24-TA-1357: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojums projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes neatliekamo pasākumu īstenošana 2024. gadā" ir izstrādāts pamatojoties uz likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekts paredz piešķirt papildu finansējumu Nacionālajām veselības dienestam (turpmāk – NVD) 1 196 565 euro apmērā, lai nodrošinātu datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu, ražotāja garantijas izmaksu par disku masīvu un serveru iekārtām un datorprogrammu licenču nomas izdevumu un informācijas sistēmas pilnveidošanu un pielāgošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši MK 2011.gada 1.novembra noteikumiem Nr.850 “Nacionālā veselības dienesta nolikums”, viens no NVD funkcijām ir īstenot e-veselības politiku. Lai nodrošinātu iepriekš minēto funkcijas izpildi NVD veido, uztur un papildina šādas valsts informācijas sistēmas (turpmāk – IS) un datubāzes:
veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas norēķinu sistēmu "Vadības informācijas sistēma"
1. kompensējamo zāļu reģistrācijas un uzskaites informācijas sistēmu;
2. veselības nozares elektronisko starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu (SSIS);
3. vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu (e-veselība);
4. nacionālās aplikācijas aizstājēju NVD RINA (Reference Implementation of National Application);
5. veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzi;
6. veic pārrobežu veselības aprūpes valsts kontaktpunkta uzdevumus, nodrošinot nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu.
Veicot IS pilnveidošanu pieaug informācijas tehnoloģijas (turpmāk – IT) esošais informācijas apjoms līdz ar ko pieaug izmaksas par datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu pakalpojumiem, ko atbilstoši noslēgtajam līgumam nodrošina Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs. Tabulā Nr.1 parādītas izmaiņas par datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu izmaksu pieaugumu.
Datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu izmaksu apjoma izmaiņas laika periodā no 2020.gada līdz 2023.gadam
1.tabula
2024.gadā plānotais datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu izmaksu apjoms papildu nepieciešamais finansējums veido 1 035 357 euro gadā, pieejamais finansējuma apjoms 765 909 euro, finanšu līdzekļu iztrūkums veido 269 448 euro.
Pieaugušas ražotāja garantijas izmaksas par disku masīvu un serveru iekārtām, kas nodrošina informācijas uzglabāšanu, plānotais 2024.gada ražotāju garantiju apmaksai nepieciešamais finansējuma apjoms veido 94 622 euro, pieejamais finansējuma apjoms 72 450 euro, finanšu līdzekļu iztrūkums veido 22 172 euro.
Izdevumu pozīcija, kurā būtiski pieaudzis izdevumu apjoms ir datorprogrammu licenču izmaksas. Izmaksu apjomu ietekmē, gan licenču skaits, kas laika periodā no 2020.gadam līdz 2023.gadam pieaudzis par 12,4%, kā arī datorprogrammu licenču cena, kas ir mainīga, jo licenču cenu ietekmē ne tikai licences cenas pieaugums, ko piemēro licenču piegādātājs, bet arī datu informācijas apjoms, kas ietekmē izmantoto procesoru skaitu informācijas apjoma uzglabāšanai.
Licenču skaita un izmaksu apjoms laika periodā no 2020.gada līdz 2023.gadam
2.tabula
2024.gadā nepieciešamais finansējuma apjoms datorprogrammu licenču nomas izdevumi segšanai veido 781 191 euro, pieejamais finansējuma apjoms 410 313 euro, finanšu līdzekļu iztrūkums veido 370 878 euro.
IS pilnveidošanai un pielāgošanai minimālā apjomā 2024.gadā papildu nepieciešamais finansējuma apjoms 534 067 euro, kas ļaus nodrošināt IS funkcionēšanas problēmu profilaksi, sistēmas ekspluatācijas laikā konstatēto kļūdu novēršanu, pielāgošanas darbu veikšanu, kas saistīti izmaiņām izmantotajos tehnoloģiskajos risinājumos, sistēmas darbības pielāgojumiem atbilstoši lietotāju vajadzībām minimālā apjomā. Plānots veikt uzlabojumus vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma "E-veselība", Veselības aprūpes saņēmēju datubāze un stacionāro ārstniecības iestāžu resursu informācijas sistēma.
veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas norēķinu sistēmu "Vadības informācijas sistēma"
1. kompensējamo zāļu reģistrācijas un uzskaites informācijas sistēmu;
2. veselības nozares elektronisko starptautiskās sadarbības informācijas sistēmu (SSIS);
3. vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu (e-veselība);
4. nacionālās aplikācijas aizstājēju NVD RINA (Reference Implementation of National Application);
5. veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzi;
6. veic pārrobežu veselības aprūpes valsts kontaktpunkta uzdevumus, nodrošinot nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu.
Veicot IS pilnveidošanu pieaug informācijas tehnoloģijas (turpmāk – IT) esošais informācijas apjoms līdz ar ko pieaug izmaksas par datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu pakalpojumiem, ko atbilstoši noslēgtajam līgumam nodrošina Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs. Tabulā Nr.1 parādītas izmaiņas par datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu izmaksu pieaugumu.
Datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu izmaksu apjoma izmaiņas laika periodā no 2020.gada līdz 2023.gadam
1.tabula
2020.gads | 2021.gads | 2022.gads | 2023.gads | |
Izmaksas gadā | 81 162.01 | 241 436.38 | 825 936.66 | 944 292.81 |
Izmaksu pieaugums salīdzinājumā ar 2020.gadu, euro | 160 274.37 | 744 774.65 | 863 130,80 | |
Izmaksu pieaugums salīdzinājumā ar 2020.gadu, % | 197.5 | 917.6 | 1 063.5 | |
Izmaksu pieaugums salīdzinājumā pret iepriekšējo gadu, euro | 160 274.37 | 584 500.28 | 118 356.15 | |
Izmaksu pieaugums salīdzinājumā pret iepriekšējo gadu, % | 197.5 | 242.1 | 14.3 |
2024.gadā plānotais datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu izmaksu apjoms papildu nepieciešamais finansējums veido 1 035 357 euro gadā, pieejamais finansējuma apjoms 765 909 euro, finanšu līdzekļu iztrūkums veido 269 448 euro.
Pieaugušas ražotāja garantijas izmaksas par disku masīvu un serveru iekārtām, kas nodrošina informācijas uzglabāšanu, plānotais 2024.gada ražotāju garantiju apmaksai nepieciešamais finansējuma apjoms veido 94 622 euro, pieejamais finansējuma apjoms 72 450 euro, finanšu līdzekļu iztrūkums veido 22 172 euro.
Izdevumu pozīcija, kurā būtiski pieaudzis izdevumu apjoms ir datorprogrammu licenču izmaksas. Izmaksu apjomu ietekmē, gan licenču skaits, kas laika periodā no 2020.gadam līdz 2023.gadam pieaudzis par 12,4%, kā arī datorprogrammu licenču cena, kas ir mainīga, jo licenču cenu ietekmē ne tikai licences cenas pieaugums, ko piemēro licenču piegādātājs, bet arī datu informācijas apjoms, kas ietekmē izmantoto procesoru skaitu informācijas apjoma uzglabāšanai.
Licenču skaita un izmaksu apjoms laika periodā no 2020.gada līdz 2023.gadam
2.tabula
Izdevumu pozīcija | 2020.gads | 2021.gads | 2022.gads | 2023.gads |
Datorprogrammu licenču skaits | 686 | 721 | 740 | 771 |
Datorprogrammu licenču skaita izmaiņas salīdzinājumā pret iepriekšējo gadu | 35 | 19 | 31 |
|
Datorprogrammu licenču izmaksas gadā, euro | 197 280.71 | 660 806.99 | 960 419.73 | 1 004 037.59 |
Datorprogrammu licenču izmaksu izmaiņas salīdzinājumā pret 2020.gadu, euro | 463 526.28 | 763 139.02 | 806 756.88 | |
Datorprogrammu licenču izmaksu izmaiņas salīdzinājumā pret 2020.gadu, % | 235 | 386,8 | 408,9 | |
Datorprogrammu licenču izmaksu izmaiņas salīdzinājumā pret iepriekšējo gadu, euro | 463 526.28 | 299 612.74 | 43 617.86 | |
Datorprogrammu licenču izmaksu izmaiņas salīdzinājumā pret iepriekšējo gadu, % | 235 | 45,3 | 4,5 | |
Vidēji svērtā datorprogrammu licenču cena | 287.58 | 916.51 | 1 297.86 | 1 302.25 |
Vidēji svērtā datorprogrammu licenču cenu izmaiņas pret iepriekšējo gadu, euro | 628,93 | 381,35 | 4,39 | |
Vidēji svērtā datorprogrammu licenču cenu izmaiņas pret iepriekšējo gadu, % | 218,70 | 41,6 | 0,3 | |
Vidēji svērtā datorprogrammu licenču cenu izmaiņas pret 2020.gadu, euro | 628,93 | 1 010,28 | 1 014,67 | |
Vidēji svērtā datorprogrammu licenču cenu izmaiņas pret 2020.gadu, % | 218,7 | 351,30 | 352,80 |
2024.gadā nepieciešamais finansējuma apjoms datorprogrammu licenču nomas izdevumi segšanai veido 781 191 euro, pieejamais finansējuma apjoms 410 313 euro, finanšu līdzekļu iztrūkums veido 370 878 euro.
IS pilnveidošanai un pielāgošanai minimālā apjomā 2024.gadā papildu nepieciešamais finansējuma apjoms 534 067 euro, kas ļaus nodrošināt IS funkcionēšanas problēmu profilaksi, sistēmas ekspluatācijas laikā konstatēto kļūdu novēršanu, pielāgošanas darbu veikšanu, kas saistīti izmaiņām izmantotajos tehnoloģiskajos risinājumos, sistēmas darbības pielāgojumiem atbilstoši lietotāju vajadzībām minimālā apjomā. Plānots veikt uzlabojumus vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma "E-veselība", Veselības aprūpes saņēmēju datubāze un stacionāro ārstniecības iestāžu resursu informācijas sistēma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams MK pieņemt lēmumu par papildu finansējumu piešķiršanu NVD 1 196 565 euro apmērā, lai nodrošinātu datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu, ražotāja garantijas izmaksu par disku masīvu un serveru iekārtām un datorprogrammu licenču nomas izdevumu un informācijas sistēmas pilnveidošanu un pielāgošanu.
Risinājuma apraksts
MK rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 1 196 565 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana”, lai nodrošinātu datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu, ražotāja garantijas izmaksu segšanu par disku masīvu un serveru iekārtām un datorprogrammu licenču nomas izdevumu segšanu, kā arī informācijas sistēmas pilnveidošanu un pielāgošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 248 672
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 248 672
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 248 672
1 196 565
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 248 672
1 196 565
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 196 565
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 196 565
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 196 565
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 1 196 565 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana”, lai nodrošinātu datu izmitināšanas, glabāšanas un drošības risinājumu, ražotāja garantijas izmaksu segšanu par disku masīvu un serveru iekārtām un datorprogrammu licenču nomas izdevumu segšanu, kā arī informācijas sistēmas pilnveidošanu un pielāgošanu (skatīt anotācijas 1. un 2.pielikumu).
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana” šim mērķim 2024.gadā bāzē ir ieplānots finansējums 1 248 672 euro apmērā datorprogrammu licenču nomai un ražotāja garantijas izmaksu segšanai par disku masīvu un serveru iekārtām.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana” šim mērķim 2024.gadā bāzē ir ieplānots finansējums 1 248 672 euro apmērā datorprogrammu licenču nomai un ražotāja garantijas izmaksu segšanai par disku masīvu un serveru iekārtām.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā, ka datorprogrammu licenču nomai un ražotāja garantijas izmaksu segšanai par disku masīvu un serveru iekārtām, veidojas ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, tad turpmāk to NVD nodrošinās apakšprogramms 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" ietvaros caur valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs". Šobrīd saskaņošanas procesā atrodas MK rīkojuma projekts "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes - Nacionālais veselības dienests - reorganizāciju" (TA-1155).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Veselības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālais veselības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi