Anotācija (ex-ante)

24-TA-1138: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Ilziņlauki" Codes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām atsavināt īpašuma "Ilziņlauki" Codes pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4052 007 0113) sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 4052 007 0087) daļu 1,1149 ha platībā, zemes vienības (kadastra apzīmējums 4052 007 0099) daļu 0,4942 ha platībā un zemes vienības (kadastra apzīmējums 4052 007 0100) daļu 0,3401 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Ilziņlauki" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 007 0113) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0087) daļu 1,1149 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0099) daļu 0,4942 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0100) daļu 0,3401 ha platībā (turpmāk – Zemes vienības vai Nekustamā īpašuma daļa) (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu – ar aptuveno kopplatību 1,9492 ha:
1) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087 daļa ar aptuveno platību 1,1149 ha ir nepieciešama:
- 0,5860 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
- 0,0973 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- 0,416 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- 0,0156 ha platībā nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem;
2) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0099 daļa ar aptuveno platību 0,4942 ha ir nepieciešama:
- 0,2552 ha platībā valsts nozīmes ceļa būvniecībai (valsts ceļa nodalījuma josla);
- 0,1732 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- 0,0658 ha platībā nav nepieciešama Rail Baltica izbūvei, bet atsavināma saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem;
3) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0100 daļa ar aptuveno platību 0,3401 ha ir nepieciešama:
- 0,1632 ha platībā valsts nozīmes ceļa būvniecībai (valsts ceļa nodalījuma josla);
- 0,1769 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" (turpmāk – RB Rail AS) sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000521024, īpašnieks – juridiska persona (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums sastāv no trīs zemes vienībām:
1) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087 ar platību 4,5 ha;
2) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0099 ar platību 1,4 ha;
3) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0100 ar platību 1,24 ha.
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas ķīlas tiesības vai hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam reģistrētas lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamo īpašumu, atzīmes veidā:
1) ceļa servitūta teritorija – 0,1 ha;
2) aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 0,12 ha;
3) aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 0,1 ha;
4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,21 ha;
5) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,06 ha;
6) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,06 ha;
7) regulētas ūdensnotekas (maģistrālā novadgrāvja) aizsargjoslas teritorija – 0,22 ha. Atbilstoši tiesu praksei saistībā ar zemes reformu zemesgrāmatā ierakstīta atzīme par ceļa servitūtu nenodibina lietu tiesību – servitūtu Civillikuma izpratnē, līdz ar to arī nenodibina liettiesisku tiesību aprobežojumu par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) datiem:
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087 nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības (1) lietošanas mērķis "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101), platība 4,5 ha. Platības sadalījuma pa lietošanas veidiem:
1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 4,3 ha;
2) ūdens objektu zeme – 0,2 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0099 ir reģistrēti sekojoši apgrūtinājumi: 1) ceļa servitūta teritorija – 0,1 ha;
2) aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 0,12 ha;
3) aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 0,1 ha.
Zemes vienības (2) lietošanas mērķis "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101), platība 1,4 ha. Platības sadalījuma pa lietošanas veidiem:
1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 1,3 ha;
2) zemes zem ceļiem platība – 0,1 ha;
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0100 ir reģistrēti sekojoši apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,21 ha;
2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,06 ha;
3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,06 ha;
4) regulētas ūdensnotekas (maģistrālā novadgrāvja) aizsargjoslas teritorija – 0,22 ha.
Zemes vienības (3) lietošanas mērķis "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101), platība 1,24 ha. Platības sadalījuma pa lietošanas veidiem:
1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 1,15 ha;
2) ūdens objektu zeme – 0,09 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas:
1) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087 daļa 3,3851 ha un 0,0156 ha platībā;
2) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0099 daļa 0,9058 ha un 0,0658 ha platībā;
3) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0100 daļa 0,8999 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 31. janvāra atzinumam Nr. BNP/2023/4.7/201/N:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087 daļa 3,3851 ha platībā turpmāk izmantojama patstāvīgi, savukārt 0,0156 ha platībā turpmāk nav izmantojama patstāvīgi.
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0099 daļa 0,9058 ha platībā turpmāk izmantojama pastāvīgi, savukārt 0,0658 ha platībā turpmāk nav izmantojama patstāvīgi;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0100 daļa 0,8999 ha platībā turpmāk izmantojama patstāvīgi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks nav izteicis vēlmi paturēt savā īpašumā zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087 daļu 0,0156 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0099 daļu 0,0658 ha platībā, tās ir atsavināmas saskaņā ar Likuma 6. panta pirmās daļas nosacījumiem. Līdz ar to kopējā atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa kopplatībā ir 1,9492 ha:
1) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087 daļa 1,1149 ha platībā (Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā platība 1,0993 ha un papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu iegūstamā platība 0,0156 ha);
2) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0099 daļa 0,4942 ha platībā (Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā platība 0,4284 ha un papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu iegūstamā platība 0,0658 ha);
3) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu daļa 0,3401 ha platībā (Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā platība).
