Anotācija (ex-ante)

24-TA-425: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4064 012 0033) sastāvā esošo zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 012 0354) 0,7967 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 012 0356) 0,07 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 012 0358) 0,15 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 012 0033) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0354) 0,7967 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0356) 0,07 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0358) 0,15 ha platībā (turpmāk – Zemes vienības vai Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
- zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 012 0354) 0,7967 ha platībā, nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 012 0356) 0,07 ha platībā, nepieciešama valsts nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 012 0358) 0,15 ha platībā nepieciešama valsts nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 226. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0033) sadales sastāv no: 1) septiņām zemes vienībām – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0353) 1,72 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0354) 0,7967 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0355) 1,51 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0356) 0,07 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0357) 0,3773 ha platībā zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0358) 0,15 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 014 0018) 3,5 ha platībā;
2) piecām būvēm (būvju kadastra apzīmējumi 4064 012 0033 001, 4064 012 0033 003, 4064 012 0033 005, 4064 012 0033 007, 4064 012 0033 008).
Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Zemesgrāmatu nodalījumā reģistrēts aizliegums bez citas fiziskas personas piekrišanas Nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt un apgrūtināt ar lietu tiesībām, kā arī nostiprināta lietojuma tiesība bez atlīdzības uz būvi ar kadastra apzīmējumu 4064 012 0033 007 līdz mūža galam trim fiziskām personām.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) atsavināmajai:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0354) 0,7967 ha platībā reģistrēti apgrūtinājumi: 1) tauvas joslas teritorija gar upi – 0,1172 ha;
2) vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,7967 ha;
3) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,1127 ha;
4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,1729 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0354) platība ir 0,7967 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem:
1) Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,4511 ha;
2) Mežu platība – 0,1493 ha;
3) Ūdens objektu zeme – 0,0148 ha;
4) Zemes zem ēkām platība – 0,1815 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0356) 0,07 ha platībā ir reģistrēti apgrūtinājumi: 1) tauvas joslas teritorija gar upi – 0,0183 ha;
2) vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,07 ha;
3) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,0183 ha;
4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0389 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0356) platība ir 0,07 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem:
1) Mežu platība - 0,0282 ha;
2) Ūdens objektu zeme – 0,0309 ha;
3) Pārējās zemes platība – 0,0109 ha.
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0358) 0,15 ha platībā ir  reģistrēti apgrūtinājumi: 1) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,06 ha;
2) vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,15 ha;
3) tauvas joslas teritorija gar upi – 0,02 ha;
4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,08 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0358) platība ir 0,15 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem:
1) Mežu platība - 0,13 ha;
2) Ūdens objektu zeme – 0,02 ha.
Uz atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (kadastra apzīmējums 4064 012 0355) 1,51 ha platībā atrodas arī zemesgrāmatā nereģistrētas būve (būves kadastra apzīmējums 4064 012 0033 006), kas Kadastra informācijas sistēmā ir ierakstīta kā pirmsreģistrēta apvidū esoša būve. Daļēji uz atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (kadastra apzīmējums 4064 012 0355) 1,51 ha platībā un daļēji uz atsavināmās zemes vienības (kadastra apzīmējums 4064 012 0354) 0,7967 ha platībā atrodas vēl četras būves (būvju kadastra apzīmējumi – 4064 012 0033 010, 4064 012 0033 011, 4064 012 0033 012, 4064 012 0033 013), kas Kadastra informācijas sistēmā ir ierakstītas kā pirmsreģistrētas apvidū esošas būves. Bauskas novada būvvalde 2022. gada 10. martā vēstulē Nr. BUV/2022/12.3/70/N darījusi zināmu, ka būvvaldes rīcībā nav informācijas par šo būvju (būvju kadastra apzīmējumi – 4064 012 0033 010, 4064 012 0033 011, 4064 012 0033 012, 4064 012 0033 013) saskaņotām būvniecības ieceres dokumentācijām, izsniegtām būvatļaujām, tās nav raksturojamas kā sezonāla rakstura ēkas un ir klasificējamas kā patvaļīgas būvniecības objekti. Pirkuma līgumā tiks paredzētas tiesības Nekustamā īpašuma īpašniekam veikt darbības būvju daļu atsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā nojaukšanai, paturot iebūvētos materiālus savā īpašumā. Ja attiecīgas darbības netiks īstenotas atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas atbrīvošanas termiņā, valsts būs tiesīga veikt darbības nelikumīgi izbūvēto būvju daļu nojaukšanai valsts īpašumā iegūto zemes vienību robežās.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, veidojas atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0353) 1,72 ha platībā, atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0355) 1,51 ha platībā un atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0357) 0,3773 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2021. gada 24. septembra atzinumam Nr. BNA/2021/3-14.28/1726/N, 2021. gada 28. oktobra atzinumam Nr. BNA/2021/3-14.28/1998/N, 2022. gada 5. augusta atzinumam Nr. BNP/2022/4.7/1381/N un 2022. gada 16. septembra atzinumam Nr. BNP/2022/4.7/1627/N atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0355) 1,51 ha platībā turpmāk ir izmantojama patstāvīgi. Savukārt atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0353) 1,72 ha platībā un atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0357) 0,3773 ha platībā neatbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma prasībām. Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks izteica vēlmi paturēt savā īpašumā zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0353) 1,72 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0357) 0,3773 ha platībā, saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 6. panta pirmo daļu zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0353) 1,72 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0357) 0,3773 ha platībā atsavināšana netiek veikta.
Nekustamā īpašuma atlikušajai daļai – zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0353) 1,72 ha platībā, zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0355) 1,51 ha platībā un zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0357) 0,3773 ha platībā tiks nodrošināta piekļuve no autoceļa.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir pieteicis prasījumus:
par būvju (siltumnīcu) (būvju kadastra apzīmējumi - 4064 012 0033 010, 4064 012 0033 011, 4064 012 0033 012, 4064 012 0033 013) vērtības iekļaušanu novērtējumā;
ceļa izdevumu kompensēšana saistībā ar piekļuves risinājumu izmaiņām;
vibrāciju un trokšņu ietekmes uz Nekustamā īpašumā atlikušajā (neatsavināmajā) daļā esošo dzīvojamo apbūvi, dzīves kvalitāti un ietekmi uz vidi, iekļaušanu Nekustamā īpašuma novērtējumā;
par peļņas gūšanas iekļaušanu lauksaimniecības zemes novērtējumā;
par cita, līdzvērtīga īpašuma izmantošanu kā citas taisnīgas atlīdzības veidu par atsavināmo nekustamo īpašumu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu"  36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 16.februāra lēmumu Nr.03.1-14/601 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 012 0033, daļu 10 789,69 EUR (desmit tūkstoši septiņi simti astoņdesmit deviņi euro un 69 centi), ko veido:
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 012 0033, sastāvā esošo zemes vienību tirgus vērtība kopsummā 5 225,79 EUR (pieci tūkstoši divi simti divdesmit pieci euro un 79 centi), tai skaitā:
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 012 0033, sastāvā esošās zemes vienības ar zemes vienības (kadastra apzīmējums 4064 012 0354) 0,7967 ha platībā tirgus vērtība – 4 587,79 EUR (četri tūkstoši pieci simti astoņdesmit septiņi euro un 79 centi);
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 012 0033, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 012 0356) 0,07 ha platībā tirgus vērtība 203,00 EUR (divi simti trīs euro);
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 012 0033, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 012 0358) 0,15 ha platībā tirgus vērtība 435,00 EUR (četri simti trīsdesmit pieci euro);
Nekustamā īpašuma atlikušās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0353) daļas 0,64 ha platībā (lauksaimniecības zeme) vērtības samazinājums 2 304,00 EUR (divi tūkstoši trīs simti četri euro). Vērtības samazinājums atlikušās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0353) daļai 1,04 ha platībā (meža zeme) netiek konstatēts.
Uz Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 012 0033, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0354), zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0356) un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0358) esošās mežaudzes vērtība 3 259,90 EUR (trīs tūkstoši divi simti piecdesmit deviņi euro un 90 centi).
Par Nekustamā īpašuma īpašnieka prasījumiem:
par būvju (siltumnīcu) (būvju kadastra apzīmējumi – 4064 012 0033 010, 4064 012 0033 011, 4064 012 0033 012, 4064 012 0033 013) vērtības iekļaušanu novērtējumā - saskaņā ar Bauskas pašvaldības 2022. gada 10. marta vēstulē Nr. BUV/2022/12.3/70/N, adresēta sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" (turpmāk - Institūcija), sniegto informāciju, uz Nekustamā īpašuma atrodošās siltumnīcas ir klasificējamas kā patvaļīgas būvniecības objekti. Institūcija uz šo apstākli Nekustamā īpašuma īpašniekam norādīja jau 2022. gada 20. septembra vēstulē Nr. 2.4.N/2022 1231 "Par precizējumu paziņojumā par nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", aicinot savlaicīgi veikt darbības būvju tiesiskā statusa sakārtošanai. No Nekustamā īpašuma īpašnieka netika saņemti dokumenti, kas liecinātu par uz Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas esošo būvju (siltumnīcu) likumīgu būvniecību, līdz ar to prasījums par būvju vērtības kompensāciju ir noraidīts;
ceļa izdevumu kompensēšana saistībā ar piekļuves risinājumu izmaiņām - jebkurai personai ir jārēķinās, ka arī publisko ceļu tīkls laika gaitā var attīstīties un mainīties. Savukārt īpašnieka tiesības uz piekļuves saglabāšanu/nodrošināšanu atlikušajai (neatsavināmajai) Nekustamā īpašuma daļai tiek nodrošinātas. Līdz ar to, ceļa izdevumu kompensēšanai saistībā ar projektētajām ceļu tīkla izmaiņām nav tiesiska pamata un prasījums ir noraidīts;
vibrāciju un trokšņu ietekmes uz Nekustamā īpašumā atlikušajā (neatsavināmajā) daļā esošo dzīvojamo apbūvi, dzīves kvalitāti un ietekmi uz vidi, iekļaušanu Nekustamā īpašuma novērtējumā – atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par projektēšanas aktivitāti, sniegto informāciju, gar dzelzceļa nodalījuma joslu tiks izbūvēts tehniskais aizsargrisinājums, tas ir, prettrokšņu aizsargsiena, tādējādi novēršot vai mazinot trokšņu līmeni līdz normatīvajos aktos noteiktajam, kas var tikt radīts no dzelzceļa nevēlamās ārējās iedarbības. Vienlaikus ir norādāms, ka zaudējumi un kaitējums, ko rada tiesību uz privāto dzīvi ierobežojumi (troksnis, vibrācija), ir atlīdzināmi, ciktāl ierobežojums ir atzīstams par prettiesisku un šāda kaitējuma esamība ir jāpierāda īpašniekam. Uz šo brīdi nav konstatējama kaitējuma esamība. Rail Baltica projekta projektēšanas ietvaros tiek ievērotas normatīvo aktu prasības iespējamās negatīvās ietekmes novēršanai/mazināšanai. Līdz ar to, Nekustamā īpašuma īpašnieks prasījums ir noraidīts;
par gūtās peļņas iekļaušanu lauksaimniecības zemes novērtējumā – Likuma 23. panta otrā daļa nosaka, kādi faktori ir izvērtējami un ņemami vērā, novērtējot nekustamo īpašumu, tostarp atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsākto nekustamā īpašuma izmantošanu un apbūves un saimnieciskās izmantošanas iespējas, ja nekustamā īpašuma īpašnieks ir veicis darbības šo iespēju izmantošanai, kā arī ienesīgums. Atsavināšanas procesa gaitā Nekustamā īpašuma īpašnieks netika iesniedzis pierādījumus par savas saimnieciskās darbības veikšanu atsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā. Atsavināmā Nekustamā īpašuma novērtēšanā nav ņemami vērā īpašnieka apgalvojumi, kas nav pierādīti ar attiecīgajiem pierādījumiem. Savukārt, atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu, kuras lietošanas mērķis ir "lauksaimniecībā izmantojamā zeme", sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir novērtējis, pielietojot tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeju (izvērtējot izvēlēto salīdzināmo objektu un to koriģēto cenu atbilstību vērtējamam objektam un tirgus situācijai vērtēšanas datumā), un noteiktā tirgus vērtība visprecīzāk atbilst pašreizējiem tirgus ekonomikas apstākļiem. Līdz ar to pieteiktā zaudējuma par iespējamo ieņēmumu zudumu no saimnieciskās darbības kompensēšanai papildu atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtībai nav pamata.
Saskaņā ar Civillikuma 927. pantu īpašums ir pilnīgas varas tiesība pār lietu, tas ir, tiesība valdīt un lietot to, iegūt no tās visus iespējamos labumus, ar to rīkoties un noteiktā kārtā atprasīt to atpakaļ no katras trešās personas ar īpašuma prasību. Īpašuma tiesība sevī ietver tiesības valdīt (likumīgā faktiskā vara pār lietu), tiesības lietot (izmantot lietas derīgās īpašības, iegūt no tās peļņu, ienākumu un augļus) un tiesības rīkoties (iespēju noteikt mantas tiesisko stāvokli, to atsavinot, nododot lietošanā). Civillikuma 1036. pants noteic, ka īpašums dod īpašniekam vienam pašam pilnīgas varas tiesību par lietu, ciktāl šī tiesība nav pakļauta sevišķi noteiktiem aprobežojumiem. Arī pēc atsavināmā Nekustamā īpašuma atsavināšanas, īpašniekam būs iespēja rīkoties ar atlikušo (neatsavināmo) zemes vienību un gūt no tās iespējamo labumu;
ir ticis izvērtēts prasījums par cita, līdzvērtīga īpašuma izmantošanu kā citas taisnīgas atlīdzības veidu par atsavināmo nekustamo īpašumu - Nekustamā īpašuma īpašnieka un Institūcijas pārstāvju kopējās sanāksmes laikā 2022. gada 16. decembrī Institūcijas pārstāvji sniedza Nekustamā īpašuma īpašniekam informāciju par šādas iespējas izmantošanu – par veidu, kā tiek iegūta informācija par iespējamajiem maiņas īpašumiem, un raksturoja iespējamos maiņas īpašumus – zemes vienības daļas, kuras nevēlas paturēt savā īpašumā īpašnieki, kuru nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta Rail Baltic projekta vajadzībām (ir mazākas par 2 ha). Ņemot vērā saņemto informāciju, Nekustamā īpašuma īpašnieks darīja zināmu, ka neuztur prasījumu par iespēju izmantot citu taisnīgu atlīdzības kompensācijas veidu – citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, bet atlīdzību par Nekustamo īpašumu vēlas saņemt bezskaidras naudas norēķinu veidā.
No Nekustamā īpašuma īpašnieka nav saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram, nav saņemts alternatīvais vērtējums.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Persona, kurai par labu zemesgrāmatā ierakstīts aizliegums bez tās rakstiskas piekrišanas nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām ir informēta par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzībām. Personu, kurām par labu zemesgrāmatā nostiprināta lietojuma tiesība bez atlīdzības uz būvi ar kadastra apzīmējumu 4064 012 0033 007 līdz mūža galam, tiesības netiek skartas, jo būve (būves kadastra apzīmējums 4064 012 0033 007) netiek atsavināta.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tostarp ja netiks saņemta personas, bez kuras piekrišanas aizliegts Nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām, notariāla piekrišana darījumam, dzēšot saistību uz atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu - zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Upenieki" Iecavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 012 0033) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0354) 0,7967 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0356) 0,07 ha un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0358) 0,15 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašum daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama  transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūve veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi