23-TA-1406: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 ''Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai''" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots pamatojoties uz:
- Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 3. panta pirmo, otro, trešo, ceturto, piekto daļu, 3.1 pantu, 5.panta pirmo, otro, trešo daļu, 8. panta pirmo daļu (Atbalsta finansēšana), 13.2 panta pirmo, otro daļu, 23. panta otro daļu;
- Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" 5. punktu un ar 1. punktu apstiprinātā Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023.gadam (turpmāk - Pasākumu plāns) 1.7. apakšpunktu (Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšana Fizisko personu reģistrā (turpmāk - FPR) un atbalsts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai (turpmāk - PMLP)), 3.2.apakšpunktu (Ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbināšanu izsniegšana valsts iekšienē), 3.3.apakšpunktu (Uzturēšanās atļaujas - trešās valsts pilsoņa personas apliecības – izsniegšana);
- likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” 65. panta pirmo daļu, kas nosaka, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” noteikto apropriāciju 95 359 480 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei Likumā noteikto pasākumu īstenošanai atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam Pasākumu plānam, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
- Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 3. panta pirmo, otro, trešo, ceturto, piekto daļu, 3.1 pantu, 5.panta pirmo, otro, trešo daļu, 8. panta pirmo daļu (Atbalsta finansēšana), 13.2 panta pirmo, otro daļu, 23. panta otro daļu;
- Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" 5. punktu un ar 1. punktu apstiprinātā Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023.gadam (turpmāk - Pasākumu plāns) 1.7. apakšpunktu (Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšana Fizisko personu reģistrā (turpmāk - FPR) un atbalsts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai (turpmāk - PMLP)), 3.2.apakšpunktu (Ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbināšanu izsniegšana valsts iekšienē), 3.3.apakšpunktu (Uzturēšanās atļaujas - trešās valsts pilsoņa personas apliecības – izsniegšana);
- likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” 65. panta pirmo daļu, kas nosaka, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” noteikto apropriāciju 95 359 480 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei Likumā noteikto pasākumu īstenošanai atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam Pasākumu plānam, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt finansējumu 175 446 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2023. gada 1. marta līdz 2023. gada 31. maijam saistībā ar PMLP nodarbināto atlīdzību, veicot papildus darbu atbalsta sniegšanā Ukrainas civiliedzīvotājiem, ievērojot palielinātu pakalpojumu pieprasījumu, lai kompensētu papildu izdevumus saistībā ar vidējās izpeļņas pieaugumu, kas rodas, nosakot samaksu par virsstundu darbu un piemaksas par papildus darbu saistībā ar iepriekš minēto pasākumu īstenošanu, t.sk. darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kopš 2022. gada februāra beigām, kad Krievijas Federācija uzsāka bruņotu konfliktu Ukrainā, kā rezultātā arī Latvija saskaras ar Ukrainas civiliedzīvotāju pastiprinātu ieceļošanu Latvijā, PMLP, nodrošinot pakalpojumu sniegšanu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem pienākumiem un Likuma nosacījumu īstenošanu, novērojams palielināts ar migrācijas jautājumiem saistīto pakalpojumu pieprasījums no Ukrainas civiliedzīvotājiem. Lai nodrošinātu Likumā un Pasākumu plānā PMLP noteikto atbalsta pasākumu īstenošanu, kas saistīti ar personu uzņemšanu un pakalpojumu sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, PMLP 2022. gadā uzsāka iesaistīt būtiskus iestādes cilvēkresursus, kuri veikuši pasākumus, lai nodrošinātu iesniegumu pieņemšanu par ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanu, minēto iesniegumu apstrādi, ziņu iekļaušanu FPR par personām kā pagaidu aizsardzības saņēmējiem, un vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšanu. PMLP arī 2023. gadā turpina veikt minētos pasākumus un, ņemot vērā to, ka martā, aprīlī un maijā pieaudzis Ukrainas civiliedzīvotāju pieprasījums (skatīt šīs sadaļas 4. rindkopā aprakstīto pakalpojuma pieprasījuma palielinājumu) saņemt Likumā un Pasākumu plānā minēto atbalstu, PMLP nodarbinātajiem bija nepieciešams veikt papildus un virsstundu darbu, lai nodrošinātu savlaicīgu pakalpojumu sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem.
2022. gadā PMLP Ukrainas civiliedzīvotājiem kopā izsniedza 27 825 vīzas un 10 457 uzturēšanās atļaujas, kā arī nodrošināja, ka FPR iekļautas 44 208 personas ar aktuālu ierakstu "Latvijas pagaidu aizsardzība" (FPR iekļautas 2 667 personas, kurām anulēts ieraksts "Latvijas pagaidu aizsardzība").
No 2022. gadā 15. jūnija PMLP Patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā, Muceniekos, Ropažu novadā, papildus patvēruma meklētāju izmitināšanai īstermiņā nodrošina to Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu, kuri Latvijā ieradušies tranzītā un plāno dažu dienu laikā savu ceļu turpināt uz kādu citu ES dalībvalsti. Līdz 2023. gada 31. maijam kopā izmitinātas 2221 persona.
Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas par Ukrainas civiliedzīvotāju (personas, kurām piešķir Latvijas pagaidu aizsardzību) FPR nodrošināšanai PMLP veikusi valsts un pašvaldības iestāžu darbinieku apmācības zināšanu un prasmju pilnveidei un arī 2023.gadā šī procesa kvalitatīvai veikšanai PMLP turpina sniegt metodisko atbalstu valsts un pašvaldību iestādēm, kuru kompetencē ietilpst pakalpojumu un konsultāciju sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem.
2023.gadā PMLP atbilstoši savai kompetencei sniedz pakalpojumus Ukrainas civiliedzīvotājiem saskaņā ar:
1) Likuma 3. panta pirmās, otrās, trešās, ceturtās, piektās daļas normām, tai skaitā, ņemot vērā 2022. gada 8. decembrī Saeimā pieņemtos Grozījumus Likumā (turpmāk – Grozījumi), kas Likumu papildina ar Pārejas noteikumu 26. punktu, kur paredzēts, ka līdz 2022. gada 31. decembrim Latvijas Republikā izsniegtās ilgtermiņa vīzas un uzturēšanās atļaujas Ukrainas civiliedzīvotājiem ir spēkā līdz 2024. gada 4. martam, kā arī groza Likuma 3.panta otro daļu, nosakot, ka, sākot no 2023. gada 1. janvāra Ukrainas civiliedzīvotājam, kuram ir tiesības saņemt pagaidu aizsardzības statusu vai kuram šāds statuss ir piešķirts, PMLP izsniedz termiņuzturēšanās atļauju - trešās valsts pilsoņa personas apliecību - uz diviem gadiem;
2) Pasākumu plāna PMLP kompetences pasākumiem:
- Nr. 1.4. “Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta sniegšanai nepieciešamās informācijas IT rīka (UCASNIR) darbības nodrošināšana un pilnveide”;
- Nr. 1.5. “Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta sniegšanai nepieciešamās informācijas apstrāde, izmantojot vienotu IT rīku”;
- Nr. 1.7. “Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšana Fizisko personu reģistrā un atbalsts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai”;
- Nr. 2.4. “Nodrošināt tranzītā ceļojošos Ukrainas civiliedzīvotājus ar īslaicīgu primāro atbalstu”;
- Nr. 3.2. “Ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbināšanu izsniegšana valsts iekšienē”;
- Nr. 3.3. “Uzturēšanās atļaujas - trešās valsts pilsoņa personas apliecības – izsniegšana”;
- Nr. 11.1. “Tiesiskā regulējuma izstrāde ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbinātību un termiņuzturēšanās atļauju Ukrainas civiliedzīvotājiem derīguma termiņa pagarināšanai” (izpildīts ar Grozījumu stāšanos spēkā).
Ņemot vērā, ka no 2022. gada marta tika uzsākta vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kopā līdz 2022. gada 30. aprīlim izsniedzot 18 939 vīzas, tai skaitā martā – 9 445, aprīlī – 6 090 un maijā – 3 404, kā arī 2022. gada aprīlī izsniedzot 301 uzturēšanās atļauju un maijā - 1786 uzturēšanās atļaujas, 2023. gada sākumā novērotā palielinātā Ukrainas civiliedzīvotāju interese par uzturēšanās tiesības apliecinošu personu apliecinošu dokumentu atjaunošanu turpinājusies arī 2023.gada martā, aprīlī un maijā (Ukrainas civiliedzīvotāju pieprasījums salīdzinājumā ar 2023.gada janvāri un februāri tā paša gada martā, aprīlī un maijā pieaudzis). Tas saistīts gan ar to, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem izsniegtās ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas ar tiesībām uz nodarbinātību 2022. gadā tika izsniegtas ar derīguma termiņu uz vienu gadu, gan ar to, ka Ukrainas civiliedzīvotāji Latvijā turpina ieceļot pirmo reizi. No 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. maijam PMLP saņemti 12 809 Ukrainas civiliedzīvotāju iesniegumi par uzturēšanās atļaujas pieprasīšanu (6 022 iesniegumi saņemti PMLP teritoriālajās nodaļās un 6 787 iesniegumi saņemti PMLP centrālajās struktūrvienībās), tai skaitā no 2023. gada 1. marta līdz 2023. gada 31. maijam PMLP saņemti 9 168 Ukrainas civiliedzīvotāju iesniegumi par uzturēšanās atļaujas pieprasīšanu. Līdz 2023. gada 31. maijam PMLP pieņemti 11 815 lēmumi par Ukrainas civiliedzīvotāju uzturēšanās tiesību piešķiršanu, atteikšanu, anulēšanu, pieteikuma izskatīšanas termiņa pagarināšanu, jauna uzturēšanās dokumenta izsniegšanu, tai skaitā no 1. marta līdz 31. maijam pieņemot 9 694 lēmumus. Līdz 2023. gada 31. maijam izsniegtas 8 378 uzturēšanās atļaujas, tai skaitā martā – 1 627, aprīlī – 2 404, maijā – 3 087. Papildus tam, pamatojoties uz Likuma normām, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšanu, uz 2023. gada 31. maiju FPR 47 874 personu dati papildināti ar aktuālu ierakstu "Latvijas pagaidu aizsardzība". 2023.gadā 1 323 personām FPR anulēts ieraksts "Latvijas pagaidu aizsardzība.
Neraugoties uz Grozījumiem, arī 2023. gada martā, aprīlī un maijā PMLP novērojama pastiprināta Ukrainas civiliedzīvotāju interese saņemt PMLP sniegtos pakalpojumus, kas saistīti ar turpmāko uzturēšanos Latvijā. Lai pēc iespējas lielāks skaits Ukrainas civiliedzīvotāju, kuru vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņš, pamatojoties uz Grozījumiem, ir pagarināts, bez nepieciešamības nedotos uz PMLP, kas tādējādi varētu radīt administratīvo slogu PMLP, 2023. gadā veikti arī sabiedrības informēšanas pasākumi.
Jānorāda, ka PMLP maksimālā kapacitāte pieļauj vidēji 50 000 ārzemnieku uzturēšanās dokumentu izsniegšanu gada laikā, taču PMLP prognozē, ka 2023.gadā pozitīva scenārija gadījumā, ja ne visi Ukrainas civiliedzīvotāji, kas uzturas un ieradīsies Latvijā, 2023. gadā pieprasītu uzturēšanās dokumentus, PMLP uzturēšanās atļaujas būtu jāizsniedz 20 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem papildus tam, ka 2023. gadā prognozēts izsniegt 54 000 uzturēšanās atļaujas arī tām personām, kuras uzturēšanās atļaujai piesakās līdzšinējā kārtībā (ģimenes apvienošanas gadījumi, darba devēju pieteikumi, uzaicinot darbā trešo valstu pilsoņus, dažādu Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktie uzturēšanās atļaujas piešķiršanas gadījumi u.tml.).
Līdz ar to, lai nodrošinātu visu personu pieteikumu pieņemšanu, to savlaicīgu izskatīšanu, un piešķirtās uzturēšanās atļaujas izsniegšanu, PMLP darbinieki 2023. gada martā, aprīlī un maijā turpina veikt apjomīgu, augstas intensitātes darbu.
Nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu, katra pieteikuma izskatīšanā tiek ņemts vērā arī tas, ka:
1) nepieciešams papildus laiks un pārbaudes pieteikuma izskatīšanai un lēmuma pieņemšanai, kas nepieciešams gadījumos, ja saņemtais pieteikums ir jāprecizē, piemēram, ja nav iesniegti visi normatīvajos aktos noteiktie uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamie dokumenti, vai veicamas papildu pārbaudes, lai novērtētu risku valsts drošībai vai personas atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāja statusam;
2) jānodrošina attiecīga personu reģistrācija FPR kā par pagaidu aizsardzības saņēmējiem, iekļaujot FPR Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 1., 2., 3., 6., 7., 9., 10., 12.1, 13., 16., 20., 22., 26., 27. un 28. punktā minētās ziņas un norādot personas statusu – aktīvs (ja persona šādā statusā FPR nav reģistrēta) vai veicot jau iekļauto ziņu pārbaudi un nepieciešamības gadījumā attiecīgi aktualizējot FPR jau iekļautās ziņas.
Izskatot Ukrainas civiliedzīvotāju pieteikumus, jāņem vērā arī šādi apstākļi, kas ietekmē pieteikumu izskatīšanu:
1) uz vēlāku laiku nevar atlikt to personu pieteikumu izskatīšanu, kuras nav Ukrainas civiliedzīvotāji un uzturēšanās atļaujai piesakās saskaņā ar Imigrācijas likumā paredzēto regulējumu. Šāda pieeja migrācijas procesu pārvaldībai nav pieņemama, jo gan ģimenes apvienošanas gadījumi, gan darba devēju pieteikumi, uzaicinot darbā trešo valstu pilsoņus, gan dažādu Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktie uzturēšanās atļaujas piešķiršanas gadījumi ir izskatāmi normatīvajos aktos noteiktajā termiņā, nodrošinot visas procedūrai piemērojamās kvalitātes prasības un izpildot Latvijas Republikas saistības pret Eiropas Savienību;
2) uzturēšanās atļaujas izsniegšanas nodrošināšanā īstenojamie pienākumi ir laikietilpīgi, sarežģīti, prasa vairāku jomu komplicētu tiesību aktu pārzināšanu un spēju tos piemērot, izvērtēt katras lietas īpašos apstākļus, sarežģītu un daudzās valstīs izdotu dokumentu novērtēšanu, tai skaitā dokumentu autentiskumu, to spēkā esību, attiecināmību utt. Lai šos pienākumus kvalitatīvi veiktu, ir nepieciešamas vispārējās zināšanas, tai skaitā izglītība un praktiskā darba pieredze vai speciālas apmācības PMLP. Jānorāda, ka iesniegumu pieņemšanas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, personu iesniegto dokumentu izskatīšanas, lēmumu pieņemšana un uzturēšanās atļaujas izsniegšanas procedūra (salīdzinājumā ar vīzu izsniegšanas procedūru) ir sarežģītāka, piemēram, paredzot, ka uzturēšanās atļaujas saņemšanai ir nepieciešams veikt arī personas dzīvesvietas deklarēšanu, līdz ar to uzturēšanās atļauju izsniegšana aizņem vairāk laika;
3) uzturēšanās atļauja ir personu apliecinošs dokuments, līdz ar to daļa procesa, kas jāveic tās izsniegšanai, ir līdzīga Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem izsniedzamo personu apliecinošu dokumentu izsniegšanai, līdz ar to jāņem vērā 2023. gadā novērotās un turpmāk paredzamās pastiprinātās personu intereses pēc personu apliecinošiem dokumentiem – Latvijas pilsoņu un nepilsoņu pasēm un personas apliecībām - ietekme (2023. gadā piecu mēnešu laikā līdz 31. maijam kopā izsniegti 448 762 personu apliecinoši dokumenti, salīdzinājumam jānorāda, ka 2022.gada sākumā tajā pašā periodā tika izsniegti 257 393 personu apliecinoši dokumenti, taču 2022. gadā no augusta līdz decembrim kopā izsniegti 416 615 personu apliecinošs dokuments). Lai nodrošinātu visu personu grupu savlaicīgu apkalpošanu un personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu, tai skaitā uzturēšanās atļauju izsniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, PMLP 2023.gadā veic pasākumus klientu apkalpošanas kapacitātes celšanai.
2022. gadā PMLP Ukrainas civiliedzīvotājiem kopā izsniedza 27 825 vīzas un 10 457 uzturēšanās atļaujas, kā arī nodrošināja, ka FPR iekļautas 44 208 personas ar aktuālu ierakstu "Latvijas pagaidu aizsardzība" (FPR iekļautas 2 667 personas, kurām anulēts ieraksts "Latvijas pagaidu aizsardzība").
No 2022. gadā 15. jūnija PMLP Patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā, Muceniekos, Ropažu novadā, papildus patvēruma meklētāju izmitināšanai īstermiņā nodrošina to Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu, kuri Latvijā ieradušies tranzītā un plāno dažu dienu laikā savu ceļu turpināt uz kādu citu ES dalībvalsti. Līdz 2023. gada 31. maijam kopā izmitinātas 2221 persona.
Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas par Ukrainas civiliedzīvotāju (personas, kurām piešķir Latvijas pagaidu aizsardzību) FPR nodrošināšanai PMLP veikusi valsts un pašvaldības iestāžu darbinieku apmācības zināšanu un prasmju pilnveidei un arī 2023.gadā šī procesa kvalitatīvai veikšanai PMLP turpina sniegt metodisko atbalstu valsts un pašvaldību iestādēm, kuru kompetencē ietilpst pakalpojumu un konsultāciju sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem.
2023.gadā PMLP atbilstoši savai kompetencei sniedz pakalpojumus Ukrainas civiliedzīvotājiem saskaņā ar:
1) Likuma 3. panta pirmās, otrās, trešās, ceturtās, piektās daļas normām, tai skaitā, ņemot vērā 2022. gada 8. decembrī Saeimā pieņemtos Grozījumus Likumā (turpmāk – Grozījumi), kas Likumu papildina ar Pārejas noteikumu 26. punktu, kur paredzēts, ka līdz 2022. gada 31. decembrim Latvijas Republikā izsniegtās ilgtermiņa vīzas un uzturēšanās atļaujas Ukrainas civiliedzīvotājiem ir spēkā līdz 2024. gada 4. martam, kā arī groza Likuma 3.panta otro daļu, nosakot, ka, sākot no 2023. gada 1. janvāra Ukrainas civiliedzīvotājam, kuram ir tiesības saņemt pagaidu aizsardzības statusu vai kuram šāds statuss ir piešķirts, PMLP izsniedz termiņuzturēšanās atļauju - trešās valsts pilsoņa personas apliecību - uz diviem gadiem;
2) Pasākumu plāna PMLP kompetences pasākumiem:
- Nr. 1.4. “Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta sniegšanai nepieciešamās informācijas IT rīka (UCASNIR) darbības nodrošināšana un pilnveide”;
- Nr. 1.5. “Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta sniegšanai nepieciešamās informācijas apstrāde, izmantojot vienotu IT rīku”;
- Nr. 1.7. “Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšana Fizisko personu reģistrā un atbalsts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai”;
- Nr. 2.4. “Nodrošināt tranzītā ceļojošos Ukrainas civiliedzīvotājus ar īslaicīgu primāro atbalstu”;
- Nr. 3.2. “Ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbināšanu izsniegšana valsts iekšienē”;
- Nr. 3.3. “Uzturēšanās atļaujas - trešās valsts pilsoņa personas apliecības – izsniegšana”;
- Nr. 11.1. “Tiesiskā regulējuma izstrāde ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbinātību un termiņuzturēšanās atļauju Ukrainas civiliedzīvotājiem derīguma termiņa pagarināšanai” (izpildīts ar Grozījumu stāšanos spēkā).
Ņemot vērā, ka no 2022. gada marta tika uzsākta vīzu un uzturēšanās atļauju izsniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kopā līdz 2022. gada 30. aprīlim izsniedzot 18 939 vīzas, tai skaitā martā – 9 445, aprīlī – 6 090 un maijā – 3 404, kā arī 2022. gada aprīlī izsniedzot 301 uzturēšanās atļauju un maijā - 1786 uzturēšanās atļaujas, 2023. gada sākumā novērotā palielinātā Ukrainas civiliedzīvotāju interese par uzturēšanās tiesības apliecinošu personu apliecinošu dokumentu atjaunošanu turpinājusies arī 2023.gada martā, aprīlī un maijā (Ukrainas civiliedzīvotāju pieprasījums salīdzinājumā ar 2023.gada janvāri un februāri tā paša gada martā, aprīlī un maijā pieaudzis). Tas saistīts gan ar to, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem izsniegtās ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas ar tiesībām uz nodarbinātību 2022. gadā tika izsniegtas ar derīguma termiņu uz vienu gadu, gan ar to, ka Ukrainas civiliedzīvotāji Latvijā turpina ieceļot pirmo reizi. No 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. maijam PMLP saņemti 12 809 Ukrainas civiliedzīvotāju iesniegumi par uzturēšanās atļaujas pieprasīšanu (6 022 iesniegumi saņemti PMLP teritoriālajās nodaļās un 6 787 iesniegumi saņemti PMLP centrālajās struktūrvienībās), tai skaitā no 2023. gada 1. marta līdz 2023. gada 31. maijam PMLP saņemti 9 168 Ukrainas civiliedzīvotāju iesniegumi par uzturēšanās atļaujas pieprasīšanu. Līdz 2023. gada 31. maijam PMLP pieņemti 11 815 lēmumi par Ukrainas civiliedzīvotāju uzturēšanās tiesību piešķiršanu, atteikšanu, anulēšanu, pieteikuma izskatīšanas termiņa pagarināšanu, jauna uzturēšanās dokumenta izsniegšanu, tai skaitā no 1. marta līdz 31. maijam pieņemot 9 694 lēmumus. Līdz 2023. gada 31. maijam izsniegtas 8 378 uzturēšanās atļaujas, tai skaitā martā – 1 627, aprīlī – 2 404, maijā – 3 087. Papildus tam, pamatojoties uz Likuma normām, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšanu, uz 2023. gada 31. maiju FPR 47 874 personu dati papildināti ar aktuālu ierakstu "Latvijas pagaidu aizsardzība". 2023.gadā 1 323 personām FPR anulēts ieraksts "Latvijas pagaidu aizsardzība.
Neraugoties uz Grozījumiem, arī 2023. gada martā, aprīlī un maijā PMLP novērojama pastiprināta Ukrainas civiliedzīvotāju interese saņemt PMLP sniegtos pakalpojumus, kas saistīti ar turpmāko uzturēšanos Latvijā. Lai pēc iespējas lielāks skaits Ukrainas civiliedzīvotāju, kuru vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņš, pamatojoties uz Grozījumiem, ir pagarināts, bez nepieciešamības nedotos uz PMLP, kas tādējādi varētu radīt administratīvo slogu PMLP, 2023. gadā veikti arī sabiedrības informēšanas pasākumi.
Jānorāda, ka PMLP maksimālā kapacitāte pieļauj vidēji 50 000 ārzemnieku uzturēšanās dokumentu izsniegšanu gada laikā, taču PMLP prognozē, ka 2023.gadā pozitīva scenārija gadījumā, ja ne visi Ukrainas civiliedzīvotāji, kas uzturas un ieradīsies Latvijā, 2023. gadā pieprasītu uzturēšanās dokumentus, PMLP uzturēšanās atļaujas būtu jāizsniedz 20 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem papildus tam, ka 2023. gadā prognozēts izsniegt 54 000 uzturēšanās atļaujas arī tām personām, kuras uzturēšanās atļaujai piesakās līdzšinējā kārtībā (ģimenes apvienošanas gadījumi, darba devēju pieteikumi, uzaicinot darbā trešo valstu pilsoņus, dažādu Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktie uzturēšanās atļaujas piešķiršanas gadījumi u.tml.).
Līdz ar to, lai nodrošinātu visu personu pieteikumu pieņemšanu, to savlaicīgu izskatīšanu, un piešķirtās uzturēšanās atļaujas izsniegšanu, PMLP darbinieki 2023. gada martā, aprīlī un maijā turpina veikt apjomīgu, augstas intensitātes darbu.
Nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājiem kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu, katra pieteikuma izskatīšanā tiek ņemts vērā arī tas, ka:
1) nepieciešams papildus laiks un pārbaudes pieteikuma izskatīšanai un lēmuma pieņemšanai, kas nepieciešams gadījumos, ja saņemtais pieteikums ir jāprecizē, piemēram, ja nav iesniegti visi normatīvajos aktos noteiktie uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamie dokumenti, vai veicamas papildu pārbaudes, lai novērtētu risku valsts drošībai vai personas atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāja statusam;
2) jānodrošina attiecīga personu reģistrācija FPR kā par pagaidu aizsardzības saņēmējiem, iekļaujot FPR Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 1., 2., 3., 6., 7., 9., 10., 12.1, 13., 16., 20., 22., 26., 27. un 28. punktā minētās ziņas un norādot personas statusu – aktīvs (ja persona šādā statusā FPR nav reģistrēta) vai veicot jau iekļauto ziņu pārbaudi un nepieciešamības gadījumā attiecīgi aktualizējot FPR jau iekļautās ziņas.
Izskatot Ukrainas civiliedzīvotāju pieteikumus, jāņem vērā arī šādi apstākļi, kas ietekmē pieteikumu izskatīšanu:
1) uz vēlāku laiku nevar atlikt to personu pieteikumu izskatīšanu, kuras nav Ukrainas civiliedzīvotāji un uzturēšanās atļaujai piesakās saskaņā ar Imigrācijas likumā paredzēto regulējumu. Šāda pieeja migrācijas procesu pārvaldībai nav pieņemama, jo gan ģimenes apvienošanas gadījumi, gan darba devēju pieteikumi, uzaicinot darbā trešo valstu pilsoņus, gan dažādu Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktie uzturēšanās atļaujas piešķiršanas gadījumi ir izskatāmi normatīvajos aktos noteiktajā termiņā, nodrošinot visas procedūrai piemērojamās kvalitātes prasības un izpildot Latvijas Republikas saistības pret Eiropas Savienību;
2) uzturēšanās atļaujas izsniegšanas nodrošināšanā īstenojamie pienākumi ir laikietilpīgi, sarežģīti, prasa vairāku jomu komplicētu tiesību aktu pārzināšanu un spēju tos piemērot, izvērtēt katras lietas īpašos apstākļus, sarežģītu un daudzās valstīs izdotu dokumentu novērtēšanu, tai skaitā dokumentu autentiskumu, to spēkā esību, attiecināmību utt. Lai šos pienākumus kvalitatīvi veiktu, ir nepieciešamas vispārējās zināšanas, tai skaitā izglītība un praktiskā darba pieredze vai speciālas apmācības PMLP. Jānorāda, ka iesniegumu pieņemšanas uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, personu iesniegto dokumentu izskatīšanas, lēmumu pieņemšana un uzturēšanās atļaujas izsniegšanas procedūra (salīdzinājumā ar vīzu izsniegšanas procedūru) ir sarežģītāka, piemēram, paredzot, ka uzturēšanās atļaujas saņemšanai ir nepieciešams veikt arī personas dzīvesvietas deklarēšanu, līdz ar to uzturēšanās atļauju izsniegšana aizņem vairāk laika;
3) uzturēšanās atļauja ir personu apliecinošs dokuments, līdz ar to daļa procesa, kas jāveic tās izsniegšanai, ir līdzīga Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem izsniedzamo personu apliecinošu dokumentu izsniegšanai, līdz ar to jāņem vērā 2023. gadā novērotās un turpmāk paredzamās pastiprinātās personu intereses pēc personu apliecinošiem dokumentiem – Latvijas pilsoņu un nepilsoņu pasēm un personas apliecībām - ietekme (2023. gadā piecu mēnešu laikā līdz 31. maijam kopā izsniegti 448 762 personu apliecinoši dokumenti, salīdzinājumam jānorāda, ka 2022.gada sākumā tajā pašā periodā tika izsniegti 257 393 personu apliecinoši dokumenti, taču 2022. gadā no augusta līdz decembrim kopā izsniegti 416 615 personu apliecinošs dokuments). Lai nodrošinātu visu personu grupu savlaicīgu apkalpošanu un personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu, tai skaitā uzturēšanās atļauju izsniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, PMLP 2023.gadā veic pasākumus klientu apkalpošanas kapacitātes celšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā pašreizējās situācijas aprakstā minēto, secināms, ka 2023. gada pirmajos piecos mēnešos pakāpeniski pieaudzis Ukrainas civiliedzīvotāju pieprasījums saņemt ar migrācijas jautājumiem saistītos PMLP pakalpojumus, taču pakalpojumu sniegšanas procedūra viena pieteikuma apstrādē un kopējais PMLP pakalpojumu paaugstinātais pieprasījums attiecībā pret PMLP nodarbināto skaitu ietekmē PMLP nepieciešamo laiku visu saņemto pieteikumu vienlaicīgai izskatīšanai. Tā rezultātā palielinājusies arī kopējā Ukrainas civiliedzīvotāju apkalpošanā iesaistīto darbinieku noslodze un, lai nodrošinātu visu personu uzturēšanās atļauju pieteikumu izskatīšanu, PMLP nodarbinātie 2023. gada pirmajos piecos mēnešos veic pasākumus saņemto uzturēšanās atļauju pieteikumu apstrādei un PMLP kapacitātes celšanai. Lai palielināta pakalpojumu pieprasījuma laikā PMLP nodrošinātu savlaicīgu un kvalitatīvu pieteikumu izskatīšanu par uzturēšanās atļaujas piešķiršanu, PMLP īstenojot Pasākumu plānu, tāpat kā 2023. gada janvārī un februārī, arī martā, aprīlī un maijā papildus pienākumu veikšanā iesaistīti vairāki iestādes nodarbinātie, tādēļ taisnīga un tiesību aktu prasībām atbilstošas atlīdzības nodrošināšanai par amata un darba pienākumu izpildi, saskaroties ar iepriekšējiem gadiem neproporcionālu PMLP pakalpojumu pieprasījumu migrācijas jomā, nepieciešams piešķirt papildus finanšu līdzekļus PMLP nodarbināto atlīdzībai par virsstundu darbu, piemaksām par papildus darba pienākumu veikšanu, kā arī vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai, jo samaksa par virsstundu darbu un piemaksas tiek iekļautas vidējās izpeļņas aprēķinā, kas ievērojami palielinās izdevumus atlīdzībai (atvaļinājuma nauda, slimības nauda, pabalsti), kas tiek aprēķināta, pamatojoties uz vidējo izpeļņu.
Lai nodrošinātu PMLP finanšu līdzekļu efektīvu izmantošanu un resursu savlaicīgu plānošanu, ņemot vērā Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 966 5.punktu, kas nosaka, ka ministrijām, kuras iesaistītas pasākumu plāna īstenošanā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā jāsagatavo un attiecīgajam ministram jāiesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projekts par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma atbilstoši faktiski nepieciešamajiem izdevumiem, PMLP 2023.gadā nepieciešams regulāri pārskatīt PMLP nodarbināto iesaisti Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta pasākumos un atbilstoši nodarbināto noslodzei un veiktajiem atbalsta pasākumiem regulāri pieprasīt piešķirt uzdevumu izpildes nodrošināšanai nepieciešamos finanšu līdzekļus no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma atbilstoši faktiski izlietotajiem resursiem.
Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedzot pakalpojumus un veicot Pasākumu plānā noteikto pasākumu izpildi, PMLP 2023. gadā papildus darba veikšanai martā piesaistīti 173 nodarbinātie, aprīlī 158 nodarbinātie, maijā 172 nodarbinātie, kā arī kopā 480 virsstundas aprīlī strādājuši 48, taču maijā kopā 589 virsstundas strādājuši 54 nodarbinātie (atsevišķi nodarbinātie veikuši darbu vairāku Pasākuma plāna pasākumu izpildē):
- pasākuma Nr.1.7. “Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšana Fizisko personu reģistrā un atbalsts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai” ietvaros:
1) sniedza regulāras konsultācijas (telefoniski, ar e-pastu starpniecību):
- Likuma subjektu reģistrācijas jautājumos gan pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienībās nodarbinātajiem, gan valsts iestāžu (PMLP, pašvaldības dzimtsarakstu nodaļas, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra) nodarbinātajiem;
- klientiem un pašvaldību darbiniekiem Ukrainas civiliedzīvotāju tiesiskā statusa noteikšanas procesā, tai skaitā sniedzot konsultācijas par dzīvesvietas deklarēšanas jautājumiem, iepriekš noteiktā statusa pagarināšanu, dokumentu saņemšanu;
- FPR lietotājiem, sniedzot skaidrojumus saistībā ar konstatētajām datu kvalitātes problēmām iekļauto Ukrainas civiliedzīvotāju personas datos, kā arī par Ukrainas civiliedzīvotāju FPR datu kvalitātes problēmām vai atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāja statusam, radniecības aktualizēšanu starp bērniem un vecākiem, kā arī laulātajiem;
- PMLP nodarbinātajiem par Ukrainas civiliedzīvotāju tiesiskā statusa noteikšanu, statusa pagarināšanu, uzturēšanās atļauju saņemšanas iespējām un īpatnībām šīm personām, ja persona vēlas uzturēties Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā;
- un apmācīja Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbiniekus, informējot par Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma izmaiņām, kas stājušās spēkā no 2023.gada 1.janvāra;
- un nodrošināja sadarbību ar nevalstiskajām organizācijām (NVO) Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta jautājumos;
2) veica izvērtējumus lietās, kur Ukrainas civiliedzīvotāja statusa piešķiršana atteikta, veicot to pāreju uz patvēruma procedūru, nodrošinot arī saistīto procesu un ietekmes novērtēšanu;
3) regulāri veica datu kvalitātes nodrošināšanu un uzraudzību FPR, atlases par iespējamām datu kvalitātes problēmām un analizēja konkrētus gadījumus, tai skaitā veicot datu precizēšanu;
4) atlasīja iespējamos atkārtoti reģistrēto Ukrainas civiliedzīvotāju datus, veica datu analizēšanu un uzziņu sagatavošanu personas kodu sasaistei;
5) sniedza tehnisko atbalstu un veica Ukrainas civiliedzīvotāju datu apstrādi FPR, datu sagatavošanas pasūtīšanu ielādei un publicēšanai Eiropas Savienības Pagaidu aizsardzības platformas (Temporary protection platform) vajadzībām, kā arī regulāri sniedza atbalstu Ukrainas civiliedzīvotāju datu atlasei un apstrādei gan statistikas, gan PMLP funkciju izpildes vajadzībām;
6) veica datu kvalitātes kontroli un ziņoja par pamanītajām datu kļūdām;
7) veica personu (Ukrainas civiliedzīvotāju) datu apstrādi, atlašu un statistikas sagatavošanu, publicēšanu pēc pieprasījuma, tai skaitā sagatavojot specifiskas datu atlases;
8) veica informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu darbības nodrošināšanu – veikta Ukrainas civiliedzīvotāju datu apstrādes risinājuma izstrāde un pilnveide, nodrošinot regulāru FPR reģistrēto Ukrainas civiliedzīvotāju statusā “Latvijas pagaidu aizsardzība” statistikas gatavošanu;
9) Aprīlī nodrošināja dalību Eiropas Savienības Pagaidu aizsardzības platformas (Temporart protection platform) tehniskajā sapulcē, par aktualitātēm un sapulces rezultātiem informējot kompetentās amatpersonas.
- pasākumu Nr.3.2. “Ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbināšanu izsniegšana valsts iekšienē” un Nr.3.3. “Uzturēšanās atļaujas - trešās valsts pilsoņa personas apliecības – izsniegšana” ietvaros:
1) sniedza personām konsultācijas par Ukrainas civiliedzīvotāju uzturēšanās kārtību Latvijas Republikā, sākot no 2023.gada 1.janvāra, tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedzot informāciju par jautājumiem, kas saistīti ar uzturēšanās atļauju saņemšanu, pagaidu aizsardzības statusa anulēšanu, nodarbinātību un citiem ar uzturēšanos Latvijas Republikā saistītiem jautājumiem;
2) veica papildus darba apjomu migrācijas jautājumu risināšanā saistībā ar Ukrainas civiliedzīvotāju statusa noteikšanu un dokumentēšanu – izskatīja pieteikumus pirmreizēju un atkārtotu uzturēšanās atļauju pieprasīšanai – pieņēma un izskatīja dokumentus, sagatavoja lēmumus par uzturēšanās atļauju izsniegšanu, reģistrēšanu, atteikumu, anulēšanu, sagatavoja lēmumus par apstrīdētajiem PMLP struktūrvienību pieņemtajiem lēmumiem, iekļāva un aktualizēja informāciju FPR, Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā, sagatavoja lēmumus par tiesību uz nodarbinātību piešķiršanu un zaudēšanu, kā arī iekļāva un aktualizēja ziņas par ārzemniekiem un tiesībām uz nodarbinātību Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā;
3) tā kā liels skaits Ukrainas civiliedzīvotāju izceļo uz citām valstīm vai atgriežas Ukrainā, veikti pasākumi šo personu pagaidu aizsardzības statusa atcelšanai un uzturēšanās tiesības apliecinošo dokumentu anulēšanai, tai skaitā atceļot arī ilgtermiņa vīzas un anulējot pagaidu aizsardzības statusu (atbilstoši precizējumi veikti arī FPR);
4) ar uzturēšanās atļauju izsniegšanu saistītos jautājumos, veicot Ukrainas civiliedzīvotāju klātienes pieņemšanu un izsniedzot uzturēšanās atļaujas, pieņemot lēmumus par šo dokumentu izsniegšanu, organizējot teritoriālo nodaļu darbu paaugstinātas darba noslodzes apstākļos, martā tika iesaistīti arī 117 teritoriālo nodaļu darbinieki, aprīlī – 115 darbinieki, maijā – 108 darbinieki, virsstundas aprīlī strādājuši 26 un maijā – 32 teritoriālo nodaļu darbinieki;
5) veikti pasākumi Ukrainas civiliedzīvotāju pagaidu aizsardzības statusa atcelšanai un uzturēšanās tiesības apliecinošo dokumentu anulēšanai, ņemot vērā to, ka liels skaits Ukrainas civiliedzīvotāju izceļo uz citām valstīm vai atgriežas Ukrainā;
6) veica pasākumus PMLP migrācijas jomas procesu pilnveidošanai, attīstībai, organizēšanai, praktiskā atbalsta sniegšanai, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju statusa noteikšanu, dokumentēšanu, tai skaitā:
- veikta praktisko un tehnisko atbalsta pasākumu organizēšana PMLP funkciju izpildei Rīgas atbalsta centrā Ukrainas civiliedzīvotājiem, nodrošinot nepieciešamos informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumus PMLP Ukrainas civiliedzīvotāju datu apstrādei un atbalstu PMLP funkciju izpildei (veikti IKT tehniskie darbi un organizēti iepirkumi IKT aprīkojuma iegādei), kā arī veicot nodarbināto darba vietu aprīkošanu un personāla piesaisti Ukrainas civiliedzīvotāju apkalpošanai, personu pieteikumu apstrādei, pagaidu aizsardzības saņemšanai un personu apliecinošu dokumentu (uzturēšanās atļauju) izsniegšanai;
- veikta papildus ārvalstu finanšu līdzekļu piesaiste, lai nodrošinātu personu apliecinošu dokumentu – uzturēšanās atļauju – noformēšanas un izsniegšanas darba vietu aprīkošanu.
Lai nodrošinātu PMLP finanšu līdzekļu efektīvu izmantošanu un resursu savlaicīgu plānošanu, ņemot vērā Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 966 5.punktu, kas nosaka, ka ministrijām, kuras iesaistītas pasākumu plāna īstenošanā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā jāsagatavo un attiecīgajam ministram jāiesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projekts par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma atbilstoši faktiski nepieciešamajiem izdevumiem, PMLP 2023.gadā nepieciešams regulāri pārskatīt PMLP nodarbināto iesaisti Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta pasākumos un atbilstoši nodarbināto noslodzei un veiktajiem atbalsta pasākumiem regulāri pieprasīt piešķirt uzdevumu izpildes nodrošināšanai nepieciešamos finanšu līdzekļus no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma atbilstoši faktiski izlietotajiem resursiem.
Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedzot pakalpojumus un veicot Pasākumu plānā noteikto pasākumu izpildi, PMLP 2023. gadā papildus darba veikšanai martā piesaistīti 173 nodarbinātie, aprīlī 158 nodarbinātie, maijā 172 nodarbinātie, kā arī kopā 480 virsstundas aprīlī strādājuši 48, taču maijā kopā 589 virsstundas strādājuši 54 nodarbinātie (atsevišķi nodarbinātie veikuši darbu vairāku Pasākuma plāna pasākumu izpildē):
- pasākuma Nr.1.7. “Ukrainas civiliedzīvotāju reģistrēšana Fizisko personu reģistrā un atbalsts Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai” ietvaros:
1) sniedza regulāras konsultācijas (telefoniski, ar e-pastu starpniecību):
- Likuma subjektu reģistrācijas jautājumos gan pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienībās nodarbinātajiem, gan valsts iestāžu (PMLP, pašvaldības dzimtsarakstu nodaļas, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra) nodarbinātajiem;
- klientiem un pašvaldību darbiniekiem Ukrainas civiliedzīvotāju tiesiskā statusa noteikšanas procesā, tai skaitā sniedzot konsultācijas par dzīvesvietas deklarēšanas jautājumiem, iepriekš noteiktā statusa pagarināšanu, dokumentu saņemšanu;
- FPR lietotājiem, sniedzot skaidrojumus saistībā ar konstatētajām datu kvalitātes problēmām iekļauto Ukrainas civiliedzīvotāju personas datos, kā arī par Ukrainas civiliedzīvotāju FPR datu kvalitātes problēmām vai atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāja statusam, radniecības aktualizēšanu starp bērniem un vecākiem, kā arī laulātajiem;
- PMLP nodarbinātajiem par Ukrainas civiliedzīvotāju tiesiskā statusa noteikšanu, statusa pagarināšanu, uzturēšanās atļauju saņemšanas iespējām un īpatnībām šīm personām, ja persona vēlas uzturēties Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā;
- un apmācīja Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbiniekus, informējot par Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma izmaiņām, kas stājušās spēkā no 2023.gada 1.janvāra;
- un nodrošināja sadarbību ar nevalstiskajām organizācijām (NVO) Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta jautājumos;
2) veica izvērtējumus lietās, kur Ukrainas civiliedzīvotāja statusa piešķiršana atteikta, veicot to pāreju uz patvēruma procedūru, nodrošinot arī saistīto procesu un ietekmes novērtēšanu;
3) regulāri veica datu kvalitātes nodrošināšanu un uzraudzību FPR, atlases par iespējamām datu kvalitātes problēmām un analizēja konkrētus gadījumus, tai skaitā veicot datu precizēšanu;
4) atlasīja iespējamos atkārtoti reģistrēto Ukrainas civiliedzīvotāju datus, veica datu analizēšanu un uzziņu sagatavošanu personas kodu sasaistei;
5) sniedza tehnisko atbalstu un veica Ukrainas civiliedzīvotāju datu apstrādi FPR, datu sagatavošanas pasūtīšanu ielādei un publicēšanai Eiropas Savienības Pagaidu aizsardzības platformas (Temporary protection platform) vajadzībām, kā arī regulāri sniedza atbalstu Ukrainas civiliedzīvotāju datu atlasei un apstrādei gan statistikas, gan PMLP funkciju izpildes vajadzībām;
6) veica datu kvalitātes kontroli un ziņoja par pamanītajām datu kļūdām;
7) veica personu (Ukrainas civiliedzīvotāju) datu apstrādi, atlašu un statistikas sagatavošanu, publicēšanu pēc pieprasījuma, tai skaitā sagatavojot specifiskas datu atlases;
8) veica informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu darbības nodrošināšanu – veikta Ukrainas civiliedzīvotāju datu apstrādes risinājuma izstrāde un pilnveide, nodrošinot regulāru FPR reģistrēto Ukrainas civiliedzīvotāju statusā “Latvijas pagaidu aizsardzība” statistikas gatavošanu;
9) Aprīlī nodrošināja dalību Eiropas Savienības Pagaidu aizsardzības platformas (Temporart protection platform) tehniskajā sapulcē, par aktualitātēm un sapulces rezultātiem informējot kompetentās amatpersonas.
- pasākumu Nr.3.2. “Ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbināšanu izsniegšana valsts iekšienē” un Nr.3.3. “Uzturēšanās atļaujas - trešās valsts pilsoņa personas apliecības – izsniegšana” ietvaros:
1) sniedza personām konsultācijas par Ukrainas civiliedzīvotāju uzturēšanās kārtību Latvijas Republikā, sākot no 2023.gada 1.janvāra, tai skaitā Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedzot informāciju par jautājumiem, kas saistīti ar uzturēšanās atļauju saņemšanu, pagaidu aizsardzības statusa anulēšanu, nodarbinātību un citiem ar uzturēšanos Latvijas Republikā saistītiem jautājumiem;
2) veica papildus darba apjomu migrācijas jautājumu risināšanā saistībā ar Ukrainas civiliedzīvotāju statusa noteikšanu un dokumentēšanu – izskatīja pieteikumus pirmreizēju un atkārtotu uzturēšanās atļauju pieprasīšanai – pieņēma un izskatīja dokumentus, sagatavoja lēmumus par uzturēšanās atļauju izsniegšanu, reģistrēšanu, atteikumu, anulēšanu, sagatavoja lēmumus par apstrīdētajiem PMLP struktūrvienību pieņemtajiem lēmumiem, iekļāva un aktualizēja informāciju FPR, Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā, sagatavoja lēmumus par tiesību uz nodarbinātību piešķiršanu un zaudēšanu, kā arī iekļāva un aktualizēja ziņas par ārzemniekiem un tiesībām uz nodarbinātību Vienotajā migrācijas informācijas sistēmā;
3) tā kā liels skaits Ukrainas civiliedzīvotāju izceļo uz citām valstīm vai atgriežas Ukrainā, veikti pasākumi šo personu pagaidu aizsardzības statusa atcelšanai un uzturēšanās tiesības apliecinošo dokumentu anulēšanai, tai skaitā atceļot arī ilgtermiņa vīzas un anulējot pagaidu aizsardzības statusu (atbilstoši precizējumi veikti arī FPR);
4) ar uzturēšanās atļauju izsniegšanu saistītos jautājumos, veicot Ukrainas civiliedzīvotāju klātienes pieņemšanu un izsniedzot uzturēšanās atļaujas, pieņemot lēmumus par šo dokumentu izsniegšanu, organizējot teritoriālo nodaļu darbu paaugstinātas darba noslodzes apstākļos, martā tika iesaistīti arī 117 teritoriālo nodaļu darbinieki, aprīlī – 115 darbinieki, maijā – 108 darbinieki, virsstundas aprīlī strādājuši 26 un maijā – 32 teritoriālo nodaļu darbinieki;
5) veikti pasākumi Ukrainas civiliedzīvotāju pagaidu aizsardzības statusa atcelšanai un uzturēšanās tiesības apliecinošo dokumentu anulēšanai, ņemot vērā to, ka liels skaits Ukrainas civiliedzīvotāju izceļo uz citām valstīm vai atgriežas Ukrainā;
6) veica pasākumus PMLP migrācijas jomas procesu pilnveidošanai, attīstībai, organizēšanai, praktiskā atbalsta sniegšanai, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju statusa noteikšanu, dokumentēšanu, tai skaitā:
- veikta praktisko un tehnisko atbalsta pasākumu organizēšana PMLP funkciju izpildei Rīgas atbalsta centrā Ukrainas civiliedzīvotājiem, nodrošinot nepieciešamos informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumus PMLP Ukrainas civiliedzīvotāju datu apstrādei un atbalstu PMLP funkciju izpildei (veikti IKT tehniskie darbi un organizēti iepirkumi IKT aprīkojuma iegādei), kā arī veicot nodarbināto darba vietu aprīkošanu un personāla piesaisti Ukrainas civiliedzīvotāju apkalpošanai, personu pieteikumu apstrādei, pagaidu aizsardzības saņemšanai un personu apliecinošu dokumentu (uzturēšanās atļauju) izsniegšanai;
- veikta papildus ārvalstu finanšu līdzekļu piesaiste, lai nodrošinātu personu apliecinošu dokumentu – uzturēšanās atļauju – noformēšanas un izsniegšanas darba vietu aprīkošanu.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 175 446 euro apmērā no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde", lai segtu izdevumus par papildu darba veikšanu, sniedzot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem un nodrošinot pasākumu īstenošanu, kas saistīti ar personu reģistrēšanu Fizisko personu reģistrā un uzturēšanās tiesības apliecinoša dokumenta izsniegšanu ar tiesībām uz nodarbinātību, tai skaitā īstenojot Pasākumu plāna pasākumus atbilstoši PMLP kompetencei, laikposmā no 2023. gada 1. marta līdz 2023. gada 31. maijam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
175 446
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
175 446
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-175 446
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-175 446
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
175 446
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai segtu izdevumus, kas PMLP radušies laikposmā no 2023. gada 1.marta līdz 2023. gada 31. maijam saistībā ar Pasākumu plānā iekļauto pasākumu īstenošanu (samaksa par virsstundu darbu, piemaksa par papildu darbu, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas), kā arī izdevumiem vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai, nepieciešams papildu finansējums 175 446 euro apmērā (budžeta apakšprogramma 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde”), no tiem:
1) EKK 1100 “Atalgojums” 142 172 euro;
2) EKK 1210 “Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas” 33 274 euro.
Detalizēti aprēķini iekļauti anotācijas 1., 2. un 3.pielikumā.
1) EKK 1100 “Atalgojums” 142 172 euro;
2) EKK 1210 “Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas” 33 274 euro.
Detalizēti aprēķini iekļauti anotācijas 1., 2. un 3.pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Faktisko izdevumu aprēķina kopsavilkumu (1.pielikums) un detalizētu aprēķinu (2., 3.pielikums) skatīt anotācijas pielikumos.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Pieņemt zināšanai, ka izdevumi, kas saistīti ar izdevumiem par papildu darba veikšanu, sniedzot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem un nodrošinot pasākumu īstenošanu, kas saistīti ar personu reģistrēšanu Fizisko personu reģistrā un uzturēšanās tiesības apliecinoša dokumenta izsniegšanu ar tiesībām uz nodarbinātību, laikposmā no 2023. gada 1. marta līdz 2023. gada 31. maijam, 2023. gadā ir uzskatāmi par vienreizējo pasākumu likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 5. panta 4. punkta izpratnē.
Izdevumi 2023. gadā tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Ar 2023. gada 23. maija Ministru kabineta rīkojumu Nr. 294 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"” tika atbalstīta apropriācijas pārdale 54 749 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde", lai segtu izdevumus par papildu darba veikšanu, sniedzot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem un nodrošinot pasākumu īstenošanu, kas saistīti ar personu reģistrēšanu Fizisko personu reģistrā un uzturēšanās tiesības apliecinoša dokumenta izsniegšanu ar tiesībām uz nodarbinātību, laikposmā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 28. februārim.
Izdevumi 2023. gadā tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Ar 2023. gada 23. maija Ministru kabineta rīkojumu Nr. 294 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"” tika atbalstīta apropriācijas pārdale 54 749 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde", lai segtu izdevumus par papildu darba veikšanu, sniedzot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem un nodrošinot pasākumu īstenošanu, kas saistīti ar personu reģistrēšanu Fizisko personu reģistrā un uzturēšanās tiesības apliecinoša dokumenta izsniegšanu ar tiesībām uz nodarbinātību, laikposmā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 28. februārim.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts skar apropriācijas pārdali un neietekmē sabiedrības mērķgrupas. Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu PMLP.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
- Finanšu ministrija
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamo atlīdzību laikposmā no 2023. gada 1. marta līdz 2023. gada 31. maijam saistībā ar Pasākumu plānā ietverto pasākumu īstenošanu
2. pielikums
Nosaukums
Aprēķins par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamo finansējumu samaksai par virsstundu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām laikposmā no 2023. gada 1. aprīļa līdz 2023. gada 31. maijam saistībā ar Pasākumu plānā ietverto pasākumu īstenošanu
3. pielikums
Nosaukums
Aprēķins par Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamo finansējumu piemaksai par papildu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām laikposmā no 2023. gada 1. marta līdz 2023. gada 31. maijam saistībā ar Pasākumu plānā ietverto pasākumu īstenošanu