Atbilstoši par projektēšanu atbildīgās RB Rail AS sniegtajai informācijai, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087 atlikušajai daļai tiks nodrošināta piekļuve no projektētā valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0099 atlikušajai daļai tiks nodrošināta piekļuve no projektētā valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0100 atlikušajai daļai tiks nodrošināta piekļuve no projektētā valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 3. maija lēmumu Nr. 03.1-14/1709 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Ilziņlauki" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 007 0113, daļu, nosakot to 29 421,55 EUR (divdesmit deviņi tūkstoši četri simti divdesmit viens euro un 55 centi), ko veido:
1. Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas ar aptuveno kopplatību 1,9492 ha tirgus vērtība 28 023,43 EUR (divdesmit astoņi tūkstoši divdesmit trīs euro un 43 centi), ko veido:
1.1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087 daļas, ar aptuveno platību 1,1149 ha, tirgus vērtība – 16 500,52 EUR (sešpadsmit tūkstoši pieci simti euro un 52 centi), jeb 1,48 EUR par zemes vienu kvadrātmetru (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atsavināmās zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas);
1.2. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0099 daļas, ar aptuveno platību 0,4942 ha, tirgus vērtība – 6 523,44 EUR (seši tūkstoši pieci simti divdesmit trīs euro un 44 centi) EUR, jeb 1,32 EUR par zemes vienu kvadrātmetru (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atsavināmās zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas);
1.3. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0100 daļas, ar aptuveno platību 0,3401 ha, tirgus vērtība – 4 999,47 EUR (četri tūkstoši deviņi simti deviņdesmit deviņi euro un 47 centi) EUR, jeb 1,47 EUR par zemes vienu kvadrātmetru (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atsavināmās zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas);
2. Kompensējamie zaudējumi kopsummā 1 398,12 EUR (viens tūkstotis trīs simti deviņdesmit astoņi euro un 12 centi), ko veido:
2.1. zaudējumu apmērs par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087 daļas, ar aptuveno platību 3,3851 ha, vērtības samazinājumu – 677,02 EUR (seši simti septiņdesmit septiņi euro un 02 centi), jeb 0,02 EUR par vienu kvadrātmetru (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atlikušās zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas);
2.2. zaudējumu apmērs par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0099 daļas, ar aptuveno platību 0,9058 ha, vērtības samazinājumu – 181,16 EUR (viens simts astoņdesmit viens euro un 16 centi), jeb 0,02 EUR par vienu kvadrātmetru (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atlikušās zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas);
2.3. zaudējumu apmērs par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0100 daļas, ar aptuveno platību 0,8999 ha, vērtības samazinājumu – 539,94 EUR (pieci simti trīsdesmit deviņi euro un 94 centi), jeb 0,06 EUR par vienu kvadrātmetru (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atlikušās zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas).
Nekustamā īpašuma īpašniekam sniegta informācija attiecībā uz prasījumiem:
- par ietekmi uz atlikušās zemes vienības daļas konfigurācijas un platības izmaiņām, kas ietekmē tās apsaimniekošanu, ir ņemts vērā, nekustamā īpašuma sertificētam vērtētājam nosakot Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 007 0087, 4052 007 0099 un 4052 007 0100 daļas vērtības samazinājumu;
- par esošās meliorācijas sistēmas nepasliktināšanu, paredzētajiem risinājumiem ūdens novadei – saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju, Rail Baltica projekta ietvaros meliorācijas sistēmas darbība nodrošināma atbilstoši sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem, kuri paredz, ka meliorācijas sistēmas darbība nedrīkst tikt pasliktināta vai traucēta. Projektējot un pārbūvējot esošo meliorācijas sistēmu, par projektēšanu atbildīgā un par būvdarbiem atbildīgā institūcija nodrošinās Nekustamā īpašuma īpašnieka piederošajās zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 4052 007 0087, 4052 007 009 un 4052 007 0100 atlikušajās (neatsavināmajās) daļās esošo likumīgi izbūvēto meliorācijas sistēmu funkcionalitātes saglabāšanu un to darbības nepasliktināšanu.
No Nekustamā īpašuma īpašnieka ir saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4.panta trešās daļas noteikumiem.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Ilziņlauki" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 007 0113) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0087) daļu 1,1149 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0099) daļu 0,4942 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 007 0100) daļu 0,3401 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama  transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašum daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi