Anotācija (ex-ante)

22-TA-3555: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 1. decembra sēdē (prot. Nr.6 5. §, 5.4. apakšpunkts) pieņemtais lēmums aicināt Ministru kabinetu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - IZM) 40 700 euro  pārskaitīšanai biedrībai "Latvijas Kamaniņu sporta federācija" (turpmāk - LKSF), lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada Eiropas čempionāta kamaniņu sportā (turpmāk arī - EČ kamaniņu sportā) organizēšanu Latvijā.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 40 700 euro pārskaitīšanai LKSF, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada Eiropas čempionāta kamaniņu sportā organizēšanu Latvijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
IZM ir saņēmusi LKSF 2022. gada 21. novembra vēstuli Nr. 108, kurā tiek informēts, ka, pamatojoties uz Starptautiskās Kamaniņu sporta federācijas 2022./2023. gada sacensību kalendāra izmaiņām, Lillehammerē (Norvēģijā) paredzētais Eiropas čempionāts no 2023. gada 9. janvāra līdz 15.janvārim ir pārcelts uz Latviju (Siguldu). Lai nodrošinātu šo augstākā līmeņa starptautisko sporta sacensību kvalitatīvu norisi, LKSF minētajā vēstulē lūdz rast iespēju iekšējai finansējuma pārdalei no Kontinentālā kausa tāmes, daļu finansējuma novirzot Eiropas čempionāta organizatoriskajiem izdevumiem (Eiropas čempionāta daļējai TV producēšanas izdevumu segšanai). Minētais risinājums par iekšējo finansējuma pārdali tiek virzīts ar šo Rīkojuma projektu saistītajā Rīkojuma projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra rīkojumā Nr. 820 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" (22-TA-3441).

Tāpat IZM ir saņēmusi LKSF 2022. gada 21. novembra vēstuli Nr. 110, kurā IZM tiek lūgta rast finansējumu Bobsleja un kamaniņu trases "Sigulda" nomas maksas izdevumu segšanai EČ kamaniņu sportā organizēšanu Latvijā. Papildinot minēto vēstuli, LKSF 2022. gada 24. novembra vēstulē Nr. 114, izvērtējot EČ kamaniņu sportā organizēšanas izmaksas, lūdz finansējumu ne tikai Bobsleja un kamaniņu trases "Sigulda" nomas maksas izdevumu segšanai, bet arī neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes sniegto pakalpojumu segšanai. Saskaņā ar minētai vēstulei pievienoto izdevumu tāmi Bobsleja un kamaniņu trases "Sigulda" nomas maksas izdevumu segšanai tiek lūgts piešķirt 35 000 euro, savukārt izdevumu pozīcijai "Intensīvās terapijas, neatliekamās medicīniskā palīdzības ārsta brigāde" tiek lūgts piešķirt 5 700 euro, kas veido kopējo LKSF papildu finansējuma pieprasījumu 40 700 euro apmērā.

IZM ir izvērtējusi minēto LKSF lūgumu un atbalsta valsts budžeta līdzekļu (40 700 euro apmērā) piešķiršanu EČ kamaniņu sportā organizēšanai Latvijā, kas vienlaikus būs arī 2023. gada Pasaules kausa posms (2023. gada Eberspacher pasaules kausa 5. posms). Atzīmējams, ka EČ kamaniņu sportā norisei Bobsleja un kamaniņu trases "Sigulda" nomas maksas izdevumus LKSF lūdz segt identiskā apmērā kā šajā pat trasē nedēļu iepriekš plānotajā 2023. gada Pasaules kausa posmā (2023. gada Eberspacher pasaules kausa 4. posmā), savukārt medicīniskās palīdzības izdevumi aprēķināti atbilstoši nepieciešamam pakalpojumu stundu skaitam un vienas stundas izmaksām. Tāpat atzīmējams, ka EČ kamaniņu sportā organizēšanai Latvijā kopējais valsts atbalsts (ieskaitot arī plānoto līdzekļu pārdali 70 000 euro apmērā  no Kontinentālā kausa organizēšanai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem) tādejādi sasniegtu 110 700 euro, kas ir pat mazāk kā nedēļu iepriekš plānotajā 2023. gada Pasaules kausa posma (2023. gada Eberspacher pasaules kausa 4. posma) organizēšanas izdevumu segšanai piešķirtajiem 120 000 euro. LKSF lūgums tika izskatīts un attiecīgs IZM priekšlikums par 40 700 euro piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" tika atbalstīts arī Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 1. decembra sēdē (prot. Nr.6 5. §, 5.4. apakšpunkts), aicinot attiecīgus līdzekļus piešķirt iespējami drīzā laikā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt LKSF 40 700 euro, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada Eiropas čempionāta kamaniņu sportā organizēšanu Latvijā.
Risinājuma apraksts
Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai 40 700 euro pārskaitīšanai biedrībai "Latvijas Kamaniņu sporta federācijai", lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada Eiropas čempionāta kamaniņu sportā organizēšanu Latvijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu  līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa.

Izvērtējot LKSF 2022. gada 24. novembra vēstulē Nr. 114 izteikto lūgumu, IZM ieskatā valsts budžeta līdzekļu (40 700 euro apmērā) piešķiršanu EČ kamaniņu sportā organizēšanai var klasificēt gan kā neparedzētu gadījumu, gan kā valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu. Par neparedzētu gadījumu tas uzskatāms, jo FIL lēmumu par 2022./2023. gada sacensību kalendāra izmaiņām un Lillehammerē (Norvēģijā) paredzētā Eiropas čempionāta pārcelšanu uz Siguldu no 2023. gada 9. janvāra līdz 15.janvārim pieņēma tikai 2022. gada 18. novembrī [2] un to iepriekš nevarēja paredzēt. Par valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu tas uzskatāms, jo Eiropas čempionāts (turklāt olimpiskajā sporta veidā) ir valstiski nozīmīgs notikums, kas turklāt saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 91 "Noteikumi par Latvijas sabiedrībai īpaši svarīgiem notikumiem, kas atspoguļojami audiovizuālajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos" 2.10. apakšpunktu ir uzskatāms par Latvijas sabiedrībai īpaši svarīgu notikumu, kas atspoguļojams audiovizuālajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.

IZM ir veikusi sākotnējo izvērtējumu par valsts budžeta līdzekļu (40 700 euro apmērā) piešķiršanas EČ kamaniņu sportā atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam.

Lai kādu pasākumu varētu klasificēt kā komercdarbības atbalstu, tam vienlaikus jāatbilst visām četrām kumulatīvām pazīmēm [1]:
1. pazīme: finansiālo palīdzību tieši vai pastarpināti sniedz no valsts, pašvaldības vai Eiropas Savienības līdzekļiem, finanšu līdzekļiem, pār kuriem valsts vai pašvaldības institūcijām vai to pilnvarotām juridiskajām personām ir kontrolējoša ietekme, vai citiem publiskiem līdzekļiem (turpmāk - valsts vai pašvaldības līdzekļi), un par finansiālās palīdzības noteikšanu ir atbildīga valsts vai pašvaldības institūcija vai tās pilnvarota juridiskā persona;
2. pazīme: saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts;
3. pazīme: finansiālā palīdzība neattiecas uz visām komercsabiedrībām vienādi, bet ir paredzēta komercsabiedrībām atkarībā no to lieluma, darbības veida vai atrašanās vietas, kā arī citiem diferencējošiem kritērijiem vai arī ir paredzēta tikai konkrētai komercsabiedrībai;
4. pazīme: finansiālā palīdzība ietekmē tirdzniecību un izkropļo konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.

Konstatējams, ka minētā atbalsta  sniegšana LKSF ar EČ kamaniņu sportā organizēšanu Latvijā saistīto izdevumu segšanai nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī, jo konkrēto sporta sacensību rīkošanas tiesības 2022./2023. gada sacensību sezonai jau ir piešķirtas (šo sporta sacensību rīkošana tieši Latvijā ir iekļauta attiecīgā sporta veida starptautiskās sporta federācijas (FIL) kalendārā), turklāt tās ir piešķīrusi neatkarīga trešā puse (attiecīgā sporta veida starptautiskā sporta federācija – FIL), kā rezultātā citas valstis un sacensību norises vietas, kuras nav iekļautas attiecīgā sporta veida starptautisko sporta sacensību kalendārā 2022./2023. gada sacensību sezonai, nevar organizēt šāda veida sporta sacensības. Tāpat uzsverams fakts, ka LKSF darbojas tās statūtos noteiktā sabiedriskā labuma mērķa (konkrētā sporta veida attīstības veicināšana Latvijā) sasniegšanai un tās darbībai pamatā ir vietēja ietekme, proti, to pamata mērķauditorija ir attiecīgā sporta veida bērnu un jaunatnes un tautas sporta attīstīšana vietējā līmenī un tikai salīdzinoši neliela daļa augstas klases sportistu (Latvijas izlases sportistu) darbība ir saistīta ar sporta attīstību starptautiskā līmenī. LKSF biedri ir tikai Latvijā reģistrētas juridiskas personas (sporta klubi), kas apvieno Latvijas iedzīvotājus, vai arī Latvijā reģistrētas sporta izglītības iestādes. No Rīkojuma projektā paredzētām atbalstāmām aktivitātēm (finansējuma piešķiršanas mērķa) neizriet atbalsts saimnieciskajai darbībai, jo ir saistīts ar atbalstu valsts izlašu sporta sacensību organizēšanai. Tāpat skaidrojam, ka atbalsts LKSF nav saistīts ar atbalstu profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam). Tāpat apliecinām, ka atbalsts netiks sniegts profesionālajiem sporta klubiem (profesionālajam sportam) dalībai komercsacensībās, kas rīkotas ar mērķi sportistiem vai sporta klubiem gūt ienākumus. Papildus akcentējams, ka atbalsta sniegšana nevalstisko sporta organizāciju darbībai un sporta sacensību organizēšanai tiešā veidā ir saistīta ar valsts politikas īstenošanu sporta nozarē.

[1] Skatīt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. pantu un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantu.
[2] FIL paziņojums pieejams: https://www.fil-luge.org/en/news/sigulda-takes-over-world-cup-and-ech-from-lillehammer
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
40 700
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
40 700
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-40 700
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-40 700
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
40 700
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
LKSF EČ kamaniņu sportā organizēšanai Latvijā ar šo Rīkojuma projektu tiks piešķirti 40 700 euro, kas tiks novirzīti šādām izdevumu pozīcijām:
(1) Bobsleja un kamaniņu trases "Sigulda" nomas maksas izdevumu segšanai (SIA "Latvijas Nacionālais sporta centrs") - 35 000 euro;
(2) Intensīvās terapijas, neatliekamās medicīniskā palīdzības ārsta brigādes nodrošināšanai - 5 700 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas". 

Piešķirot finansējumu, līdzekļi tiks izlietoti līdz 2022. gada 31. decembrim (daļa no līdz 2022. gada 31. decembrim apmaksātajiem pakalpojumiem faktiski tiks saņemti sporta sacensību norises laikā - no 2023. gada 9. janvāra līdz 15. janvārim), tiks sasniegts plānotais mērķis (sporta sacensības norisināsies no 2023. gada 9. janvāra līdz 15. janvārim), kā arī netiks radītas saistības papildu valsts budžeta izdevumiem turpmākajiem gadiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Kamaniņu sporta federācija"
Cits
Latvijas Nacionālā sporta padome, kas saskaņā ar Sporta likuma 9. panta pirmo daļu ir sabiedriska konsultatīva institūcija, kas piedalās valsts sporta politikas izstrādē, veicina sporta attīstību un sadarbību sporta jomā, kā arī lēmumu pieņemšanu jautājumos, kas attiecas uz sportu.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Jautājums par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu LKSF izskatīts Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 1. decembra sēdē (prot. Nr.5 5. §).

6.4. Cita informācija

Latvijas Nacionālās sporta padomes 2022. gada 1. decembra sēdē Ministru kabinetam tika izteikts aicinājums (prot. Nr.6 5. §, 5.4. apakšpunkts) no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 40 700 euro pārskaitīšanai LKSF, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar 2023. gada Eiropas čempionāta kamaniņu sportā organizēšanu Latvijā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Biedrība "Latvijas Kamaniņu sporta federācija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi