Anotācija (ex-ante)

23-TA-2812: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Rundāles pils muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas un Rundāles pils muzeja (turpmāk – muzejs) iniciatīvas, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.333) 16. un 18.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt muzeja sniegto pakalpojumu klāstu un cenas, precizējot atsevišķu muzeja sniegto maksas pakalpojumu nosaukumus, papildinot cenrādi ar jauniem pakalpojumiem un svītrojot neaktuālos pakalpojumus, kā arī aktualizējot un papildinot atsevišķiem maksas pakalpojumiem piemērotās atlaides.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.915 “Rundāles pils muzeja nolikums” 5.1.apakšpunktu muzejam ir tiesības iekasēt maksu par sniegtajiem pakalpojumiem. Pašlaik maksu par muzeja sniegtajiem pakalpojumiem nosaka Ministru kabineta 2018.gada 24.aprīļa noteikumi Nr.250 “Rundāles pils muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – MK noteikumi Nr.250), kuros saturiski grozījumi veikti 2019.gadā un 2022.gadā, taču maksas pakalpojumu cenas nav pārskatītas. Kopš MK noteikumu Nr.250 pieņemšanas laika ir būtiski mainījušās gan pakalpojumu izmaksas, gan muzeja sniegtie pakalpojumi.


Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devītā daļa nosaka, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.333 18.1. un 18.2.apakšpunktu grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja ir izdarīti grozījumi normatīvajos aktos vai mainījušies apstākļi, kas ietekmē iestādes vai valsts aģentūras sniedzamo maksas pakalpojumu klāstu, kā arī, ja ir būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.333 16.punktu iestāde sagatavo noteikumu projektu par maksas pakalpojumu cenrādi un atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu iesniegšanas, saskaņošanas un virzības kārtību, virza to apstiprināšanai Ministru kabinetā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Piemērojot MK noteikumus Nr.250, konstatēts, ka ir būtiski mainījušās faktiskās ar pakalpojumu sniegšanu saistītās tiešās un netiešās izmaksas, mainījies muzeja sniegto publisko maksas pakalpojumu klāsts, kā arī secināts, ka atsevišķiem pakalpojumiem nepieciešams aktualizēt pakalpojumu saņēmēju grupas, kurām tiek noteiktas atšķirīgas pakalpojumu cenas. Ņemot vērā, ka jāveic izmaiņas vairāk nekā pusē no normatīvā akta apjoma, atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140.punktam, ir sagatavots jauns Projekts. Projekta 17.punkts paredz atzīt par spēku zaudējušiem MK noteikumus Nr.250.

2023.gadā muzejs ir uzņemts Eiropas Karalisko rezidenču tīklā – organizācijā, kurā apvienojušās ievērojamākās Eiropas valdnieku rezidences, starp tām arī Versaļas pils pie Parīzes, Sansusī pils Potsdamā un Šēnbrunnas pils Vīnē. Muzeja iestāšanās Eiropas Karalisko rezidenču tīklā pierāda, ka Rundāles pils ir līdzvērtīga izcilākajām pilīm Eiropā, un tas noteikti veicinās Latvijas atpazīstamību ne tikai profesionāļu, bet arī kultūras tūristu vidū. 2021.gadā Rundāles pils ansamblis tika iekļauts Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (UNESCO) Pasaules mantojuma Latvijas Nacionālajā sarakstā, bet pils baroka franču dārzs plašāku starptautisku uzmanību piesaistīja, kad tam tika piešķirta Eiropas Dārza balvas 2021.gada galvenā godalga kategorijā “Vēsturiska parka vai dārza pārvaldība vai attīstība”.

Starptautiska atpazīstamība uzliek muzejam pienākumu iesaistīties starptautiskos sadarbības projektos, tajā skaitā arī izstāžu organizēšanā, kas atbilst muzeja darbības mērķim. 2022.gadā muzeja staļļu ēkā bija apskatāma izstāde “Baroka tēlniecības mistika: Johans Georgs Pinzels un citi 18.gadsimta Ļvivas meistari”. Savukārt 2023.gadā muzejs apmeklētājiem piedāvā izstādi “Ziedošie gobelēni”, kurā eksponēti priekšmeti no Francijas Nacionālā mēbeļu fonda Gobelēnu, Bovē, Savonrī manufaktūru kolekcijām. Muzejs izstādes veido, lai dažādotu piedāvājumu Latvijas iedzīvotājiem ar mērķi noturēt vietējās publikas interesi un vēlmi iegriezties muzejā biežāk. Vienlaikus tas veicina arī starptautisko atpazīstamību profesionāļu vidū un popularizē Latviju ārpus valsts robežām. Šobrīd muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādī nav paredzēta iespēja piedāvāt apmeklētājiem atsevišķu pakalpojumu – izstādes apskati, kas rada vairākas problēmas – apmeklētājiem, kas vēlas apskatīt tikai izstādi ir jāiegādājas biļete pamatekspozīcijas apskatei, savukārt muzejs nevar gūt ieņēmumus, kas nosegtu izstāžu iekārtošanas faktiskās izmaksas.

Apkopjot informāciju par ieejas biļešu cenām līdzvērtīgās pilīs, jāsecina, ka muzeja biļešu cenas ir būtiski zemākas un ka biļešu cenas Eiropā ir pieaugušas atbilstoši sniegto pakalpojumu izmaksām. Piemēram, Šēnbrunnas pilī par Lielā loka apskati jāmaksā 29 euro (2018.gadā – 17,50 euro) pieaugušajam, bērniem 21 euro, Versaļas pils apmeklējuma cena šobrīd ir 19,50 euro (2018.gadā – 18 euro). Izvērtējot biļešu cenas, nav analizēts Latvijas muzeju piedāvājums, jo muzeja piedāvājums apmeklētājiem gan apjoma, gan satura ziņā Latvijā ir vienīgais.

Muzeja piedāvājums ar katru gadu tiek pilnveidots, lai sniegtu apmeklētājiem iespēju pilnvērtīgi pavadīt muzejā visu dienu, ņemot vērā attālumu no lielākajiem apdzīvotajiem centriem. Palielinoties muzeja piedāvāto pakalpojumu klāstam, pieaug ar to nodrošināšanu saistīto finanšu un cilvēkresursu apjoms.

Lai gan 2018.gadā muzejā ir noslēgusies pils interjeru iekārtošana, aizvadītajos gados muzeja kolekcijas papildinātas ar izciliem mākslas priekšmetiem, tādējādi ievērojami bagātinot pamatekspozīciju. Kopš 2018.gada tikušas izveidotas jaunas vai pārveidotas un papildinātas esošās pastāvīgās ekspozīcijas, ņemot vērā muzeja infrastruktūras iespējas un muzeja kapacitāti ieviest vizuālas, saturiskas vai tehnoloģiskas izmaiņas un uzlabojumus. Būtiska ir muzeja gleznu kolekcijas papildināšana ar to autoru darbiem, kuri atradušies Kurzemes hercoga Pētera mākslas darbu kolekcijā.

Nozīmīgi papildināts muzeja krājums ar dekoratīvās mākslas priekšmetiem, mēbeļu komplektiem pils interjera ekspozīciju pilnveidošanai, kas vienlaikus ir arī būtisks Nacionālā muzeju krājuma papildinājums. Muzeja dekoratīvās mākslas ekspozīcija “No gotikas līdz jūgendstilam” papildināta ar bīdermeiera, historisma un jūgendstila telpām, pilnveidota pils virtuves ekspozīcija sniedzot apmeklētājiem ieskatu 18.gadsimta virtuves aprīkojumā. Būtiski papildinātas vēsturisko vēdekļu, smaržu vāžu, mežģīņu un vēsturisko spēļu kolekcijas. Atzīmējot muzeja piecdesmitgadi, muzejā 2022.gadā atklāta izstāde “Durvis uz vēsturi: Rundāles pils muzeja darbība arhitektūras un mākslas izpētē”.

Katru gadu ievērojami pieaug izdevumi, kas saistīti ar apmeklētāju apkalpošanu un infrastruktūras uzlabošanu. Izmaksu pieaugumu nosaka arī straujais gāzes un elektroenerģijas cenu kāpums energoresursu tirgū un straujā inflācija. Lai sekmētu nepārtrauktu muzeja darbību, ir veikta pieejamo resursu pārskatīšana, optimizējot to izmantošanu krīzes režīmā. Nozīmīgi un finansiāli ietilpīgi darbi ir veikti saistībā ar pils tehniskā aprīkojuma – apkures, elektroinstalācijas, ūdensvada un kanalizācijas sistēmu – uzlabošanu un rekonstrukciju, drošības sistēmu izveidi. Regulāri notiek visu tehnisko sistēmu ekspluatācijas uzlabošana un uzturēšana darbībā.

Rundāles pils franču dārza uzturēšanas un kopšanas izmaksas ar katru iekopto un sakārtoto teritoriju aizvien pieaug. Tiek sekots līdzi jaunumiem tehnikas tirgū, un pakāpeniski nomainīta nokalpojusī parka kopšanas tehnika pret jaunu, kvalitatīvāku un videi draudzīgāku. Izmaksas paaugstina arī klimata pārmaiņu radītās sekas (ilgstoši sausuma periodi, intensīvas lietavas, ekstremāls karstums utt.), uz kurām nepieciešams gan akūti reaģēt, gan veikt mērķtiecīgus ieguldījumus dārza apsaimniekošanas infrastruktūras uzlabošanā. Tiek plānota franču dārza ornamentālā partera apstādījumu dažādošana ar mērķi jau agrā pavasarī piedāvāt apmeklētājiem daudzveidīgāku dārza apskati. Izmantoto cilvēkresursu ziņā izmaksas ir vienlīdz ietilpīgas visu gadu – gan aktīvā tūrisma periodā, gan ziemas un agra pavasara un rudens mēnešos (nepieciešami biļešu kontrolieri – maiņu darbs – un “sezonas” dārzkopji), tāpēc ir nepieciešams nodrošināt finansējumu, kas daļēji kompensēs arī ziemā, pavasarī un rudeni papildu nodarbināto dārznieku atalgojumu. Muzejs joprojām izjūt gan Covid-19 globālās pandēmijas, gan Ukrainas kara radītās sekas, un līdzekļu trūkuma dēļ dārza kopšanā ir iesaistīti ilgstošai Eiropas līmeņa ievērību guvuša dārza uzturēšanai nepietiekami cilvēkresursi.

2020.gadā uzsākta interaktīvi audiovizuālas tūlītējās lietotnes “Digitālais gids” ieviešana un realizācija. Rezultātā ir izveidota muzeja apmeklētājiem bez maksas pieejama “digitālā gida” lietotne 44 telpām ar bezkontakta digitālajiem stacionārajiem stendiem, ko papildina audiogids, padarot pils izzināšanu pieejamāku (nav jāpērk gida pakalpojums vai muzeja ceļvedis). Tas ir nozīmīgs ieguldījums kvalitatīvas neformālās izglītības veicināšanā ar iespēju nākotnē paplašināt šo aplikāciju, veidojot atsevišķas ekskursijas franču dārzam, ekspozīcijai “No gotikas līdz jūgendstilam” un speciāli pielāgotas bērnu ekskursijas.

Kopš 2018.gada ir aktivizējies muzejpedagoģijas darbs. Izveidotas četras muzejpedagoģiskās programmas “Zosu spēle Rundāles pilī”, “Zosu spēle Rundāles pilī pie hercogienes”, “Popūriji” un “Jaunie restauratori”. Pastāvīgi tiek veikti uzlabojumi muzeja izglītības darbā un gatavoti dažādi izglītojoši materiāli, kas papildina ekskursijas un nodarbības. Tiek organizētas tematiskas ģimeņu pēcpusdienas, senioru trešdienas, kā arī pasākums “Randiņš dārzā” (tradīcija “Rendez-vous aux jardins” jeb “Tikšanās dārzos” aizsākās Francijā 2003.gadā, kuras mērķis ir iepazīstināt plašāku publiku ar dārzu daudzveidību, veicināt izpratni par dārzu kā kultūras mantojumu, kā arī nodot zināšanas par dārzu veidošanu un kopšanu). Nākotnē plānots īstenot arī citas muzejpedagoģiskās programmas atbilstoši muzeja specifikai un sabiedrības pieprasījumam. Katra muzejpedagoģiskā nodarbība, praktiskā nodarbība, koncerts un citi muzeja funkcijām un uzdevumiem atbilstošie pasākumi atšķiras saturiski, līdz ar to atšķiras arī ar to sagatavošanu un realizāciju saistītās izmaksas līdz ar to cenrādī nav iespējams noteikt vienu cenu šiem pakalpojumu veidiem.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt muzeja publisko maksas pakalpojumu cenas atbilstoši to faktiskajām izmaksām un aktualizēt pakalpojumu veidus, svītrojot pakalpojumus, kas vairs netiek sniegti un papildinot ar jauniem pakalpojumiem.

Lai veicinātu muzeja krājuma, ekspozīciju, izstāžu un franču dārza pieejamību un palielinātu apmeklējumu dažādām apmeklētāju grupām ar īpašu sociālo statusu, izvērtējot muzeja budžeta iespējas un specifiku, Projekta 3.punktā noteikts apmeklētāju grupu klāsts, kas ir atbrīvotas no ieejas maksas muzeja pamatekspozīciju, izstāžu un teritorijas apmeklējumam, paredzot saglabāt gandrīz visas MK noteikumos Nr.250 minētās apmeklētāju grupas, izņemot daudzbērnu ģimenes un Rundāles novada izglītības iestāžu izglītojamos un pedagogus mācību procesa ietvaros. Veicot izvērtējumu par muzeja bezmaksas apmeklējumiem, ir konstatēts, ka laika posmā no 2020.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 18.oktobrim ar ģimenes kartēm bijuši 21 630 apmeklējumi un negūtie finansiālie ienākumi par ieejas biļetēm ir 227 115 euro. Muzejs ir izvērtējis šo proporciju, kā arī savas budžeta iespējas un pieņēmis lēmumu, ka nodrošināt bezmaksas ieeju šai apmeklētāju grupai turpmāk vairs nav iespējams, ņemot vērā faktiskās pakalpojumu izmaksas.

Tomēr, lai atvieglotu muzeja pieejamību šai apmeklētāju grupai, Projekta 5.punktā ir paredzēts arī turpmāk veicināt valsts veidoto atbalsta programmu daudzbērnu ģimenēm – uzrādot Latvijas Goda ģimenes apliecību un personu apliecinošu dokumentu vai daudzbērnu ģimenes statusu apliecinošus dokumentus, būs iespējams ar 50 % atlaidi apmeklēt muzeja pamatekspozīciju, izstādes un franču dārzu Rundāles pilī un Kurzemes hercogu kapenes Jelgavā. Projekta pielikuma 1.10.apakšpunktā “Dārza svētku apmeklējums” paredzēta iespēja daudzbērnu ģimenēm saņemt pakalpojumu par ievērojami zemāku cenu nekā pārējām apmeklētāju grupām.

Administratīvi teritoriālās reformas rezultātā bijusī Rundāles novada teritorija ir iekļauta Bauskas novadā, tāpēc muzejs vairs nepiedāvās bezmaksas ieeju Rundāles novada izglītības iestāžu izglītojamiem un pedagogiem. Muzejs, izvērtējot savas budžeta iespējas, ir secinājis, ka nevar nodrošināt bezmaksas ieeju visām Bauskas novada skolām, jo Bauskas novadā ir 17 vispārējās izglītības iestādes (vidusskolas un pamatskolas) un septiņas pirmskolas izglītības iestādes, kuru kopējais izglītojamo skaits saskaņā ar publiski pieejamo informāciju Bauskas novada mājaslapā uz 2023.gada 1.septembri ir 6 694.

Projekta 3.11.apakšpunkts paredz turpmāk bezmaksas apmeklējumu noteikt arī Starptautiskās ievērojamu vietu un pieminekļu padomes (ICOMOS) biedriem, uzrādot biedra karti. Līdz šim muzejs piedāvāja bezmaksas ieeju Starptautiskās muzeju padomes (ICOM) biedriem. Biedrības ICOMOS mērķis ir veicināt kultūras mantojuma saglabāšanu – apzināšanu, izpēti, aizsardzību. Minētais atvieglojums piešķirts, ņemot vērā šīs organizācijas darbības mērķus un, lai veicinātu muzeja pieejamību organizācijas biedriem.

MK noteikumu Nr.250 6.punkts tiek svītrots, jo pakalpojums nav sevi attaisnojis. Statistikas dati liecina, ka šis pakalpojums jaunajiem pāriem ziemas sezonā nav aktuāls. 2019.gadā šo pakalpojuma veidu izvēlējušies vien trīs pāri, savukārt 2022.gadā – pieci pāri.

Projekta 7.punkts paredz noteikt, ka 50 % atlaide jaunajiem pāriem tiks piešķirta, ja laulības reģistrācija notiks Rundāles pilī.

Projektā attiecībā uz dažādu atlaižu noteikšanu, salīdzinot ar MK noteikumiem Nr.250, vairākos punktos precizēta Projekta pielikumā noteikto pakalpojumu numerācija:
1) 3.punkts – “cenrāža 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.6., 1.7., 1.8. un 1.9.apakšpunktā”;
2) 5.punkts – “cenrāža 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.6., 1.7., 1.8. un 1.9.apakšpunktā”;
3) 6.punkts (MK noteikumi 250 5.punkts) – “cenrāža 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.6., 1.7., 1.8. un 1.9.apakšpunktā”;
4) 7.punkts – “cenrāža 1.1., 1.4. un 1.6.apakšpunktā”;
5) 8.punkts – “cenrāža 1.4.apakšpunktā”;
6) 9.punkts – “cenrāža 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.6., 1.7., 1.8. un 1.9.apakšpunktā”;
7) 10.punkts – “cenrāža 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.6., 1.7., 1.8. un 1.9.apakšpunktā”;
8) 11.punkts – “Muzeja maksas pakalpojuma cenrāža 1.10.apakšpunktā minētā pakalpojuma dienā cenrāža 1.4., 1.5., 1.6. un 1.8.apakšpunktā”;
9) 14.punkts – “cenrāža 1.1., 1.2., 1.3., 1.4., 1.6., 1.7., 1.8. un 1.10.apakšpunktā”;
10) 15.punkts – “cenrāža 1.1., 1.3. un 1.4.apakšpunktā”.

Paplašinoties muzeja piedāvājumam, muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādi nepieciešams papildināt ar jauniem publisko maksas pakalpojumu veidiem, kā arī veikt precizējumus esošo muzeja publisko maksas pakalpojumu formulējumā, lai labāk atklātu to saistību ar muzeja funkciju izpildi. Papildus esošajiem muzeja pakalpojumiem publisko maksas pakalpojumu cenrādī ir iekļauti jauni, faktiskajai situācijai un pieprasījumam atbilstoši pakalpojumu veidi.

Jaunajā cenrādī tiek vienkāršoti pakalpojumu veidi – apmeklējuma biļetes cena nav piesaistīta sezonalitātei. Proti, pamatekspozīcijas apskatei mazā un lielā loka biļešu veidus aizstāj viena veida pamatekspozīcijas apskates biļete visa gada garumā (Projekta pielikuma 1.1.apakšpunkts). Cena šai biļetei ir nemainīga visu gadu (pašlaik pieaugušajam tā ir 6 līdz 10 euro robežās, pēc palielinājuma – 12 euro). Šāds lēmums pieņemts tādēļ, ka līdz šim muzeja cenrādī bija dažādu pakalpojumu veidi un potenciālajiem apmeklētājiem bija ļoti sarežģīti izvēlēties vajadzīgo. Jāņem vērā, ka muzejs darbojas visu gadu bez brīvdienām, bet tā darbības uzturēšanas izmaksas ir nepieciešams segt neatkarīgi no sezonalitātes, tādēļ ir lietderīgi pamatekspozīcijas apmeklējumam noteikt vienu cenu.

Projektā un tā pielikumā mainīts formulējums, vārds “izglītojamie” aizstāts ar vārdu “skolēns”, tādā veidā precizējot apmeklētāju grupu. Projekta kontekstā skolēns ir izglītojamais, kas apgūst vispārējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, profesionālās vidējās izglītības programmas.

Projektā un tā pielikumā mainīts pakalpojuma veida nosaukums, vārdu “parks” aizstājot ar “franču dārzs”, lai tas atbilstu vēsturiskajam un faktiskajam nosaukumam, vienlaikus turpinot apmeklētāju izglītošanu.

Vienkāršots pakalpojuma veids attiecībā uz franču dārza apmeklējumu – tiks piedāvāta viena biļete par vienu cenu visu aktīvā tūrisma sezonu – no 1.aprīļa līdz 31.oktobrim (Projekta pielikuma 1.4.apakšpunkts). MK noteikumu Nr.250 pielikumā ir noteiktas atšķirīgas cenas apmeklējumam pavasara un rudens mēnešos (maijs un oktobris) un vasaras un agra rudens mēnešos (jūnijs – septembris), ņemot vērā dārza augu ziedēšanas krāšņumu atkarībā no gadalaika. Zemes klimata izmaiņu rezultātā ir mainījies augu veģetācijas periods, un Rundāles pils dārzs ir pievilcīgs apmeklētājiem no pavasara līdz vēlam rudenim. Šo iemeslu dēļ muzejā ir pagarināta aktīvā tūrisma sezona. Muzejs ir izveidojis daudzveidīgu pavasara sīpolpuķu šķirņu kolekciju, kā arī veic regulārus dārza uzturēšanas darbus visu aktīvo tūrisma sezonu. Līdzšinējā biļešu cena un tās dalījums atkarībā no kalendārā gada mēneša nepamatoti mazina ieņēmumus, kas nepieciešami dārza uzturēšanai. Projekta pielikumā (Projekta pielikuma 1.4., 1.5., 1.6. un 1.8.apakšpunkts) tiek saglabāts iepriekšējais princips dārza apmeklējumam – aktīvā tūrisma sezonā franču dārza apmeklējums ir par maksu, bet laika posmā no 1.novembra līdz 30.martam dārzs apmeklējams bez maksas. Apkopojot informāciju par ieejas biļešu cenām līdzvērtīgos dārzos Eiropā, jāsecina, ka muzeja biļešu cenas franču dārza apmeklējumam arī turpmāk būs zemākas. Piemēram, Marqueyssac dārzu (Francija) apskate maksā no 9,90 euro līdz 11,90 euro pieaugušajiem un no 5 euro līdz 6 euro skolēniem, sezonas biļete – 25 euro, Boboli dārza (Itālija) apmeklējuma cena ir 11 euro. Izvērtējot biļešu cenas, nav analizēts Latvijas publiski pieejamo dārzu piedāvājums, jo muzeja piedāvājums apmeklētājiem gan apjoma, gan satura ziņā Latvijā ir vienīgais.

Apmeklētājiem, kuri vēlas apmeklēt gan franču dārzu, gan muzeja pamatekspozīciju Projektā paredzētajā muzeja cenrādī tiek paredzēta vienota biļete (Projekta pielikuma 1.6.apakšpunkts). Iepriekš MK noteikumu Nr.250 pielikumā šajā pakalpojumā ietilpa četri biļešu veidi atkarībā no sezonalitātes un tā, vai apmeklētājs izvēlējās apskatīt pils mazo vai lielo loku, bet ģimenēm šāds pakalpojums vispār netika piedāvāts. Projekta pielikuma 1.6.4. un 1.6.5.apakšpunktā tiek piedāvāta iespēja iegādāties vienoto ģimenes biļeti, kurā iekļauts muzeja pamatekspozīcijas un franču dārza apmeklējums, kas ir gan ģimenēm finansiāli izdevīgāk, gan paildzinās pavadītā laika ilgumu gan muzeja teritorijā, gan tuvējā apvidū. Jāatzīmē, muzejs arvien vairāk ietekmē tuvākās apkaimes uzņēmējus – pakalpojumu sniedzējus, jo pēdējo gadu laikā muzeja tuvumā ir atvērtas gan vairākas kafejnīcas, gan viesnīcas. Tuvējā apkaimē nav daudz kvalitatīvu brīvā laika pavadīšanas iespēju ģimenēm ar bērniem, līdz ar to nenoliedzama ir muzeja sociālā ietekme. Redzot piedāvājumā šādu biļeti, pastāv lielāka iespēja, ka palielināsies apmeklētāju skaits, kas iegādāsies gan muzeja, gan franču dārza apmeklējumu, līdz ar to būtiski palielināsies muzeja ieņēmumi.

Līdz ar pakalpojumu vienkāršošanu aktualitāti zaudē šādas pozīcijas: vienotā biļete mazais loks, mazais loks un parks (MK noteikumu Nr.250 pielikuma 1.12. un 1.13.apakšpunkts); apskate apmeklētājiem grupā – parks un muzejs mazais loks (MK noteikumu Nr.250 pielikuma 1.17. un 1.18.apakšpunkts). Ievērojot minēto principu, nolemts atteikties no MK noteikumu Nr.250 pielikuma 1.5.apakšpunkta pakalpojuma (hercogienes apartamenti).

MK noteikumu Nr.250 pielikuma 1.19.apakšpunkts (telpaugu kolekcija, izstāde oranžērijā) no cenrāža tiek svītrots. Laika gaitā oranžērijas telpas un ēka ir būtiski nolietojušās un ir nepieciešami apjomīgi uzlabojumi. Šīs telpas apmeklētājiem pagaidām nebūs pieejamas, jo šobrīd nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu.

MK noteikumu Nr.250 pielikuma 1.6. un 1.16.apakšpunkts tiek saglabāts bez izmaiņām (Projekta pielikumā 1.2 un 1.7.apakšpunkts), šiem pakalpojumiem nav paredzēts palielināt ieejas maksu. Kurzemes hercogu kapenēm iespējams cenu paaugstinājums plānots pēc rekonstrukcijas veikšanas. Savukārt pēc sarkofāgu izstādes “Pompa Funebris” nav bijis pieprasījums, kopš 2021.gada 1.janvāra to apmeklējuši astoņi interesenti, līdz ar to Projektā šim pakalpojumam tiek saglabāta pašreizējā cena.

MK noteikumu Nr.250 pielikuma 1.20.apakšpunktā “Dienas biļete” precizēti pakalpojumi: tiek piedāvāts muzeja pamatekspozīcijas, ekspozīcijas “No gotikas līdz jūgendstilam. Eiropas un Latvijas dekoratīvā māksla 15.-20.gs.” un franču dārza apmeklējums. Iegādājoties šo biļeti, apmeklētājs saņems aproci un norādītos pakalpojumus varēs izmantot vairākkārt vienas dienas darba laika ietvaros (Projekta pielikumā 1.8.apakšpunkts).

Svītrots MK noteikumu Nr.250 pielikuma 1.21.apakšpunkts “Baznīcu mākslas pastāvīgā ekspozīcija”, jo tā pieejama jebkuram interesentam bez maksas.

Kopš 2007.gada muzejs organizē Dārza svētkus. Tā ir iespēja satikties dārzu kopšanas profesionāļiem un dārzu mīļotājiem, ģimenēm ar bērniem, ārvalstu tūristiem, muzeja atbalstītājiem un citiem interesentiem. Svētku koncepcija paredz apmeklētājus izglītot (semināri, lekcijas, izstādes, radošās darbnīcas) un izklaidēt (muzikāli un teatrāli priekšnesumi dārzā). Šāda veida pasākums prasa papildu līdzekļus (režisora piesaiste, svētku dekorācijas, mākslinieku honorāri, multimediju iekārtu noma un citi izdevumi). Projekta pielikuma 1.10.apakšpunktā noteiktajam Dārza svētku apmeklējumam paredzētas šādas cenas: pieaugušajiem 10 euro (bija 6 euro), pensionāriem 5 euro (bija 3 euro), bet skolēniem nemainīgi 1 euro. Projekta pielikuma 1.10.4.apakšpunktā noteikts jauns pakalpojuma veids “Daudzbērnu ģimenēm, ar Goda ģimenes apliecību” – 10 euro. Dārza svētki ir vērienīgs ikgadējs pasākums, kas prasa lielākus organizatoriskus izdevumus, jo organizēšanā tiek iesaistīti profesionāļi. Daudzas aktivitātes svētkos adresētas ģimenēm. Tāpēc Dārza svētki būtu tā reize, kad daudzbērnu ģimene varētu izvēlēties – iegādāties biļeti, lai tos apmeklētu, vai apmeklēt franču dārzu ikdienā ar ievērojamu atlaidi.

2022.gadā (no aprīļa līdz oktobrim) apmeklējumu skaits franču dārzā bija 79 553, no tiem 83,5% – individuālie apmeklētāji. Ņemot vērā apmeklētāju atsauksmes, secināts, ka vietējie iedzīvotāji labprāt apmeklētu franču dārzu vairākas reizes sezonā arī ikdienā, piemēram, vecāki, kas vēlas doties pastaigā ar mazuli ratiņos, dārza mīļotāji, sportisti un citi interesenti. Respektējot pils apmeklētājus, plānots nodrošināt šāda pakalpojuma pieejamību, piedāvājot iegādāties sezonas biļeti (Projekta pielikuma 1.5.apakšpunkts), kuras cena vienam pieaugušajam būs 20 euro, bet pilna laika studentiem un skolēniem 10 euro.

Projekta pielikuma 2.punkta “Citi ar muzeja apmeklējumu saistītie pakalpojumi” 2.1.apakšpunkts paredz maksu par jaunlaulāto fotografēšanos kāzu dienā vai citu profesionālu fotografēšanu Rundāles pils telpās nekomerciālām vajadzībām palielināt no 50 euro uz 100 euro, jo šis pakalpojums neietilpst muzeja funkcijās, tas pakalpojuma saņēmējam sniedz izklaides iespējas. Franču dārzā jaunlaulātie var fotografēties bez maksas.

Projekts neparedz mainīt muzeja cenu politiku attiecībā uz vairākiem pakalpojumiem – apmeklētājiem joprojām bez papildu maksas būs pieejami stāvlaukumi vieglajām automašīnām un autobusiem, kā arī muzejā ir atļauta bezmaksas amatierfotografēšana ar viedtālruni vai fotoaparātu privātām vajadzībām ar zibspuldzi.

Projekta pielikuma 1.9, 2.2. un 2.3.apakšpunkts paredz mainīt pakalpojuma cenas noteikšanas kārtību, turpmāk tematisko izstāžu, muzejpedagoģisko programmu, kā arī jaunā pakalpojuma “lekcija, praktiskās nodarbības, tematisks pasākums” cenas noteikšanai tiks sastādīta izmaksu tāme. Muzejs izmantos MK noteikumos Nr.333 noteiktos principus, aizpildot un apstiprinot katram pakalpojumam maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu atbilstoši MK noteikumu Nr.333 1.pielikumam, kurā tiks iekļautas konkrētā maksas pakalpojuma tiešās un netiešās izmaksas un cena noteikta, paredzot plānoto pakalpojumu vienību skaitu.

Projekta pielikuma 2.4.apakšpunkts neparedz MK noteikumu Nr.250 pielikuma 2.4.2. un 2.4.3.apakšpunktā noteikto par ekskursiju vadīšanu apmeklētāju grupai. No 2021.gada 1.maija ekskursijas muzejā drīkst vadīt tikai atestēti gidi. Šāds lēmums pieņemts muzeja gidu atestācijas komisijas 2020.gada 8.janvārī sēdē un fiksēts iepriekš minētās sēdes protokolā, lai realizētu muzeja direktora 2011.gada 6.aprīļa rīkojumā Nr.26-V par gidu atestāciju noteikto mērķi – novērst maldinošas, muzeju kompromitējošas informācijas sniegšanu tūristu grupām ekskursijas laikā, kas varētu radīt apmeklētājiem nepareizus priekšstatus par Rundāles pils restaurācijas principiem un muzeja kopējo koncepciju, kaitējot muzeja tēlam un reputācijai. Muzeja 2020.gada 20.maija iekšējo noteikumu Nr.1.1.-3/4 “Gidu atestācijas kārtība Rundāles pils muzejā” 1.punktā ir noteikts, ka gidu atestācijai ir pakļauti tie gidi/grupu vadītāji, kuri vada vai plāno vadīt ekskursijas muzeja Rundāles pils kompleksā – muzeja ekspozīcijās, Rundāles pils parkā un teritorijā, kas veido vienoto Rundāles pils muzeja ansambli. Gidu atestācijas process ir bez maksas. Līdz iepriekš minētā lēmuma pieņemšanai MK noteikumu Nr.250 pielikuma 2.4.3.apakšpunktā noteiktais pakalpojums tika ieviests kā pārejas periods līdz jaunās sistēmas (atestētie/neatestētie gidi) pilnīgai realizācijai muzejā, dodot šajā laikā līdz 2021.gada 1.maijam iespēju gidiem atjaunot / pagarināt / iegūt muzeja gida apliecību. Muzeja 2022.gada 1.februāra iekšējo noteikumu Nr.1.1.-3/1 “Noteikumi Rundāles pils muzeja apmeklētājiem” 13.punkta “Grupu apmeklējumi” 13.5.apakšpunktā noteikts, ka ekskursijas muzejā drīkst vadīt muzeja atestēti gidi, kas iegādājušies ekskursijas vadīšanas atļauju.

Projekta pielikuma 3.punkts paredz vairākus jaunus muzeja publisko maksas pakalpojumu veidus, kas ir saistīti ar muzeja darbības paplašināšanu, un veiktas izmaiņas esošajos pakalpojumos. Līdz šim MK noteikumu Nr.250 pielikuma 3.3. un 3.11.apakšpunktā (Projekta pielikuma 3.10.apakšpunkts), 3.12.apakšpunktā (Projekta pielikuma 3.11.apakšpunkts) un 3.19.apakšpunktā (Projekta pielikuma 3.18.apakšpunkts) minētās telpas bija pieejamas pasākumu organizēšanai, kā arī foto un video uzņemšanai komerciālām vajadzībām. Ņemot vērā, ka šīs telpas ir īpaši saudzējamas, pasākumu laikā nav iespējams nodrošināt eksponātu drošību. Turpmāk tās tiks piedāvātas vienīgi filmēšanai, foto un video uzņemšanai komerciālām vajadzībām. Ņemot vērā pieredzi, ka filmu kompānijām ir interese par hercogienes apartamentiem, pievienots jauns pakalpojuma veids (Projekta pielikuma 3.23.apakšpunkts), kas iekļauj sešas hercogienes apartamentu telpas foto un video uzņemšanai komerciālām vajadzībām.

Projekta pielikumā veiktas precizējošas, situācijai atbilstošas korekcijas pakalpojumu veidu nosaukumos, pievienojot piezīmi “7”, kas nosaka, ka telpas tiks izmantotas filmēšanai, foto un video uzņemšanai komerciālām vajadzībām (Projekta pielikuma 3.3., 3.10., 3.11., 3.18. un 3.23.apakšpunkts).

Projektā izveidots jauns pakalpojuma veids “Pavardu zāle līdz 100 personām” (Projekta pielikuma 3.9.apakšpunkts). Kopš 2022.gada telpas vairs netiek iznomātas apakšīrniekam (restorānam) un kļuvušas pieejamas interesentiem pasākumu organizēšanai.

Projekts neparedz MK noteikumu Nr.250 pielikuma 3.9.apakšpunktā (pavardu telpa) un 3.10.apakšpunktā (pavardu telpa ar kurināšanu) noteiktos pakalpojumus, jo šajās telpās iekārtota Rundāles pils virtuves ekspozīcija. Projekts neparedz MK noteikumu Nr.250 pielikuma 3.25. un 3.27.apakšpunktā noteiktos pakalpojumus, jo pēc tiem nebija pieprasījuma.

Projekts paredz atteikties no līdzšinējā MK noteikumu Nr.250 pielikuma 3.29.apakšpunkta (Rundāles pils parka boskets ar iekārtojumu laulību reģistrācijai). Pieredze rāda, ka pasūtītāji labprāt izvēlas uzstādīt savu dekoratīvo arku, savukārt no muzeja darbiniekiem atbilstošs bosketa iekārtojums prasa lielus darbaspēka, laika un organizatoriskos ieguldījumus, kas finansiāli neatmaksājas.

Projekts neparedz MK noteikumu Nr.250 pielikuma 3.30.apakšpunktā (Lielā galerija konferenču un semināru rīkošanai) noteikto pakalpojumu, jo turpmāk iecerēts šos pasākumus rīkot muzeja jaunajā konferenču centrā ārpus Rundāles pils telpām – staļļu ēkā Nr.2 (Projekta pielikuma 3.28., 3.29., 3.30., 3.31. un 3.32.apakšpunkts).

Projekta pielikumā iekļauti jauni pakalpojumu veidi, kas saistīti ar muzeja konferenču centra izveidi staļļu ēkā Nr.2. Iekārtotās telpas un piegulošā teritorija (staļļu ēkas Nr.2 iekšpagalms) ir piemēroti pasākumu, lekciju, konferenču un līdzīgu pasākumu organizēšanai. Pasākumi var notikt jebkurā laikā, netraucējot muzeja apmeklētājus, jo konferenču organizēšana galvenajās muzeja ekspozīciju telpās (Rundāles pilī) apgrūtina telpu izmantošanu primārajam mērķim un sagādā vilšanos apmeklētajiem, kuri slēgta pasākuma dēļ nevar apskatīt daļu pastāvīgās ekspozīcijas. Pasākumu organizēšanai atbilstošas infrastruktūras izveide muzeja kompleksa staļļu ēkā atrisina šo problēmu. Telpu remonts muzeja staļļu ēkā Nr.2 ir noslēdzies jau 2022.gadā. Turpinās fasāžu sakopšanas un iekšpagalma labiekārtošanas darbi, kā arī pasākumu norises telpu aprīkošana ar nepieciešamajām tehnoloģijām.

Projekta pielikuma 4.1.apakšpunktā minētajam pakalpojumam “Valsis Baltajā zālē” tiek paaugstināta maksa uz 60 euro (tagad 50 euro), kā arī noteikts, ka pievienotā telpa netiek slēgta apmeklētājiem.

Projekts neparedz MK noteikumu Nr.250 pielikuma 4.5.apakšpunktā “Sarkanā paklāja noma” noteikto pakalpojumu, jo ekspozīciju telpa “Lielā galerija” turpmāk netiks iznomāta saviesīgiem pasākumiem ar viesu ēdināšanu.

Projekta pielikuma 4.8.apakšpunktā un 4.9.apakšpunktā precizēts MK noteikumu Nr.250 pielikuma 4.9. un 4.10.apakšpunktā noteiktais pakalpojums, dzēšot vārdu “parka”. Precizējums ļaus nākotnē organizēt pasākums ne tikai franču dārza teritorijā, bet arī Rundāles pils iekšpagalmā vai kariešu pagalmā un citās Rundāles pils teritorijās, ļaujot piedalīties tirgotājiem.

Projekts neparedz MK noteikumu Nr.250 pielikuma 6.punktā noteikto pakalpojumu “Atsevišķu muzeja priekšmetu izmantošana muzeja reklamēšanas un citos nekomerciālos nolūkos pils teritorijā”, jo šis pakalpojums tiek sniegts bez maksas, līdz ar to nav iekļaujams maksas pakalpojumu cenrādī.

Atbilstoši izmaiņām cenrādī papildināti, koriģēti un svītroti muzeja telpu un teritorijas nomas koeficienti. Projekta pielikuma 6.piezīmē noteikto “Pamatojums koeficienta piemērošanai” koeficientu piemērošana neradīs muzejam zaudējumu no sniegtajiem pakalpojumiem.

Projekts neparedz šādu MK noteikumu Nr.250 pielikuma 7.piezīmes koeficientu – Nr.4. “Muzeja telpu un teritorijas noma pasākumam līdz 10 personām”, jo nav bijis pieprasījums pēc pasākumiem līdz 10 personām.

Projekta pielikuma 6.piezīme iekļauti šādi jauni koeficienti:
1) Nr.3 “Teritorijas noma pēc franču dārza darba laika beigām līdz plkst.1.00 naktī par katru nākamo stundu”;
2) Nr.6 “Konferences centra (iekšpagalms, konferenču zāle un izstāžu zāle) noma, ja pasākums ilgst ilgāk par trīs stundām”. Koeficienta nepieciešamību pamato jauna pakalpojuma veida ieviešana (Projekta pielikuma 3.28.-3.32.apakšpunkts).
 Projektā ir aktualizētas muzeja sniegto publisko maksas pakalpojumu cenas, lai tiktu segtas šo pakalpojumu faktiskās izmaksas. Muzejs cenas par publiskajiem maksas pakalpojumiem nosaka saskaņā ar MK noteikumos Nr.333 noteikto maksas pakalpojumu izmaksu aprēķinu metodiku, ņemot vērā faktiskās ar muzeja publisko maksas pakalpojumu sniegšanu saistītās tiešās un netiešās izmaksas. Izstrādājot cenrādi, pakalpojumu cenas plānotas atbilstoši pašlaik muzejā noteiktajam atlīdzības apmēram. Lai nodrošinātu muzeja pakalpojuma pieejamību pēc iespējas plašākām sabiedrības grupām, šobrīd nebūtu lietderīgi muzeja pakalpojumu cenas vēl vairāk paaugstināt, jo tas samazinātu muzeja pieejamību un konkurētspēju salīdzinot ar citiem muzejiem. Detalizēts pakalpojumu cenu aprēķins sniegts Projekta sākotnējā ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā “Rundāles pils muzeja publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija”. Kalkulācijā iekļautas uz katru attiecīgu pakalpojumu attiecināmas izmaksas – atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (atalgojums muzeja darbiniekiem, kas tieši iesaistīti pakalpojumu sniegšanā, šobrīd ir noteikts atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumā attiecīgajai mēnešalgu grupai 2024.gadam), ārpakalpojumu un materiālu izmaksas, pamatlīdzekļu nolietojums, administratīvās, jeb netiešas ar pakalpojumu sniegšanu saistītas izmaksas (nosakot administratīvās izmaksas, atalgojums administratīvajiem darbiniekiem noteikts atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumā attiecīgajai mēnešalgu grupai noteiktajam minimumam 2024.gadā): telpu izmaksas (gan klientu apkalpošanas telpas, gan administrācijas telpas), IT izmaksas un ar pakalpojumu sniegšanu nesaistītas netiešas izmaksas (vadības funkcijas izmaksas) – finanšu vadība, iestādes vadība.

Projekta pielikumā norādītajiem pakalpojumiem, kas saistīti ar muzeja pamatekspozīciju, izstāžu un teritorijas apmeklējumu netiek piemērots pievienotās vērtības nodoklis saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 17.punkta "d" apakšpunktu (sk. Projekta pielikuma 1.piezīme). Pārējiem Projekta pielikumā norādītajiem pakalpojumiem, kas tieši nav saistīti ar muzeja pamatekspozīciju, izstāžu un teritorijas apmeklējumu, piemēro pievienotās vērtības nodokļa 21% likmi atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 41.panta pirmās daļas 1.punktam.

Ministru kabineta 2010.gada 12.oktobra noteikumu Nr.972 “Noteikumi par kārtību, kā veicami maksājumi valsts budžetā un tie atzīstami par saņemtiem, un prasībām tiešsaistes maksājumu pakalpojumu izmantošanai norēķinos ar valsts budžetu” 4.punkts nosaka, ka tiesību aktos, saskaņā ar kuriem veicams maksājums valsts budžetā, ir jānosaka norēķinos ar valsts budžetu izmantojamie maksas pakalpojumu veidi. Lai nodrošinātu muzeja publisko maksas pakalpojumu pieejamību sabiedrībai, Projektā nav paredzēts mainīt muzeja maksas pakalpojumu iekasēšanas veidus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pensionāri
  • studenti
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • personas ar invaliditāti
  • diaspora
  • daudzbērnu ģimenes
  • muzeja apmeklētāji
Ietekmes apraksts
Līdz Covid-19 infekcijas izraisītajai krīzei muzejā ekonomiskajai izaugsmei bija raksturīga augšupejoša tendence. Muzeja apkopotie dati liecina, ka 2019.gadā muzeja apmeklējumu skaits bija 275 449, bet Covid-19 pandēmijas izraisītās krīzes dēļ un vēlāk saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā tūrisma apmeklējumu skaits dramatiski saruka. 2020.gadā muzeja apmeklētāju skaits bija 103 138 (~63% samazinājums), savukārt 2021.gadā – 85 734, bet 2022.gadā – 136 999, kas ir par 50 % mazāk nekā 2019.gadā. Kaut arī apmeklējumu skaits 2023.gadā pamazām pieaug, šobrīd statistikas dati liecina, ka netiks sasniegts 2019.gada līmenis. Salīdzinoši līdz 2019.gada augustam apmeklējumu skaits bija 200 547, turpretī 2023.gada septiņos mēnešos tas ir 138 359 (31% samazinājums). Salīdzinot 2023.gada pirmos astoņus mēnešus ar šādu pašu 2022.gada periodu, var paredzēt, ka līdz 2023.gada beigām pieaugums būs 7 līdz 10% robežās. Paļaujamies uz līdzīgu vienmērīgu tūrisma skaita pieaugumu turpmākajos gados, 2024. un 2025.gadā. Aptaujāto tūristu skaits sadalījumā pa valstīm 2023.gadā tāpat kā 2022.gadā parāda, ka visvairāk tūristu ieradās no Latvijas, Lietuvas un Vācijas. Analizējot apmeklējumus, redzams, ka iezīmējusies tendence dominēt individuālajam apmeklējumam (63,8%). Arī 2023.gadā no janvāra līdz 31.maijam individuālo tūristu bijis divas reizes vairāk kā grupu tūristi (līdz 16.augustam – sešas reizes vairāk individuālo tūristu).

Projekts ietekmēs gan individuālos apmeklētājus, gan vietējās un starptautiskās tūrisma firmas. Pašreizējais sociālekonomiskais stāvoklis valstī ietekmē muzeja apmeklētāju skaitu un ieņēmumus no muzeja sniegtajiem publiskajiem maksas pakalpojumiem. Iegūtie finanšu līdzekļi par muzeja sniegtajiem publiskajiem maksas pakalpojumiem tiks izlietoti muzeja sniegto publisko pakalpojumu faktisko izmaksu segšanai. Muzeja publisko maksas pakalpojumu cenu politika attiecībā uz sociāli vismazāk aizsargātajām personu grupām tiek nodrošināta, nosakot pazeminātu cenu noteiktām apmeklētāju grupām, kā arī nosakot sabiedrības grupas, kurām muzeja pamatpakalpojumi ir pieejami bez maksas. Projektā noteiktās publisko maksas pakalpojumu cenas daudzām apmeklētāju grupām ir vienādas vai pat zemākas, kā par līdzīgu pakalpojumu citās līdzvērtīgās iestādēs, tāpat Projektā ir paredzēts muzeja apmeklētājiem izvēlēties savām iespējām atbilstošāko muzeja apskates variantu.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
  • iestādes
  • tūrisma pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Projekts ietekmēs juridiskās personas, kuru organizētie pasākumi var tikt īstenoti muzeja ēkās un teritorijā.
Projekts ietekmēs tūrisma firmas, kuras organizē muzeja kā tūrisma objekta apmeklējumu. Muzeja sadarbība ar tūrisma firmām ir balstīta uz rūpīgi izstrādātiem tūrisma pakalpojumu sniegšanas līgumiem, kur līgumā noteikts, ka tūrisma firmas ir jāinformē par muzeja cenu maiņu vienu gadu iepriekš. Lai tūrisma firmas spētu sagatavoties jaunajām cenu izmaiņām, muzejs informāciju par plānotajām izmaiņām tūrisma firmām sniedza jau laikus – 2022.gada 29.decembrī sadarbības līguma ietvaros, pirms Projekts tika iesniegts Kultūras ministrijā tālākai saskaņošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 033 378
0
2 000 000
0
2 100 000
0
2 100 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 033 378
0
2 000 000
0
2 100 000
0
2 100 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 033 378
0
2 000 000
0
2 100 000
0
2 100 000
2.1. valsts pamatbudžets
2 033 378
0
2 000 000
0
2 100 000
0
2 100 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Muzejs cenas par publiskajiem maksas pakalpojumiem nosaka saskaņā ar MK noteikumos Nr.333 noteikto maksas pakalpojumu izmaksu aprēķinu metodiku, ņemot vērā faktiskās ar muzeja publisko maksas pakalpojumu sniegšanu saistītās tiešās un netiešās izmaksas.

Detalizēts pakalpojumu cenu aprēķins sniegts Projekta sākotnējā ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā “Rundāles pils muzeja publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija”.

Atalgojums muzeja darbiniekiem, kas tieši iesaistīti pakalpojumu sniegšanā, noteikts ņemot vērā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumā attiecīgās mēnešalgu grupas 2024.gadam noteikto minimumu.

Sākotnēji apstiprinātie 2023.gada plānotie budžeta ieņēmumi no muzeja maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem ir 2 033 378 euro. Tomēr reālie muzeja ieņēmumi 2023.gadā nepārsniegs 1 375 000 euro. Pašu ieņēmumu izpildes analīze liecina, ka pašu ieņēmumu plāns netiek pilnībā izpildīts, jo Covid-19 pandēmijas dēļ nav atjaunojies tūrisms no Tālajiem Austrumiem, Krievijas karadarbības dēļ ir slēgts Krievijas tūrisma tirgus un augstā inflācija ir mainījusi ieceļojošā tūrisma paradumus arī no Rietumeiropas. Ņemot vērā apmeklētāju skaita samazinājumu attiecībā pret 2019.gadu un ceļošanas paradumu maiņu (individuālā tūrisma pieaugumu un ievērojamu intereses mazināšanos par grupu tūrisma piedāvājumu), prognozējam, ka arī turpmākajos gados muzeja apmeklētāju skaits pakāpeniski pieaugs, bet vēl nesasniegs pirms pandēmijas laika līmeni. Atbilstoši tam tiek plānoti nākamo gadu ieņēmumi.

2024.gada budžetā pašlaik plānotie ieņēmumi no muzeja maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem ir 2 000 000 euro.

2025.gada un 2026.gada budžetā pašlaik plānotie ieņēmumi no muzeja maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem ir 2 100 000 euro.
Paredzams, ka, pašu ieņēmumu izpilde turpmākajos trīs gados sasniegs 2024., 2025. un 2026.gada budžetā plānotos ieņēmumus no muzeja maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2023.gada finanšu resursi muzeja izdevumu segšanai 3 863 675 euro, tajā skaitā ieņēmumi no muzeja maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 2 033 378 euro (52,6 % no muzeja resursiem izdevumu segšanai), valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem ir 1 828 190 euro (47,3 % no muzeja resursiem izdevumu segšanai), valsts budžeta transfertu ieņēmumi 15 748 euro (0,4% no muzeja resursiem izdevumu segšanai) un maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu atlikums 2 107 euro (0,1% no muzeja resursiem izdevumu segšanai).

2024.gadā finanšu resursi muzeja izdevumu segšanai ir 3 622 492 euro, tajā skaitā ieņēmumi no muzeja maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 2 000 000 euro (55,21 % no muzeja resursiem izdevumu segšanai) un valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem ir 1 622 492 euro (44,79 % no muzeja resursiem izdevumu segšanai).

2025.gadā finanšu resursi muzeja izdevumu segšanai veido 3 764 247 euro gadā, tajā skaitā ieņēmumi no muzeja maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 2 100 000 euro (55,79% no muzeja resursiem izdevumu segšanai) un valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem ir 1 664 247 euro (44,21% no muzeja resursiem izdevumu segšanai).

2026.gadā finanšu resursi muzeja izdevumu segšanai veido 3 805 490 euro gadā, tajā skaitā ieņēmumi no muzeja maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 2 100 000 euro (55,18 % no muzeja resursiem izdevumu segšanai) un valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem ir 1 705 490 euro (% no muzeja resursiem izdevumu segšanai).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir aktualizēt muzeja sniegto pakalpojumu klāstu un cenas, precizējot atsevišķu muzeja sniegto maksas pakalpojumu nosaukumus, papildinot cenrādi ar jauniem pakalpojumiem un svītrojot neaktuālos pakalpojumus, kā arī aktualizējot un papildinot atsevišķiem maksas pakalpojumiem piemērotās atlaides, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Rundāles pils muzejs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Rundāles pils muzeja maksas pakalpojumu cenu kalkulācija