Anotācija (ex-ante)

24-TA-70: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Raimonda Lapiņa pārcelšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts civildienesta likuma 11.panta trešā daļa, 37.panta pirmā, 2.un trešā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Raimonda Lapiņa pārcelšanu” mērķis ir nodrošināt Centrālās statistikas pārvaldes darbības nepārtrauktību un funkciju efektīvu izpildi, priekšnieka amatā pārceļot Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieku Raimondu Lapiņu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar 2023.gada 30.decembri Centrālās statistikas pārvaldes priekšnieka amata vieta ir vakanta. Šobrīd Centrālo statistikas pārvaldi vada pienākumu izpildītājs. Saskaņā ar Statistikas likuma 4.panta otro daļu Centrālā statistikas pārvalde (turpmāk — Pārvalde) ir tiešās pārvaldes iestāde, kura darbojas Ekonomikas ministrijas pārraudzībā, un Pārvaldes priekšnieku, saskaņā ar Ministru kabineta 27.11.2018. noteikumu Nr.732 "Centrālās statistikas pārvaldes nolikums" 6.punktu, pēc tā kandidatūras apstiprināšanas Ministru kabinetā ieceļ amatā un atbrīvo no amata ekonomikas ministrs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pārvaldes mērķis ir nodrošināt oficiālo statistiku un koordinēt oficiālās statistikas sistēmu, lai nodrošinātu statistiskās informācijas lietotājus ar neatkarīgu augstas kvalitātes oficiālo statistiku, tai skaitā Pārvaldei kā ekonomikas ministra pārraudzībā esošai valsts pārvaldes iestādei ir nozīmīga loma nodrošinot oficiālo statistiku un datus tautsaimniecības politikas izstrādei. Pārvaldes mērķu īstenošanai nepieciešams modernizēt Pārvaldes statistisko datu vākšanas, apstrādes un izplatīšanas informācijas sistēmas, ieviest jaunus e-risinājumus, attīstīt metodoloģiju publiski pieejamās informācijas kvalitātes pilnveidošanai. Ņemot vērā nozares izaicinājumus kopumā, to sekmīgai īstenošanai ir svarīgi pēc iespējas ātrāk nodrošināt un darbam Pārvaldes priekšnieka amatā piesaistīt profesionāli ar iepriekšēju pieredzi un zināšanām nozarē. Izvērtējot Pārvaldes priekšnieka amata prasības kopsakarā ar nozarē esošajiem cilvēkresursiem, ir uzklausīts Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieka R. Lapiņa, kura pārziņā ir tautsaimniecības politikas joma, viedoklis. Lai pēc iespējas ātrāk nodrošinātu Pārvaldes darbības nepārtrauktību un efektīvu uzdevumu izpildi, ir nepieciešams iecelt Pārvaldes priekšnieku. Atbilstoši minētajam un izvērtējot Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieka R.Lapiņa atbilstību Pārvaldes priekšnieka amata aprakstā noteiktajām prasībām, ir pieņemts lēmums par ierēdņa profesionālo karjeras izaugsmi resora ietvaros.   
  
Risinājuma apraksts
Nepieciešams lēmums par ierēdņa pārcelšanu Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk — Pārvalde)  priekšnieka amatā. Saskaņā ar Valsts civildienesta likuma 37.panta 2.1 daļu, lēmumu par ierēdņa pārcelšanu pārraudzībā esoša iestādes vadītāja amatā ministrs pieņem pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu. Lai nodrošinātu labu pārvaldību, it sevišķi civildienesta uzdevumu efektīvu izpildi atbilstoši Pārvaldes darbības izvirzītajām prioritātēm, Pārvaldes priekšnieka amatam nepieciešams kandidāts ar zināšanām un pieredzi nozarē un administratīvajā darbā. Raimondam Lapiņam ir pieredze nozares politikas un stratēģijas īstenošanā, kā arī pieredze valsts sekretāra vietnieka tautsaimniecības jautājumos amatā, īstenojot par Pārvaldes darbu atbildīgās amatpersonas pienākumus. R. Lapiņa līdzšinējā profesionālā pieredze un kvalifikācija nodrošinās Pārvaldes kapacitātes stiprināšanu, veicinot tās efektīvu uzdevumu un funkciju izpildi. Raimonds Lapiņš ir sniedzis piekrišanu viņa pārcelšanai Pārvaldes priekšnieka amatā. 
Ņemot vērā, ka šajā ierēdņa pārcelšanas situācijā runa ir par Ekonomikas ministrijas pārraudzības iestādes augstāko amatpersonu, kuru ieceļ ministrs, tad valsts civildienesta likuma 37.panta trešajā daļā minētais par iestādes viedokļa izvērtēšanu neatbilst konkrētai situācijai un nav lietderīgs. 
Ievērojot iepriekš minēto, sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Raimonda Lapiņa pārcelšanu". Rīkojuma projekts paredz apstiprināt Ministru kabinetā Raimonda Lapiņa kandidatūru pārcelšanai Pārvaldes priekšnieka amatā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Raimonds Lapiņš
Ietekmes apraksts
pārcelts Centrālās statistikas pārvaldes priekšnieka amatā
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
nav
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi