23-TA-3300: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju aktuālo izglītojamo skaitu 2023.gada 1.septembrī un uz šādiem normatīvajiem regulējumiem:
(1) Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 69. pantu;
(2) Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 pantu;
(3) Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumu Nr. 226 “Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim”;
(4) Ministru kabineta 2023.gada 3.oktobra sēdes prot. Nr. 48 22. § 4. un 5.punktu;
(5) Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumiem Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"";
(6) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs";
(7) Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs";
(8) Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumiem Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība";
(9) Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 523 „Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs, kurās īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas”;
(10) Ministru kabineta 2001.gada 28.augusta noteikumiem Nr.382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība".
(1) Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 69. pantu;
(2) Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 pantu;
(3) Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumu Nr. 226 “Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim”;
(4) Ministru kabineta 2023.gada 3.oktobra sēdes prot. Nr. 48 22. § 4. un 5.punktu;
(5) Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumiem Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"";
(6) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs";
(7) Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs";
(8) Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumiem Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība";
(9) Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 523 „Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs, kurās īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas”;
(10) Ministru kabineta 2001.gada 28.augusta noteikumiem Nr.382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt finansējumu laikposmam no 2024. gada 1. janvāra līdz 31. augustam par Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri uz 2023. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" un turpina izglītības ieguvi arī pēc 2023. gada 1. septembra.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Finansējuma apmērs likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 62. resora programmās 01.00.00. "Mērķdotācijas izglītības pasākumiem", 05.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām", 10.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" un Izglītības uz zinātnes ministrijas apakšprogrammā 01.05.00 “Dotācija privātajām mācību iestādēm” apstiprināts bez finansējuma Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri uz 2023. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" un turpina izglītības ieguvi arī pēc 2023. gada 1. septembra.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finansējums pašvaldībām un privātajām izglītības iestādēm par Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri uz 2023. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" nav paredzēts.
2023. gada 1. septembrī mācības pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs uzsāka 3292 Ukrainas civiliedzīvotāji.
2023. gada 1. septembrī mācības pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs uzsāka 3292 Ukrainas civiliedzīvotāji.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu un uzturēšanas izdevumus, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri uz 2023. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" skaitam un, pamatojoties uz normatīvajiem regulējumiem par kārtībām, kādā aprēķina finansējuma apmēru pašvaldību un privātajām izglītības iestādēm pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un uzturēšanas izdevumiem, nepieciešams veikt apropriācijas pārdali 5 111 626 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz:
62.resora “Mērķdotācijas pašvaldībām” budžeta programmu 01.00.00 “Mērķdotācijas izglītības pasākumiem” 433 195 euro;
62.resora “Mērķdotācijas pašvaldībām” budžeta programmu 05.00.00 “Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām” 3 828 451 euro;
62.resora “Mērķdotācijas pašvaldībām” budžeta programmu 10.00.00 “Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām” 536 951 euro;
15. resora “Izglītības un zinātnes ministrija” budžeta apakšprogrammu 01.05.00 "Dotācija privātajām mācību iestādēm" 313 029 euro.
62.resora “Mērķdotācijas pašvaldībām” budžeta programmu 01.00.00 “Mērķdotācijas izglītības pasākumiem” 433 195 euro;
62.resora “Mērķdotācijas pašvaldībām” budžeta programmu 05.00.00 “Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām” 3 828 451 euro;
62.resora “Mērķdotācijas pašvaldībām” budžeta programmu 10.00.00 “Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām” 536 951 euro;
15. resora “Izglītības un zinātnes ministrija” budžeta apakšprogrammu 01.05.00 "Dotācija privātajām mācību iestādēm" 313 029 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
5 111 626
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
5 111 626
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-5 111 626
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-5 111 626
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
5 111 626
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izglītības un zinātnes ministrija, izstrādājot rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" (23-TA-2334), norādīja, ka, lai no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 31. augustam nodrošinātu finansējumu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri uz 2023. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs", 2024. gada 8 mēnešiem ir nepieciešami 5 111 626 euro:
62.resoram “Mērķdotācijas pašvaldībām” 4 798 597 euro, tai skaitā šādām valsts budžeta programmām:
01.00.00 “Mērķdotācijas izglītības pasākumiem” 433 195 euro;
05.00.00 “Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām” 3 828 451 euro;
10.00.00 “Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām” 536 951 euro;
15. resoram “Izglītības un zinātnes ministrija” budžeta apakšprogrammai 01.05.00 "Dotācija privātajām mācību iestādēm" 313 029 euro.
Rīkojums (23-TA-2334) atbalstīts Ministru kabineta sēdē 2023. gada 3. oktobrī (prot. Nr. 48 22. §, 4. punkts).
Ja pēc 2024. gada 1. septembra būs nepieciešams finansējums par Ukrainas civiliedzīvotājiem, jautājums par nepieciešamo finansējumu 2024. gadam no septembra līdz decembrim skatāms Ministru kabinetā, veicot finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"".
Jautājums par nepieciešamo finansējumu 2025. gadā un turpmāk ik gadu, skatāms Ministru kabinetā vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta un gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
62.resoram “Mērķdotācijas pašvaldībām” 4 798 597 euro, tai skaitā šādām valsts budžeta programmām:
01.00.00 “Mērķdotācijas izglītības pasākumiem” 433 195 euro;
05.00.00 “Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām” 3 828 451 euro;
10.00.00 “Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām” 536 951 euro;
15. resoram “Izglītības un zinātnes ministrija” budžeta apakšprogrammai 01.05.00 "Dotācija privātajām mācību iestādēm" 313 029 euro.
Rīkojums (23-TA-2334) atbalstīts Ministru kabineta sēdē 2023. gada 3. oktobrī (prot. Nr. 48 22. §, 4. punkts).
Ja pēc 2024. gada 1. septembra būs nepieciešams finansējums par Ukrainas civiliedzīvotājiem, jautājums par nepieciešamo finansējumu 2024. gadam no septembra līdz decembrim skatāms Ministru kabinetā, veicot finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"".
Jautājums par nepieciešamo finansējumu 2025. gadā un turpmāk ik gadu, skatāms Ministru kabinetā vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta un gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izglītojamie, kuri uz 2023. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" turpinās izglītību attiecīgajās/izvēlētajās izglītības programmās.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi