23-TA-624: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Deklarācijai par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 253. punkts paredz mazināt vardarbību, īpaši ģimenē, kā arī pret sievietēm un nepilngadīgo vidū, sekmējot prevenciju, koordināciju un sadarbību starp institūcijām, kā arī apkopojot datus par vardarbību tās novēršanai. Iniciatīva paredz finansējuma palielināšanu sociālās rehabilitācijas pakalpojuma (turpmāk – pakalpojums) sniedzējiem, kas nodrošina pakalpojumu sociālās rehabilitācijas kursa veidā, kā arī noteikt finansējuma apmēru par bērnu, kas nav cietis no vardarbības, bet uzturas institūcijā kopā ar vardarbībā cietušo pilngadīgo ģimenes locekli.
Kā arī par Eiropas Komisijas 2021.gada 12.novembra Formālā paziņojumā pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2021/2155 pret Latvijas Republiku saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta direktīvas (ES) 2017/541 par terorisma apkarošanu un ar ko aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2002/475/TI un groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI (turpmāk – direktīva (ES) 2017/541) norādīto pārkāpumu novēršanu.
Kā arī par Eiropas Komisijas 2021.gada 12.novembra Formālā paziņojumā pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2021/2155 pret Latvijas Republiku saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta direktīvas (ES) 2017/541 par terorisma apkarošanu un ar ko aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2002/475/TI un groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI (turpmāk – direktīva (ES) 2017/541) norādīto pārkāpumu novēršanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumu Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām" (turpmāk - projekts) mērķis ir palielināt finansējuma apmēru par vienu dienu pakalpojuma sniedzējiem, kas nodrošina pakalpojumu sociālās rehabilitācijas kursa veidā, kā arī noteikt finansējuma apmēru par bērniem, kas nav cietuši no vardarbības, bet uzturas kopā ar vardarbībā cietušo ģimenes locekli, un pilnveidot atbalsta pasākumus terorismā cietušām personām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2023.
Pamatojums
Noteikumu projekts "Grozījumu Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām"" izstrādāts atbilstoši 2023.gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem par piešķirto finansējumu, pakalpojuma apjoma palielināšana tiek finansēta ministrijas prioritārā pasākuma 18_5_P “Valsts finansēto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamības nodrošināšana” ietvaros. Finansējuma palielināšana pakalpojuma sniedzējiem, kas nodrošina pakalpojumu sociālās rehabilitācijas kursa veidā, nepieciešama saistībā ar vispārēju cenu līmeņa paaugstināšanos, lai veicinātu nepieciešamo pakalpojumu nodrošināšanu, atbilstoši vardarbībā cietušo personu vajadzībām.
Lai nodrošinātu pēc iespējas savlaicīgāku atbalsta sniegšanu, t.sk. Direktīvā noteikto prasību ieviešanu attiecībā uz terorismā cietušām personām, kurām pakalpojums ir sniedzams nekavējoties pēc terora akta, noteikumu projektā tiek noteikts, ka tā normas piemērojamas ar 2023.gada 1.aprīli.
Lai nodrošinātu pēc iespējas savlaicīgāku atbalsta sniegšanu, t.sk. Direktīvā noteikto prasību ieviešanu attiecībā uz terorismā cietušām personām, kurām pakalpojums ir sniedzams nekavējoties pēc terora akta, noteikumu projektā tiek noteikts, ka tā normas piemērojamas ar 2023.gada 1.aprīli.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumu Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām" (turpmāk - MK noteikumi Nr.790) pašreizējā redakcija paredz, ka vardarbībā cietušo pilngadīgo personu rehabilitācijas pakalpojums institūcijā vienam klientam izmaksā ne vairāk kā 46,06 euro dienā. Saistībā ir vispārēju cenu pieaugumu, t.sk. pakalpojumu jomā, nepieciešams palielināt finansējuma apmēru par pakalpojumu sociālās rehabilitācijas kursu veidā institūcijā pilngadīgai personai un par uzturēšanos institūcijā bērniem, kuri nav cietuši no vardarbības. Ņemot vērā to, ka pašreiz par bērniem, kuri nav cietuši no vardarbības, bet uzturas institūcijā kopā ar vardarbībā cietušo pilngadīgo ģimenes locekli – izmaksas ir noteiktas tikai 29.06.2021. noteikumu MK. Not. Nr. 441. anotācijā, turpmāk šīs izmaksas iekļautas noteikumos ar atsevišķu punktu 50.8. - ne vairāk kā 32,24 euro dienā (šobrīd spēkā 27,01 euro). MK noteikumu Nr. 790 pašreizējā redakcija attiecībā uz terorismā cietušām personām ir pretrunā direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2. punktam, jo pakalpojuma apjoms un ilgums ir ierobežots.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar vispārēju cenu līmeņa paaugstināšanos un pakalpojuma cenas pārskatīšanu, nepieciešams palielināt un noteikt finansējuma apmēru pakalpojuma sniedzējiem, kas nodrošina pakalpojumu sociālās rehabilitācijas kursu veidā vardarbībā cietušām pilngadīgām personām un bērniem, kas nav cietuši no vardarbības, bet uzturas institūcijā kopā ar vardarbībā cietušo pilngadīgo ģimenes locekli.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts ar 2023. gada 1. aprīli palielināt un noteikt finansējumu par pakalpojumiem sociālās rehabilitācijas kursa veidā, kā arī par bērniem, kas nav cietuši no vardarbības, bet institūcijā atrodas kopā ar vardarbībā cietušo pilngadīgo ģimenes locekli. Sociālās rehabilitācijas pakalpojuma izmaksas vienam klientam institūcijā tiks palielināts ne vairāk kā 52 euro dienā, bet vienam bērnam, kurš nav cietis no vardarbības, bet institūcijā atrodas kopā ar vardarbībā cietušo pilngadīgo ģimenes locekli, izmaksas tiks palielinātas ne vairāk kā 32,24 euro dienā.
Problēmas apraksts
2021.gada 12.novembrī Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanas un ieviešanas kontroles informācijas sistēmā (turpmāk – ESTAPIKS) reģistrēts Eiropas Komisijas Formālais paziņojums pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2021/2155 pret Latvijas Republiku saistībā ar direktīvas (ES) 2017/541 ieviešanu.
Eiropas Komisijas ieskatā MK noteikumi Nr. 790, kuros noteikts pakalpojuma ilgums, ir pretrunā direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2. punkta tvērumam, kas paredz, ka šādi pakalpojumi sniedzami tik ilgi, cik nepieciešams. Vienlaikus Eiropas Komisija uzskata, ka Latvijas tiesību aktos nav paredzēts, ka emocionālais un psiholoģiskais atbalsts vai citi atbalsta pakalpojumi ir pieejami tūlīt pēc uzbrukuma kā to paredz direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2. punkts. Šo iemeslu dēļ Eiropas Komisija uzskata, ka direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2. punkta transponēšana ir nepareiza.
Eiropas Komisijas ieskatā MK noteikumi Nr. 790, kuros noteikts pakalpojuma ilgums, ir pretrunā direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2. punkta tvērumam, kas paredz, ka šādi pakalpojumi sniedzami tik ilgi, cik nepieciešams. Vienlaikus Eiropas Komisija uzskata, ka Latvijas tiesību aktos nav paredzēts, ka emocionālais un psiholoģiskais atbalsts vai citi atbalsta pakalpojumi ir pieejami tūlīt pēc uzbrukuma kā to paredz direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2. punkts. Šo iemeslu dēļ Eiropas Komisija uzskata, ka direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2. punkta transponēšana ir nepareiza.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrijas pakļautībā esošā iestāde Valsts drošības dienests izstrādājis un regulāri aktualizē Nacionālā pretterorisma plānu, kurā ir noteikti pretterorisma sistēmas veicamie preventīvie pasākumi. Valsts drošības dienests sadarbībā ar citām iesaistītajām institūcijām izstrādājis un regulāri aktualizē tipveida reaģēšanas plānus, kas paredz rīcību terorakta gadījumos. Atbilstoši 26.08.2020. Ministru kabineta rīkojumam Nr.476 Par Valsts civilās aizsardzības plānu reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumiem psiholoģiskā atbalsta sniegšana iedzīvotājiem īsteno pašvaldības, tai skaitā sociālais dienests, NVO un sabiedriskās organizācijas, kā arī reliģiskās organizācijas. Pašvaldību pienākumu īstenot reaģēšanas un seku likvidēšanu nosaka 17.10.2022. Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 11.panta ceturtās daļas 3.punkts. Atbilstoši Civilās aizsardzības plānam terorismā cietušajiem tūlītēja palīdzība tiek sniegta balstoties uz Pašvaldību izstrādātajam civilās aizsardzības plānam.Atbilstoši Kriminālprocesa likuma 97.1 panta pirmās daļas 10. punktā noteikts, ka cietušajam ir tiesības saņemt informāciju par pieejamo atbalstu un medicīnisko palīdzību. Ministru kabineta noteikumu Nr. 790 50.6. un 50.7. apakšpunktā ir noteikts, ka pakalpojumu nodrošina un apmaksā no dienas, kad persona iesniegusi institūcijā, kura sniedz pakalpojumu, vai pašvaldības sociālajā dienestā, iesniegumu ar lūgumu piešķirt pakalpojumu, līdz ar ko, ja persona tūlīt var uzsākt saņemt sociālās rehabilitācijas pakalpojumu, jau pirms pozitīva administratīvā akta pieņemšanas persona. Ņemot vērā Eiropas Komisijas viedokli, MK noteikumu Nr. 790 grozījumu projektā iekļauta terorismā cietušās personas kā īpaši atbalstāmā personu grupa, nosakot, ka tās var saņemt pakalpojumu tik ilgi, cik tas nepieciešams, ja persona izteikusi vēlmi turpināt pakalpojuma saņemšanu un to par nepieciešamu atzīst speciālists. Savukārt pakalpojuma sniedzēja pienākums regulāri izvērtēt sniegtā pakalpojuma efektivitāti un nepieciešamības gadījumā pārskatīt pakalpojuma sniegšanas veidu un ilgumu. Vienlaikus projektā stiprināta pieeja, kurā terorismā cietušas personas pakalpojumu var saņemt nekavējoties, tas nozīmē, pakalpojuma sniedzējam terorismā cietušajam pakalpojums jānodrošina prioritāri citiem klientiem. Līdz ar ko tiek transponēti direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2.punkts, kas paredz neierobežotu sociālās rehabilitācijas pakalpojuma apjomu pēc terora akta, ja cietusī personu šādu vēlmi izsaka.
Noteikumu projektā ietvertais regulējums, kas attiecas uz direktīvas Nr. 2017/541 prasību pārņemšanu, stājas spēkā vispārējā kārtībā atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumam.
Noteikumu projektā ietvertais regulējums, kas attiecas uz direktīvas Nr. 2017/541 prasību pārņemšanu, stājas spēkā vispārējā kārtībā atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Vardarbībā un terorismā cietušas personas
Ietekmes apraksts
Pilnveidoti atbalsta pasākumi vardarbībā un terorismā cietušām personām.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 368 764
0
1 570 499
0
1 570 499
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 368 764
0
1 570 499
0
1 570 499
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 368 764
0
1 570 499
0
1 570 499
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 368 764
0
1 570 499
0
1 570 499
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pakalpojumam plānotais finansējums ir paredzēts LM pamatbudžeta apakšprogrammā 05.01.00. "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas", saskaņā ar 2023. gada 9. martā Saeimā pieņemto likumu "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”.
Pakalpojumam plānotais finansējums:
2023. gadā ir 1 368 764 euro t.sk. papildu piešķirtais finansējums 2023.-2025. gada prioritārā pasākuma “Pakalpojumi vardarbībā cietušām personām un bērniem ar atkarību un uzvedības traucējumiem” ietvaros 201 735 euro apmērā un "Valsts finansēto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamības nodrošināšana" ietvaros 33 096 euro apmērā (atbalstīts Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokollēmuma Nr.2 1.§));
2024. gadā ir 1 570 499 euro t.sk. papildu piešķirtais finansējums 2023.-2025. gada prioritārā pasākuma “Pakalpojumi vardarbībā cietušām personām un bērniem ar atkarību un uzvedības traucējumiem” ietvaros 403 470 euro apmērā un "Valsts finansēto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamības nodrošināšana" ietvaros 33 096 euro apmērā (atbalstīts Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokollēmuma Nr.2 1.§)).
Projekta mērķi:
1) atbilstoši 2023.-2025. gada prioritārajam pasākumam "Valsts finansēto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamības nodrošināšana", palielināt finansējuma apmēru par vienu dienu pakalpojuma sniedzējiem, kas nodrošina pakalpojumu sociālās rehabilitācijas kursa veidā, kā arī noteikt finansējuma apmēru par bērniem, kas nav cietuši no vardarbības, bet uzturas kopā ar vardarbībā cietušo ģimenes locekli;
2) atbilstoši 2023.-2025. gada prioritārajam pasākumam “Pakalpojumi vardarbībā cietušām personām un bērniem ar atkarību un uzvedības traucējumiem”, pilnveidot, atbalsta pasākumus terorismā cietušām personām.
tab. Finansējums sociālas rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai no vardarbības cietušām
un vardarbību veikušām pilngadīgām personām, euro
*Ņemot vērā to, ka prioritārā pasākuma “Pakalpojums vardarbībā cietušām personām un bērniem ar atkarību un uzvedības traucējumiem” ietvaros finansējums piešķirts no 2023.gada 1.jūlija, ja radīsies tāda nepieciešamība, lai nodrošinātu direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2. punkta izpildi, tad līdz 2023.gada 1.jūlijam izpilde tiks nodrošināta pakalpojumam pieejamā finansējuma ietvaros valsts budžeta apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas". Detalizētus aprēķinus skat. anotācijas 1. pielikumā "Plānotais papildu finansējuma apjoms sociālās rehabilitācijas nodrošināšanai terorismā cietušām personām ”.
**detalizētus aprēķinus skat. anotācijas 2. pielikumā "Sociālas rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām nepieciešamā finansējuma aprēķina kopsavilkums (izdevumi 2023.gadā un turpmāk ik gadu”.
Finansējums Projekta nodrošināšanai ir iekļauts likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”, kas pieņemts Saeimā 09.03.2023.
Pakalpojumam plānotais finansējums:
2023. gadā ir 1 368 764 euro t.sk. papildu piešķirtais finansējums 2023.-2025. gada prioritārā pasākuma “Pakalpojumi vardarbībā cietušām personām un bērniem ar atkarību un uzvedības traucējumiem” ietvaros 201 735 euro apmērā un "Valsts finansēto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamības nodrošināšana" ietvaros 33 096 euro apmērā (atbalstīts Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokollēmuma Nr.2 1.§));
2024. gadā ir 1 570 499 euro t.sk. papildu piešķirtais finansējums 2023.-2025. gada prioritārā pasākuma “Pakalpojumi vardarbībā cietušām personām un bērniem ar atkarību un uzvedības traucējumiem” ietvaros 403 470 euro apmērā un "Valsts finansēto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamības nodrošināšana" ietvaros 33 096 euro apmērā (atbalstīts Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē (protokollēmuma Nr.2 1.§)).
Projekta mērķi:
1) atbilstoši 2023.-2025. gada prioritārajam pasākumam "Valsts finansēto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamības nodrošināšana", palielināt finansējuma apmēru par vienu dienu pakalpojuma sniedzējiem, kas nodrošina pakalpojumu sociālās rehabilitācijas kursa veidā, kā arī noteikt finansējuma apmēru par bērniem, kas nav cietuši no vardarbības, bet uzturas kopā ar vardarbībā cietušo ģimenes locekli;
2) atbilstoši 2023.-2025. gada prioritārajam pasākumam “Pakalpojumi vardarbībā cietušām personām un bērniem ar atkarību un uzvedības traucējumiem”, pilnveidot, atbalsta pasākumus terorismā cietušām personām.
tab. Finansējums sociālas rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai no vardarbības cietušām
un vardarbību veikušām pilngadīgām personām, euro
x | 2023 | 2024 un turpmāk ik gadu | |
Likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam" un likuma "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam"* | 1 133 933 | 1 133 933 | |
Likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” | prioritārais pasākums "Pakalpojumi vardarbībā cietušām personām un bērniem ar atkarību un uzvedības traucējumiem" | 201 735 t.sk. projekta ietekme -terorismā cietušie 5 847* |
403 470 t.sk. projekta ietekme - terorismā cietušie 11 693* |
prioritārais pasākums "Valsts finansēto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamības nodrošināšana" |
projekta ietekme - 33 096** |
projekta ietekme - 33 096** |
|
Projekta ietekme KOPĀ |
38 943 | 44 789 | |
KOPĀ | 1 368 764 | 1 570 499 |
**detalizētus aprēķinus skat. anotācijas 2. pielikumā "Sociālas rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām nepieciešamā finansējuma aprēķina kopsavilkums (izdevumi 2023.gadā un turpmāk ik gadu”.
Finansējums Projekta nodrošināšanai ir iekļauts likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”, kas pieņemts Saeimā 09.03.2023.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32017L0541
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta direktīva (ES) 2017/541 par terorisma apkarošanu un ar ko aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2002/475/TI un groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI.
Apraksts
2021.gada 12.novembrī Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanas un ieviešanas kontroles informācijas sistēmā (turpmāk – ESTAPIKS) reģistrēts Eiropas Komisijas Formālais paziņojums pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2021/2155 pret Latvijas Republiku saistībā ar direktīvas (ES) 2017/541 ieviešanu. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām" nodrošina direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2. punkta precīzu pārņemšanu Latvijas normatīvajos aktos. Projektā stiprināta pieeja, kurā terorismā cietušas personas pakalpojumu var saņemt nekavējoties pēc terora akta. Iekšlietu ministrijas pakļautībā esošā iestāde Valsts drošības dienests (turpmāk - VDD) izstrādājis un regulāri aktualizē Nacionālā pretterorisma plānu, kurā ir noteikti pretterorisma sistēmas veicamie preventīvie pasākumi. VDD sadarbībā ar citām iesaistītajām institūcijām izstrādājis un regulāri aktualizē tipveida reaģēšanas plānus, kas paredz rīcību terorakta gadījumos. Atbilstoši 26.08.2020. Ministru kabineta rīkojumam Nr.476 Par Valsts civilās aizsardzības plānu reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumiem psiholoģiskā atbalsta sniegšana iedzīvotājiem īsteno pašvaldības, tai skaitā sociālais dienests, NVO un sabiedriskās organizācijas. Kriminālprocesa likuma 97.1 panta pirmās daļas 10. punktā noteikts, ka cietušajam ir tiesības saņemt informāciju par pieejamo atbalstu un medicīnisko palīdzību. No Ministru kabineta noteikumu Nr. 790 50.6. un 50.7. apakšpunktiem izriet, ka persona tūlīt var uzsākt saņemt sociālās rehabilitācijas pakalpojumu, jau pirms pozitīva administratīvā akta pieņemšanas, kā arī projekts paredz terorismā cietušām personām nodrošināt sociālās rehabilitācijas pakalpojumu neierobežotā apjomā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta direktīva (ES) 2017/541 par terorisma apkarošanu un ar ko aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2002/475/TI un groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 1.1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas (ES) 2017/541 24. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 1.1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts nav publiskots sabiedriskajai apspriešanai, jo izstrādāts atbilstoši 2023.gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem un ir ticis atbalstīts, izskatot likumu "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024.un 2025.gadam".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Sociālie dienesti, sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēji
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Paplašinās sociālā dienesta un pakalpojuma sniedzēja uzdevumu apjomu vajadzības gadījumā nodrošinot papildus speciālistu konsultācijas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Administratīvā sloga izmaiņas šobrīd nevar prognozēt, ņemot vērā, ka terora akti katastrofu risku izvērtējumā ir izvērtēti ar ļoti zemu varbūtības līmeni.
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Terorismā cietušām personām pakalpojuma apjoms un ilgums būs neierobežots, turklāt pakalpojuma sniedzējiem pakalpojums jāsniedz nekavējoties pēc terora akta.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Plānotais papildu finansējuma apjoms sociālās rehabilitācijas nodrošināšanai terorismā cietušām personām 2023., 2024. gadā un turpmāk ik gadu.
2. pielikums
Nosaukums
Sociālas rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām nepieciešamā finansējuma aprēķina kopsavilkums (izdevumi 2023.gādā un turpmāk ik gadu