Anotācija (ex-ante)

25-TA-2801: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 26 "Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2025.gada 2.septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 34, 31. §) 4.3.apakšpunktā uzdots Satiksmes ministrijai izvērtēt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" (turpmāk - LVC) rosinātos deleģēto uzdevumu izmaksu pārskatīšanas priekšlikumus, samazinot izvirzītās kvalitātes vai uzraudzības prasības, un satiksmes ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgus priekšlikumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 26 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli” (turpmāk – noteikumu projekts) precizē valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasības un to izpildes kontroles kārtību, vienlaikus samazinot birokrātiju un izdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 2. septembra sēdes protokollēmumu (protokols Nr. 34, 31. §) tika pieņemts zināšanai informatīvais ziņojums “Par valsts kapitālsabiedrību iespējamiem ienākumu palielinājumiem” (ierobežotas pieejamības informācija). Saskaņā ar minētā protokollēmuma 4.3. apakšpunktu Satiksmes ministrijai ir paredzēti vairāki uzdevumi, tajā skaitā izvērtēt LVC rosinātos deleģēto uzdevumu izmaksu pārskatīšanas priekšlikumus, samazinot izvirzītās kvalitātes vai uzraudzības prasības. Gan šis uzdevums, gan informatīvais ziņojums kopumā korelē ar Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 34. punktu, atbilstoši kuram cita starpā ir paredzēts mazināt birokrātiju un valsts pārvaldi padarīt elastīgāku, kā arī ar Ministru prezidentes Evikas Siliņas ikgadējo ziņojumu Saeimai (2025. gads) par Ministru kabineta paveikto un iecerēto darbību, kurā premjere aicināja mazināt birokrātiju valsts pārvaldē un līdz ar to saistītos administratīvos izdevumus.
Ceļu satiksmes likuma 6. panta trešā daļa noteic, ka valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasības un to izpildes kontroles kārtību nosaka Ministru kabinets.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts noteic, ka viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumu Nr. 26 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli” 1. punkts nosaka valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasības un to izpildes kontroles kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar šobrīd spēkā esošajiem Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumiem Nr. 26 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli” ziemas sezonā (15. oktobris – 15. aprīlis) autoceļu ikdienas uzturēšanas prasību un darbu izpildes kontroli A klases autoceļiem vai to posmiem ir jānodrošina vismaz divas reizes nedēļā. Lielākajā daļā ziemas sezonas (jo īpaši oktobrī, novembrī, martā un aprīlī) laikapstākļi nav bijuši tādi, kur ceļa stāvoklis būtiski mainītos, līdz ar to LVC ieskatā šāds resursu patēriņš nav lietderīgs. Stabilu laika apstākļu gadījumā izmaiņas ceļa stāvoklī nav ne tik krasas, ne arī tik biežas, lai ceļa stāvokli kontrolētu divas reizes nedēļā.
Risinājuma apraksts
Samazinot kontroles skaitu ziemas sezonā, un nosakot to veikt ne retāk kā vienu reizi nedēļā, Satiksmes ministrijas provizoriskais ietaupījums būtu ap 40 000 euro gadā, līdz ar to nepieciešams grozīt Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumus Nr. 26 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli”.
Noteikumu projektā ietverti šādi grozījumi:
– precizēti noteikumos lietotie termini, kas nosaka ārkārtējo laikapstākļu iestāšanos, pielāgojot tos Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra konstatētajiem un publicētajiem brīdinājumiem, kas nodrošina vienādu ārkārtējo laikapstākļu konstatēšanas kārtību valstī;
– precizēts 5. punkts, nosakot, ka autoceļu ārkārtas uzturēšanas laikā vasaras sezonā visām veiktajām darbībām ir pieļaujamas atkāpes no noteiktās klases prasībām, bet veiktajām darbībām ziemas sezonā atkāpes pieļaujamas tikai attiecībā uz sniega vai ledus biezumu, kā arī lai savlaicīgi brīdinātu sabiedrību par autoceļu stāvokli ārkārtējos laikapstākļos ziemas sezonā, noteikts, ka transportlīdzekļu satiksme pa autoceļiem var būt apgrūtināta un pasažieru regulārajos pārvadājumos un skolēnu pārvadājumos pieļaujami pārtraukumi;
– precizēts 9. punkts, nosakot, ka laiku autoceļa brauktuves attīrīšanai no sniega skaita no brīža, kad beidzis snigt vai ir sasniegts uzturēšanas klasei pieļaujamais sniega vai ledus biezums;
– precizēts 13. punkts, paredzot autoceļu pārvaldītājam tiesības noteikt zemāku vai augstāku klasi, ja attiecīgajā autoceļa posmā tiek veikta autoceļa būvniecība vai attiecīgais autoceļš vai tā posms tiek izmantots transportlīdzekļu satiksmes novirzīšanai cita autoceļa būvniecības laikā;
– precizēts 15. punkts un papildināts ar 15.1. un 15.2.apakšpunktu, lai papildus šo noteikumu 4. punktā noteiktajam, uzsvērtu autoceļa pārvaldītājam iespēju noteikt augstākas vai zemākas prasības kā 15. punktā norādītajos diennakts laikposmos, bet vienlaikus ievērojot šo noteikumu 3. pielikumā noteikto prasību izpildes laiku, kā arī autoceļu pārvaldītājam tiesības nepieciešamības gadījumā C un D klases autoceļiem vai to posmiem ziemas sezonā mainīgos vai ārkārtējos laikapstākļos uzdot atsevišķu uzturēšanas darbu veikšanu ārpus šo noteikumu 15. punktā noteiktajiem laikiem;
– svītrots 22. punkts un vienlaikus papildināts ar jaunu 22.1 punktu, kas noteic, ka D uzturēšanas klasi nenosaka autoceļiem, pa kuriem notiek regulāri pasažieru regulārie pārvadājumi vai skolēnu pārvadājumi ar autobusiem;
– precizēts 40. punkts un 42. punkts, nosakot jaunas prasības bojātu vai iztrūkstošu vertikālo apzīmējumu atjaunošanai vasaras sezonā un vienlaikus papildināts ar jaunu 42.1 punktu, kas noteic prasības informācijas zīmju un virzienrādītāju atjaunošanai;
– svītrots 43. punkts;
– precizēts 49., 50., 52., 53. un 54. punkts, nosakot prasības konstatēto neatbilstību novēršanas laikam un prasību formulējumu;
– lai mazinātu resursu nelietderīgu patēriņu, precizēts 70.1.1. apakšpunkts, nosakot, ka ziemas sezonā uzturēšanas prasību un darbu izpildes kontroli A klases autoceļiem vai to posmiem LVC nodrošina ne retāk kā reizi nedēļā;
– precizēts 71. un 72. punkts, nosakot kontroles kārtību ārkārtējos laikapstākļos un pēc to beigām;
– precizēts 3. pielikuma 1. un 2. punkts, nosakot B un C klases autoceļiem stingrāku autoceļu uzturēšanas prasību izpildes laiku.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
40 000
0
40 000
0
40 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
40 000
0
40 000
0
40 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
40 000
0
40 000
0
40 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
40 000
0
40 000
0
40 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iepriekš minētā funkcija, sākot ar 2026. gadu, tiks veikta samazinātā apjomā. Deleģēšanas līguma, kas noslēgts starp Satiksmes ministriju un LVC, līgumcena tiek samazināta par 40 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks papildināts pēc sabiedrības līdzdalības noslēgšanās.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks papildināts pēc sabiedrības līdzdalības noslēgšanās.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Samazinot kontroļu biežumu, LVC būs iespējams efektīvāk izmantot administratīvos resursus deleģēto funkciju izpildē.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšana.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi