Anotācija (ex-ante)

22-TA-2971: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra rīkojumā Nr. 994 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma (turpmāk – Likums) 24., 25. un 74.pants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Samazināt ar MK 21.12.2021. rīkojumu Nr. 994 piešķirto finansējumu Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksām 20 euro mēnesī, vienlaikus kompensējot citus Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk - VSAA) faktiski veiktos izdevumus 2022.gadā saistībā ar Covid-19 seku pārvarēšanu, Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma pasākumu īstenošanu un izmaksātajiem valsts sociālajiem pabalstiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar MK 21.12.2021. rīkojumu Nr. 994 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" (turpmāk - Rīkojums) Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) (VSAA) no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ir piešķirts finansējums, kas nepārsniedz 30 059 119 euro, tai skaitā:
1) 30 051 540 euro, lai Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām nodrošinātu pabalsta izmaksu 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam;
2) 7 579 euro VSAA personālam samaksai par virsstundu darbu, lai VSAA nodrošinātu 1. punktā minētā pabalsta izmaksas.

Sākotnējais pieprasījums pabalsta izmaksai 20 euro mēnesī tika pamatots uz pieņēmumu, ka personu, kuras dzīvo Latvijā, līdz 2021.gada 31.decembrim ir sasniegušas 60 gadu vecumu un ir veikušas pilnu vakcinācijas kursu pret  Covid-19 infekciju, kā arī personu, kuras veselības dēļ nevar veikt vakcināciju un ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt vakcināciju pret Covid-19 līdz 2022.gada 31.martam, skaits sasniegs 500 859 personas mēnesī. Līdz ar to nepieciešamais finansējums pabalsta izmaksai 20 euro mēnesī laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.martam tika prognozēts 30 051 540 euro.

Uz 2022.gada 25.septembri pabalsta izmaksu nodrošināšanai izlietoti līdzekļi 23 757 020 euro apmērā, veicot kopā 1 187 851 izmaksu, kas atbilst saņēmēju skaitam – 395 950 personām.
Jāņem vērā, ka atbilstoši Likuma 76.pantam iesniegums par 20 euro pabalsta piešķiršanu VSAA iesniedzams sešu mēnešu laikā no:
1) Likuma 74. panta pirmās daļas spēkā stāšanās dienas, ja līdz tai ir pabeigts pilns vakcinācijas kurss vai saņemts atzinums par nepieciešamību atlikt vakcināciju pret Covid-19 vai ES digitālais Covid sertifikāts;
2) dienas, kad ir pabeigts pilns vakcinācijas kurss vai saņemts atzinums par nepieciešamību atlikt vakcināciju pret Covid-19 vai ES digitālais Covid sertifikāts, ja pilns vakcinācijas kurss ir pabeigts, atzinums par nepieciešamību atlikt vakcināciju pret Covid-19 vai ES digitālais Covid sertifikāts ir saņemts laikposmā no Likuma 74. panta pirmās daļas spēkā stāšanās dienas līdz 2021. gada 31. decembrim.
VSAA minēto iesniegumu izskata un lēmumu par 20 euro pabalsta izmaksu pieņem 30 dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas vai informācijas saņemšanas no Nacionālā veselības dienesta. Pabalstu personai sāk izmaksāt 30 dienu laikā no dienas, kad pieņemts lēmums par tā piešķiršanu.
Līdz ar to pēc pabalsta izmaksu nosacījumiem, pēdējais termiņš, kad persona var pieteikties VSAA ir 30.06.2022. VSAA lēmumu pieņem 30 dienu laikā, t.i., 29.07.2022. un izmaksā vēl 30 dienu laikā, t.i., 27.08.2022.
Vienlaikus pabalsta izmaksas 20 euro mēnesī turpinās arī pēc 2022. gada 31. marta, jo, piemēram, pabalsta izmaksas periodā VSAA vēl nebija pieņēmusi lēmumu par vecuma pensijas piešķiršanu (iesniegums bija iesniegts, bet bija atlikta lēmuma pieņemšana, jo VSAA bijusi nepieciešama precizēta informācija par pakalpojuma saņēmēju, t.sk., tām pensijām, kuras tiek noteiktas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu Nr.883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu vai divpusējiem starpvalstu līgumiem sociālās drošības jomā un tiesību noteikšanai ir nepieciešams ilgāks laiks); pakalpojums bija piešķirts, bet dažādu iemeslu dēļ bija problēmas ar izmaksu (piem., pakalpojuma saņēmējam ir bijis nobloķēts konts, kā rezultātā pakalpojuma saņēmējs ir precizējis konta numuru un pabalsts faktiski ir saņemts pēc Rīkojumā norādītā datuma) u.c.

LM, izvērtējot pabalsta izmaksas tendences, prognozē, ka līdz 2022.gada beigām pabalsta izmaksām vēl būs nepieciešami ne vairāk kā 7 920 euro (detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas 3.sadaļas 6.2. apakšpunktā). Līdz ar to 2022.gadā izdevumi pabalsta izmaksām tiek prognozēti 23 764 940 euro, t.i, par 6 286 600 euro mazāk nekā apstiprināts ar Rīkojumu.

Vienlaikus ar Rīkojuma 1.2. apakšpunktu apstiprinātais finansējums 7 579 euro VSAA personālam samaksai par virsstundu darbu, lai VSAA nodrošinātu pabalsta izmaksas, nav bijis nepieciešams, jo VSAA saistībā ar pabalsta izmaksu virsstundas nav veikusi.

Līdz ar to kopējais izdevumu atlikums, salīdzinot ar Rīkojumā apstiprināto, tiek prognozēts  6 294 179 euro apmērā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vienlaikus LM virza šādus priekšlikumus izdevumu pabalsta izmaksām 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam prognozētās ekonomijas novirzīšanai:
1) MK rīkojuma projekts “Grozījums Ministru kabineta 2022.gada 1.februāra rīkojumā Nr.53 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””, palielinot ar šo rīkojumu piešķirto finansējumu atbalsta izmaksai 50 euro mēnesī par laikposmu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim, ņemot vērā pabalsta faktisko izpildi uz 2022.gada 25.septembri un prognozētos izdevumus līdz 2022.gada beigām, kā arī VSAA veiktos izdevumus informācijas tehnoloģiju sistēmu pielāgošanai, atbilstoši faktiski veiktajiem izdevumiem (kopumā 1 510 358 euro apmērā).
2) MK rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, lai segtu izdevumus, kas radušies 2022.gadā vienreizēja atbalsta izmaksām bērna vecākam, aizbildnim, audžuģimenei vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītājam 500 euro apmērā par katru bērnu, atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 62., 63. un 63.1 pantam (197 500 euro apmērā), kā arī vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 68. pantā noteiktajām personām, kuras saņem VSAA administrēto pakalpojumu (18 600 euro apmērā), atbilstoši faktiski veiktajiem izdevumiem uz 2022.gada 25.septembri.
3) MK rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, lai segtu izdevumus par slimības pabalstiem, kas atbilstoši likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" pārejas noteikumu 55. un 56. punktam izmaksāti no 2022.gada 1.maija līdz 2022.gada 31.augustam personām, kurām ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19, no pirmās darbnespējas dienas, ja tām darbnespējas lapa izsniegta sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos mājas karantīnā, kā arī personām no darbnespējas pirmās dienas līdz darbnespējas trešajai dienai, ja tām darbnespējas lapa izsniegta akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ, tajā skaitā personām, kurām pirmā darbnespējas diena ir laikposmā no 2021. gada 1. decembra līdz 2021. gada 31. decembrim un no 2022. gada 17. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim (1 958 323 euro apmērā).
4) MK rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2022.gada 1.marta līdz 2022. gada 31. jūlijam, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem VSAA izmaksātajiem valsts sociālajiem pabalstiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta trešās daļas 9.punktam, vienpadsmitajai un trīspadsmitajai daļai, kā arī 7.2 panta ceturtajai, devītajai un vienpadsmitajai daļai (1 128 205 euro).

Kopējais ar Rīkojumu pārdalāmais finansējums iepriekš minētajiem pasākumiem ir plānots 4 812 986 euro apmērā (izdevumus pārdalot no Rīkojuma 1.1. apakšpunktā piešķirtajiem līdzekļiem Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksai 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam).
Līdz ar to ar Rīkojuma 1.1. apakšpunktā piešķirtā finansējuma pabalsta izmaksai 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam līdzekļu atlikums pret Rīkojumā apstiprināto ir plānots 1 473 614 euro apmērā. Savukārt ar Rīkojuma 1.2.apakšpunktā piešķirtā finansējuma VSAA personālam samaksai par virsstundu darbu, lai VSAA nodrošinātu pabalsta izmaksas, līdzekļu atlikums pret Rīkojumā apstiprināto ir  7 579 euro.

Līdz ar to kopējais izdevumu atlikums, salīdzinot ar Rīkojumā apstiprināto, tiek plānots 1 481 193 euro apmērā.
Minētais finansējums LM būs nepieciešams, lai segtu izdevumus, kas radušies par pakalpojumu nodrošināšanu un pabalstu izmaksu laika posmā no 01.08.2022. līdz 31.12.2022. Ukrainas civiliedzīvotājiem, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam.    
 
Risinājuma apraksts
LM ierosina veikt grozījumus Rīkojumā, samazinot ar Rīkojuma 1.1. apakšpunktu piešķirtos līdzekļus Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksai 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam 6 286 600 euro apmērā (kopējais plānotais izdevumu samazinājums pabalsta izmaksai). Kā arī, samazinot ar Rīkojuma 1.2. apakšpunktu piešķirtos līdzekļus VSAA personālam samaksai par virsstundu darbu, lai VSAA nodrošinātu pabalsta izmaksas, 7 579 euro apmērā.
Par papildus nepieciešamo finansējumu, lai segtu izdevumus, kas radušies par pakalpojumu nodrošināšanu un pabalstu izmaksu laika posmā no 01.08.2022. līdz 31.12.2022. Ukrainas civiliedzīvotājiem, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam, LM iesniegs atsevišķu pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.   

Ņemot vērā iepriekš minēto, LM ierosina Rīkojumā 1.punktu izteikt šādā redakcijā:
"Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Labklājības ministrijai finansējumu, kas nepārsniedz 23 764 940 euro, lai Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām nodrošinātu pabalsta izmaksu 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam.”.

Ar MK rīkojuma projektu tiek samazināta ar Rīkojumu piešķirtā apropriācija no valsts budžeta programmā 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 6 294 179 euro apmērā, t.sk. 4 812 986 euro finansējums tiek novirzīts citiem mērķiem atbilstoši LM sagatavotajiem MK rīkojumu projektiem.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pensionāri
  • personas ar invaliditāti
  • diaspora
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
23 720 519
-7 579
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
23 720 519
-7 579
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
23 720 519
-7 579
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
23 720 519
-7 579
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ar Rīkojumu LM (VSAA) no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ir piešķirts finansējums, kas nepārsniedz 30 059 119 euro, tai skaitā:
1) 30 051 540 euro, lai Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām nodrošinātu pabalsta izmaksu 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam;
2) 7 579 euro VSAA personālam samaksai par virsstundu darbu, lai VSAA nodrošinātu 1. punktā minētā pabalsta izmaksas.

Ar FM 12.01.2022. rīkojumu Nr.12 un FM 09.06.2022. rīkojumu Nr.371 ir piešķirti līdzekļi 23 720 519 euro apmērā, tai skaitā:
1) 23 712 940 euro, lai Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām nodrošinātu pabalsta izmaksu 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam;
 2) 7 579 euro VSAA personālam samaksai par virsstundu darbu, lai VSAA nodrošinātu 1. punktā minētā pabalsta izmaksas.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pabalsta izmaksa 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam
Saskaņā ar Rīkojuma 1.1. apakšpunktu, lai  Likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām nodrošinātu pabalsta izmaksu 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam LM (VSAA) piešķirti 30 051 540 euro.
Saskaņā ar VSAA izpildes datiem uz 2022.gada 25.septembri, izdevumi pabalsta 20 euro mēnesī par laikposmu no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. martam izmaksām ir veikti 23 757 020 euro apmērā, t.i., par 6 294 520 euro mazāk nekā plānots.
Saskaņā ar VSAA statistikas datiem pakalpojuma saņēmēju skaits, kuriem tika izmaksāts atbalsts:
2022.gada janvārī – 385 442 pakalpojuma saņēmēji
2022.gada februārī – 388 070 pakalpojuma saņēmēji
2022.gada martā – 388 560 pakalpojuma saņēmēji
2022.gada aprīlī – 858 pakalpojuma saņēmēji
2022.gada maijā – 886 pakalpojuma saņēmēji
2022.gada jūnijā – 301 pakalpojuma saņēmējs
2022.gada jūlijā – 154 pakalpojuma saņēmēji
2022.gada augustā - 2 pakalpojuma saņēmēji
Ņemot vērā pēdējo mēnešu pakalpojuma skaita, par kuriem ticis izmaksāts pabalsts, samazinājuma tendences, LM prognozē, ka turpmākos mēnešus pakalpojuma saņēmēju skaits, kuriem tiks izmaksāts pabalsts nepārsniegs 20  pakalpojuma saņēmējus vidēji mēnesī.
Līdz ar to 2022.gada septembrī – decembrī vēl papildu nepieciešamais finansējums atbalsta maksājumam tiek prognozēts: (20 pakalpojuma saņēmēji x4 mēn.x 20 euro x 5 mēn.* = 8 000 euro. Ņemot vērā VSAA izpildes datus no 2022.gada 1.septembra līdz 25.septembrim, izdevumi atbalsta maksājumam ir veikti 80 euro apmērā. Līdz ar to LM prognozē, ka līdz 2022.gada 31.decembrim atbalsta maksājumam papildus nepieciešamais finansējums būs 8 000 euro – 80 euro = 7 920 euro.

Kopējais nepieciešamais finansējums pabalstam 20 euro mēnesī par laikposmu no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31.martam tiek prognozēts 23 757 020 euro + 7 920 euro = 23 764 940 euro apmērā.
Līdz ar to izdevumiem pabalstam 20 euro mēnesī par laikposmu no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31.martam tiek prognozēts finanšu resursu ietaupījums 6 286 600 euro apmērā (30 051 540 euro - 23 764 940 euro), tajā skaitā 4 812 986 euro novirzot šādiem pasākumiem:
1) MK rīkojuma projektam “Grozījums Ministru kabineta 2022.gada 1.februāra rīkojumā Nr.53 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””, palielinot ar šo rīkojumu piešķirto finansējumu atbalsta izmaksai 50 euro mēnesī par laikposmu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim, ņemot vērā pabalsta faktisko izpildi uz 2022.gada 25.septembri un prognozētos izdevumus līdz 2022.gada beigām, kā arī VSAA veiktos izdevumus informācijas tehnoloģiju sistēmu pielāgošanai, atbilstoši faktiski veiktajiem izdevumiem (kopumā 1 510 358 euro apmērā).
2) MK rīkojuma projektam “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, lai segtu izdevumus, kas radušies 2022.gadā vienreizēja atbalsta izmaksām bērna vecākam, aizbildnim, audžuģimenei vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītājam 500 euro apmērā par katru bērnu, atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 62., 63. un 63.1 pantam (197 500 euro apmērā), kā arī vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 68. pantā noteiktajām personām, kuras saņem VSAA administrēto pakalpojumu (18 600 euro apmērā), atbilstoši faktiski veiktajiem izdevumiem uz 2022.gada 25.septembri.
3) MK rīkojuma projektam “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, lai segtu izdevumus par slimības pabalstiem, kas atbilstoši likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" pārejas noteikumu 55. un 56. punktam izmaksāti no 2022.gada 1.maija līdz 2022.gada 31.augustam personām, kurām ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19, no pirmās darbnespējas dienas, ja tām darbnespējas lapa izsniegta sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos mājas karantīnā, kā arī personām no darbnespējas pirmās dienas līdz darbnespējas trešajai dienai, ja tām darbnespējas lapa izsniegta akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ, tajā skaitā personām, kurām pirmā darbnespējas diena ir laikposmā no 2021. gada 1. decembra līdz 2021. gada 31. decembrim un no 2022. gada 17. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim (1 958 323 euro apmērā).
4) MK rīkojuma projektam “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2022.gada 1.marta līdz 2022. gada 31. jūlijam, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras izmaksātajiem valsts sociālajiem pabalstiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta trešās daļas 9.punktam, vienpadsmitajai un trīspadsmitajai daļai, kā arī 7.2 panta ceturtajai, devītajai un vienpadsmitajai daļai (1 128 205 euro).

Par papildus plānoto līdzekļu atlikumu 1 481 193 euro apmērā LM samazina ar Rīkojumu piešķirto apropriāciju no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", t.sk. 1 473 614 euro apmērā saistībā ar plānoto finansējuma atlikumu pabalsta izmaksai 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam un  7 579 euro apmērā saistībā ar piešķirtā finansējuma VSAA personālam samaksai par virsstundu darbu, lai VSAA nodrošinātu pabalsta izmaksas, līdzekļu atlikumu.

Vienlaikus LM vērš uzmanību, ka LM būs nepieciešams papildus finansējums, lai segtu izdevumus, kas radušies par pakalpojumu nodrošināšanu un pabalstu izmaksu laika posmā no 01.08.2022. līdz 31.12.2022. Ukrainas civiliedzīvotājiem, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam, par kuru LM iesniegs atsevišķu pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.  

Ņemot vērā, ka ar FM 12.01.2022. rīkojumu Nr.12 un FM 09.06.2022. rīkojumu Nr.371 ir piešķirti līdzekļi 23 720 519 euro apmērā, tai skaitā:
1) 23 712 940 euro, lai Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām nodrošinātu pabalsta izmaksu 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam;
 2) 7 579 euro VSAA personālam samaksai par virsstundu darbu, lai VSAA nodrošinātu 1. punktā minētā pabalsta izmaksas,
LM pēc MK rīkojuma projekta apstiprināšanas iesniegs FM priekšlikumus grozījumiem FM 12.01.2022. rīkojumā Nr.12, samazinot finansējumu par 7 579 euro VSAA personālam samaksai par virsstundu darbu, lai VSAA nodrošinātu pabalsta izmaksas, ņemot vērā, ka VSAA virsstundas faktiski nav veikusi.


* atbilstoši Likuma 74.pantam maksimālais mēnešu skaits, par kuru var tikt piešķirts 20 euro atbalsts -  no 2021. gada 1. novembra līdz 2022. gada 31. martam.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. MK rīkojuma projekts “Grozījums Ministru kabineta 2022.gada 1.februāra rīkojumā Nr.53 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””

Pamatojums un apraksts
Ar MK rīkojuma projektu “Grozījums Ministru kabineta 2022.gada 1.februāra rīkojumā Nr.53 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””” paredzēts palielināt ar šo rīkojumu piešķirto finansējumu atbalsta izmaksai 50 euro mēnesī par laikposmu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim, ņemot vērā pabalsta faktisko izpildi uz 2022.gada 25.septembri un prognozētos izdevumus līdz 2022.gada beigām, kā arī VSAA veiktos izdevumus informācijas tehnoloģiju sistēmu pielāgošanai, atbilstoši faktiski veiktajiem izdevumiem.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.2. MK rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””

Pamatojums un apraksts
MK rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” paredz piešķirt LM (VSAA) finansējumu, lai segtu izdevumus, kas radušies 2022.gadā vienreizēja atbalsta izmaksām bērna vecākam, aizbildnim, audžuģimenei vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītājam 500 euro apmērā par katru bērnu, atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 62., 63. un 63.1 pantam, kā arī vienreizēja pabalsta 200 euro apmērā izmaksām Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 68. pantā noteiktajām personām, kuras saņem VSAA administrēto pakalpojumu, atbilstoši faktiski veiktajiem izdevumiem uz 2022.gada 25.septembri.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.3. MK rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””

Pamatojums un apraksts
MK rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” paredz piešķirt finansējumu LM (VSAA), lai segtu izdevumus par slimības pabalstiem, kas atbilstoši likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" pārejas noteikumu 55. un 56. punktam izmaksāti no 2022.gada 1.maija līdz 2022.gada 31.augustam personām, kurām ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts vai kuras ir saņēmušas atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19, no pirmās darbnespējas dienas, ja tām darbnespējas lapa izsniegta sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos mājas karantīnā, kā arī personām no darbnespējas pirmās dienas līdz darbnespējas trešajai dienai, ja tām darbnespējas lapa izsniegta akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ, tajā skaitā personām, kurām pirmā darbnespējas diena ir laikposmā no 2021. gada 1. decembra līdz 2021. gada 31. decembrim un no 2022. gada 17. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.4. MK rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””

Pamatojums un apraksts
MK rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” paredz piešķirt finansējumu LM (VSAA), lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2022.gada 1.marta līdz 2022. gada 31. jūlijam, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras izmaksātajiem valsts sociālajiem pabalstiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta trešās daļas 9.punktam, vienpadsmitajai un trīspadsmitajai daļai, kā arī 7.2 panta ceturtajai, devītajai un vienpadsmitajai daļai.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi