Anotācija

24-TA-1848: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 430 "Nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, lai precizētu Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 430 “Nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis”" (turpmāk – noteikumi) atbilstoši Augstskolu likumā un Izglītības likumā noteiktajam un šobrīd esošajām reālajām pakalpojuma sniegšanas izmaksām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir precizēt noteikumus atbilstoši Augstskolu likumā un Izglītības likumā noteiktajam un šobrīd esošajām reālajām pakalpojuma sniegšanas izmaksām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
       Augstskolu likuma 9.panta 1.1 daļā noteikts, ka Akadēmiskās informācijas centra sniegto maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Ministru kabinets.  
    Augstskolu likuma 55.2 panta otrā daļā noteikts, ka studiju programmu licencēšanas procesa maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Ministru kabinets.
    Augstskolu likuma 59. panta ceturtā daļā noteikts, ka grādu un profesionālo kvalifikāciju, kas Latvijā iegūtas pirms tiesiskā regulējuma, kurš stājās spēkā 2000. gada 26. decembrī, pielīdzināšana ir maksas pakalpojums atbilstoši Akadēmiskās informācijas centra sniegto maksas pakalpojumu cenrādim.
    Izglītības likuma 11.1 panta pirmajā daļā noteikts, ka ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi veic Akadēmiskās informācijas centrs. Izglītības likuma 11.1 panta otrajā daļā noteikts, ka Eiropas Savienības valstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī, Šveices Konfederācijā vai Ministru kabineta noteiktā ārvalstī no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi veic augstskola, ja tā ieguvusi tiesības veikt minēto dokumentu ekspertīzi. Izglītības likuma 11.1 panta vienpadsmitā daļā noteikts, ka ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes ietvaros sniegtie pakalpojumi ir par maksu. Ministru kabinets nosaka izglītības dokumentu ekspertīzes, tostarp gadījumos, kad nav iespējas dokumentāri pierādīt iegūto izglītību, ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādi. Līdz ar to paredzēts izstrādāt tiesību akta projektu, kas noteiks Akadēmiskās informācijas centra un augstskolas, kura ieguvusi tiesības veikt Eiropas Savienības valstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī, Šveices Konfederācijā vai Ministru kabineta noteiktā ārvalstī no 2016. gada 1. janvāra izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi, maksas pakalpojumu cenrādi par sniegtajiem pakalpojumiem, veicot ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes, tostarp gadījumos, kad nav iespējas dokumentāri pierādīt iegūto izglītību.
   Izglītības likuma 11.1 panta astotajā daļā noteikts, ka pilngadīgai personai, kurai ir piešķirts bēgļa vai alternatīvais statuss vai kurai ir noteikts pagaidu aizsardzības statuss atbilstoši Patvēruma likuma vai citu normatīvo aktu noteikumiem, Akadēmiskās informācijas centrs par maksu veic ekspertīzi un sagatavo izziņu par ārvalstīs iegūto izglītību, balstoties uz pieejamo un personas sniegto informāciju un saskaņā ar Lisabonas konvenciju, Eiropas Padomes, Eiropas Savienības un Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas dokumentiem šajā jomā, ja personai objektīvu iemeslu dēļ nav iespējas dokumentāri pierādīt iegūto izglītību. Taču Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 430 “Nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis” maksa par šādu ekspertīzi nav noteikta.
    Šobrīd Akadēmiskās informācijas centra maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 430 “Nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – noteikumi). Noteikumi nosaka maksu par ārvalstīs iegūtā akadēmiskā grāda vai izglītības dokumenta ekspertīzi. Noteikumi izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 11.panta pirmo daļu, Augstskolu likuma 9. panta 1.1 daļu, 55.2  panta otro daļu un 59. panta ceturto daļu. Izglītības likuma 11.1 panta pirmā daļa neparedz Ministru kabinetam noteikt ārvalstīs iegūto akadēmiskos grādus apliecinošu dokumentu ekspertīzes ietvaros sniegto pakalpojumu cenrādi.
    Kopš 2022. gada, kad tika veikti aprēķini maksai par  Latvijā iegūto grādu un profesionālo kvalifikāciju pielīdzināšanu, ja tie iegūti pirms grādu un profesionālo kvalifikāciju piešķiršanas regulējuma spēkā stāšanās, pielīdzināšanas  izmaksas ir mainījušās.
    Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 3.2. apakšpunkts nosaka, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Ņemot vērā, ka paredzēts izstrādāt jaunu tiesību akta projektu, kas noteiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādi, lai nedublētos tiesību normas, tad no noteikumiem svītrojams pakalpojums un maksa par ārvalstīs iegūtā akadēmiskā grāda vai izglītības dokumenta ekspertīzi, kas turpmāk būs noteikta Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādī paredzot maksu par ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi un izziņas sagatavošanu. Kā arī Izglītības likuma Izglītības likuma 11.panta astotajā daļā noteiktais, tiks ietverts jaunajos noteikumus.
    Izglītības likuma 20.1 panta otrās daļas 6.punktā noteikts, ka Akadēmiskās informācijas centrs izglītības atzīšanas jautājumos veic citas ar izglītības dokumentu atzīšanu un starptautisko informācijas apmaiņu saistītas funkcijas. 2025. gada 1.janvārī stājas spēkā Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra noteikumi Nr.804 “Kārtība, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi”, kur noteikts, ka ārvalstīs izsniegta izglītības dokumenta ekspertīzi varēs veikt kvalificēta persona augstskolā, kura ieguvusi Akadēmiskā informācijas centra izsniegtu dokumentu, kas apliecina personas zināšanu un prasmju kopumu ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanai. Ņemot vērā, ka augstskolu personāla, kas veiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi apmācību veiks Akadēmiskās informācijas centrs, nepieciešamas noteikt šāda pakalpojuma izmaksas. Tikai Akadēmiskās informācijas centrs ir tiesīgs izsniegt dokumentu, kas apliecina personas zināšanu un prasmju kopumu ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanai. Nepieciešams papildināt tiesību akta izdošanas pamatojuma ar norādi uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43.1 panta otro daļu. Akadēmiskās informācijas ir tiesīgs veikts ar izglītības dokumentu atzīšanu un starptautisko informācijas apmaiņu saistītas funkcijas, tostarp izveidot un organizēt -  Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanas apmācības kursu.

Saskaņā ar  Izglītības likuma 11.panta pirmo daļu, Augstskolu likuma 9. panta 1.daļu, 55.2  panta otro daļu un 59. panta ceturto daļu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43.1 panta otro daļu  Akadēmiskās informācijas centrs sniedz šādus maksas pakalpojumus -  augstskolu un koledžu akreditāciju un studiju programmu licencēšanu, kā arī Latvijā pirms spēkā esošā grādu un profesionālo kvalifikāciju piešķiršanas regulējuma spēkā stāšanās iegūto grādu un profesionālo kvalifikāciju pielīdzināšanu Augstskolu likumā noteiktajiem grādiem un profesionālajām kvalifikācijām, ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanas apmācības kursu.



 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
       Izmaksas par Latvijā iegūto grādu un profesionālo kvalifikāciju pielīdzināšanu, ja tie iegūti pirms grādu un profesionālo kvalifikāciju piešķiršanas regulējuma spēkā stāšanās, ir mainījušās. Ņemot vērā, ka paredzēts izstrādāt jaunu tiesību akta projektu, kas noteiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādi, lai nedublētos tiesību normas, tad no noteikumiem svītrojams pakalpojums un maksa par ārvalstīs iegūtā akadēmiskā grāda vai izglītības dokumenta ekspertīzi, kas turpmāk būs noteikta Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādī paredzot maksu par ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi un izziņas sagatavošanu.
    Tā kā augstskolu personāla, kas veiks ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzi apmācību veiks Akadēmiskās informācijas centrs, nepieciešamas noteikt šāda pakalpojuma izmaksas. Akadēmiskās informācijas centrs ir minēts Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra noteikumos Nr.804 “Kārtība, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi”  kā vienīgā iestāde, kas ir tiesīgs izsniegt dokumentu augstskolai, lai tā varētu veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi.
Risinājuma apraksts
     Izstrādāts noteikumu projekts, kas precizē noteikumu izdošanas pamatu un noteikumu 1. punktu.
   Tiesību akta projekts paredz svītrot noteikumu pielikuma 1. punktā maksu par ārvalstīs iegūtā akadēmiskā grāda vai izglītības dokumenta ekspertīzi, jo maksa par ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi tiks noteikta normatīvajā aktā, kas noteiks nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs" un augstskolas, kura ieguvusi tiesības veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi maksas pakalpojumu cenrādi.
       Tiesību akta projektā paredzēts precizēt maksu par Latvijā iegūta grāda un profesionālās kvalifikācijas pielīdzināšanu, ja tie iegūti pirms tiesiskā regulējuma, kurš stājās spēkā 2000. gada 26. decembrī 25,80 euro apmērā. Izmaksas veido šādas pozīcijas:
- diploma atzīšanas ekspertu darba apmaksa 12,95 euro (12,95 euro /stundā * 1 stunda (iepazīšanās ar dokumentiem, izvērtēšana, papildus informācijas meklēšana, izziņas sagatavošana));
- sekretāres – lietvedes darba apmaksa. 2,78 euro. (11,11 euro /stundā * 0,25 stundas (komunikācijas ar klientu, korespondences sagatavošana, dokumentu plūsmas pārvaldīšana);
- pārraudzība (tai skaitā lēmumu pārbaude, konsultācijas, apmācība un izpildes kontrole) 2,68 euro (17,92 euro /stundā * 0,15 stundas);
- papīrs, druka 0,03 euro;
- darba organizācija: 7,36 euro (40% no 12,95+2,78+2,68 jeb tiešajām ar diploma atzīšanas izziņas sagatavošanu saistītajām izmaksām) Darba organizācijas izdevumos ietilpst: ekspertu darba organizēšanai un ekspertu informēšanai nepieciešamo informatīvo materiālu sagatavošana, līdzdalība starptautiskajās organizācijās; klientu datu bāzes papildināšana, atjaunināšana un uzturēšana; saimnieciskie izdevumi informatīvās izziņas sagatavošanas organizēšanai (sakaru izdevumi (t.sk. pasta sūtījumi, telefons, fakss, internets), biroja telpas (t.sk. īre, apsaimniekošana, apkure, IT pakalpojumi), datoru un biroja tehnika utt.).
   Atalgojums noteikts saskaņā ar spēkā esošo atalgojumu sistēmu un ietver valsts sociālās apdrošināšanas obligātās darba devēja iemaksas.
Tiesību akta projektā paredzēts noteikt maksu arī par Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanas apmācību – kursu, kurā piedalās ne vairāk kā sešas personas. Akadēmiskās informācijas centrs var organizēt kursus, kad tiem ir pieteikušās 6 personas no vienas izglītības iestādes vai arī no vairākām izglītības iestādēm. Dalība kursos nav ierobežota ar izglītības iestāžu skaitu.  Apmācības kursa izmaksas veido šādas pozīcijas:
1. tiešās izmaksas:
   1.1. ekspertu darba samaksa – 4819,05 EUR;
   1.2. darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas – 1136,81 EUR;
   1.3. mācību materiālu druka – 6,25 EUR;
2. netiešās izmaksas:
   2.1. telpu ekspluatācija (elektrība, apkure, apdrošināšana, telpu uzkopšana) – 279,02 EUR;
   2.2. pamatlīdzekļu amortizācija – 74,25 EUR.
Pakalpojuma izmaksas kopā par apmācības kursu, ne vairāk kā sešām personām – 6315,38 EUR.
Par ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanas apmācības kursu, nav paredzēts atbrīvojums no samaksas, jo augstskola pati var izvēlēties, vai vēlēsies iegūt tiesības veikt ārvalstīs izsniegta izglītības dokumenta ekspertīzi un nosūtīs personālu uz Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanas apmācības kursu.
 

Akadēmiskās informācijas centrs  apmācības augstskolām organizēs klātienē, pēc iespējas pielāgojot apmācības saturu konkrētajai augstskolai. Apmācība sastāvēs no 4 moduļiem (katrs modulis ilgst 4 stundas), kuros pamattēmas būs
1.modulis - Lisabonas diplomatzīšanas konvencija un uc.normatīvie akti diplomatzīšanā'; Ārvalstu izglītības dokumentu atzīšanas procedūra
2.modulis- ENIC/NARIC un citas informācijas iegūšanas iespējas par ārvalstu izglītības sistēmām, informācijas ticamība, kvalifikāciju ietvarstruktūras, izglītības dokumentu autentiskums;
3.modulis - Izglītības kvalitātes vērtēšana (akreditācija) un diplomatzīšana, transnacionālā izglītība, diplomu dzirnavas (degree mills),
4.modulis - Būtisko atšķirību koncepts Lisabonas konvencijas kontekstā, lēmuma pieņemšana un pārsūdzības iespējas, ārvalstu izglītības sistēmu dažādība
Vienlaikus visos moduļos paredzēta praktisku piemēru izskatīšana.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas, kas grādu un profesionālo kvalifikāciju ieguvušas Latvijā pirms tiesiskā regulējuma, kurš stājās spēkā 2000. gada 26. decembrī
Ietekmes apraksts
Maksa par Latvijā iegūta grāda un profesionālās kvalifikācijas pielīdzināšanu, ja tie iegūti pirms tiesiskā regulējuma, kurš stājās spēkā 2000. gada 26. decembrī, būs lielāka.
Juridiskās personas
  • augstskolas, kas vēlēsies iegūt tiesības veikt ārvalstīs izsniegtu izglītības dokumentu ekspertīzi
Ietekmes apraksts
Maksa par Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanas apmācības kursu, ja augstskola, kura vēlēsies iegūt tiesības veikt ārvalstīs izsniegta izglītības dokumenta ekspertīzi, nosūtīs personālu uz Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes veikšanas apmācības kursu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

Ir izstrādāts jauns tiesību akta projekts "Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādis". Minētais tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Izglītības likuma 11.1 panta vienpadsmito daļu, kas nosaka Ministru kabinetam noteikt izglītības dokumentu ekspertīzes, tostarp gadījumos, kad nav iespējas dokumentāri pierādīt iegūto izglītību, ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādi. Tiesību akta projekts attiecināms gan uz augstskolām, gan uz Akadēmiskās informācijas centru.  Tiesību akta projektā ir  noteikta maksa par ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, izziņas sagatavošanu un izsniegšanu, kuru veiks Akadēmiskās informācijas centrs un augstskola, un maksa par ekspertīzi, izziņas sagatavošanu un izsniegšanu par ārvalstīs iegūto izglītību, balstoties uz pieejamo un personas sniegto informāciju un saskaņā ar Lisabonas konvenciju, Eiropas Padomes, Eiropas Savienības un Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas dokumentiem. Minētais tiesību akta projekts un grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 430 “Nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādis” nosaka maksu Akadēmiskās informācijas centram par tā sniegtajiem pakalpojumiem.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tiesību akta projektā tikai veikti precizējumi atbilstoši Augstskolu likumā un Izglītības likumā noteiktajam.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Akadēmiskās informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi