Anotācija (ex-ante)

23-TA-2314: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Mēslošanas līdzekļu aprites likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Lai tirgū nonāktu regulāri testēti un droši amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus (turpmāk – mēslošanas līdzekļi), un tie nebūtu sprādzienbīstami, to ražotājiem ir jānodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Regulas (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003, (turpmāk – regula 2019/1009) IV pielikumā aprakstītā detonācijnoturības pārbaude. 
Ja pēc detonācijnoturības pārbaudes tiek konstatēts, ka mēslošanas līdzeklis ir sprādziendrošs un tātad neapdraud sabiedrības drošību, tiek izsniegts testēšanas ziņojums par detonācijnoturības pārbaudi (turpmāk – detonācijnoturības tests). 
Grozījumi Mēslošanas līdzekļu aprites likumā (turpmāk – likumprojekts) nodrošinās to, ka Latvijas Republikā un pārējā Eiropas Savienībā (turpmāk – ES) nonāk mēslošanas līdzekļi ar pietiekami regulāri izvērtētu to drošību. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Likumprojekts sagatavots, lai noteiktu prasību, ka pirms mēslošanas līdzekļu laišanas brīvā apgrozībā vai vešanas tranzītā cauri Latvijas Republikai ir iesniedzams un pārbaudāms  detonācijnoturības tests.

Spēkā stāšanās termiņš
01.05.2025.
Pamatojums

Lai komersantiem būtu laiks sagatavoties jaunajām prasībām, paredzēts, ka likumprojekts stāsies spēkā 2025. gada 1. maijā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Regulas 2019/1009 IV pielikuma II daļas A1 moduļa 4.4.5. apakšpunktā nav noteikts, cik ilgs ir derīguma termiņš testēšanas ziņojumam par detonācijnoturības pārbaudi, taču regulā 2019/1009 ir noteikts, ka ražotājam, kurš ražo amonija nitrāta ES mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, ir pienākums saskaņā ar regulas 2019/1009 IV pielikuma II daļas A1 moduļa 4. punktu nodrošināt detonācijnoturības pārbaudes ik pēc trīs mēnešiem, lai būtu pietiekami izvērtēta šādu ES mēslošanas līdzekļu drošība. 
Lai arī Latvijas tirgū nonāktu mēslošanas līdzekļi ar tikpat regulāri izvērtētu detonācijnoturību kā šāda veida ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi, likumprojektā ir nosakāms derīguma termiņš testēšanas ziņojumam par detonācijnoturības pārbaudi jeb detonācijnoturības testam – trīs mēneši.

Lietuvas un Igaunijas normatīvajos aktos par mēslošanas līdzekļiem arī ir noteikts, ka detonācijnoturības testa derīguma termiņš ir trīs mēneši. 
Ievērojot Ministru kabineta 2015. gada 1. septembra noteikumus Nr. 506 "Mēslošanas līdzekļu un substrātu identifikācijas, kvalitātes atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumi", pašlaik detonācijnoturības tests tiek pārbaudīts tikai pirms mēslošanas līdzekļu reģistrācijas vai pirms atļaujas to ievešanai saņemšanas.
Patlaban netiek kontrolēta detonācijnoturības testa esība pirms mēslošanas līdzekļu laišanas brīvā apgrozībā vai vešanas tranzītā cauri Latvijai.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Pašlaik Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk – dienests) pārbauda detonācijnoturības testu atbilstību, pirms mēslošanas līdzeklis tiek reģistrēts vai saņemta atļauja tā ievešanai, un muitas iestādes, piemērojot šiem mēslošanas līdzekļiem muitas procedūru – laišanu brīvā apgrozībā, pārbauda tikai to, lai tie būtu iekļauti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas mēslošanas līdzekļu un substrātu valsts reģistrā (turpmāk – reģistrs), tāpēc pastāv iespēja, ka detonācijnoturības tests ir derīgs, kad mēslošanas līdzeklis tiek iekļauts reģistrā, taču testa derīguma termiņš ir beidzies, kad attiecīgais mēslošanas līdzeklis tiek laists brīvā apgrozībā.
Lai ES, tostarp Latvijas, tirgū nonāktu regulāri testēti un droši mēslošanas līdzekļi, Mēslošanas līdzekļu aprites likumā (turpmāk – likums) jānosaka detonācijnoturības testa nepieciešamība un pārbaude, kad šie mēslošanas līdzekļi tiek ievesti Latvijā laišanai brīvā apgrozībā vai vesti tranzītā caur valsti.

Risinājuma apraksts

Likumprojekta 1. pantā paredzēts papildināt likuma 3. panta pirmo daļu ar 6. punktu, norādot, ka likums attiecas arī uz šāda veida mēslošanas līdzekļiem, ja tiem tiek piemērota tāda muitas procedūra kā  tranzīts vai laišana brīvā apgrozībā. Nepieciešams papildināt likuma 3. panta otro daļu ar 7. punktu, norādot tās likuma normas, kas attiecas uz ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi.
Likumprojekta 2. pantā paredzēts, ka muitas iestādes izlaidīs muitas procedūrā - laišana brīvā apgrozībā vai tranzīts, tādus mēslošanas līdzekļus, kuriem būs derīgs detonācijnoturības tests (tests nebūs vecāks par trim mēnešiem) un, deklarējot muitas procedūrai – laišana brīvā apgrozībā, kopā ar detonācijnoturības testu vai tā kopiju, būs pievienots arī dienesta apliecinājums par detonācijnoturības testa atbilstību (likuma 4. pants).
Likumprojekta 4. pantā ir jāparedz, ka persona, deklarējot muitas procedūru – laišana brīvā apgrozībā, muitas deklarācijai pievieno regulas 2019/1009 IV pielikumā noteiktajām prasībām atbilstošu, ne vecāku par trim mēnešiem, detonācijnoturības testu vai tā kopiju. Personai muitas deklarācijai laišanai brīvā apgrozībā, kopā ar detonācijnoturības testu vai tā kopiju jāpievieno arī dienesta apliecinājums, kurā apliecināts, ka darbību veicēja dienestā iesniegtais detonācijnoturības tests atbilst regulas 2019/1009 IV pielikuma prasībām un tas nav vecāks par trim mēnešiem no testa veikšanas brīža (likuma 5.1panta pirmā daļa).
Lai pārliecinātos par detonācijnoturības testa atbilstību regulas 2019/1009 IV pielikumā noteiktajām prasībām, pirms mēslošanas līdzekļu laišanas brīvā apgrozībā būtu jāizvērtē detonācijnoturības testi, tāpēc likumprojekta 3. pantā ir jānosaka prasība darbību veicējam iesniegt dienestā detonācijnoturības testu vai tā kopiju vismaz piecas darbdienas, bet ne agrāk kā 15 darbdienas, pirms mēslošanas līdzeklis tiek ievests Latvijā no trešās valsts (likuma 5. pants). 
Likumprojekta 4. pantā ir jāparedz, ka persona, deklarējot tranzīta muitas procedūru mēslošanas līdzekļiem, muitas deklarācijai pievieno regulas 2019/1009 IV pielikumā noteiktajām prasībām atbilstošu, ne vecāku par trim mēnešiem, detonācijnoturības testu vai tā kopiju (likuma 5.1pants otrā daļa). 
Lai darbību veicējs laikus saņemtu dienesta apliecinājumu par iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību un varētu to uzrādīt muitas iestādēm, piesakot muitas procedūru – laišanu brīvā apgrozībā – , pievienojot muitas deklarācijai kopā ar detonācijnoturības testu vai tā kopiju arī saņemto dienesta apliecinājumu par detonācijnoturības testa atbilstību, likumprojekta 5. pantā ir jānosaka, ka dienests piecu darbdienu laikā nosūta darbību veicējam, kas deklarē muitas procedūrai laišana brīvā apgrozībā mēslošanas līdzekli un muitas iestādēm apliecinājumu par detonācijnoturības testa atbilstību. Tādējādi muitas iestādēm būs iespēja, ja nepieciešams, salīdzināt dienesta apliecinājumā sniegto informāciju un pārliecināties par tās ticamību (likuma 9. pants).

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas deklarēs mēslošanas līdzekļiem muitas procedūru - laišana brīvā apgrozībā
  • Personas, kas deklarēs mēslošanas līdzekļiem muitas procedūru - tranzīts
Ietekmes apraksts
Likumprojekts gadā varētu ietekmēt aptuveni līdz piecām personām, kuras mēslošanas līdzekļus ievedīs (laidīs brīvā apgrozībā) Latvijā, un līdz 300 personām, kas šāda veida mēslošanas līdzekļus vedīs tranzītā cauri Latvijai. Šāds personu skaits izvēlēts, pamatojoties uz Valsts ieņēmuma dienesta Muitas pārvaldes sniegto informāciju par iepriekšējos gados ievestajiem un tranzītā vestajiem mēslošanas līdzekļiem ar KN preču kodiem 31023090 un 31023010.


Šīm paredzamajām piecām personām, kas deklarēs muitas procedūrai — laišana brīvā apgrozībā –  mēslošanas līdzekļus, muitas deklarācijai būs jāpievieno, kopā ar detonācijnoturības testu vai tā kopiju, arī apliecinājums, kuru tam ir izsniedzis dienests pēc detonācijnoturības testa atbilstības pārbaudes.

Muitas iestādei ir jāspēj izsekot un operatīvi reaģēt, vai konkrētais dienesta apliecinājums par detonācijnoturības testa atbilstību atbilst konkrētajam ievestajam mēslošanas līdzeklim.
Paredzot prasību personām, kas deklarēs muitas procedūrai — laišana brīvā apgrozībā –  mēslošanas līdzekļus, muitas deklarācijai, kopā ar detonācijnoturības testu vai tā kopiju, pievienot arī dienesta izsniegto apliecinājumu par detonācijnoturības testa atbilstību, tiks nodrošināts, ka muitas iestādei būs vienkopus gan muitas deklarācija, gan detonācijnoturības tests vai tā kopija, gan dienesta apliecinājums par detonācijnoturības testa atbilstību konkrētajam mēslošanas līdzeklim. Šaubu gadījumā par personas iesniegtā apliecinājuma ticamību muitas iestāde varēs pārliecināties, jo dienests nosūtīs apliecinājumu par testa atbilstību vai neatbilstību.

Personām, kas deklarēs muitas procedūrai — laišana brīvā apgrozībā –  mēslošanas līdzekļus, apliecinājuma par detonācijnoturības testa atbilstību pievienošana muitas deklarācijai aizņemtu vien dažas sekundes, līdz ar to likumprojekta ietekme uz šīm personām ir samērīga ar iespējamo risku, ka muitas iestādēm varētu rasties problēmas ar konkrēta apliecinājuma par detonācijnoturības testa atbilstību sasaistīšanu ar konkrētu mēslošanas līdzekļa kravu un tādējādi varētu aizkavēties šīs kravas laišana brīvā apgrozībā.
Juridiskās personas
  • Personas, kas deklarēs mēslošanas līdzekļiem muitas procedūru - tranzīts
  • Personas, kas deklarēs mēslošanas līdzekļiem muitas procedūru - laišana brīvā apgrozībā
Ietekmes apraksts
Likumprojekts gadā varētu ietekmēt aptuveni līdz piecām personām, kuras mēslošanas līdzekļus ievedīs (laidīs brīvā apgrozībā) Latvijā, un līdz 300 personām, kas šāda veida mēslošanas līdzekļus vedīs tranzītā cauri Latvijai. Šāds personu skaits izvēlēts, pamatojoties uz Valsts ieņēmuma dienesta Muitas pārvaldes sniegto informāciju par iepriekšējos gados ievestajiem un tranzītā vestajiem mēslošanas līdzekļiem ar KN preču kodiem 31023090 un 31023010.


Šīm paredzamajām piecām personām , kas deklarēs muitas procedūrai — laišana brīvā apgrozībā –  mēslošanas līdzekļus, muitas deklarācijai būs jāpievieno, kopā ar detonācijnoturības testu vai tā kopiju, arī apliecinājums, kuru tam ir izsniedzis dienests pēc detonācijnoturības testa atbilstības pārbaudes.

Muitas iestādei ir jāspēj izsekot un operatīvi reaģēt, vai konkrētais dienesta apliecinājums par detonācijnoturības testa atbilstību atbilst konkrētajam ievestajam mēslošanas līdzeklim.
Paredzot prasību personām, kas deklarēs muitas procedūrai — laišana brīvā apgrozībā –  mēslošanas līdzekļus, muitas deklarācijai, kopā ar detonācijnoturības testu vai tā kopiju, pievienot arī dienesta izsniegto apliecinājumu par detonācijnoturības testa atbilstību, tiks nodrošināts, ka muitas iestādei būs vienkopus gan muitas deklarācija, gan detonācijnoturības tests vai tā kopija, gan dienesta apliecinājums par detonācijnoturības testa atbilstību konkrētajam mēslošanas līdzeklim. Šaubu gadījumā par personas iesniegtā apliecinājuma ticamību muitas iestāde varēs pārliecināties, jo dienests nosūtīs apliecinājumu par testa atbilstību vai neatbilstību.

Personām, kas deklarēs muitas procedūrai — laišana brīvā apgrozībā –  mēslošanas līdzekļus, apliecinājuma par detonācijnoturības testa atbilstību pievienošana muitas deklarācijai aizņemtu vien dažas sekundes, līdz ar to likumprojekta ietekme uz šīm personām ir samērīga ar iespējamo risku, ka muitas iestādēm varētu rasties problēmas ar konkrēta apliecinājuma par detonācijnoturības testa atbilstību sasaistīšanu ar konkrētu mēslošanas līdzekļa kravu un tādējādi varētu aizkavēties šīs kravas laišana brīvā apgrozībā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
157,50
Personas, kas deklarēs mēslošanas līdzekļiem muitas procedūru - laišana brīvā apgrozībā
palielinās
Vērtības nozīme:
10,00
Stundas likme personai, kas mēslošanas līdzekļus deklarēs muitas procedūrai - laišana brīvā apgrozībā.
0,15
Laika patēriņš darbību veicējam, iesniedzot detonācijnoturības testu dienestā saskaņā ar likuma 5. panta pirmās daļas 3. punktu un pievienojot muitas deklarācijai, detonācijnoturības testu un saņemto apliecinājumu par iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību.
5
To personu skaits gada laikā, kuras mēslošanas līdzekļus deklarēs muitas procedūrai - laišana brīvā apgrozībā.
1
Reizes gadā, cik bieži personas mēslošanas līdzekļus deklarēs muitas procedūrai – laišana brīvā apgrozībā.
7,50
Pēc aptuveniem aprēķiniem, administratīvās izmaksas, kas veidosies šai sabiedrības grupai, ir šādas: C =(10 * 0,15) * (5 * 1) = 7,50 euro; (administratīvās izmaksas, kas gada laikā radīsies pieciem darbību veicējiem, kuri dienestā iesniegs detonācijnoturības testu izvērtēšanai un to pievienos muitas deklarācijai kopā ar apliecinājumu par iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību, deklarējot mēslošanas līdzekļus muitas procedūrai – laišana brīvā apgrozībā). Aprēķins balstīts uz attiecīgiem pieņēmumiem.
Personas, kas deklarēs mēslošanas līdzekļiem muitas procedūru - tranzīts
palielinās
Vērtības nozīme:
10,00
Stundas likme personai, kas mēslošanas līdzekļus vedīs tranzītā cauri Latviju jeb tos deklarēs muitas procedūrai - tranzīts.
0,05
Laika patēriņš personai, lai pievienotu detonācijnoturības testu muitas deklarācijai, deklarējot mēslošanas līdzekļus muitas procedūrai -tranzīts.
300
Personu skaits gada laikā, kas deklarēs mēslošanas līdzekļus muitas procedūrai - tranzīts.
1
Reize gadā, cik bieži personas mēslošanas līdzekļus deklarēs muitas procedūrai - tranzīts.
150,00
Pēc aptuveniem aprēķiniem, administratīvās izmaksas, kas veidosies šai sabiedrības grupai, ir šādas: C = (10 * 0,05) * (300 * 1) = 150 euro; (administratīvās izmaksas, kas gada laikā radīsies 300 personām, kuras deklarēs mēslošanas līdzekļus muitas procedūrai - tranzīts. Aprēķins balstīts uz attiecīgiem pieņēmumiem.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
157,50
Personas, kas deklarēs mēslošanas līdzekļiem muitas procedūru - tranzīts
palielinās
Vērtības nozīme:
10,00
Stundas likme personai, kas mēslošanas līdzekļus vedīs tranzītā cauri Latviju jeb tos deklarēs muitas procedūrai - tranzīts.
0,05
Laika patēriņš personai, lai pievienotu detonācijnoturības testu muitas deklarācijai, deklarējot mēslošanas līdzekļus muitas procedūrai -tranzīts.
300
Personu skaits gada laikā, kas deklarēs mēslošanas līdzekļus muitas procedūrai - tranzīts.
1
Reize gadā, cik bieži personas mēslošanas līdzekļus deklarēs muitas procedūrai - tranzīts.
150,00
Pēc aptuveniem aprēķiniem, administratīvās izmaksas, kas veidosies šai sabiedrības grupai, ir šādas: C = (10 * 0,05) * (300 * 1) = 150 euro; (administratīvās izmaksas, kas gada laikā radīsies 300 personām, kuras deklarēs mēslošanas līdzekļus muitas procedūrai - tranzīts. Aprēķins balstīts uz attiecīgiem pieņēmumiem.
Personas, kas deklarēs mēslošanas līdzekļiem muitas procedūru - laišana brīvā apgrozībā
palielinās
Vērtības nozīme:
10,00
Stundas likme personai, kas mēslošanas līdzekļus deklarēs muitas procedūrai - laišana brīvā apgrozībā.
0,15
Laika patēriņš darbību veicējam, iesniedzot detonācijnoturības testu dienestā saskaņā ar likuma 5. panta pirmās daļas 3. punktu un pievienojot muitas deklerācijai, detonācijnoturības testu un saņemto apliecinājumu par iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību.
5
To personu skaits gada laikā, kuras mēslošanas līdzekļus deklarēs muitas procedūrai - laišana brīvā apgrozībā.
1
Reizes gadā, cik bieži personas mēslošanas līdzekļus deklarēs muitas procedūrai – laišana brīvā apgrozībā.
7,50
Pēc aptuveniem aprēķiniem, administratīvās izmaksas, kas veidosies šai sabiedrības grupai, ir šādas: C =(10 * 0,15) * (5 * 1) = 7,50 euro; (administratīvās izmaksas, kas gada laikā radīsies pieciem darbību veicējiem, kuri dienestā iesniegs detonācijnoturības testu izvērtēšanai un to pievienos muitas deklarācijai kopā ar apliecinājumu par iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību, deklarējot mēslošanas līdzekļus muitas procedūrai – laišana brīvā apgrozībā). Aprēķins balstīts uz attiecīgiem pieņēmumiem.
Kopā
315,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojekta izpildē iesaistītās institūcijas paredzētās funkcijas īstenos no tām piešķirtā finansējuma.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1009
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Regula (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Regula (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2019/1009 IV pielikums
Likumprojekta 2.,3.,4. un 5. pants 
Pārņemtas pilnībā
Likumprojektā netiek noteiktas stingrākas prasības kā regulā 2019/1009.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Saistībā ar detonācijnoturības testa trīs mēnešu derīguma termiņu netiek ieviestas regulas 2019/1009 prasības, jo regulā 2019/1009 nav noteikts, cik ilgs ir detonācijnoturības testa derīguma termiņš, bet tikai tas, ka ražotājam ir pienākums nodrošināt šo testu veikšanu reizi trīs mēnešos, tāpēc likumprojektā šis termiņš ir paredzēts kā nacionālā tiesību norma. 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests, Valsts ieņēmuma dienesta Muitas pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par publiskai apspriešanai no 2023. gada 18. decembra līdz 2024. gada 4. janvārim nodoto likumprojektu netika saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.
Likumprojekts 2023. gada 18. decembrī elektroniski tika nosūtīts saskaņošanai biedrībām "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku Saeima" un "Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija". Nevalstiskās organizācijas viedokli nesniedza.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests
  • Valsts ieņēmuma dienesta Muitas pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts augu aizsardzības dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
8,00
Stundas likme dienesta amatpersonai, kas izvērtēs detonācijnoturības testu atbilstību un nosūtīs apliecinājumupar iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību
0,50
Laika patēriņš dienesta amatpersonai, lai izvērtētu detonācijnoturības testu atbilstību un nosūtītu apliecinājumu par iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību
5
To subjektu (darbību veicēju) skaits, kuru dienestam iesniegto detonācinoturības testu paredzēts izvērtēt un nosūtīt apliecinājumus par iesniegto detonācijnoturības testu atbilstību gada laikā.
1
Reizes gadā, cik bieži darbību veicēji iesniegs detonācijnoturības testu dienestā izvērtēšanai
20,00
Piemērojot šos likuma grozījumus, dienestam radīsies papildu administratīvās izmaksas par darbību veicēju saskaņā ar 5. panta pirmās daļas 3. punktu iesniegto detonācijnoturības testu atbilstības izvērtēšanu un apliecinājuma nosūtīšanu darbību veicējiem par iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību un muitas iestādēm. C – administratīvās izmaksas, kas radīsies dienestam no šiem grozījumiem likumā C = (8 × 0,5) × (5 × 1)= 20 euro. Administratīvās izmaksas, kas radīsies no šo likuma grozījumu piemērošanas, tiks segtas no dienesta pašreizējā budžeta.
Valsts ieņēmuma dienesta Muitas pārvalde
neietekmē
Tā kā muitas iestādes jau pašlaik veic muitas deklarāciju un tām pievienoto dokumentu kontroli, ar šī likumprojekta stāšanos spēkā muitas iestādēm papildus tiks noteikts tikai pienākums kontrolēt, vai pieteiktajai muitas procedūrai – laišanai brīvā apgrozībā vai tranzītam – iesniegtajām muitas deklarācijām ir pievienoti detonācijnoturības testi un vai tie attiecībā uz konkrētajiem mēslošanas līdzekļiem nav vecāki par trim mēnešiem (pie laišanas brīvā apgrozībā muitas iestādes kontrolēs, vai muitas deklarācijai ir arī pievienots dienesta izsniegts apliecinājums par iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību), tad šo likuma grozījumu piemērošana būtiski nemainīs administratatīvās izmaksas muitas iestādēm.
Kopā
20,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Muitas iestādēm būs uzdevums kontrolēt, vai pieteiktajai muitas procedūrai – laišanai brīvā apgrozībā vai tranzītam – iesniegtajai muitas deklarācijai par mēslošanas līdzekļiem ir pievienots detonācijnoturības tests un vai tas nav vecāks par trim mēnešiem. Pie laišanas brīvā apgrozībā muitas iestādes kontrolēs, vai muitas deklarācijai kopā ar detonācijnoturības testu ir pievienots arī dienesta apliecinājums par iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību.
Dienestam būs uzdevums izvērtēt saskaņā ar likuma 5. panta pirmās daļas trešo punktu iesniegtos darbību veicēju detonācijnoturības testus un nosūtīt apliecinājumu par iesniegtā detonācijnoturības testa atbilstību muitas iestādēm un darbību veicējiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek veikti pasākumi, lai nepieļautu apdraudējumus, ko rada amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi, kuros slāpekļa saturs pārsniedz 28 procentus.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi