22-TA-3073: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.2daļas 1.punkts nosaka, ka kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) nedrīkst izraisīt katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro.
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.3daļas 3.punkts nosaka, ka apropriācijas pārdali starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām budžeta resoram gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr.867 “Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam” 13.5.apakšpunkts nosaka, ka ministrija var iesniegt Finanšu ministrijā pamatotus priekšlikumus izmaiņām starp budžeta programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ievērojot nosacījumu, ka nav pieļaujama pārdale citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma, par kura piešķiršanu pieņemts lēmums n–2 vai n–1 gadā, izņemot gadījumus, ja ir pieņemts atsevišķs Ministru kabineta lēmums.
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.3daļas 3.punkts nosaka, ka apropriācijas pārdali starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām budžeta resoram gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr.867 “Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam” 13.5.apakšpunkts nosaka, ka ministrija var iesniegt Finanšu ministrijā pamatotus priekšlikumus izmaiņām starp budžeta programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ievērojot nosacījumu, ka nav pieļaujama pārdale citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma, par kura piešķiršanu pieņemts lēmums n–2 vai n–1 gadā, izņemot gadījumus, ja ir pieņemts atsevišķs Ministru kabineta lēmums.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” (turpmāk – apakšprogramma 33.03.00) mērķis ir nodrošināt ambulatorajai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu kompensāciju atbilstoši pacienta slimības diagnozei, raksturam un smaguma pakāpei un līgumu slēgšanu par izdevumu kompensāciju saskaņā ar MK 2006.gada 31.oktobra noteikumiem Nr.899 “Ambulatorai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde” mērķis ir samazināt Latvijas iedzīvotāju saslimstību ar vakcīnregulējamām infekcijas slimībām, veicot mērķtiecīgu un plānveida vakcināciju pret difteriju, epidēmisko parotītu, garo klepu, B hepatītu, B tipa Haemophilus influenzae infekciju, masalām, masaliņām, poliomielītu, stinguma krampjiem, tuberkulozi, vējbakām, ērču encefalītu bērniem augsti endēmiskajās ērču encefalīta teritorijās, rotavīrusu infekciju, pneimokoku infekciju un cilvēka papilomas vīrusa infekciju ar drošām un augsti efektīvām vakcīnām, gripu riska grupām (bērniem līdz 2 gadu vecumam un grūtniecēm, ārstniecības personām, sociālās aprūpes centru klientiem un darbiniekiem, senioriem, kas vecāki par 65 gadiem, personām ar hroniskām saslimšanām), kā arī nodrošināt peritoneālās dialīzes nodrošinājuma ārstniecības līdzekļu, imūnbioloģisko preparātu, fenilketonūrijas un citu ģenētiski determinēto slimību korekcijas preparātu un redzes korekcijas līdzekļu bērniem centralizētu iepirkumu.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana” mērķis ir nodrošināt medikamentozu ārstēšanu vitāli svarīgu dzīvības funkciju uzturēšanai ar retām slimībām slimojošiem pacientiem ar diagnozēm, kas norādītas Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” 9. pielikumā un nodrošināt reto slimību metodisko vadību, veidojot vienotu pieeju reto slimību ārstniecībā.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana mērķis ir nodrošināt no valsts budžeta apmaksāto primārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši MK 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” noteiktajiem tarifiem un apmaksas nosacījumiem, tajā skaitā ģimenes ārstu sniegtos pakalpojumus, zobārstniecības pakalpojumus bērniem līdz 18 gadu vecumam un Černobiļas AES avārijas rezultātā radiācijas ietekmei pakļautām personām, veselības aprūpes pakalpojumus mājās pacientiem ar hronisku saslimšanu un pārvietošanās traucējumiem, un citus primārās veselības aprūpes pakalpojumus.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē” mērķis ir nodrošināt nodrošināt no valsts budžeta apmaksājamos ambulatoros laboratoriskos izmeklējumus, kā arī reto slimību diagnostikas laboratoriskos izmeklējumus.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” mērķis ir nodrošināt nodrošināt ārstniecības iestāžu sniegto sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu (izņemot laboratoriskos izmeklējumus).
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” mērķis ir nodrošināt plānveida stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana” mērķis ir īstenot valsts politiku veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā un administrēt veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus, nodrošinot racionālu un maksimāli efektīvu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, kā arī īstenot valsts politiku e-veselības ieviešanā.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” mērķis ir nodrošināt plānveida stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze” (turpmāk – apakšprogramma 39.06.00) mērķis ir nodrošināt tiesu medicīniskās ekspertīzes fiziskām personām, kuru dzīvībai un veselībai nodarīts kaitējums, vardarbīgā vai pēkšņā nāvē mirušām personām un tiesu medicīniskās ekspertīzes, ja ir aizdomas par ārstniecības personu profesionālo pienākumu nepienācīgu pildīšanu, kā arī līķu bioloģiskā materiāla arhīvu uzturēšanu.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole” mērķis ir īstenot valsts pārvaldes funkcijas veselības nozares uzraudzībā un kontrolē, lai nodrošinātu nozari regulējošo normatīvo aktu prasību ievērošanu un izpildi.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Veselības inspekcija.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde” mērķis ir samazināt Latvijas iedzīvotāju saslimstību ar vakcīnregulējamām infekcijas slimībām, veicot mērķtiecīgu un plānveida vakcināciju pret difteriju, epidēmisko parotītu, garo klepu, B hepatītu, B tipa Haemophilus influenzae infekciju, masalām, masaliņām, poliomielītu, stinguma krampjiem, tuberkulozi, vējbakām, ērču encefalītu bērniem augsti endēmiskajās ērču encefalīta teritorijās, rotavīrusu infekciju, pneimokoku infekciju un cilvēka papilomas vīrusa infekciju ar drošām un augsti efektīvām vakcīnām, gripu riska grupām (bērniem līdz 2 gadu vecumam un grūtniecēm, ārstniecības personām, sociālās aprūpes centru klientiem un darbiniekiem, senioriem, kas vecāki par 65 gadiem, personām ar hroniskām saslimšanām), kā arī nodrošināt peritoneālās dialīzes nodrošinājuma ārstniecības līdzekļu, imūnbioloģisko preparātu, fenilketonūrijas un citu ģenētiski determinēto slimību korekcijas preparātu un redzes korekcijas līdzekļu bērniem centralizētu iepirkumu.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana” mērķis ir nodrošināt medikamentozu ārstēšanu vitāli svarīgu dzīvības funkciju uzturēšanai ar retām slimībām slimojošiem pacientiem ar diagnozēm, kas norādītas Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” 9. pielikumā un nodrošināt reto slimību metodisko vadību, veidojot vienotu pieeju reto slimību ārstniecībā.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana mērķis ir nodrošināt no valsts budžeta apmaksāto primārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši MK 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” noteiktajiem tarifiem un apmaksas nosacījumiem, tajā skaitā ģimenes ārstu sniegtos pakalpojumus, zobārstniecības pakalpojumus bērniem līdz 18 gadu vecumam un Černobiļas AES avārijas rezultātā radiācijas ietekmei pakļautām personām, veselības aprūpes pakalpojumus mājās pacientiem ar hronisku saslimšanu un pārvietošanās traucējumiem, un citus primārās veselības aprūpes pakalpojumus.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē” mērķis ir nodrošināt nodrošināt no valsts budžeta apmaksājamos ambulatoros laboratoriskos izmeklējumus, kā arī reto slimību diagnostikas laboratoriskos izmeklējumus.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” mērķis ir nodrošināt nodrošināt ārstniecības iestāžu sniegto sekundārās ambulatorās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu (izņemot laboratoriskos izmeklējumus).
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” mērķis ir nodrošināt plānveida stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana” mērķis ir īstenot valsts politiku veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā un administrēt veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus, nodrošinot racionālu un maksimāli efektīvu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, kā arī īstenot valsts politiku e-veselības ieviešanā.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” mērķis ir nodrošināt plānveida stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Nacionālais veselības dienests.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze” (turpmāk – apakšprogramma 39.06.00) mērķis ir nodrošināt tiesu medicīniskās ekspertīzes fiziskām personām, kuru dzīvībai un veselībai nodarīts kaitējums, vardarbīgā vai pēkšņā nāvē mirušām personām un tiesu medicīniskās ekspertīzes, ja ir aizdomas par ārstniecības personu profesionālo pienākumu nepienācīgu pildīšanu, kā arī līķu bioloģiskā materiāla arhīvu uzturēšanu.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammas 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole” mērķis ir īstenot valsts pārvaldes funkcijas veselības nozares uzraudzībā un kontrolē, lai nodrošinātu nozari regulējošo normatīvo aktu prasību ievērošanu un izpildi.
Apakšprogrammas izpildītājs ir Veselības inspekcija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.2daļas 1.punktā noteiktajam finanšu ministram ir tiesības veikt ministrijai gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros pārdales starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ja kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) neizraisa katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniedz piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro. Savukārt Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta 13.3daļas 3.punkts nosaka, ka finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros, nepiemērojot likuma 9.panta 13.2daļas nosacījumus, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Ministru kabinets ir deleģējis finanšu ministram tiesības veikt apropriācijas pārdali un ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu dienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Ņemot vērā iepriekš minēto, atļautais kopējais pārdales apjoms tiek pārsniegts:
1. apakšprogrammā 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” par 1,67% vai 545 366,45 euro (191 866 031 euro (sākotnēji apstiprinātais budžets 2022.g. bez papildus finansējuma no citiem resoriem) + 10 138 668 euro (Finanšu ministrijas 2022.gada 22.jūnija rīkojums Nr.404) + 2 111 254 (priekšlikums apropriācijas pārdalei) = 204 115 953 euro. 191 866 031*5%=9 593 301,55 euro, 12 249 922 euro – 9 593 301,55 euro = 2 656 620,45 euro, 2 656 620,45 euro/191 866 031 euro=1,38%.
2. apakšprogrammā 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē” par 0,3% vai 545 366,45 euro (44 351 737 euro (sākotnēji apstiprinātais budžets 2022.g. bez papildus finansējuma no citiem resoriem) + 3 376 620 euro (priekšlikums apropriācijas pārdalei) = 47 728 357 euro. 44 351 737*5%=2 217 586,85 euro, 3 376 620 euro – 2 217 586,85 euro = 1 159 033,15 euro, 1 159 033,15 euro/44 351 737 euro=2,61%.
Ņemot vērā iepriekš minēto, atļautais kopējais pārdales apjoms tiek pārsniegts:
1. apakšprogrammā 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” par 1,67% vai 545 366,45 euro (191 866 031 euro (sākotnēji apstiprinātais budžets 2022.g. bez papildus finansējuma no citiem resoriem) + 10 138 668 euro (Finanšu ministrijas 2022.gada 22.jūnija rīkojums Nr.404) + 2 111 254 (priekšlikums apropriācijas pārdalei) = 204 115 953 euro. 191 866 031*5%=9 593 301,55 euro, 12 249 922 euro – 9 593 301,55 euro = 2 656 620,45 euro, 2 656 620,45 euro/191 866 031 euro=1,38%.
2. apakšprogrammā 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē” par 0,3% vai 545 366,45 euro (44 351 737 euro (sākotnēji apstiprinātais budžets 2022.g. bez papildus finansējuma no citiem resoriem) + 3 376 620 euro (priekšlikums apropriācijas pārdalei) = 47 728 357 euro. 44 351 737*5%=2 217 586,85 euro, 3 376 620 euro – 2 217 586,85 euro = 1 159 033,15 euro, 1 159 033,15 euro/44 351 737 euro=2,61%.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt un attiecīgi rīkojuma projekts paredz 2022.gadam Veselības ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu ietvaros starp budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, tai skaitā:
1.no apakšprogrammas 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 2 817 900 euro apmērā:
1.1. uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 49 899 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu;
1.2. uz apakšprogrammu 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 2 768 001 euro apmērā, lai nodrošinātu laboratorisko izmeklējumu izdevumu daļēju deficīta segšanu.
2. no apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 55 813 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 55 813 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu.
3. no apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 646 609 euro apmērā (tai skaitā 362 915 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” un 283 694 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” īstenošanai):
3.1. uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 522 485 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu;
3.2. uz apakšprogrammu 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 124 124 euro apmērā, lai stacionārajām āratniecības iestādēm nodrošinātu daļēju energoresursu sadādzinājuma segšanu.
4. no apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 2 150 870 euro apmērā (tai skaitā 100 246 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)”, 117 610 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Paliatīvas aprūpes nodrošināšana”, 1 683 132 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija”, 63 258 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Valsts apmaksātās medicīniskās apaugļošanas programmas paplašināšana/Pirmsdzemdību, dzemdību un pēcdzemdību aprūpes monitoringa sistēmas izveide, bērna aprūpes pakalpojumu groza un apmaksas nosacījumu pārskatīšana” un 186 624 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” īstenošanai):
4.1. uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 92 198 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu;
4.2. uz apakšprogrammu 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 2 058 672 euro apmērā, lai stacionārajām āratniecības iestādēm nodrošinātu daļēju energoresursu sadādzinājuma segšanu.
5. no apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 1 988 505 euro apmērā (tai skaitā 1 390 619 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” īstenošanai):
5.1. uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 1 379 886 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu;
5.2. uz apakšprogrammu 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 608 619 euro apmērā, lai nodrošinātu laboratorisko izmeklējumu izdevumu daļēju deficīta segšanu.
6. no apakšprogrammas 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem, 10 973 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 10 973 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu.
Nepieciešams veikt un attiecīgi rīkojuma projekts paredz 2022.gadam 2022.gadam Veselības ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu ietvaros, tai skaitā starp prioritārajiem pasākumiem, tai skaitā:
1. apakšprogrammā 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 76 444 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” īstenošanai un palielinot izdevumus 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Paliatīvas aprūpes nodrošināšana” īstenošanai;
2. apakšprogrammā 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 628 786 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Bērniem ar autiskā spektra traucējumiem apmaksātu pakalpojumu nodrošināšana un epidurālās anestēzijas pieejamības dzemdību procesā nodrošināšana” īstenošanai un palielinot izdevumus, tai skaitā:
2.1. 140 527 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Algoloģija” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.2. 91 780 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Ārstu konsīlijs reto slimību ārstēšanā” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.3. 73 037 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Multiplās sklerozes slimnieku konsultēšana un izmeklēšana” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.4. 29 463 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Robotizēta stereotaktiskā radioķirurģija” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.5. 45 016 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Dienas stacionāra pakalpojumi hronisko sāpju pacientu ārstēšanai” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.6. 41 816 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Arodslimības” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.7. 187 138 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Invazīvās radioloģijas pakalpojumi dienas stacionārā” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.8. 20 009 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Dermatoveneroloģija” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm.
3. apakšprogrammā 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 701 338 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” īstenošanai un palielinot izdevumus, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Dermatoveneroloģija” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
4. apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 4 640 628 euro apmērā, tai skaitā 1 850 637 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)”, 228 900 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” un 2 561 091 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Paliatīvas aprūpes nodrošināšana” īstenošanai, un palielinot izdevumus stacionārajām āratniecības iestādēm daļēja energoresursu sadādzinājuma segšanas nodrošināšanai;
5. apakšprogrammā 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze” izdevumu pamatkapitāla veidošanai ietvaros, samazinot izdevumus 7 805 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Kapitālieguldījumi un investīcijas Veselības ministrijas padotības iestādēs un BKUS investīcijas” īstenošanai un palielinot izdevumus Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram binokulārā ergonomiskā mikroskopa iegādei.
1.no apakšprogrammas 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 2 817 900 euro apmērā:
1.1. uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 49 899 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu;
1.2. uz apakšprogrammu 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 2 768 001 euro apmērā, lai nodrošinātu laboratorisko izmeklējumu izdevumu daļēju deficīta segšanu.
2. no apakšprogrammas 33.12.00 “Reto slimību ārstēšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 55 813 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 55 813 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu.
3. no apakšprogrammas 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 646 609 euro apmērā (tai skaitā 362 915 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” un 283 694 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” īstenošanai):
3.1. uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 522 485 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu;
3.2. uz apakšprogrammu 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 124 124 euro apmērā, lai stacionārajām āratniecības iestādēm nodrošinātu daļēju energoresursu sadādzinājuma segšanu.
4. no apakšprogrammas 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 2 150 870 euro apmērā (tai skaitā 100 246 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)”, 117 610 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Paliatīvas aprūpes nodrošināšana”, 1 683 132 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija”, 63 258 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Valsts apmaksātās medicīniskās apaugļošanas programmas paplašināšana/Pirmsdzemdību, dzemdību un pēcdzemdību aprūpes monitoringa sistēmas izveide, bērna aprūpes pakalpojumu groza un apmaksas nosacījumu pārskatīšana” un 186 624 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” īstenošanai):
4.1. uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 92 198 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu;
4.2. uz apakšprogrammu 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 2 058 672 euro apmērā, lai stacionārajām āratniecības iestādēm nodrošinātu daļēju energoresursu sadādzinājuma segšanu.
5. no apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām, 1 988 505 euro apmērā (tai skaitā 1 390 619 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” īstenošanai):
5.1. uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 1 379 886 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu;
5.2. uz apakšprogrammu 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 608 619 euro apmērā, lai nodrošinātu laboratorisko izmeklējumu izdevumu daļēju deficīta segšanu.
6. no apakšprogrammas 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole”, samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem, 10 973 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana”, palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus subsīdijām un dotācijām 10 973 euro apmērā, lai nodrošinātu samaksu par kompensējamiem medikamentiem, daļēji sedzot deficītu.
Nepieciešams veikt un attiecīgi rīkojuma projekts paredz 2022.gadam 2022.gadam Veselības ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu ietvaros, tai skaitā starp prioritārajiem pasākumiem, tai skaitā:
1. apakšprogrammā 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 76 444 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” īstenošanai un palielinot izdevumus 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Paliatīvas aprūpes nodrošināšana” īstenošanai;
2. apakšprogrammā 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 628 786 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Bērniem ar autiskā spektra traucējumiem apmaksātu pakalpojumu nodrošināšana un epidurālās anestēzijas pieejamības dzemdību procesā nodrošināšana” īstenošanai un palielinot izdevumus, tai skaitā:
2.1. 140 527 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Algoloģija” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.2. 91 780 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Ārstu konsīlijs reto slimību ārstēšanā” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.3. 73 037 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Multiplās sklerozes slimnieku konsultēšana un izmeklēšana” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.4. 29 463 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Robotizēta stereotaktiskā radioķirurģija” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.5. 45 016 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Dienas stacionāra pakalpojumi hronisko sāpju pacientu ārstēšanai” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.6. 41 816 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Arodslimības” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.7. 187 138 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Invazīvās radioloģijas pakalpojumi dienas stacionārā” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
2.8. 20 009 euro apmērā, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Dermatoveneroloģija” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm.
3. apakšprogrammā 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 701 338 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” īstenošanai un palielinot izdevumus, lai nodrošinātu ambulatorās veselības aprūpes pakalpojuma programmas “Dermatoveneroloģija” pārstrādes apmaksu ārstniecības iestādēm;
4. apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 4 640 628 euro apmērā, tai skaitā 1 850 637 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)”, 228 900 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” un 2 561 091 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Paliatīvas aprūpes nodrošināšana” īstenošanai, un palielinot izdevumus stacionārajām āratniecības iestādēm daļēja energoresursu sadādzinājuma segšanas nodrošināšanai;
5. apakšprogrammā 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze” izdevumu pamatkapitāla veidošanai ietvaros, samazinot izdevumus 7 805 euro apmērā 2022.-2024.gada prioritārā pasākuma “Kapitālieguldījumi un investīcijas Veselības ministrijas padotības iestādēs un BKUS investīcijas” īstenošanai un palielinot izdevumus Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram binokulārā ergonomiskā mikroskopa iegādei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nepieciešams veikt un attiecīgi rīkojuma projekts paredz apropriācijas pārdales 2022.gadam Veselības ministrijas budžeta programmu/apakšprogrammu ietvaros, tai skaitā starp prioritārajiem pasākumiem, tai skaitā:
1. Budžeta apakšprogrammai 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" 2 111 254 euro, no tā:
- veikt līdzekļu pārdali 49 899 euro apmērā no apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 49 899 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 49 899 euro varēs apmaksāt 1 714 receptes (49 899 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
Pārskatot budžeta apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 2022.gadā plānoto vakcīnu un medikamentu iegādes izpildes un veicot izpildes prognozi 2022.gada 12 mēnešos atsevišķu vakcīnu iegādēm veidojas finanšu līdzekļu ekonomija. (skatīt 1.pielikumu)
- veikt līdzekļu pārdali 55 813 euro apmērā no apakšprogrammas 33.12.00 "Reto slimību ārstēšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 55 813 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 55 813 euro varēs apmaksāt 1 918 receptes (55 813 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
Budžeta apakšprogrammas 33.12.00 "Reto slimību ārstēšana" finansējuma apjoms samazināts, jo 2022.gadā reto slimību centra metodiskās vadības nodrošināšanai tiek izmantots 2021.gadā piešķirtais finansējuma apjoms, kurš 2021.gadā netika apgūts.
- veikt līdzekļu pārdali 1 379 886 euro apmērā no apakšprogrammas 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 1 379 886 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 1 379 886 euro varēs apmaksāt 47 419 receptes (1 379 886 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" paredz stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu līgumu finansējuma pārplānošanu vērtējot 6 un 9 mēnešu izpildi. Līguma apjoms tiek samazināts ārstniecības iestādēm, ja 6 mēnešu izpilde mazāka kā 80%.
2022.gada noslēgto līgumu izpildi būtiski ietekmēja Covid-19 pandēmijas neprognozējamā.
Atbilstoši iepriekš minētajam, pārskatot stacionāro pakalpojumu līgumu ietvaros sniegto pakalpojumu izpildes analīzi un veicot izpildes prognozi 2022.gada 12 mēnešos atsevišķu pakalpojumu programmām veidojas finanšu līdzekļu ekonomija. (skatīt 2.pielikumu)
Lai nodrošinātu 2022.gada prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu apguvi veikta prioritāro pasākumu 6 mēnešu izpildes analīze un veikta 12 mēnešu piešķirtā finansējuma apguves prognoze.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” prognoze ir izrādījusies lielāka, kā nepieciešamais apjoms līdzmaksājuma kompensācijai personām ar 2.grupas invaliditāti. (skatīt 3.pielikumu)
- veikt līdzekļu pārdali 10 973 euro apmērā no apakšprogrammas 46.01.00 "Uzraudzība un kontrole":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 10 973 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 10 973 euro varēs apmaksāt 377 receptes (10 973 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
Veselības inspekcijai izdevumu ekonomija apakšprogrammā 46.01.00 "Uzraudzība un kontrole" precēm un pakalpojumiem (2000 kods) 10 973 euro apmērā veidojas saistībā ar atceltajiem remontdarbiem.
- veikt līdzekļu pārdali 522 485 euro apmērā no apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana", no tā:
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 522 485 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 362 915 euro varēs apmaksāt 17 954 receptes (522 485 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
Lai nodrošinātu 2022.gada prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu apguvi veikta prioritāro pasākumu 6 mēnešu izpildes analīze un veikta 12 mēnešu piešķirtā finansējuma apguves prognoze.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” prognoze ir izrādījusies lielāka, kā nepieciešamais apjoms līdzmaksājuma kompensācijai personām ar 2.grupas invaliditāti.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” sniegto pakalpojuma apjoms 2022.gadā ir samazinājies, ko ietekmēja COVID-19 vakcinācijas aptveres palielinājums, kas samazināja smago pacientu skaitu, līdz ar ko ģimenes ārstiem nebija nepieciešama ārsta- speciālista attālināta konsultācija pacientu ārstēšanas procesā, kā arī vēl viens būtisks iemesls būtu minams iemesls, ne visiem ģimenes ārstiem ir zināšanas, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pacientu ar psihiskiem uzvedības traucējumiem uzraudzīšanu. Līdz ar to apkalpojums netiek nodrošināts plānotajā apjomā. Vienlaikus notiek regulārs darbs, lai ģimenes ārstus apmācītu un attīstītu ģimenes ārstu prasmes, gan izstrādājot algoritmus, gan organizējot seminārus. (skatīt 4.pielikumu)
- veikt līdzekļu pārdali 92 198 euro apmērā no apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 92 198 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 362 915 euro varēs apmaksāt 3 168 receptes (92 198 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
Lai nodrošinātu 2022.gada prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu apguvi veikta prioritāro pasākumu 6 mēnešu izpildes analīze un veikta 12 mēnešu piešķirtā finansējuma apguves prognoze.
Prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” iekļautais pakalpojumu apjoms samazinājās Covid19 pandēmijas dēļ, jo personas izvairījās vērsties ārstniecības iestādēs, kas ietekmēja sniegto pakalpojuma apjomu. (skatīt 5.pielikumu)
2. Budžeta apakšprogrammai 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" 3 376 620 euro (skatīt 13.pielikumu), no tā:
- veikt līdzekļu pārdali 2 768 001 euro apmērā no apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 2 768 001 euro apmērā palielināti, lai daļēji segtu laboratorisko izmeklējumu prognozētās pārstrādes apjomu 2022.gadā.
Pārskatot budžeta apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 2022.gadā plānoto vakcīnu un medikamentu iegādes izpildes un veicot izpildes prognozi 2022.gada 12 mēnešos atsevišķu vakcīnu un medikamentu iegādēm veidojas finanšu līdzekļu ekonomija. (skatīt 6.pielikumu)
- veikt līdzekļu pārdali 608 619 euro apmērā no apakšprogrammas 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 608 619 euro apmērā palielināti, lai daļēji segtu laboratorisko izmeklējumu prognozētās pārstrādes apjomu 2022.gadā.
Lai nodrošinātu 2022.gada prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu apguvi veikta prioritāro pasākumu 6 mēnešu izpildes analīze un veikta 12 mēnešu piešķirtā finansējuma apguves prognoze.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” prognoze ir izrādījusies lielāka, kā nepieciešamais apjoms līdzmaksājuma kompensācijai personām ar 2.grupas invaliditāti. (skatīt 7.pielikumu)
3. Budžeta apakšprogramma 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 1 330 124 euro, no tā:
- veikt pārdali 1 330 124 euro apmērā apakšprogrammas ietvaros:
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3 000 kods) 1 330 124 euro apmērā pārdalīti no prioritāro pasākumu prognozējas neizpildes, tai skaitā 628 786 euro apmērā prioritārā pasākuma "Bērniem ar autiskā spektra traucējumiem apmaksātu pakalpojumu nodrošināšana un epidurālās anestēzijas pieejamības dzemdību procesā nodrošināšana" un 701 338 euro apmērā prioritārā pasākuma "Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)" īstenošanai, lai daļēji segtu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojuma programmu pārstrādes. (skatīt 8.pielikumu)
4. Budžeta apakšprogramma 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 6 823 424 euro (skatīt 12.pielikumu), tādejādi nosedzot visu stacionāro ārstniecības iestāžu, kurās tiek sniegti valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi, izdevumi saistībā ar energoresursu sadārdzinājumu, no tā:
- veikt līdzekļu pārdali 124 124 euro apmērā no apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana", no tā:
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 124 124 euro apmērā palielināti, lai daļēji segtu energoresursu sadārdzinājuma izmaksas ārstniecības iestādēm.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” sniegto pakalpojuma apjoms 2022.gadā ir samazinājies, ko ietekmēja COVID-19 vakcinācijas aptveres palielinājums, kas samazināja smago pacientu skaitu, līdz ar ko ģimenes ārstiem nebija nepieciešama ārsta- speciālista attālināta konsultācija pacientu ārstēšanas procesā, kā arī vēl viens būtisks iemesls būtu minams iemesls, ne visiem ģimenes ārstiem ir zināšanas, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pacientu ar psihiskiem uzvedības traucējumiem uzraudzīšanu. Līdz ar to apkalpojums netiek nodrošināts plānotajā apjomā. Vienlaikus notiek regulārs darbs, lai ģimenes ārstus apmācītu un attīstītu ģimenes ārstu prasmes, gan izstrādājot algoritmus, gan organizējot seminārus. (skatīt 9.pielikumu)
- veikt līdzekļu pārdali 2 058 672 euro apmērā no apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 2 058 672 euro apmērā palielināti, lai daļēji segtu energoresursu sadārdzinājuma izmaksas ārstniecības iestādēm.
Lai nodrošinātu 2022.gada prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu apguvi veikta prioritāro pasākumu 6 mēnešu izpildes analīze un veikta 12 mēnešu piešķirtā finansējuma apguves prognoze.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” prognoze ir izrādījusies lielāka par 100 246 euro, kā nepieciešamais apjoms līdzmaksājuma kompensācijai personām ar 2.grupas invaliditāti.
Prioritārā pasākuma “Paliatīvas aprūpes nodrošināšana” neizpilde 117 610 euro apmērā saistīta ar izmaiņām apmaksas nosacījumos, kas nosaka, ka transporta izmaksas iekļautas manipulācijas "Manipulācijas skābekļa terapijas nodrošināšanai mājas aprūpes ietvaros VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" pacientiem, kā arī traheostomas kabinetu iekārtošanai pacientu ārstēšanai izmantoja ārstniecības iestādes esošos resursus noslēgto līgumu ietvaros.
Prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” neizpilde 1 683 132 euro apmērā saistīta ar to, ka ārstniecības iestādes nespēj piesaistīt nepieciešamajā skaitā personālu valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanai gan tarifu, gan ārstniecības personu trūkuma dēļ. Tika rīkotas vairākas pakalpojumu sniedzēju atlases, bet būtiski speciālistu skaits nav palielinājies. Vairāki speciālisti, kas šogad pabeidza psihologu apmācības ir izteikuši vēlmi sniegt pakalpojumu, bet atbilstoši psihologu asociācijas informācijai, lai reģistrētos psihologu reģistrā ir nepieciešams gads, līdz ar to jaunie speciālisti šogad nevar piedalīties pakalpojumu sniegšanā. Kā vēl viens iemesls sniegto pakalpojumu apjoma samazinājumam būtu minams fakts, samazinoties COVID-19 izplatībai samazinājās ārstniecības personāla skaits, kas tika iesaistīts COVID-19 pacientu ārstēšanas procesā līdz ar ko psihoemocionālā atbalsta sniegšanas apjoms samazinājās.
Prioritārā pasākuma “Valsts apmaksātās medicīniskās apaugļošanas programmas paplašināšana/Pirmsdzemdību, dzemdību un pēcdzemdību aprūpes monitoringa sistēmas izveide, bērna aprūpes pakalpojumu groza un apmaksas nosacījumu pārskatīšana” iekļautais pakalpojumu apjoms sniegts mazākā apjomā 63 258 euro apmērā kā plānots COVID-19 pandēmijas dēļ.
Prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” iekļautais pakalpojumu apjoms samazinājās Covid19 pandēmijas dēļ, jo personas izvairījās vērsties ārstniecības iestādēs, kas ietekmēja sniegto pakalpojuma apjomu 94 426 euro apmērā (skatīt 10.pielikumu)
-veikt pārdali 4 640 628 euro apmērā apakšprogrammas ietvaros:
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 4 640 628 euro apmērā pārdalīti no prioritāro pasākumu prognozējas neizpildes, tai skaitā 1 850 637 euro apmērā prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)”, 228 900 euro apmērā prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" un 2 561 091 euro apmērā prioritārā pasākuma "Paliatīvas aprūpes nodrošināšana" īstenošanai, lai daļēji segtu energoresursu sadārdzinājuma izmaksas ārstniecības iestādēm. (skatīt 11.pielikumu)
5. Budžeta apakšprogramma 39.06.00 "Tiesu medicīniskā ekspertīze" 7 805 euro apmērā apakšprogrammas ietvaros:
pamatkapitāla veidošanas izdevumi (5000 kods) 7 805 euro apmērā pārdalīti no prioritārā pasākuma “Kapitālieguldījumi un investīcijas Veselības ministrijas padotības iestādēs un BKUS investīcijas” palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus pamatkapitāla veidošanai, lai Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs veiktu binokulārā ergonomiskā mikroskopa (1 gab) iegādi, lai uzlabotu tiesu medicīnisko ekspertīžu (autopsiju) laikā iegūtā bioloģiskā materiāla morfoloģisko diagnostiku.
Ekonomija veidojas saistībā ar iepirkumu rezultātos zemākām cenām nekā sākotnēji tika plānots:
Rentgenstaru fluorescences analītiskais mikroskops XGT 9000 – 2 197 euro (219 985 euro apmērā plānotais finansējums – 217 788 euro apmērā faktiskais izlietojums);
materiāltehniskie līdzekļi (licences, datorkomplekti) – 5 634 euro (36 000 euro apmērā plānotais finansējums – 30 392 euro apmērā faktiskais izlietojums).
6. Budžeta apakšprogramma 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" 76 444 euro, no tā:
veikt pārdali 76 444 euro apmērā apakšprogrammas ietvaros:
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 76 444 euro apmērā pārdalīti no prioritārā pasākuma ““Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” prognozētās neizpildes prioritārajam pasākumam “"Paliatīvas aprūpes nodrošināšana”, lai nodrošinātu paliatīvo aprūpi.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” sniegto pakalpojuma apjoms 2022.gadā ir samazinājies, ko ietekmēja COVID-19 vakcinācijas aptveres palielinājums, kas samazināja smago pacientu skaitu, līdz ar ko ģimenes ārstiem nebija nepieciešama ārsta- speciālista attālināta konsultācija pacientu ārstēšanas procesā, kā arī vēl viens būtisks iemesls būtu minams iemesls, ne visiem ģimenes ārstiem ir zināšanas, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pacientu ar psihiskiem uzvedības traucējumiem uzraudzīšanu. Līdz ar to apkalpojums netiek nodrošināts plānotajā apjomā. Vienlaikus notiek regulārs darbs, lai ģimenes ārstus apmācītu un attīstītu ģimenes ārstu prasmes, gan izstrādājot algoritmus, gan organizējot seminārus. (skatīt 12.pielikumu)
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. un 2.punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1.punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
1. Budžeta apakšprogrammai 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" 2 111 254 euro, no tā:
- veikt līdzekļu pārdali 49 899 euro apmērā no apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 49 899 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 49 899 euro varēs apmaksāt 1 714 receptes (49 899 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
Pārskatot budžeta apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 2022.gadā plānoto vakcīnu un medikamentu iegādes izpildes un veicot izpildes prognozi 2022.gada 12 mēnešos atsevišķu vakcīnu iegādēm veidojas finanšu līdzekļu ekonomija. (skatīt 1.pielikumu)
- veikt līdzekļu pārdali 55 813 euro apmērā no apakšprogrammas 33.12.00 "Reto slimību ārstēšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 55 813 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 55 813 euro varēs apmaksāt 1 918 receptes (55 813 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
Budžeta apakšprogrammas 33.12.00 "Reto slimību ārstēšana" finansējuma apjoms samazināts, jo 2022.gadā reto slimību centra metodiskās vadības nodrošināšanai tiek izmantots 2021.gadā piešķirtais finansējuma apjoms, kurš 2021.gadā netika apgūts.
- veikt līdzekļu pārdali 1 379 886 euro apmērā no apakšprogrammas 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 1 379 886 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 1 379 886 euro varēs apmaksāt 47 419 receptes (1 379 886 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" paredz stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu līgumu finansējuma pārplānošanu vērtējot 6 un 9 mēnešu izpildi. Līguma apjoms tiek samazināts ārstniecības iestādēm, ja 6 mēnešu izpilde mazāka kā 80%.
2022.gada noslēgto līgumu izpildi būtiski ietekmēja Covid-19 pandēmijas neprognozējamā.
Atbilstoši iepriekš minētajam, pārskatot stacionāro pakalpojumu līgumu ietvaros sniegto pakalpojumu izpildes analīzi un veicot izpildes prognozi 2022.gada 12 mēnešos atsevišķu pakalpojumu programmām veidojas finanšu līdzekļu ekonomija. (skatīt 2.pielikumu)
Lai nodrošinātu 2022.gada prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu apguvi veikta prioritāro pasākumu 6 mēnešu izpildes analīze un veikta 12 mēnešu piešķirtā finansējuma apguves prognoze.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” prognoze ir izrādījusies lielāka, kā nepieciešamais apjoms līdzmaksājuma kompensācijai personām ar 2.grupas invaliditāti. (skatīt 3.pielikumu)
- veikt līdzekļu pārdali 10 973 euro apmērā no apakšprogrammas 46.01.00 "Uzraudzība un kontrole":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 10 973 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 10 973 euro varēs apmaksāt 377 receptes (10 973 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
Veselības inspekcijai izdevumu ekonomija apakšprogrammā 46.01.00 "Uzraudzība un kontrole" precēm un pakalpojumiem (2000 kods) 10 973 euro apmērā veidojas saistībā ar atceltajiem remontdarbiem.
- veikt līdzekļu pārdali 522 485 euro apmērā no apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana", no tā:
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 522 485 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 362 915 euro varēs apmaksāt 17 954 receptes (522 485 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
Lai nodrošinātu 2022.gada prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu apguvi veikta prioritāro pasākumu 6 mēnešu izpildes analīze un veikta 12 mēnešu piešķirtā finansējuma apguves prognoze.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” prognoze ir izrādījusies lielāka, kā nepieciešamais apjoms līdzmaksājuma kompensācijai personām ar 2.grupas invaliditāti.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” sniegto pakalpojuma apjoms 2022.gadā ir samazinājies, ko ietekmēja COVID-19 vakcinācijas aptveres palielinājums, kas samazināja smago pacientu skaitu, līdz ar ko ģimenes ārstiem nebija nepieciešama ārsta- speciālista attālināta konsultācija pacientu ārstēšanas procesā, kā arī vēl viens būtisks iemesls būtu minams iemesls, ne visiem ģimenes ārstiem ir zināšanas, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pacientu ar psihiskiem uzvedības traucējumiem uzraudzīšanu. Līdz ar to apkalpojums netiek nodrošināts plānotajā apjomā. Vienlaikus notiek regulārs darbs, lai ģimenes ārstus apmācītu un attīstītu ģimenes ārstu prasmes, gan izstrādājot algoritmus, gan organizējot seminārus. (skatīt 4.pielikumu)
- veikt līdzekļu pārdali 92 198 euro apmērā no apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 92 198 euro apmērā palielināti, lai nodrošinātu kompensējamo medikamentu apmaksu. Ar finansējuma apjomu 362 915 euro varēs apmaksāt 3 168 receptes (92 198 euro : 29,10 euro (2022.gada jūnijā vienas receptes vidējā cena)).
Lai nodrošinātu 2022.gada prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu apguvi veikta prioritāro pasākumu 6 mēnešu izpildes analīze un veikta 12 mēnešu piešķirtā finansējuma apguves prognoze.
Prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” iekļautais pakalpojumu apjoms samazinājās Covid19 pandēmijas dēļ, jo personas izvairījās vērsties ārstniecības iestādēs, kas ietekmēja sniegto pakalpojuma apjomu. (skatīt 5.pielikumu)
2. Budžeta apakšprogrammai 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" 3 376 620 euro (skatīt 13.pielikumu), no tā:
- veikt līdzekļu pārdali 2 768 001 euro apmērā no apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 2 768 001 euro apmērā palielināti, lai daļēji segtu laboratorisko izmeklējumu prognozētās pārstrādes apjomu 2022.gadā.
Pārskatot budžeta apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 2022.gadā plānoto vakcīnu un medikamentu iegādes izpildes un veicot izpildes prognozi 2022.gada 12 mēnešos atsevišķu vakcīnu un medikamentu iegādēm veidojas finanšu līdzekļu ekonomija. (skatīt 6.pielikumu)
- veikt līdzekļu pārdali 608 619 euro apmērā no apakšprogrammas 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 608 619 euro apmērā palielināti, lai daļēji segtu laboratorisko izmeklējumu prognozētās pārstrādes apjomu 2022.gadā.
Lai nodrošinātu 2022.gada prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu apguvi veikta prioritāro pasākumu 6 mēnešu izpildes analīze un veikta 12 mēnešu piešķirtā finansējuma apguves prognoze.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” prognoze ir izrādījusies lielāka, kā nepieciešamais apjoms līdzmaksājuma kompensācijai personām ar 2.grupas invaliditāti. (skatīt 7.pielikumu)
3. Budžeta apakšprogramma 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 1 330 124 euro, no tā:
- veikt pārdali 1 330 124 euro apmērā apakšprogrammas ietvaros:
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3 000 kods) 1 330 124 euro apmērā pārdalīti no prioritāro pasākumu prognozējas neizpildes, tai skaitā 628 786 euro apmērā prioritārā pasākuma "Bērniem ar autiskā spektra traucējumiem apmaksātu pakalpojumu nodrošināšana un epidurālās anestēzijas pieejamības dzemdību procesā nodrošināšana" un 701 338 euro apmērā prioritārā pasākuma "Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)" īstenošanai, lai daļēji segtu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojuma programmu pārstrādes. (skatīt 8.pielikumu)
4. Budžeta apakšprogramma 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 6 823 424 euro (skatīt 12.pielikumu), tādejādi nosedzot visu stacionāro ārstniecības iestāžu, kurās tiek sniegti valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi, izdevumi saistībā ar energoresursu sadārdzinājumu, no tā:
- veikt līdzekļu pārdali 124 124 euro apmērā no apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana", no tā:
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 124 124 euro apmērā palielināti, lai daļēji segtu energoresursu sadārdzinājuma izmaksas ārstniecības iestādēm.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” sniegto pakalpojuma apjoms 2022.gadā ir samazinājies, ko ietekmēja COVID-19 vakcinācijas aptveres palielinājums, kas samazināja smago pacientu skaitu, līdz ar ko ģimenes ārstiem nebija nepieciešama ārsta- speciālista attālināta konsultācija pacientu ārstēšanas procesā, kā arī vēl viens būtisks iemesls būtu minams iemesls, ne visiem ģimenes ārstiem ir zināšanas, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pacientu ar psihiskiem uzvedības traucējumiem uzraudzīšanu. Līdz ar to apkalpojums netiek nodrošināts plānotajā apjomā. Vienlaikus notiek regulārs darbs, lai ģimenes ārstus apmācītu un attīstītu ģimenes ārstu prasmes, gan izstrādājot algoritmus, gan organizējot seminārus. (skatīt 9.pielikumu)
- veikt līdzekļu pārdali 2 058 672 euro apmērā no apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana":
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 2 058 672 euro apmērā palielināti, lai daļēji segtu energoresursu sadārdzinājuma izmaksas ārstniecības iestādēm.
Lai nodrošinātu 2022.gada prioritārajiem pasākumiem piešķirtā finansējuma mērķtiecīgu apguvi veikta prioritāro pasākumu 6 mēnešu izpildes analīze un veikta 12 mēnešu piešķirtā finansējuma apguves prognoze.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)” prognoze ir izrādījusies lielāka par 100 246 euro, kā nepieciešamais apjoms līdzmaksājuma kompensācijai personām ar 2.grupas invaliditāti.
Prioritārā pasākuma “Paliatīvas aprūpes nodrošināšana” neizpilde 117 610 euro apmērā saistīta ar izmaiņām apmaksas nosacījumos, kas nosaka, ka transporta izmaksas iekļautas manipulācijas "Manipulācijas skābekļa terapijas nodrošināšanai mājas aprūpes ietvaros VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" pacientiem, kā arī traheostomas kabinetu iekārtošanai pacientu ārstēšanai izmantoja ārstniecības iestādes esošos resursus noslēgto līgumu ietvaros.
Prioritārā pasākuma “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” neizpilde 1 683 132 euro apmērā saistīta ar to, ka ārstniecības iestādes nespēj piesaistīt nepieciešamajā skaitā personālu valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanai gan tarifu, gan ārstniecības personu trūkuma dēļ. Tika rīkotas vairākas pakalpojumu sniedzēju atlases, bet būtiski speciālistu skaits nav palielinājies. Vairāki speciālisti, kas šogad pabeidza psihologu apmācības ir izteikuši vēlmi sniegt pakalpojumu, bet atbilstoši psihologu asociācijas informācijai, lai reģistrētos psihologu reģistrā ir nepieciešams gads, līdz ar to jaunie speciālisti šogad nevar piedalīties pakalpojumu sniegšanā. Kā vēl viens iemesls sniegto pakalpojumu apjoma samazinājumam būtu minams fakts, samazinoties COVID-19 izplatībai samazinājās ārstniecības personāla skaits, kas tika iesaistīts COVID-19 pacientu ārstēšanas procesā līdz ar ko psihoemocionālā atbalsta sniegšanas apjoms samazinājās.
Prioritārā pasākuma “Valsts apmaksātās medicīniskās apaugļošanas programmas paplašināšana/Pirmsdzemdību, dzemdību un pēcdzemdību aprūpes monitoringa sistēmas izveide, bērna aprūpes pakalpojumu groza un apmaksas nosacījumu pārskatīšana” iekļautais pakalpojumu apjoms sniegts mazākā apjomā 63 258 euro apmērā kā plānots COVID-19 pandēmijas dēļ.
Prioritārā pasākuma “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” iekļautais pakalpojumu apjoms samazinājās Covid19 pandēmijas dēļ, jo personas izvairījās vērsties ārstniecības iestādēs, kas ietekmēja sniegto pakalpojuma apjomu 94 426 euro apmērā (skatīt 10.pielikumu)
-veikt pārdali 4 640 628 euro apmērā apakšprogrammas ietvaros:
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 4 640 628 euro apmērā pārdalīti no prioritāro pasākumu prognozējas neizpildes, tai skaitā 1 850 637 euro apmērā prioritārā pasākuma “Līdzmaksājuma kompensācija personām ar 2.grupas invaliditāti (Veselības aprūpes finansēšanas likuma normas ar 01.01.2022)”, 228 900 euro apmērā prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" un 2 561 091 euro apmērā prioritārā pasākuma "Paliatīvas aprūpes nodrošināšana" īstenošanai, lai daļēji segtu energoresursu sadārdzinājuma izmaksas ārstniecības iestādēm. (skatīt 11.pielikumu)
5. Budžeta apakšprogramma 39.06.00 "Tiesu medicīniskā ekspertīze" 7 805 euro apmērā apakšprogrammas ietvaros:
pamatkapitāla veidošanas izdevumi (5000 kods) 7 805 euro apmērā pārdalīti no prioritārā pasākuma “Kapitālieguldījumi un investīcijas Veselības ministrijas padotības iestādēs un BKUS investīcijas” palielinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus pamatkapitāla veidošanai, lai Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs veiktu binokulārā ergonomiskā mikroskopa (1 gab) iegādi, lai uzlabotu tiesu medicīnisko ekspertīžu (autopsiju) laikā iegūtā bioloģiskā materiāla morfoloģisko diagnostiku.
Ekonomija veidojas saistībā ar iepirkumu rezultātos zemākām cenām nekā sākotnēji tika plānots:
Rentgenstaru fluorescences analītiskais mikroskops XGT 9000 – 2 197 euro (219 985 euro apmērā plānotais finansējums – 217 788 euro apmērā faktiskais izlietojums);
materiāltehniskie līdzekļi (licences, datorkomplekti) – 5 634 euro (36 000 euro apmērā plānotais finansējums – 30 392 euro apmērā faktiskais izlietojums).
6. Budžeta apakšprogramma 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" 76 444 euro, no tā:
veikt pārdali 76 444 euro apmērā apakšprogrammas ietvaros:
subsīdijas un dotācijas izdevumi (3000 kods) 76 444 euro apmērā pārdalīti no prioritārā pasākuma ““Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” prognozētās neizpildes prioritārajam pasākumam “"Paliatīvas aprūpes nodrošināšana”, lai nodrošinātu paliatīvo aprūpi.
Plānotais finansējuma apjoms prioritārajam pasākumam “Pasākumi, lai samazinātu ilglaicīgu negatīvo ietekmi uz sabiedrības psihisko veselību, ko rada COVID-19 pandēmija” sniegto pakalpojuma apjoms 2022.gadā ir samazinājies, ko ietekmēja COVID-19 vakcinācijas aptveres palielinājums, kas samazināja smago pacientu skaitu, līdz ar ko ģimenes ārstiem nebija nepieciešama ārsta- speciālista attālināta konsultācija pacientu ārstēšanas procesā, kā arī vēl viens būtisks iemesls būtu minams iemesls, ne visiem ģimenes ārstiem ir zināšanas, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pacientu ar psihiskiem uzvedības traucējumiem uzraudzīšanu. Līdz ar to apkalpojums netiek nodrošināts plānotajā apjomā. Vienlaikus notiek regulārs darbs, lai ģimenes ārstus apmācītu un attīstītu ģimenes ārstu prasmes, gan izstrādājot algoritmus, gan organizējot seminārus. (skatīt 12.pielikumu)
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. un 2.punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1.punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi