22-TA-485: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk - VSAA) spētu pieņemt lēmumus par VSAA administrēto pakalpojumu pieņemšanu normatīvajos aktos noteiktā termiņā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt, ka laikposmā, kad valstī ir izsludināta ārkārtējā situācija (no šā panta spēkā stāšanās dienas) sakarā ar Covid-19 izplatību un triju mēnešu laikā pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas, VSAA lēmumu par tās administrēto pakalpojumu piešķiršanu pieņem 30 dienu laikā pēc nepieciešamo dokumentu un informācijas saņemšanas. VSAA lēmumu pieņemšanas pagarinājums attiektos no šā panta spēkā stāšanās dienas.
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Covid-19 saslimstības straujās izplatības rezultātā būtiski ir palielinājies VSAA saņemto iesniegumu slimības pabalsta piešķiršanai skaits - 2021.gadā vidēji mēnesī tika saņemti 58.2 tūkst. pieprasījumu, 2022.gada janvārī saņemti 76,4 tūkst. (2,5 tūkst. dienā), bet februāra astoņās dienās saņemti jau 50,1 tūkst. (6,3 tūkst. dienā).
Esošie 66 faktiski nodarbinātie dienā var piešķirt 2970 slimības pabalstus (strādājot virsstundu režīmā – 45 pabalsti dienā).
Izvērtējot slimības pabalstu iesniegumu skaitu, konstatēts, ka daļa:
- 06.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti pēdējā, desmitajā darba dienā (termiņš 18.02.2022);
- 07.02. iesniegumi tiks apstrādāti 11.darba dienā (termiņš 21.02.2022. - daļu apstrādās 22.02.2022.);
- 08.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 13.darba dienā;
- 09.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 14.darba dienā;
- 10.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 15.darba dienā;
- 11.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 16.darba dienā;
- 12.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 18.darba dienā;
- 13.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 19.darba dienā.
Pašlaik normatīvajos aktos ir noteikts, ka VSAA atsevišķus administratīvos aktus pieņem 10 darba dienu vai 10 kalendāra dienu laikā, piemēram, likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" 27.pants.
Esošie 66 faktiski nodarbinātie dienā var piešķirt 2970 slimības pabalstus (strādājot virsstundu režīmā – 45 pabalsti dienā).
Izvērtējot slimības pabalstu iesniegumu skaitu, konstatēts, ka daļa:
- 06.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti pēdējā, desmitajā darba dienā (termiņš 18.02.2022);
- 07.02. iesniegumi tiks apstrādāti 11.darba dienā (termiņš 21.02.2022. - daļu apstrādās 22.02.2022.);
- 08.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 13.darba dienā;
- 09.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 14.darba dienā;
- 10.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 15.darba dienā;
- 11.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 16.darba dienā;
- 12.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 18.darba dienā;
- 13.02.2022. iesniegumi tiks apstrādāti 19.darba dienā.
Pašlaik normatīvajos aktos ir noteikts, ka VSAA atsevišķus administratīvos aktus pieņem 10 darba dienu vai 10 kalendāra dienu laikā, piemēram, likuma "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" 27.pants.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vienlaicīgi sakrītot diviem nozīmīgiem faktoriem - ļoti augstam slimības pabalstu pieprasījumu skaitam un samazinātam faktiski nodarbināto skaitam, veidojas situācija, kad VSAA nespēs apstrādāt slimības pabalstu pakalpojumu pieprasījumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā 10 darba dienās vai 10 kalendāra dienās, arī veicot virsstundu darbu Darba likumā atļautajā apjomā. Ja notiks ierobežojumu mīkstināšana, visticamāk vēl vairāk paaugstināsies saslimstība.
Šobrīd arī VSAA 20% no nodarbinātajiem ir darbnespējīgi.
14.02.2022. plkst.9:30 VSAA neapstrādāto iesniegumu skaits 56453.
Jau 09.02. 2022. konstatēts, ka noteiktajā termiņā netiks apstrādāti 05.02.2022. iesniegtie iesniegumi.
07.02. un 08.02.2022. iesniegtajiem iesniegumiem jau redzams, ka apstrāde pie esošā nodarbināto sastāva kavēsies divas dienas.
Esošie 66 faktiski nodarbinātie dienā var piešķirt 2970 slimības pabalstus (strādājot virsstundu režīmā) – 45 pabalsti dienā.
Paralēli slimības pabalstu iesniegumu apstrādei, VSAA februārī jāuzsāk atbalstu energoresursu izmaksu kompensēšanu izmaksa, līdz ar to VSAA rīcībā nav personāla resursu, kurus novirzīt slimības pabalstu apstrādei.
Attiecībā uz to, ka VSAA lēmuma termiņš tiek pagarināts uz mēnesi ārkārtas situācijas laikā un trīs mēnešus pēc ārkārtējās situācijas (no šā panta spēkā stāšanās dienas) - prognozējam, ka šajā laikposmā situācija stabilizēsies un VSAA atkal varēs piešķirt slimības pabalstus darba dienu laikā. Jāatzīmē, ka slimības pabalstu saistībā ar COVID-19 no 1.dienas piešķir laikposmā līdz ārkārtējās situācijas beigām, t.i., līdz š.g. 28.februārim. Šim nosacījumam izbeidzoties, vajadzētu samazināties arī slimības pabalstu skaitam.
Šobrīd arī VSAA 20% no nodarbinātajiem ir darbnespējīgi.
14.02.2022. plkst.9:30 VSAA neapstrādāto iesniegumu skaits 56453.
Jau 09.02. 2022. konstatēts, ka noteiktajā termiņā netiks apstrādāti 05.02.2022. iesniegtie iesniegumi.
07.02. un 08.02.2022. iesniegtajiem iesniegumiem jau redzams, ka apstrāde pie esošā nodarbināto sastāva kavēsies divas dienas.
Esošie 66 faktiski nodarbinātie dienā var piešķirt 2970 slimības pabalstus (strādājot virsstundu režīmā) – 45 pabalsti dienā.
Paralēli slimības pabalstu iesniegumu apstrādei, VSAA februārī jāuzsāk atbalstu energoresursu izmaksu kompensēšanu izmaksa, līdz ar to VSAA rīcībā nav personāla resursu, kurus novirzīt slimības pabalstu apstrādei.
Attiecībā uz to, ka VSAA lēmuma termiņš tiek pagarināts uz mēnesi ārkārtas situācijas laikā un trīs mēnešus pēc ārkārtējās situācijas (no šā panta spēkā stāšanās dienas) - prognozējam, ka šajā laikposmā situācija stabilizēsies un VSAA atkal varēs piešķirt slimības pabalstus darba dienu laikā. Jāatzīmē, ka slimības pabalstu saistībā ar COVID-19 no 1.dienas piešķir laikposmā līdz ārkārtējās situācijas beigām, t.i., līdz š.g. 28.februārim. Šim nosacījumam izbeidzoties, vajadzētu samazināties arī slimības pabalstu skaitam.
Risinājuma apraksts
Lai VSAA spētu pieņemt lēmumus par VSAA administrēto pakalpojumu pieņemšanu normatīvos aktos noteiktā termiņā, likumprojektā paredzēts noteikt, ka laikposmā, kad valstī ir izsludināta ārkārtējā situācija sakarā ar Covid-19 izplatību (no šā panta spēkā stāšanās dienas) un triju mēnešu laikā pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra lēmumu par tās administrēto pakalpojumu piešķiršanu pieņem 30 dienu laikā pēc nepieciešamo dokumentu un informācijas saņemšanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
2022.gada 14.februārī likumprojektā ietvertais priekšlikums guvis konceptuālu atbalstu Operatīvās vadības grupā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Visas personas, kuras likumprojektā norādītajā periodā (no šā panta spēkā stāšanās dienas) pieprasīs VSAA pakalpojumu
Ietekmes apraksts
Visas fiziskās personas, kuras likumprojektā norādītajā periodā (no šā panta spēkā stāšanās dienas) pieprasīs VSAA pakalpojumu, ietekmēs negatīvi, jo iespējams atsevišķi VSAA administrētie pakalpojumi netiks piešķirti 10 darba dienu vai 10 kalendāra dienu laikā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Visas fiziskās personas, kuras likumprojektā norādītajā periodā (no šā panta spēkā stāšanās dienas) pieprasīs VSAA pakalpojumu, ietekmēs negatīvi, jo iespējams atsevišķi VSAA administrētie pakalpojumi netiks piešķirti 10 darba dienu vai 10 kalendāra dienu laikā.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi