Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-3317: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr.559 "Noteikumi par vekseļa protesta akta paraugiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekta izstrādes nepieciešamība izriet no likuma "Grozījumi Vekseļu likumā", kas stājās spēkā 2022. gada 20. jūlijā (turpmāk - Grozījumu likums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt ar Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 559 "Noteikumi par vekseļa protesta akta paraugiem" (turpmāk - noteikumi Nr. 559) apstiprinātajos vekseļa protesta akta paraugos iekļaujamo informāciju atbilstoši Grozījumu likumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Vekseļu likuma 80. panta otrajā daļā noteiktajam protesta aktu noformē atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam paraugam. Ņemot vērā  minēto deleģējumu, 2010. gadā tika izdoti noteikumi Nr. 559, ar kuriem apstiprināti vekseļa protesta akta paraugi - vekseļa protesta akts sakarā ar vekseļa nesamaksu (noteikumu Nr. 559 1. pielikums) un vekseļa protesta akts sakarā ar vekseļa nepieņemšanu (noteikumu Nr. 559 2. pielikums).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Grozījumu likumu tika grozītas vairākas Vekseļu likuma normas, kas skar arī vekseļa protesta akta paraugos norādāmo informāciju, tādēļ ir nepieciešams aktualizēt ar noteikumiem Nr. 559 apstiprinātos vekseļa protesta akta paraugus. Detalizētu informāciju skatīt šīs anotācijas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts".
Risinājuma apraksts
1. Ar Grozījumu likumu Vekseļu likuma 75. pants papildināts ar ceturto daļu, kas noteic, ja vienkāršā vekseļa devējs, indosants, galvinieks, starpnieks vai cita uz vienkāršā vekseļa pamata atbildīgā persona ir fiziskā persona, vienkāršais vekselis izdodams notariālā akta formā, un 80. pants papildināts ar ceturto daļu, nosakot, ka protesta akts par notariālā akta formā izdotu vienkāršo vekseli ir izpildu dokuments, kuru izpilda Civilprocesa likumā noteiktajā tiesas spriedumu izpildes kārtībā.

Lai zvērināts tiesu izpildītājs varētu piedzīt konkrētu summu pēc izpildu dokumenta, protesta aktā jābūt norādītai vekseļa summai. Tādējādi ar Grozījumu likumu Vekseļu likuma 81. panta pirmā daļa papildināta ar 7. punktu, nosakot, ka protesta aktā ir jābūt norādītai vekseļa summai.

Regulējums par to, kāda veida protesta akts sagatavojams par vienkāršo vekseli, t.sk. tādu, kas izdots notariālā akta formā, vispārēji izriet no Vekseļu likuma.
Vienlaikus vēršama uzmanība, ka noteikumi Nr. 559 ir izdoti ar mērķi apstiprināt vekseļa protesta akta paraugus, iekļaujot tajā informāciju, kas izriet no Vekseļu likuma. Noteikumu Nr. 559 un tajos izdarīto grozījumu mērķis nav noteikt konkrēta protesta akta spēku vai no tā izrietošās sekas.

Ņemot vērā minēto, kā arī, ievērojot Vekseļa likuma 80. panta ceturtajā daļā un 81. panta pirmās daļas 7.punktā noteikto, ar projektu tiek izdarīti grozījumi noteikumu Nr. 559 1. un 2. pielikumā, ietverot norādi, ka protesta aktā jānorāda vekseļa summa, kā arī, papildinot tos ar rekvizītu – "norāde, vai protesta aktam ir izpildu dokumenta spēks" (sk., piemēram, kā tas ir norādīts tiesas lēmumos par pieteikumu par saistību bezstrīdus piespiedu izpildīšanu). Ja attiecīgajam protesta aktam ir izpildu dokumenta spēks, tad protesta aktā norādāma arī informācija, kura nepieciešama zvērinātam tiesu izpildītājam tā izpildes nodrošināšanai Civilprocesa likumā noteiktajā tiesas spriedumu izpildes kārtībā (piespiedu izpildei nododamās saistības un piedzenamās summas apmērs atbilstoši  notariālā akta formā izdotam vienkāršam vekselim).

2. Noteikumu Nr. 559 1. un 2. pielikumā šobrīd noteikti šādi uzaicinājuma veidi – rakstiski (nododot paziņojumu personiski, pa pastu vai elektroniski, apliecinātu ar drošu elektronisko parakstu) vai mutiski (pa tālruni, personiski).

Ar Grozījumu likumu Vekseļu likuma 80. panta pirmā daļa izteikta jaunā redakcijā un paredz, ka notārs, kuram protesta izdarīšanai iesniegts vekselis, rakstiski uzaicina tās personas, uz kurām protests attiecas, izpildīt savu saistību pēc vekseļa, uzaicinājumu nosūtot uz deklarēto dzīvesvietas adresi, juridisko adresi vai oficiālo elektronisko adresi, ja personai ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts. Uzaicinājumu nosūta arī uz vienkāršā vekseļa turētāja norādīto uz vienkāršā vekseļa pamata atbildīgās personas adresi, ja tā atšķiras no iepriekš norādītajām adresēm.

Atbilstoši Grozījumu likuma sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (pieejama: https://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/2BFAFC8A541CC1CBC2258816001DBFB6?OpenDocument) norādītajam "ar grozījumiem Vekseļu likuma 80. pantā tiek precizēti paziņošanas veidi, proti, no Vekseļu likuma tiek izslēgta iespēja, ka notārs mutiski uzaicina izpildīt saistību, jo šādu uzaicināšanu nav iespējams pārbaudīt. Vienlaikus minētajā anotācijā vērsta uzmanība, ka minētā norma neliedz papildus uzaicinājuma nosūtīšanai arī mutiski informēt maksātāju par pienākumu izpildīt saistību, tomēr tas ir tikai papildu informēšanas veids".

Ņemot vērā minēto, Vekseļu likuma 80. panta pirmajā daļā iekļautais regulējums noteic tikai rakstisku uzaicināšanu, kā arī no minētās normas redakcijas izriet, ka uzaicinājuma nosūtīšana vispārēji būs iespējama, to nosūtot pa pastu vai uz oficiālo elektronisko adresi, ja personai ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts. Tādējādi noteikumu Nr. 559 1. un 2. pielikumā izdarīti attiecīgi grozījumi.

Tāpat no noteikumu Nr. 559 2. pielikuma svītrota norāde "nebija sastopams", kas būtu uzskatāma par maldinošu rakstiska uzaicinājuma gadījumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Lai aktualizētu ar noteikumiem Nr. 559 apstiprinātos vekseļa protesta akta paraugus atbilstoši Grozījumu likumam, vienīgais risinājums ir izstrādāt projektu par grozījumiem noteikumos Nr. 559. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. 
Ņemot vērā to, ka ar noteikumiem Nr. 559 apstiprinātajos vekseļu protesta akta paraugos iekļautā informācija tiek aktualizēta atbilstoši Grozījumu likumam (t.i., vekseļa protesta akta paraugos tiek norādīta informācija, kas izriet no Vekseļu likuma), uz šo projektu sabiedrības līdzdalība neattiecas.

6.4. Cita informācija

Par sabiedrības līdzdalību Grozījumu likuma izstrādes procesā un tās rezultātiem informācija pieejama Grozījumu likuma sākotnējās ietekmes novērtējuma ietekmes ziņojumā (anotācijā) (sk. https://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/2BFAFC8A541CC1CBC2258816001DBFB6?OpenDocument).
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zvērināti notāri un zvērināti tiesu izpildītāji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tas neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi