Anotācija (ex-ante)

22-TA-961: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 10. panta trešā daļa.
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta ceturtā daļa un 8.panta pirmā daļa.
Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022.gada 29.aprīļa rīkojumu Nr.302 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā”) (turpmāk – Pasākumu plāns) 7.2. un 7.6.apakšpunktā ietvertais pasākums.
Ministru kabineta 2022.gada 1.marta sēdes prot.Nr.12 21.§ 7.punktā dotais uzdevums.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījums Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (turpmāk - Noteikumu projekts) mērķis – nodrošināt Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārajās ārstniecības iestādēs.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta ceturtajai daļai Ukrainas civiliedzīvotājiem (termina tvērums noteikts Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 1.pantā) ir tiesības Latvijā saņemt valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus tādā pašā apjomā kā Latvijā valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros apdrošinātām personām. Veselības aprūpes finansēšanas un organizēšanas kārtību, tai skaitā ārstniecības pakalpojumu veidus un apjomus, kuri tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem, kā arī šo pakalpojumu organizēšanas un apmaksas kārtību, nosaka 2018. gada 28. augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus stacionārajās ārstniecības iestādēs, nepieciešami atbilstoši grozījumi Noteikumos Nr.555.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts (Noteikumu projekta 1.punkts) paredz stacionārajām ārstniecības iestādēm samaksu atbilstoši faktiskajām izmaksām par:
1) pacientu medicīnisko transportēšanu no ārvalsts ārstniecības iestādes uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā.
Pacientu (Ukrainas iedzīvotāju, tai skaitā karavīru) uzņemšanas algoritms paredz, ka pamatā pacienti tiks uzņemti no Latvijas robežas vai lidostas, taču atsevišķās situācijās (piemēram, saskaņā ar vienošanos starptautiskās palīdzības ietvaros) tie uz Latviju var tikt medicīniski transportēti arī no ārvalsts ārstniecības iestādes. Šajā gadījumā stacionārās ārstniecības iestādes nodrošinās pacientu medicīnisko transportēšanu uz Latviju.
Papildus norādāms, ka jautājums par Ukrainas iedzīvotāju medicīnisko transportēšanu no ārvalsts ārstniecības iestādes uz Latviju tika skatīts valdību veidojošo politisko partiju pārstāvju sadarbības sanāksmē š.g. 25.aprīlī, kur tika panākta konceptuāla vienošanās par atbalstu šī pasākuma ieviešanai, tai skaitā pasākuma īstenošanai piešķirt papildu finansējumu. Vēršam uzmanību, ka minētā aktivitāte nav iekļauta Pasākumu plānā kā atsevišķs pasākums, bet ir realizējama Pasākuma plāna 7.2.apakšpunktā ietvertā pasākuma “Primārās, sekundārās un ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” novērtētā indikatīvi papildu nepieciešamā finansējuma ietvaros. Skaidrojam, ka medicīniskā transportēšana ir neatņemama veselības aprūpes pakalpojuma sastāvdaļa, un Ukrainas pacientu medicīniskā transportēšana no ārvalsts ārstniecības iestādes ir plānota tikai atsevišķos, izņēmuma gadījumos (indikatīvi uz doto brīdi plānoti 50 pacienti līdz 2022.gada beigām), piemēram,  saskaņā ar vienošanos starptautiskās palīdzības ietvaros.    
2) pacientu nogādāšanu no vienas stacionārās ārstniecības iestādes uz citu stacionāro ārstniecības iestādi (atbilstoši Pasākumu plāna 7.6.apakšpunktā ietvertajam pasākumam).
Pacientu (Ukrainas iedzīvotāju, tai skaitā karavīru) uzņemšanas algoritms paredz, ka nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus nodrošinās VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”, SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (pieaugušajiem) un VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” (bērniem) vai cita stacionārā ārstniecības iestāde atbilstoši veselības stāvoklim.  Saņemot nepieciešamo medicīnisko palīdzību attiecīgajā stacionārā, pacients ārstēšanas turpināšanai var tikt pārvest uz citu stacionāro ārstniecības iestādi.

Ievērojot to, ka šobrīd nav iespējams skaidri prognozēt, cik ilgi tiks nodrošināta medicīniskās palīdzības sniegšana Ukrainas iedzīvotājiem, iespējams, tā tiks turpināta arī pēc Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta beigām, jo, karadarbībai beidzoties, vieglāk organizējama pacientu pārvešana medicīniskās palīdzības saņemšanai ārpus Ukrainas, Noteikumu projekts paredz minēto pasākumu īstenošanu līdz 2022.gada 31.decembrim, taču nepieciešamības gadījumā šis termiņš tiks pārskatīts atbilstoši aktuālajai situācijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ukrainas iedzīvotāji (tai skaitā karavīri), kuriem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ tiks nodrošināta nepieciešamā veselības aprūpe Latvijā, kā arī ārstniecības iestādes, kuras sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes, kuras sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
36 895 087
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
36 895 087
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
36 895 087
1 051 459
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
36 895 087
1 051 459
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 051 459
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 051 459
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 051 459
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2022. gadam atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2022. gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2022.gada 3.maiju:   

Veselības ministrijas  budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem izlietojums”:
Resursi izdevumu segšanai   36 895 087 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 36 895 087 euro
Izdevumi  36 895 087 euro, tai skaitā:
Uzturēšanas izdevumi 36 895 087 euro

Noteikumu Nr.555 260.punkts (Noteikumu projekta 1.punkts) paredz, ka Nacionālais veselības dienests līdz 2022. gada 31. decembrim stacionārajām ārstniecības iestādēm stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu, ko Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedz Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ, nodrošināšanai līgumā ar dienestu noteiktajā kārtībā veic samaksu atbilstoši faktiskajām izmaksām par:
1) pacientu medicīnisko transportēšanu no ārvalsts ārstniecības iestādes uz stacionāro ārstniecības iestādi Latvijā ar indikatīvu finansiālu ietekmi 380 050 euro (skat. anotācijas 1.pielikumu) (atbilstoši Pasākumu plāna 7.2.apakšpunktā ietvertajam pasākumam).
Finansējuma avots: valsts budžeta programma 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

2) pacientu nogādāšanu no stacionārās ārstniecības iestādes uz citu stacionāro ārstniecības iestādi ar indikatīvu finansiālu ietekmi 671 409 euro (skat. anotācijas 2.pielikumu)  (atbilstoši Pasākumu plāna 7.6.apakšpunktā ietvertajam pasākumam).
Iepriekšminētā plāna papildu finansējuma avots pasākumu plāna īstenošanai ir budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” plānotie līdzekļi).
Kopējais nepieciešamais finansējums noteikumu projekta īstenošanai 2022.gadā ir 1 051 459 euro, kurus nepieciešams segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Aprēķinātā ietekme noteikumu projekta īstenošanai ir indikatīva un var mainīties pēc faktiskajiem izdevumiem.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu Nr.555 260.punktā iekļautajiem pasākumiem nepieciešamos izdevumus ne vairāk kā 1 051 459 euro apmērā segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2022. gadā.

Veselības ministrijai normatīvos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektus par finanšu līdzekļu piešķiršanu atbilstoši faktiski nepieciešamajam finansējuma apmēram no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši šā protokola 2.punktam.

 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Nacionālais veselības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz veselību, jo tas paredz nodrošināt Ukrainas iedzīvotājiem Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta dēļ nepieciešamos veselības aprūpes pakalpojumus Latvijas stacionārajās ārstniecības iestādēs.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Anotācijas 1. un 2.pielikums