Anotācija

24-TA-2957: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošo nekustamo īpašumu nodošanu Mārupes novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 43. pants, likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa un 5. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkts, Mārupes novada pašvaldības 2024. gada 27. marta lēmums Nr. 8 “Par valsts vietējo autoceļu V15 Rīgas robeža – Silnieki – Puķulejas un V16 K. Ulmaņa gatve – Silnieki pārņemšanu Mārupes novada pašvaldības īpašumā” (6. protokols), 2024. gada 24. aprīļa lēmums Nr. 28/2-11/30 “Par nosaukuma piešķiršanu nekustamā īpašuma “Autoceļš V15” (kadastra Nr. 8076 006 0119) zemes vienībām ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0498 un 8076 006 0416” un 2024. gada 26. jūnija lēmums Nr. 8 “Par valsts vietējo autoceļu V15 Rīgas robeža – Silnieki – Puķulejas un V16 K. Ulmaņa gatve – Silnieki pārņemšanu Mārupes novada pašvaldības īpašumā” (12. protokols).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma regulējumam saņemtu Ministru kabineta atļauju Satiksmes ministrijai nodot bez atlīdzības Mārupes novada pašvaldības īpašumā valstij piekrītošus nekustamos īpašumus (zemes vienības un inženierbūves (ceļus)), Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piederošo nekustamo īpašumu nodošanu Mārupes novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz Mārupes novada pašvaldības 2024. gada 27. marta lēmumu Nr. 8 “Par valsts vietējo autoceļu V15 Rīgas robeža – Silnieki – Puķulejas un V16 K. Ulmaņa gatve – Silnieki pārņemšanu Mārupes novada pašvaldības īpašumā” (6. protokols), 2024. gada 24. aprīļa lēmumu Nr. 28/2-11/30 “Par nosaukuma piešķiršanu nekustamā īpašuma “Autoceļš V15” (kadastra Nr. 8076 006 0119) zemes vienībām ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0498 un 8076 006 0416” un 2024. gada 26. jūnija lēmumu Nr. 8 “Par valsts vietējo autoceļu V15 Rīgas robeža – Silnieki – Puķulejas un V16 K. Ulmaņa gatve – Silnieki pārņemšanu Mārupes novada pašvaldības īpašumā” (12. protokols).
Rīkojuma projekts paredz Satiksmes ministrijai nodot bez atlīdzības Mārupes novada pašvaldības īpašumā šādus valstij piederošus nekustamos īpašumus:
– nekustamā īpašuma “V15 Rīgas robeža – Bašēnu ceļš” ar kadastra Nr. 8076 006 0434 sastāvā ietilpstošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0498 6,6448 ha platībā, zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8076 006 0416 1,0318 ha platībā un uz tām izbūvēto komplekso inženierbūvi ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0498 002 (“Autoceļš V15 posms km 0,000–3,664”) Mārupē, Mārupes novadā;
– nekustamā īpašuma “Autoceļš V16” ar kadastra Nr. 8076 003 0497 sastāvā ietilpstošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0497 2,7529 ha platībā un uz tās izbūvēto komplekso inženierbūvi ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0497 002 (“Autoceļš V16 posms km 0,000-1,474”) Mārupē, Mārupes novadā.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2.punktam Mārupes novada pašvaldība ir pieņēmusi lēmumus: 2024. gada 27. marta lēmums Nr. 8 “Par valsts vietējo autoceļu V15 Rīgas robeža – Silnieki – Puķulejas un V16 K. Ulmaņa gatve – Silnieki pārņemšanu Mārupes novada pašvaldības īpašumā” (6. protokols), 2024. gada 24. aprīļa lēmums Nr. 28/2-11/30 “Par nosaukuma piešķiršanu nekustamā īpašuma “Autoceļš V15” (kadastra Nr. 80760060119) zemes vienībām ar kadastra apzīmējumu 80760030498 un 80760060416” un 2024. gada 26. jūnija lēmums Nr. 8 “Par valsts vietējo autoceļu V15 Rīgas robeža – Silnieki – Puķulejas un V16 K. Ulmaņa gatve – Silnieki pārņemšanu Mārupes novada pašvaldības īpašumā” (12. protokols), ar kuriem tiek paredzēts turpmāk nodrošināt pašvaldības autonomo funkciju realizāciju un izpildi - gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu. 
Nekustamos īpašumus paredzēts nodot Mārupes novada pašvaldības īpašumā, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmo daļu tos izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, kā arī tādu aktivitāšu īstenošanai, kas nav kvalificējamas kā saimnieciskas, jo ir saistītas ar vispārējas, publiski un bez maksas pieejamas infrastruktūras, proti, autoceļu attīstīšanu, līdz ar to  nekustamo īpašumu bezatlīdzības nodošana šādu aktivitāšu īstenošanai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un attiecīgi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi.
Mārupes novada pašvaldība, pārņemot nekustamos īpašumus, varēs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistīt līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”. Nekustamie īpašumi un uz tā plānotā infrastruktūra būs pieejama ikvienam bez ierobežojuma un bez maksas, tādējādi saglabājot vispārējās publiskās infrastruktūras statusu.
Pamatojoties uz likuma “Par autoceļiem” 5. panta pirmo daļu, ceļu lietotājiem ir tiesības transportlīdzekļu satiksmei lietot visus autoceļus, uz kuriem neattiecas īpašs aizliegums, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un Ministru kabineta noteikumus par autoceļu valsts aizsardzību, līdz ar to nododamos nekustamos īpašumus paredzēts izmantot publiskai lietošanai un tādas infrastruktūras attīstībai, kas paredzēta publiskai lietošanai.
Nekustamais īpašums “V15 Rīgas robeža – Bašēnu ceļš” ar kadastra Nr. 8076 006 0434 un tā sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0498 un 8076 006 0416 ierakstītas Rīgas rajona tiesas Mārupes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000896896  uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Nekustamais īpašums “Autoceļš V16” ar kadastra Nr. 8076 003 0497 un tā sastāvā ietilpstošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0497 ierakstīta Rīgas rajona tiesas Mārupes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000849036 uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
VSIA "Latvijas Valsts ceļi" 2024. gada 20. maija izziņā Nr. 4.9/9238 ir norādījusi, ka uz Satiksmes ministrijai piederošā zemes īpašuma „Autoceļš V16”, Mārupe, Mārupes novads, kadastra Nr.8016 003 0497, sastāvā ietilpstošajās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0497 ir  izbūvēta kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0497 002 (“Autoceļš V16 posms km 0,000-1,474”) - valsts vietējā autoceļa V16 “K. Ulmaņa gatve–Silnieki” posms km 0,000-1,474, kas atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2022/-58, noslēgtu 2022. gada 29. decembrī starp Satiksmes ministriju un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA ”Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
VSIA "Latvijas Valsts ceļi" 2024. gada 27. maija izziņā Nr. 4.9/9705 ir norādījusi, ka uz Satiksmes ministrijai piederošā zemes īpašuma “V15 Rīgas robeža-Bašēnu ceļš”, Mārupe, Mārupes novads, kadastra Nr. 80760060434, sastāvā ietilpstošajām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 80760030498 un 80760060416, ir izbūvēta kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 80760030498002 (“Autoceļš V15 posms km 0,000-3,664”) - valsts vietējā autoceļa V15 “Rīgas robeža–Silnieki–Puķulejas” posms km 0,000-3,664, kas atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2022/-58, noslēgtu 2022. gada 29. decembrī starp Satiksmes ministriju un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA ”Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Valsts vietējā autoceļa V15 “Rīgas robeža – Silnieki – Puķulejas” posms 0,000.–3,664. km (būves kadastra apzīmējums 8076 003 0498 002 (“Autoceļš V15 posms km 0,000–3,664”) Mārupē, Mārupes novadā un valsts vietējā autoceļa V16 "K. Ulmaņa gatve – Silnieki” posms 0,000,–1,474. km ar kadastra apzīmējumu 8076 003 0497 002 (“Autoceļš V16 posms km 0,000-1,474”) Mārupē, Mārupes novadā, ir reģistrēti Nekustamo īpašumu valsts kadastra informācijas sistēmā.
Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3. pielikumā “Vietējie autoceļi” norādīts, ka autoceļa V15 “Rīgas robeža – Silnieki – Puķulejas” kopgarums ir 5,8 km, no tiem valstij piederoši 5,8 km un autoceļa V16 "K. Ulmaņa gatve – Silnieki": kopgarums 1,5 km, no tiem valstij piederoši 1,5 km.
Izbeidzoties nepieciešamībai Mārupes novada pašvaldībai izmantot nekustamo īpašumu rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, nekustamais īpašums tiks atdots Satiksmes ministrijai visā tā sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Mārupes novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Mārupes novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2.punktu, Mārupes novada pašvaldība rīcībā ar nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūvi un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”, un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktu, Mārupes novada pašvaldība rīcībā ar nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām), un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot fizisko personu sadzīves ērtībām.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā, pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot fizisko personu sadzīves ērtībām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Mārupes novada pašvaldība. Mārupes novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā nekustamo īpašumu, finansējuma apmērs tiks noteikts saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumiem Nr. 173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība”.

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumi Nr. 1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma piederību Mārupes novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā “Tiesību aktu projekti”.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas valsts ceļi" un Mārupes novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Mārupes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanu – gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta transporta infrastruktūras izbūves teritorijas sakārtošana.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk