Anotācija

25-TA-1702: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Talsu novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Piķu ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa, Talsu novada domes 2025. gada 27. marta lēmums Nr. 61 (protokols Nr.6, 22. punkts) "Par Talsu novada pašvaldības nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 8886 001 0093 nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā" (turpmāk – Lēmums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Talsu novada pašvaldības ar reģistrācijas Nr. 90009113532 (turpmāk – pašvaldība) nekustamo īpašumu "Piķu ceļš" Strazdes pagastā, Talsu novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas (turpmāk – ministrija) valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda ministrijas personā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Piķu ceļš" (ar kadastra Nr. 8886 001 0093) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (ar kadastra apzīmējumu 8886 001 0093) 0,8057 ha platībā un būve (ar kadastra apzīmējumu 8886 001 0093 001) Strazdes pagastā, Talsu novadā (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Strazdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000941174 uz pašvaldības vārda.
Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustamajam īpašumam ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (tips 7312050101) 0,0182 ha platībā;
2) dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam  (tips 8317010100) 0,8057 ha platībā;
3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (tips 7312030303) 0,8057 ha platībā;
4) lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam (tips 8317030100) 0,0182 ha platībā;
Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101).
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Atbilstoši NĪVKIS datiem nekustamā īpašuma fiskālā kadastrālā vērtība 08.05.2025. bija 310,00 euro, universālā kadastrālā vērtība 01.01.2025. bija 3301,00 euro, savukārt nekustamā īpašuma sastāvā esošās inženierbūves ar kadastra apzīmējumu 8886 001 0093 001 platība ir 2613,60 m2, fiskālā kadastrālā vērtība 08.05.2025. bija 0,00 euro un universālā kadastrālā vērtība 01.01.2025. – 1045,00 euro un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8886 001 0093 0,8057 ha platībā fiskālā kadastrālā vērtība 01.01.2025. – 310,00 euro un universālā kadastrālā vērtība 01.01.2025. – 2256,00 euro, ekspluatācijas uzsākšanas gads – 1920. gads.
Ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2025. gada 21. janvāra iesniegumu
Nr. 4.1-2_00g9_260_25_56 "Par pārņemamo Talsu novada pašvaldības nekustamo īpašumu", pašvaldības dome ar lēmumu nolēma nodot bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā nekustamo īpašumu "Piķu ceļš" Strazdes pagastā, Talsu novadā (kadastra Nr. 8886 001 0093), kas sastāv no zemes vienības (ar kadastra apzīmējumu 8886 001 0093) 0,8057 ha platībā, un inženierbūvi ar kadastra apzīmējumu 8886 001 0093 001 Meža likumā noteiktās, valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai. Ar minēto lēmumu vienlaikus tika noteikts pienākums Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot nekustamo īpašumu "Piķu ceļš" Strazdes pagastā, Talsu novadā (kadastra Nr. 8886 001 0093) Talsu novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, attiecīgi par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un inženierbūve ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantots kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturams atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai (ar kadastra apzīmējumu 8886 002 0047) 1208,25 ha kopplatībā, kura ietilpst valsts nekustamā īpašumā "Valsts mežs Strazde" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8886 002 0047) Strazdes pagastā, Talsu novadā sastāvā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas īstenošanai, tas pēc datu aktualizācijas NĪVKIS tiks nodots pašvaldībai visā tā sastāvā (galvenā lieta – zemes vienība – un tās būtiskā daļa – uz tās esošā būve ar jebkuriem uzlabojumiem, ja tādi tiks īstenoti), ievērojot Civillikuma 968. pantā noteikto un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta prasības.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana no pašvaldības valsts funkciju īstenošanai ir lietderīga, un pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas izpilde.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam, ja tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota sabiedrības līdzdalības kārtība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Talsu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi