22-TA-3783: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par aizsargājamo ainavu apvidiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Eiropas Savienības Pārkāpuma lieta 2019/2304.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 13. panta otrā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
1) Izveidot jaunu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju - aizsargājamo ainavu apvidu (turpmāk - ainavu apvidus) īpaši aizsargājamās sikspārņu sugas - Eiropas platauša Barbastella barbastellus (turpmāk - platausis) dzīvotņu aizsardzībai.
2) Ņemot vērā administratīvi teritoriālo reformu un pieejamos aktuālākos kartogrāfiskos datus, aktualizēt visu esošo ainavu apvidus ietverošo administratīvo teritoriju sarakstu, kā arī ainavu apvidus robežu kartes (shēmas).
2) Ņemot vērā administratīvi teritoriālo reformu un pieejamos aktuālākos kartogrāfiskos datus, aktualizēt visu esošo ainavu apvidus ietverošo administratīvo teritoriju sarakstu, kā arī ainavu apvidus robežu kartes (shēmas).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1) Eiropas Savienībā un Latvijā īpaši aizsargājamas sikspārņu sugai - Eiropas platausim Barbastella barbastellus (turpmāk - platausis) (to dzīvotnēm) nav nodrošināts labvēlīgs aizsardzības stāvoklis
Padomes 1992. gada 21. maija Direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk - Biotopu direktīva) 3. panta 1. punkts paredz izveidot saskaņotu Eiropas ekoloģisko tīklu, kurā apvienotas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas un kura nosaukums ir Natura 2000. Šo tīklu, ko veido Biotopu direktīvas I pielikumā uzskaitīto dabisko dzīvotņu veidu un II pielikumā uzskaitīto sugu dzīvotņu teritorijas, izmanto, lai minētos dabisko dzīvotņu veidus un sugu dzīvotnes saglabātu vai attiecīgā gadījumā atjaunotu to labvēlīgo aizsardzības statusu dabiskās izplatības areālā.
Biotopu direktīvas 3. panta 2. punkts noteic, ka dalībvalsts iesaistīšanās Natura 2000 tīkla izveidē ir proporcionāla tam, kādā mērā tās teritorijā ir pārstāvēti iepriekšminētā panta 1. punktā minētie dabisko dzīvotņu veidi un sugu dzīvotnes. Tāpēc dalībvalstis saskaņā ar Biotopu direktīvas 4. pantu nosaka īpaši aizsargājamas dabas teritorijas, ņemot vērā 1. punktā izklāstītos mērķus.
Biotopu direktīvas 4. panta 1. punkts paredz, ka, pamatojoties uz Biotopu direktīvas III pielikumā (1. posms) izklāstītajiem kritērijiem un attiecīgo zinātnisko informāciju, katra dalībvalsts piedāvā teritoriju sarakstu, tajā norādot, kuri I pielikuma dabisko dzīvotņu veidi un kuras II pielikuma sugas, kas ir vietējās sugas tās teritorijā, sastopamas minētajās teritorijās.
Kopienā nozīmīga teritorija atbilstoši Biotopu direktīvas 1. panta k) punktam ir teritorija, kas attiecīgajā bioģeogrāfiskajā rajonā vai rajonos būtiski sekmē Biotopu direktīvas II pielikumā minētu sugu labvēlīga aizsardzības statusa saglabāšanu vai atjaunošanu un var arī būtiski veicināt Biotopu direktīvas 3. pantā minētā Natura 2000 tīkla vienotību, un/vai būtiski sekmē bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu attiecīgajā bioģeogrāfiskajā rajonā vai rajonos.
Latvijas Republikas teritorija ietilpst boreālajā bioģeogrāfiskajā reģionā.
Biotopu direktīvas II pielikumā (Kopienā nozīmīgas augu un dzīvnieku sugas, kuru aizsargāšanai ir jānosaka īpaši aizsargājamas dabas teritorijas) iekļauta sikspārņu suga - platausis.
Platausis iekļauts arī Ministru kabineta 2000. gada 14. novembra noteikumi Nr. 396 "Noteikumi par īpaši aizsargājamo sugu un ierobežoti izmantojamo īpaši aizsargājamo sugu sarakstu" 1.10. apakšpunktā arī kā Latvijas īpaši aizsargājamā suga, uz kuru attiecināmas Sugu un biotopu aizsardzības likuma prasības.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas 1997. gada 18. novembra vadlīnijām Hab.97/2, rev.4 Natura 2000 kritēriju piemērošanai katras teritorijas nozīmes izvērtējumā tiek piemērots 20%-60% princips, kas noteic, ka ar Natura 2000 teritorijām jāaizsargā (tajā jāiekļauj) vismaz 20 % no katras aizsargājamās sugas populācijas vai katra biotopa kopējās platības, ja suga vai biotops ir plaši izplatīts, nav apdraudēts vai arī atrodas uz areāla robežas, un vismaz 60 % no katras sugas populācijas vai katra biotopa aizņemtā platības, ja suga vai biotops ir prioritārs, rets, ļoti apdraudēts vai nepieciešami īpaši apsaimniekošanas pasākumi.
Eiropas Komisija 2019. gada 27. novembra formālajā paziņojumā pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2019/2304 norādīja, ka Latvijas Republikas Komisijai nosūtītais Kopienā nozīmīgo teritoriju saraksts ir nepietiekams (tai skaitā, arī attiecībā uz platausi), kā prasīts Biotopu direktīvas 4. panta 1. punktā, un tādējādi nav izpildījusi Biotopu direktīvas 3. panta 2. punktā noteiktos pienākumus.
Ir izstrādāts un ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 2021. gada 11. maija rīkojumu Nr. 1-2/73 apstiprināts sugas aizsardzības plāns "Eiropas platauša (Barbastella barbastellus) (Schreber, 1774) aizsardzības plāns" (turpmāk – sugas plāns) laikposmam no 2021. gada līdz 2031. gadam [1].
Sugas plānā norādīts, ka platausis ir Latvijā reti sastopama un nevienmērīgi izplatīta, Latvijā ziemojoša sikspārņu suga, kura šeit atrodas sava izplatības areāla ziemeļaustrumu malā.
Platausis visvairāk saistīts ar mežu vai parku biotopiem:
- platauša zināmās vasaras mītnes atrodas kokos aiz atlupušas mizas vai, retāk, plaisās; suga var izmantot arī paslēptuves ēkās. Latvijā kokos atrastās mītnes lielākoties atradās vidēja vecuma vai vecākos (70+ gadi) saimnieciskajos, lielākoties susinātos priežu-egļu mežos, kuros lielākā skaitā bija atrodamas nokaltušas priedes ar dakstiņa veidā atkārušos mizu;
- atbilstoši veiktajām izpētēm, platausis regulāri ziemo 5-6 šobrīd zināmajās ziemošanas mītnēs. Visi kopš 1997. gada atrastie ziemojošie platauši Latvijā atrasti pagrabu tipa mītnēs, lielākoties vecos, lielos un pamestos pagrabos zem vai pie muižām, agrākajās pienotavās, dzirnavās un tamlīdzīgās ēkās. No 22 pēdējo 20 gadu laikā apzinātajiem pagrabiem, kuros šī suga vismaz reizi ir ziemojusi, pieci pagrabi vairs neeksistē kā sikspārņiem izmantojamas ziemošanas mītnes pārbūves vai sabrukšanas dēļ;
- sugas plānā norādīts, ka pēc literatūrā pieejamās informācijas (jo trūkst datu par biotopiem, kurus šī suga izmanto vasaras pirmajā pusē) būtiskākie barošanās biotopi ir platlapju audzes, ūdenstilpju un ūdensteču piekrastes biotopi ar lapu kokiem, mazāk – vecas egļu audzes un citi meži.
Latvijas populācijas lielums precīzi nav zināms, eksperta vērtējumā aptuveni 200-500 indivīdi. Vairums līdz šim konstatēto sugas atradņu atrodas ārpus šobrīd esošā Natura 2000 teritoriju tīkla.
Pamatojoties uz dažādiem iepriekš un sugas plāna izstrādes laikā veiktiem pētījumiem, secināts, ka Kokneses-Pļaviņu apkārtnē ir vismaz viena lokāla Eiropas platauša populācija.
Kā galvenais platauša apdraudējums vairumā Eiropas valstu, tai skaitā arī Latvijā, tiek norādīta mežsaimnieciskā darbība (Latvijā arī veco muižu parku izkopšana, kuri pēc struktūras atbilst plataušu citur areālā izmantotajiem platlapju mežiem), kuras rezultātā notiek mežu biotopu fragmentācija, veco mežu īpatsvara samazināšanās, mirušās/kalstošās koksnes daudzuma un citu platausim nepieciešamo struktūru izzušana, kā arī ziemošanas vietu zudums (pārbūve vai sabrukums).
Sugas plānā norādīti īstermiņā un ilgtermiņā veicamie pasākumi Eiropas platauša aizsardzībai, tajā skaitā jaunas īpaši aizsargājamas dabas teritoriju (Natura 2000 teritorijas) izveidošanu (40-41., 45. lpp.) Kokneses – Pļaviņu – Odzienas meža masīvā, kurā būtu iekļauti vismaz konkrētajā meža masīvā apzinātie plataušu vasaras mītņu biotopi, konstatētie barošanās biotopi, kā arī vairākas tuvumā esošās zināmās spietošanas/ziemošanas vietas.
[1] https://www.daba.gov.lv/lv/sugu-un-biotopu-aizsardzibas-plani#ziditaji-eiropas-platausis-barbastella-barbastellus-2021-2031
2) Esošo 9 ainavu apvidus robežas noteiktas Ministru kabineta 1999. gada 23. februāra noteikumos Nr.69 "Noteikumi par aizsargājamo ainavu apvidiem" (turpmāk - noteikumi Nr. 69).
Ņemot vērā, ka laikā gaitā noteikumos veikti tikai atsevišķi grozījumi, daļai ainavu apvidus robežu shēmas un apraksti joprojām ir novecojuši. Tāpat ir veikta administratīvi teritoriālā reforma, attiecīgi nepieciešams aktualizēt administratīvo teritoriju un novadu teritoriālo iedalījumu informāciju ainavu apvidus sarakstā un robežu shēmās.
Padomes 1992. gada 21. maija Direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk - Biotopu direktīva) 3. panta 1. punkts paredz izveidot saskaņotu Eiropas ekoloģisko tīklu, kurā apvienotas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas un kura nosaukums ir Natura 2000. Šo tīklu, ko veido Biotopu direktīvas I pielikumā uzskaitīto dabisko dzīvotņu veidu un II pielikumā uzskaitīto sugu dzīvotņu teritorijas, izmanto, lai minētos dabisko dzīvotņu veidus un sugu dzīvotnes saglabātu vai attiecīgā gadījumā atjaunotu to labvēlīgo aizsardzības statusu dabiskās izplatības areālā.
Biotopu direktīvas 3. panta 2. punkts noteic, ka dalībvalsts iesaistīšanās Natura 2000 tīkla izveidē ir proporcionāla tam, kādā mērā tās teritorijā ir pārstāvēti iepriekšminētā panta 1. punktā minētie dabisko dzīvotņu veidi un sugu dzīvotnes. Tāpēc dalībvalstis saskaņā ar Biotopu direktīvas 4. pantu nosaka īpaši aizsargājamas dabas teritorijas, ņemot vērā 1. punktā izklāstītos mērķus.
Biotopu direktīvas 4. panta 1. punkts paredz, ka, pamatojoties uz Biotopu direktīvas III pielikumā (1. posms) izklāstītajiem kritērijiem un attiecīgo zinātnisko informāciju, katra dalībvalsts piedāvā teritoriju sarakstu, tajā norādot, kuri I pielikuma dabisko dzīvotņu veidi un kuras II pielikuma sugas, kas ir vietējās sugas tās teritorijā, sastopamas minētajās teritorijās.
Kopienā nozīmīga teritorija atbilstoši Biotopu direktīvas 1. panta k) punktam ir teritorija, kas attiecīgajā bioģeogrāfiskajā rajonā vai rajonos būtiski sekmē Biotopu direktīvas II pielikumā minētu sugu labvēlīga aizsardzības statusa saglabāšanu vai atjaunošanu un var arī būtiski veicināt Biotopu direktīvas 3. pantā minētā Natura 2000 tīkla vienotību, un/vai būtiski sekmē bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu attiecīgajā bioģeogrāfiskajā rajonā vai rajonos.
Latvijas Republikas teritorija ietilpst boreālajā bioģeogrāfiskajā reģionā.
Biotopu direktīvas II pielikumā (Kopienā nozīmīgas augu un dzīvnieku sugas, kuru aizsargāšanai ir jānosaka īpaši aizsargājamas dabas teritorijas) iekļauta sikspārņu suga - platausis.
Platausis iekļauts arī Ministru kabineta 2000. gada 14. novembra noteikumi Nr. 396 "Noteikumi par īpaši aizsargājamo sugu un ierobežoti izmantojamo īpaši aizsargājamo sugu sarakstu" 1.10. apakšpunktā arī kā Latvijas īpaši aizsargājamā suga, uz kuru attiecināmas Sugu un biotopu aizsardzības likuma prasības.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas 1997. gada 18. novembra vadlīnijām Hab.97/2, rev.4 Natura 2000 kritēriju piemērošanai katras teritorijas nozīmes izvērtējumā tiek piemērots 20%-60% princips, kas noteic, ka ar Natura 2000 teritorijām jāaizsargā (tajā jāiekļauj) vismaz 20 % no katras aizsargājamās sugas populācijas vai katra biotopa kopējās platības, ja suga vai biotops ir plaši izplatīts, nav apdraudēts vai arī atrodas uz areāla robežas, un vismaz 60 % no katras sugas populācijas vai katra biotopa aizņemtā platības, ja suga vai biotops ir prioritārs, rets, ļoti apdraudēts vai nepieciešami īpaši apsaimniekošanas pasākumi.
Eiropas Komisija 2019. gada 27. novembra formālajā paziņojumā pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2019/2304 norādīja, ka Latvijas Republikas Komisijai nosūtītais Kopienā nozīmīgo teritoriju saraksts ir nepietiekams (tai skaitā, arī attiecībā uz platausi), kā prasīts Biotopu direktīvas 4. panta 1. punktā, un tādējādi nav izpildījusi Biotopu direktīvas 3. panta 2. punktā noteiktos pienākumus.
Ir izstrādāts un ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 2021. gada 11. maija rīkojumu Nr. 1-2/73 apstiprināts sugas aizsardzības plāns "Eiropas platauša (Barbastella barbastellus) (Schreber, 1774) aizsardzības plāns" (turpmāk – sugas plāns) laikposmam no 2021. gada līdz 2031. gadam [1].
Sugas plānā norādīts, ka platausis ir Latvijā reti sastopama un nevienmērīgi izplatīta, Latvijā ziemojoša sikspārņu suga, kura šeit atrodas sava izplatības areāla ziemeļaustrumu malā.
Platausis visvairāk saistīts ar mežu vai parku biotopiem:
- platauša zināmās vasaras mītnes atrodas kokos aiz atlupušas mizas vai, retāk, plaisās; suga var izmantot arī paslēptuves ēkās. Latvijā kokos atrastās mītnes lielākoties atradās vidēja vecuma vai vecākos (70+ gadi) saimnieciskajos, lielākoties susinātos priežu-egļu mežos, kuros lielākā skaitā bija atrodamas nokaltušas priedes ar dakstiņa veidā atkārušos mizu;
- atbilstoši veiktajām izpētēm, platausis regulāri ziemo 5-6 šobrīd zināmajās ziemošanas mītnēs. Visi kopš 1997. gada atrastie ziemojošie platauši Latvijā atrasti pagrabu tipa mītnēs, lielākoties vecos, lielos un pamestos pagrabos zem vai pie muižām, agrākajās pienotavās, dzirnavās un tamlīdzīgās ēkās. No 22 pēdējo 20 gadu laikā apzinātajiem pagrabiem, kuros šī suga vismaz reizi ir ziemojusi, pieci pagrabi vairs neeksistē kā sikspārņiem izmantojamas ziemošanas mītnes pārbūves vai sabrukšanas dēļ;
- sugas plānā norādīts, ka pēc literatūrā pieejamās informācijas (jo trūkst datu par biotopiem, kurus šī suga izmanto vasaras pirmajā pusē) būtiskākie barošanās biotopi ir platlapju audzes, ūdenstilpju un ūdensteču piekrastes biotopi ar lapu kokiem, mazāk – vecas egļu audzes un citi meži.
Latvijas populācijas lielums precīzi nav zināms, eksperta vērtējumā aptuveni 200-500 indivīdi. Vairums līdz šim konstatēto sugas atradņu atrodas ārpus šobrīd esošā Natura 2000 teritoriju tīkla.
Pamatojoties uz dažādiem iepriekš un sugas plāna izstrādes laikā veiktiem pētījumiem, secināts, ka Kokneses-Pļaviņu apkārtnē ir vismaz viena lokāla Eiropas platauša populācija.
Kā galvenais platauša apdraudējums vairumā Eiropas valstu, tai skaitā arī Latvijā, tiek norādīta mežsaimnieciskā darbība (Latvijā arī veco muižu parku izkopšana, kuri pēc struktūras atbilst plataušu citur areālā izmantotajiem platlapju mežiem), kuras rezultātā notiek mežu biotopu fragmentācija, veco mežu īpatsvara samazināšanās, mirušās/kalstošās koksnes daudzuma un citu platausim nepieciešamo struktūru izzušana, kā arī ziemošanas vietu zudums (pārbūve vai sabrukums).
Sugas plānā norādīti īstermiņā un ilgtermiņā veicamie pasākumi Eiropas platauša aizsardzībai, tajā skaitā jaunas īpaši aizsargājamas dabas teritoriju (Natura 2000 teritorijas) izveidošanu (40-41., 45. lpp.) Kokneses – Pļaviņu – Odzienas meža masīvā, kurā būtu iekļauti vismaz konkrētajā meža masīvā apzinātie plataušu vasaras mītņu biotopi, konstatētie barošanās biotopi, kā arī vairākas tuvumā esošās zināmās spietošanas/ziemošanas vietas.
[1] https://www.daba.gov.lv/lv/sugu-un-biotopu-aizsardzibas-plani#ziditaji-eiropas-platausis-barbastella-barbastellus-2021-2031
2) Esošo 9 ainavu apvidus robežas noteiktas Ministru kabineta 1999. gada 23. februāra noteikumos Nr.69 "Noteikumi par aizsargājamo ainavu apvidiem" (turpmāk - noteikumi Nr. 69).
Ņemot vērā, ka laikā gaitā noteikumos veikti tikai atsevišķi grozījumi, daļai ainavu apvidus robežu shēmas un apraksti joprojām ir novecojuši. Tāpat ir veikta administratīvi teritoriālā reforma, attiecīgi nepieciešams aktualizēt administratīvo teritoriju un novadu teritoriālo iedalījumu informāciju ainavu apvidus sarakstā un robežu shēmās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Bez īpaši aizsargājamas dabas teritorijas izveidošanas (un secīgi - iekļaušanas Natura 2000 sarakstā) nav iespējams pilnībā nodrošināt Biotopu direktīvas 3. panta 1. un 2. punkta prasības, platauša populācijas un tā dzīvotņu aizsardzību.
Risinājuma apraksts
1) Balstoties uz sugas plānā iekļauto zinātnisko informāciju, saskaņā ar likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" (turpmāk - likums) 12. panta otro daļu Dabas aizsardzības pārvalde ir sagatavojusi priekšlikumu jaunas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas – ainavu apvidus “Koknese - Odziena” izveidei. Atbilstoši iesniegtajam priekšlikumam, ar noteikumu projekta 1.10. apakšpunktu paredzēts izveidot (noteikt) jaunu ainavu apvidus “Koknese - Odziena”un 10. pielikumā - tā robežu. Ainavu apvidus platība – 19 610 ha.
2) Atbilstoši aktuālajam administratīvo teritoriju un novadu teritoriālajam iedalījumam aktualizēts ainavu apvidus saraksts un visu esošo 9 ainavu apvidus robežu shēmas. Ņemot vērā, ka plānotās izmaiņas būtu pilnīgi visos noteikumu Nr. 69 punktos, noteikumi par ainavu apvidiem tiek sagatavoti no jauna, kas aizstās pašreizējos noteikumus Nr. 69.
2) Atbilstoši aktuālajam administratīvo teritoriju un novadu teritoriālajam iedalījumam aktualizēts ainavu apvidus saraksts un visu esošo 9 ainavu apvidus robežu shēmas. Ņemot vērā, ka plānotās izmaiņas būtu pilnīgi visos noteikumu Nr. 69 punktos, noteikumi par ainavu apvidiem tiek sagatavoti no jauna, kas aizstās pašreizējos noteikumus Nr. 69.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Bez īpaši aizsargājamas dabas teritorijas izveidošanas (un secīgi - iekļaušanas Natura 2000 sarakstā) nav iespējams pilnībā nodrošināt Biotopu direktīvas 3. panta 1. un 2. punkta prasības. Sugu plānā ir ieteikti arī citi pasākumi, tai skaitā, grozījumi nozaru (piem., mežsaimniecības) vispārējos normatīvajos aktos), bet tie ir kā papildus pasākumi sugas populācijas (tā dzīvotņu) saglabāšanai, kas nevar aizstāt īpaši aizsargājamas dabas teritorijas veidošanu Biotopu direktīvas 3. panta izpildei.
Eiropas tiesas judikatūrā turklāt precizēts, ka, izvēloties ierosināmās teritorijas un iezīmējot to robežas, nedrīkst ņemt vērā citus kritērijus (piemēram, ekonomiskas, sociālas vai ar kultūru saistītas vajadzības) kā tikai tos, kas attiecas uz dabisko dzīvotņu (biotopu) veidu un savvaļas augu un dzīvnieku saglabāšanu (Eiropas tiesas 2000. gada 7. novembra spriedums lietā C-371/98 First Corporate Shipping, 16. un 24. pants).
Eiropas tiesas judikatūrā turklāt precizēts, ka, izvēloties ierosināmās teritorijas un iezīmējot to robežas, nedrīkst ņemt vērā citus kritērijus (piemēram, ekonomiskas, sociālas vai ar kultūru saistītas vajadzības) kā tikai tos, kas attiecas uz dabisko dzīvotņu (biotopu) veidu un savvaļas augu un dzīvnieku saglabāšanu (Eiropas tiesas 2000. gada 7. novembra spriedums lietā C-371/98 First Corporate Shipping, 16. un 24. pants).
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Sugas plāns - https://www.daba.gov.lv/lv/sugu-un-biotopu-aizsardzibas-plani#ziditaji-eiropas-platausis-barbastella-barbastellus-2021-2031
Apraksts
Sugas plānā norādīti īstermiņā un ilgtermiņā veicamie pasākumi Eiropas platauša aizsardzībai, tajā skaitā jaunas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas (Natura 2000 teritorijas) izveidošanu Kokneses – Pļaviņu – Odzienas meža masīvā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Pēc aizsargājamās teritorijas Eiropas platauša aizsardzībai izveidošanas, tiks sagatavots likumprojekts "Grozījums likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām"", kas paredzēs iekļaut Natura 2000 sarakstā ainavu apvidu “Koknese - Odziena”. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām"" sagatavošanu plānots uzsākt indikatīvi 2023. gada beigās / 2024. gada sākumā.
Lai nodrošinātu platausim un vienlaikus arī citām teritorijā konstatētajām īpaši aizsargājamām sugām un biotopiem atbilstošus aizsardzības prasības, vienlaikus ar šo noteikumu projektu izstrādāts noteikumu projekts "Aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi"(22-TA-3788), nosakot individuālus nosacījumus ainavu apvidū ietverto teritoriju (galvenokārt, mežu) izmantošanai un apsaimniekošanai, jo Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr.264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" 7. nodaļā noteiktie nosacījumi ainavu apvidiem ir nepietiekoši platauša dzīvotņu saglabāšanai.
Lai nodrošinātu platausim un vienlaikus arī citām teritorijā konstatētajām īpaši aizsargājamām sugām un biotopiem atbilstošus aizsardzības prasības, vienlaikus ar šo noteikumu projektu izstrādāts noteikumu projekts "Aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi"(22-TA-3788), nosakot individuālus nosacījumus ainavu apvidū ietverto teritoriju (galvenokārt, mežu) izmantošanai un apsaimniekošanai, jo Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr.264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" 7. nodaļā noteiktie nosacījumi ainavu apvidiem ir nepietiekoši platauša dzīvotņu saglabāšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
ainavu apvidū ietverto zemes īpašnieki (lietotāji), saimnieciskās darbības (mežsaimnieciskās, lauksaimnieciskās, citas) veicēji
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
ainavu apvidū ietverto zemes īpašnieki (lietotāji), saimnieciskās darbības (mežsaimnieciskās, lauksaimnieciskās, citas) veicēji
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka vienlaikus tiek izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts "Aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (22-TA-3788), kuros būs noteikti platausim un citām ainavu apvidū konstatētajām īpaši aizsargājamām dabas teritorijām un biotopiem nepieciešamie aizsardzības pasākumi, kas ietvers arī, piemēram, atsevišķus mežsaimnieciskās darbības ierobežojumus, saimnieciskā darbība ainavu apvidū būs jāsalāgo ar paredzētajiem Ministru kabineta noteikumu nosacījumiem.
Vienlaikus privātpersonām (fiziskām un juridiskām personām) būs iespējams saņemt ikgadējos atbalsta maksājumus (kompensācijas) par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem (no Eiropas Savienības līdzekļiem (līdz ko ainavu apvidus tiks noteikta kā Natura 2000 teritorija, administrē Lauku atbalsta dienests) vai valsts budžeta (kamēr nav Natura 2000 teritorija, administrē Dabas aizsardzības pārvalde). Arī pļavu un zālāju apsaimniekošanai pieejami Eiropas Savienības atbalsta maksājumi (administrē Lauku atbalsta dienests).
Tāpat bioloģiskās daudzveidības (tai skaitā, sugu dzīvotņu) saglabāšanai vai atjaunošanai ir pieejams finansējums konkrētām aktivitātēm (projektu konkursu veidā) no Latvijas vides aizsardzības fonda.
Vienlaikus privātpersonām (fiziskām un juridiskām personām) būs iespējams saņemt ikgadējos atbalsta maksājumus (kompensācijas) par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem (no Eiropas Savienības līdzekļiem (līdz ko ainavu apvidus tiks noteikta kā Natura 2000 teritorija, administrē Lauku atbalsta dienests) vai valsts budžeta (kamēr nav Natura 2000 teritorija, administrē Dabas aizsardzības pārvalde). Arī pļavu un zālāju apsaimniekošanai pieejami Eiropas Savienības atbalsta maksājumi (administrē Lauku atbalsta dienests).
Tāpat bioloģiskās daudzveidības (tai skaitā, sugu dzīvotņu) saglabāšanai vai atjaunošanai ir pieejams finansējums konkrētām aktivitātēm (projektu konkursu veidā) no Latvijas vides aizsardzības fonda.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Var būt ietekme uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuriem pieder vai veic saimniecisko darbību ainavu apvidū ietvertajās zemes vienībām, arī atsevišķās būvēs (tikai platauša ziemošanas vietās, par kuru atbilstošu apsaimniekošanu paredzēts slēgt brīvprātīgos apsaimniekošanas līgumus).
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ainavu apvidus izveidošana tieši neietekmē valsts un pašvaldību budžetus. Ainavu apvidus apzīmēšanu dabā, uzraudzību un citas normatīvajos aktos noteiktās darbības ainavu apvidū Dabas aizsardzības pārvalde un citas institūcijas veiks esošo budžetu ietvaros.
Bet jāņem vērā, ka vienlaikus ar šo noteikumu projektu tiek virzīts Ministru kabineta noteikumu projekts "Aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (22-TA-3788), kurā tiks paredzēti atsevišķi teritorijas izmantošanas nosacījumi (piemēram, dažādi mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi privātpersonām aptuveni 1000 ha platībā):
- paredzēts, ka ikgadējie atbalsta maksājumi - kompensācijas par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem (no valsts vai Eiropas Savienības budžeta) tiks nodrošināti esošo budžetu ietvaros. Provizoriski aprēķinātās fiziskām un juridiskām personām izmaksājamo ikgadējo kompensāciju apmērs - 153 tūkst. euro.
- nedaudz samazināsies Aizkraukles novada pašvaldības ieņēmumi no nekustamā īpašuma nodokļiem, jo mežaudzēm, kurām tiks noteikti būtiski saimnieciskās darbības ierobežojumi, tiks samazināta kadastrālā vērtība (secīgi - aprēķināmais nekustamā īpašuma nodoklis).
Bet jāņem vērā, ka vienlaikus ar šo noteikumu projektu tiek virzīts Ministru kabineta noteikumu projekts "Aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (22-TA-3788), kurā tiks paredzēti atsevišķi teritorijas izmantošanas nosacījumi (piemēram, dažādi mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi privātpersonām aptuveni 1000 ha platībā):
- paredzēts, ka ikgadējie atbalsta maksājumi - kompensācijas par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem (no valsts vai Eiropas Savienības budžeta) tiks nodrošināti esošo budžetu ietvaros. Provizoriski aprēķinātās fiziskām un juridiskām personām izmaksājamo ikgadējo kompensāciju apmērs - 153 tūkst. euro.
- nedaudz samazināsies Aizkraukles novada pašvaldības ieņēmumi no nekustamā īpašuma nodokļiem, jo mežaudzēm, kurām tiks noteikti būtiski saimnieciskās darbības ierobežojumi, tiks samazināta kadastrālā vērtība (secīgi - aprēķināmais nekustamā īpašuma nodoklis).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Vienlaikus ar jaunas aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" izveidi noteikumu projekta 1.10. apakšpunktā un 10. pielikumā tiek izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts "Aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (22-TA-3788), lai nodrošināto nepieciešamos īpaši aizsargājamo sugu (galvenokārt, platauša) un to dzīvotņu, kā arī Eiropas Savienības nozīmes biotopu aizsardzības un teritorijas izmantošanas nosacījumus.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
01992L0043-20130701
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva 92/43/EEK ( 1992. gada 21. maijs ) par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk - Biotopu direktīva)
Apraksts
Biotopu direktīvas 3. panta 2) punkts: Dalībvalsts iesaistīšanās Natura 2000 tīkla izveidē ir proporcionāla tam, kādā mērā tās teritorijā ir pārstāvēti 1. punktā minētie dabisko dzīvotņu veidi un sugu dzīvotnes. Tāpēc dalībvalstis saskaņā ar 4. pantu nosaka īpaši aizsargājamas dabas teritorijas, ņemot vērā 1. punktā izklāstītos mērķus.
Saskaņā ar likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 43. panta otro daļu, par Eiropas nozīmes aizsargājamo teritoriju (Natura 2000 teritoriju) tiek noteikta nacionālā īpaši aizsargājamā dabas teritorija vai mikroliegums. Līdz ar to visupirms ir jāizveido Latvijas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā - aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" (mikroliegumi savas nelielās platības dēļ sikspārņu dzīvotņu aizsardzībai (kam nepieciešamas plašas teritorijas) netiek veidoti) saskaņā ar likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 13. pantu.
Pēc jauna aizsargājamo ainavu apvidus izveidošanas (Ministru kabineta noteikumu projekta "Noteikumi par aizsargājamiem ainavu apvidiem" apstiprināšanas) tiks virzīti grozījumi likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" pielikumā, papildinot Natura 2000 sarakstu ar jauno aizsargājamo ainavu apvidu, tādejādi izpildot Biotopu direktīvas prasības.
Saskaņā ar likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 43. panta otro daļu, par Eiropas nozīmes aizsargājamo teritoriju (Natura 2000 teritoriju) tiek noteikta nacionālā īpaši aizsargājamā dabas teritorija vai mikroliegums. Līdz ar to visupirms ir jāizveido Latvijas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā - aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" (mikroliegumi savas nelielās platības dēļ sikspārņu dzīvotņu aizsardzībai (kam nepieciešamas plašas teritorijas) netiek veidoti) saskaņā ar likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 13. pantu.
Pēc jauna aizsargājamo ainavu apvidus izveidošanas (Ministru kabineta noteikumu projekta "Noteikumi par aizsargājamiem ainavu apvidiem" apstiprināšanas) tiks virzīti grozījumi likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" pielikumā, papildinot Natura 2000 sarakstu ar jauno aizsargājamo ainavu apvidu, tādejādi izpildot Biotopu direktīvas prasības.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva 92/43/EEK ( 1992. gada 21. maijs ) par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk - Biotopu direktīva)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Biotopu direktīva ir pārņemta likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām". Pēc aizsargājamā ainavu apvidus izveidošanas, to iekļaujot Natura 2000 sarakstā (virzot likumprojektu par grozījumiem likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" pielikumā), tiks izpildīts Biotopu direktīvas 3. panta otrā daļa.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Dabas aizsardzības pārvalde, Aizkraukles novada pašvaldībaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Informācija tiks aktualizēta pēc noteikumu projekta nodošanas publiskajai apspriešanai.
Veids
Pašvaldības un zemes īpašnieku informēšana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saskaņā ar likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 12. panta ceturto daļu Aizkraukles novada pašvaldībai 2023. gada 7. martā nosūtīta vēstule ar lūgumu sniegt atzinumu par ainavu apvidus izveidošanu.
Pašvaldības un zemes īpašnieku informēšana tiks veikta atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 13. panta ceturtās daļas prasībām, nosūtot katram informatīvu vēstuli, kā arī publicējot oficiālu paziņojumu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”.
Pašvaldības un zemes īpašnieku informēšana tiks veikta atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 13. panta ceturtās daļas prasībām, nosūtot katram informatīvu vēstuli, kā arī publicējot oficiālu paziņojumu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Informācija tiks aktualizēta pēc noteikumu projekta publiskās apspriešanas un zemes īpašnieku un pašvaldības informēšanas un viedokļu, kā arī pašvaldības atzinuma saņemšanas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Dabas aizsardzības pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izveidojot īpaši aizsargājamo dabas teritoriju un vienlaikus nosakot tās individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus (tiesību akts: 22-TA-3788, Ministru kabineta noteikumu projekts "Aizsargājamo ainavu apvidus "Koknese-Odziena" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi"), tiks nodrošināta platauša, kā arī citu īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzība.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi