23-TA-2735: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projekts “Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai” izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra protokola Nr.47 44.§ “Informatīvais ziņojums “Par veselības nozarei papildus piešķirto finansējumu 2023. gadā”” .
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt valsts klīnisko universitāšu slimnīcu (sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (RAKUS), valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" (PSKUS), valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" (BKUS), visas kopā turpmāk arī – slimnīcas) stacionāru nepārtrauktu darbību, ieguldot finanšu līdzekļus kritiskajā infrastruktūrā elektroapgādes nepārtrauktības nodrošināšanai, kā arī to stratēģisko mērķu sasniegšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 26. septembrī MK izskatīja un atbalstīja (prot. Nr. 47 44.§) informatīvā ziņojumā “Par veselības nozarei papildus piešķirto finansējumu 2023. gadā” sniegto priekšlikumu par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai investīcijām valsts klīnisko universitāšu slimnīcu (RAKUS, PSKUS, BKUS) kritiskajā infrastruktūrā elektroapgādes nepārtrauktības nodrošināšanai, kā arī to stratēģisko mērķu sasniegšanai, ieguldot slimnīcu pamatkapitālā kopsummā līdz 4 000 000 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
RAKUS, PSKUS un BKUS pēc Valsts Drošības dienesta atzinuma saskaņā ar kritiskās infrastruktūras, tai skaitā Eiropas kritiskās infrastruktūras, apzināšanas un drošības pasākumu plānošanas un īstenošanas normatīvajiem aktiem, ir noteiktas kā kritiskās infrastruktūras objekti, kam ir jānodrošina nepārtraukta darbība gan ikdienā, gan ārkārtas situācijās.
Slimnīcās ir nodrošinātas Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumu Nr. 60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” (turpmāk – MK not. Nr. 60) 108. punkta prasības, kas nosaka, ka daudzprofilu slimnīcai ir jābūt nodrošinātai ar alternatīvu vai autonomu elektroenerģijas avotu – ģeneratoru, kura jauda nodrošina iestādes uzņemšanas nodaļas, intensīvās terapijas un operāciju nodaļas darbību ārējās elektroapgādes traucējumu gadījumā.
Savukārt no 2024. gada 1. janvāra stāsies spēkā Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumi Nr. 781 “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumos Nr. 60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” (turpmāk – MK not. Nr. 781), kur noteikts, ka daudzprofilu un specializētās slimnīcas ir nodrošinātas ar alternatīvu vai autonomu elektroenerģijas avotu - stacionāro ģeneratoru, kā arī degvielas rezerves apjomu, lai panāktu ģeneratora darbības nepārtrauktību ne mazāk kā 24 stundas.
Lai slimnīcas varētu nodrošināt MK not. Nr. 781 izpildi nepieciešams papildu finansējums ģeneratoru un to darbības nodrošināšanai nepieciešamo preču iegādei, kā arī nepārtrauktās barošanas sistēmu (turpmāk arī – UPS) iegādei lieljaudas medicīnisko iekārtu darbības nodrošināšanai elektroenerģijas atslēgumu gadījumā kopsummā 2 543 742 euro, tai skaitā:
RAKUS – 1 742 442 euro,
PSKUS – 399 300 euro un
BKUS – 402 000 euro.
Vienlaikus stratēģisko mērķu sasniegšanai Veselības ministrija lūdz atbalstīt finansējuma piešķiršanu 1 456 258 euro apmērā, tai skaitā:
PSKUS – 840 000 euro (zemes iegādei) un
BKUS – 616 258 euro (302 500 euro – aprīkojuma iegādei Epilepsijas un miega medicīnas centram un 313 758 euro – laboratorijas iekārtas iegādei Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobra rīkojumā Nr. 774 “Plāns reto slimību jomā 2023.–2025. gadam” noteikto pasākumu īstenošanai).
Slimnīcu darbības nepārtrauktības nodrošināšanai un stratēģisko mērķu sasniegšanai nepieciešamā finansējuma detalizēts pamatojums:
RAKUS
Pamatojoties uz iepriekšējos mēnešos notikušajiem biežajiem elektroapgādes pārrāvumiem/sprieguma iekritumiem, kā rezultātā tika traucēta RAKUS stacionāru nepārtrauktas darbības nodrošināšana un, lai varētu nodrošināt pilnīgu darbības nepārtrauktību kritiskajos punktos un noteiktu labākos nākamos soļus, RAKUS nekavējoties uzsāka komunikāciju gan ar AS “Sadales tīkls”, kā arī vērsās pēc situācijas izvērtējuma un priekšlikumiem Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (turpmāk -SPRK).
No SPRK 2023. gada 15. septembrī tika saņemta atbilde, ka: “Izvērtējot AS “Sadales tīkls” sniegto informāciju par objektos - Hipokrāta ielas teritorija Rīgā un stacionārs “Tuberkulozes un plaušu slimību centrs”, Upeslejās, Stopiņu pagastā, Ropažu novadā fiksētajiem elektroapgādes traucējumiem secināms, ka tie ir bijuši īslaicīgi sprieguma pārtraukumi vai sprieguma iekritumi”. SPRK informējis RAKUS, ka “šādi elektroapgādes traucējumi ir ļoti neparedzami un lielākoties nejauši. Sprieguma iekritumi un pārspriegumi var rasties no avārijām elektroapgādes ietaisēs, īsslēgumiem vai zemesslēgumiem elektroapgādes līnijās un lietotāju elektroietaisēs, zibens izlādes vai trešo personu prettiesisku darbību rezultātā un citu no sistēmas operatora neatkarīgu iemeslu dēļ. Tāpēc ne Ministru kabineta 2014. gada 21. janvāra noteikumu Nr. 50 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” 92. punkts, ne Ministru kabineta 2011. gada 4. oktobra noteikumi Nr. 759 “Noteikumi par publisko elektroapgādes tīklu sprieguma prasībām”, kuri kā obligāti piemērojamo standartu noteic LVS EN 50160:2010 “Publisko elektroapgādes tīklu sprieguma raksturlielumi” nenosaka pieļaujamo īslaicīgo sprieguma pārtraukumu, sprieguma iekritumu vai pārspriegumu biežumu.” Papildus SPRK informēja, ka “pašlaik likumdevējs nav noteicis īpašu regulējumu attiecībā uz elektroapgādes drošuma prasībām, kas būtu jānodrošina sistēmas operatoram attiecībā uz kritiskās infrastruktūras objektiem, tāpēc, ja RAKUS ir nepieciešams nodrošināt darbības nepārtrauktību, tad rezerves pieslēgumu, neatkarīgu barošanas avotu un spriegumu stabilizējošās ierīces, kā arī pārslēgšanas automātiku jāuzstāda un jāierīko RAKUS.”
Lai nodrošinātu darbības nepārtrauktību ārējās elektroapgādes pārtraukumu gadījumā, līdz šim RAKUS ir veicis ievērojamas investīcijas esošās elektroapgādes sistēmas sakārtošanai, izmantojot gan Eiropas Savienības finansētu projektu, gan pašu budžeta finanšu līdzekļus. Tomēr, lai nodrošinātu darbības nepārtrauktību ne tikai elektroapgādes īslaicīgu pārtraukumu gadījumā, bet arī ārkārtējās situācijās (katastrofas, kara, terorisma u.c. draudi), nepieciešamas papildus investīcijas. Papildus Latvijas normatīvajos dokumentos noteiktajam RAKUS elektroapgādes sistēmā piemēros starptautisko standartu IEC 60364-7-710 “Elektroinstalācija medicīnas objektos”, kurā precīzi noteikts, cik ilgi, kurām funkcijām, telpu grupām un iekārtām ir pieļaujami elektroapgādes pārtraukumi, kā arī minēti risinājumi darbības nepārtrauktības nodrošināšanai. Izvērtējot esošās infrastruktūras stāvokli, noteikti kritiskie infrastruktūras punkti, kuriem nekavējoties nepieciešamas investīcijas, lai tajos nodrošinātu šādu iekšējo nosacījumu izpildi:
- ievērotu starptautisko standartu - IEC 60364-7-710 Elektroinstalācija medicīnas objektos (elektrības pārtraukums 0.5 sec);
- par kritiskām funkcijām uzskatīt:
a) Neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu;
b) Operāciju zāļu darbība;
c) Intensīvās terapijas darbība.
Lai RAKUS nodrošinātu nepārtrauktu darbību ārējās elektroapgādes traucējumu gadījumā nepieciešami finanšu līdzekļi 1 742 442 euro apmērā (skatīt 1. pielikumu).
PSKUS
Slimnīcas ēkas šobrīd ir aprīkotas ar alternatīviem elektroenerģijas avotiem - ģeneratoriem, kuru jauda nodrošina visu PSKUS struktūrvienību elektroapgādi gadījumos, ja tiek traucēta ārējā elektroapgādes darbība. Izvērtējot prasību nodrošināt alternatīvu elektroapgādi vismaz 24 stundas no 2024. gada 1. janvāra atbilstoši MK not. Nr. 781 noteiktajam, PSKUS nodrošinās esošos ģeneratorus ar papildu dīzeļdegvielas tvertnēm, uzstādot teritorijā pie trīs atsevišķi stāvošiem dīzeļģeneratoriem papildu degvielas tvertnes, kā arī veiks ģeneratoru un degvielas tvertņu ierobežošanu ar žogu, lai nepieļautu nesankcionētu piekļuvi objektiem.
PSKUS ir lieljaudas medicīniskās iekārtas, kurām nav elektrības pieslēgums caur nepārtrauktām barošanas sistēmām (UPS) sistēmām. Līdz ar to, pastāv riski lieljaudas medicīnisko iekārtu bojājumiem sprieguma pazušanas vai īslaicīgu pārrāvumu gadījumos. PSKUS darbības nepārtrauktības medicīnas pakalpojumu jomā nodrošināšanai nepieciešama nepārtrauktās barošanas sistēmu (UPS) iegāde elektroenerģijas atslēgumu gadījumā.
Vienlaikus, veicot PSKUS Katastrofu medicīnas plāna, Civilās aizsardzības plāna un Kritiskās infrastruktūras darbības nepārtrauktības plānu aktualizēšanu, tai skaitā informācijas papildināšanu ar darbībām PSKUS darbības nepārtrauktības nodrošināšanai dažādu apdraudējumu gadījumā, kas ir cieši saistīti ar kritiskās infrastruktūras attīstību, konstatēts, ka PSKUS stratēģiskās attīstības plānu realizāciju var kavēt papildus zemes platības neesamība.
Tāpat, lai PSKUS sniegtos pakalpojumus padarītu pieejamus, būtiski nodrošināt atbilstošu skaitu automašīnu stāvvietu (turpmāk – autonovietne) pacientiem, darbiniekiem un apmeklētājiem. Būtiski nākotnē PSKUS kvartāla teritoriju atbrīvot no autonovietnēm, lai starp tuvu stāvošajām ēkām esošo ceļu tīklu padarītu brīvi pieejamu Neatliekamās medicīniskās palīdzībās transportam, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas transportam, PSKUS transportam, cilvēkiem ar speciālajiem pārvietošanās palīglīdzekļiem, pacientu pārvietošanai gultās no korpusa uz citu korpusu, loģistikas un servisa nodrošināšanai, kā arī sekmētu vides gaisa un trokšņu piesārņojuma mazināšanos PSKUS teritorijā. Pašlaik, lai nodrošinātu autonovietņu skaitu atbilstoši 2021. gada 15. decembra Rīgas domes saistošajiem noteikumiem Nr. 103 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi”, autonovietņu iztrūkums ir 2 374 autonovietnes. PSKUS teritorijā papildus autonovietnes izvietot nav iespējams. Šāda situācija apdraud gan veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, gan PSKUS attīstības projektu īstenošanu un nodošanu ekspluatācijā. PSKUS, ar mērķi rast autonovietņu izvietošanas vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu, sistemātiski sekoja tirgū pieejamajiem nekustamajiem īpašumiem, kas atbilstu izvirzītajām prasībām - atrašanās vietas Rīgā - Āgenskalns, Torņakalns un ne tālāk kā 1,5 līdz 2 km no PSKUS teritorijas. Par atbilstošāko PSKUS vajadzībām tika atzīts zemesgabals Liepājas ielā 42, Rīgā. 2023. gada 14. augustā Latvijas Vēstnesī (Laidiens: 14.08.2023., Nr. 155, Oficiālās publikācijas Nr.:2023/155.IZ24) tika izsludināta SIA “Eko Forums Plus” piederošā nekustamā īpašuma Liepājas ielā 42, Rīgā 1,1552 ha platībā ar kadastra Nr. 01000560402, cenu aptauja, zemesgabala novērtējumu un aptaujas sākumcenu norādot: 840 000 euro. PSKUS pieteicās cenu aptaujā, iesniedzot piedāvājumu norādītā nekustamā īpašuma pirkšanai par summu 840 000 euro un 2023. gada 20. septembrī saņēma informāciju, ka ir kļuvusi par cenu aptaujas uzvarētāju.
Lai PSKUS nodrošinātu nepārtrauktu darbību ārējās elektroapgādes traucējumu gadījumā un stratēģisko mērķu sasniegšanu nepieciešami finanšu līdzekļi 1 239 300 euro apmērā (skatīt 1. un 2. pielikumu).
BKUS
BKUS ir veikusi tehnoloģisko novērtējumu tās darbības nepārtrauktības un ilgtermiņa attīstības kontekstā, kā arī kiberdrošības operacionālā un stratēģiskā rīcības plāna veidošanā turpmākajiem pieciem gadiem, atbilstoši CERT (iestāžu, struktūru un aģentūru datorapdraudējumu reaģēšanas vienība) sniegtajiem ieteikumiem, Satversmes aizsardzības biroja rekomendācijām, kā arī ņemot vērā tiesību aktos noteiktās minimālās drošības prasības un pēdējo gadu ārkārtējo apstākļu pieredzi. Lai BKUS būtu gatava ārkārtējos apstākļos nodrošināt tās neatkarīgu darbību vismaz kritiskākajās vietās 24 stundu garumā, tai nepieciešams papildu finansējums ģeneratoru un to darbības nodrošināšanai nepieciešamo preču iegādei, kā arī nepārtrauktās barošanas sistēmu (UPS) iegādei 402 000 euro apmērā.
Vienlaikus BKUS stratēģiskā mērķa – saglabāt, uzlabot un atjaunot bērnu veselību, nodrošinot kvalitatīvus, efektīvus un pieejamus plaša spektra terciārā līmeņa, neatliekamās un plānveida veselības aprūpes pakalpojumus bērniem, vienlaikus nodrošinot klīnisko bāzi ārstniecības personu izglītībai un zināšanu pārnesi uz reģioniem, kā arī veicinot zinātnes un pētniecības attīstību – īstenošanai nepieciešami finanšu līdzekļi aprīkojuma iegādei:
Epilepsijas un miega medicīnas centram (turpmāk – EMMC) 302 500 euro apmērā;
šķidruma hromatogrāfa masspektrometrijas (LC-MS/MS) iekārtai 313 758 euro apmērā – Ministru kabineta 2022.gada 25. oktobra rīkojumā Nr. 774 “Plāns reto slimību jomā 2023.–2025. gadam” noteikto pasākumu īstenošanai.
BKUS pirmā stratēģiskā prioritāte ir izcils ārstniecības rezultāts, kura sasniegšanai tiek veidoti jauni un unikāli pakalpojumi. Pakalpojumu ieviešana notiek, pamatojoties uz pierādījumos balstītiem faktiem medicīnā, izvērtējot pacientu vajadzības, kā arī balstoties uz sadarbības partneru, Eiropas vadošo Bērnu slimnīcu pieredzēm.
Epilepsija ir viena no biežākajām hroniskajām neiroloģiskajām slimībām kā bērniem, tā pieaugušajiem. Savukārt 12% bērnu sūdzas par miega problēmām katru nakti un 75% bērnu saskaras ar neregulārām miega problēmām. Lai risinātu bērnu un jauniešu iepriekšminētās veselības problēmas, no 2016. gada BKUS darbojas EMMC. EMMC nodrošina Latvijā un Baltijā unikālus plaša apjoma konsultatīvus, diagnostiskus un ārstnieciskus pakalpojumus, tai skaitā ķirurģiskus. 2016. gadā EMMC sarežģīti, resursu ietilpīgi izmeklējumi tika nodrošināti 20 bērniem. 2022. gadā šādu bērnu skaits bija jau 300. Turklāt EMMC nodrošina standarta izmeklējumu veikšanu apmēram 1000 bērniem gadā. Šī brīža pacientu vajadzības pārsniedz BKUS iespējas.
Šobrīd BKUS ir uzsākta jauna EMMC būvniecība, vienlaikus strādājot pie ārstniecības un aprūpes personu piesaistes un apmācībām, lai jaunajās telpās būtu gatavi uzsākt pakalpojumu iespējami pilnā apjomā. EMMC centra atvēršana plānota 2024. gada februārī. Pilnvērtīgai centra darbības uzsākšanai nepieciešams specifisks un dārgs aprīkojums, kura kopējā vērība ir 302 500 euro. EMMC tiek plānots, ka sarežģītus izmeklējumus varēs veikt 700–1000 pacientiem, savukārt standarta izmeklējumus 3000-4000 pacientiem.
Attiecībā par šķidruma hromatogrāfa masspektrometrijas (LC-MS/MS) iekārtas iegādi BKUS norāda, ka tā ir paredzēta, lai nodrošināt paplašinātu vielmaiņas slimību skrīningu jaundzimušajiem. Metode, paplašinātam vielmaiņas slimību skrīningam, ir plaši izmantota pasaulē no deviņdesmito gadu sākuma un ir zelta standarts vienlaicīgai vairāku desmitu metabolītu noteikšanai, izmantojot vienu paraugu. LC-MS/MS iekārtai nav alternatīvas un pašreiz lielākā daļa Eiropas valstu, tai skaitā Igaunijā un Lietuvā to izmanto jaundzimušo skrīninga veikšanai.
Iekārta ļauj nodrošināt jutīgu, specifisku un ātru analītisko metodi, kvantitatīvai metabolītu noteikšanai. Paplašināta vielmaiņas slimību skrīninga ietvaros, tiks veikta konkrētu metabolītu laboratorā diagnostika visiem jaundzimušajiem no sausa asins piliena. Specifisku izmainītu metabolītu koncentrācijas un to attiecības ļaus noteikt konkrētas vielmaiņas slimības, kuru diagnozes apstiprināšanai tiks veikti otrā līmeņa testi.
Pašreiz slimības tiek diagnosticētas vēlīni, kad bērnam attīstās smagi neatgriezeniski fiziski un garīgi traucējumi. Paplašināt jaundzimušo skrīningu ir nepieciešamas, jo tas ļauj diagnosticēt slimības pirms klīnisko simptomu izpausmēm un uzsākt laicīgu ārstēšanu, kas nodrošinās bērnu pilnvērtīgu fizisko un intelektuālo attīstību.
Lai BKUS nodrošinātu nepārtrauktu darbību ārējās elektroapgādes traucējumu gadījumā un stratēģisko mērķu sasniegšanu nepieciešami finanšu līdzekļi 1 018 258 euro apmērā (skatīt 1. pielikumu).
Apkopojot iepriekš minēto, 2023. gadā ir nepieciešams nodrošināt:
- RAKUS pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 1 742 442 euro apmērā;
- PSKUS pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 1 239 300 euro apmērā;
- BKUS pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 1 018 258 euro apmērā,
slimnīcu kritiskās infrastruktūras elektroapgādes nepārtrauktības nodrošināšanai un stratēģisko mērķu sasniegšanai.
Ar minēto pasākumu īstenošanu saistītās darbības plānots paveikt 2023.gadā. Slimnīcu iepirkuma dokumentācija un iepirkumu procesi ir augstas gatavības stadijā un tiks veiktas paralēli finansējuma novirzīšanas procesam. Piegādes tiks laicīgi uzsāktas un tiks uzraudzītas no slimnīcu puses un virsuzraudzība tiks nodrošināta no ministrijas puses, lai nodrošinātu pēc iespējas operatīvākas piegādes, uzstādīšanu un pieņemšanu ekspluatācijā, kā arī tiks nodrošināta īpašuma iegādes noformēšana. Ņemot vērā, ka tomēr ir paredzētas sarežģītas iegādes procedūras un liela apjoma piegādēs pastāv riski, ka atsevišķu piegādes procesu pabeigšana varētu aizkavēties.
Slimnīcās ir nodrošinātas Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumu Nr. 60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” (turpmāk – MK not. Nr. 60) 108. punkta prasības, kas nosaka, ka daudzprofilu slimnīcai ir jābūt nodrošinātai ar alternatīvu vai autonomu elektroenerģijas avotu – ģeneratoru, kura jauda nodrošina iestādes uzņemšanas nodaļas, intensīvās terapijas un operāciju nodaļas darbību ārējās elektroapgādes traucējumu gadījumā.
Savukārt no 2024. gada 1. janvāra stāsies spēkā Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumi Nr. 781 “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumos Nr. 60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” (turpmāk – MK not. Nr. 781), kur noteikts, ka daudzprofilu un specializētās slimnīcas ir nodrošinātas ar alternatīvu vai autonomu elektroenerģijas avotu - stacionāro ģeneratoru, kā arī degvielas rezerves apjomu, lai panāktu ģeneratora darbības nepārtrauktību ne mazāk kā 24 stundas.
Lai slimnīcas varētu nodrošināt MK not. Nr. 781 izpildi nepieciešams papildu finansējums ģeneratoru un to darbības nodrošināšanai nepieciešamo preču iegādei, kā arī nepārtrauktās barošanas sistēmu (turpmāk arī – UPS) iegādei lieljaudas medicīnisko iekārtu darbības nodrošināšanai elektroenerģijas atslēgumu gadījumā kopsummā 2 543 742 euro, tai skaitā:
RAKUS – 1 742 442 euro,
PSKUS – 399 300 euro un
BKUS – 402 000 euro.
Vienlaikus stratēģisko mērķu sasniegšanai Veselības ministrija lūdz atbalstīt finansējuma piešķiršanu 1 456 258 euro apmērā, tai skaitā:
PSKUS – 840 000 euro (zemes iegādei) un
BKUS – 616 258 euro (302 500 euro – aprīkojuma iegādei Epilepsijas un miega medicīnas centram un 313 758 euro – laboratorijas iekārtas iegādei Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobra rīkojumā Nr. 774 “Plāns reto slimību jomā 2023.–2025. gadam” noteikto pasākumu īstenošanai).
Slimnīcu darbības nepārtrauktības nodrošināšanai un stratēģisko mērķu sasniegšanai nepieciešamā finansējuma detalizēts pamatojums:
RAKUS
Pamatojoties uz iepriekšējos mēnešos notikušajiem biežajiem elektroapgādes pārrāvumiem/sprieguma iekritumiem, kā rezultātā tika traucēta RAKUS stacionāru nepārtrauktas darbības nodrošināšana un, lai varētu nodrošināt pilnīgu darbības nepārtrauktību kritiskajos punktos un noteiktu labākos nākamos soļus, RAKUS nekavējoties uzsāka komunikāciju gan ar AS “Sadales tīkls”, kā arī vērsās pēc situācijas izvērtējuma un priekšlikumiem Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (turpmāk -SPRK).
No SPRK 2023. gada 15. septembrī tika saņemta atbilde, ka: “Izvērtējot AS “Sadales tīkls” sniegto informāciju par objektos - Hipokrāta ielas teritorija Rīgā un stacionārs “Tuberkulozes un plaušu slimību centrs”, Upeslejās, Stopiņu pagastā, Ropažu novadā fiksētajiem elektroapgādes traucējumiem secināms, ka tie ir bijuši īslaicīgi sprieguma pārtraukumi vai sprieguma iekritumi”. SPRK informējis RAKUS, ka “šādi elektroapgādes traucējumi ir ļoti neparedzami un lielākoties nejauši. Sprieguma iekritumi un pārspriegumi var rasties no avārijām elektroapgādes ietaisēs, īsslēgumiem vai zemesslēgumiem elektroapgādes līnijās un lietotāju elektroietaisēs, zibens izlādes vai trešo personu prettiesisku darbību rezultātā un citu no sistēmas operatora neatkarīgu iemeslu dēļ. Tāpēc ne Ministru kabineta 2014. gada 21. janvāra noteikumu Nr. 50 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” 92. punkts, ne Ministru kabineta 2011. gada 4. oktobra noteikumi Nr. 759 “Noteikumi par publisko elektroapgādes tīklu sprieguma prasībām”, kuri kā obligāti piemērojamo standartu noteic LVS EN 50160:2010 “Publisko elektroapgādes tīklu sprieguma raksturlielumi” nenosaka pieļaujamo īslaicīgo sprieguma pārtraukumu, sprieguma iekritumu vai pārspriegumu biežumu.” Papildus SPRK informēja, ka “pašlaik likumdevējs nav noteicis īpašu regulējumu attiecībā uz elektroapgādes drošuma prasībām, kas būtu jānodrošina sistēmas operatoram attiecībā uz kritiskās infrastruktūras objektiem, tāpēc, ja RAKUS ir nepieciešams nodrošināt darbības nepārtrauktību, tad rezerves pieslēgumu, neatkarīgu barošanas avotu un spriegumu stabilizējošās ierīces, kā arī pārslēgšanas automātiku jāuzstāda un jāierīko RAKUS.”
Lai nodrošinātu darbības nepārtrauktību ārējās elektroapgādes pārtraukumu gadījumā, līdz šim RAKUS ir veicis ievērojamas investīcijas esošās elektroapgādes sistēmas sakārtošanai, izmantojot gan Eiropas Savienības finansētu projektu, gan pašu budžeta finanšu līdzekļus. Tomēr, lai nodrošinātu darbības nepārtrauktību ne tikai elektroapgādes īslaicīgu pārtraukumu gadījumā, bet arī ārkārtējās situācijās (katastrofas, kara, terorisma u.c. draudi), nepieciešamas papildus investīcijas. Papildus Latvijas normatīvajos dokumentos noteiktajam RAKUS elektroapgādes sistēmā piemēros starptautisko standartu IEC 60364-7-710 “Elektroinstalācija medicīnas objektos”, kurā precīzi noteikts, cik ilgi, kurām funkcijām, telpu grupām un iekārtām ir pieļaujami elektroapgādes pārtraukumi, kā arī minēti risinājumi darbības nepārtrauktības nodrošināšanai. Izvērtējot esošās infrastruktūras stāvokli, noteikti kritiskie infrastruktūras punkti, kuriem nekavējoties nepieciešamas investīcijas, lai tajos nodrošinātu šādu iekšējo nosacījumu izpildi:
- ievērotu starptautisko standartu - IEC 60364-7-710 Elektroinstalācija medicīnas objektos (elektrības pārtraukums 0.5 sec);
- par kritiskām funkcijām uzskatīt:
a) Neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu;
b) Operāciju zāļu darbība;
c) Intensīvās terapijas darbība.
Lai RAKUS nodrošinātu nepārtrauktu darbību ārējās elektroapgādes traucējumu gadījumā nepieciešami finanšu līdzekļi 1 742 442 euro apmērā (skatīt 1. pielikumu).
PSKUS
Slimnīcas ēkas šobrīd ir aprīkotas ar alternatīviem elektroenerģijas avotiem - ģeneratoriem, kuru jauda nodrošina visu PSKUS struktūrvienību elektroapgādi gadījumos, ja tiek traucēta ārējā elektroapgādes darbība. Izvērtējot prasību nodrošināt alternatīvu elektroapgādi vismaz 24 stundas no 2024. gada 1. janvāra atbilstoši MK not. Nr. 781 noteiktajam, PSKUS nodrošinās esošos ģeneratorus ar papildu dīzeļdegvielas tvertnēm, uzstādot teritorijā pie trīs atsevišķi stāvošiem dīzeļģeneratoriem papildu degvielas tvertnes, kā arī veiks ģeneratoru un degvielas tvertņu ierobežošanu ar žogu, lai nepieļautu nesankcionētu piekļuvi objektiem.
PSKUS ir lieljaudas medicīniskās iekārtas, kurām nav elektrības pieslēgums caur nepārtrauktām barošanas sistēmām (UPS) sistēmām. Līdz ar to, pastāv riski lieljaudas medicīnisko iekārtu bojājumiem sprieguma pazušanas vai īslaicīgu pārrāvumu gadījumos. PSKUS darbības nepārtrauktības medicīnas pakalpojumu jomā nodrošināšanai nepieciešama nepārtrauktās barošanas sistēmu (UPS) iegāde elektroenerģijas atslēgumu gadījumā.
Vienlaikus, veicot PSKUS Katastrofu medicīnas plāna, Civilās aizsardzības plāna un Kritiskās infrastruktūras darbības nepārtrauktības plānu aktualizēšanu, tai skaitā informācijas papildināšanu ar darbībām PSKUS darbības nepārtrauktības nodrošināšanai dažādu apdraudējumu gadījumā, kas ir cieši saistīti ar kritiskās infrastruktūras attīstību, konstatēts, ka PSKUS stratēģiskās attīstības plānu realizāciju var kavēt papildus zemes platības neesamība.
Tāpat, lai PSKUS sniegtos pakalpojumus padarītu pieejamus, būtiski nodrošināt atbilstošu skaitu automašīnu stāvvietu (turpmāk – autonovietne) pacientiem, darbiniekiem un apmeklētājiem. Būtiski nākotnē PSKUS kvartāla teritoriju atbrīvot no autonovietnēm, lai starp tuvu stāvošajām ēkām esošo ceļu tīklu padarītu brīvi pieejamu Neatliekamās medicīniskās palīdzībās transportam, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas transportam, PSKUS transportam, cilvēkiem ar speciālajiem pārvietošanās palīglīdzekļiem, pacientu pārvietošanai gultās no korpusa uz citu korpusu, loģistikas un servisa nodrošināšanai, kā arī sekmētu vides gaisa un trokšņu piesārņojuma mazināšanos PSKUS teritorijā. Pašlaik, lai nodrošinātu autonovietņu skaitu atbilstoši 2021. gada 15. decembra Rīgas domes saistošajiem noteikumiem Nr. 103 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi”, autonovietņu iztrūkums ir 2 374 autonovietnes. PSKUS teritorijā papildus autonovietnes izvietot nav iespējams. Šāda situācija apdraud gan veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, gan PSKUS attīstības projektu īstenošanu un nodošanu ekspluatācijā. PSKUS, ar mērķi rast autonovietņu izvietošanas vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu, sistemātiski sekoja tirgū pieejamajiem nekustamajiem īpašumiem, kas atbilstu izvirzītajām prasībām - atrašanās vietas Rīgā - Āgenskalns, Torņakalns un ne tālāk kā 1,5 līdz 2 km no PSKUS teritorijas. Par atbilstošāko PSKUS vajadzībām tika atzīts zemesgabals Liepājas ielā 42, Rīgā. 2023. gada 14. augustā Latvijas Vēstnesī (Laidiens: 14.08.2023., Nr. 155, Oficiālās publikācijas Nr.:2023/155.IZ24) tika izsludināta SIA “Eko Forums Plus” piederošā nekustamā īpašuma Liepājas ielā 42, Rīgā 1,1552 ha platībā ar kadastra Nr. 01000560402, cenu aptauja, zemesgabala novērtējumu un aptaujas sākumcenu norādot: 840 000 euro. PSKUS pieteicās cenu aptaujā, iesniedzot piedāvājumu norādītā nekustamā īpašuma pirkšanai par summu 840 000 euro un 2023. gada 20. septembrī saņēma informāciju, ka ir kļuvusi par cenu aptaujas uzvarētāju.
Lai PSKUS nodrošinātu nepārtrauktu darbību ārējās elektroapgādes traucējumu gadījumā un stratēģisko mērķu sasniegšanu nepieciešami finanšu līdzekļi 1 239 300 euro apmērā (skatīt 1. un 2. pielikumu).
BKUS
BKUS ir veikusi tehnoloģisko novērtējumu tās darbības nepārtrauktības un ilgtermiņa attīstības kontekstā, kā arī kiberdrošības operacionālā un stratēģiskā rīcības plāna veidošanā turpmākajiem pieciem gadiem, atbilstoši CERT (iestāžu, struktūru un aģentūru datorapdraudējumu reaģēšanas vienība) sniegtajiem ieteikumiem, Satversmes aizsardzības biroja rekomendācijām, kā arī ņemot vērā tiesību aktos noteiktās minimālās drošības prasības un pēdējo gadu ārkārtējo apstākļu pieredzi. Lai BKUS būtu gatava ārkārtējos apstākļos nodrošināt tās neatkarīgu darbību vismaz kritiskākajās vietās 24 stundu garumā, tai nepieciešams papildu finansējums ģeneratoru un to darbības nodrošināšanai nepieciešamo preču iegādei, kā arī nepārtrauktās barošanas sistēmu (UPS) iegādei 402 000 euro apmērā.
Vienlaikus BKUS stratēģiskā mērķa – saglabāt, uzlabot un atjaunot bērnu veselību, nodrošinot kvalitatīvus, efektīvus un pieejamus plaša spektra terciārā līmeņa, neatliekamās un plānveida veselības aprūpes pakalpojumus bērniem, vienlaikus nodrošinot klīnisko bāzi ārstniecības personu izglītībai un zināšanu pārnesi uz reģioniem, kā arī veicinot zinātnes un pētniecības attīstību – īstenošanai nepieciešami finanšu līdzekļi aprīkojuma iegādei:
Epilepsijas un miega medicīnas centram (turpmāk – EMMC) 302 500 euro apmērā;
šķidruma hromatogrāfa masspektrometrijas (LC-MS/MS) iekārtai 313 758 euro apmērā – Ministru kabineta 2022.gada 25. oktobra rīkojumā Nr. 774 “Plāns reto slimību jomā 2023.–2025. gadam” noteikto pasākumu īstenošanai.
BKUS pirmā stratēģiskā prioritāte ir izcils ārstniecības rezultāts, kura sasniegšanai tiek veidoti jauni un unikāli pakalpojumi. Pakalpojumu ieviešana notiek, pamatojoties uz pierādījumos balstītiem faktiem medicīnā, izvērtējot pacientu vajadzības, kā arī balstoties uz sadarbības partneru, Eiropas vadošo Bērnu slimnīcu pieredzēm.
Epilepsija ir viena no biežākajām hroniskajām neiroloģiskajām slimībām kā bērniem, tā pieaugušajiem. Savukārt 12% bērnu sūdzas par miega problēmām katru nakti un 75% bērnu saskaras ar neregulārām miega problēmām. Lai risinātu bērnu un jauniešu iepriekšminētās veselības problēmas, no 2016. gada BKUS darbojas EMMC. EMMC nodrošina Latvijā un Baltijā unikālus plaša apjoma konsultatīvus, diagnostiskus un ārstnieciskus pakalpojumus, tai skaitā ķirurģiskus. 2016. gadā EMMC sarežģīti, resursu ietilpīgi izmeklējumi tika nodrošināti 20 bērniem. 2022. gadā šādu bērnu skaits bija jau 300. Turklāt EMMC nodrošina standarta izmeklējumu veikšanu apmēram 1000 bērniem gadā. Šī brīža pacientu vajadzības pārsniedz BKUS iespējas.
Šobrīd BKUS ir uzsākta jauna EMMC būvniecība, vienlaikus strādājot pie ārstniecības un aprūpes personu piesaistes un apmācībām, lai jaunajās telpās būtu gatavi uzsākt pakalpojumu iespējami pilnā apjomā. EMMC centra atvēršana plānota 2024. gada februārī. Pilnvērtīgai centra darbības uzsākšanai nepieciešams specifisks un dārgs aprīkojums, kura kopējā vērība ir 302 500 euro. EMMC tiek plānots, ka sarežģītus izmeklējumus varēs veikt 700–1000 pacientiem, savukārt standarta izmeklējumus 3000-4000 pacientiem.
Attiecībā par šķidruma hromatogrāfa masspektrometrijas (LC-MS/MS) iekārtas iegādi BKUS norāda, ka tā ir paredzēta, lai nodrošināt paplašinātu vielmaiņas slimību skrīningu jaundzimušajiem. Metode, paplašinātam vielmaiņas slimību skrīningam, ir plaši izmantota pasaulē no deviņdesmito gadu sākuma un ir zelta standarts vienlaicīgai vairāku desmitu metabolītu noteikšanai, izmantojot vienu paraugu. LC-MS/MS iekārtai nav alternatīvas un pašreiz lielākā daļa Eiropas valstu, tai skaitā Igaunijā un Lietuvā to izmanto jaundzimušo skrīninga veikšanai.
Iekārta ļauj nodrošināt jutīgu, specifisku un ātru analītisko metodi, kvantitatīvai metabolītu noteikšanai. Paplašināta vielmaiņas slimību skrīninga ietvaros, tiks veikta konkrētu metabolītu laboratorā diagnostika visiem jaundzimušajiem no sausa asins piliena. Specifisku izmainītu metabolītu koncentrācijas un to attiecības ļaus noteikt konkrētas vielmaiņas slimības, kuru diagnozes apstiprināšanai tiks veikti otrā līmeņa testi.
Pašreiz slimības tiek diagnosticētas vēlīni, kad bērnam attīstās smagi neatgriezeniski fiziski un garīgi traucējumi. Paplašināt jaundzimušo skrīningu ir nepieciešamas, jo tas ļauj diagnosticēt slimības pirms klīnisko simptomu izpausmēm un uzsākt laicīgu ārstēšanu, kas nodrošinās bērnu pilnvērtīgu fizisko un intelektuālo attīstību.
Lai BKUS nodrošinātu nepārtrauktu darbību ārējās elektroapgādes traucējumu gadījumā un stratēģisko mērķu sasniegšanu nepieciešami finanšu līdzekļi 1 018 258 euro apmērā (skatīt 1. pielikumu).
Apkopojot iepriekš minēto, 2023. gadā ir nepieciešams nodrošināt:
- RAKUS pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 1 742 442 euro apmērā;
- PSKUS pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 1 239 300 euro apmērā;
- BKUS pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 1 018 258 euro apmērā,
slimnīcu kritiskās infrastruktūras elektroapgādes nepārtrauktības nodrošināšanai un stratēģisko mērķu sasniegšanai.
Ar minēto pasākumu īstenošanu saistītās darbības plānots paveikt 2023.gadā. Slimnīcu iepirkuma dokumentācija un iepirkumu procesi ir augstas gatavības stadijā un tiks veiktas paralēli finansējuma novirzīšanas procesam. Piegādes tiks laicīgi uzsāktas un tiks uzraudzītas no slimnīcu puses un virsuzraudzība tiks nodrošināta no ministrijas puses, lai nodrošinātu pēc iespējas operatīvākas piegādes, uzstādīšanu un pieņemšanu ekspluatācijā, kā arī tiks nodrošināta īpašuma iegādes noformēšana. Ņemot vērā, ka tomēr ir paredzētas sarežģītas iegādes procedūras un liela apjoma piegādēs pastāv riski, ka atsevišķu piegādes procesu pabeigšana varētu aizkavēties.
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK rīkojuma projekts “Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai” paredz Finanšu ministrijai palielināt dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un apropriāciju Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" finansēšanas kategorijā "Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā" 4 000 000 euro apmērā. Par minēto summu ar finanšu ieguldījumu paredzēts palielināt pamatkapitālu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" un valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca", slimnīcu kritiskās infrastruktūras elektroapgādes nepārtrauktības nodrošināšanai, kā arī to stratēģisko mērķu sasniegšanai, t.sk.:
- sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" 1 742 442 euro apmērā;
- valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" 1 239 300 euro apmērā;
- valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" 1 018 258 euro apmērā.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. un 2. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 2.punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.
Publisko resursu ieguldījums valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai tiks sniegts ievērojot Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus.
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" indikatīvos aprēķinus par plānotajām iegādēm 2023.gadā (skatīt anotācijas pielikumā), kur attiecīgi pēc faktiskajiem iepirkumiem un nepieciešamības var būt izdevumu pozīciju izmaiņas. Izmaiņas tiks nodrošinātas 2023.gadā piešķirtā finansējuma ietvaros un ievērojot finansējuma piešķiršanas mērķus.
- sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" 1 742 442 euro apmērā;
- valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" 1 239 300 euro apmērā;
- valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" 1 018 258 euro apmērā.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. un 2. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 2.punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.
Publisko resursu ieguldījums valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai tiks sniegts ievērojot Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmuma “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi” (2012/21/ES) nosacījumus.
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" indikatīvos aprēķinus par plānotajām iegādēm 2023.gadā (skatīt anotācijas pielikumā), kur attiecīgi pēc faktiskajiem iepirkumiem un nepieciešamības var būt izdevumu pozīciju izmaiņas. Izmaiņas tiks nodrošinātas 2023.gadā piešķirtā finansējuma ietvaros un ievērojot finansējuma piešķiršanas mērķus.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai” izstrādāts, pamatojoties uz to, ka 2023. gada 26. septembrī MK izskatīja un atbalstīja (prot. Nr. 47 44.§) informatīvā ziņojumā “Par veselības nozarei papildus piešķirto finansējumu 2023. gadā” sniegto priekšlikumu par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai investīcijām valsts klīnisko universitāšu slimnīcu (RAKUS, PSKUS, BKUS) kritiskajā infrastruktūrā elektroapgādes nepārtrauktības nodrošināšanai, kā arī to stratēģisko mērķu sasniegšanai, ieguldot slimnīcu pamatkapitālā kopsummā līdz 4 000 000 euro. Līdz ar to Veselības ministrijai tika dots uzdevums sagatavot MK rīkojuma projektu un finanšu ministram palielināt Veselības ministrijai apropriāciju finansēšanas klasifikācijas kategoriju kodiem, lai veiktu ieguldījumu valsts klīnisko universitāšu slimnīcu pamatkapitālā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
PSKUS vidēja termiņa darbības stratēģijā 2023.–2029.gadam noteikts, ka, lai sasniegtu PSKUS vīziju “Par izcilību ārstniecībā, izglītībā un zinātnē vietēji un starptautiski atzītā ārstniecības iestādē”, kā viens no mērķiem ir pacientu un darbinieku vajadzībām atbilstošas mūsdienīgas infrastruktūras attīstība un uzturēšana ar sasniedzamo rezultātu, kur mūsdienu prasībām atbilstošas infrastruktūras īpatsvars pret kopējo slimnīcas infrastruktūru būs vismaz 80%.
Lai to sasniegtu paredzēts optimizēt esošo infrastruktūru, nojaucot degradētās un vēsturiski nevērtīgās ēkas, lai izbūvētu divas jaunas ēkas - A, kas iedalās A1 un A2 ēkās, un B ēkā, kā arī vēsturiski vērtīgā mantojuma – Reinholda Šmēlinga arhitektūras pieminekļu, restaurēšanu, energoefektivitātes paaugstināšanu, izveidojot mūsdienīgu vidi ambulatoro pakalpojumu sniegšanai, izglītībai un zinātnes projektiem medicīnas jomā. PSKUS parka daļu ilgtermiņā paredzēts atbrīvot no autotransporta (izņemot, piegādes un operatīvo transportu) veidojot kā rekreācijas un atpūtas zonu pacientiem un darbiniekiem.
Lai PSKUS sniegtos veselības aprūpes pakalpojumus padarītu pieejamus, veicot mērķtiecīgu infrastruktūras attīstību ir būtiski nodrošināt atbilstošu skaitu automašīnu stāvvietu pacientiem, darbiniekiem un apmeklētājiem, kas atbilstu arī saistošajos normatīvajos aktos Rīgas domes noteiktajām prasībām.
Lai to sasniegtu paredzēts optimizēt esošo infrastruktūru, nojaucot degradētās un vēsturiski nevērtīgās ēkas, lai izbūvētu divas jaunas ēkas - A, kas iedalās A1 un A2 ēkās, un B ēkā, kā arī vēsturiski vērtīgā mantojuma – Reinholda Šmēlinga arhitektūras pieminekļu, restaurēšanu, energoefektivitātes paaugstināšanu, izveidojot mūsdienīgu vidi ambulatoro pakalpojumu sniegšanai, izglītībai un zinātnes projektiem medicīnas jomā. PSKUS parka daļu ilgtermiņā paredzēts atbrīvot no autotransporta (izņemot, piegādes un operatīvo transportu) veidojot kā rekreācijas un atpūtas zonu pacientiem un darbiniekiem.
Lai PSKUS sniegtos veselības aprūpes pakalpojumus padarītu pieejamus, veicot mērķtiecīgu infrastruktūras attīstību ir būtiski nodrošināt atbilstošu skaitu automašīnu stāvvietu pacientiem, darbiniekiem un apmeklētājiem, kas atbilstu arī saistošajos normatīvajos aktos Rīgas domes noteiktajām prasībām.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
RAKUS, PSKUS un BKUS pēc Valsts Drošības dienesta atzinuma saskaņā ar kritiskās infrastruktūras, tai skaitā Eiropas kritiskās infrastruktūras, apzināšanas un drošības pasākumu plānošanas un īstenošanas normatīvajiem aktiem, ir noteiktas kā kritiskās infrastruktūras objekti, kam ir jānodrošina nepārtraukta darbība gan ikdienā, gan ārkārtas situācijās. Līdz ar to RAKUS, PSKUS un BKUS ir nepieciešamas investīcijas, lai nodrošinātu kritiskās infrastruktūras drošības pasākumu īstenošanu, pamatā elektroapgādes drošumu, ar mērķi garantēt slimnīcu stacionāru nepārtrauktu darbību, t.i. ģeneratoru un to darbības nodrošināšanai nepieciešamo preču iegāde, kā arī nepārtrauktās barošanas sistēmu (UPS) iegāde lieljaudas medicīnisko iekārtu darbības nodrošināšanai elektroenerģijas atslēgumu gadījumā. Tāpat ir nepieciešams rezerves pieslēgums, neatkarīgi barošanas avoti un spriegumu stabilizējošas ierīces, kā arī pārslēgšanas automātika, lai netiktu apdraudēta pacientu un darbinieku drošība.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Papildu nepieciešamā finansējuma detalizēts pamatojums - kopā visām KUS
Datne
2. pielikums
Nosaukums
Papildu nepieciešamā finansējuma detalizēts pamatojums - PSKUS zeme
Datne
