Anotācija

24-TA-1916: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija rīkojumā Nr. 400 "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" projekta "Vienotā datu koplietošanas platforma publiskā sektora un tautsaimniecības datu koplietošanai nacionāli un Eiropas datu telpas ietvaros, t. sk. ieviešot risinājumus datu depersonalizācijai, kā arī personas pārvaldītai un kontrolētai datu koplietošanai" pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Rīkojuma projekta izstrāde ir balstīta uz Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2024. gada 14. marta noteikumiem Nr.167 “Grozījumi Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi", kas nosaka investīciju 2.1.2.2.i. un  2.1.3.1.i. projektos vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu palielināšanu  no 10% uz 20% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām un MK 2024.gada 30.aprīļa sēdes protokola Nr. 18 47. § “Informatīvais ziņojums "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" projektu progresu"” (24-TA-919) 2. punktu (2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" finansējuma pārdales rezultāts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi tiek veikti ar mērķi Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas (turpmāk – DAGR) pieslēgumu veidošanas procesa ietvaros nodrošināt nepieciešamos pilnveidojumus datu devēju un datu ņēmēju informācijas sistēmās, kuras ir identificētas DAGR attīstības projekta īstenošanas gaitā. Tiks nodrošināta DAGR pārziņa kapacitātes celšana saistībā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanu, ēnu ekonomikas ierobežošanu un vairāku Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu ieviešanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" projekts "Vienotā datu koplietošanas platforma publiskā sektora un tautsaimniecības datu koplietošanai nacionāli un Eiropas datu telpas ietvaros, t. sk. ieviešot risinājumus datu depersonalizācijai, kā arī personas pārvaldītai un kontrolētai datu koplietošanai" (turpmāk - DAGR attīstības projekts) ir viens no būtiskākajiem stratēģiskajiem informācijas komunikāciju tehnoloģiju (turpmāk – IKT) projektiem Latvijā, kas jau pašlaik ir uzsvērts vairākos valsts mēroga  politikas plānošanas dokumentos: Valdības rīcības plānā Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā MK iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar MK 2024.gada 20.janvāra rīkojumu Nr.55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai”) pasākums 19.9. “Ieviests centralizēts risinājums ērtai un elastīgai datu koplietošanai publiskajā un privātajā sektorā, samazinot datu aprites izveidei nepieciešamo laiku un administratīvo slogu”, Pasākumu plānā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.–2026. gadam (apstiprināts ar MK 2024.gada 2.maija rīkojumu Nr.338 “Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.–2026. gadam”) 3.24.punkts “Uzlabot informācijas pieejamību klienta izpētes veikšanai, nodrošinot, ka Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums (turpmāk - NILLTPFNL) noteiktā informācija klienta izpētei no valsts reģistriem ir pieejama vienuviet un atbilstoši vienotiem standartiem Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā (DAGR)”, Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2024.–2027. gadam (apstiprināts ar MK 2024.gada 25.janvāra rīkojumu Nr.72  “Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāns 2024.–2027. gadam”) pasākums Nr. 2.2.2. “Valsts un pašvaldību iestādēm veikt savu informācijas sistēmu integrāciju ar DAGR, lai uzsāktu tajā pieejamo citu iestāžu datu saņemšanai, kuri nepieciešami analīzei un ēnu ekonomikas risku identifikācijai savos pamatdarbības procesos”, Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānā 2023.–2027. gadam (apstiprināts ar MK 2023.gada 13.decembra rīkojumu Nr.892 “Par Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānu 2023.–2027. gadam”), rīcības apakšvirziens 4.2.3.  “Nacionālā datu pārvaldības platforma”, kura ietvaros plānots līdz 2027.gadam nodrošināt datu apriti starp datu devējiem - valsts reģistriem un datu ņēmējiem DAGR. Tāpat DAGR attīstības projekta īstenošana veicinās Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna rādītāju sasniegšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Identificētas problēmas datu aprites nodrošināšanā, proti, DAGR pieslēgumu veidošanas procesa ietvaros nepieciešami papildus pieslēgumi un pielāgojumi datu devēju un datu ņēmēju informācijas sistēmās.
Risinājuma apraksts
DAGR attīstības projekta mērķa sasniegšanai tiks īstenotas šādas darbības:
1. Datu devēju, ņēmēju pieslēgšana pie DAGR;
2. DAGR pilnveide atbilstoši lietotāju vajadzībām.
Datu devēji ir institūcijas vai privāto tiesību juridiskās personas, kuras izvietos savus datus DAGR, vai arī izmantojot DAGR funkcionalitāti nodrošinās savu datu izplatīšanu no savā pārziņā esošajām informācijas sistēmām. Savukārt datu saņēmējs ir institūcija vai privāto tiesību juridiskā persona, kas saņem datus izmantojot DAGR.
Ar papildus piešķirto finansējumu tiks nodrošināta Iekšlietu ministrijas Informācijas centra (turpmāk – IeM IC)  pamatdarbības sistēmu tehnoloģiska pilnveide ar mērķi pieslēgt DAGR Nederīgo dokumentu reģistru un Sodu reģistru.
Sodu reģistra integrācija nepieciešama, lai nodrošinātu NILLTPFNL prasību izpildi. Savukārt dati no Nederīgo dokumentu reģistra nepieciešami, lai uzticamības pakalpojumu sniedzējs Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) nodrošinātu atbilstību jomas auditoru izvirzītajām prasībām saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 910/2014 (2014. gada 23. jūlijs) par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/93/EK prasību izpildi.
Nederīgo dokumentu reģistra un Sodu reģistra integrācija ar DAGR būtiski stiprinās valsts pārvaldes iestāžu kapacitāti un spēju nodrošināt savu funkciju izpildi neradot papildus administratīvo slogu iedzīvotājiem un uzņēmējiem.

Papildus jau sākotnēji DAGR attīstības projektā plānotajiem datu devēju pieslēgumiem pie DAGR tiks nodrošināta datu izvietošana DAGR Sabiedrības integrācijas fonda (turpmāk – SIF) valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" īstenošanai atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projekta "Valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" informācijas sistēmas noteikumi" (23-TA-1840) (turpmāk - noteikumu projekts) prasībām.
Aktivitāte tiks īstenota, lai veicinātu un atbalstītu pašvaldību, komersantu un citu personu brīvprātīgu iesaistīšanos atbalsta sniegšanā daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai kurā ir persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa.
Aktivitātes īstenošana nepieciešama, lai nodrošinātu noteikumu projekta 5. punktā noteikto prasību izpildi ("Valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" informācijas sistēmas noteikumi" (23-TA-1840).
Tāpat tiks nodrošināta Valsts zemes dienesta (turpmāk – VZD) Valsts adrešu reģistra administratīvo vienību datu un Jūras administrācijas jūras vienību datu savietošana (apvienošana vienā datu kopā) un datu kopas izvietošana DAGR.
Aktivitāte tiks īstenota, lai nodrošinātu Eiropas Komisijas 2022.gada 21.decembra Īstenošanas regulas Nr. 2023/138, ar ko nosaka konkrētu vērtīgu datu kopu sarakstu un to publicēšanas un atkalizmantošanas kārtību, prasību izpildi. Aktivitātes ietvaros VZD veiks divu dažādu datu kopu tehnoloģisku un loģisku savietošanu vienā, tādējādi nodrošinot Eiropas Savienības prasību izpildi.

DAGR attīstības projekts tiks īstenots 40 mēnešu laikā, bet ne ilgāk kā līdz 2026.gada 31.maijam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Valsts digitālās attīstības aģentūra (turpmāk - VDAA) nodrošina, ka DAGR attīstības projekta ietvaros komercdarbības atbalsts nav plānots/netiks sniegts. DAGR attīstības projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai VDAA pārziņā un turējumā esošu informācijas sistēmu tehnoloģiskās modernizācijas īstenošanā, veicot pasūtījumus par attiecīgo darbu īstenošanu, lai sasniegtu DAGR attīstības projekta mērķus, nodrošinot digitālo pakalpojumu nepārtrauktību, ātrdarbību, drošību, augstu pieejamības un lietojamības līmeni lietotājiem, kā arī tehnoloģiski un ekonomiski efektīvāku to administrēšanu un uzturēšanu. DAGR attīstības projekta ietvaros modernizētie tehnoloģiskie risinājumi nebūs tiešā veidā pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas rezultātā komersanti nevarēs gūt labumu/priekšrocības attiecībā pret citiem Eiropas Savienības komersantiem. Vienlaikus, VDAA kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Visas fiziskās personas, kas izmanto vai varētu izmantot Digitālo pakalpojumu koplietošanas platformu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
DAGR attīstības projekta rezultātā tiks veicināta informācijas apmaiņas un sadarbspējas uzlabošana valsts pārvaldē, kā arī datu pieejamības nodrošināšana ar garantētiem piekļuves laikiem. Īstenojot projektu, valsts pārvaldei tiks nodrošinātas iespējas apkopot potenciāli visu valsts iestāžu datus vienotā datu izplatīšanas platformā, kuru datu saņēmēji varēs izmantot, lai izgūtu reāla laika datus no avotu sistēmām. DAGR attīstības projekta rezultātā tiks atslogotas iestāžu (datu devēju) pamatdarbības informācijas sistēmas no datu izplatīšanas funkcijas un nodrošināt citām iestādēm (datu saņēmējiem) piekļuvi pie šo datu devēju informācijas pašapkalpošanās veidā.
DAGR attīstības projekts veicinās komersantu pamatdarbības straujāku digitalizāciju, jo atslogos komersantus no papildu investīcijām, vienlaikus samazinot gan laiku, kas nepieciešams risinājumu izveidei, gan administratīvās izmaksas sadarbībai ar valsts pārvaldi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
DAGR attīstības projekts nodrošinās augstai datu pieprasījumu apstrādes veiktspējai optimizētu datu izplatīšanas platformu, kā rezultātā katrai iestādei būs iespējams būtiski samazināt savu datu izplatīšanas risinājumu kapacitāti, atteikties no savu datu izplatīšanas risinājumu izstrādes un uzturēšanas, attīstot jaunus datu pakalpojumus, kur ir izšķiroša ātra piekļuve liela apjoma datiem, lai iedzīvotājiem nodrošinātu efektīvākus valsts pārvaldes pakalpojumus, tai skaitā proaktīvus digitālos pakalpojumus. Projekta risinājumi būs pieejami ikvienam saimnieciskās darbības veicējam (komersantam) uz vienlīdzīgiem un nediskriminējošiem nosacījumiem.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 876 288
0
1 885 363
1 260 000
713 140
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 876 288
0
1 885 363
1 260 000
713 140
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 238 234
0
2 244 619
1 377 180
842 438
487 872
836 352
2.1. valsts pamatbudžets
2 238 234
0
2 244 619
1 377 180
842 438
487 872
836 352
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-361 946
0
-359 256
-117 180
-129 298
-487 872
-836 352
3.1. valsts pamatbudžets
-361 946
0
-359 256
-117 180
-129 298
-487 872
-836 352
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-117 180
-487 872
-836 352
5.1. valsts pamatbudžets
0
-117 180
-487 872
-836 352
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Papildus DAGR attīstības projekta īstenošanai nepieciešams finansējums 1 377 180 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 1 260 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai 117 180 euro apmērā.
Pēc grozījumiem DAGR projekta kopējās izmaksas - 6 727 680 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 5 760 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai 967 680 euro apmērā.
Ņemot vērā, ka DAGR attīstības projekts paredz aktivitātes, kuru rezultātā iestādēm parādīsies jaunas papildus funkcionalitātes datu aprites nodrošināšanai, kurām nepieciešams nodrošināt uzturēšanu, attiecīgi palielinās arī uzturēšanai plānotais budžets provizoriski 15% apmērā no funkcionalitāšu izstrādes izmaksām. Detalizētāks uzturēšanas izmaksu aprēķins tiks sniegts, kad uzturēšanai paredzētais finansējums tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Papildus DAGR attīstības projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks piešķirts šādu darbu veikšanai:
 - IeM IC ar mērķi IeM IC tehnoloģiski pilnveidot savas pamatdarbības sistēmas, lai izveidotu integrāciju ar DAGR. Provizoriski kopējais finansējuma apjoms, kuru novirzīt aktivitātes īstenošanai ir līdz 906 335,24 EUR bez PVN (Nederīgo dokumentu reģistram 36 364 EUR bez PVN, Sodu reģistram 869 971,24 EUR bez PVN);
-  Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk – IzM), lai varētu nodrošināt Valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" informācijas sistēmas noteikumu 5.punktā noteikto datu saņemšanu SIF sistēmā no datu devējiem izmantojot DAGR.  Provizoriskais finansējuma apjoms Valsts izglītības informācijas sistēmas datu pielāgošanai un nodošanai DAGR un Sabiedrības integrācijas fonda sistēmas integrācijai ar DAGR no DAGR projekta ir 20 000 EUR bez PVN apmērā.
- VZD 32 936 EUR bez PVN apmērā datu kopas savietošanai (procesa izstrāde un uzturēšana DAGR projekta īstenošanas laikā).
Visas iepriekš minētās summas ir norādītas kā provizoriskas.
Papildus norādāms, ka DAGR attīstības projektam piešķirtais finansējumu plānots piešķirt arī citiem sadarbības partneriem atbilstoši projekta pases 8.punktā norādītajai informācijai, ka citi sadarbības partneri tiks piesaistīti DAGR attīstības projekta īstenošanas laikā, veidojot darba grupas ar katru partneri un izpētot partneru biznesa un tehniskās vajadzības.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu MK 2024.gada 20.janvāra rīkojuma Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” 19.9.punkta (https://likumi.lv/ta/id/349266-par-valdibas-ricibas-planu-deklaracijas-par-evikas-silinas-vadita-ministru-kabineta-iecereto-darbibu-istenosanai) izpildi un nodrošinātu vienotu piekļuves punktu valsts pārvaldes datiem, DAGR attīstības projektam tiks piesaistīti jauni sadarbības partneri, kuru pārziņā ir pieprasīta valsts pārvaldes informācija (dati), kas izmantojot DAGR tiks koplietoti ar citām institūcijām, tādējādi nodrošinot efektīvu valsts pārvaldes pakalpojumu un pamatdarbības procesu darbību vienlaikus samazinot administratīvo slogu visām šajos procesos iesaistītajām pusēm (klientiem un pakalpojumu sniedzējiem). DAGR attīstības projekta ietvaros tiks izveidotas jaunas integrācijas ar DAGR, nepieciešamības gadījumā veicot tehnisku pilnveidojumus datu devēja un datu saņēmēja pusē.
DAGR attīstības projekta sadarbības partneri, kas papildina jau esošo sadarbības partneru sarakstu ir: Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts zemes dienests (VZD), Tiesu administrācija, Valsts ieņēmumu dienests kā valsts budžeta iestādes nepieciešamo finansējumu pieprasa no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Pēc investīcijas projekta pabeigšanas noteikt projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas ne vairāk kā 836 352 euro gadā, pieprasot tās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un ievērojot Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 panta otro daļu.
DAGR attīstības projekta ietvaros netiks īstenotas darbības un aktivitātes, kas tikušas vai tiek īstenotas citu projektu un to finansējuma ietvaros un apliecinām, ka nepastāv dubultā finansējuma risks.

Bez DAGR attīstības projekta, šajā nolūkā ir Valsts vides dienesta projekts “Vides nozares datu pieejamības nodrošināšana un koplietošana”.
Lai nodrošinātu nepārtrauktu DAGR platformas attīstību un augstu atbilstības līmeni nozares un Vispārīgā datu aizsardzības regulas prasībām, VARAM 2025.gada ministrijas darba plānā iekļaus uzdevumu līdz 31.12.2025., veikt grozījumus Ministru kabineta 2023.gada 31.oktobra noteikumos Nr. 624 “Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumi”, grozījumu mērķis būs noteikt pienākumu DAGR pārzinim sadarbībā ar CERT veikt ikgadēju platformas drošības pārbaudi, kā arī tiks pievienots punkts, kurā skaidri norādīts datu centrs mākoņpakalpojumu sniedzējs, kura risinājums tiek izmantots DAGR platformas darbināšanai.
Papildus tam Valsts digitālās attīstības aģentūra precizēs DAGR lietošanas rokasgrāmatu, nosakot iesaistīto pušu rīcību, ja tiek saņemts datu subjekta pieprasījums par savu tiesību, kas noteiktas Datu regulas III nodaļā, īstenošanu un sadarbību personas datu aizsardzības pārkāpuma vai drošības incidenta gadījumā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts paredz apstiprināt projektu, kura saturs jau ir noteikts Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumos Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi”, kā arī Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu, kas nosaka, ka sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, Rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem un sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Valsts zemes dienests
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Sabiedrības integrācijas fonds
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Tiesu administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabota datu aprite, lai nodrošinātu publiskos pakalpojumus.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
DAGR attīstības projekta ietvarā tiks veikta DAGR pilnveide.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
DAGR ir paaugstinātas drošības (PA) informācijas sistēma un tajā notiek fizisko personu datu apstrāde, t.sk. īpašo kategoriju datu apstrāde. Tiek ievērotas visas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regula (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) prasības attiecībā uz personas datu aizsardzību, kā arī prasības, kas izriet no Latvijas normatīviem aktiem, piemēram, Fizisko personu datu apstrādes likuma un MK 2023. gada 31. oktobra noteikumiem Nr. 624 “Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumi”.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts sadalījums starp Valsts budžetu un ANM, kā arī PVN
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk