1.2. apakšpunktā noteikto RAKUS ir V līmeņa stacionārā ārstniecības iestāde, kas diennakti nodrošina pacientiem neatliekamos, sekundāros un terciāros veselības aprūpes pakalpojumus. Atbilstoši Ārstniecības likuma 54.1 pantā noteiktajam RAKUS ir universitātes slimnīca, kas bez sekundāro un terciāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanas piedalās bakalaura, maģistra, rezidentu un doktora studiju programmu un rezidentūras programmu īstenošanā un veic zinātnisko un pētniecisko darbu ārstniecības jomā, veicinot jaunu ārstniecības metožu un medicīnas tehnoloģiju ieviešanu.
Vēsturiski veiktas slimnīcu administratīvas apvienošanas rezultātā pieci RAKUS ietilpstošie stacionāri – “Gaiļezers”, Latvijas Onkoloģijas centrs, Tuberkulozes un Plaušu slimību centrs, Latvijas Infektoloģijas centrs  un stacionārs “Biķernieki” izvietoti vairākās adresēs. Šobrīd RAKUS sastāvā ietilpst šādas medicīnas pakalpojumu struktūrvienības:
1. stacionārs “Gaiļezers”, kura ēku komplekss izvietots Hipokrāta ielā 2, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2078);
2. stacionārs “Latvijas Onkoloģijas centrs”, kas atrodas būvē Hipokrāta ielā 4, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 622 0010, būves kadastra apzīmējums 0100 122 2006 001). Būve atrodas uz valstij nepiederošas zemes vienības (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2117, zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2117);
3. stacionārs “Biķernieki”,  kura ēku komplekss izvietots Lielvārdes ielā 68, Rīgā, zemes vienības īpašnieks valsts Veselības ministrijas personā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 092 0409, zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 092 0409), būvju īpašnieks SIA “Veselības centrs “Biķernieki”” (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 592 0257, būves kadastra apzīmējums 0100 092 0409 015) un RAKUS (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 592 0258, būvju kadastra apzīmējumi 0100 092 0409 001, 0100 092 0409 002, 0100 092 0409 003, 0100 092 0409 004, 0100 092 0409 005, 0100 092 0409 006, 0100 092 0409 007, 0100 092 0409 008, 0100 092 0409 009, 0100 092 0409 010, 0100 092 0409 011, 0100 092 0409 012, 0100 092 0409 013, 0100 092 0409 014);
4. stacionārs “Latvijas Infektoloģijas centrs” kura ēku komplekss izvietots Linezera ielā 3, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 092 0336);
5. stacionārs “Tuberkulozes un plaušu slimību centrs”, kura ēku komplekss izvietots Upeslejās, Stopiņu pagastā, Ropažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 8096 005 0095);
6. Patoloģijas centrs, kas izvietots būvē Hipokrāta ielā 2 K-5, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 622 0151, būves kadastra apzīmējums 0100 122 2079 002) būve atrodas uz valstij nepiederošas zemes vienības (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2079, zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2079).
RAKUS uz 2021.gada 14.decembri ir nodarbināti 4989 darbinieki.
Katru gadu RAKUS tiek sniegti stacionārie veselības aprūpes pakalpojumi apmēram 54 000 pacientu, dienas stacionāra veselības aprūpes pakalpojumi apmēram 43 000 pacientu un ambulatorie veselības aprūpes pakalpojumi apmēram 700 000 pacientu. Kopumā RAKUS ir 1773 gultas vietas. Gada laikā tiek veiktas vairāk nekā 41 700 stacionāra, 21 700 dienas stacionāra un 15 200 ambulatorās operācijas.
RAKUS sniedz arī plaša medicīnas profila ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus, nodrošinot dažādu speciālistu konsultācijas un diagnostikas darbu, tajā skaitā onkoloģisko un hematoloģisko pacientu ambulatoro aprūpi. RAKUS darbojas dienas stacionāri, kas ļauj atslogot diennakts stacionāra darbu un samazināt kopējo pacientu ārstēšanas ilgumu.
RAKUS ir būtiska loma katastrofu medicīnas koordinēšanā. Valsts civilās aizsardzības plāna ietvaros RAKUS kopā ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu ir noteiktas kā institūcijas, kas atbildīgas par specializētās medicīniskās palīdzības sniegšanu, medicīniskās rehabilitācijas organizēšanu un koordinēšanu avārijas seku likvidēšanā masveida cietušo gadījumā. RAKUS ir Nacionālo bruņoto spēku un Ziemeļatlantijas Līguma organizācijas stratēģiskais sadarbības partneris.
RAKUS ir klīniskā bāzes vieta Rīgas Stradiņa universitātes (turpmāk - RSU) un Latvijas Universitātes (turpmāk - LU) rezidentiem. Ik gadu RAKUS uzņem un apmāca ap 300 jaunos ārstus dažādās specialitātēs. Tiek apgūtas praktiskās un teorētiskās zināšanas. Tāpat RAKUS nodrošina RSU, LU un medicīnas koledžās studējošajiem studentiem mācību prakses vietas atbilstoši studentu izvēlētai profesijai. RAKUS ārstniecības personām un ārstniecības atbalsta personālam nodrošina profesionālās kvalifikācijas tālākizglītības pasākumus, kas sekmē darbinieku profesionālo izaugsmi, kvalifikācijas celšanu un uzturēšanu. Visos RAKUS stacionāros notiek zinātniskās pētniecības darbs.
RAKUS ir vienīgā ārstniecības iestāde Latvijā, kuras ginekoloģijas, dzemdību specialitātes rezidentūras programma ir saņēmusi Eiropas akreditāciju un atzīta par vienīgo centru Latvijā, kur var apgūt kvalitatīvas apmācības operatīvajā ginekoloģijā.
RAKUS Oftalmoloģijas klīnika ir ieguvusi Eiropas Oftalmologu biedrības apmācīt tiesīga centra akreditāciju, kas apliecina klīnikas rezidentu apmācības programmas atbilstību Eiropas standartiem.
RAKUS darbojas Insulta vienība, kur neatliekami, intensīvi, specializēti un multidisciplināri ārstē insulta pacientus, pielietojot jaunākās insulta diagnostikas un ārstēšanas metodes, tajā skaitā trombolīzi, kā arī akūto rehabilitāciju (fizioterapiju, ergoterapiju, nodarbības ar logopēdu). Iespējama arī sociālā un psihologa palīdzība. Insulta vienība ir vienīgā Baltijā, kas ieguvusi Eiropas Insulta organizācijas (EIO) augstāko novērtējumu – STROKE UNIT sertifikātu, kas apliecina sniegto pakalpojumu atbilstību augstākajiem Eiropā noteiktajiem standartiem un vadlīnijām.
2020.gadā Izglītības iestāžu reģistrā reģistrēta profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības iestāde “Aslimnīcas Mācību centrs”, kas izveidota ar mērķi nodrošināt zināšanu pārnesi, profesionālo prasmju pilnveidi un tālākizglītību RAKUS darbiniekiem, ārstniecības, ārstniecības atbalsta personām, pacientiem un iedzīvotājiem visā Latvijā.
RAKUS ir reģistrēta Izglītības un zinātnes ministrijas uzturētajā Zinātnisko institūciju reģistrā, vienlaikus atbilstoši starptautisko ekspertu vērtējumam un ieteikumiem tiek stiprināta sadarbība ar valsts pētniecības organizācijām, galvenokārt, ar universitātēm.
Šobrīd RAKUS darbojas valstiski svarīgi medicīnas aprūpes centri:
1. Neatliekamās medicīnas centrs;
2. Latvijas Onkoloģijas centrs;
3. Patoloģijas centrs;
4. Terapeitiskās radioloģijas un nukleārās medicīnas klīnika;
5. Latvijas Infektoloģijas centrs;
6. Tuberkulozes un plaušu slimību centrs (t. s. PVO sadarbības centrs “Multirezistentas tuberkulozes ārstēšanas pētniecībā un izglītībā”);
7. Valsts Apdegumu centrs;
8. Gerontoloģijas centrs;
9. Latvijas Bērnu dzirdes centrs;
10. Toksikoloģijas un sepses klīnika nodrošina augsti kvalificētu un specializētu ārstniecību akūtiem toksikoloģiskajiem un sepses pacientiem – vienīgā šāda veida klīniskā struktūrvienība valstī) ar sastāvā esošajiem:
10.1. Hiperbārās oksigenācijas kabinetu;
10.2. Saindēšanās informācijas centru;
11. Ķirurģiskās infekcijas (strutainās ķirurģijas) klīnika;
12. Latvijas plastiskās, rekonstruktīvās un mikroķirurģijas centrs;
13. Ķīmijterapijas un hematoloģijas klīnika (hemostāzes un koaguloģijas centrs);
14. Politraumu centrs;
15. Nacionālā references laboratorija;
16. Insulta vienība;
17. Diagnostikās radioloģijas centrs;
18. Torakālās ķirurģijas un invazīvās pneimonoloģijas klīnika;
19. Reto slimību koordinācijas centrs;
20. Kolposkopijas references centrs;
21. Krūts centrs.
Darbojas arī citas nozīmīgas klīnikas, kurās strādā Latvijas vadošie speciālisti attiecīgajās nozarēs:
22. Metabolo slimību un cukura diabēta aprūpes un apmācības centrs;
23. Neiroloģijas un neiroķirurģijas klīnika;
24. Oftalmoloģijas klīnika;
25. Sepses klīnika;
26. Terapijas klīnika;
27. Gastroenteroloģijas klīnika;
28. Izsētās sklerozes centrs;
29. Invazīvās kardioloģijas un aritmoloģijas centrs;
30. Hepato-pankreato-biliārās ķirurģijas vienība;
31. Neiroendokrīno audzēju vienība;
32. Torokālās ķirurģijas centrs;
33. Agrīnās kognitīvo traucējumu centrs;
34. Rokas terapijas centrs;
35. Onkoloģiskās rehabilitācijas centrs.

Nekustamais īpašums: Veselības ministrija, pamatojoties uz 2009.gada 24.februārī noslēgto nekustamā īpašuma apsaimniekošanas līgumu Nr.72, ir nodevusi RAKUS, kā valsts kapitālsabiedrībai, kurā Veselības ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, tiešo funkciju nodrošināšanai, lietošanā un apsaimniekošanā valsts nekustamos īpašumus, kas ierakstīti zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā, tajā skaitā, arī šādus nekustamos īpašumus:
1. nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2078), kura sastāvā ietilpst zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2078) un uz tā esošās būves, kurās izvietots stacionārs "Gaiļezers" ar tā sastāvā ietilpstošo Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas klīniku, kas atrodas nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2078) sastāvā esošajā būvē (būves kadastra apzīmējums 0100 122 2078 055);
2. nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 622 0010), kurā izvietots Stacionārs “Latvijas Onkoloģijas centrs” (turpmāk – LOC), kas atrodas uz privātpersonām piederoša zemesgabala (nekustamais īpašums ar kadastra numuru 0100 122 2117, zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2117) (turpmāk – Zemesgabals Nr.1);
3. nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 622 0151), kurā izvietots Patoloģijas centrs, kas atrodas uz privātpersonām piederoša zemesgabala (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2079, zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2079) (turpmāk – Zemesgabals Nr.2);
4. nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 092 0409), kura sastāvā ir zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 092 0409), kurā izvietots stacionārs “Biķernieki”, būvju īpašnieks SIA “Veselības centrs “Biķernieki”” (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 592 0257, būves kadastra apzīmējums 0100 092 0409 015) un RAKUS (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 592 0258, būvju kadastra apzīmējumi 0100 092 0409 001, 0100 092 0409 002, 0100 092 0409 003, 0100 092 0409 004, 0100 092 0409 005, 0100 092 0409 006, 0100 092 0409 007, 0100 092 0409 008, 0100 092 0409 009, 0100 092 0409 010, 0100 092 0409 011, 0100 092 0409 012, 0100 092 0409 013, 0100 092 0409 014).

Uz privātpersonām piederoša Zemesgabala Nr.2 atrodas vēl viens valsts nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 622 0085, būves kadastra apzīmējums 0100 122 2079 001), kurā izvietota Veselības ministrijas padotības iestāde - Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs (turpmāk – VTMEC) (skat. pielikuma Nr.1, attēlu Nr.2). Detalizētu RAKUS nodoto nekustamo īpašumu sarakstu, tajā skaitā zemesgabalu un uz tiem esošo būvju sarakstu skatīt rīkojuma projektam pievienotajā apsaimniekošanas līgumā.

Ņemot vērā iepriekš norādītās zemesgabalu īpašuma tiesības, RAKUS ir spiesta no 14 privātpersonām nomāt tām piederošos zemesgabalus (Zemesgabals Nr.1 un Zemesgabals Nr.2) (skat. pielikuma Nr.1, attēlu Nr.3), lai nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, kā arī valstij piederošo vitāli svarīgo nekustamo īpašumu apsaimniekošanu, t.sk. piebraukšanu pie RAKUS stacionāriem “Gaiļezers”, LOC un Patoloģijas centra. Nacionālo interešu objekta statusu ir paredzēts noteikt privātpersonām piederošiem nekustamajiem īpašumiem – informācija par atsavināšanas procesu aprakstīta sadaļā “RAKUS infrastruktūras attīstības redzējums”. Nacionālo interešu objekta statuss neietekmēs pašreizējo Zemesgabala Nr.1 un Zemesgabala Nr.2 īpašnieku tiesības, pienākumus un intereses, jo jau ilgstoši īpašniekiem nav iespējas šos nekustamos īpašumus izmantot citiem mērķiem, jo uz tiem atrodas valstij piederošas būves jau vairākus gadu desmitus. Līdz atsavināšanas procesa noslēgumam īpašnieki turpinās saņemt sev pienākošos maksājumus par zemes nomu.

RAKUS strateģiskā attīstība:
Stratēģiskie dokumenti:
RAKUS vidēja termiņa darbības stratēģijā 2020.-2022.gadam noteikts nefinanšu mērķis NM6 “Mūsdienīga un ilgtspējīga Slimnīcas infrastruktūra” rīcības virziens NM6_RV1 “Slimnīcas ēku un būvju uzturēšana un plānveida sistemātiska atjaunošana” un finanšu mērķis FM1 “Ilgtspējīga un stabila finansiāla darbība” rīcības virziens FM1_RV7 “Ārstniecības pakalpojumu koncentrēšana Hipokrāta ielas kompleksā”.

Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā Latvijai noteiktās strukturālās reformas - 4.3.1.r. "Veselības aprūpes ilgtspēja, pārvaldības stiprināšana, efektīva veselības aprūpes resursu izlietošana, kopējā valsts budžeta veselības aprūpes nozarē palielinājums" īstenošanai plānota RAKUS jauna ārstniecības korpusa izveide, kura būvniecībai tiks piesaistītas Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijas.
RAKUS jaunā ārstniecības korpusa izveide plānota Atveseļošanas fonda reformas 4.1.1.r. "Uz cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas ilgtspēja un noturība" investīcija 4.1.1.2.i.: "Atbalsts universitātes un reģionālo slimnīcu veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā" ietvaros.

RAKUS infrastruktūras attīstības redzējums:
Atbilstoši Pasaules Veselības organizācijas un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (turpmāk – OECD) rekomendācijām, Eiropas Komisijas stratēģiskajiem mērķiem, kā arī Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027.gadam (turpmāk – NAP2027)[1] , Sabiedrības veselības pamatnostādnēs, Veselības ministrijas stratēģijā un RAKUS vidēja termiņa stratēģijā 2020.-2022.gadam minētajiem attīstības virzieniem, RAKUS plāno attīstīt sekundāros ambulatoros un dienas stacionāra pakalpojumus, kā arī koncentrēt ambulatoros un stacionāra pakalpojumus Hipokrāta ielas kompleksā (Hipokrāta iela 2, Hipokrāta iela 4), rekonstruējot esošu nekustamā īpašuma objektu, tajā izveidojot jaunu Plaušu un infekcijas slimību ārstniecības korpusu un veidojot RAKUS vienoto ambulatoro centru, tādējādi uz jauno korpusu pilnībā pārvietojot stacionārus "Latvijas Infektoloģijas centrs" (turpmāk – LIC) un "Tuberkulozes un plaušu slimību centrs" (turpmāk – TPSC). Veicot stacionāru apvienošanu, Hipokrāta ielas kompleksā tiks vienuviet koncentrēti LIC un TPSC stacionāros sniegtie ambulatorie un stacionārie veselības aprūpes pakalpojumi, kā arī koncentrēti esošie Hipokrāta ielas kompleksā izvietotie ambulatorie pakalpojumi, efektīvi izmantojot arī šobrīd stacionāros “Gaiļezers” un LIC esošās funkcijas un infrastruktūru. Ambulatorais centrs tiks veidots ar mērķi uzlabot ambulatoro un dienas pakalpojumu pieejamību pacientiem un sniegto pakalpojumu kvalitāti. Kā Ambulatoro centru, tā arī jauno Plaušu un infekcijas slimību ārstniecības korpusu nepieciešams veidot centralizēti, Hipokrāta ielas kompleksā, apvienojot kompetenci, speciālistus, tehnoloģijas un klīnisko bāzi, kas šobrīd izkaisīta decentralizēti vairākos RAKUS stacionāros un atrodas tehniski un tehnoloģiski novecojušā un pacientiem un speciālistiem grūti sasniedzamā infrastruktūrā.

Papildus iepriekš minētajiem būvdarbiem, paredzēta daudzstāvu autostāvvietu izbūve un teritorijas labiekārtošana (skat. pielikuma Nr.1 attēlu Nr.1). Visus šos projektus paredzēts īstenot 2020.-2026.gados.

Piesaistot Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzekļus, 2022.gadā paredzēts turpināt stacionāra “Gaiļezers” atjaunošanu darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" projekts Nr. 9.3.2.0/17/I/004 SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” infrastruktūras attīstība” ietvaros,  lai nodrošinātu telpas multidisciplināras stacionārās medicīniskās palīdzības sniegšanai pacientiem, kam papildu primārajai saslimšanai ir konstatēta infekcijas slimība. Secīgi pēc stacionāra “Gaiļezers” rekonstrukcijas paredzēta stacionāra “Latvijas Onkoloģijas centrs” ēkas atjaunošana.
Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" projekta Nr. 9.3.2.0/21/I/001 SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” ēkas Hipokrāta ielā 4 infrastruktūras attīstība” ietvaros tiks veikti stacionāra “Latvijas Onkoloģijas centrs” ēkas Hipokrāta ielā 4 D, G un E korpusu atjaunošana 3.-9.stāvam, šajos korpusos esošo nodaļu funkcionēšanai nepieciešamo inženierkomunikāciju pārbūve, jaunu liftu izbūve un esošo nomaiņa un pielāgošana, kā arī B korpusa 1.stāva un 2.stāva atjaunošana, jo esošajos stāvos darbība ir saistīta ar veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu onkoloģijas jomā.
2020.gadā Ministru kabinets apstiprināja vairāk kā 6 miljonu EUR piešķiršanu centralizētās RAKUS aptiekas loģistikas ēkas un stacionāru ēku savienojošu pāreju būvniecībai Hipokrāta ielas kompleksā. Šo projektu finansē un īsteno atbilstoši Ministru kabineta 2020.gada 2.septembra informatīvajam ziņojumam “Par pasākumiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai 2020. un 2021.gadam” (prot.Nr.51 55.§) un Ministru kabineta 2021.gada 11.februāra rīkojumam Nr.80 par ieguldījumu Sabiedrības pamatkapitālā. RAKUS aptiekas loģistikas ēkas un stacionāru ēku savienojošu pāreju plānots pabeigt 2022.gadā, šobrīd norit būvniecība.
Papildu tam atbilstoši Ministru kabineta 2020.gada 2.septembra informatīvajam ziņojumam “Par pasākumiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai 2020. un 2021.gadam” (prot.Nr.51 55.§), ir uzsākti sagatavošanās darbi, lai veiktu būvniecības procesus, kas saistīti ar Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas klīnikas infekciju bloka izveidi.
Papildu iepriekš minētajām investīcijām RAKUS Hipokrāta ielas kompleksā, paredzēta pakāpeniska atsevišķu funkciju pārvietošana no esošā stacionāra “Biķernieki”, Lielvārdes ielā 68, Rīgā uz Hipokrāta ielas kompleksu, vienlaikus attīstot esošās stacionāra “Biķernieki” ēkas par nozīmīgu hronisko pacientu aprūpes iestādi. Jau šobrīd tiek veikti pasākumi energoefektivitātes uzlabošanai stacionārā "Biķernieki" darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" ietvaros apstiprinātā projektā Nr. 4.2.1.2/18/I/058 "Stacionāra "Biķernieki" energoefektivitātes uzlabošana" un plānotas investīcijas nākamajā Eiropas Savienības kohēzijas politikas fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā.

Visu projektu realizāciju nodrošinās valstij piederošā kapitālsabiedrība SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”. Visi rīkojuma projekta anotācijā minētie infrastruktūras objekti ir uzskatāmi par esošo ēku pārbūvi un nav klasificējami kā “jauna būvniecība”. Netiks radīti jauni nekustamo īpašumu objekti. Nekustamajam īpašumam Hipokrāta ielā 2, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2078) un Hipokrāta ielā 4, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2117) netiks mainītas īpašumtiesības un arī turpmāk tas piederēs valstij Veselības ministrijas personā, kā arī tie būs nodoti pārvaldīšanā un lietošanā SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”.

Pamatojoties uz 2021.gada 6.jūlijā Ministru kabinetā izskatītā informatīvā ziņojuma “Par SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" infrastruktūras sakārtošanu" (Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija sēdes protokols Nr.51, TA -1516, 97 paragrāfs) priekšlikumiem un piešķirtajiem budžeta līdzekļiem, pamatojoties uz Ministru kabineta likumu “Par valsts budžetu 2022.gadam” (Prioritārā pasākuma “Zemes un nekustamo īpašumu iegādes investīcijas RAKUS, RPNC un PSKUS” īstenošanai - finansējumu no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem novirzot SIA RAKUS, VSIA PSKUS, VSIA RPNC pamatkapitālu ar finanšu ieguldījumu SIA RAKUS, VSIA PSKUS, VSIA RPNC), (Ministru kabineta 2021.gada 24.septembra sēdes protokols Nr.63, 21-TA-364, 1.§ 2.punkts), ir uzsākta nekustamo īpašumu atsavināšana sabiedrības vajadzībām (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2117 un nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2079) (skat. pielikuma Nr.1 attēlu Nr.3). Pēc nekustamo īpašumu atsavināšanas, Zemesgabals Nr.1 tiks pievienots esošajam valstij Veselības ministrijas personā piederošajam nekustamajam īpašumam Hipokrāta ielā 4, Rīgā, ar kadastra numuru 0100 622 0010, savukārt Zemesgabals Nr.2 tiks pievienots esošajam valstij Veselības ministrijas personā piederošajam nekustamajam īpašumam Hipokrāta ielā 2, Rīgā, ar kadastra numuru 0100 122 2078. 2022.gada februārī nekustamo īpašumu īpašniekiem ir nosūtīts paziņojums par īpašuma vai tā daļas atsavināšanas nepieciešamību (Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 18. pants). Atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumos Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" noteiktajam, ir izveidota atlīdzības noteikšanas komisija, sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir sniedzis vērtējumu par Zemesgabalu Nr.1 un Zemesgabalu Nr.2. 2022.gada 25.maijā norisinājās atlīdzības noteikšanas komisijas sēde, kurā komisija aprēķināja atlīdzību par Zemesgabala Nr.1 un Zemesgabala Nr.2 atsavināšanu. Zemesgabala Nr.1 un Zemesgabala Nr.2 īpašnieku pārstāvim tika nosūtīts uzaicinājums sniegt viedokli par aprēķinātās atlīdzības apmēru, kā arī piedalīties komisijas sēdē 2022.gada 30.jūnijā. 2022.gada 30.jūnija komisijas sēdē tika konstatēts, ka līdz komisijas sēdes sākumam īpašnieku pārstāvis ir iesniedzis īpašnieku pasūtīto Zemesgabala Nr.1 un Zemesgabala Nr.2 vērtējumu. Ievērojot Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 30.punktā noteikto, Veselības ministrija ir nosūtījusi vērtējumus atzinumu sniegšanai biedrībai "Latvijas Īpašumu vērtētāju asociācija". Atsavināšanas procesa noslēgums paredzams 2022.gadā, vienlaikus arī ņemot vērā šim procesam paredzēto valsts budžeta līdzekļu piešķīrumu šajā gadā.

[1] NAP2027 | Pārresoru koordinācijas centrs (pkc.gov.lv)
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā augstāk minētos stratēģiskās attīstības projektus un to, ka divi nekustamie īpašumi (Zemesgabals Nr.1 un Zemesgabals Nr.2) pieder privātpersonām, tad saskaņā ar Civillikuma 968.pantu, Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” 132. un 133.punktu, Rīgas domes saistošo noteikumu Nr.34 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” 288.punktu, nav pieļaujama jaunas ēkas būvniecība uz diviem zemesgabaliem, t.i. nevienas būves daļas projekcija uz zemes nedrīkst izvirzīties ārpus šīs būves zemesgabala robežas. Šī apsvēruma dēļ ir apdraudēta RAKUS vienotā ambulatorā pakalpojuma centra izveidošana, jo abu esošo stacionāru ambulatoro daļu savienošana ir iespējama tikai izbūvējot jaunu ēku abos zemesgabalos vienlaikus.

Valsts civilās aizsardzības plāna ietvaros RAKUS kopā ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu ir noteiktas kā institūcijas, kuras ir atbildīgas par specializētās medicīniskās palīdzības sniegšanas un medicīniskās rehabilitācijas organizēšanu un koordinēšanu avārijas seku likvidēšanā, t.sk., ķīmiskas vai liela mēroga avārijās cietušo gadījumos.

RAKUS ir svarīga nozīme medicīniskās palīdzības nodrošināšanā gan valsts, gan starptautiska mēroga krīzes gadījumā – RAKUS, kā ārstniecības iestāde, tā spēj uzņemt lielu pacientu daudzumu ar dažāda rakstura traumām, ko nodrošina politraumu nodaļa un daudzfunkcionāls, lielākais Latvijā operāciju bloks.

Ņemot vērā, ka RAKUS ir stratēģiskais sadarbības partneris Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem un Ziemeļatlantijas Līguma organizācijai (NATO), kā arī pēc Valsts drošības dienesta atzinuma RAKUS ir kritiskās infrastruktūras objekts, jo RAKUS ir būtiska loma katastrofu medicīnas koordinēšanā, jebkura jaunās infrastruktūras izbūves-pārbūves apturēšana skars nacionālās intereses un tiks zaudēta iespēja operatīvi reaģēt un strauji virzīties uz mērķi. 
Augstāk uzskaitītie RAKUS stratēģiskās attīstības projekti, tajā skaitā Infekciju slimību un plaušu veselības centra korpusa, vienotā ambulatorā centra, kā arī savienojošā korpusa izbūve ir sarežģīti projekti, kuru ietvaros ir nepieciešama apjomīga plānošana un paralēli notiekoša būvniecība, nodrošinot gan darbu izpildi noteiktos termiņos, gan infrastruktūras izmantojamību vienlaicīgi ar projekta gaitu, tāpēc jebkura uzskaitītā būvprojekta kaut neliela kavēšanās, aizkavēs pārējo būvprojektu īstenošanu.

Nacionālo interešu objekta statusa noteikšana mazinās riskus, ka projektu īstenošana varētu aizkavēties. Tāpat jāatzīmē, ka ja kāda persona vai personu grupa – zemes īpašnieki, vides aktīvisti, apbūvei pakļauto teritoriju iedzīvotāju biedrības u.c. būs neapmierināti ar šādu objektu būvniecību, tie nevarēs apturēt nacionālas intereses ietekmējoša objekta infrastruktūras būvniecības realizāciju.
Būvniecības likuma 14.panta devītajā daļā ir noteikta izsniegto būvatļauju apstrīdēšanas kārtība. Apstrīdēšanas gadījumā pastāv risks, ka var tikt ierosināta tiesvedība no trešo personu puses ar mērķi apturēt būvniecību. Šāda tiesvedība būvniecību var apturēt, kas nav pieļaujami, it īpaši nozīmīgu būvdarbu gadījumos, kas tiks līdzfinansēti ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstu un tādējādi ir ierobežoti konkrētā laika termiņā.
Pacientu operatīvai uzņemšanai un pārvadāšanai tiek izmantots ne tikai medicīniskais autotransports, bet arī helikopters, kā dēļ stacionāra “Gaiļezers” teritorijā tiks rasta iespēja nosēsties helikopteram, izbūvējot un uzturot daudzstāvu stāvvietu (3 stāvi) ar helikopteru nosēšanās laukumu virs tās. Lai pēc projekta realizācijas netiktu apgrūtināta virszemes helikoptera laukuma infrastruktūras uzturēšana un pieejamība, kas radītu papildus riskus un neatbilstību NATO standartiem, pēc projekta realizācijas būs nepieciešams noteikt apbūves augstuma ierobežojumus drošības zonai, kas skars arī blakus esošos nekustamos īpašumus.

Kritiskajai infrastruktūrai valsts apdraudējuma gadījumā tiek noteikts pienākums turpināt darbību, lai nodrošinātu valstij un sabiedrībai kritisko pakalpojumu sniegšanu, atbalstu apdraudējuma situācijas pārvarēšanai, tāpēc, lai nodrošinātu to, ka kritiskā infrastruktūra būtu spējīga nepārtraukt savu darbību un veikt visas nepieciešamās funkcijas valsts apdraudējuma gadījumā, ir nepieciešams nodrošināt iespēju operatīvi reaģēt.
Risinājuma apraksts
Nacionālo interešu objektiem ir noteikts īpašs regulējums, tai skaitā:
Būvniecības likuma 15.panta pirmās daļas 1.punktā noteikts, ka būvatļauju izdod, ja būvniecības iecere atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, lokālplānojumam (ja tāds ir izstrādāts) un detālplānojumam (ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvajiem aktiem), izņemot gadījumus, kad būvniecības iecere attiecas uz nacionālo interešu objektu.
Atbilstoši Būvniecības likuma 14.panta devītajai daļai būvatļauju var apstrīdēt vai pārsūdzēt mēneša laikā no dienas, kad stājas spēkā būvatļauja.
Būvniecības likuma 15.panta septītā daļa noteic, ka nacionālā interešu objekta būvniecībai izdotas būvatļaujas apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tās darbību.

Ņemot vērā RAKUS teritorijas un objektu būtisku nepieciešamību sabiedrības interešu nodrošināšanai un ilgtspējīgai izmantošanai un RAKUS nākotnes attīstības plānus, nepieciešams noteikt nacionālo interešu objekta statusu RAKUS teritorijai un objektiem šādu nekustamo īpašumu robežās:
a) Hipokrāta ielā 2, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2078) (Stacionārs “Gaiļezers”, plānotais Jaunais plaušu un infekciju slimību ārstniecības korpuss un plānotais RAKUS vienotais ambulatorais centrs);
b) Bez adreses (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2079) (atsavināmais nekustamais īpašums, uz kura atrodas Patoloģijas centrs un Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs);
c) Hipokrāta ielā 4, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2117) (atsavināmais nekustamais īpašums, uz kura atrodas Latvijas Onkoloģijas centrs);
d) Lielvārdes ielā 68, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 092 0409) (Stacionārs “Biķernieki”).

Nacionālo interešu objekta statuss ar rīkojuma projektu tiek noteikts visiem nekustamā īpašuma objektiem, kas atrodas rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu sastāvā.

Nacionālo interešu objekta statuss netiek noteikts LIC, kas atrodas Linezera ielā 3, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 092 0336), un TPSC, kas atrodas Upeslejās, Stopiņu pagastā, Ropažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 8096 005 0095). Anotācijas 1.3. punktā aprakstīts RAKUS infrastruktūras attīstības redzējums pārvietot LIC un TPSC uz Hipokrāta ielas kompleksu. Veselības ministrija pašreiz izstrādā tās valdījumā esošo nekustamo īpašumu attīstības koncepciju, kurā tiks izvērtēta rīcība ar šobrīd LIC un TPSC izmantotajiem nekustamajiem īpašumiem, paturot iespēju arī organizēt šo nekustamo īpašumu atsavināšanu. Apsaimniekošanas līgumā ir norādīts nekustamais īpašums Linezera ielā 6, Rīgā, taču tas vairs neatrodas Veselības ministrijas valdījumā un RAKUS apsaimniekošanā (pārvaldīšanā), savukārt apsaimniekošanas līgumā nav norādīts LIC izmantotais nekustamais īpašums, jo apsaimniekošanas līgums noslēgts 2009.gadā, savukārt LIC iekļauts RAKUS sastāvā 2012.gadā.


Teritorijas attīstības plānošanas likuma 17.pantā noteiktas prasības priekšlikumu par nacionālo interešu objektu izveidošanu noformēšanai un virzīšanai apstiprināšanai, tai skaitā:

-priekšlikumu virza apstiprināšanai sadarbībā ar vietējām pašvaldībām, kuru teritoriju ietekmēs nacionālo interešu objekts - Veselības ministrija ir saņēmusi Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta 27.06.2022. vēstuli Nr.DA-22-16745-nd, kurā minēts, ka departaments neiebilst nacionālā interešu objekta statusa noteikšanai šī rīkojuma projektā norādītajiem nekustamajiem īpašumiem; 

-priekšlikumā ietver vietas izvēles pamatojumu - nacionālo interešu objekta vieta izvēlēta atbilstoši ārstniecības iestādes vēsturiskai atrašanās vietai;

-priekšlikumā ietver ietekmes uz vidi novērtējuma rezultātus, ja tas ir nepieciešams saskaņā ar normatīvo aktu prasībām - RAKUS teritorijā netiek veiktas un nav paredzēts veikt darbības vai attīstīt objektus, kuriem atbilstoši likumam "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" būtu nepieciešams veikt ietekmes uz vidi novērtējumu;

-priekšlikumā nosaka objekta funkcionēšanai nepieciešamo teritoriju un aizsargjoslu, ja tāda paredzēta normatīvajos aktos;
Objekta funkcionēšanai nepieciešamā teritorija ir šādu nekustamo īpašumu robežās bez aizsargjoslām:
a) Hipokrāta ielā 2, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2078);
b) bez adreses (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2079);
c) Hipokrāta ielā 4, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 122 2117);
d) Lielvārdes ielā 68, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 092 0409);

-priekšlikumā nosaka objekta izmantošanas nosacījumus - nacionālo interešu objekta teritorijā nodrošināt ārstniecības iestādes darbību, sniedzot ambulatoros un stacionāros veselības aprūpes pakalpojumus, kā arī veicot citas, tai skaitā izglītības un zinātnes, aktivitātes. Saskaņā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 5. panta otrās daļas 5. punktu – RAKUS izmanto apsaimniekošanā (pārvaldīšanā) nodotos valsts nekustamos īpašumus (publiska persona savu mantu nodod privātpersonai vai kapitālsabiedrībai tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu pildīšanai, arī publiskas personas pakalpojumu sniegšanai);

-ja netiek piemērots ietekmes uz vidi novērtējums, attiecīgās nozares ministrija Ministru kabineta noteiktajā kārtībā organizē sabiedrības informēšanu par priekšlikumu - atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.punktam sabiedrībai tika dota iespēja sniegt viedokli par noteikumu projektu. Priekšlikumi netika saņemti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nacionālā interešu objekta statusa iegūšanai nav alternatīvas.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Projekts nerada izmaksas, prasības ir samērīgas pret ieguvumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.punktam sabiedrībai tika dota iespēja sniegt viedokli par noteikumu projektu.
Priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts tiešā veidā neskar teritorijas attīstību, taču nacionāla interešu objekta statusa noteikšana RAKUS ļaus attīstīt infrastruktūru, izvairoties no būvatļaujas apstrīdēšanas/pārsūdzības riska.

Informācija par nacionālo interešu objektu tiks ievietota Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā (TAPIS) 2 (divu) mēnešu laikā pēc statusa piešķiršanas. Informācijas ievietošanu veiks Veselības ministrija sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi