Anotācija (ex-ante)

22-TA-811: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu pierobežas ceļa zemes nodalījuma joslai Salienas pagastā." sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu pierobežas ceļa zemes nodalījuma joslai Salienas pagastā" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts saskaņā ar:
1. Zemes pārvaldības likuma 8.panta septīto daļu.
2. Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 9.panta pirmo daļu.
3. Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 197.punktu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
 Rīkojuma projekta mērķis ir atsavināt sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma daļu, kas atrodas valstij piederoša pierobežas ceļa zemes nodalījuma joslā Salienas pagastā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets ar 2003.gada 8.jūlija sēdes protokola Nr.39 42. § “Par situāciju valsts austrumu robežas izbūves jomā” ir pieņēmis konceptuālu lēmumu par sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešamā projekta īstenošanu – pierobežas ceļa Salienas pagastā no Matuliškiem līdz valsts vietējam autoceļam V707 Tartaki – Šlapaki – Baltkrievijas robeža (inženierbūves kadastra apzīmējums 4484 007 0172 001) (turpmāk – pierobežas ceļš) izbūvi, lai nodrošinātu operatīvu Valsts robežsardzes funkciju pildīšanu. Pierobežas ceļš pieņemts ekspluatācijā 2006.gada 21.decembrī un ir Nodrošinājuma valsts aģentūras bilancē.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 8.panta pirmo daļu, ja līdz Zemes pārvaldības likuma spēkā stāšanās dienai autoceļš reģistrēts kā pašvaldības vai valsts ceļš un iekļauts pašvaldības vai valsts bilancē, bet zeme zem ceļa zemesgrāmatā ierakstīta uz privātpersonas vārda, šī persona nedrīkst liegt pārvietošanos pa pašvaldības vai valsts ceļu”.
 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 8.panta septīto daļu valsts vai pašvaldība atbilstoši budžeta iespējām vienojas ar zemes īpašnieku par zemes zem ceļa vai ielas atsavināšanu un atsavina to saskaņā ar normatīvajiem aktiem par sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Pierobežas ceļa zemes nodalījuma joslai nepieciešams atsavināt nekustamā īpašuma “Vējrozes” Salienas pagastā Augšdaugavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4484 007 0028) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4484 007 0217) 0,0800 ha platībā (turpmāk – nekustamais īpašums “Vējrozes”).
Nekustamais īpašums “Vējrozes” ir ierakstīts Daugavpils tiesas Salienas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.86.
Nekustamajam īpašumam “Vējrozes” zemesgrāmatā ir ierakstīti aizliegumi par labu trešajām personām. Pirmā piedziņas vēršanas atzīme – piedzinējs Valsts ieņēmumu dienests (zvērināts tiesu izpildītājs – Kristīne Meldere). Otrā piedziņas vēršanas atzīme – piedzinējs (Vārds, uzvārds), uzturlīdzekļi (zvērināts tiesu izpildītājs – Pārsla Bērziņa). Uz nekustamo īpašumu "Vējrozes" ir nostiprinātas divas hipotēkas. Saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 12.1 pantu Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizlieguma atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība.
Nekustamajam īpašumam “Vējrozes” saskaņā ar zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4484 007 0217 apgrūtinājumu plānu ir noteikti šādi apgrūtinājumi:
pierobeža – 0,08 ha;
pierobežas josla – 0,08 ha;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,02 ha.
Nekustamā īpašuma “Vējrozes” īpašniekam un zināšanai kreditoram un zvērinātam tiesu izpildītājam 2021. gada 15. jūnijā saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr.204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.204) 13.punktu nosūtīts paziņojums Nr.1.2.8-10/1600 un Nr.1.2.8-10/2743.
 No nekustamā īpašuma “Vējrozes” īpašnieka atbilde netika saņemta.
  Sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs, veicot atsavināmā nekustamā īpašuma novērtēšanu, secinājis, ka nekustamā īpašuma “Vējrozes” Salienas  pagastā, Augšdaugavas novadā, kadastra Nr.4484 007 0028, zemes vienības (kadastra apzīmējums 4484 007 0217) 0,0800 ha platībā, tirgus vērtība 2021.gada 11. oktobrī ir 930,05 euro (deviņi simti trīsdesmit euro 05 centi). Nekustamā īpašuma "Vējrozes" tirgus vērtībā iekļauta zemes gabalā augošo koku vērtība. Citi atsavināšanas rezultātā radušies zaudējumi nav identificēti.
Ar Iekšlietu ministrijas 2020. gada 28. janvāra rīkojumu Nr.1-12/125 “Par pastāvīgās komisijas izveidošanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā īpašuma atsavināšanai” izveidotā komisija (turpmāk – Komisija) 2021. gada 22. oktobrī,  Nr.1.2.8-10/5176 un atkārtoti 2021.gada 25.novembrī, Nr.1.2.8-10/6026 nosūtīja nekustamā īpašuma “Vējrozes” īpašniekam uzaicinājumu piedalīties sēdē par aprēķinātās atlīdzības izvērtēšanu.
Nekustamā īpašuma “Vējrozes” īpašnieks 2021. gada 3. decembra adresētajā iesniegumā Komisijai norādījis, ka aprēķinātai atlīdzībai piekrīt un komisijas sēdē par  aprēķinātās atlīdzības izvērtēšanu nepiedalīsies.
Komisija, nosakot atlīdzību par nekustamo īpašumu “Vējrozes”, ņēma vērā sertificētā vērtētāja atzinumu, ka nekustamā īpašuma “Vējrozes” tirgus vērtība 2021. gada 11.oktobrī  ir 930,05 euro (deviņi simti trīsdesmit euro 05 centi), tirgus vērtībā ietverta augošo koku vērtība un citi atsavināšanas rezultātā radušies zaudējumi nav identificēti.
Komisija, pamatojoties uz MK noteikumu Nr.204 35.punktu, nolēma apstiprināt atlīdzību par nekustamā īpašuma “Vējrozes” atsavināšanu, nosakot to 930,05 euro (deviņi simti trīsdesmit euro 05 centi) apmērā (2022.gada 26.janvāra lēmums Nr.1, 1.§).
Nekustamā īpašuma “Vējrozes” kadastrālā sadale notika pēc nekustamā īpašuma īpašnieka iniciatīvas.  Izdevumus, kas saistīti ar minētā kadastra objekta sadali sedza Iekšlietu ministrija (Nodrošinājuma valsts aģentūra).
Kadastra objekta sadale neietekmēja nekustamā īpašuma “Vējrozes” taisnīgas atlīdzības apmēru.
Pamatojoties uz MK noteikumu Nr.204  36.1.apakšpunktu, Iekšlietu ministrija ar 2022.gada 8.marta lēmumu Nr.1-62/38 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamo īpašumu “Vējrozes”, nosakot to 930,05 euro apmērā.
Pēc atsavināšanas pabeigšanas Iekšlietu ministrija zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4484 007 0217 0,0800 ha platībā pievienos Iekšlietu ministrijai piederošam nekustamam īpašumam ar kadastra numuru 4484 007 0234. Projekts attiecas uz publiskās pārvaldes politikas jomu (valsts īpašumu pārvaldība) un Iekšlietu politikas jomu (Valsts robežas drošība).
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personu datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Ministru kabineta rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtējumu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu ar nekustamo īpašumu atsavināšanu iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kuri satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam -noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas izvērtējumu.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz tajā minētā nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošais īpašums tiek atsavināts, kā arī uz nekustamā īpašuma kreditoru.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 036
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 036
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 036
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 036
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma atsavināšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā kopumā ir  1036 euro apmērā (EKK 5240) (budžeta apakšprogramma 40.02.00 „Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums”), tajā skaitā:
izdevumi, lai segtu atlīdzību par nekustamā īpašuma “Vējrozes” atsavināšanu – 931 euro .
izdevumi, kas saistīti ar nostiprinājuma lūguma parakstīšanu pie notāra -  1 x 75 euro =75 euro.
izdevumi, kas saistīti ar īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā -  1 x 30 euro = 30 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums nekustamā īpašuma atsavināšanai un īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, tiks nodrošināts Iekšlietu ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. 
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Iekšlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi