24-TA-1896: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 447 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās" 2.3.1.3. pasākuma "Veloinfrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 9. jūlija noteikumi Nr.447 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.3. pasākuma “Veloinfrastruktūras attīstība” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi) tika izstrādāti, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
Noteikumi tika izstrādāti, lai noteiktu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027.gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.3. pasākuma “Veloinfrastruktūras attīstība” (turpmāk – pasākums) īstenošanas nosacījumus un nodrošinātu pasākuma mērķa sasniegšanu.
Noteikumu mērķis - nodrošināt pasākuma rādītāju sasniegšanu. Noteikumos pasākuma rādītāji definēti, pieņemot, ka pasākumam tiks piešķirts elastības finansējums. Jāņem vērā, ka par elastības finansējuma pieejamību konkrētām investīcijām 2021.–2027. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam lēmumu pieņems EK vidusposma novērtējuma ietvaros. ES fondu tematiskās komitejas 2024. gada 25. aprīļa sanāksmē konceptuāli atbalstīts FM priekšlikums indikatīvi 70 % elastības finansējumu 26 457,9 milj. euro novirzīt valdības būtiskākajām investīciju prioritātēm. Savukārt potenciālās investīciju prioritātes plānots apspriest turpmākajās ES fondu tematiskās komitejas sēdēs.
Līdz ar to, lai nodrošinātu projekta īstenotājam skaidrus nosacījumus un tiesisko noteiktību par pieejamo finansējumu, kā arī novērstu atšķirīgas interpretācijas iespējas, nepieciešams veikt tehniskus grozījumus Noteikumos (turpmāk - Grozījumu projekts), nosakot sasniedzamo rādītāju vērtības bez elastības finansējuma.
Noteikumi tika izstrādāti, lai noteiktu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027.gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.3. pasākuma “Veloinfrastruktūras attīstība” (turpmāk – pasākums) īstenošanas nosacījumus un nodrošinātu pasākuma mērķa sasniegšanu.
Noteikumu mērķis - nodrošināt pasākuma rādītāju sasniegšanu. Noteikumos pasākuma rādītāji definēti, pieņemot, ka pasākumam tiks piešķirts elastības finansējums. Jāņem vērā, ka par elastības finansējuma pieejamību konkrētām investīcijām 2021.–2027. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam lēmumu pieņems EK vidusposma novērtējuma ietvaros. ES fondu tematiskās komitejas 2024. gada 25. aprīļa sanāksmē konceptuāli atbalstīts FM priekšlikums indikatīvi 70 % elastības finansējumu 26 457,9 milj. euro novirzīt valdības būtiskākajām investīciju prioritātēm. Savukārt potenciālās investīciju prioritātes plānots apspriest turpmākajās ES fondu tematiskās komitejas sēdēs.
Līdz ar to, lai nodrošinātu projekta īstenotājam skaidrus nosacījumus un tiesisko noteiktību par pieejamo finansējumu, kā arī novērstu atšķirīgas interpretācijas iespējas, nepieciešams veikt tehniskus grozījumus Noteikumos (turpmāk - Grozījumu projekts), nosakot sasniedzamo rādītāju vērtības bez elastības finansējuma.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumu projekta mērķis ir nodrošināt pasākuma rādītāju sasniegšanu atbilstoši pieejamajam finansējuma apmēram.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar elastības finansējumu pasākumam plānotais kopējais finansējums ir 26 461 636 euro (no tā elastības finansējums 4 173 671 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 22 492 390 euro (no tā elastības finansējums 3 547 620 euro) un nacionālais finansējums (valsts budžeta finansējums) 3 969 246 euro (no tā elastības finansējums 626 051 euro).
Atbilstoši esošajai Noteikumu redakcijai – kopā ar elastības finansējumu, jāsasniedz šādus rādītājus:
- iznākuma rādītājs – atdalītas jaunizbūvētas vai būtiski uzlabotas veloceļu infrastruktūras garums ir 60 km;
- rezultāta rādītājs – atdalītas riteņbraukšanas infrastruktūras lietotāju skaits gadā ir 5 820 lietotāji.
Atbilstoši 2.3.1.specifiskā atbalsta mērķa rādītāju metodoloģijas aprakstā sniegtajai informācijai aprēķini un pieņēmumi ir balstīti uz "Pētījuma par velosatiksmi un velosatiksmes infrastruktūru nacionālā mērogā"* sniegto informāciju.
*http://veloplans.lv/wp-content/uploads/2017/08/Velo-petijums_15012020.pdf
Proti, pētījumā minēts, ka:
“[..] Izbūvējāmās veloinfrastruktūras garums aprēķināts, izdalot 2.3.1.SAM ietvaros pieejamo finansējumu veloinfrastruktūras attīstībai (26 461 635 EUR) ar veloinfrastruktūras 1 km izbūves izmaksām, ņemot vērā patēriņa cenu indeksu prognozes (440 000 EUR). Tādējādi iegūst ~ 60 km”.
“Veiktie pieņēmumi ir balstīti uz 2019.g. VAS “Ļatvijas valsts ceļi” pasūtītajā pētījumā “Pētījums par velosatiksmi un velosatiksmes infrastruktūru nacionālā mērogā” minēto, ka Latvijā velosatiksmes infrastruktūras izmantošanas īpatnējais rādītājs ir 97 velobraucēji uz 1 km velosatiksmes infrastruktūras. Pamatojoties uz minēto informāciju, ir noteikta sasniedzamā vērtība.”
Bez elastības finansējuma pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 22 287 965 euro, tai skaitā ERAF finansējums 18 944 770 euro un nacionālais finansējums (valsts budžeta finansējums) 3 343 195 euro.
Atbilstoši esošajai Noteikumu redakcijai – kopā ar elastības finansējumu, jāsasniedz šādus rādītājus:
- iznākuma rādītājs – atdalītas jaunizbūvētas vai būtiski uzlabotas veloceļu infrastruktūras garums ir 60 km;
- rezultāta rādītājs – atdalītas riteņbraukšanas infrastruktūras lietotāju skaits gadā ir 5 820 lietotāji.
Atbilstoši 2.3.1.specifiskā atbalsta mērķa rādītāju metodoloģijas aprakstā sniegtajai informācijai aprēķini un pieņēmumi ir balstīti uz "Pētījuma par velosatiksmi un velosatiksmes infrastruktūru nacionālā mērogā"* sniegto informāciju.
*http://veloplans.lv/wp-content/uploads/2017/08/Velo-petijums_15012020.pdf
Proti, pētījumā minēts, ka:
“[..] Izbūvējāmās veloinfrastruktūras garums aprēķināts, izdalot 2.3.1.SAM ietvaros pieejamo finansējumu veloinfrastruktūras attīstībai (26 461 635 EUR) ar veloinfrastruktūras 1 km izbūves izmaksām, ņemot vērā patēriņa cenu indeksu prognozes (440 000 EUR). Tādējādi iegūst ~ 60 km”.
“Veiktie pieņēmumi ir balstīti uz 2019.g. VAS “Ļatvijas valsts ceļi” pasūtītajā pētījumā “Pētījums par velosatiksmi un velosatiksmes infrastruktūru nacionālā mērogā” minēto, ka Latvijā velosatiksmes infrastruktūras izmantošanas īpatnējais rādītājs ir 97 velobraucēji uz 1 km velosatiksmes infrastruktūras. Pamatojoties uz minēto informāciju, ir noteikta sasniedzamā vērtība.”
Bez elastības finansējuma pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 22 287 965 euro, tai skaitā ERAF finansējums 18 944 770 euro un nacionālais finansējums (valsts budžeta finansējums) 3 343 195 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iepriekš minētie sasniedzamie rādītāji ir noteikti, pieņemot, ka pasākumam tiks piešķirts elastības finansējums. Tomēr bez elastības finansējuma pieejamības iepriekš minētie rādītāji nevar tikt sasniegti sākotnēji Noteikumos noteiktajā apmērā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā pasākumam pieejamo finansējumu bez elastības finansējuma, Grozījumu projekts paredz proporcionāli samazināt sasniedzamo rādītāju vērtības, kas saskaņotas ar projekta īstenotāju VSIA "Latvijas Valsts ceļi".
Līdz ar to proporcionāli samazinot rādītājus, iegūtu šādas vērtības:
- iznākuma rādītājs 50 km (22 287 965 euro/ 440 000 euro = 50 km);
- rezultāta rādītājs 4 850 lietotāji (97 lietotāji * 50 km = 4 850 lietotāji).
Papildus Grozījumu projekts paredz veikt tehnisku precizējumu Noteikumu 23.punktā, sniedzot atsauci uz aktuālo regulu Nr.2021/1060* saistībā ar pievienotās vērtības nodokļa iekļaušanu attiecināmajās izmaksās nosacījumiem.
*EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES 2021.gada 24.jūnija REGULA (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Līdz ar to proporcionāli samazinot rādītājus, iegūtu šādas vērtības:
- iznākuma rādītājs 50 km (22 287 965 euro/ 440 000 euro = 50 km);
- rezultāta rādītājs 4 850 lietotāji (97 lietotāji * 50 km = 4 850 lietotāji).
Papildus Grozījumu projekts paredz veikt tehnisku precizējumu Noteikumu 23.punktā, sniedzot atsauci uz aktuālo regulu Nr.2021/1060* saistībā ar pievienotās vērtības nodokļa iekļaušanu attiecināmajās izmaksās nosacījumiem.
*EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES 2021.gada 24.jūnija REGULA (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) Nr.2021/1060 64.panta 1.punkta "c" apakšpunkts
Grozījumu projekta 23.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Grozījumu projekts ietver tehniskus precizējumus, tādejādi sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
- Satiksmes ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi