24-TA-2557: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi"" (turpmāk- projekts) izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 14. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 43 1.§ ) (turpmāk – protokollēmums) 9. punktā noteikto: “9. Pieņemt zināšanai, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi” rezervētais finansējums 30 000 000 euro apmērā prioritārajam pasākumam "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam" tiks novirzīts pedagogu zemākās algas likmes pieaugumam par 2,6% no 2025. gada 1. janvāra visiem pedagogiem, tostarp, pašvaldību, privātajās, Izglītības un zinātnes ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas, Kultūras ministrijas un Veselības ministrijas pārraudzībā esošajās visu līmeņu izglītības iestādēs.”
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar projektu no 2025. gada 1. janvāra nodrošināt pedagogiem zemāko vienas darba stundas likmi 9,79 euro.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 25 74. §) “Informatīvais ziņojums “Par vidēja termiņa budžeta prioritārajiem attīstības virzieniem”” 2. punktā noteikto, ka likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanā vienīgais vidējā termiņa budžeta prioritārais attīstības virziens ir valsts drošība, Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – Ministrija) neiesniedza priekšlikumus papildu finansējuma pieprasījumiem prioritārajiem pasākumiem, kas tieši neatbilst valsts noteiktajam prioritārajam attīstības virzienam.
Tomēr, Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra ārkārtas sēdē (turpmāk- ārkārtas sēde), izskatot Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam”, tika atbalstīts informatīvā ziņojuma 1. pielikumā “Priekšlikumi atbalstāmajiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam, euro” norādītais prioritārais pasākums "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam (74.resors)", kas paredz piešķirt pedagogu atalgojuma pieaugumam (tai skaitā finansējumam pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam) papildu finansējumu trīsdesmit miljonu euro apmērā ik gadu, kas aprēķināts ar 2,6 procentu pieaugumu algu fondam, salīdzinājumā ar 2024. gadu - apjomā, kādā paredzēts algu pieaugumu ierobežot visā valsts sektorā. Ārkārtas sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 38, 2. §) 20. punktā noteikts: "[..] Pieņemt zināšanai, ka 74. resorā paredzēts finansējums pedagogu atlīdzībai vispārējā izglītības sektorā strādājošiem 30 milj. euro apmērā ik gadu, kas aprēķināts ar 2,6 procentu pieaugumu algu fondam salīdzinājumā ar 2024. gadu.” Minētajā protokollēmuma punktā Ministrijai kā nozares politikas veidotājai uzdots arī vienoties ar pašvaldībām, iesaistītajām ministrijām un nozares sociālajiem partneriem par labāko finansējuma izlietojuma veidu nozares attīstībai ar 2025. gadu."
Ministrijai notikušas sarunas ar izglītības īstenošanā iesaistītajām ministrijām, pašvaldību pārstāvjiem, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību (turpmāk - LIZDA), sociālajiem un sadarbības partneriem, mēģinot rast labāko risinājumu ārkārtas sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 38, 2. §) 20. punktā minētā papildu finansējuma izlietojumam, lai nodrošinātu efektīvāko risinājumu pedagogu atalgojuma pieauguma nodrošināšanai.
Atbilstoši Ministrijas 2024. gada 25. septembra LIZDA padomes sēdē paustajam un protokollēmuma 9. punktā noteiktajam, projekts paredz papildu finansējumu izmantot projektā visu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes celšanai par 2,6 procentiem no 2025. gada 1. janvāra.
Tomēr, Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra ārkārtas sēdē (turpmāk- ārkārtas sēde), izskatot Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam”, tika atbalstīts informatīvā ziņojuma 1. pielikumā “Priekšlikumi atbalstāmajiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam, euro” norādītais prioritārais pasākums "Pedagogu atalgojuma pieaugumam, tai skaitā finansējums pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam (74.resors)", kas paredz piešķirt pedagogu atalgojuma pieaugumam (tai skaitā finansējumam pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam) papildu finansējumu trīsdesmit miljonu euro apmērā ik gadu, kas aprēķināts ar 2,6 procentu pieaugumu algu fondam, salīdzinājumā ar 2024. gadu - apjomā, kādā paredzēts algu pieaugumu ierobežot visā valsts sektorā. Ārkārtas sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 38, 2. §) 20. punktā noteikts: "[..] Pieņemt zināšanai, ka 74. resorā paredzēts finansējums pedagogu atlīdzībai vispārējā izglītības sektorā strādājošiem 30 milj. euro apmērā ik gadu, kas aprēķināts ar 2,6 procentu pieaugumu algu fondam salīdzinājumā ar 2024. gadu.” Minētajā protokollēmuma punktā Ministrijai kā nozares politikas veidotājai uzdots arī vienoties ar pašvaldībām, iesaistītajām ministrijām un nozares sociālajiem partneriem par labāko finansējuma izlietojuma veidu nozares attīstībai ar 2025. gadu."
Ministrijai notikušas sarunas ar izglītības īstenošanā iesaistītajām ministrijām, pašvaldību pārstāvjiem, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību (turpmāk - LIZDA), sociālajiem un sadarbības partneriem, mēģinot rast labāko risinājumu ārkārtas sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 38, 2. §) 20. punktā minētā papildu finansējuma izlietojumam, lai nodrošinātu efektīvāko risinājumu pedagogu atalgojuma pieauguma nodrošināšanai.
Atbilstoši Ministrijas 2024. gada 25. septembra LIZDA padomes sēdē paustajam un protokollēmuma 9. punktā noteiktajam, projekts paredz papildu finansējumu izmantot projektā visu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes celšanai par 2,6 procentiem no 2025. gada 1. janvāra.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finansējums pedagogu darba samaksas pieaugumam likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" nav apstiprināts budžeta resoriem, kas īsteno izglītības funkcijas, tostarp pedagogu darba samaksas nodrošināšanu, tas rezervēts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi”.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu no 2025. gada 1. janvāra, atbilstoši tiesību akta projektiem: "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (24-TA-2512), "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-2552), "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" (24-TA-2553) un "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (24-TA-2554), nepieciešams veikt apropriācijas pārdali no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" rezervētā finansējuma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Tiesību akta projekts skatāms vienlaikus ar tiesību akta projektu "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (24-TA-2512), tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-2552), tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" (24-TA-2553) un tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (24-TA-2554).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
25 079 441
0
25 114 938
25 090 998
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
25 079 441
0
25 114 938
25 090 998
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-25 079 441
0
-25 114 938
-25 090 998
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-25 079 441
0
-25 114 938
-25 090 998
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
25 079 441
0
25 114 938
25 090 998
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumu aprēķinu kopsavilkums skatāms pie tiesību aktu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-2552).
Detalizēti aprēķini nosūtīti Finanšu ministrijai.
Detalizēti aprēķini nosūtīti Finanšu ministrijai.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekts un protokollēmums paredz atbalstīt apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi"", lai nodrošinātu pedagogu darba samaksas pieaugumu par 2,6 procentiem:
2025.gadam 25 079 441 euro apmērā,
2026. gadā 25 114 938 euro apmērā,
2027. gadā un turpmāk ik gadu 25 090 998 euro apmērā,
no tiem:
– pirmsskolas, pamata un vispārējās vidējās, speciālās, profesionālās, interešu un profesionālās ievirzes pedagogu darba samaksai:
2025.gadam 22 982 361 euro apmērā,
2026. gadā 23 017 858 euro apmērā,
2027. gadā un turpmāk ik gadu 22 993 918 euro apmērā,
tai skaitā:
1) uz pamatbudžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" programmu 01.00.00. "Mērķdotācijas izglītības pasākumiem" 2025. gadā 1 341 827 euro, 2026. gadā 1 341 429 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 1 340 870 euro;
2) uz pamatbudžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" programmu 05.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" 2025. gadā 12 288 083 euro, 2026. gadā 12 301 500 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 12 279 180 euro;
3) uz pamatbudžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" programmu 10.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 1 848 003 euro;
4) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 01.05.00 ''Dotācija privātajām mācību iestādēm'' 2025. gadā 738 039 euro, 2026. gadā 737 281 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 736 220 euro;
5) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 01.08.00 "Vispārējās izglītības atbalsta pasākumi" 2025. gadā 4 510 euro, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 27 746 euro;
6) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 02.01.00 "Profesionālās izglītības programmu īstenošana" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 1 507 139 euro;
7) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 09.10.00 "Murjāņu sporta ģimnāzija" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 42 017 euro;
8) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 09.19.00 "Finansējums profesionālās ievirzes sporta izglītības programmu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 885 595 euro;
9) uz Aizsardzības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 22.10.00 "Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 14 754 euro;
10) uz Zemkopības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 22.01.00 "Profesionālā izglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 27 784 euro;
11) uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 13 595 euro;
12) uz Tieslietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 22 618 euro;
13) uz Kultūras ministrijas pamatbudžeta programmu 20.00.00 "Kultūrizglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 4 231 772 euro;
14) uz Veselības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 02.03.00 "Augstākā medicīnas izglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 8 639 euro;
15) uz Veselības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 33.09.00 "Interešu izglītības nodrošināšana VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 7 986 euro,
– augstākās izglītības pedagogu darba samaksai:
2025.gadam un turpmāk ik gadu 2 097 080 euro apmērā,
tai skaitā:
1) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 03.01.00 "Augstākās izglītības programmu nodrošināšana" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 1 271 804 euro;
2) uz Zemkopības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 22.02.00 "Augstākā izglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 185 996 euro;
3) uz Kultūras ministrijas pamatbudžeta programmu 20.00.00 "Kultūrizglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 215 113 euro;
4) uz Veselības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 02.03.00 "Augstākā medicīnas izglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 424 167 euro.
Izglītības un zinātnes ministrija, Aizsardzības ministrija, Zemkopības ministrija, Labklājības ministrija, Tieslietu ministrija, Kultūras ministrija un Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei 2025. gadam.
Plānotā pārdale tiks veikta pēc likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” stāšanās spēkā.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, attiecīgās ministrijas iesniegs Finanšu ministrijai priekšlikumus palielināt valsts budžeta bāzes izdevumus 2026., 2027., 2028.gadam un turpmāk ik gadu, paredzot finansējuma pārdali 2026. gadā 25 114 938 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 25 090 998 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi".
Projekts skatāms vienlaikus ar tiesību aktu projektiem:
– "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (24-TA-2512),
– "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-2552),
– "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" (24-TA-2553),
– "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (24-TA-2554).
2025.gadam 25 079 441 euro apmērā,
2026. gadā 25 114 938 euro apmērā,
2027. gadā un turpmāk ik gadu 25 090 998 euro apmērā,
no tiem:
– pirmsskolas, pamata un vispārējās vidējās, speciālās, profesionālās, interešu un profesionālās ievirzes pedagogu darba samaksai:
2025.gadam 22 982 361 euro apmērā,
2026. gadā 23 017 858 euro apmērā,
2027. gadā un turpmāk ik gadu 22 993 918 euro apmērā,
tai skaitā:
1) uz pamatbudžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" programmu 01.00.00. "Mērķdotācijas izglītības pasākumiem" 2025. gadā 1 341 827 euro, 2026. gadā 1 341 429 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 1 340 870 euro;
2) uz pamatbudžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" programmu 05.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" 2025. gadā 12 288 083 euro, 2026. gadā 12 301 500 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 12 279 180 euro;
3) uz pamatbudžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" programmu 10.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 1 848 003 euro;
4) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 01.05.00 ''Dotācija privātajām mācību iestādēm'' 2025. gadā 738 039 euro, 2026. gadā 737 281 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 736 220 euro;
5) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 01.08.00 "Vispārējās izglītības atbalsta pasākumi" 2025. gadā 4 510 euro, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 27 746 euro;
6) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 02.01.00 "Profesionālās izglītības programmu īstenošana" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 1 507 139 euro;
7) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 09.10.00 "Murjāņu sporta ģimnāzija" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 42 017 euro;
8) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 09.19.00 "Finansējums profesionālās ievirzes sporta izglītības programmu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 885 595 euro;
9) uz Aizsardzības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 22.10.00 "Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 14 754 euro;
10) uz Zemkopības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 22.01.00 "Profesionālā izglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 27 784 euro;
11) uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 13 595 euro;
12) uz Tieslietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 22 618 euro;
13) uz Kultūras ministrijas pamatbudžeta programmu 20.00.00 "Kultūrizglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 4 231 772 euro;
14) uz Veselības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 02.03.00 "Augstākā medicīnas izglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 8 639 euro;
15) uz Veselības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 33.09.00 "Interešu izglītības nodrošināšana VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 7 986 euro,
– augstākās izglītības pedagogu darba samaksai:
2025.gadam un turpmāk ik gadu 2 097 080 euro apmērā,
tai skaitā:
1) uz Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 03.01.00 "Augstākās izglītības programmu nodrošināšana" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 1 271 804 euro;
2) uz Zemkopības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 22.02.00 "Augstākā izglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 185 996 euro;
3) uz Kultūras ministrijas pamatbudžeta programmu 20.00.00 "Kultūrizglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 215 113 euro;
4) uz Veselības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 02.03.00 "Augstākā medicīnas izglītība" 2025. gadā un turpmāk ik gadu 424 167 euro.
Izglītības un zinātnes ministrija, Aizsardzības ministrija, Zemkopības ministrija, Labklājības ministrija, Tieslietu ministrija, Kultūras ministrija un Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei 2025. gadam.
Plānotā pārdale tiks veikta pēc likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” stāšanās spēkā.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, attiecīgās ministrijas iesniegs Finanšu ministrijai priekšlikumus palielināt valsts budžeta bāzes izdevumus 2026., 2027., 2028.gadam un turpmāk ik gadu, paredzot finansējuma pārdali 2026. gadā 25 114 938 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 25 090 998 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 23.00.00 "Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi".
Projekts skatāms vienlaikus ar tiesību aktu projektiem:
– "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (24-TA-2512),
– "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-2552),
– "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" (24-TA-2553),
– "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (24-TA-2554).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Projekts skatāms vienlaikus ar tiesību akta projektu "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (24-TA-2512), tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-2552), tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" (24-TA-2553) un tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (24-TA-2554).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts tiks saskaņots ar Latvijas Pašvaldību savienību un atbildīgām ministrijām.
6.4. Cita informācija
Ministrija sarunās ar izglītības īstenošanā iesaistītajām ministrijām, pašvaldību pārstāvjiem, LIZDA, sociālajiem un sadarbības partneriem, mēģinot rast labāko risinājumu ārkārtas sēdes protokollēmuma 20. punktā minētā papildu finansējuma izlietojumam, lai nodrošinātu efektīvāko risinājumu pedagogu atalgojuma pieauguma nodrošināšanai un vienojās no 2025. gada 1. janvāra papildu finansējumu izmantot visu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes celšanai par 2,6 procentiem salīdzinājumā ar 2024. gadu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi