25-TA-545: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 582) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – ministrija) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt MK noteikumu Nr. 582 pielikumā esošo ēku sarakstu, lai nodrošinātu 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" mērķrādītāja sasniegšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1) Ar MK noteikumu Nr. 582 apstiprināšanu tika sasniegts 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" (turpmāk – 3.1.2.1.i. investīcijas pirmā kārta) 112. atskaites punkts – minēto noteikumu pielikumā ir noteiktas konkrētas 63 ēkas, kurās tiks veikti pasākumi vides piekļūstamības nodrošināšanai.
Ņemot vērā Eiropas Padomes 2021. gada 6. jūlija lēmumā par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna izvērtējuma apstiprināšanu noteikto, atskaites punktu un mērķrādītāju vērtību izpilde ir nodrošināma visā reformu un investīcijas īstenošanas periodā. Attiecīgi ir būtiski nodrošināt arī secīgā 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas 113. atskaites punkta (līdz 2024. gada 30. jūnijam piešķirt līgumu slēgšanas tiesības, lai nodrošinātu piekļuvi 63 publiskām telpām valsts un pašvaldību ēkās) (turpmāk – 113. atskaites punkts) izpildi, un 114. mērķrādītāja (līdz 2026. gada 30. jūnijam pabeigt būvniecību, lai nodrošinātu piekļuvi publiskām telpām 63 valsts un pašvaldību ēkās) (turpmāk – 114. mērķrādītājs) izpildi.
Ar 2025. gada 28. janvāra Ministru Kabineta noteikumiem Nr. 64 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi" tika noteikts, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā veicami vides piekļūstamības pasākumi 64 ēkās. Tādējādi 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā tika nodrošināta drošības rezerve 113. atskaites punkta un 114. mērķrādītāja sekmīgai izpildei.
2) MK noteikumu Nr. 582 11. punktā ir noteikts, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajai kārtai papildus Atveseļošanas fonda finansējumam ir pieejams valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai – indikatīvi 357 800 euro. Minētais finansējums ir pieejams valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" un valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" (turpmāk – VSIA "Šampētera nams").
Ņemot vērā Eiropas Padomes 2021. gada 6. jūlija lēmumā par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna izvērtējuma apstiprināšanu noteikto, atskaites punktu un mērķrādītāju vērtību izpilde ir nodrošināma visā reformu un investīcijas īstenošanas periodā. Attiecīgi ir būtiski nodrošināt arī secīgā 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas 113. atskaites punkta (līdz 2024. gada 30. jūnijam piešķirt līgumu slēgšanas tiesības, lai nodrošinātu piekļuvi 63 publiskām telpām valsts un pašvaldību ēkās) (turpmāk – 113. atskaites punkts) izpildi, un 114. mērķrādītāja (līdz 2026. gada 30. jūnijam pabeigt būvniecību, lai nodrošinātu piekļuvi publiskām telpām 63 valsts un pašvaldību ēkās) (turpmāk – 114. mērķrādītājs) izpildi.
Ar 2025. gada 28. janvāra Ministru Kabineta noteikumiem Nr. 64 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi" tika noteikts, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā veicami vides piekļūstamības pasākumi 64 ēkās. Tādējādi 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā tika nodrošināta drošības rezerve 113. atskaites punkta un 114. mērķrādītāja sekmīgai izpildei.
2) MK noteikumu Nr. 582 11. punktā ir noteikts, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajai kārtai papildus Atveseļošanas fonda finansējumam ir pieejams valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai – indikatīvi 357 800 euro. Minētais finansējums ir pieejams valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" un valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" (turpmāk – VSIA "Šampētera nams").
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) 2025. gada 20. februārī ministrija saņēma Ķekavas novada pašvaldības (viens no 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējuma saņēmējiem) vēstuli Nr. 1-7.1/25/544 par novada domes 2025. gada 6. februārī pieņemto lēmumu Nr. 13 pārtraukt projekta īstenošanu par ēkas "Adatiņas", Daugmalē, Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, kurā tiek sniegts pašvaldības sociālais pakalpojums, vides pielāgošanas nodrošināšanu. Kā iemeslu minētā projekta pārtraukšanai Ķekavas novada pašvaldība norādīja iepirkuma procedūras rezultātā konstatēto būvniecības izmaksu pieaugumu ēkas vides pielāgošanas nodrošināšanai, kas pārsniedz plānotās projekta izmaksas, un to, ka pašvaldībai nav iespēju izmaksu pieaugumu līdzfinansēt sava budžeta ietvaros. Attiecīgi pēc Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un Ķekavas novada pašvaldības vienošanās par projekta Nr. 3.1.2.1.i.0/1/22/I/CFLA/015 "Pasākumi vides pieejamības nodrošināšanai pašvaldības ēkā "Adatiņas", Daugmalē, Daugmales pagastā, Ķekavas novadā" īstenošanu pārtraukšanas, vairs netiks nodrošināta "drošības rezerve" 113. atskaites punkta un 114. mērķrādītāja sekmīgai izpildei. Ministrija pieņem, ka Ķekavas novada pašvaldība, atsakoties no turpmākas dalības 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas projektā, ir izvērtējusi un ņēmusi vērā arī 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas mērķa grupas intereses.
2) Pēc Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un Ķekavas novada pašvaldības vienošanās par projekta Nr. 3.1.2.1.i.0/1/22/I/CFLA/015 "Pasākumi vides pieejamības nodrošināšanai pašvaldības ēkā "Adatiņas", Daugmalē, Daugmales pagastā, Ķekavas novadā" īstenošanu pārtraukšanas, 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā veidosies Atveseļošanas fonda finansējuma atlikums 154 892 euro apmērā.
Papildus Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas (turpmāk – KPVIS) dati liecina, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējuma saņēmēja valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" projektā tiek atbrīvots Atveseļošanas fonda finansējums 155 514 euro apmērā (2025. gada 10. martā iesniegti projekta grozījumi). Ņemot vērā VSIA "Šampētera nams" projektā plānoto Atveseļošanas fonda finansējuma samazinājumu, ir precizējams (samazināms) arī pieejamais valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai.
2) Pēc Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un Ķekavas novada pašvaldības vienošanās par projekta Nr. 3.1.2.1.i.0/1/22/I/CFLA/015 "Pasākumi vides pieejamības nodrošināšanai pašvaldības ēkā "Adatiņas", Daugmalē, Daugmales pagastā, Ķekavas novadā" īstenošanu pārtraukšanas, 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā veidosies Atveseļošanas fonda finansējuma atlikums 154 892 euro apmērā.
Papildus Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas (turpmāk – KPVIS) dati liecina, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējuma saņēmēja valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" projektā tiek atbrīvots Atveseļošanas fonda finansējums 155 514 euro apmērā (2025. gada 10. martā iesniegti projekta grozījumi). Ņemot vērā VSIA "Šampētera nams" projektā plānoto Atveseļošanas fonda finansējuma samazinājumu, ir precizējams (samazināms) arī pieejamais valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai.
Risinājuma apraksts
1) Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 582 12. punktu vienas ēkas vides piekļūstamības nodrošināšanas izmaksas nevar pārsniegt 154 892 euro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokļa izmaksas. Vienlaikus 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā šobrīd veidojas Atveseļošanas fonda finansējuma atlikums, kuru iespējams novirzīt vides piekļūstamības pasākumu īstenošanai divās jaunās ēkās.
2025. gada 5. martā ministrija saņēma Rēzeknes novada pašvaldības vēstules Nr. RNP/2025/4.2.1/314 un RNP/2025/4.2.1/315 ar lūgumu iekļaut 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā divas jaunas ēkas – Rītupes iela 34, Bērzgale, Bērzgales pagasts, Rēzeknes novads, LV- 4612 un Pils iela 6, Lūznava, Lūznavas pagasts, Rēzeknes novads, LV- 4627.
Lai minētās ēkas iekļautu MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, tika izvērtēta to atbilstība MK noteikumu Nr. 582 nosacījumiem:
a) tajā tiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums (sociālajam pakalpojumam jābūt reģistrētam sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā) – abās ēkās atrodas Rēzeknes novada Sociālā dienesta attālinātie klientu apkalpošanas punkti, kas ir reģistrēti sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ar Nr. 633.
Papildus jāatzīmē, ka pašvaldības sociālais pakalpojums ir sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēts sociālais pakalpojums, ko sniedz pašvaldības izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji vai arī piesaistīti sociālo pakalpojumu sniedzēji, kuru sniegtos pakalpojumus pilnībā vai daļēji finansē no pašvaldības budžeta;
b) ēkas īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldītājs ir pašvaldība, pašvaldības iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrības, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, vai arī valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" vai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" – gan ēka Rēzeknes novada Rītupes iela 34, Bērzgale, Bērzgales pagasts, Rēzeknes novads, LV-4612 (Latgales rajona tiesas, Bērzgales pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000460701, kadastra numurs: 78440020260), gan ēka Pils iela 6, Lūznava, Lūznavas pagasts, Rēzeknes novads, LV-4627 (Latgales rajona tiesas, Lūznavas pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000082753, kadastra numurs: 78680020069) ir pašvaldības īpašums;
c) ēkā 2020. gadā ir veikts vides un informācijas pieejamības pašnovērtējums (turpmāk – pašnovērtējums) un tajā iegūtais koeficients ir zemāks par "5,9". Ja ēkā, kuru plānots papildus iekļaut MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, nav veikts pašnovērtējums 2020. gadā, tai jāveic pašvērtējums, izmantojot ministrijas tīmekļa vietnē pieejamo 2022. gada pašnovērtējuma veidlapu (pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/vides-un-informacijas-pieklustamibas-pasnovertejums-saskana-ar-lbn-200-21) – Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada decembrī veiktajā ēkas pašnovērtējumā ēkai Rēzeknes novada Rītupes iela 34, Bērzgale, Bērzgales pagasts, Rēzeknes novads, LV-4612 tika iegūts koeficients "4.829", savukārt ēkai Pils iela 6, Lūznava, Lūznavas pagasts, Rēzeknes novads, LV-4627 – “2.628”. Abām ēkām tika izmantota 2022. gada pašnovērtējuma veidlapa;
d) ēkā, kurā plānots veikt vides pielāgojumus, pēdējo piecu gadu laikā no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem nav finansētas un nav plānots finansēt tās pašas izmaksas (rekonstrukcijas, renovācijas vai cita veida būvdarbus) ēkas vides pieejamības nodrošināšanai (piemēram, 2014.–2020. gada plānošanas perioda Eiropas Savienības fondu ietvaros) – Rēzeknes novada vēstulē sniegts apliecinājums, ka abās ēkās, kurās sniedz Sociālā dienesta attālinātā klientu apkalpošanas punkta pakalpojumus, pēdējo piecu gadu laikā nav veikti vides pielāgojumi, kas plānoti 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas ietvaros.
Ņemot vērā iepriekšminēto, MK noteikumu Nr. 582 pielikumā ir iekļaujamas ēkas Rītupes iela 34, Bērzgale, Bērzgales pagasts, Rēzeknes novads, LV-4612 (kā 40. ēka MK noteikumu Nr. 582 pielikumā) un Pils iela 6, Lūznava, Lūznavas pagasts, Rēzeknes novads, LV- 4627 (kā 41. ēka MK noteikumu Nr. 582 pielikumā). Tādējādi šīs divas ēkas veidos "drošības rezervi" un kopumā pielāgojumi tiek paredzēti 65 ēkās. Vides pielāgojumu veikšanai minētajās ēkās tiks izmantots 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējuma atlikums 309 784 euro apmērā, tas ir 154 892 euro vienas ēkas vides pieejamības nodrošināšanai, neieskaitot pievienotās vērtības nodokļa izmaksas.
2) Ņemot vērā, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma ietvaros finansējuma ietaupījums veidojas no investīcijas projekta, ko īsteno VSIA "Šampētera nams", attiecīgi samazināsies arī valsts budžeta izdevumi pievienotās vērtības nodokļa segšanai indikatīvi 34 309 euro apmērā.
Ierosinātie grozījumi MK noteikumos Nr. 582 nemaina 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas mērķi, atbalstāmās darbības un īstenošanas nosacījumus, bet pozitīvi ietekmē konkrēto pašvaldību kā finansējuma saņēmēju, kā arī pašvaldību iedzīvotājus, kam turpmāk būs pieejami sociālie pakalpojumi piekļūstamās ēkās.
MK noteikumu Nr. 582 grozījumi ir būtiski un nepieciešami 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas 113. atskaites punkta un 114. mērķrādītāja sasniegšanai.
2025. gada 5. martā ministrija saņēma Rēzeknes novada pašvaldības vēstules Nr. RNP/2025/4.2.1/314 un RNP/2025/4.2.1/315 ar lūgumu iekļaut 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā divas jaunas ēkas – Rītupes iela 34, Bērzgale, Bērzgales pagasts, Rēzeknes novads, LV- 4612 un Pils iela 6, Lūznava, Lūznavas pagasts, Rēzeknes novads, LV- 4627.
Lai minētās ēkas iekļautu MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, tika izvērtēta to atbilstība MK noteikumu Nr. 582 nosacījumiem:
a) tajā tiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums (sociālajam pakalpojumam jābūt reģistrētam sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā) – abās ēkās atrodas Rēzeknes novada Sociālā dienesta attālinātie klientu apkalpošanas punkti, kas ir reģistrēti sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ar Nr. 633.
Papildus jāatzīmē, ka pašvaldības sociālais pakalpojums ir sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēts sociālais pakalpojums, ko sniedz pašvaldības izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji vai arī piesaistīti sociālo pakalpojumu sniedzēji, kuru sniegtos pakalpojumus pilnībā vai daļēji finansē no pašvaldības budžeta;
b) ēkas īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldītājs ir pašvaldība, pašvaldības iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrības, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, vai arī valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" vai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" – gan ēka Rēzeknes novada Rītupes iela 34, Bērzgale, Bērzgales pagasts, Rēzeknes novads, LV-4612 (Latgales rajona tiesas, Bērzgales pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000460701, kadastra numurs: 78440020260), gan ēka Pils iela 6, Lūznava, Lūznavas pagasts, Rēzeknes novads, LV-4627 (Latgales rajona tiesas, Lūznavas pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000082753, kadastra numurs: 78680020069) ir pašvaldības īpašums;
c) ēkā 2020. gadā ir veikts vides un informācijas pieejamības pašnovērtējums (turpmāk – pašnovērtējums) un tajā iegūtais koeficients ir zemāks par "5,9". Ja ēkā, kuru plānots papildus iekļaut MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, nav veikts pašnovērtējums 2020. gadā, tai jāveic pašvērtējums, izmantojot ministrijas tīmekļa vietnē pieejamo 2022. gada pašnovērtējuma veidlapu (pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/vides-un-informacijas-pieklustamibas-pasnovertejums-saskana-ar-lbn-200-21) – Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada decembrī veiktajā ēkas pašnovērtējumā ēkai Rēzeknes novada Rītupes iela 34, Bērzgale, Bērzgales pagasts, Rēzeknes novads, LV-4612 tika iegūts koeficients "4.829", savukārt ēkai Pils iela 6, Lūznava, Lūznavas pagasts, Rēzeknes novads, LV-4627 – “2.628”. Abām ēkām tika izmantota 2022. gada pašnovērtējuma veidlapa;
d) ēkā, kurā plānots veikt vides pielāgojumus, pēdējo piecu gadu laikā no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem nav finansētas un nav plānots finansēt tās pašas izmaksas (rekonstrukcijas, renovācijas vai cita veida būvdarbus) ēkas vides pieejamības nodrošināšanai (piemēram, 2014.–2020. gada plānošanas perioda Eiropas Savienības fondu ietvaros) – Rēzeknes novada vēstulē sniegts apliecinājums, ka abās ēkās, kurās sniedz Sociālā dienesta attālinātā klientu apkalpošanas punkta pakalpojumus, pēdējo piecu gadu laikā nav veikti vides pielāgojumi, kas plānoti 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas ietvaros.
Ņemot vērā iepriekšminēto, MK noteikumu Nr. 582 pielikumā ir iekļaujamas ēkas Rītupes iela 34, Bērzgale, Bērzgales pagasts, Rēzeknes novads, LV-4612 (kā 40. ēka MK noteikumu Nr. 582 pielikumā) un Pils iela 6, Lūznava, Lūznavas pagasts, Rēzeknes novads, LV- 4627 (kā 41. ēka MK noteikumu Nr. 582 pielikumā). Tādējādi šīs divas ēkas veidos "drošības rezervi" un kopumā pielāgojumi tiek paredzēti 65 ēkās. Vides pielāgojumu veikšanai minētajās ēkās tiks izmantots 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējuma atlikums 309 784 euro apmērā, tas ir 154 892 euro vienas ēkas vides pieejamības nodrošināšanai, neieskaitot pievienotās vērtības nodokļa izmaksas.
2) Ņemot vērā, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma ietvaros finansējuma ietaupījums veidojas no investīcijas projekta, ko īsteno VSIA "Šampētera nams", attiecīgi samazināsies arī valsts budžeta izdevumi pievienotās vērtības nodokļa segšanai indikatīvi 34 309 euro apmērā.
Ierosinātie grozījumi MK noteikumos Nr. 582 nemaina 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas mērķi, atbalstāmās darbības un īstenošanas nosacījumus, bet pozitīvi ietekmē konkrēto pašvaldību kā finansējuma saņēmēju, kā arī pašvaldību iedzīvotājus, kam turpmāk būs pieejami sociālie pakalpojumi piekļūstamās ēkās.
MK noteikumu Nr. 582 grozījumi ir būtiski un nepieciešami 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas 113. atskaites punkta un 114. mērķrādītāja sasniegšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Ēku vides piekļūstamība veicinās sociālo pakalpojumu saņemšanu personām, kurām funkcionālo traucējumu dēļ iepriekš tas bija apgrūtinoši, kā arī citām sabiedrības grupām (jaunajiem vecākiem, veciem cilvēkiem utml.).
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 186 644
0
582 165
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
5 186 644
0
582 165
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
7 379 820
-57 619
765 983
65 055
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
5 482 293
-34 309
612 413
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
1 897 527
-23 310
153 570
65 055
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-2 193 176
57 619
-183 818
-65 055
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-295 649
34 309
-30 248
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
-1 897 527
23 310
-153 570
-65 055
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
57 619
-65 055
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
34 309
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
23 310
-65 055
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK noteikuma projekta ietekme uz valsts un pašvaldības budžetu aprēķins veikts, pamatojoties uz 28.01.2025. MK noteikumu Nr. 64 "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumi Nr.64) anotācijā 3. sadaļā sniegto informāciju (pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/2ced36f8-bf86-4624-88c8-13334143e5b4). Ar MK noteikumiem Nr. 64 tika rosināta finanšu pārdale starp 3.1.2.1.i. investīcijas pirmo un otro kārtu, attiecīgi tika veikts ietekmes aprēķins. Ar MK noteikumiem Nr. 64 apstiprinātās izmaiņas 2025. un 2026. gadam anotācijas 3. sadaļas tabulas kolonnā "izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam" noteikumu projekta anotācijā iekļautas minētās tabulas kolonnā "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam". Noteikumu projektā virzītās izmaiņas paredz ietekmi uz valsts budžetu, kas atbilstoši MK noteikumiem Nr. 582 paredzēts PVN izmaksu segšanai
VSIA "Šampētera nams" īstenotajam projektam un pašvaldību budžetam (PVN tiek segts no pašvaldību budžeta).
MK noteikumu projekta neparedz AF finansējuma izmaiņas.
VSIA "Šampētera nams" īstenotajam projektam un pašvaldību budžetam (PVN tiek segts no pašvaldību budžeta).
MK noteikumu projekta neparedz AF finansējuma izmaiņas.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
3.1.2.1.i 1. investīcijas pirmās kārtas pasākumā plānots AF plāna attiecināmais finansējums 9 685 000 euro apmērā. Papildu finansējumu veido valsts budžeta finansējums PVN izmaksu no segšanai – indikatīvi 323 491 euro, kas veikto izmaiņu gadījumā samazinās par 34 309 euro (357 800 euro – 34 309 euro).
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
3.1.2.1.i investīcijas pirmās kārtas projektu īstenošanas izdevumu prognoze balstīta uz finansējuma saņēmēju KP VIS iesniegto projekta budžeta kopsavilkuma datiem, plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafiku informāciju, faktisko izdevumu izpildi un balstoties uz finansējuma samazinājumu.
3.1.2.1.i. investīcijas pirmajai kārtai tiek samazināts valsts budžeta finansējums par 34 309 euro, kas ir VSIA "Šampētera nams" investīcijas projektā neizmantotais valsts budžeta finansējums PVN segšanai. Par minēto valsts budžeta finansējuma summu, VSIA "Šampētera nams" ir ierosinājis KP VIS projekta grozījumus LG2, ņemot vērā projekta ietvaros radušos ietaupījumu.
Papildus 2025. gadam samazināts pašvaldības budžets, pamatojoties uz Ķekavas novada pašvaldības lēmuma atteikties no 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanas (pēc KP VIS pieejamās informācijas projekta īstenošana ir pārtraukta 05.03.2025.).
Vienlaikus noteikumu projekts paredz divu jaunu ēku (Rēzeknes novadā) iekļaušanu atbalstam, līdz ar to tiek vērtēta ietekme uz pašvaldības budžetu, t.i. PVN izmaksu segšana tiek segta no pašvaldības budžeta līdzekļiem. Ietekmes aprēķinam tiek pieņemts, ka pašvaldībai būs nepieciešams finansējums divu ēku vides piekļūstamības pasākumu nodrošināšanai, atbilstoši MK noteikumu Nr. 582 noteiktajam kvotu apmēram un ar PVN būs apliekams ar ēku infrastruktūru saistītās izmaksas (154 892 euro x 2 ēkas x 21% PVN likme=65 055 euro).
Attiecīgi tiek paredzēts, ka faktiskie izdevumi būs 2026. gadā, ņemot vērā plānošanas un projektēšanas procesam paredzēto laiku. Tādējādi pašvaldību budžets par iepriekš minētā finansējuma summas apmēru tiek norādīts 2026. gadā.
Savukārt līdz šim atbalstāmo darbību īstenošanai izmantotais finansējums:
2023. gadā ir 763 240 euro, t.sk. AF finansējums 680 018 euro, valsts budžeta finansējums 16 368 euro (VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projektam), pašvaldību finansējums 66 854 euro.
2024. gadā ir 3 744 362 euro, t.sk. AF finansējums 3 236 173 euro, valsts budžeta finansējums 15 535 euro (VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projektam), pašvaldību finansējums 492 654 euro.
VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projekta īstenošana ir noslēgusies līdz 31.12.2024., bet savukārt VSIA "Šampētera nams" projektā vēl nav paredzēta izdevumu veikšana. Ņemot vērā minēto, līdz šim periodam izmantotā valsts budžeta apmērs ir nosakāms konkrētā apmērā, proti, tas VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projekta 31 903 euro.
Vienlaikus turpmākajam projektu īstenošanas periodam, ietverot VB finansējuma samazinājumu par 34 309 euro, plānots finansējums šādā apmērā:
2025. gadā AF finansējums 5 186 644 euro, valsts budžeta finansējums 261 340 euro (VSIA "Šampētera nams" projektam), pašvaldību finansējums 1 874 217 euro.
2026. gadā AF finansējums 582 165 euro, valsts budžeta finansējums 30 248 euro (VSIA "Šampētera nams" projektam) un pašvaldību finansējums 218 625 euro.
3.1.2.1.i. investīcijas pirmajai kārtai tiek samazināts valsts budžeta finansējums par 34 309 euro, kas ir VSIA "Šampētera nams" investīcijas projektā neizmantotais valsts budžeta finansējums PVN segšanai. Par minēto valsts budžeta finansējuma summu, VSIA "Šampētera nams" ir ierosinājis KP VIS projekta grozījumus LG2, ņemot vērā projekta ietvaros radušos ietaupījumu.
Papildus 2025. gadam samazināts pašvaldības budžets, pamatojoties uz Ķekavas novada pašvaldības lēmuma atteikties no 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanas (pēc KP VIS pieejamās informācijas projekta īstenošana ir pārtraukta 05.03.2025.).
Vienlaikus noteikumu projekts paredz divu jaunu ēku (Rēzeknes novadā) iekļaušanu atbalstam, līdz ar to tiek vērtēta ietekme uz pašvaldības budžetu, t.i. PVN izmaksu segšana tiek segta no pašvaldības budžeta līdzekļiem. Ietekmes aprēķinam tiek pieņemts, ka pašvaldībai būs nepieciešams finansējums divu ēku vides piekļūstamības pasākumu nodrošināšanai, atbilstoši MK noteikumu Nr. 582 noteiktajam kvotu apmēram un ar PVN būs apliekams ar ēku infrastruktūru saistītās izmaksas (154 892 euro x 2 ēkas x 21% PVN likme=65 055 euro).
Attiecīgi tiek paredzēts, ka faktiskie izdevumi būs 2026. gadā, ņemot vērā plānošanas un projektēšanas procesam paredzēto laiku. Tādējādi pašvaldību budžets par iepriekš minētā finansējuma summas apmēru tiek norādīts 2026. gadā.
Savukārt līdz šim atbalstāmo darbību īstenošanai izmantotais finansējums:
2023. gadā ir 763 240 euro, t.sk. AF finansējums 680 018 euro, valsts budžeta finansējums 16 368 euro (VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projektam), pašvaldību finansējums 66 854 euro.
2024. gadā ir 3 744 362 euro, t.sk. AF finansējums 3 236 173 euro, valsts budžeta finansējums 15 535 euro (VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projektam), pašvaldību finansējums 492 654 euro.
VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projekta īstenošana ir noslēgusies līdz 31.12.2024., bet savukārt VSIA "Šampētera nams" projektā vēl nav paredzēta izdevumu veikšana. Ņemot vērā minēto, līdz šim periodam izmantotā valsts budžeta apmērs ir nosakāms konkrētā apmērā, proti, tas VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projekta 31 903 euro.
Vienlaikus turpmākajam projektu īstenošanas periodam, ietverot VB finansējuma samazinājumu par 34 309 euro, plānots finansējums šādā apmērā:
2025. gadā AF finansējums 5 186 644 euro, valsts budžeta finansējums 261 340 euro (VSIA "Šampētera nams" projektam), pašvaldību finansējums 1 874 217 euro.
2026. gadā AF finansējums 582 165 euro, valsts budžeta finansējums 30 248 euro (VSIA "Šampētera nams" projektam) un pašvaldību finansējums 218 625 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekts nosaka plānoto 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma AF finansējumu 9 685 000 euro un papildus valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa segšanai indikatīvi 323 491 euro.
Noteikumu projekta īstenošana tiek veikta no Finanšu ministrijas valsts budžeta apakšprogrammas 74.07.00 "Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) finansējums projektu un pasākumu īstenotājiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
Sabiedrības līdzdalība netika nodrošināta, ņemot vērā, ka grozījumi MK noteikumos Nr. 582 tieši neietekmē sabiedrības intereses.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Ķekavas novada pašvaldība, Rēzeknes novada pašvaldība, VSIA "Šampētera nams"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
MK noteikumu Nr. 582 grozījumi ietekmē divas pašvaldības – Ķekavas novada pašvaldību un Rēzeknes novada pašvaldību, jo tām kā 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējuma saņēmējām ir saistoši šie MK noteikumu Nr. 582 grozījumi.
Saskaņā ar precizējumiem MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, Rēzeknes novada pašvaldības projektā būs jāveic grozījumi, palielinot AF finansējumu par divām ēkām.
Saskaņā ar precizējumiem MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, Rēzeknes novada pašvaldības projektā būs jāveic grozījumi, palielinot AF finansējumu par divām ēkām.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vides pieļūstamības nodrošināšana veicinās sociālo pakalpojumu saņemšanu personām, kurām kādu funkcionālo traucējumu dēļ iepriekš tas bija apgrūtinoši.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nodrošinot drošu vides piekļūstamību sociālo pakalpojumu sniegšanas vietai, iedzīvotājiem tiks nodrošinātas labākas fiziskās piekļuves iespējas, iespējas pieteikties un saņemt pakalpojumus, tādējādi sekmējot sociālās situācijas uzlabošanos.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks izveidota droša pašvaldības sociālo pakalpojumu vides piekļūstamība personām ar invaliditāti, nodrošinot vienlīdzīgas iespējas un tiesības pakalpojumu saņemšanai.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
