Anotācija

25-TA-1526: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai precizētu biznesa inkubācijas aktivitātē komersantiem atbalsta intensitāti un citus nosacījumus efektīvākai finansējuma piekļuvei un apgūšanai, tāpat arī noteiktu, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk - LIAA) ir tiesības saņemt informāciju no valsts informācijas sistēmām, datubāzēm un reģistros tādā apjomā, lai nodrošinātu atbalsta programmas īstenošanu un atbalsta sniegšanu gala labuma guvējiem. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir noteikt biznesa inkubācijas komersantiem augstāku atbalsta intensitāti un citus nosacījumus efektīvākai finansējuma piekļuvei un apgūšanai, tāpat arī noteikt, ka LIAA ir tiesības saņemt informāciju no valsts informācijas sistēmām, datubāzēm un reģistros tādā apjomā, lai nodrošinātu atbalsta programmas īstenošanu un atbalsta sniegšanu gala labuma guvējiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēc Eiropas inovācijas novērtējuma 2024. gada rezultātiem Latvija ieņem 25. vietu no 27 ES valstīm, esot priekšā tikai Rumānijai un Bulgārijai. Kritiski zemi rādītāji ir attiecībā uz valsts atbalstu uzņēmumiem izpētes un attīstības aktivitātēm, uzņēmumu tēriņiem inovācijām uz vienu nodarbināto, kopējām investīcijām privātajā sektorā uz izpēti, attīstību un nodarbinātības līmeni inovatīvos uzņēmumos. Kopumā inovāciju aktivitātes ir nozīmīgs faktors uzņēmuma produktivitātes pieaugumam un augstāka inovāciju aktivitāte palielina iespēju augstas izaugsmes uzņēmumu attīstībai.

Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1.pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 407) 1.2.3.1. pasākums "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" (turpmāk - 1.2.3.1. pasākums) paredz, ka biznesa inkubācijas aktivitātē atbalstītajiem komersantiem pakalpojumiem uzņēmējdarbības attīstībai, telpu un darba vietas nomai, ražošanas aprīkojuma un iekārtu iegādei, kā arī valstī noteiktās vienas minimālās mēneša darba algas un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām vienam darbiniekam vienu reizi 12 mēnešu periodā (inovatīvam komersantam) atbalsta intensitāte ir 50%, savukārt izejmateriālu un izejvielu iegādei 30%. Tāpat 1.2.3.1. pasākumā ir noteikts, ka atbalsts telpu un darba vietas nomas gadījumā pieejams tikai pirmajos divos inkubācijas gados. Savukārt darba algas grantu inovatīvs komersants var nodrošināt tikai vienam darbiniekam. 

2025.gada jūnijā tika veikta biznesa inkubācijas komersantu aptaujas anketa, lai noskaidrotu galvenos izaicinājumus, ar kuriem sastopas jaunie komersanti. Aptaujā piedalījās 165 respondenti, un 63% no tiem atbildēja, ka uzņēmumiem galvenais iemesls aktīvai plānotā finansējuma neapguvei ir grūtības piesaistīt pietiekamus līdzekļus, lai segtu sākotnējās izmaksas un nodrošinātu ilgtspējīgu attīstību, proti uzņēmumi atzina, ka nepietiekami apgrozāmie līdzekļi kavē inovatīvu un eksportspējīgu produktu/tehnoloģiju attīstību. Piemēram, lai saņemtu maksimālo grantu 5000 EUR par izejmateriāliem (intensitāte 30%), komersantam pašam jāiegulda 11 666,67 EUR. Šādā gadījumā komersanti izvērtē, vai ir lietderīgi sākotnēji ieguldīt 16 666,67 EUR, lai atgūtu tikai 5 000 EUR. Uzņēmēji atsakās no zemās intensitātes aktivitātēm koncentrējoties uz citu atbalsta programmu aktivitātēm ar augstāku intensitāti, kuras tieši nenodrošina inovatīvu uzņēmumu veidošanos un strauju izaugsmi. Tāpat komersanti atzīst, ka jauniem uzņēmumiem bieži ir grūti iekļūt tirgū un piesaistīt pirmos klientus, kas ir būtiski uzņēmuma izaugsmei un eksporta veicināšanai. Uzsver arī nepietiekamu piekļuvi modernām darba telpām, tehnoloģijām, kas arī kavē uzņēmumu attīstību. Izaicinājums ir arī piesaistīt talantīgus darbiniekus, kas gatavi strādāt jaunā uzņēmumā.
Līdz 2025. gada 20. jūnijam biznesa inkubācijas programmā kopumā uzņemti 233 komersanti, 112 inovatīvie un 121 eksportspējīgie, tai skaitā 39 radošās industrijas komersanti. Tāpat 64 komersanti ir apstiprināti dalībai pirmsinkubācijas programmā. Pirmajā programmas īstenošanas gadā tikai 145 komersanti pieteicās finansiālajam atbalstam, iesniedzot finanšu atbalsta plānus, kas liecina par zemo komersantu aktivitāti.
Finanšu atbalsta plānos pieprasītais atbalsta finansējums ir 3 466 248,59 EUR, t.sk., apstiprinātais atbalsta finansējums ir 3 004 741,21 EUR, t.sk., izmaksātais atbalsta finansējums ir 1 149 497,54 EUR.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LIAA sniegtie dati liecina, ka pirmajā inkubācijas gadā no pieprasītā 100% rezervētā finansējuma komersantu finanšu atbalsta plānos, maksājumos tika apstiprināti tikai 33%. Tieši zemais maksājumu pieprasījums no komersantu puses korelē ar veiktās aptaujas datiem, jo komersants pirms iegulda privātos līdzekļus, rūpīgi izvērtē ekonomisko atdevi šim grantam, un šāda kavēšanās neveicina inovatīvu uzņēmumu attīstību. Līdz ar to intensitātes celšanu veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem.

1.2.3.1 pasākumā nav noteikts, ka LIAA ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās, datubāzēs un reģistros tādā apjomā, kāds nepieciešams atbalsta programmas īstenošanai un atbalsta sniegšanai gala labuma guvējiem atbilstoši šiem noteikumiem.
Risinājuma apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek paredzēts: 
1. precizēt atbalsta intensitātes biznesa inkubācijā atbalstītajiem komersantiem

Ņemot vērā pašreizējo situāciju un problēmu par zemo maksājumu pieprasījumu apmēru no komersantu puses, ar MK noteikumu projektu paredzēts palielināt atbalsta intensitātes slieksni no 50 procentiem uz 70 procentiem komersantiem pakalpojumiem uzņēmējdarbības attīstībai, telpu un darba vietas nomai, ražošanas aprīkojuma un iekārtu iegādei, savukārt izejmateriālu un izejvielu iegādei no 30 procentiem uz 70 procentiem. 
Tāpat ar MK noteikumu projektu tiek noteikts palielināt atbalsta slieksni uz 100 procentiem (iepriekš 50 procenti) inovatīviem komersantiem valstī noteiktās vienas minimālās mēneša darba algas un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām vienam darbiniekam vienu reizi 12 mēnešu periodā. 
Atbalsta intensitātes celšana veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. 

Vienlaikus ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka darba algas grantu var izmantot diviem darbiniekiem (iepriekš vienam darbiniekam). 100% intensitāte darba algas grantam inovatīvam komersantam,  un nodrošinot diviem darbiniekiem iespēju šo saņemt 12 mēnešu ietvaros, veicinās talantīgu darbinieku piesaisti un kompetenta darba spēka pieauguma reģionos. Tāpat tas veicinās remigrāciju reģionos un palielinās nodokļu iemaksu budžetā, kā arī veicinās jaunu darba vietu izveidi.

Ekonomikas ministrijas kā atbildīgās iestādes ieskatā, lielāks valsts atbalsts samazina komersantu risku un sākotnējās izmaksas, kā arī ļauj komersantiem vairāk koncentrēties uz inovāciju un produktu izstrādi, nevis uz izdzīvošanu. Vienlaikus samazina riskus papildu finansējuma piesaistīšanai.

2. palielināt iespējamo nodokļu parāda slieksni komersantiem
Ar MK noteikumu projektu paredzēts palielināt komersantam iespējamo nodokļu parāda slieksni no 150 euro uz 1000 euro. Tas veicinās gan komersantu iekšējo finanšu resursu labāku plānošanu, gan arī samazinātu administratīvo slogu atbalsta programmas īstenošanā.

Ar MK noteikumu projektu iestrādātie grozījumi MK noteikumos Nr. 407 attiecināmi uz gala labuma guvēju pieteiktajām atbalstāmajām darbībām, kas tiks apstiprinātas pēc šo grozījumu spēkā stāšanas dienas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
Ietekmes apraksts
Nodrošinot atbalstu inovatīviem komersantiem darba algai diviem darbiniekiem 12 mēnešu ietvaros ar 100% atbalsta intensitāti, komersanti var izveidot jaunas darba vietas. Tāpat arī palielinot atbalsta intensitāti biznesa inkubācijas aktivitātē uz 70% izejvielām, izejmateriāliem, uzņēmējdarbības pakalpojumiem, aprīkojuma un iekārtu iegādei, veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot atbalstu inovatīviem komersantiem darba algai diviem darbiniekiem 12 mēnešu ietvaros ar 100% atbalsta intensitāti, komersanti var izveidot jaunas darba vietas. Tāpat arī palielinot atbalsta intensitāti biznesa inkubācijas aktivitātē uz 70% izejvielām, izejmateriāliem, uzņēmējdarbības pakalpojumiem, aprīkojuma un iekārtu iegādei, veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot atbalstu inovatīviem komersantiem darba algai diviem darbiniekiem 12 mēnešu ietvaros ar 100% atbalsta intensitāti, komersanti var izveidot jaunas darba vietas. Tāpat arī palielinot atbalsta intensitāti biznesa inkubācijas aktivitātē uz 70% izejvielām, izejmateriāliem, uzņēmējdarbības pakalpojumiem, aprīkojuma un iekārtu iegādei, veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot atbalstu inovatīviem komersantiem darba algai diviem darbiniekiem 12 mēnešu ietvaros ar 100% atbalsta intensitāti, komersanti var izveidot jaunas darba vietas. Tāpat arī palielinot atbalsta intensitāti biznesa inkubācijas aktivitātē uz 70% izejvielām, izejmateriāliem, uzņēmējdarbības pakalpojumiem, aprīkojuma un iekārtu iegādei, veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot atbalstu inovatīviem komersantiem darba algai diviem darbiniekiem 12 mēnešu ietvaros ar 100% atbalsta intensitāti, komersanti var izveidot jaunas darba vietas. Tas veicinās mazāk aktīvo komersantu daļu sākt izmantot pieejamā atbalsta iespējas, kas ir svarīgi gan eksportspējīgiem gan inovatīviem komersantiem. Tāpat atbalsta intensitātes palielināšana piedāvās komersantiem lielākus finansējuma apjomus un ātrāku piekļuvi apgrozāmiem līdzekļiem. 

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi