Anotācija (ex-ante)

21-TA-1701: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 122 "Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāja atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, jo nepieciešams nodrošināt nacionālā regulējuma atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes  2020. gada 15. jūlija regulai (ES) 2020/1055, ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1071/2009, (EK) Nr. 1072/2009 un (ES) Nr. 1024/2012, (turpmāk – Regula (ES) 2020/1055).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt nacionālā regulējuma atbilstību Eiropas Savienības normatīvajam regulējumam.
Noteikt kārtību Kopienas atļaujas kopiju saņemšanai kravas transportlīdzekļiem, kuru pieļaujamā pilnā masa pārsniedz 2,5 t, bet nepārsniedz 3,5 t.
Identificēt kravas transportlīdzekļus vai to sastāvus, kuru pieļaujamā pilnā masa pārsniedz 2,5 t, bet nepārsniedz 3,5 t, lai pārvadātājam piemērotu samazināto finansiālo nodrošinājumu.
Precizēt transportlīdzekļa vadītāja atestāta saņemšanai iesniedzamos dokumentus, papildināt ar prasībām iesniedzamajiem dokumentiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumi Nr. 122 “Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāju atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā” (turpmāk – Noteikumi) ir izstrādāti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulām (EK) Nr. 1071/2009 un (EK) Nr. 1072/2009. Ņemot vērā, ka Regula (ES) 2020/1055 nosaka obligātas prasības un samazinātu finansiālo nodrošinājumu pārvadātājiem, kas izmanto starptautiskos pārvadājumos iesaistītos mehāniskos transportlīdzekļus vai transportlīdzekļu sastāvus, kuri paredzēti tikai kravu pārvadājumiem un kuru pieļaujamā pilnā masa pārsniedz 2,5 tonnas, bet ne 3,5 tonnas, Noteikumos nepieciešams veikt grozījumus.
Grozījumi Noteikumos nepieciešami arī, lai precizētu transportlīdzekļa vadītāja atestāta saņemšanai iesniedzamos dokumentus un noteiktu papildu prasības iesniedzamajiem dokumentiem gadījumos, ja darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma sniedzējs autovadītāju uz noteiktu laiku nosūta darbam pie pārvadātāja, kā arī gadījumos, ja komercpārvadājums tiek veikts ar kravas transportlīdzekli, kura vadīšanai nepieciešama B kategorijas vadītāja apliecība. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt Noteikumus ar jaunu 10.4.apakšpunktu, kas precizē regulējumu attiecībā uz kravas transportlīdzekli, kura pilnā masa nepārsniedz 3,5 tonnas, bet komercpārvadājumu veikšanai tas tiek izmantots kopā ar piekabi vai puspiekabi un rezultātā sastāva pilnā masa pārsniegs 3,5 tonnas.
Risinājuma apraksts
Lai VSIA “Autotransporta direkcija” varētu pārliecināties par finansiālā nodrošinājuma atbilstību un izsniegt pareizi noformētu Eiropas Kopienas atļaujas kopiju, no pārvadātāja ir nepieciešama informācija par transportlīdzekļiem, kuru pilnā masa pārsniedz 2,5 tonnas, bet nepārsniedz 3,5 tonnas, kuriem tiek plānots pievienot piekabi vai puspiekabi. Ja apvienojot transportlīdzekli ar piekabi vai puspiekabi, transportlīdzekļa sastāva pilnā masa pārsniegs 3,5 tonnas, par šādiem transportlīdzekļiem vairs nevar aprēķināt samazināto finansiālo nodrošinājumu un ir jāizsniedz Eiropas Kopienas atļaujas kopija bez noteiktās “<3,5t” atzīmes.
Problēmas apraksts
Tā kā Latvijā tiek paredzēti izņēmumi, kad Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam kravas automobilim pirmreizējo valsts tehnisko apskati veic ne vēlāk kā 12 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā, ievērojot termiņu, kāds norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē, tad šādiem transportlīdzekļiem nepieciešams paredzēt atbilstošu regulējumu.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt Noteikumu 11.punktu, attiecīgi to papildinot ar regulējumu par jauniem transportlīdzekļiem, jo jaunam transportlīdzeklim VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" datubāzē transportlīdzekļa tehniskajai apskatei nav vērtējuma 0 vai 1, bet tiek izsniegta atļauja piedalīties ceļu satiksmē. Lai nedublētu normas, visiem transportlīdzekļiem turpmāk tiks pārbaudīts nevis tehniskā stāvokļa vērtējums, bet tas, vai ir saņemta atļauja piedalīties ceļu satiksmē.
Problēmas apraksts
VSIA “Autotransporta direkcija” jāpārbauda likumīga nodarbinātība starp trīs pusēm – pārvadātāju, autovadītāju un darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma sniedzēju.
Risinājuma apraksts
Darba likums nosaka vispārēju regulējumu attiecībā uz darbinieku nosūtīšanu, bet pārvadātājam ir jāpierāda likumīga transportlīdzekļu vadītāju nodarbināšana gadījumos, kad darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma sniedzējs, kuram ir noslēgts darba līgums ar autovadītāju, norīko autovadītāju darbā pie pārvadātāja uz noteiktu laiku uz sadarbības līguma pamata. Līdz ar to, lai pārbaudītu likumīgu nodarbinātību, VSIA “Autotransporta direkcija” ir jāpārliecinās par noslēgtajiem līgumiem starp šīm trijām pusēm – pārvadātāju, autovadītāju un darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma sniedzēju. Attiecīgi ar noteikumu projektu tiek precizēta Noteikumu 17.3.apakšpunkta redakcija, nosakot, ka gadījumos, kad darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma sniedzējs autovadītāju uz noteiktu laiku nosūta darbam pie pārvadātāja, papildus iesniedz līguma kopiju starp darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma sniedzēju un pārvadātāju.
Problēmas apraksts
Lai saņemtu vai pagarinātu transportlīdzekļa vadītāja atestātu, pārvadātājam vai pārvadātāja pilnvarotai personai jāiesniedz kompetentajā iestādē apliecinātā autovadītāja apliecības kopija un vadītāja kvalifikācijas kartes kopija vai apliecinātā profesionālā autovadītāja apliecības kopija. Tas rada papildu administratīvo slogu pārvadātājam.
Risinājuma apraksts
Lai samazinātu administratīvo slogu pārvadātājam, gadījumos, kad VSIA “Autotransporta direkcija” var pārliecināties par profesionālā autovadītāja kvalifikācijas derīgumu, ja tā ir saņemta Latvijā un ja transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā šāda informācija ir pieejama, pārvadātājam šī informācija par autovadītāju nebūs jāsniedz. Tādējādi noteikumu projekts paredz Noteikumos noteikt, ka apliecinātā autovadītāja apliecības kopiju un vadītāja kvalifikācijas kartes kopija vai apliecinātā profesionālā autovadītāja apliecības kopija nav jāiesniedz, ja par tiem informācija ir iegūstama transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.
Problēmas apraksts
Darba atļauju reģistrā nav iespējams pārliecināties par pastāvīgās uzturēšanās atļaujas derīgumu, kas sniedz tiesības strādāt Latvijā.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts precizēt Noteikumu 17.3 punkta redakciju, papildinot to ar nosacījumu, ka informāciju par personai piešķirto uzturēšanās atļauju, tās derīguma termiņu un tiesībām uz nodarbinātību VSIA “Autotransporta direkcija” var iegūt no Darba atļauju reģistra vai Fizisko personu reģistra.
Problēmas apraksts
Līdz ar Regulas (ES) 2020/1055 spēkā stāšanos Eiropas Kopienas atļaujas kopijas tiks izsniegtas transportlīdzekļiem, kas pārsniedz 2,5 tonnas. Trešo valstu pilsoņiem, vadot transportlīdzekli (ieskaitot piekabi) ar pilnu masu, kas pārsniedz 2,5 tonnas un kam izsniegta Eiropas kopienas atļaujas kopija, būs nepieciešams arī transportlīdzekļa vadītāja atestāts. Savukārt transportlīdzekļa, kas nepārsniedz 3,5 tonnas, vadīšanai ir nepieciešama B kategorijas vadītāja apliecība, kurai nav noteikta profesionālā autovadītāja kvalifikācijas iegūšanas nepieciešamība un līdz ar to netiek izsniegta vadītāja kvalifikācijas karte vai apliecināta profesionālā autovadītāja apliecība ar profesionālās kategorijas atzīmi 95. kods.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 17.punktā ir noteikts, ja pārvadātājs plāno veikt komercpārvadājumus ar kravas transportlīdzekļiem, kuru vadīšanai nepieciešama B kategorijas vadītāja apliecība, iesniedzot dokumentus transportlīdzekļa vadītāja atestāta saņemšanai, profesionālās kompetences apliecināšanai netiek prasīta autovadītāja kvalifikācijas kartes kopija vai apliecināta profesionālā autovadītāja apliecības kopija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekme uz pārvadātāju uzņēmumiem, kuri veic komercpārvadājumus un izmanto transportlīdzekļus un to sastāvus, kuru pieļaujamā pilnā masa ir no 2,5 tonnām līdz 3,5 tonnām. Ja, apvienojot transportlīdzekli ar piekabi vai puspiekabi, transportlīdzekļa sastāva pilnā masa pārsniedz 3,5 tonnas, par šādiem transportlīdzekļiem vairs nevar aprēķināt samazināto finansiālo nodrošinājumu un ir jāizsniedz Eiropas Kopienas atļaujas kopija bez noteiktās “<3,5t” atzīmes. Līdz ar Regulas (ES) 2020/1055 spēkā stāšanos Eiropas Kopienas atļaujas kopijas tiks izsniegtas transportlīdzekļiem, kas pārsniedz 2,5 tonnas. Papildu prasības iesniedzamajiem dokumentiem tiks noteiktas gadījumos, ja darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma sniedzējs autovadītāju uz noteiktu laiku nosūta darbam pie pārvadātāja. Trešo valstu pilsoņiem, vadot transportlīdzekli ar pilnu masu virs 2,5 tonnām un kam izsniegta Eiropas kopienas atļaujas kopija, būs nepieciešams arī transportlīdzekļa vadītāja atestāts.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R1055
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Regula (ES) 2020/1055, ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1071/2009, (EK) Nr. 1072/2009 un (ES) Nr. 1024/2012, lai tās pielāgotu norisēm autotransporta nozarē [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 249, 31.07.2020.].
Apraksts
Nepieciešams nodrošināt regulējuma atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) 2020/1055. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Regula (ES) 2020/1055, ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1071/2009, (EK) Nr. 1072/2009 un (ES) Nr. 1024/2012, lai tās pielāgotu norisēm autotransporta nozarē [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 249, 31.07.2020.].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Ar Regulas (ES) 2020/1055 2.pantu grozītās Regulas Nr.1072/2009 1.panta 5.punkta c) un ca) apakšpunkts; 4.panta 4.punkts
10.4.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Ar Regulas (ES) 2020/1055 2.pantu grozītās Regulas Nr.1072/2009 1.panta 5.punkta ca) apakšpunkts
17.2 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Saistībā ar Regulas (ES) 2020/1055 prasību ieviešanu tiks veikti grozījumi Autopārvadājumu likuma normās, kā arī Ministru kabineta 2020.gada 7.aprīļa noteikumos Nr.194 „Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus".

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/d6033534-f156-459e-838e-d7804cd49746

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Autotransporta direkcija"
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi